Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:26

Volgens mij is alle medicatie barslecht voor het milieu, maar helaas ontkomt vrijwel niemand aan medicijnen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:49

Nou, medicijnen drijven de kosten op voor waterzuivering.
Doet men dit te weinig, dan zie je dat bijvoorbeeld de vissen reageren.

Er zijn artsen die hiermee rekening houden bij het voorschijven : als het voor de patiënt niet uitmaakt, de pil die de vissen het minste opzadelt met bijvoorbeeld hormoonveranderende stoffen.

Het is zonder meer een milieu kwestie, maar de links met kolencentrales ontgaat mij totaal.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:14

Heb ik me wel eens afgevraagd, hoe filter je medicatie uit het water?
Over de internationale treinreizen: de ene na de andere werd stopgezet, de afgelopen jaren. Ook bijvoorbeeld de auto slaaptrein naar zuid Europa. En bijvoorbeeld ook de ski-expres. Hoe jammer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:30

Janneke, je hebt gelijk, maar ik zie niet specifiek het gevaar van de anticonceptiepil. Als dat het enige was hadden we denk ik geen probleem :o

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:45

regtur schreef:
Ik gebruik geen anticonceptiepil. Wat daarvan in het milieu komt is tig maal vervuilender dan alle koeienpoep bij elkaar.

Jij doelt op dat silent spring boek/rapport?

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:23


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:35

Klimaatverandering gaat niet over global averages maar juist over lokale uitschieters. Fijn dat in dat soort artikeltjes nooit de nuancering van de spreiding wordt aangebracht bijvoorbeeld :+

Wat denk jij nou eigenlijk germie? Dat er een grote samenzwering gaande is van alle milieuorganisaties die erop uit zijn om de productie van plantaardig eten en zonnecellen meer geld toe te schuiven?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:49

Ok, maar echt.

- Dat CO2 emissies worden overdreven wordt doorgelinkt naar een ander artikel op hun eigen site. Mwoah. En al is het waar - nogal logisch dat modellen overdrijven, meestal maak je meerdere testcases en sommige modellen zijn beter dan anderen.
- Zelfde verhaal voor het tweede punt.
- Dat de USA minder uitstoot dan eerder is een interessante. Maar het is complete kul om dat als argument aan te dragen aangezien het enige wat zij hebben gedaan is hun industrie naar o.a. China te verplaatsen, om vervolgens met een beschuldigend vingertje te wijzen ("China doet toch niks!") en zich terug te trekken uit het klimaatakkoord.

Overall kan ik niet zeggen dat ik dit een heel goed wetenschappelijk onderlegd artikel vind :o

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:39

Ik snap al niet eens wat deze discussie hier doet als ik eerlijk mag zijn. Het topic heet klimaatopwarming, wat doe jij?
Het topic heet niet: laten we discussieren of het wel of niet onzin is, hoe je het snelst of minst vermoeiend naar een ver land kan reizen, of hoe je je acties die slecht zijn voor het milieu voor jezelf goed praat. Ik vind heel deze wending best zonde, want zeg het dan gewoon eerlijk: het boeit mij niks dus ik doe helemaal niks of vrijwel niks voor het klimaat. Of zeg gewoon niets, en open een eigen topic met als titel: klimaatopwarming: geloof jij er in? Als je zo graag wilt discussieren of het wel of niet een ding is.

Dan weer terug on topic:

Ik heb deze test gedaan op https://www.footprintcalculator.org/signup
En daaruit kwam uit dat als iedereen op aarde zo zou leven zoals ik, dat anderhalve aardbol nodig zou zijn om dat gebruik aan te kunnen. Dat had ik dus eigenlijk niet verwacht, want ik heb geen auto en reis zelden, vliegreizen al helemaal amper tot nooit. Ik zou dat graag verder terug willen brengen...

Dan nog een vraag: weet iemand hoe het zit rondom huisdieren, weten jullie daar nog do's en don't's van? Zijn er dingen waar jullie rekening mee houden?

De speeltjes die ik aan mijn knaagdieren geef is wel vaak oude 'rommel' van mijzelf die ik hergebruik, met name karton. Er zijn producten op de markt als snuffelmatten, voer ballen (waar snoep uit komt als ze ermee spelen) maar die zijn ook zelf te maken. Eierdozen gebruik ik als snuffelmat , lege toiletrolletjes kan je ook snoepjes in doen en dan de uiteindes dicht vouwen. Lege doosjes zijn ook geliefde verstop, speel en slaapplekjes. Het zal niet super veel doen maar de knagers zijn hier net zo blij mee als met producten uit de winkel, in die zin scheelt het dat ik niet steeds nieuwe dingen hoef aan te schaffen die met dezelfde vaart als het karton kapot gaan en dergelijke.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:44

Telpeva, ik haal nog wel eens wat bij de kringloop voor mijn katten en lever oude oninteressant geworden speeltjes weer in.
Ik zou graag een milieuvriendelijkere manier hebben voor de kattenbak maar ik heb helaas geen ruimte voor compost... Wil dolgraag een compostvat aanschaffen maar dat komt als ik iets groter woon / een tuin heb :) En dan eens kijken naar van die mooie zuinige systemen. Vind bijv peewee er erg goed uitzien.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:02

Het gaat mij er om dat er soms gedaan wordt of een ander niet genoeg doet voor de 'klimaatopwarming'. En dan blijkt het niet eens zo te zijn dat er onomstoten bewezen is dat er een opwarming is. Hoe kun je dan zeggen dat je genoeg doet tegen de opwarming? Je zou dan moeten stellen voor het milieu ofzo. Dat is wat ik er mee wil zeggen. En wat ik doe heb ik al opgesomd.

Oh, ik doe nog iets voor het milieu: ik heb een mok op het werk voor de thee. Bij ons kun je standaard plastic wegwerkbekers nemen. En dan blijkt 70% van de plasticsoep in de oceanen uit het materiaal van die wegwerpbekers te bestaan. Ik heb dus voor een collega en voor mijzelf een stenen mok gekocht. Die gebruiken wij nu.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:07

Ik wil eigenlijk ook meer naar ‘zero waste’ thuis. Of iig naar geen restafval.
Maar heb er nog een beetje moeite mee om het in te passen. Ik gooi echt van alles weg wat ik niet meer gebruik en zooi die ik ooit vergaard heb.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:13

germie schreef:
Het gaat mij er om dat er soms gedaan wordt of een ander niet genoeg doet voor de 'klimaatopwarming'. En dan blijkt het niet eens zo te zijn dat er onomstoten bewezen is dat er een opwarming is. Hoe kun je dan zeggen dat je genoeg doet tegen de opwarming? Je zou dan moeten stellen voor het milieu ofzo. Dat is wat ik er mee wil zeggen. En wat ik doe heb ik al opgesomd.

Tja, dat is wetenschap. Daar hoort wat bescheidenheid bij. 95% van de wetenschappers acht het waarschijnlijk dat de huidige klimaatverandering wordt veroorzaakt door de mens. Is dat niet onomstotelijk genoeg voor jou? (En dat zijn dus mensen die ook reviews hebben gedaan, dus de voor- en tegenbewijzen naast elkaar hebben gelegd en op basis daarvan hun conclusies hebben getrokken. Niet enkele tegenbewijzen hebben gepakt en vervolgens hebben gezegd "dit is wetenschap DUS het is universeel waar en kloppend" - zonder enige context natuurlijk, zoals ik in mijn vorige post al aangaf.)
Citaat:
Oh, ik doe nog iets voor het milieu: ik heb een mok op het werk voor de thee. Bij ons kun je standaard plastic wegwerkbekers nemen. En dan blijkt 70% van de plasticsoep in de oceanen uit het materiaal van die wegwerpbekers te bestaan. Ik heb dus voor een collega en voor mijzelf een stenen mok gekocht. Die gebruiken wij nu.

70%? Dat lijkt me raar, ik las deze week dat 1/3e van het afval in zee afkomstig is van de scheepvaart :+ Lijkt me sterk dat die of significant veel bekers dumpen of dat er buiten die twee soorten geen afval is.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:27

Het gaat om het soort plastic. Dan kan die 70% best kloppen. Het wordt immers niet alleen gebruikt om bekers van te maken.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:36

Telpeva schreef:
Dan weer terug on topic:
.

Dan nog een vraag: weet iemand hoe het zit rondom huisdieren, weten jullie daar nog do's en don't's van? Zijn er dingen waar jullie rekening mee houden?

De speeltjes die ik aan mijn knaagdieren geef is wel vaak oude 'rommel' van mijzelf die ik hergebruik, met name karton. Er zijn producten op de markt als snuffelmatten, voer ballen (waar snoep uit komt als ze ermee spelen) maar die zijn ook zelf te maken. Eierdozen gebruik ik als snuffelmat , lege toiletrolletjes kan je ook snoepjes in doen en dan de uiteindes dicht vouwen. Lege doosjes zijn ook geliefde verstop, speel en slaapplekjes. Het zal niet super veel doen maar de knagers zijn hier net zo blij mee als met producten uit de winkel, in die zin scheelt het dat ik niet steeds nieuwe dingen hoef aan te schaffen die met dezelfde vaart als het karton kapot gaan en dergelijke.


tja, huisdieren (en paarden) zijn hobby. elk leven wezen laat een zogenaamde footprint achter, door simpelweg er te zijn. Moet dat dan ook minder, de fokkerij van honden en katten en andere huisdieren? en de fokkerij van paarden dan?. In principe niet echt heel nuttig en toch ook wel milieubelastend...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:42

Zolang er dieren in asielen zitten mag men inderdaad van mij stoppen met het fokken van honden en katten :(
Dan krijg je heel Bokt over je heen als je dat zegt maar ik geloof gewoon niet dat, zeker bij katten, er geen enkel dier tussen zit dat bij je past als je naar het asiel gaat (of zelfs naar meerdere). Het argument is altijd "ja maar dit ras is zo mooi" of "dit ras is zo knuffelig". Ik heb twee ex-zwervers in huis die extreem knuffelig zijn, prachtig zwart, persoonlijk breekt het mijn hart dat er mensen zijn die hen bij voorbaat al hebben afgewezen omdat ze geen stamboom hebben :(

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:44

Maar wel of geen stamboom is een keuze die een mens mag maken. Als jij geen fjord of tinker wilt, dan mag dat. Een ander kan denken, waarom wijst iemand zo'n paard af, ze zijn super. Het werd erg saai als iedereen hetzelfde deed en leuk vond.
Maar ik ben het met je eens dat er te vaak een nestje gefokt wordt zonder dat er over nagedacht is. Maar dat staat weer los van een asieldier. Er komen ook dieren in het asiel die eerst geliefd waren, maar om een vervelende reden toch naar een asiel moeten omdat het baasje er niet meer voor kan zorgen.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:49

germie schreef:
Nog een artikel wat stelt dat er helemaal geen sprake is van opwarming, maar ja, wij moeten wel betalen natuurlijk.
https://www.investors.com/politics/edit ... YK5ST3FlmI

Aangezien de hele klimaatverandering problemen hand in hand gaan met vervuiling en uitputting van grondstoffen en de oplossingen dus ook hand in hand gaan, maakt het al dan niet waar zijn niet zoveel uit apart van opletten dat je eigen maatregelen de veerkracht/flexibiliteit hebben om zowel hogere als lagere temperaturen aan te kunnen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:58

Telpeva schreef:
Ik heb deze test gedaan op https://www.footprintcalculator.org/signup
En daaruit kwam uit dat als iedereen op aarde zo zou leven zoals ik, dat anderhalve aardbol nodig zou zijn om dat gebruik aan te kunnen. Dat had ik dus eigenlijk niet verwacht, want ik heb geen auto en reis zelden, vliegreizen al helemaal amper tot nooit. Ik zou dat graag verder terug willen brengen...

Altijd grappig, die testen :D
Die van mij zei:
Hurray! If everyone lived like you, there would be no Overshoot Day! We would only need 0.5 Earths
En zoals we in de toekomst willen gaan leven kom ik uit op 0.3 Earths maar dat zou ik dan weer lager inschatten.

Katten hebben wij ook altijd uit het asiel gehaald.
Een wereld zonder huisdieren zou ik niet willen, maar er zouden wel veel strengere regels en boetes moeten komen op fokken met zieke en misvormde dieren en broodfok.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:11

Een leuke calculator, maar de tips zijn volgens mij universeel := Die suggereren bijvoorbeeld dat ik 1x per week vlees moet laten staan. Ik ben vegan!! :')
Isolatie is bij mij nog wel een dingetje. Wij hebben 2 grote ramen aan de buitenkant maar gebruiken verder de verwarming niet veel. Dat vond ik wel lastig aan te geven in de test. Oh well, het gaat erom dat je reflecteert op jezelf toch :)

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:43

germie schreef:
En dan blijkt het niet eens zo te zijn dat er onomstoten bewezen is dat er een opwarming is.



Ik kan. natuurlijk er over beginnen dat ik de winter van 1963 nog heb meegemaakt.

Maar na de posting van Telvepa vind ik deze struisvogelpolitiek gewoon off topic.

Dus open maar eigen topic svp.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:57

juval schreef:
Telpeva schreef:
Dan weer terug on topic:
.

Dan nog een vraag: weet iemand hoe het zit rondom huisdieren, weten jullie daar nog do's en don't's van? Zijn er dingen waar jullie rekening mee houden?

De speeltjes die ik aan mijn knaagdieren geef is wel vaak oude 'rommel' van mijzelf die ik hergebruik, met name karton. Er zijn producten op de markt als snuffelmatten, voer ballen (waar snoep uit komt als ze ermee spelen) maar die zijn ook zelf te maken. Eierdozen gebruik ik als snuffelmat , lege toiletrolletjes kan je ook snoepjes in doen en dan de uiteindes dicht vouwen. Lege doosjes zijn ook geliefde verstop, speel en slaapplekjes. Het zal niet super veel doen maar de knagers zijn hier net zo blij mee als met producten uit de winkel, in die zin scheelt het dat ik niet steeds nieuwe dingen hoef aan te schaffen die met dezelfde vaart als het karton kapot gaan en dergelijke.


tja, huisdieren (en paarden) zijn hobby. elk leven wezen laat een zogenaamde footprint achter, door simpelweg er te zijn. Moet dat dan ook minder, de fokkerij van honden en katten en andere huisdieren? en de fokkerij van paarden dan?. In principe niet echt heel nuttig en toch ook wel milieubelastend...

Van mij hoeft het niet zwart wit, wel of geen dieren. Ik bedoelde hem meer in de zin van hoe kun je mét dieren alsnog proberen bewust met dingen om te gaan. Het voorbeeld hierboven van alternatieve kattenbakvulling vond ik ook een goede :j soms moet je maar net af weten van het bestaan van zo'n product. Een tijdje terug was ik op zoek naar wegwerpzakjes voor ontlasting van mijn knaagdieren, en dankzij bokt kwam ik uit bij afbreekbare zakjes die eigenlijk bedoeld waren voor hondenpoep. Dit soort praktische en haalbare dingetjes bedoelde ik vooral :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:05

Het liefst zou ik gewoon groot willen wonen zodat mijn katten hun behoefte gewoon in de aarde kunnen doen := Goed voor het milieu én de geur in mijn huis (want wat kunnen die beesten stinken soms := )

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:54

Magrathea schreef:
Het liefst zou ik gewoon groot willen wonen zodat mijn katten hun behoefte gewoon in de aarde kunnen doen := Goed voor het milieu én de geur in mijn huis (want wat kunnen die beesten stinken soms := )


Met het oog op oa toxoplasmose en wormen kun je je afvragen hoe wenselijk dit zou zijn.

Daarnaast vind ik dit wel een interessant artikel over de impact die gezelschaps/huisdieren hebben op het milieu: https://resource.wur.nl/nl/show/Fikkie- ... milieu.htm
Daarin wordt oa gesteld dat een vegetariër met een kat en een paard waarschijnlijk een grotere ecologische afdruk heeft dan een vleeseter zonder die dieren. Ik wil hiermee niet de discussie wel/geen vlees eten weer aanwakkeren maar wel benadrukken dat we inderdaad ook kritisch moeten kijken naar een sector vol met vleeseters op 4 poten... :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:08

Ja, vervelend is dat. Wanneer ik er eens goed tijd voor heb wil ik eens uitzoeken of plantaardig/vegetarisch geschikt is voor mijn katten. (Durf het bijna niet te zeggen want in het vegan wereldje word je ervan beticht dierenleed goed te praten en wordt er veelvuldig pseudowetenschap gequote, hier op Bokt wil men dat je je kat dan maar wegdoet en een konijn neemt. Pft. Ik hou niet eens van konijnen := )
Eventueel zou ik misschien half vega(n)/half vlees kunnen doen, dat scheelt toch ook weer.