Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:32

Loretta schreef:
De bedrijven die zelf het meeste vervuilen betalen het minste. Het komt allemaal op het bordje van de burger terecht terwijl wat er feitelijk gebeurt niet veel meer is dan een druppel op de gloeiende plaat.


Ja, dan bedoelen wij hetzelfde, maar begreep ik je gewoon niet goed.



Magrathea schreef:
Overigens, kan iemand bevestigen dat deze verhoging NIET voor de bedrijven geldt? Iedereen lijkt nu aan te nemen dat deze lastenverhoging alleen bij de burger komt te liggen maar ik heb nog nergens letterlijk gelezen "voor bedrijven geldt deze verhoging niet" oid.


Ik heb dat uit het volgende artikel:
Sannanasje schreef:
Wat ik vooral niet begrijp is dat de burger weer betaalt.
Volgens dit artikel (https://www.rtlz.nl/life/personal-finan ... talen-voor) zijn huishoudens verantwoordelijk voor 10% van het verbruik en de bedrijven voor de rest.
Maar voor de huishoudens gaan de belastingen veel meer omhoog dan voor bedrijven, 'want anders vertrekken de bedrijven misschien wel uit Nederland'.
Ik snap dat dat belangrijk is voor werkgelegenheid enzo, maar als je je burgers richting faillissement jaagt schiet je er ook niks mee op...

Er moeten toch manieren zijn om de bedrijven te motiveren duurzamer te worden zonder ze weg te jagen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 11:35

Laatste lijstje ik ben ervan overtuigd dat daar iets mis mee is. Mijn verbruik zou volgens een mail 105 kuub zijn geweest. Dat is gewoon niet mogelijk :n ben geen weekend thuis geweest. Stook tot 16,5 graad als ik er wel ben. Op 12 als ik weg ben. Moet ik vandaag over gaan bellen.

Annemiek ik verbruik weinig gas. Alleen vastrecht daarvoor, dus hebben van de aansluiting kost me nu 65 euro. Geen gebruik, geen btw over gebruik. :n verbruik en alle belastingen is 10 euro per maand of zo. Alleen gasloos worden (en heel veel geld betalen voor weghalen van de aansluiting) levert iets op. Daar hebben we 5 jaar geleden voor nieuwe cv naar gekeken. Electrisch verwarmen loonde gewoon niet :n niet te betalen. Warmtepomp mag niet geboord worden hier (toen niet tenminste) eigen krachtcentrale te groot. Enige optie was per ruimte electrische kachel en houtstook.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:37

Yonker schreef:
Maar dit zat er sowieso al lang aan te komen en ik vind het niet eens zo heel erg dat het langzaam wat omhoog gaat en dat er gestimuleerd wordt vanuit de overheid om minder gas te gaan gebruiken...... al gaat het niet langzaam maar ineens erg hard.... Dat is denk ik waar de overheid de plank mis slaat. We gaan sowieso in 2019 er op achteruit aangezien het BTW percentage van 6% naar 9% gaat, ik denk niet dat mijn loon ook meegroeit



Jawel, je gaat minder inkomstenbelasting betalen :)

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:41

Ja heb je gelijk in Natasja, dus eigenlijk voelen we er als goed is per saldo weinig van.
Ik heb van mij energiemaatschappij trouwens weinig gehoord, maar mijn contract loopt sowieso nog tot 2020.... Alleen die vaste leveringskosten vallen die ook onder het contract?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 11:46

Ja en nee. Je betaald ze wel via hun maar alleen de variabele kosten kun je mee onderhandelen.

Natasja de lagere inkomstenbelasting is alleen over het tweede en derde schaal. De eerste gaat meer betalen. Dus iedereen omder of iets boven die schaal gaat er in inkomen niet op vooruit

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:52

Yonker schreef:
Ja heb je gelijk in Natasja, dus eigenlijk voelen we er als goed is per saldo weinig van.
Ik heb van mij energiemaatschappij trouwens weinig gehoord, maar mijn contract loopt sowieso nog tot 2020.... Alleen die vaste leveringskosten vallen die ook onder het contract?

Volgens mij kun je in je jaaroverzicht zien wat de variabele kosten zijn. Dus alles wat daarbuiten valt wordt mogelijk wel hoger. Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij kan je hele rapporten opvragen met (het verloop van) je gebruik dus wellicht bij jou ook (ik zit bij Nuon)

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:53

Wat balen zeg. Ik ben student en duo wordt zelfs minder geloof ik (zowel mijn aanvullende beurs als hoeveel je maximaal kan lenen). Ik heb een bijbaantje (ong 15 uur per maand) dus van de minder inkomstenbelasting zal ik weinig merken. Verder doe ik zuinig aan met mijn gas maar kan ik verder niet veel meer doen dan mijn gasfornuis die ik gratis heb gekregen vervangen, woon in een sociale huurwoning. Gelukkig wel B energieklasse dus dat valt mee. Mij valt nu al op dat de vaste aansluitingskosten hoog zijn, als dat nog meer moet worden... Weer de armsten van de samenleving nekken natuurlijk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:54

karuna schreef:
Ja en nee. Je betaald ze wel via hun maar alleen de variabele kosten kun je mee onderhandelen.

Natasja de lagere inkomstenbelasting is alleen over het tweede en derde schaal. De eerste gaat meer betalen. Dus iedereen omder of iets boven die schaal gaat er in inkomen niet op vooruit


Over het deel tot 68k betaal je straks 37% daarboven wordt het 49,5.%

https://www.geld.nl/sparen/service/bela ... -werkt-het

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:25


Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:32

plantje01 schreef:
Wat balen zeg. Ik ben student en duo wordt zelfs minder geloof ik (zowel mijn aanvullende beurs als hoeveel je maximaal kan lenen). Ik heb een bijbaantje (ong 15 uur per maand) dus van de minder inkomstenbelasting zal ik weinig merken. Verder doe ik zuinig aan met mijn gas maar kan ik verder niet veel meer doen dan mijn gasfornuis die ik gratis heb gekregen vervangen, woon in een sociale huurwoning. Gelukkig wel B energieklasse dus dat valt mee. Mij valt nu al op dat de vaste aansluitingskosten hoog zijn, als dat nog meer moet worden... Weer de armsten van de samenleving nekken natuurlijk.


Zelfde... alleen dan nog een niet goed geïsoleerde woning.. Ik ga gewoon meer betalen

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:43


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:00

Dit is toch weer lekker frappant. We hadden 6,8miljard overschot ofzo afgelopen jaar? Waar the fiets is dat heen gegaan dan? Ik denk dat ik maar een sfeer haard ga aanschaffen die op stroom werkt als mijn stroom contract afloopt over twee jaar.

Ik zit nu nog twee jaar aan vast tarief. Maar ik berg me al vast. Wat een gedoe!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:03

Ik heb sinds een jaar of 2 een nieuwe moederhaard en ik snap er nog steeds niks van.
Bij de oude kon ik de thermostaat op bijv. 18 graden zetten en de moederhaard deed de rest. Nu hebben ze de moederhaard ontkoppeld van de thermostaat en moet ik het zelf regelen.
Doorgaans staat hij in de koude maanden tussen 2 en 3, maar zoals nu heb ik hem weer lager gezet op 1 en toch blijft hij continue branden.
Vanaf eind maart t/m oktober staat hij uit, ook de waakvlam.

Ik zit in een huurappartement, hoekwoning en zit precies aan de windkant. Vorig jaar hebben ze een sparreboom gekapt die grootendeels voor mijn huiskamerraam stond en de wind voor me opving en ik merkte het meteen kwa kou (en licht) in mn huis.

Ik heb van de week wel mn verbruik gehad, maar niks voor volgend jaar. Ook op de website staat er niks over. Bovendien vind ik het nog steeds abracadabra wat er op het maandelijkse verbruik staat.
Er staat alleen info over 1, 2, 3, 4 of 5 persoonshuishoudens. Maar het maakt veel meer uit hier of je zoals ik op de hoek en bovenaan woont of een tussenwoning op de 1ste hebt.


Als mensen zeggen dat ze bezuinigen op douchen en dat in combi met paarden vraag ik me toch echt af hoe dicht jullie op je paard staan :')
Als ik ben geweest zit ik onder het hooi, zand, modder en haar. Ik kan niet anders dan douchen. En dan rijd ik geeneens!

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:05

Onali schreef:
Als mensen zeggen dat ze bezuinigen op douchen en dat in combi met paarden vraag ik me toch echt af hoe dicht jullie op je paard staan :')
Als ik ben geweest zit ik onder het hooi, zand, modder en haar. Ik kan niet anders dan douchen. En dan rijd ik geeneens!



Je kunt korter douchen. Maar als ik van het paard kom heb ik het ook altijd koud.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:15

Wij kregen juist een verlaging van ons termijn bedrag.

Ze wilde ons van € 125 naar € 113 gaan zetten, omdat onze jaarafrekening op een teruggave uit kwam.
Deze weer terug gezet naar € 125.

Verwarming staat hier op 21,5 graad.


Wij hebben een zonneboiler en de verwarming en koken gebeurd op elektriciteit.
Ons gas verbruik is dus ontzettend laag.

Merk hier dus nog weinig van de hogere energiekosten.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:22

Absolem schreef:
Dit is toch weer lekker frappant. We hadden 6,8miljard overschot ofzo afgelopen jaar? Waar the fiets is dat heen gegaan dan? Ik denk dat ik maar een sfeer haard ga aanschaffen die op stroom werkt als mijn stroom contract afloopt over twee jaar.

Ik zit nu nog twee jaar aan vast tarief. Maar ik berg me al vast. Wat een gedoe!


Uhm er is een staatsschuld van ruim 400 miljard, wat dacht je van daarheen :Y)

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:00

Citaat:
(...)
Ik vind het juist goed dat overstappen op elektrisch wordt gestimuleerd.

Van mij mag die prijs op gas best verder omhoog.
(...)
Oke dat word dus een electrische kachel aanschaffen..


Ik hoor goede verhalen over infrarood panelen, mzeker als aanvulling op. Dwz met gas stookmje je huis tot 16 graden, waar je zit warm je infrarood op.
De combinatie met vloerbedekking maakt infrarood efficiënter.

:o en ik zit hier in Drenthe ook niet op extra aardbevingen te wachten...
(Soms zijn ze in onze provincie, in Gruns is het elke week bijna raak |( )

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:05

Snap verder wel dat gas ontzettend slecht is voor het milieu, maar het is voor heel veel groepen nu niet mogelijk de kosten laag te houden. Inductie aanschaffen kost minstens 1000 euro, huurhuizen hebben gasaansluiting...

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:13

Politiek gezien : oa D66 stelt voor om juist bij de kleine beurzen te beginnen met huizen isoleren.

Verder kun je met een dagje knutselen en de tips van 'Milieu Centraal' voor een habbekrats zelf aardig isoleren.

En ik woon in een wijk van oudere huizen (plm 1900 gebouwd) - in de wijkvereniging praten we over een gemeenschappelijke warmtepomp.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:17

Wij stoken ook sinds een paar jaar steeds meer elektrisch. Maar we hebben dan wel zonnepanelen en verbruiken zelfs mét elektrisch stoken jaarlijks minder dan wat de panelen opbrengen, dus dan zouden we wel gek zijn om alles op gas te blijven stoken.
Wel schijnt het rendement bij stoken met een HR-ketel hoger te zijn dan bij elektrisch stoken, dus gas zou nog steeds wat goedkoper blijven dan een elektrisch kacheltje.. mits je dezelfde ruimtes even hard blijft stoken natuurlijk.

Isolatie scheelt wel erg veel idd. In onze straat staat een huis waarbij de ramen (van die ramen die verdiept in de muur liggen) van binnen zijn dichtgeplakt met huishoudfolie, en dat schijnt erg goed te isoleren :))
Dikke gordijnen werkt nog beter natuurlijk, dat deden we vroeger ook al zo.
Maar hoe lager de temperatuur in huis, hoe minder snel hij zakt. Als je wil stoken tot 23 graden, daar valt haast niet tegenop te isoleren, terwijl je huis bij 17 graden heel veel minder snel afkoelt.

Wat betreft inductie; ik heb een losse inductie kookplaat, die dingen kosten weinig, en ik gebruik dat ding regelmatig als de zon schijnt om eten te koken dat lang op moet staan zoals bonen en rode biet, en voor frietenvet buiten. En op vakantie gebruik ik em omdat er geen warmte vanaf komt, in plaats van ons camping-gaspitje. Als ik verder alleen een gasfornuis had dan zou ik waarschijnlijk bijna alles op dat inductie plaatje koken.
€1000 kost een inbouw inductie plaat al lang niet meer. Je hebt ze al vanaf een paar honderd euro.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:21

Gianti schreef:
plantje01 schreef:
Wat balen zeg. Ik ben student en duo wordt zelfs minder geloof ik (zowel mijn aanvullende beurs als hoeveel je maximaal kan lenen). Ik heb een bijbaantje (ong 15 uur per maand) dus van de minder inkomstenbelasting zal ik weinig merken. Verder doe ik zuinig aan met mijn gas maar kan ik verder niet veel meer doen dan mijn gasfornuis die ik gratis heb gekregen vervangen, woon in een sociale huurwoning. Gelukkig wel B energieklasse dus dat valt mee. Mij valt nu al op dat de vaste aansluitingskosten hoog zijn, als dat nog meer moet worden... Weer de armsten van de samenleving nekken natuurlijk.


Zelfde... alleen dan nog een niet goed geïsoleerde woning.. Ik ga gewoon meer betalen


Hier als student hetzelfde probleem. Daarnaast chronisch ziek dus maak ook flink ziektekosten, en kan momenteel niet naast m'n studie werken. Hopelijk volgend jaar wel weer, dus dat "scheelt", maar heel grappig vind ik deze verhoging niet.

Neemt niet weg dat ik wel vind dat dit soort maatregelen nodig zijn om het klimaat een handje te helpen, maar kan wel betere plekken verzinnen waar dit geld vandaan moet komen. :j maargoed, dat is een heel ander verhaal.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:33

Janneke2 schreef:
Politiek gezien : oa D66 stelt voor om juist bij de kleine beurzen te beginnen met huizen isoleren.

Verder kun je met een dagje knutselen en de tips van 'Milieu Centraal' voor een habbekrats zelf aardig isoleren.

En ik woon in een wijk van oudere huizen (plm 1900 gebouwd) - in de wijkvereniging praten we over een gemeenschappelijke warmtepomp.


D66.... Je mag je huis isoleren volgens hun plannen en daarna mag je het bedrag gewoon aflossen tegen een nette rente. Leuk is dat, je mag dus 10-20.000 investeren omdat de overheid je opzadelt met extreme energie notas.

Een gemeenschappelijke warmtepomp is leuk, maar je moet ook je huis compleet aanpassen. De warmteafgifte strookt namelijk niet met je CV. Het is toepasbaar voor bijvoorbeeld vloerverwarming etc. Dat zal in de meeste huizen van 1900 niet zitten gok ik. Overigens moet je dat soort zaken nooit gemeenschappelijk regelen want je bent altijd duurder uit. Kijk maar naar huizen met blokverwarming.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:36

Voor de studenten onder ons: DUO wordt niet minder, maar meer.

Citaat:
2019
Lening € 486,08
Aanvullende beurs € 396,39
Collegegeldkrediet € 171,67

Citaat:
2018
Lening € 479,46
Aanvullende beurs € 391,-
Collegegeldkrediet € 171,67


Het is niet veel (in totaal iets van 10-12 euro), maar minder wordt het niet :).

Gelukkig trouwens, want ook ik studeer en ik vind toch wel dat de student een beetje melkkoe wordt..
Ernaast werken is in mijn geval, bij mijn studie, onmogelijk (wil je werken bij deze studie, dan heb je vertraging..).

Er moet zeker veel veranderen aan de manier waarop we met energie gaan. HEt kan gewoon niet langer zo doorgaan. EN ook huishoudens dragen daar aanbij.
Ik denk trouwens dat er zeker ook andere maatregelen (rekeningrijden, meer belastingen voor vervuilende bedrijven) gaat helpen. En geen 'straf' op isoleren van huizen en zonnepanelen aanschaffeen (dmv hogere WOZ-waarde)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 14:42

Ook electrisch rijden, leuk dat het gepromoot wordt, maar zelfs een benzine rolstoelbus was domweg niet te vinden laat staan electrisch -O-

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:45

We doen hier al aan rekeningrijden, hoogste brandstofprijzen, hoge BPM wat een nederlandse uitvinding is. Hoge wegenbelasting.... Wou je het nog duurder maken?

Overigens wil de overheid ook totaal niet dat we zuiniger gaan leven, ben je mal. Dan lopen ze een hoop inkomsten mis.

Een paar jaar geleden hadden we de sloopregeling, 1000 euro premie voor elk oude auto. We hebben toen een Citroen C1 gekocht. Zuinige wagen, weinig uitstoot. Geen wegenbelasting. Totdat het een succes werd en toen kwam er al heel rap weer wegenbelasting op.

Klimaat is heel leuk en stimuleren om schoner te leven is niets mis mee. Wel is het absurd dat de rekening telkens bij de normale burger komt te liggen.

Grote kunstmestfabrieken zijn verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van ons gasverbruik. We hebben een mestoverschot aan de ene zijde en gaan vervolgens van gas kunstmest maken. Wie het snapt mag het uitleggen.