Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:05

Nee dus zijn echt alleen de vaste kosten. Net als bij de kleine huurhuisjes tegenover me bij vier ook alleen wonende mensen. Alleen bij hun zijn de verbruikskosten hoger ivm slechtere isolatie.

Ben wel benieuwd hoe je aan zo weinig gas komt met douchen en verwarmen en eventueel koken? Mijn verbruik is veel lager dan gemiddeld in dezelfde huizen met een persoon.

Herhaling pauw gaat nu over ook. Iedereen met zelfde jongens waarvan betalen we het dan? Politici blijven zeggen jaaa maar 10000 kost "maar" 80 euro per maand en dat haal je wel er uit. Terwijl de meeste huizen 20000 plus kost om aan te passen (is isoleren van tussenhuis)hoek is al alleen voor isoleren 12000 plus. Moeten we maar gaan lenen bij overheid. Jaja

Want nieuwbouw huizen zijn genoeg geisoleert alles ouder dan dat moet je idd beter isoleren, warmtepomp aanleggen enz. Maar ja warmtepomp mag hier niet geplaatst worden :n

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:21

Ik woon in een appartement met mensen naast me, boven me en onder me, ik werk 40 uur, ik ben minstens 3 a 4 avonden in de week weg. Soms ook in het weekend niet thuis. Als mijn verwarming 3 uur aanstaat op een dag is het veel. Daarbij kook ik ook niet elke dag omdat ik dus alleen woon en vaak voor 2 dagen kook. Als ik weg ben staat mijn thermostaat op 15 graden, als ik thuis ben en het koud heb gooi ik hem naar 19 graden. Als ik om 9 uur thuis ben gooi ik hem sowieso niet aan want lig toch om 10 uur op bed, voor het warm is lig ik al in bed. En ik ben niet eens heel bewust bezig met minder gas verbruiken. :)

Edit: ik woon wel in een oud appartementcomplex, dus geen nieuwbouw. Maar is wel jaren terug gerenoveerd, geen idee hoe het met isolatie zit.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:37

Ik heb het even teruggezocht en in mijn relatief slecht geisoleerde jaren 90 appartement verbruik ik 370 kuub per jaar. Het overgrote deel voor verwarming dus daar valt nog wel wat winst te behalen. In de zomermaanden ondanks dat we niet meer of minder koken is het gasgebruik erg weinig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:46

Appartement in het midden met rondom verwarmende huizen, dan heb je alleen warmte verlies bij ramen en beperkt buiten muren. Betere isolatie kun je bijna niet hebben. Nagenoeg niet koken, bijna niet thuis. Dat is niet een standaard situatie van mensen dan heb je idd vooral de waakvlam van je cv die je verbruikt.
Als je gewoon iedere avond en weekend thuis zou zijn zal je verbruik flink hoger zijn. :j

Hier hoekhuis waarvan nagenoeg alleen beneden verdieping gebruikt wordt. :j maar nooit meer dan 17 graden wordt gestookt als ik thuis ben vaker is dat 16,5 graad.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:03

Maar bij ons is er bijna altijd iemand thuis (ik woon samen) staat de thermostaat meestal op 20 graden (ook al is het dan nog steeds echt koud als ie dit aangeeft ) en we koken ook elke dag. En voor mijn gevoel stoken we best wel veel omdat de warmte via de schuifpuien gewoon wegvliegt :=
En dan nog zitten we op 370.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:04

karuna schreef:
Appartement in het midden met rondom verwarmende huizen, dan heb je alleen warmte verlies bij ramen en beperkt buiten muren. Betere isolatie kun je bijna niet hebben. Nagenoeg niet koken, bijna niet thuis. Dat is niet een standaard situatie van mensen dan heb je idd vooral de waakvlam van je cv die je verbruikt.
Als je gewoon iedere avond en weekend thuis zou zijn zal je verbruik flink hoger zijn. :j

Hier hoekhuis waarvan nagenoeg alleen beneden verdieping gebruikt wordt. :j maar nooit meer dan 17 graden wordt gestookt als ik thuis ben vaker is dat 16,5 graad.



Ik zie hier veel gesproken worden over het verbruik van de waakvlam van de cv. Kan inderdaad meetellen als je echt heel weinig verbruikt (tussen 10 en 100 euro per jaar aan verbruik door de waakvlam, wisselt heel sterk), maar de meeste nieuwe(re) cv ketels hebben een elektronische ontsteking.... Dus geen waakvlamverbruik. Ook kun je die waakvlam laten vervangen door een elektronische ontsteking (en misschien in ieder geval bij een ouder type cv ketel kijken of deze nog wel zuinig genoeg is).

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:09

Magrathea schreef:
Maar bij ons is er bijna altijd iemand thuis (ik woon samen) staat de thermostaat meestal op 20 graden (ook al is het dan nog steeds echt koud als ie dit aangeeft ) en we koken ook elke dag. En voor mijn gevoel stoken we best wel veel omdat de warmte via de schuifpuien gewoon wegvliegt :=
En dan nog zitten we op 370.



Als er altijd iemand thuis is dan stook je zo of zo veel meer.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:20

Yonker schreef:
Nah jij beweerd heel weinig te gebruiken maar je gebruikt meer als het dubbele van mij, omdat je dus in een duurder huis woont..... En tja dat het dan het huis van je ex is, is dan niet het probleem van de stijgende energiekosten. Dus zeker is dat wel mee te nemen in de discussie. Je zegt er niks aan te kunnen doen maar dat is dus niet waar want je zou kleiner kunnen gaan wonen ;)
Dus die 100 euro is met kosten erbij die je variabel maakt.... je vaste leveringskosten gaan niet zoveel omhoog dat het 100 euro voor lucht is.


Ik verbruik ook heel weinig, in vergelijking met mensen in een zelfde soort huis. Met z'n 2en zaten we qua verbruik op 1,5 persoonshuishouden, nu ik alleen ben onder het gemiddelde verbruik van 1 persoon. Ik woon in een hoekhuis en ben net overgestapt. Betaalde 135 euro per maand, toen we hier kwamen wonen betaalde we 85 euro oid. Verbruik is niet omhoog gegaan. Ik ga nu naar 120, omdat ik overgestapt ben. (en ik ben heel veel thuis, toch verbruik ik veel minder dan gemiddeld, stook ook gewoon 's avonds even, maar gebruik ook dikke truien en dekentjes)

Kleiner wonen zou kunnen ja, maar zo makkelijk zoals jij het stelt gaat dat niet hoor. Hier zijn de kleinere woningen een stuk duurder per maand qua, dus dan bespaar ik op energie en gas,maar niet op andere kosten. ;)

Wij hebben dit huis op eigen kosten gedeeltelijk geïsoleerd, maar ik heb boven nog enkel glas. De woningbouw gaat dit nog niet vervangen en zelf hebben we de zolder geïsoleerd, speciale dakbedekking aangeschaft en aangebracht en nog wat dingen. Dat kan ik nu niet meer betalen om het zelf te doen, dus ben afhankelijk van de woningbouw of ze deze huizen ooit nog zuiniger willen maken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:33


verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:43

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2264119-prijsver ... emers.html

Deze link geeft idd aan wat ik eerder al in topic aangaf. Btw verhogingen het beetje extra door de winkelier of groothandel onder het mom burger merkt het toch niet


Of omdat ze zelf ook met stijgende kosten zitten? :)*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:48

Niet alleen dat maar ook afrondingen om gekke bedragen ge voorkomen. Bv 6 cent naar boven afronden per kopje loopt lekker op hoor :j en dat is niet meegenomen in de lijstjes van de overheid. Minister ook ik hoop dat de ondernemers eerlijk zijn :roll:

Popstra
Berichten: 13783
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:19

Stel je bent 70+ en in het bezit van een koophuis. Hoe moet je op deze leeftijd nou 30.000 euro ophoesten om je huis van het gas af, warmte pomp, isoleren, zonnepanelen... enz..enz..
Dat is toch niet te doen voor die mensen!?
Mijn moeder bijvoorbeeld is 74, woont in een jaren 60 huis dus niet goed geïsoleerd. die heeft dat geld niet en kan er ook geen lening meer voor krijgen.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:27

Popstra schreef:
Stel je bent 70+ en in het bezit van een koophuis. Hoe moet je op deze leeftijd nou 30.000 euro ophoesten om je huis van het gas af, warmte pomp, isoleren, zonnepanelen... enz..enz..
Dat is toch niet te doen voor die mensen!?
Mijn moeder bijvoorbeeld is 74, woont in een jaren 60 huis dus niet goed geïsoleerd. die heeft dat geld niet en kan er ook geen lening meer voor krijgen.


Het is nog niet eens zeker of het verplicht gaat worden. En als het verplicht wordt is dat alleen als de huidige ketel vervangen moet worden en komt er waarschijnlijk een huisgebonden lening voor oid of een andere subsidie maatregel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:36

Citaat:
Stel je bent 70+ en in het bezit van een koophuis. Hoe moet je op deze leeftijd nou 30.000 euro ophoesten om je huis van het gas af, warmte pomp, isoleren, zonnepanelen... enz..enz..]

Kleiner gaan wonen? Veel alleenstaande ouderen wonen erg groot en zouden best kleiner kunnen gaan wonen. Probleem is vaak dat ze dat niet willen, wat ik me op zich best kan voorstellen als ze al lang in het betreffende huis wonen, maar in praktisch opzicht is er best wat voor te zeggen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:38

Waar kleiner gaan wonen dan? Huizen liggen niet voor het oprapen

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:41

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2264119-prijsver ... emers.html

Deze link geeft idd aan wat ik eerder al in topic aangaf. Btw verhogingen het beetje extra door de winkelier of groothandel onder het mom burger merkt het toch niet


Dit dus. Het blijft niet bij 3%. En dat is al heel veel voor de lagere inkomens.

Ik ben nu al houdbare producten aan het hamsteren want durf 1 januari echt niet naar de supermarkt. €20 per week is al krap, maar wordt gewoon onmogelijk gemaakt.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:43

Popstra schreef:
Stel je bent 70+ en in het bezit van een koophuis. Hoe moet je op deze leeftijd nou 30.000 euro ophoesten om je huis van het gas af, warmte pomp, isoleren, zonnepanelen... enz..enz..
Dat is toch niet te doen voor die mensen!?
Mijn moeder bijvoorbeeld is 74, woont in een jaren 60 huis dus niet goed geïsoleerd. die heeft dat geld niet en kan er ook geen lening meer voor krijgen.

Nou, volgens mij is dat juist de groep waar het geld zit en kunnen die rustig naar de bank om geld op te halen met als onderpand een huis dat sinds aanschaf 5 keer over de kop is gegaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:43

Boven de 70 een bank die iets wil lenen. Hihi raap me op _O- kansloos ben je te oud voor

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:12

Ik vind het heel erg jammer hoe de discussie hier loopt...
Alles wordt persoonlijk aangetrokken (ik kan dat niet, DUS het kan niet).

Maar bij deze karuna nog een keer een linkje: https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... de-opnemen

Te lui om te lezen: het kan wel zeker. Er zijn speciale constructies voor zelfs.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:24

karuna schreef:
Niet alleen dat maar ook afrondingen om gekke bedragen ge voorkomen. Bv 6 cent naar boven afronden per kopje loopt lekker op hoor :j en dat is niet meegenomen in de lijstjes van de overheid. Minister ook ik hoop dat de ondernemers eerlijk zijn :roll:


Iedereen rond 6 toch af naar boven?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 20:25

Klopt maar dat is per kopje koffie 4 cent extra inkomen bovenop de btw

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:34

Ja en?
Toentertijd toch net mijn diploma.. ;-)

We weten toch allemaal dat ieder zijn gram pakt met dit soort verhogingen ( florijn naar euro, 21% btw verhoging) nu de 9%.
oliebol happends, ons leven erop aanpassen en door..

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:35

Nou poeh poeh, 4ct extra :+

Vraag me trouwens af of het extra winst is. Ook hun gasrekeningen worden duurder he.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 20:44

4 ct minimaal per bv kop koffie. Gemiddeld in een zaak per dag? Geen idee 1000? Meer? Loopt aardig op dan voor hun sls extra en heel vaak een paar centen merk je aan het eind van de maand echt wel als je krap zit. Daarnaast de ondernemer heeft het over 25 ct verhogen.

Gaat niet over die paar centen maar overal gaat de verhoging ver over de 3% heen voor alles.ga maar uit van 4 % of meer

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:50

Als je krap zit ga je toch sowieso niet ‘uit koffiedrinken’ :?

Ik vind echt dat je op alle slakken zout aan het leggen bent. Ook hun kosten worden duurder, en het is niet verboden om zelf te bepalen om je prijzen te verhogen.
Als je het te duur vindt, neem je gewoon geen koffie buitenshuis.