Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:56

Purny dat klopt ook natuurlijk. Maar in welke landen wordt dit voornamelijk gedaan? Speelt ook wel mee welke andere dingen zij zouden kunnen laten groeien, en hoe winstgevend het voor hun is. Want ik kan me voorstellen dat sommige landen meer verdienen aan tabak dan aan voedsel... := Maakt het niet beter voor het milieu natuurlijk (ook als de tabak dan nog eens over moet vliegen), maar het is wel iets waar je soms rekening mee moet houden.

Heel wat mensen stappen nu al over naar vapen. Hoe goed dat is vraag ik me soms ook wel af want ik moet regelmatig mijn coils vervangen (zit katoen? in en ijzer/metaal rond), dan vraag ik me ook af hoeveel verspilling het eigenlijk is, maar het is al een pak gezonder dan roken voor mezelf. Maar nu gaat de overheid dat ook nog even kloten door leugens te gaan verspreiden dat het toch schadelijk is voor de gezondheid, willen ze hier ook weer taxen op gaan zetten. Dan is het bijna goedkoper om gewoon te blijven roken. (Ja natuurlijk, je kan met beiden stoppen, maar zo simpel werken verslavingen helaas niet)
Als je op andere gebieden rekening gaat houden met het milieu is het al heel wat, je kan niet verwachten dat iedereen plots alles laat vallen. Maar neemt niet weg dat je wel gewoon gelijk hebt dat roken ook slecht is, zowel voor de persoon zelf als het milieu.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 29-11-18 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:57

DezeNaam schreef:
En ook geen water meer drinken uit plastiek flessen. :)

(Oprechte verbazing eigenlijk dat mensen fleswater kopen, dan nog plastiek ook, terwijl er kranen bestaan... Of het lokale water moet echt gewoon niet te drinken zijn.)

Maar persoonlijk denk ik niet dat roken nu even de grootste vervuiling is, natuurlijk is het niet goed. En zeker niet aangezien veel rokers hun peuken gewoon op de grond gooien... Maar al die niet recyclebare dingen zijn zoveel slechter.

Nederland is redelijk uniek in de wereld dat je zomaar goed drinkbaar en vooral smakelijk water uit de kraan hebt. Ik ben niet zo verbaast, eerlijk gezegd. In veel andere landen koop je bronwater per 2,5 of 5ltr can. Dat geldt vaak ook voor dingen als sinaasappelsap en soms ook andere "basic" sappen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:01

Hoe zit het dan met andere delen in de EU? In België is het gelukkig ook nog gewoon drinkbaar. :')

Bedenk me net ook dat ik onlangs nog eens wat vega burgers gekocht had, alleen... Het waren twee burgers, en de hoeveelheid plastiek waarin het verpakt zat was gewoon niet normaal. Zit je daar met je goede bedoelingen. :')

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:21

Ook in Frankrijk kun je het water gewoon drinken en in Duitsland en Zwitserland. In grote delen van Europa dus. In Malta ook, maar het smaakt heel vies, dus daar wil je het niet drinken. In de rest van de wereld is het veelal niet drinkbaar.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:24

ikke schreef:
En tot slot, ook niet geheel onbelangrijk: wat denk je dat er gebeurt als we volgende maand tegen de Arabieren (en de andere olieproducerende landen) zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt; wij hoeven 'm niet meer.

Ik moest echt onbehoorlijk lachen om deze opmerking :') (Zeker in het licht van Trump die dikke BFF's is met de Saoedische kroonprins)

@DezeNaam: weet je wat het is met plastic; het is niet ALLEEN maar slecht. In veel gevallen vergroot het de houdbaarheid van een product en daarmee voorkomt het voedselverspilling.
Ik vind het wel jammer dat ze die dingen niet (ook) in grootverpakking hebben, ik vries toch alles in, geen probleem. Dat zou ook schelen.
Hoe dan ook, qua plastic is een pakje veggieburgers echt niet erger dan hetzelfde bakje maar dan met vlees :)*

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:44

Citaat:
Vooroordelen :')
Nigeria zal ongeveer met 150% groeien tot 2065. Wat is daar nu weer vooroordeel aan?

Een voorspelling kan een feit zijn.
En nog al wat rijke westerlingen hebben hun meningen en vooroordelen klaar staan over 'het feit dat Nigeria 150% gaat groeien'.
Dat ze in donker Afrika minder stom moeten zijn. Etc.
Ipv te erkennen dat de "westerse" rijkdom gebaseerd is op Nigeraanse inspanningen, en dat ivm kindersterfte en het ontbreken van een hele serie zaken zoals een pensioen stelsel een groot gezin geen stommiteit is.
Citaat:
Iedereen kan tegenwoordig zijn of haar issues breedt verspreiden via internet. Maar hoeveel mensen weten er nu echt waar het over gaat? Kennen de onderzoeken, kennen de feiten? Weten wie, welk onderzoek gefinancieerd heeft(wij van wc eend adviseren..) weten de percentages in verhouding te plaatsen (liegen met statistiek was een van de eerste lessen die ik leerde te ondervangen op de uni, je kunt mensen alles laten geloven als je weet wat percentage's zijn en hoe je een statistiek maakt)


Ik blijf het aanstellerij vinden.

In 1984 hoorde ik al over het broeikaseffect.
Shell wist het waarschijnlijk al in de 1960er jaren.
Jij wil er nog steeds niet aan. "Menselijk, al te menselijk", maar niet best.

"Hoe kunnen wij kennen", hermeneutiek en hoe je het nog meer wil noemen, dat gaat niet over jouw struisvogelpolitiek over nul komma nulnulnul nog wat percentage.
Jammer.
Ik weet wel dat studenten tegenwoordig door de leerstof moeten jassen, ik ben van de oude stempel en vind dat niemand zonder besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid de universiteit mag verlaten...

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 23:07

Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:47

CalipsoLover schreef:
Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

Dat de overheid op moet houden de subsidie op zonnepanelen te limiteren......

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 23:49

ikke schreef:
CalipsoLover schreef:
Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

Dat de overheid op moet houden de subsidie op zonnepanelen te limiteren......

Klinkt niet echt, al is het wel een leuk feitje, maar niet echt een slogan, zoek echt goede, doordachte slogans met eventueel wat humor!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:20

Iets van:
Stop de stekker in een goed idee.

( Verder niet creatief, misschien kan iemand er wat mee )

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:43

Op de Animal Rights March waren vooral de slogans die "over en weer gaan" erg catchy. Dus groep A zegt iets en groep B reageert daar weer op. (Bijv: their milk - not ours! - their lives - not ours! their children - not ours!) Misschien kun je daar iets mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 02:01

Magrathea schreef:
Ik snap trouwens echt niet waarom je voetafdruk kleiner wordt van stoppen met sporten? :o?

Je lichaam is een verbrandingsmotor, vergelijkbaar met die van een auto.
Aan de ene kant gooi je er brandstof in (eten), wat belastend voor het milieu is om te produceren, en aan de andere kant stoot je vervuilende stoffen uit (Co2, methaan).

In de sportschool ben je dus brandstof (calorieën) aan het verbranden zonder dat je ergens komt waar je moet zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:24

Tja... Als je dat serieus als reden wil noemen zou ik daar wel eens concrete cijfers van willen zien :=
En dan bedoel ik vooral de vergelijking met eenzelfde periode in rust. Want bij een gemiddeld rondje sporten verband je misschien 100-300 kcal?
Als je van die bodybuilders hebt die 2000kcal aan vlees eten op een dag en nog 12 eieren erbij, dat is een ander verhaal ja := Daarom: plant based body building :j

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:55

Wat een overtrokken reacties....

Ik las net dat jongeren van over de hele wereld volwassenen aanklagen omdat zij een totaal verpeste aarde voor hen achter laten.
Kennelijk staat er een groep jongeren op et Binnenhof om politici aan te spreken.

Het gaat niet snel genoeg!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:08

Na alles gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat ik het tegenover gestelde ben van jullie. Afval scheiden kan niet, want gft is hier niet, oud papier en glas natuurlijk wel. Ik ben bijna 50 kilo afgevallen dus de kachel staat hoger dan ooit omdat ik mezelf anders niet warm krijg, eet vlees (wat ik overigens niet eens persee milieuonvriendelijk vind) koop in de zomer Spa blauw,

Maar toch denk ik dat iedereen op zijn eigen manier een stukje bij draagt aan een mooiere gezondere wereld. Ik heb geen rijbewijs, dus ik doe veel met OV en fiets. Gooi geen afval op straat, maar netjes in de prullenbak. Gebruik een Dopper ipv plastic flesjes.

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:25

CalipsoLover schreef:
Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!

gebruik je boerenverstand! }:0 :7

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:28

wat Ladybird zegt, ben ik eigenlijk ook over aan het nadenken. Heel veel mensen zeggen geen vlees te willen eten omdat dat slecht zou zijn voor het milieu. Ik durf dat in twijfel te trekken. Een koe wordt geboren, niet in een fabriek gemaakt. In zijn leven staat hij voornamelijk in de wei gras te eten. Dit gras is een grote CO2 binder, dus het voer van de koe is niet slecht voor het milieu.. het gras wordt bemest met koeienpoep... ook een natuurproduct.
Op het eind van zijn leven word de koe naar de plaatselijke slager gebracht en verwerkt tot hamburgers en biefstuk. Dit kan allemaal binnen een paar kilometer van de stal gebeuren.

Is dit dan zoveel slechter dan een sojaburger?

Kijk, als mensen veganistisch worden omdat ze het zielig vinden, kan ik dat wel begrijpen, maar voor het milieu?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:34

juval schreef:
wat Ladybird zegt, ben ik eigenlijk ook over aan het nadenken. Heel veel mensen zeggen geen vlees te willen eten omdat dat slecht zou zijn voor het milieu. Ik durf dat in twijfel te trekken. Een koe wordt geboren, niet in een fabriek gemaakt. In zijn leven staat hij voornamelijk in de wei gras te eten. Dit gras is een grote CO2 binder, dus het voer van de koe is niet slecht voor het milieu.. het gras wordt bemest met koeienpoep... ook een natuurproduct.
Op het eind van zijn leven word de koe naar de plaatselijke slager gebracht en verwerkt tot hamburgers en biefstuk. Dit kan allemaal binnen een paar kilometer van de stal gebeuren.

Is dit dan zoveel slechter dan een sojaburger?

Kijk, als mensen veganistisch worden omdat ze het zielig vinden, kan ik dat wel begrijpen, maar voor het milieu?


In jouw theorie valt het in mijn beleving ook wel mee. Maar in de praktijk ligt er vlees van over de hele wereld in de schappen bij de supermarkt en gaat het nederlandse vlees naar het buitenland. Dat is niet bepaald duurzaam.
Ik let wel op waar mijn vlees vandaan komt, haal het bij de plaatselijke slager die zelf dieren slacht van nog geen 10km verderop. En eet niet elke dag. Dat scheelt al een hele hoop.
Ze verbruiken wel erg veel water trouwens, alle dieren.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:36

Ladybird, als je een tuintje ter beschikking hebt dan kun je er altijd voor kiezen om een compostvat te kopen. Dan kun je alsnog je gft afval scheiden, en de compost die over blijft is gewéldige mest!
En tegen kou kun je natuurlijk ook een dikke trui of warm vest aan doen, of wat meer bewegen, of lekker onder een plaid op de bank liggen <3
Vlees is juist erg milieuonvriendelijk. Niet alleen doordat dieren zo veel CO2 en methaan uitstoten, maar ook doordat er zo veel water en voedsel voor nodig is om de dieren te voeren, en daardoor weer heel veel landbouwgrond onnodig gebruikt wordt en regenwoud gekapt wordt.

Juval, er zijn inderdaad dieren die volledig op gras gehouden worden, maar de meeste dieren krijgen veel meer dan dat. Voedermaïs, voederbieten en soja worden in enórme hoeveelheden geteelt om onze dieren te kunnen voeren. En een koe zet 25 kilo plantaardig voedsel om naar 1 kilo vlees. Als je die koe er tussenuit haalt, en dus direct van het plantaardige voedsel een vleesvervanger maakt dan kun je daar 25x zo veel mensen mee voeden, en heb je veel en veel minder land nodig, dus blijft er meer ruimte over voor natuur en regenwoud.

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:42

@verootje, vee krijgt doorgaans geen kraanwater te drinken maar bron of slootwater. En dat piesen ze gewoon ook weer uit op het land, dus wat dat betreft ook kringloop.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:46

Ok maar Juval, het zal best zo zijn dat sommige koeien in kringloop gehouden worden maar het gros van de dieren in de vee-industrie dus echt niet. En zelfs het drinken van bron- en slootwater is in deze tijden belastend voor het milieu (met neerslagtekorten en al).
Hier een artikel over dat we veel meer mensen op plantaardige wijze kunnen voeden dan met vlees: https://www.onegreenplanet.org/environm ... hing-meat/

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:51

CalipsoLover schreef:
Als jullie leuke slogans weten die origineel zijn voor de klimaatmars, let me know!


Deze kwam ik laatst tegen en vond ik wel tof: Change de pompe (met het plaatje er bij natuurlijk, maar zonder de eerste zin.... Geld moet niet de reden zijn)

De meest gebruikte slogans zijn ook altijd sterk:
There is no planet B
Change the system, not the climate / System change not climate change

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:58

8nnemiek, onze koeien lopen op kleigrond, daar groeit helaas echt niets anders dan gras. Gras is trouwens beter in het omzetten van CO2 dan elk ander gewas.
Het is inderdaad niet milieuvriendelijk om voedsel over de hele wereld te slepen, gewoon lokaal geproduceerd voedsel (*groente én vlees) is het beste. Dat scheelt weer een paar vrachtschepen en vliegtuigen. Beter aardappels dan rijst!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:12

Koolsoorten en aardappelen doen het normaal prima op zware kleigrond.
Maar ook sierbloemen doen het er goed op. En denk bv aan zonnebloemen, waar men olie van kan maken.
Er zijn heel veel mogelijkheden, en van de hoeveelheid grasland die één koe nodig heeft om een jaar van te leven kun je voor heel wat mensen aardappelen verbouwen bijvoorbeeld.
Er zijn zelfs mensen bezig met het verbouwen van gewassen als rijst in Nederland, die het erg goed doen op natte grond onder zeeniveau.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:17

Volgens mij gaat het niet om het feit dat we vlees eten.
Maar de hoeveelheid vlees en de wijze van produceren.
Gewoon zo nu en dan een stukje vlees van een lokale boer, daar is niks mis mee.

Ik wil even dit artikel delen, ik denk dat we hier naar toe moeten:
https://www.groene.nl/artikel/doe-altij ... -adviseert