Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 11:49

Ik denk persoonlijk nu echt gewoon dat we er geweest zijn om even heel positief ingesteld te zijn. Kuch.
België stemt nee tegen het migratiepact, klimaatakkoord, en de minister reist rustig mee in een privé jet de dag nadat ze meeliep in de klimaatmars. _-:( :evaw:

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:26

Citaat:
En jammer genoeg is de auto gewoon laten staan vaak geen optie.


...persoonlijk vind ik dat het heel vaak een optie is.
Ik beschik over een koekblik op 4 wielen, maar reis stad en land af per OV inclusief ov-fiets vanuit Drenthe.
Dagelijkse verplaatsingen zoals boodschappen doen gaan per fiets.

Accoord: ik doe geen weekendje Barcelona, of wekelijks op wedstrijd.
Ik beschik over de kennis en vaardigheden mbt het OV en ik heb een goed regenpak (dat ik de komende dagen uitgebreid ga gebruiken) - ik fiets dagelijks 20 km naar stal& retour.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:16

CalipsoLover schreef:
Ik denk persoonlijk nu echt gewoon dat we er geweest zijn om even heel positief ingesteld te zijn. Kuch.
België stemt nee tegen het migratiepact, klimaatakkoord, en de minister reist rustig mee in een privé jet de dag nadat ze meeliep in de klimaatmars. _-:( :evaw:



Ik vind het ook zo enorm hypocriet. Tegen een ander zeggen dat ze minder CO2 uit moeten stoten. Maar zelf stoten ze op 1 dag zulke enorme hoeveelheden per persoon uit. De Nederlandse regering komt met 2 man aanzetten in een boeing 737. Een toestel waar normaal 189 mensen in passen met dezelfde hoeveelheid CO2.

Het is hetzelfde als met een brandende sigaret in de hand je kinderen verbieden om te gaan roken.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 15:17

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar Charles Michel, niet dat het veel opbrengt maar wat voor een bende dombo's zijn nu eigenlijk aan de macht hier.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:27

CalipsoLover schreef:
Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar Charles Michel, niet dat het veel opbrengt maar wat voor een bende dombo's zijn nu eigenlijk aan de macht hier.


_/-\o_ Top ! Dombo's is nog zacht uitgedrukt :+ :')

En niet te vergeten dat op die kerosine voor die B737 met 2 l*llen aan boord zelfs geen taks hoeft betaald te worden. :7

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:38

Hier ook, naar Charles Michel (maar die heeft nu iets anders aan z'n hoofd :+ ) en naar minister Marghem.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 15:38

Pandora2 schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar Charles Michel, niet dat het veel opbrengt maar wat voor een bende dombo's zijn nu eigenlijk aan de macht hier.


_/-\o_ Top ! Dombo's is nog zacht uitgedrukt :+ :')

En niet te vergeten dat op die kerosine voor die B737 met 2 l*llen aan boord zelfs geen taks hoeft betaald te worden. :7

Hetzelfde met die gigantische cruiseschepen die rustig zonder controle veel te veel kerosine dan wettelijk mag de zee in kiepen

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:44

Wat mij betreft mag je na cruiseschepen al een punt zetten ;)

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:44

@calipslover Je bedoelt stookolie zeker.

CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 15:49

Of stookolie, ik weet het niet precies, zou moeten fact checken inderdaad :)

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:51

De arbeider die zijn auto nodig heeft om op zijn werk te komen die wordt keihard aangepakt met allerlei accijnzen maar de grootste vervuilers waarbij het wegverkeer in het niet valt daar wordt niet naar omgekeken. Dan gaat dit alleen nog maar over de cruisevaart. Een vrachtship vaart op het zelfde smerige stookolie. En het is behoorlijk druk ol zee

https://www.autobahn.eu/2924/cruisesche ... an-auto-s/

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:54


Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:00

Het hele autoverkeer omvormen naar klimaatneutraal is een druppel op de gloeiende plaat. Het is niet meer dan een melkkoetje van de overheid om belastinggeld in het laatje te krijgen. Het werkelijke probleem wordt niet benoemt en heeft door zijn internationale karakter weinig te vrezen van het Parijs akkoord.

https://www.oneworld.nl/powerswitch/hoe ... vervuilen/

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:10


Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:03

Hier idem Storrum. :Y)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:37

storrum schreef:
Ik doe meer dan genoeg want ....

Zoals eerdergezegd is dat geen instelling waarmee we ergens komen :(

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:59

Magrathea schreef:
storrum schreef:
Ik doe meer dan genoeg want ....

Zoals eerdergezegd is dat geen instelling waarmee we ergens komen :(

Misschien niet, maar netto maakt het natuurlijk niet uit of jij zelf minder vervuilt of dat je een ander beweegt/dwingt tot minder uitstoten.

Telpeva

Berichten: 14762
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:00

Hoe kijken jullie tegen aankopen uit het buitenland? ik vind het altijd zo bizar dat het zo goedkoop is om producten te bestellen uit China. Ben best nieuwsgierig naar hoe erg dat eigenlijk is, en of het zou lonen om daarmee te stoppen.

Het stomme is, die producten die je daar goedkoop kan kopen, die zie je in Nederland ook in webshops en op de markt. Die komen naar mijn idee dus ook gewoon uit China, maar hier zijn ze nog iets duurder want die Nederlandse verkoper wil er uiteraard ook aan verdienen. Ik kan het dus ook lokaal kopen, máár in feite huur ik dan iemand in die domweg hetzelfde doet als wat ik zelf kan doen: bestellen uit china.

Waar halen jullie de accessoires voor jullie apparatuur, zoals telefoonhoesjes, vervangende kabels en dergelijke? Kan dat ook milieuvriendelijker?

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:05

Ik bestel uit principe niks van Ali of wish oid. Vanwege milieu, maar ook vanwege het feit dat ik het niet verantwoord vind dat andere mensen de prijs betalen van onze belachelijk goedkope producten := En het is totaal niet duurzaam, en ik wil niet meedoen met de weggooimaatschappij.

Ik haal altijd de originele spullen van het merk zelf, maar ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk niet goed weet of dat dan wel verantwoord geproduceerd wordt :o Het gaat iig wel veel langer mee, dus je hoeft dan minder snel nieuwe te kopen.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:23

Ik bestel wel in China. Dezelfde produkten zijn hier soms 70 euro duurder. EXACT hetzelfde produkt. Dus nee, daar hoef ik me totaal niet schuldig om te voelen. Een voorbeeld zijn de Brinyte duiklampen. Hier gerebranded en 100-120 euro, uit China 30 en dan evt. nog btw en administratiekosten. Ik weet dat als je er 10 koopt (iemand die ik ken heeft dat gedaan) dat je je eigen merk er op kunt laten drukken en de prijs is ruim onder de 20 euro per stuk. Voor dit prijsverschil mag je echt wel aan je eigen portemonnee denken, zelfs met btw er bij zit je ruim onder de winkelprijs dat je best een risico m.b.t. garantie kunt nemen. En nodig heb je het duurzame produkt toch wel (want de lampen zijn gewoon erg robuust). Dus waar je het koopt maakt niet uit, verscheept wordt het toch.

Maar als je het hebt over niet duurzaam, koop je dan wel bij de Action o.i.d.? Dat zijn toch populaire winkels en duurzame produkten verkopen ze er maar weinig. Ik haal er wel mijn usb laders en shampoo, maar ik ben niet van de versiersels in huis. De action is verder overigens een leuke winkel waar ik graag kom, maar dan dus voor nuttige produkten.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:29

Nee, ik koop geen zooi bij de action := Dat is hetzelfde.

En meestal zijn de spullen van Ali/wish en consorten niet exact hetzelfde, maar een exacte replica maar dan veel goedkoper/minder duurzaam/zonder respect voor mens en milieu geproduceerd. Ik wil daar zo min mogelijk aan meewerken.

Telpeva

Berichten: 14762
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:33

verootjoo schreef:
Ik bestel uit principe niks van Ali of wish oid. Vanwege milieu, maar ook vanwege het feit dat ik het niet verantwoord vind dat andere mensen de prijs betalen van onze belachelijk goedkope producten := En het is totaal niet duurzaam, en ik wil niet meedoen met de weggooimaatschappij.

Ik haal altijd de originele spullen van het merk zelf, maar ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk niet goed weet of dat dan wel verantwoord geproduceerd wordt :o Het gaat iig wel veel langer mee, dus je hoeft dan minder snel nieuwe te kopen.

Dit vraag ik mij ook wel eens af idd, hoe zit het met die mensen en hun welzijn.
Op je dikgedrukte wil ik ook nog reageren met een voorbeeldje, ik heb zelf een periode gewerkt voor een pretpark en zodoende heb ik ook meegeholpen met het ontwerpen van nieuwe merchandising. De ontwerpen zijn dus door Nederlanders gemaakt die gewoon betaald krijgen en alles, máár die ontwerpen gaan vervolgens naar China om daar te worden geproduceerd. Later bij een ander bedrijf waar ik werkte idem, ontwerpen gebeurde hier in NL maar die ontwerpen werden doorgestuurd naar India omdat dat goedkoper was. Beide merchandising kwam ook weer terug naar Nederland, en wordt ook vrijwel alleen verkocht aan mensen binnen de EU, voornamelijk Nederland Frankrijk Belgie en Duitsland. De prijs van de artikelen zodra ze hier in de winkel liggen: bovengemiddeld tot relatief duur voor die artikelgroep. Aan de prijs zou je zeker niet vermoeden dat het bij de goedkoopste aanbieders uit verre landen gemaakt is...
Of het langer als gemiddeld mee gaat weet ik niet, de producten waarmee ik heb geholpen met de ontwerpen heb ik zelf niet in huis. Wou mijn werk niet mee naar huis nemen zeg maar, die dingen zag ik daar als meer als genoeg :')

Van het pretpark weet ik dat de merchandising kwalitatief niet ver van Action kwaliteit vandaan zat, sommige producten voor kinderen als speciale pennetjes waren bijvoorbeeld al slecht bij aankomst. En dat lag wel voor goed geld in de schappen... Alleen al omdat er het naamlogo en een figuurtje van het park op stond.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:41

Ik koop vrijwel nooit nieuwe spullen. Heb een tijd terug besloten dat ik voortaan eerst naar de kringlopen in de buurt ga om te kijken of het daar te vinden is en dan kan ik altijd nog naar de Ikea / mediamarkt of wat dan ook. Tot nu toe hoeft dat eigenlijk nooit

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:43

verootjoo schreef:
Nee, ik koop geen zooi bij de action := Dat is hetzelfde.

En meestal zijn de spullen van Ali/wish en consorten niet exact hetzelfde, maar een exacte replica maar dan veel goedkoper/minder duurzaam/zonder respect voor mens en milieu geproduceerd. Ik wil daar zo min mogelijk aan meewerken.

Wat ik koop dus wel, ABSOLUUT, 100% zeker. Ik heb dat uitgezocht omdat ik namelijk eerst in Nederland een lamp gekocht had. Zo ook met 18650 accu's, die van Panasonic zijn de beste, dus waarom hier 20 euro per stuk betalen en daar 3.50? Ik weet echt zeker dat het exact dezelfde produkten zijn.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:55

Citaat:
Ik bestel wel in China. Dezelfde produkten zijn hier soms 70 euro duurder. EXACT hetzelfde produkt. Dus nee, daar hoef ik me totaal niet schuldig om te voelen.


Ik erken dat 'schuld' een begrip is dat naar geld verwijst.

Maar goedkope spullen kopen wil helaas nog wel eens betekenen dat iemand anders er voor opdraait.
En het in een hoeveelheid van 1 stuk(s) de halve wereld over laten vliegen is geen milieuvriendelijk gedrag.

Dus hoezo spreekster 'zich niet schuldig hoeft te voelen'?
Ik doe mijn voordeel, "dus" is het goed...?
(Je portemonnee kan er zo over denken, Dagobert Duck zal het begrijpen, maar echt logisch kan ik het niet vinden.)

Citaat:
En nodig heb je het duurzame produkt toch wel (want de lampen zijn gewoon erg robuust). Dus waar je het koopt maakt niet uit, verscheept wordt het toch.

Gesteld dat de goede kwaliteit idd alleen aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt, zal het idd verscheept moeten worden.
Waarbij de vraag gesteld kan worden: schip of vliegtuig?
Beiden zijn ernstig vervuilend....