De gele hesjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:20

Ik vind het nogal wat dat er in NL protesten op gang komen / zijn, want Nederlanders klagen wel, maar echt de straat op om actie te voeren dat is zeldzaam.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:28

Ineke2 schreef:
Ik vind het nogal wat dat er in NL protesten op gang komen / zijn, want Nederlanders klagen wel, maar echt de straat op om actie te voeren dat is zeldzaam.



Dat is inderdaad zo. Wij mochten ook best wel wat vaker de straat op gaan. Maar dan zonder die vernielingen die er in Parijs plaats vinden. Dat geweld mag wel achterwege blijven.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:30

Dat geweld is walgelijk.
Probleem dat zich in Frankrijk op dit moment voordoet is dat er allerlei tuig en ongeleide projectielen een geel hesje aantrekken en onder die noemer "meeprotesteren"

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:31

En we hebben ons keurig gedragen. Nog keuriger dan bij de ZP demonstraties

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:34

Liezel1 schreef:
Dat geweld is walgelijk.
Probleem dat zich in Frankrijk op dit moment voordoet is dat er allerlei tuig en ongeleide projectielen een geel hesje aantrekken en onder die noemer "meeprotesteren"



Dat is altijd zo jammer, dat je die hooligans er gratis bij krijgt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:39

'We', Purny? Het gaat om 200 man maar liefst ...

Overigens heb ik de indruk dat de mensen die hier in Nederland het hardst roepen hoe erg het wel niet gesteld is met/in ons land, niet degenen zijn die het het zwaarst hebben.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:40

Dat is eigenlijk ook de reden dat ik niet zo goed de straat op durf met protesten... omdat ik bang ben dat het uit de hand loopt en daar wil ik dan niet tussen lopen.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:56

Askja schreef:
'We', Purny? Het gaat om 200 man maar liefst ...

Overigens heb ik de indruk dat de mensen die hier in Nederland het hardst roepen hoe erg het wel niet gesteld is met/in ons land, niet degenen zijn die het het zwaarst hebben.


Nou ja, 2 arrestaties op 200 man. Vind ik netjes ja.
Overigens heb ik het over Nederland he, niet over Frankrijk

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:33

Bende hersenloze idioten vind ik het.
Beetje met z'n allen blaten 'wij zijn het beu ja wat dan 'alles' en vervolgens de medeburger die in hetzelfde schuitje zit nog dieper duwen door hun acties.
Ik woon dus in Frankrijk en kon ze de eerste tijd nog wel vermijden maar moet er nu ook een sport van maken om joelende gele nitwits te ontwijken.
En wat daar op de ronde punten staat te kamperen zijn niet alleen de omaatjes maar ook werklozen die te lam zijn om eens iets aan hun situatie te doen (heb het nu over een paar persoonlijk die ik 'ken bij de acties) of een meneer die zonder blikken of blozen durft zeggen dat het leven verschrikkelijk en te duur is want hij kan dit jaar niet op skiverlof.
Ga toch weg.

Fransen klagen voor elke scheve scheet en moeten daar dan gelijk een heel drama van maken.
Waar ik in het begin nog wel begrip kon hebben voor hun beweegredenen, want ja het leven ìs duur en op het Franse platteland niet zo eenvoudig, heb ik er nu geen goed woord meer voor over.
Ze staan daar wat te klagen en te zagen, vernielen alles wat los en vast zit, wanen zich de stem van het volk (not) maar zijn na al die tijd nog steeds niet in staat zich te organiseren en constructieve oplossingen te bedenken.
Ze zijn gewoon tegen, tegen en tegen en soms weten ze zelf niet meer waartegen ook alweer.

En daarmee bedonderen ze zichzelf want hun oorspronkelijke beweegredenen waren wel legitiem.
Je kan niet met 800 per maand 600 huur betalen, 200 verwarming, 100 benzine, nog wat variabele onkosten en dan nog eten kopen.
En het is ook zwaar frustrerend dat degene met een minimumloon minder goed kan leven dan z'n werkloze buurman die rustig staatshulp ontvangt. Werken loont niet.
Maar het op deze manier aankaarten is niet de goede manier.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:45

Dat geweld maakt helaas ook meer kapot dan dat het iets toevoegd aan het probleem. Dat is heel erg jammer. Net als het gebrek aan organisatie.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:52

Thioro schreef:
Bende hersenloze idioten vind ik het.
Beetje met z'n allen blaten 'wij zijn het beu ja wat dan 'alles' en vervolgens de medeburger die in hetzelfde schuitje zit nog dieper duwen door hun acties.
Ik woon dus in Frankrijk en kon ze de eerste tijd nog wel vermijden maar moet er nu ook een sport van maken om joelende gele nitwits te ontwijken.
En wat daar op de ronde punten staat te kamperen zijn niet alleen de omaatjes maar ook werklozen die te lam zijn om eens iets aan hun situatie te doen (heb het nu over een paar persoonlijk die ik 'ken bij de acties) of een meneer die zonder blikken of blozen durft zeggen dat het leven verschrikkelijk en te duur is want hij kan dit jaar niet op skiverlof.
Ga toch weg.

Fransen klagen voor elke scheve scheet en moeten daar dan gelijk een heel drama van maken.
Waar ik in het begin nog wel begrip kon hebben voor hun beweegredenen, want ja het leven ìs duur en op het Franse platteland niet zo eenvoudig, heb ik er nu geen goed woord meer voor over.
Ze staan daar wat te klagen en te zagen, vernielen alles wat los en vast zit, wanen zich de stem van het volk (not) maar zijn na al die tijd nog steeds niet in staat zich te organiseren en constructieve oplossingen te bedenken.
Ze zijn gewoon tegen, tegen en tegen en soms weten ze zelf niet meer waartegen ook alweer.

En daarmee bedonderen ze zichzelf want hun oorspronkelijke beweegredenen waren wel legitiem.
Je kan niet met 800 per maand 600 huur betalen, 200 verwarming, 100 benzine, nog wat variabele onkosten en dan nog eten kopen.
En het is ook zwaar frustrerend dat degene met een minimumloon minder goed kan leven dan z'n werkloze buurman die rustig staatshulp ontvangt. Werken loont niet.
Maar het op deze manier aankaarten is niet de goede manier.



klinkt alsof je goed geintegreerd bent en met plezier in frankrijk woont

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:58

Sannens schreef:
Loretta schreef:
Er zijn heel veel mensen die in toenemende mate zeer ontevreden zijn.


Misschien zijn mensen wel in toenemende mate ontevreden, maar in hoeverre is dat terecht? Ik denk dat mensen in deze tijd steeds meer en steeds duurdere dingen willen en als dat niet kan, dan wordt er geroepen over wat er allemaal oneerlijk is aan de maatschappij.

Waar mensen vroeger blij waren als ze drie keer in de week vlees konden eten, zijn mensen nu ontevreden omdat ze maar vijf keer in de week vlees kunnen eten. Waar mensen vroeger zorg langer uitstelden, omdat grootmoeders trucjes ook wel hielpen, komen mensen nu voor de meest rare dingen in het ziekenhuis terecht. En waarom? Omdat mentaliteit van mensen veranderd.

De ene is blij dat hij een weekje op vakantie kan in Limburg, en krijgt dan als reactie: "Oh, Limburg maar? Ik dacht dat je echt op vakantie ging..."

Het is een switch in mentaliteit, iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rij en dat gaat nou eenmaal niet. Dat kan een Maatschappij niet aan.


Helemaal mee eens!

Verder ben ik wel benieuwd wat 'de middenklasse' is? Ik denk dat ik ertoe behoor (stukje boven modaal) en ik vind dat er weinig te klagen is voor mensen in mijn situatie...

Ik heb het overigens over de situatie hier in Nederland.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 02-12-18 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:01

Klopt Tiggs als ik dat salaris zou krijgen zou ik never nooit niet gaan klagen...
Maar helaas een hele grote groep werkenden mensen zitten ( ver) onder modaal.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:03

Ineke2 schreef:
Klopt Tiggs als ik dat salaris zou krijgen zou ik never nooit niet gaan klagen...
Maar helaas een hele grote groep werkenden mensen zitten ( ver) onder modaal.


Dat realiseer ik me!'Maar vandaar dat ik me ook afvraag wat de middenklasse is en waarom die zo ontevreden is.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:05

Dat zijn vaak mensen die het minimumloon of net boven het minimum verdienen. Doordat ze net "teveel" verdienen krijg je dan geen toeslagen en andere potjes.
Onderaan de streep hebben die mensen vaak netto minder te besteden dan iemand die die toeslagen etc wél krijgt.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:07

Maar zorgtoeslag bijvoorbeeld krijg je toch tot iets van 36.000 euro?
Met zo'n salaris kan je het toch niet slecht hebben?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:08

Net boven het minimumloon verdienen is toch geen middenklasse?

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:45

Tiggs schreef:
Maar zorgtoeslag bijvoorbeeld krijg je toch tot iets van 36.000 euro?
Met zo'n salaris kan je het toch niet slecht hebben?

Grapje zeker?
Boven de 28720 euro krijg je geen zorgtoeslag meer hoor.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:02

Ineke2 schreef:
Maar helaas een hele grote groep werkenden mensen zitten ( ver) onder modaal.
Om precies te zijn zit 50% van de inkomens onder modaal. Dat is namelijk de definitie van modaal.
Hoe hoog of laag je de inkomens ook maakt, altijd zal de helft onder modaal zitten. Wat zal wijzigen is de hoogte van het modaal inkomen.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:53

Ja Geerke, ik woon graag in Frankrijk en ga er ook blijven en ja ik ben redelijk goed geïntegreerd.
Alleen ben ik het niet eens met de gele hesjes, en met mij een deel van de vrienden, collega's en klanten.
Als ik op weg ben naar een spoedje kan ik er niet mee lachen dat ze me tegenhouden omdat ik hun petitie niet wil tekenen. Waar is daarin hun democratie waar ze zo fan van zijn?
Als ik laatst niet geëist had me door te laten met dreiging hun anders aan te klagen voor belemmering en de kosten op hen te verhalen had ik daar mss 'maar' 20 minuten gestaan maar hadden we wel een dood dier gehad. Vriendelijk vragen en uitleggen hebben ze geen oren naar.
Een ander deel van m'n vrienden lopen dus wel in gele hesjes rond en ik kan hen begrijpen maar ben het niet eens met de manier waarop.

Verder ter info: minimumloon is hier 1100. De 'middenklasse' verdient gemiddeld 1600. Geen grote vetpot.
En vaste lasten lopen idd wel snel op met duurdere benzine/verwarming etc.

Werd laatst ook bvb in een duidingsprogramma uitgelegd dat in Frankrijk er nu meer gepensioneerden zijn dan vroeger, maar niet meer werkenden. In verhouding zou er maar 30% werkende, belastingbetalende bevolking zijn. Die draaien op voor de 70% gepensioneerden, werklozen, werkongeschikten etc.
De regering pompt daar waar het 'kan' en veel draagkracht blijft er zo ďus niet over.

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:44

Interessante discussie. Ik kan me wel vinden in de oorspronkelijke beweegredenen van de 'gilets jaunes', de situatie in Frankrijk ligt natuurlijk heel anders dan in Nederland en is daarom moeilijk te vergelijken. Ik kom regelmatig in Frankrijk (de familie van mijn moeder wonen allemaal in Frankrijk) en daar vallen mij inderdaad de hoge kosten van het levensonderhoud en ook de algehele situatie waarin het land verkeert op. Zo is bijvoorbeeld de werkloosheid in veel regio's nog steeds een probleem, veel mensen verhuizen naar de agglomeratie Parijs omdat daar wel voldoende werk te vinden is (voor met name jonge starters). Met nog andere redenen, zou ik zeggen de aard van het protest wel gerechtvaardigd is. Echter, hoe relschoppers dan schade aanrichten aan onder andere winkels en wat dan ook zich in hun buurt bevindt vind ik echt niet kunnen. Macron zal zo zeker niet de dialoog aangaan vrees ik.

Na wat rondvragen aan familie hoorde ik overigens dat ze in Nantes ook voor veel onrust zorgen. Zo zijn er vast nog wel meer plekken.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:13

Het is door heel Frankrijk een drama. Het is echt om simpel van te worden. En ja de kosten voor levensonderhoud zijn hier gemiddeld hoger maar daar staat ook tegenover dat er veel meer dingen staatsgefincierd zijn. Medische kosten bijvoorbeeld zijn hier een lachertje.
En men roept nu heel erg hard dat de belastingverhogingen niet kunnen maar over de belastingverlagingen op andere gebieden (woonbelasting gebruiker) afgeschaft hoor je ze niet.
Uiteindelijk is het heel simpel. Frankrijk zal moeten veranderen willen we als land mee kunnen komen in de toekomst en dat gaat geld kosten maar 'de Fransen' hebben een hekel aan verandering die hen zelf raakt en hebben moeite met inzien dat de wijzigingen nodig zijn om de toekomst te garanderen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:17

De Nederlandse gele hesjes zijn echt een lachtertje :=
Die weten zelf niet eens waar ze tegen protesteren. "Rutte moet opstappen!" Ja en dan? Als er nu nieuwe verkiezingen komen is het óf de VVD die weer wint of Wilders. Nee dat wordt leuk.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:20

De Speld had vandaag een mooi bericht, over de Nederlandse gele hesjes die I Amsterdam hadden weggehaald :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:19

Ik kwam deze zonet tegen :P Vond ik ook wel mooi in dit topic.
Afbeelding