Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Sclimpre schreef:Het zijn de batterijen die daar moeilijk ver doen, niet de mensen op bokt
Shaggy09 schreef:Actieradius mag zeker langer van mij. Elektrisch rijden is iets wat we eigenlijk in alle landen willen zien dalijk, willen we het klimaat er mee helpen. In Nederland heb je kans om na 2 uur rijden een laadpaal tegen te komen, maar zeker weten doe je nooit.
Janneke2 schreef:Bezuinigen dwz zo weinig mogelijk autorijden, openbaar vervoer (de ns rijdt op windmolens) grbruiken (en vraag verbeteren, extra rails etc) en niet vliegen zet zoden aan de dijk.
Citaat:Auto's op waterstof zijn zero-emissie en stil. Ze zijn in minder dan 5 minuten getankt en hebben een actieradius van meer dan 500 km.
Voorlopig is er in België één waterstofauto op de markt, de Hyundai FCEV ix 35. De Toyota Mirai wordt volgend jaar verwacht.
Momenteel wordt een openbaar tankstation voor waterstof gebouwd in Zaventem bij Toyota, dat in het tweede kwartaal van 2016 in gebruik wordt genomen.
De Vlaamse regering ambieert om 20 waterstoftankstations te bouwen tegen 2020.
Hoe werkt een auto die op waterstof rijdt?
De auto wordt getankt met gasvormig waterstof onder druk (700 bar). De waterstof wordt vervolgens tijdens het rijden toegevoerd aan een zogenaamde ”brandstofcel”. Een brandstofcel is een soort batterij, die uit waterstof en zuurstof (die uit de buitenlucht wordt gehaald) direct elektriciteit kan maken en waarbij enkel water als “afvalproduct” vrijkomt. Vervolgens wordt de in de auto gemaakte elektriciteit gebruikt om een elektrische aandrijflijn met elektromotor de wielen van de auto aan te drijven.
In wezen is een waterstofauto dus gewoon een elektrische auto, met dat verschil dat je geen batterijen moet meenemen, maar dat je de elektriciteit uit waterstof in je auto produceert, terwijl je rijdt.
In de de auto zit ook nog een kleine elektrische batterij, die dient om de remenergie die bij het remmen vrijkomt korte tijd op te kunnen slaan, en deze energie dus niet verloren te laten gaan.
pien_2010 schreef:Graag volg ik de ontwikkeling van auto's die op waterstof rijden https://www.waterstofnet.eu/nl/toepassingen/autoCitaat:Auto's op waterstof zijn zero-emissie en stil.
Loretta schreef:En dan zit je nog met het probleem waar je alle stroom vandaan gaat halen om alle elektrische auto's op te laden. Een elektrische auto is nog lang niet co2 neutraal. Straks komen er nog meer milieu problemen. Dan heb ik het nog niet eens over alle accu's
Sclimpre schreef:Zero-emissie is een beetje misleidend. Waterstof is (zoals elektriciteit) een energiedrager, geen energiebron. Hoe milieuvriendelijk het is hangt volledig af van de manier waarop het geproduceerd wordt. De auto zelf is dan wel zero-eission, maar de emissie is er misschien ergens anders wel. Net zoals een elektrische auto geen CO2 uitstoot op de plek waar hij rijdt, maar er misschien wel CO2 uitstoot is op de plek waar zijn elektriciteit geproduceerd is.
Eigenlijk is stap 1 het groener maken van de elektriciteitsproductie.
Loretta schreef:Zonnepanelen zouden inderdaad nog weleens een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan de besparing van CO2 uitstoot. Maar voor de opslag van energie heb je toch weer accu's nodig. Accu's zijn een behoorlijk probleem aangezien er voor de huidige accu's die ook in elektrische auto's worden gebruikt kobalt nodig is. Kobalt is helaas een vrij zeldzame stof. Dit gaat in de toekomst dan ook een groot probleem worden.
Er zullen dus echt alternatieve accu's ontwikkeld moeten worden maar helaas hebben dezen op dit moment nog een veel lagere energiedichtheid. Er wordt wel hard gezocht naar oplossingen en er zijn ook best wel doorbraken te melden. Maar op dit moment is de realiteit van de elektrische auto nog alles behalve zo rooskleurig als de politiek ons wil doen geloven.
Citaat:Waterstof is best een beetje gevaarlijk.
Pipodipo schreef:Loretta schreef:Zonnepanelen zouden inderdaad nog weleens een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan de besparing van CO2 uitstoot. Maar voor de opslag van energie heb je toch weer accu's nodig. Accu's zijn een behoorlijk probleem aangezien er voor de huidige accu's die ook in elektrische auto's worden gebruikt kobalt nodig is. Kobalt is helaas een vrij zeldzame stof. Dit gaat in de toekomst dan ook een groot probleem worden.
Er zullen dus echt alternatieve accu's ontwikkeld moeten worden maar helaas hebben dezen op dit moment nog een veel lagere energiedichtheid. Er wordt wel hard gezocht naar oplossingen en er zijn ook best wel doorbraken te melden. Maar op dit moment is de realiteit van de elektrische auto nog alles behalve zo rooskleurig als de politiek ons wil doen geloven.
KLopt hoor, zolang er geen manier gevonden wordt om electriciteit duurzamer en schoner op te slaan, heeft het weinig zin om door te gaan op het pad van electriciteit als hoofdbron voor energie.
Waterstof is best een beetje gevaarlijk.