De gele hesjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:51

Loretta schreef:
superlotje schreef:
In Nederland is het al helemaal protesteren om het protesteren, zonder concreet doel, maar gewoon meewaaien op de Franse wind.
Daarnaast is de mate waarop toename armoede en onrecht toe zou nemen heel subjectief. Een beetje hetzelfde als mijn collega's die zaten te mopperen over meer criminaliteit en onveiligheid op straat, terwijl de misdaadcijfers juist enorm dalen.



Wat ik dan zelf heel jammer vind, dat is dat de groepen die in Nederland echt wel een punt hebben om te protesteren vaak niet in staat zijn om de problemen die ze hebben goed onder woorden te brengen. Domme dingen roepen is inderdaad niet erg constructief. Maar ontkennen dat er iets broeit aan de onderkant van de samenleving is ook de kop in het zand steken.



Niet de onderkant maar de lagere middenmoot.
De onderkant krijgt geld zat... als je kijkt hoeveel mensen er nog grote tv's kopen en roken als een malle.

Zag gister weer zo'n filmpje voorbij schieten van Mevrouw met 2 kinderen, die o zo blij is dat ze sinterklaascadeautjes krijgt van het goede doel. Want ze heeft maar 80 euro per week om te besteden o.a. aan shag.

Ondertussen is er wel een groep mensen ouders die bijv. net gescheiden zijn maar per persoon net teveel verdiend voor hulp die het dan weer niet krijgt.

Dat soort dingen verbaasd me elke keer weer. Maar helemaal recht trekken zal je dit nooit, maar laat die mensen met de gele hesjes in Nederland gewoon lekker aan het werk gaan en met een fatsoenlijk plan komen als ze wat te klagen hebben. Dit is nou echt klagen om te klagen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:08

Onderkant of lagere middenmoot in beide groepen zitten mensen die het net wat makkelijker of juist moeilijker hebben. Ik ben het er helemaal mee eens dat er in Nederland sprake is van een dood punt waarop je net te veel verdiend voor alle toeslagen. Toeslagen trouwens die voor andere mensen weer van levensbelang zijn.

Wil niet zeggen dat je je daardoor als lagere middenklasse en onderklasse tegen elkaar uit moet laten spelen. De verschillen zijn niet bijster groot.

Over de ontevredenheid in Nederland, volgens deze politocoloog aan de universiteit van Groningen is er wel degelijk iets aan de hand.

https://www.ad.nl/politiek/geen-massa-g ... ~a14c4e25/

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:05

Ik val echt overal buiten. Geen recht op welke toeslag dan ook maar betaal overal kwa premies wel de hoofdprijs. Door de maffe combi wao welke te weinig is om iets te kunnen doen, huren kopen wat ook. In combi met aárdig bedrag aan allimentatie waardoor je weer teveel hebt voor alles. Al accepteren veel instanties het niet als aanwezig geld. Kortom eelke regel je ook in nl tevoorschijn tovert voor wonen, huren, ziektekosten, toeslag maakt niet uit wat. De wetgeving is gewoon niet ingericht op gevallen zoals ik. Met als gevolg dat bv voor wonen samen met mij veel mensen overal buiten de boot vallen en bijvoorbeeld noodgedwongen op parken wonen wat weer hard aangepakt gaat worden door de overheid.

Protesteren voor de krankzinnige woonsituatie in nederland zou wel terecht zijn. Betaalbaar en legaal wonen voor iedereen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:20

karuna schreef:
Ik val echt overal buiten. Geen recht op welke toeslag dan ook maar betaal overal kwa premies wel de hoofdprijs. Door de maffe combi wao welke te weinig is om iets te kunnen doen, huren kopen wat ook. In combi met aárdig bedrag aan allimentatie waardoor je weer teveel hebt voor alles. Al accepteren veel instanties het niet als aanwezig geld. Kortom eelke regel je ook in nl tevoorschijn tovert voor wonen, huren, ziektekosten, toeslag maakt niet uit wat. De wetgeving is gewoon niet ingericht op gevallen zoals ik. Met als gevolg dat bv voor wonen samen met mij veel mensen overal buiten de boot vallen en bijvoorbeeld noodgedwongen op parken wonen wat weer hard aangepakt gaat worden door de overheid.

Protesteren voor de krankzinnige woonsituatie in nederland zou wel terecht zijn. Betaalbaar en legaal wonen voor iedereen.



Dat is nu weer een perfect voorbeeld van iets wat er in Nederland fout gaat. Mensen die noodgedwongen op vakantieparken wonen omdat ze niet anders kunnen. En vervolgens wil de overheid het illegaal wonen op vakantieparken aan gaan pakken. Maar het probleem oplossen, ho maar. En zo zijn er nog wel meer van dit soort dergelijke situaties waarvoor protesteren meer dan terecht is.


In jouw situatie zit je volledig klem.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:52

Citaat:
Niet de onderkant maar de lagere middenmoot.
De onderkant krijgt geld zat... als je kijkt hoeveel mensen er nog grote tv's kopen en roken als een malle.

Zag gister weer zo'n filmpje voorbij schieten van Mevrouw met 2 kinderen, die o zo blij is dat ze sinterklaascadeautjes krijgt van het goede doel. Want ze heeft maar 80 euro per week om te besteden o.a. aan shag.


....mag het een onsje minder?

Nou ben ik zelf een bofferd, maar heb jij wel eens gehoord dat die teevee wellicht op afbetaling is...?

Ik laat mij masseren als ik teveel stress heb.
Roken is inmiddels een soort kenmerk van de onderklasse aan het worden - net als overgewicht.

Doorgaans is dat juist een teken van klem zitten.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:21

Beginnen roken is nog steeds een eigen keuze en ja dat is een dure.
En ja helaas is het voor sommigen een verslaving waar ze heel moeilijk van af geraken.
Maar je rookt niet omdat je arm bent. Je rookt omdat je er ooit mee begonnen bent en niet kan stoppen, arm of rijk maakt daar geen verschil.

Anyhow, regering mag dan wel uitstel van belastingverhogingen voorstellen de Franse gele hesjes willen er niets van weten.
Ze gaan zaterdag weer naar Parijs en verklaren luid en duidelijk dat ze nog een tandje bij gaan steken. Lees: er zijn meerdere geruchten dat ze nu gewapend gaan protesteren. Waarop de regering dan het leger zou inzetten.
Compleet en compleet ontspoord.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:45

"Eigen keuze", welnee.
Meelopen met de groep.

En die verslaving kwijt spelen kost doorgaans bakken geld - wat mensen aan de onderkant niet hebben. (Je raakt namelijk niet alleen aan nicotine verslaafd.)

...en mensen steken er doorgaans nog eentje op op momenten van stress - en mensen aan de onderkant hebben veel meer stress dan rijke 'luizen' zoals ik.
(Mooi huis, stille omgeving, paard, gezond voedsel, etc.)

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:56

Meelopen met de groep is toch echt een eigen keuze.
Ga nu niet doen alsof mensen roken omdát ze arm zijn.
Mensen roken omdat ze een uitlaatklep zoeken en raken daarna verslaafd.

En een moeilijke situatie is geen excuus om te beginnen roken. Vaak idd wel een aanleiding, maar daarom nog geen excuus.

Ik heb nooit gerookt. Ook niet als alle klasgenootjes rond me wel rookten en het aanboden.
Net als iedereen heus ook wel my share van moeilijke momenten gehad, nooit reden geweest om te beginnen roken.

Mijn moeder bvb heeft nooit gerookt. Ook niet toen ze als alleenstaande moeder met krap minimumloon 3 kinderen moest grootbrengen.

Dus nee, ik kan het niet met je eens zijn.
Arm zijn is geen excuus om te (beginnen/blijven) roken.

Overgewicht kan ik het wel met je eens zijn. Groenten en fruit zijn meestal helaas duurder dan cola en een hamburger.
Dusja gezond eten op tafel zetten is soms een kunst als je weinig te besteden hebt.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:01

En zelfs dat is niet waar zolang je slim inkoopt kan je echt goedkoper uit zijn met gezond eten en water en thee drinken.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:04

Thioro schreef:
Meelopen met de groep is toch echt een eigen keuze.

Zit iets in, maar als mens hebben wij wel sociaal contact nodig.
Citaat:
Ga nu niet doen alsof mensen roken omdát ze arm zijn.

;)
Ik doe niet alsof.

Citaat:
Dus nee, ik kan het niet met je eens zijn.
Arm zijn is geen excuus om te (beginnen/blijven) roken.

Overgewicht kan ik het wel met je eens zijn. Groenten en fruit zijn meestal helaas duurder dan cola en een hamburger.
Dusja gezond eten op tafel zetten is soms een kunst als je weinig te besteden hebt.


Je mag vinden wat je wil, maar het ging mij er om dat 'de onderkant' noodgedwongen een compleet andere levensstijl moet hebben dan bofferds als ik.
De boffers hebben minder stress en meer opties zoals jezelf lekker laten verwennen op een gezonde manier.

En om die reden vind ik het beneden peil om te stellen "dat de onderkant genoeg heeft, want ze roken".
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-12-18 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:22

Janneke2 schreef:
Je mag vinden wat je wil, maar het ging mij er om dat 'de onderkant' noodgedwongen een compleet andere levensstijl moet hebben dan bofferds als ik.
De boffers hebben minder stress en meer opties zoals jezelf lekker laten verwennen op een gezonde manier.

En om die reden vind ik het beneden peil om te stellen "dat de onderkant genoeg heeft, want ze roken".



Helemaal mee eens.

Soms wat meer begrip voor elkaars positie zou al heel wat ellende schelen.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:23

Ik denk niet dat hier gezegd werd dat 'de onderkant' (vind het geen leuke term eigenlijk) genoeg heeft want ze kunnen roken.
Maar wel dat het handig voor je budget is als je kan stoppen met roken.
En wat moeten we dan denken van alle rijke mensen die roken? Zijn die ook zielig omdat ze daarin geen eigen keuze hebben?

Nee, ik denk dat we het er oneens over gaan blijven.

@Lizy: ik merk toch verschil aan de kassa als ik vollaad met groenten, fruit en andere verse producten of pasta, voorbereide sauzen en prefab maaltijden.
Moet daar wel bijzeggen dat ik normaalgezien op zoek ga naar seizoensgebonden producten uit eigen streek, ethisch, ecologisch en de hele rambam.
En soms, soms heb ik geen tijd of zin en neem ik een kant en klare maaltijd met ingrediënten uit verwegisstan en veel te veel toegevoegde stoffen. Is goedkoper maar de hoofdreden dat ik dat in huis haal is een luie bui.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 21:28

Ik heb dit topic trouwens geopend over de gele hesjes NL, die in Frankrijk zijn van heel ander kaliber. Thanks!

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:28

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
Je mag vinden wat je wil, maar het ging mij er om dat 'de onderkant' noodgedwongen een compleet andere levensstijl moet hebben dan bofferds als ik.
De boffers hebben minder stress en meer opties zoals jezelf lekker laten verwennen op een gezonde manier.

En om die reden vind ik het beneden peil om te stellen "dat de onderkant genoeg heeft, want ze roken".



Helemaal mee eens.

Soms wat meer begrip voor elkaars positie zou al heel wat ellende schelen.


Begrip is absoluut belangrijk maar dat is eigen verantwoording nemen ook en nee ik vind dus ook niet dat je je situatie de schuld kan/mag geven van je levensstijl.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:40

Citaat:
Begrip is absoluut belangrijk maar dat is eigen verantwoording nemen ook en nee ik vind dus ook niet dat je je situatie de schuld kan/mag geven van je levensstijl.


Mij ontgaat waar dat afschuiven vandaan komt. (Zo lees 'eigen verantwoordelijkheid' en 'de situatie de schuld geven'.)

Je eigen situatie - in hoeverre dat je eigen verantwoordelijkheid is, dat is ingewikkeld. (Eindeloze discussie is hier mogelijk. Ik geloof niet dat je alles zelf kunt bepalen.
Met alles bedoel ik alles, waar je wieg stond, welke talenten je hebt, of je ABN kunt spreken, etc etc etc. VVD'ers vinden dat in mijn ogen raadselachtig vaak wel.)

Maar dat je eigen situatie in de zin van een smalle beurs betekent meer stress dan de rijke 'luizen' waar ik toe behoort plus minder mogelijkheden om aan die stress te ontsnappen is een feit.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:54

Ondertussen gaan de rellen maar ook het hardhandig optreden van de orde troepen in Frankrijk nog gewoon door.
Morgen worden er weer grootschalige rellen verwacht in Parijs en is de politie voorbereid. Ook in Brussel staat de oproerpolitie klaar voor wat komen gaat.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20181207_04015966

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:20

Zaterdag voorspellen ze idd weer een hoop herrie in Parijs maar eigenlijk overal in Frankrijk. Vanaf zondag avond gaan er ook vrachtwagenchauffeurs in actie en proberen ze zo veel mogelijk wegen stil te leggen (dat zijn iig de berichten die nu langskomen).
Vooralsnog lijkt Macron ook niet echt te willen praten dus de acties zullen nog wel even doorgaan.

Zag gisteren op tv idd al beelden van pantservoertuigen van de Marechaussee langskomen die opweg waren naar Parijs, om zo effectiever in te kunnen grijpen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 15:35

In Alkmaar willen ze met 10 mensen over het zebrapad heen en weer lopen zaterdag. Wat een tokkiefestijn.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:39

lieveli schreef:
In Alkmaar willen ze met 10 mensen over het zebrapad heen en weer lopen zaterdag. Wat een tokkiefestijn.


In Nederland komt er niet veel van de grond. En met een beetje regen blijft de gemiddelde Nederlander al thuis.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:44

lieveli schreef:
In Alkmaar willen ze met 10 mensen over het zebrapad heen en weer lopen zaterdag. Wat een tokkiefestijn.

Daar bereik je ook echt veel mee.. Niet dus.
Moest er wel om lachen

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:45

purny schreef:
lieveli schreef:
In Alkmaar willen ze met 10 mensen over het zebrapad heen en weer lopen zaterdag. Wat een tokkiefestijn.

Daar bereik je ook echt veel mee.. Niet dus.
Moest er wel om lachen



Ik ook wel. Ik heb me eens uit nieuwsgierigheid aangemeld bij de Facebook groep Gele Hesjes NL

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:49

Ik ga zondag voor 5 dagen naar Parijs voor mijn werk. We zien wel.

Wat het lastig maakt is dat die gele hesjes een niet-georganiseerde beweging vormen. Als ze dat wel waren zouden ze met de regering in gesprek kunnen gaan en protesten aankondigen.

Vakbewegingen (en anderen) die protesteren in Frankrijk zijn verplicht een eigen ordedienst te organiseren, juist tegen het vernielen en plunderen. De gele hesjes zijn niet georganiseerd, dus dat lukt niet.

Sommigen roepen zelfs trots (en in de ondertoon een beetje heimwee): ik was er in 1968 en nu gaat het weer zo worden en ik ben erbij. Meer dan de helft van de Fransen is "eventjes" vergeten dat ze wel vóór Macron gestemd hebben en ook voor de meerderheid het huidige parlement.

Nou is Frankrijk, als je het vergelijkt met Nederland niet een echte democratie. De ministers zijn allemaal gekozen....door Macron. Terwijl in Nederland de ministers in principe vanuit de partijen in de tweede kamer komen. Als morgen Generaal de Gaulle (die toch wel wat dictatoriale trekjes had..) terug zou kunnen komen dan stemt zeker 80% van de Fransen vóór.

Eigenlijk is het jammer dat de regering al een aantal verzachtingen van een aantal maatregelen heeft aangekondigd zoals het uitstellen van sommige maatregelen en het afschaffen van andere. Het idee van de regering is om een discussie op gang te brengen hoe het dan wel moet.

Waarom vind ik dat jammer? Omdat de protesterenden dan meteen redeneren: "zie je wel, als we harde actie voeren, dan zwicht de regering". Dat was ook het geval een aantal jaren geleden met de rode mutsen in Bretagne. Als gevolg van hun actie is de tolheffing voor vrachtwagens eerst uitgesteld en toen gecancelled.

Moraal: het helpt dus om te protesteren in Frankrijk. Het helpt om het openbare leven plat te leggen en zoveel mogelijk ellende aan te richten (schade voor winkeliers, eigenaars van in de brand gestoken auto's etc ,etc.).

Er zijn nu mensen (met gele hesjes) die stellen: we moeten doorgaan tot alles afgeschaft wordt en Macron aftreedt. Fijn! Dat gaat Frankrijk failliet (de staatsschuld is al één van de hoogste in Europa) en dan krijgen we Frankarm in plaats van FRANK-die-denkt dattie-RIJK-is.

Ik hoop dat de regering zijn rug recht houdt`anders kunnen de plannen die (nu al, maar op termijn meer) koopkrachtstijging moeten bewerkstelligen niet uitgevoerd worden en gaat een deel van de belasting die ik betaal op aan het herstellen van de schade.

P.S. In Frankrijk betaalt maar iets meer dan 40% van de mensen belasting. De rest zit onder de redelijk ruime, zeker als je kinderen hebt, belastingvrije voet.

Het is dat je hier zo lekker kunt eten........

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:55

Ja maar Macron beloofde vooruitgang voor het land en dat trok de mensen wel aan. En nog steeds. Wat ze alleen, lekker kortzichtig, niet willen is dat zelf voelen. Dus dan gaan we lekker protesteren want wij zijn zielig :roll:
Ik mag hopen dat Macron en regering verder hun poot stijf houden nu ze gezien hebben dat een geste doen duidelijk geen zin heeft. Hebben we eindelijk eens een president die aan durft te pakken en Frankrijk de 21ste eeuw in kan helpen krijgen we dit :=

En de actie in Nederland....tja voor mij komt die nogal knullig over. En ik hoop voor iedereen in NL dat het daar bij blijft.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:17

palousa_boy schreef:
Zaterdag voorspellen ze idd weer een hoop herrie in Parijs maar eigenlijk overal in Frankrijk. Vanaf zondag avond gaan er ook vrachtwagenchauffeurs in actie en proberen ze zo veel mogelijk wegen stil te leggen (dat zijn iig de berichten die nu langskomen).
Vooralsnog lijkt Macron ook niet echt te willen praten dus de acties zullen nog wel even doorgaan.

Zag gisteren op tv idd al beelden van pantservoertuigen van de Marechaussee langskomen die opweg waren naar Parijs, om zo effectiever in te kunnen grijpen.


Chauffeurs staakte wegens de overuren die procentueel verlaagd zouden worden maar wel volle belasting op betalen.
Dit staat volledig los van de gele hesjes
Echter hebben de bonden een akkoord bereikt en gaat dit niet door.

Wat de gele hesjes aangaat in fr: parijs zou alles dicht zijn en zouden ze niet extreem veel bereiken. Dus nu gaan ze proberen de grenzen dicht te gooien en daar te gaan protesteren.

Dat is toch het laatste nieuws van mijn Franse collega’s


Ik hoop dat het in Belgie eens een keer rustig kan gaan. Er is al genoeg schade aan vrachtwagens en andere materiële schade berokkend. En zeker aangezien het hier niks opbrengt. Onze regering valt toch als ze zelf zo door gaan. Daarvoor moeten de gele hesjes niks doen

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:58

Ik zit niet echt de hele dag met m'n neus in het nieuws maar gisteren spraken ze over een MOGELIJK akkoord. De staking was dus niet volledig van de baan.
Dat staat idd wel los van de gele gemeenschap, net als de scholieren maar ze liften maar al te graag met elkaar mee. Kwa acties doen de scholieren niet echt onder, die steken ook van alles in de fik, gooien auto om etc.