De gele hesjes

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:05

...ik huldig het impopulaire standpunt dat de eu een zegen is.

A bit of a blessing in disguise, maar wel een zegen. Zeventig jaar alleen oorlog buiten de EU, voor Nederland is dat wel vaker gebeurd - voor bijvoorbeeld België is dat een unicum.

Ben ik compleet blij en tevreden over hoe het gaat in Brussel? Nee.
Maar doel 1 was de oorlogen stoppen en binnen de grenzen lukt dat.
(Plus: Brussel is een dankbare zondebok voor luue kiezers, je roept als politicus 'dat het moet van Europa' en velen vliegen er in.)

Nu houd ik van diversiteit en veelkleurigheid, maar meelopen in een demonstratie 'waarin mensen tegen de eu zijn' ben ik niet van plan.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:17

Het wordt zo langzamerhand tijd om te demonstreren tegen gele hesjes in plaats van in gele hesjes.

Wat een enorme rotzooi in Belgie en Frankrijk.

En die mensen demonstreren voor een betere wereld?!?!?!?

Ik ben maar wat blij dat maar heel weinig mensen in Nederland zich willen vereenzelvigen met dat schorem.

Foaly

Berichten: 4974
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:28

MiniMeLona schreef:
Ik vraag mij nu even iets oprecht af aan degenen hier die de gele hesjes belachelijk maken; vinden jullie dan dat het zo goed in Nederland gaat, dat er niets hoeft te veranderen?


Ja. Als ik naar een aantal andere landen kijk denk ik dat we het hier inderdaad behoorlijk goed geregeld hebben. En natuurlijk is geen land perfect. Er kunnen altijd dingen beter, anders, mooier, goedkoper, noem maar op.

Maar daarom steek ik mijn tijd en geld in bepaalde organisaties die wel weten hoe ze hun onderwerpen op de politieke agenda kunnen krijgen, en dat is niet door met dertig man op het Plein '15 miljoen mensen' te gaan zingen. Dat ik kritiek heb op bovenstaande flauwekul betekent niet dat ik zelf als 'een zak patat' op de bank blijf hangen, fijne aanname :j

Zou je btw onder woorden kunnen brengen wat je bedoelt met 'er' in 'er wat aan te doen'? Ik zie de gele hesjes namelijk bar weinig doen en vooral heel hard schreeuwen (of ja. Zingen dus).

MiniMeLona schreef:
Ik ben het met veel ook niet direct eens, maar ik heb in ieder geval wel respect voor een ieder die eens opstaat en probeert er wat aan te doen.
Wij Nederlanders zijn nu eenmaal ster in het als slappe zakken patat blijven hangen in alles wat niet in ons persoonlijke straatje past belachelijk te maken...

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:32

Eens met Foaly. Ik stem bij iedere verkiezing en ben het over het algemeen met het handelen van die partij eens. Dus waar zou ik tegen moeten protesteren?

Ik vind klimaat en migratiebeleid (als in vluchtelingen opvangen) zelf net zo belangrijk als 'Nederlanders' bijvoorbeeld.

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:34

De gele hesjes, de PVV; Wilders: ze weten allemaal dat het niet goed gaat zoals het gaat, maar ze weten mij niet te vertellen hoe het beter moet. Alleen vertellen dát het beter moet, is makkelijk, maar protesteren tegen de huidige beleidsmakers zonder zelf een gezond, financieel haalbaar alternatief te bieden, daar kan en wil ik niet achter staan.

Al die eisen kosten geld, maar ze willen wel minder belasting betalen. Hoe dan?? Ik zeg niet dat er in Nederland niets hoeft te veranderen, maar ik zou graag eens zien dat al die mensen die Rutten en deze regering afkraken eens goed om zich heen kijken en zien hoeveel er in Nederland nog heel goed geregeld is. Ga eens een tijdje reizen (ok, ja, dat kost geld, sorry) of in het buitenland wonen.

Ik zie de reactie van Tiggs tussendoor komen en ben het er mee eens. Vluchtelingen opvangen mag niet, maar dieren moet je wel een beter leven geven?

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:36

MiniMeLona schreef:
Dat dacht ik al een beetje namelijk.

Maar waarom dan zelf niet met die goede argumenten komen en iets goeds gaan opzetten, ipv al het andere wat jullie zelf "gelul" noemen vanuit de luie stoel afkraken?

Ik ben het met veel ook niet direct eens, maar ik heb in ieder geval wel respect voor een ieder die eens opstaat en probeert er wat aan te doen.
Wij Nederlanders zijn nu eenmaal ster in het als slappe zakken patat blijven hangen in alles wat niet in ons persoonlijke straatje past belachelijk te maken...


Ik doe al best goede dingen voor de wereld al zeg ik het zelf :P

Ik hoef niet zonodig dingen gaan aanpassen. De ideale wereld bestaat niet, en we wonen in een goed land.

En ik heb weinig respect voor de droeftoeters in gele hesjes die zogenaamd ‘eens opstaan’ :=

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:45

Het dorp wordt hier op dit moment overspoeld door gele hesjes!! Je zou er zomaar van in de war kunnen raken! Respect trouwens, het regent en stormt en ze zijn fanatiek op pad. :) :) :)

By the way: we wonen in Spanje, maar zijn op dit moment op ons tweede stekkie in Nederland.

Citaat:
1500 ' gele hesjes' overspoelen vanavond Made
8 december: in de avonduren kans op WiFi – storing in Made
MADE - Het staat vast. Vanavond om 18.30 uur precies, gonst en bruist het in Made. 1500 inwoners van het dorp gaan de straat op en vormen samen de 'Mayse gele golf'. Deze 'ludieke beweging' beweegt zich vier en een half uur kriskras door het dorp als deelnemer aan de eerste editie van de Dorpsquiz 'De May Kwist'.
De meer dan zeventig teams worstelen zich door een 123 pagina’s dik en bijna één kilo wegend quizboek vol vragen en opdrachten. Ze worstelen zich - behalve fietsend door de straffe wind van locatie naar locatie – ook door google. Een wifi-storing kan zo maar op de loer liggen als 1500 mensen tegelijk van het netwerk gaan gebruik maken op zoek naar dezelfde antwoorden. Deze ludieke DDos-aanval krijgt nu al – net als bij een orkaan - een naam toebedeeld: MayKwist!
De quizers sterken zich na het quiz-geworstel op hun thuisbasis aan met: Mays Kwist Kolfjes, oliebollenvlaai, worstenbroodjes, koffie, Wittekop en ander lekker spul.
Succes quizers en laat zien dat jullie met je deelname aan deze quiz, inderdaad ‘het sociale cement van Made’ vormen

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:03

De gele hesjes parade, ik vind het maar grote onzin. Een groep mensen die eigenlijk ieder voor zich 'protesteert' cq actie voert zonder dat nou echt duidelijk is waarom. Misschien hebben ze één gemeenschappelijk punt: dat Macron/Rutte (andere presidenten etc.) weg moet. Oké, hoe gaan we dat oplossen dan? Vind het echt mensen die alleen maar one-liners roepen (net zoals PVV) zonder met enig alternatief te komen. 'Het moet allemaal anders' prima, maar geef dan ook aan hoe.

Bovendien, als je het nodig vindt om als 'protesteerders' alles te gaan slopen, geweld te gebruiken, dingen in brand steken, politieagenten slopen en ook allerlei winkels slopen (ondernemers richting de ondergang helpen, die willen ze toch ook juist verder helpen?) mogen van mij sowieso achter slot en grendel. Bizar. Zo geef je echt geen signaal af, louter een geweldsignaal.

Edit: ik zie net dat ze o.a. protesteren tegen de te hoge benzineprijzen. Ik weet niet of deze mensen de laatste weken überhaupt bij een tankstation zijn geweest, want de prijzen zijn nog nooit zo laag geweest :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:42


germie

Berichten: 26086
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:44

pjotrg schreef:
Naar het zuiden van Frankijk kun je ook nog doen via Antwerpen, Brussel Luxemburg (of Maastricht Luik Luxemburg), Metz (en daar de autoroute naar Lyon pakken) of doorrijden via Nancy, Epinal, Vésoul en bij Besancon de autoroute pakken.

De weg van Luxemburg to Besancon is nagenoeg geheel 2x2 baans en gratis!

Ik laat maandag wel even weten hoe het in Parijs is ;-)

En te ver om naar Gramat. Dan heb je geen keuze behalve Parijs helaas.

Maar vandaag niets gevolgd, dus weet ook niet of het erg was.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:50

lieveli schreef:
[ [url=m/MjpAVS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus ze willen meer geld maar minder betalen. Jammer dat ze niet ook even uitleggen hoe het kabinet dit dan moet doen... :')

Geen idee wat er wordt bedoeld met klimaat idioterie trouwens.

Ze vergeten:
Gratis bier!
Gratis voedselbonnen voor de McDonalds
Gemeenten moeten met oud en nieuw gratis vuurwerk uitdelen....

Echt waar, tokkies Gonna tok....

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:59

MyHorseGirl schreef:
De gele hesjes parade, ik vind het maar grote onzin.
(...)

Edit: ik zie net dat ze o.a. protesteren tegen de te hoge benzineprijzen. Ik weet niet of deze mensen de laatste weken überhaupt bij een tankstation zijn geweest, want de prijzen zijn nog nooit zo laag geweest :') .



Misschien jezelf iets beter inlezen...?
De vlam sloeg in de pan toen Macron een verhoging van de benzineprijzen aankonidgde. Een voornemen dus.

En de originele protesten komen van de werkende armen buiten Parijs.


Ik ben een groot voorstander van een stevige verhoging van benzineprijzen (en een vertienvoudiging van Europese vliegtickets) - maar in Nederland hebben we redelijk openbaar vervoer - en binnen Europese vluchten zijn onzin.
(Het is jarenlang wegbezuinigd, bus, trein en tram, maar er is in Drenthe nog veel mogelijk.)
Buiten Parijs is er nauwelijks OV.
Verzin dus maatregelen die leefbaar zijn buiten je eigen bubbel.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:06

Ze vergeten:
Gratis bier!
Gratis voedselbonnen voor de McDonalds
Gemeenten moeten met oud en nieuw gratis vuurwerk uitdelen....

Echt waar, tokkies Gonna tok....[/quote]

deze snap ik dan ook niet he, als je het al een beetje volgt zijn degene die zo,n hesje aantrekken rond de 50 jaar, en dat vind jij tokkies ???? de kosten voor levensonderhoud zijn idioot, studeren kan ( halve ton schuld ) en je kan heel afrika niet naar europa halen. maakt dit mij nou een oude tokkie :D

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:14

hier dan zo,n tokkie :o


Al jaren is ze weduwe. „Mijn man had ook kanker en is overleden toen hij begin 50 was. Toen stond ik naast hem, nu treft de ziekte mezelf.” Even zucht ze. „Ik leef bij de dag.”

Dat heeft niet alleen met haar gezondheid te maken. Financiële zorgen kwamen toen haar jongste zoon 18 jaar werd. Haar nabestaandenuitkering (anw) verviel, waardoor ze in de bijstand terechtkwam. Na ongeveer twee jaar kreeg ze de anw-uitkering weer terug. „En een uitkering van een jaar met terugwerkende kracht. Maar ik moest wel de bijstand terugbetalen. Gelukkig mocht dat in termijnen. Als het goed is, betaal ik deze maand de laatste termijn.”




Rood staan was ondertussen meer regel dan uitzondering voor de weduwe. Ze sprak daarom de afgelopen jaren haar spaargeld aan. „Dat had ik weggelegd om straks de begrafenis te kunnen betalen.” Eerlijk zet Van Lienden haar financiële toestand uiteen. Zo’n 700 euro komt uit de anw. Dan zijn er nog drie pensioenpotjes van haar man. Al met al amper 1000 euro per maand. Haar eenvoudige huurwoning kost haar maandelijks 700 euro. Op huurtoeslag heeft ze geen recht omdat haar zoon thuis woont.

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:15

...nou, dan moest Europa maar gauw zo eerlijk zijn om te zorgen dat het niet nodig is, dat 'heel Afrika hierheen komt'.

Gewoon de Afrikaanse economieën niet bij voorbaat kapot maken dmv tariefmuren - en graag goede maatregelen tegen het oprukken van de woestijnen.
(Klimaatverandering: wij hebben lekkere zachte winters, en wij hebben het probleem veroorzaakt - de mensen die het hardst getroffen worden hebben het probleem niet veroorzaakt...)

(En schiet svp op met die maatregelen! Als de Nijl droogvalt, moeten 80 miljoen Egyptenaren ergens anders heen. Hopelijk helpt de VN met een goede verdeelsleutel, maar Europa ontkomt niet aan 10 miljoen mensen. En dat is nog maar 1 land.)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:19

[quote="Janneke2"]...nou, dan moest Europa maar gauw zo eerlijk zijn om te zorgen dat het niet nodig is, dat 'heel Afrika hierheen komt'.


dus janneke2, hoe wil jij dat oplossen dan ???

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:20

Ik werd 20 jaar geleden weduwe en kreeg een nabestaandenuitkering. Ik wist toen al dat die zou vervallen op het moment dat mijn jongste 18 zou worden (12 jaar later!). Zij dus ook, nietwaar? Als ze al jaren weduwe was, had ze zelf ook kunnen bedenken dat ze op dat moment zelf voor haar inkomen moest zorgen.

Als ze was gaan werken, had ze nu met haar ziekte ook een uitkering gehad gebaseerd op haar eigen inkomen en daarnaast nog de pensioenpotjes van haar man.

Natuurlijk is het triest, maar sommige situaties kan je van te voren aan zien komen. Dan heb je het vangnet van de bijstand niet nodig. Haar zoon is inmiddels al weer een aantal jaren ouder dan 18, als ik de situatie goed lees. Wat draagt hij financieel bij aan de huishouding als hij nog steeds thuis woont?

Trouwens, ik ben 2 jaar later hertrouwd en raakte daardoor ook mijn uitkering kwijt. En terecht, ik weet dat ik als het me nog eens overkomt, ook voor mezelf moet zorgen. En gaat het echt fout, dan is er in Nederland altijd nog een vangnet, al is het geen vetpot.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 08-12-18 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:28

MoniqueT schreef:
Ik werd 20 jaar geleden weduwe en kreeg een nabestaandenuitkering. Ik wist toen al dat die zou vervallen op het moment dat mijn jongste 18 zou worden: Zij dus ook, nietwaar? Als ze al jaren weduwe was, had ze zelf ook kunnen bedenken dat ze op dat moment zelf voor haar inkomen moest zorgen.


Ah, is dat het: arme mensen zijn dom. }:) O:)
Citaat:
Als ze was gaan werken, had ze nu met haar ziekte ook een uitkering gehad gebaseerd op haar eigen inkomen en daarnaast nog de pensioenpotjes van haar man.


Tja, maar daar was ze te dom/lui voor, is het nou goed? <|- :? :x

De bomen groeien niet tot in de hemel en sommige mensen schrijven honderden sollicitatiebrieven zonder ook maar 1 uitnodiging.
De harde waarheid, het spijt me, is dat het sommige mensen gemeen tegenzit in het leven.
Niet leuk om onder ogen te zien, maar het is niet sportief om dit gegeven af te schuiven op dom en lui.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:32

Ik vind dit echt een tokkie lijstje ja.
Je kan niet alleen maar halen, er zal ook gebracht moeten worden.
Studeren wordt aangesneden, waarom moet iedereen studeren? (Veel pretstudies waar vervolgens geen werk in is te vinden), wat is er mis met het mbo? Goed opgeleide vakmensen is straks een tekort.


We hebben het hier in nl, over het algemeen, écht niet slecht....
Dat zegt niet dat er geen ruimte voor verbetering is, maar zo’n lijstje? Nee sorry, dat kan ik echt niet serieus nemen

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:33

Misschien niet sportief, maar het wordt hier wel gebracht alsof het allemaal de schuld van de overheid is en ik mis gewoon een heel stuk eigen verantwoording in de manier waarop het gebracht wordt.

Het zit mensen inderdaad ook soms gemeen tegen, daar is de bijstand inderdaad voor. Vraag ik me nog af wat de zoon bijdraagt ...

En ja, natuurlijk zijn er mensen die het slecht hebben, dat ga ik niet ontkennen. Omdát er mensen zijn waar het leven gemeen tegen zit. Maar dat wil vooral niet zeggen dat men het in Nederland over het algemeen slecht heeft en dat er dús slecht regeringsbeleid is. Dat wil zeggen dat er een groep mensen is, waar wellicht op een andere manier mee om gegaan kan worden of die op een betere manier begeleid worden: Maar het wil vooral zeggen dat je het nooit iedereen naar de zin kan maken.

Ik woon in Spanje (o ja, luxe, rijke stinkers, waar bemoei je je mee, maar we zijn daar wel heen gegaan omdat mijn man dagelijks ernstige pijn lijdt en dat daar minder is), maar ik heb hier vier kinderen en ook kleinkinderen en Nederland blijft mijn land. Het interesseert me dus wel degelijk en wellicht ligt ook mijn toestand wel weer hier in Nederland. Maar wat échte armoede is, dat zie ik elke dag als ik in Spanje ben.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:23

tot zover de schuld van de overheid, wie niet steelt of erft, zal werken tot hij sterft.

daarbij, als je de hersens hebt om te studeren, dat moet je stimuleren toch, studenten draaien weer mee in de maatschappij}

ik mag met pensioen
JE PENSIOENLEEFTIJD IS 67 jaar en 3 maanden

ik ben benieuwd, ik denk dat de gemiddelde bokker nog meer de sjaak is straks

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:38

Janneke2 schreef:
MyHorseGirl schreef:
De gele hesjes parade, ik vind het maar grote onzin.
(...)

Edit: ik zie net dat ze o.a. protesteren tegen de te hoge benzineprijzen. Ik weet niet of deze mensen de laatste weken überhaupt bij een tankstation zijn geweest, want de prijzen zijn nog nooit zo laag geweest :') .



Misschien jezelf iets beter inlezen...?
De vlam sloeg in de pan toen Macron een verhoging van de benzineprijzen aankonidgde. Een voornemen dus.

En de originele protesten komen van de werkende armen buiten Parijs.


(...)


Ik heb het niet alleen over in FR, maar ook in NL. Kijk, protesteren is natuurlijk prima. Dat kan en dat mag, is immers een grondrecht.

Bezuinigingen, verhoging van belastingen en overige prijzen. Het is nodig, het wordt niet zonder reden gedaan. Er zijn steeds meer mensen waar de overheid een zorgplicht voor heeft. Alles wordt duurder. Om het zo comfortabel mogelijk te maken, zal er ook ingeleverd moeten worden.

En om even te reageren op je post iets daaronder: er zijn genoeg mensen die natuurlijk niet verwijtbaar werkloos zijn en daar hebben we ook een vangnet voor. Maar, er zijn imo ook genoeg mensen die prima een baan kunnen vinden, alleen nee zeggen tegen van alles omdat ze het te min vinden. Als je het echt zo slecht hebt en de overheid 'geeft' onvoldoende geld, dan moet je alles aannemen om het voor jezelf ook beter te maken. Je krijgt het immers niet in je schoot geworpen. Ik studeer me een ongeluk om later een goede baan te vinden en het mezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Daar is wel een investering voor nodig.

Ik geloof echter wel dat dat in FR allemaal wat minder is, dat daar een minder zorgplicht is vanuit de overheid.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 01:33

MiniMeLona schreef:
Ik vraag mij nu even iets oprecht af aan degenen hier die de gele hesjes belachelijk maken; vinden jullie dan dat het zo goed in Nederland gaat, dat er niets hoeft te veranderen?


Nee, het is allemaal niet perfect maar waar ik eerst aardig geinteresseerd was in de gele vestjes ben ik toch heel erg afgeknapt op de domheid die zo tentoon wordt gespreid. Zeker in Alkmaar gaat het om een grote groep werklozen die al klagend hun handje ophouden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 09:06

Foaly schreef:
MiniMeLona schreef:
Ik vraag mij nu even iets oprecht af aan degenen hier die de gele hesjes belachelijk maken; vinden jullie dan dat het zo goed in Nederland gaat, dat er niets hoeft te veranderen?


Ja. Als ik naar een aantal andere landen kijk denk ik dat we het hier inderdaad behoorlijk goed geregeld hebben. En natuurlijk is geen land perfect. Er kunnen altijd dingen beter, anders, mooier, goedkoper, noem maar op.

Maar daarom steek ik mijn tijd en geld in bepaalde organisaties die wel weten hoe ze hun onderwerpen op de politieke agenda kunnen krijgen, en dat is niet door met dertig man op het Plein '15 miljoen mensen' te gaan zingen. Dat ik kritiek heb op bovenstaande flauwekul betekent niet dat ik zelf als 'een zak patat' op de bank blijf hangen, fijne aanname :j

Zou je btw onder woorden kunnen brengen wat je bedoelt met 'er' in 'er wat aan te doen'? Ik zie de gele hesjes namelijk bar weinig doen en vooral heel hard schreeuwen (of ja. Zingen dus).

MiniMeLona schreef:
Ik ben het met veel ook niet direct eens, maar ik heb in ieder geval wel respect voor een ieder die eens opstaat en probeert er wat aan te doen.
Wij Nederlanders zijn nu eenmaal ster in het als slappe zakken patat blijven hangen in alles wat niet in ons persoonlijke straatje past belachelijk te maken...

Helemaal eens. De reden dat ik op een zondag op dit onchristelijke tijdstip op heb moeten staan is omdat ik dat over heb voor de politieke partij die vandaag haar congres houdt in buttf*ck nowhere :')
(Ok het valt mee maar is nog altijd anderhalf uur met de trein.) Dus qua "opstaan" en "niet op de bank blijven hangen" zit ik wel tamelijk goed denk ik :j

Janneke2

Berichten: 22925
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:04

Citaat:
er zijn genoeg mensen die natuurlijk niet verwijtbaar werkloos zijn en daar hebben we ook een vangnet voor. Maar, er zijn imo ook genoeg mensen die prima een baan kunnen vinden, alleen nee zeggen tegen van alles omdat ze het te min vinden. Als je het echt zo slecht hebt en de overheid 'geeft' onvoldoende geld, dan moet je alles aannemen om het voor jezelf ook beter te maken. Je krijgt het immers niet in je schoot geworpen. Ik studeer me een ongeluk om later een goede baan te vinden en het mezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Daar is wel een investering voor nodig.


Mij ontgaat van alles.
Ja, er zijn meerdere vormen van uitkeringen voor wie buiten eigen schuld geen werk heeft, klopt.

Waar baseer jij op 'dat er genoeg (...hoeveel precies? ) zijn, die werk weigeren 'omdat ze het te min vinden'...?

Hierbij telt ook de soort uitkering. In de ww kan het verstandig zijn, als je volgende week een nieuw sollicitatiegesprek hebt. Voor een vast contract, of een baan met door groeimogelijkheden etc etc (of gewoon meer poen).

Doe je dit in de bijstand, wordt de uitkering gestopt. (= Dit gedrag komt per definitie ;) niet voor bij bijstandsgerechtigden.)

En dan is er het verschijnsel 'leeftijd', mooie diploma's of niet, een keer werkeloos is boven de 50 in 99% van de gevallen een onomkeerbare zaak. (Natuurlijk kun je als individu je best doen om. die ene procent te zijn - maar als we het over politiek hebben is 'beleid maken op dit gegeven' belangrijk.)
Protesteren tegen de zinloze sollicitatieplicht is zinvol: laat deze "ouderen" ( ik ben zelf ruim boven de 50) met al hun ervaring lekker vrijwilligerswerk doen zonder vieze bijsmaak van 'dat het verplicht is' of nog. idioter 'tot betaald werk kan/ moet leiden'.

En on topic: ik maakte mij boos over het zinnetje 'dat die mevrouw toch van te voren wist dat de anw op zou houden'.
Dat wist ze vast wel, maar dan nog.
Niet iedereen stampt een goed lopende eenvrouwszaak uit de grond.
Wellicht zijn haar diploma's inhoudelijk verouderd - en werkgevers willen nog wel eens denken dat een diploma dat 5 jaar niet gebruikt is oud papier is: dan is deze mevrouw dus ongeschoold.
Let wel: niet dat zij niet hard gewerkt heeft voor haar diploma's, maar omdat de sollicitatiecommissies dit helaas denken.
Voor ongeschoolden (dat wil dus zeggen: doctorandus-sen in de ww) is er wel zwaar lichamelijk werk, maar werkgevers willen begrijpelijkerwijs liever jong spul.

Trieste uitzondering in de kenniskring: werkloze doctoranda van 48 wil graag in de zorg werken. Ze krijgt een opleidingsplek als verzorgende. Ze heeft een serie auto immuun ziekten, geen stevige sportersconditie en "mag" meteen tillen.
De cursus tilvaardigheid wordt pas in week 19 van de opleiding gegeven. Na 14 weken meldt ze zich ziek met rugklachten. "Beneden op de werkvloer in de zorg" zitten ze te springen om mens, maar erg zorgvuldig gaan ze er niet mee om. De serie arbeidsbeperkingen van deze kennis is alleen maar langer geworden door deze onzin.
...en als cliënt in de zorg: ik wil graag een zorgvuldige selectie van personeel!