Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:10

Je bekijkt het veel te theoretisch. Het kan niet de bedoeling zijn dat je extra kms gaat rijden om toch maar een laadstation tegen te komen, dan ben je ecologisch ook niet goed bezig. Verder is de werkelijke range vaak lager dan de theoretische. En je kan file hebben (in de winter werkt de verwarming van een elektrische auto op.. elektriciteit, vreet dus aan je batterij), er kan een wegomlegging zijn, je kan verkeerd rijen, etc.
Ik denk dat met de huidige stand van de technologie elektrisch rijden goed is voor toepassingen waar er een voorspelbaar traject gereden wordt, kleine afstanden, veel stilstaan. Ik denk bv aan posbedeling, stadsbussen, leveringen aan apotheken, etc.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:18

Wat is er überhaupt mis met een langere actieradius? Waarom doen sommigen hier daar zo moeilijk over?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:20

Het zijn de batterijen die daar moeilijk ver doen, niet de mensen op bokt :)

Veronica2
Berichten: 2672
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:25

Sclimpre schreef:
Het zijn de batterijen die daar moeilijk ver doen, niet de mensen op bokt :)

Daar ligt ook het probleem. Ze bieden niet genoeg actieradius, ze gaan niet lang mee en het afval is een even zo grote ramp voor het milieu. Het laden duurt te lang en het is te omslachtig. Mensen hebben het al druk tegenwoordig en de auto laden is dan best veel extra werk. Het zou bijvoorbeeld al een oplossing zijn als je onderweg je batterijen kan vervangen en je oude kan inleveren. Maar dan moeten de auto's daar wel voor ontworpen worden en de batterijen dus ook. Het lost ook het afval- en vervuilingsprobleem van het productieproces niet op.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:38

https://www.deingenieur.nl/artikel/batt ... l-zuiniger
De techniek mbt recyclen gaat zo enorm hard, en een elektromotor gaat veel langer mee dan een verbrandingsmotor, waardoor de auto zelf ook veel langer mee zal gaan als de accu's een paar keer uitgewisseld kunnen worden.
Oude autoaccu's worden trouwens eerst nog opgebruikt in huizen als opslag voor zonnepanelen.

Langere actieradius is natuurlijk het beste, en nieuwe auto's kunnen ook al stukken verder rijden dan de auto's van 5 jaar geleden, maar ook die auto's zijn nog prima bruikbaar voor de gemiddelde nederlander.
Wat ik niet snap is waarom mensen altijd het idee hebben dat je een elektrische auto helemaal leeg moet rijden voordat je een laadpaal zou gaan opzoeken. Dat doe je met tanken toch ook niet? Als je nog 20km over hebt dan heb je echt tijd zat om even rustig een laadpaal op te zoeken.

Kijk hier eens hoe enorm veel laadpalen er zoal in Nederland en ook in het buitenland te vinden zijn: https://oplaadpalen.nl

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:50

Sorry maar ik vind dat echt wel tegenvallen eigenlijk..
Hier in NL, en in Duitsland en wat buurlanden zijn er inderdaad genoeg palen zo te zien. Maar als ik dan bijvoorbeeld naar Finland kijk... Ontzettend weinig daar zeg.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:53

Dit zijn niet alle palen hé, alleen van vnl Nederlandse en internationale bedrijven ;)

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:06

Interessante discussie over elektrisch rijden. Vooral dat over grotere landen, in Noorwegen zie ik altijd veel meer elektrische auto’s dan hier heb ik het idee, en dat land is toch wel beduidend groter dan Nederland. Blijkbaar kan het dus wel werken.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:51

Shaggy09 schreef:
Actieradius mag zeker langer van mij. Elektrisch rijden is iets wat we eigenlijk in alle landen willen zien dalijk, willen we het klimaat er mee helpen. In Nederland heb je kans om na 2 uur rijden een laadpaal tegen te komen, maar zeker weten doe je nooit.

Pardon...?
In de Randstad struikel je over die dingen. (Ik was van de week bij vrienden in Leiden: 10 laadpalen in de straat - een gewone woonwijk.)

Accoord, hier in Drenthe is het wat minder.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:56

En dan zit je nog met het probleem waar je alle stroom vandaan gaat halen om alle elektrische auto's op te laden. Een elektrische auto is nog lang niet co2 neutraal. Straks komen er nog meer milieu problemen. Dan heb ik het nog niet eens over alle accu's

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:58

Bezuinigen dwz zo weinig mogelijk autorijden, openbaar vervoer (de ns rijdt op windmolens) grbruiken (en vraag verbeteren, extra rails etc) en niet vliegen zet zoden aan de dijk.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:04

Janneke2 schreef:
Bezuinigen dwz zo weinig mogelijk autorijden, openbaar vervoer (de ns rijdt op windmolens) grbruiken (en vraag verbeteren, extra rails etc) en niet vliegen zet zoden aan de dijk.



De trein is nog wel het vervoermiddel die het meest kan doen om de CO2 uitstoot te beperken. Ook binnen Europa zouden treinen een grote hoeveelheid vliegverkeer kunnen besparen.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:19

Mee eens :j Een goed en betaalbaar internationaal treinnetwerk zou enorm fijn zijn!

Wat elektrische auto's betreft; veel van de gebruikers hebben zelf al zonnepanelen op het dag liggen. Dan pas loont het zich financieel echt flink om elektrisch te rijden. Laadstations zoals Fastned hebben moderne daken gemaakt van zonnepanelen, die ook weer een deel van de stroom opwekken.. En er zijn ook steeds meer bedrijven die investeren in zonnepanelen en daar een of meerdere laadpalen op aansluiten voor werknemers. Helemaal ideaal natuurlijk, je auto opladen onder werktijd. Bij mijn vader op zijn werk bijvoorbeeld, kun je een plek met laadpaal aanvragen.
Ik denk dat je vooral dat laatste steeds meer en meer gaat zien. Overdag opladen is gewoon het meest efficiënt.

Verder komen er meerdere nieuwe auto's op de markt met een zonnepaneel-dak, die tijdens het rijden ook weer wat stroom opwekken. Niet voldoende om hele dagen ermee te kunnen rijden (nóg niet), maar wel voldoende om je actieradius in de zomer leuk te verlengen. Ideaal voor lange vakanties.

pien_2010

Berichten: 43460
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:28

Mee ga ik met Shaggy en anderen die vinden dat een auto een grote actie radius moet hebben. Ik denkd at het anders niet gaat gebeuren want mensen (ik dus ook) zijn gemakzuchtig, niet graag bewust bezig en het moet vooral praktisch zijn.
Ongeacht op welke brandstof je rijdt. Als wij nar Nederland rijden dan willen we gerust na 500 - 600 km stoppen en ding aan de oplader leggen. Hapje eten en na een half uur door naar Pays Bas.

Graag volg ik de ontwikkeling van auto's die op waterstof rijden https://www.waterstofnet.eu/nl/toepassingen/auto
Citaat:
Auto's op waterstof zijn zero-emissie en stil. Ze zijn in minder dan 5 minuten getankt en hebben een actieradius van meer dan 500 km.

Voorlopig is er in België één waterstofauto op de markt, de Hyundai FCEV ix 35. De Toyota Mirai wordt volgend jaar verwacht.

Momenteel wordt een openbaar tankstation voor waterstof gebouwd in Zaventem bij Toyota, dat in het tweede kwartaal van 2016 in gebruik wordt genomen.

De Vlaamse regering ambieert om 20 waterstoftankstations te bouwen tegen 2020.

Hoe werkt een auto die op waterstof rijdt?

De auto wordt getankt met gasvormig waterstof onder druk (700 bar). De waterstof wordt vervolgens tijdens het rijden toegevoerd aan een zogenaamde ”brandstofcel”. Een brandstofcel is een soort batterij, die uit waterstof en zuurstof (die uit de buitenlucht wordt gehaald) direct elektriciteit kan maken en waarbij enkel water als “afvalproduct” vrijkomt. Vervolgens wordt de in de auto gemaakte elektriciteit gebruikt om een elektrische aandrijflijn met elektromotor de wielen van de auto aan te drijven.

In wezen is een waterstofauto dus gewoon een elektrische auto, met dat verschil dat je geen batterijen moet meenemen, maar dat je de elektriciteit uit waterstof in je auto produceert, terwijl je rijdt.

In de de auto zit ook nog een kleine elektrische batterij, die dient om de remenergie die bij het remmen vrijkomt korte tijd op te kunnen slaan, en deze energie dus niet verloren te laten gaan.

Of dit hem gaat worden weet ik niet. Nog niet op heel kort termijn maar wie weet.

Wij hebben op dit moment twee auto's. Heel bewust hebben we ervoor gekozen toen we ons bedrijf verkochten om toch de twee auto's mee te nemen ook al hebben we er op dit moment maar ééntje nodig. We hebben een zuinige 107 die heel weinig verbruikt (benzine) en daar rijden we alles mee. Dan hebben we een grote 308 SW en daar rijden we mee de lange afstanden (reis auto voor Nederland) en gebruiken we voor de aanhanger c.q trailer trekken. Trailer gebruiken we maar 1 of 2 keer per jaar klein stukje, aanhanger wordt veel gebruikt.

Dus als onze auto's helemaal op zijn, dan willen we de twee inruilen voor één zo schoon mogelijk energie zuinige auto met een actie radius van ongeveer 600 km. De auto moet de aanhanger kunnen trekken. De trailer is niet nodig, dat regelen we dan wel met een tractor voor die ene keer, want de paarden gaan 10 km verderop (als ze daar al naar toe gaan en niet thuis blijven) als we naar NL gaan.

Treinen, bussen e.a openbaar vervoer is geen optie hier. Het is er gewoon niet := Elektrisch oplaadpunt zal hier thuis moeten komen, want ik heb er nog nooit een gezien hier in de buurt. Maar zelf zou ik het liefste op water gaan rijden als ze de problemen die daar bij spelen veilig kunnen oplossen. Dan hoef je geen elektriciteit meer te tanken en rijd je dus op waterstof.

Zonnepanelen waaraan een laadpunt is gekoppeld klinkt wel heel erg aantrekkelijk.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:44

Zonnepanelen zouden inderdaad nog weleens een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan de besparing van CO2 uitstoot. Maar voor de opslag van energie heb je toch weer accu's nodig. Accu's zijn een behoorlijk probleem aangezien er voor de huidige accu's die ook in elektrische auto's worden gebruikt kobalt nodig is. Kobalt is helaas een vrij zeldzame stof. Dit gaat in de toekomst dan ook een groot probleem worden.

Er zullen dus echt alternatieve accu's ontwikkeld moeten worden maar helaas hebben dezen op dit moment nog een veel lagere energiedichtheid. Er wordt wel hard gezocht naar oplossingen en er zijn ook best wel doorbraken te melden. Maar op dit moment is de realiteit van de elektrische auto nog alles behalve zo rooskleurig als de politiek ons wil doen geloven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:47

pien_2010 schreef:
Graag volg ik de ontwikkeling van auto's die op waterstof rijden https://www.waterstofnet.eu/nl/toepassingen/auto
Citaat:
Auto's op waterstof zijn zero-emissie en stil.

Zero-emissie is een beetje misleidend. Waterstof is (zoals elektriciteit) een energiedrager, geen energiebron. Hoe milieuvriendelijk het is hangt volledig af van de manier waarop het geproduceerd wordt. De auto zelf is dan wel zero-eission, maar de emissie is er misschien ergens anders wel. Net zoals een elektrische auto geen CO2 uitstoot op de plek waar hij rijdt, maar er misschien wel CO2 uitstoot is op de plek waar zijn elektriciteit geproduceerd is.
Eigenlijk is stap 1 het groener maken van de elektriciteitsproductie.

Veronica2
Berichten: 2672
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:01

Loretta schreef:
En dan zit je nog met het probleem waar je alle stroom vandaan gaat halen om alle elektrische auto's op te laden. Een elektrische auto is nog lang niet co2 neutraal. Straks komen er nog meer milieu problemen. Dan heb ik het nog niet eens over alle accu's

Het is een psychologisch dingetje. Omdat elektriciteit als groen en uitstootvrij wordt aangeduid, vergeet men dat de productie van elektriciteit verre van groen en uitstootvrij is en aan het afval wordt ook niet meer gedacht.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:04

Sclimpre schreef:
Zero-emissie is een beetje misleidend. Waterstof is (zoals elektriciteit) een energiedrager, geen energiebron. Hoe milieuvriendelijk het is hangt volledig af van de manier waarop het geproduceerd wordt. De auto zelf is dan wel zero-eission, maar de emissie is er misschien ergens anders wel. Net zoals een elektrische auto geen CO2 uitstoot op de plek waar hij rijdt, maar er misschien wel CO2 uitstoot is op de plek waar zijn elektriciteit geproduceerd is.
Eigenlijk is stap 1 het groener maken van de elektriciteitsproductie.



Dat zijn van die dingen waar zo vaak en zo makkelijk aan voorbij gegaan wordt. Als de CO2 niet hier maar ergens anders uitgestoten wordt. Dan kan men hier juichen dat men hier de klimaatdoelstellingen heeft gehaald. Maar feitelijk is er dan helemaal niets bereikt.

Wat je zegt ben ik het helemaal mee eens. De eerste stap zou moeten zijn het groener maken van de elektriciteitsproductie. Want het lukt op dit moment nog niet eens om alle elektriciteit voor het dagelijks gebruik schoon op te wekken. Dan is het zeker weinig zinvol om het elektriciteitsnetwerk te gaan belasten met voertuigen die ook nog stroom nodig hebben en waarvan de accu's ook nog eens een probleem vormen.

Veronica2
Berichten: 2672
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:07

Loretta schreef:
Zonnepanelen zouden inderdaad nog weleens een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan de besparing van CO2 uitstoot. Maar voor de opslag van energie heb je toch weer accu's nodig. Accu's zijn een behoorlijk probleem aangezien er voor de huidige accu's die ook in elektrische auto's worden gebruikt kobalt nodig is. Kobalt is helaas een vrij zeldzame stof. Dit gaat in de toekomst dan ook een groot probleem worden.

Er zullen dus echt alternatieve accu's ontwikkeld moeten worden maar helaas hebben dezen op dit moment nog een veel lagere energiedichtheid. Er wordt wel hard gezocht naar oplossingen en er zijn ook best wel doorbraken te melden. Maar op dit moment is de realiteit van de elektrische auto nog alles behalve zo rooskleurig als de politiek ons wil doen geloven.

KLopt hoor, zolang er geen manier gevonden wordt om electriciteit duurzamer en schoner op te slaan, heeft het weinig zin om door te gaan op het pad van electriciteit als hoofdbron voor energie.

Waterstof is best een beetje gevaarlijk.

pien_2010

Berichten: 43460
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:10

Citaat:
Waterstof is best een beetje gevaarlijk.

Klopt en in tegenlicht werd daar ook een vraag over gesteld. Er werd geantwoord in de transitie van dat gas ook gevaarlijk is. Dat aan gas iets toegevoegd is om het te kunnen ruiken en de gevaren heel kleinzoon geworden (af en toe gaat het mis ). Dat dit zeker ook met waterstof moet gebeuren dat de risico's aan zien lijkt worden terug gebracht.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:21

Door de koop van certificaten uit Finland mag de NS nu zeggen dat ze volledig op groene stroom draaien. In werkelijkheid komt de stroom van de NS terecht bij huishoudens in Finland. Terwijl de stroom van de NS gewoon lokaal geproduceerd wordt.

https://www.rtlnieuws.nl/beurs/bedrijve ... ns-vandaan

Dat gegoochel met certificaten vind ik altijd nogal dubbelzinnig. Maar dat neemt niet weg dat de trein nog altijd het vervoermiddel is dat in potentie het makkelijkst vrijwel klimaat neutraal gemaakt kan worden. Net zoals de Tram en de Trolley bus overigens.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:29

Pipodipo schreef:
Loretta schreef:
Zonnepanelen zouden inderdaad nog weleens een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan de besparing van CO2 uitstoot. Maar voor de opslag van energie heb je toch weer accu's nodig. Accu's zijn een behoorlijk probleem aangezien er voor de huidige accu's die ook in elektrische auto's worden gebruikt kobalt nodig is. Kobalt is helaas een vrij zeldzame stof. Dit gaat in de toekomst dan ook een groot probleem worden.

Er zullen dus echt alternatieve accu's ontwikkeld moeten worden maar helaas hebben dezen op dit moment nog een veel lagere energiedichtheid. Er wordt wel hard gezocht naar oplossingen en er zijn ook best wel doorbraken te melden. Maar op dit moment is de realiteit van de elektrische auto nog alles behalve zo rooskleurig als de politiek ons wil doen geloven.

KLopt hoor, zolang er geen manier gevonden wordt om electriciteit duurzamer en schoner op te slaan, heeft het weinig zin om door te gaan op het pad van electriciteit als hoofdbron voor energie.

Waterstof is best een beetje gevaarlijk.


Een waterstoftank achter in de tuin zou ik nog geen probleem vinden (om elektriciteit, of beter energie, in op te slaan). Mooi alternatief voor accu's. In de auto liever niet.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:40

Grote probleem met waterstof vind ik, afgezien van hoe explosief het spul van zichzelf is, de enorme druk waarin het moet worden opgeslagen om het vloeibaar te krijgen.
Daar zullen vast en zeker goede oplossingen voor komen, maar ik ben nog niet overtuigd dat waterstof dé brandstof van de toekomst gaat worden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:45

De minst vervuilende brandstof voor auto's op dit moment is LPG. Toch wordt dit al sinds jaar en dag door de overheid ontmoedigd. Natuurlijk is LPG geen oplossing voor de lange termijn. En ook heeft LPG zijn nadelen. Maar in een economie die grotendeels op fossiele brandstoffen draait is het beleid van de overheid ten opzichte van LPG niet uit te leggen.

De co2 uitstoot van LPG is lager dan van andere brandstoffen. Bovendien is LPG in de meeste gevallen een restproduct bij de productie van benzine en diesel. Dus voor wie betaalbaar schoon wil doen is er een mogelijkheid.

Het LPG beleid laat wel weer zien dat het de overheid helemaal niet zo om het millieu te doen is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:09

Interessant! Ik heb niet veel tijd nu in m'n pauze om te Googlen dus zou iemand willen uitleggen wat LPG en het LPG beleid een beetje inhoud?

Ik ben zelf een beetje huiverig over waterstof omdat ik het in een auto ook nogal eng vind. Dan liever elektrisch als ik kijk naar het stukje veiligheid en veilig voelen.
Maar inderdaad accu's zijn ook niet zo milieuvriendelijk als het lijkt. En dan heb ik het over de productie er van uiteraard. Maar wellicht dat het al een heel stuk scheelt voor de aardbol als we allemaal elektrisch zouden rijden. Die productie van accu's zou dan nog steeds vervuilend zijn alleen wellicht een stuk minder dan hoe het er nu aan toe gaat.