Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:37

Wauw...! Gisteren was de grootste klimaatmars ooit in België: 65.000 tot 75.000 man op de been of fiets! 2e grootste burgerbeweging ooit in België. Het was echt super gezellig, ook op de fiets onderweg, ondanks de regen. Het was echt zo ontzettend fijn om te zien hoeveel mensen er om het klimaat geven. Alle beetjes helpen. En zo massaal heeft zeker geholpen! En als gevolg gaat Charles Michel nu met de organisatoren in gesprek. Dat was 3 jaar geleden niet zo.

Een paar foto's:
Onderweg van Gent naar Brussel
Afbeelding

Op de kleine ring in Brussel (de fietsroute met ruim 5000 fietsers had een andere route dan de betoging te voet)
Afbeelding

Aankomst in Jubelpark
Afbeelding

En een geniaal statement
Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:44

Ja ik had in het nieuws gezien dat er 4 tot 5x meer mensen waren dan geanticipeerd :oo

Is dat een auto gemaakt van afzetlint? _O-

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:51

Van stokjes en afzet lint ja. Was echt een gat in de optocht. _O-

Ja, inderdaad. Het doel van de organisatoren was 20.000. Uiteraard rekende de politie op minder. En BOS+ die voor elke deelnemer 1 m2 aan bomen gaat planten had ingeschat dat er 30.000 mensen zouden komen. Die zullen ook wat verbaasd gekeken hebben dat ze meer dan het dubbele nu aan moeten planten :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:21

Geweldig zeg! Wat een opkomst!

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:44

Prachtig...!

Het geniale statement drukt volgens mij uit hoe weinig ruimte een fiets inneemt vergeleken met een koekblik.

En wat schitterend van BOS + (wie of wat is dat eigenlijk?) - extra bos aanleggen is alleen maar goed.

Wat je noemt ;) : "Jubelpark"!!!

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:55

Toch wil ik deze link uit een ander topic hier wel plaatsen:
http://doorbraak.be/apostelen-klimaatre ... vjNC_ewHqA

het is satire maar bevat zeker ook een hele grote waarheid over indoctrinatie door de overheid. Het zegt nergens dat je niet om het milieu moet denken, maar het geeft wel aan dat wij niet overal eerlijke klimaatinfo krijgen.
En het is natuurlijk ook nog satire tegen geloven. Goed geschreven met zeker een kern van waarheid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:00

De overheid? Je bedoelt 95% van de klimaatwetenschappers.

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:08

Magrathea schreef:
De overheid? Je bedoelt 95% van de klimaatwetenschappers.

Wat weer door de pers wordt overgenomen. En de tegenstem wordt niet gehoord. Het stuk geeft ook eens de andere kant weer. Ik zeg niet dat je dus niets moet doen voor het milieu, maar je hoort wel vaak een eenzijdig verhaal.
Zo is het bijvoorbeeld goed dat ik mijn oude auto afrij. Deze nu al vervangen voor een electrische auto is juist heel slecht voor het milieu, want dan ga je iets wat nog goed is weggooien en we gooien al te veel weg. Dus oude diesels afrijden is het allerbeste wat je kunt doen voor het milieu als je het over autorijden hebt. Minder autorijden is ook niet slecht natuurlijk, maar als je toch in het bezit bent van een auto en deze niet weg kunt doen, dan draag je het beste bij door vooral de auto niet naar de sloop te brengen en in te ruilen voor een electrische auto. Afrijden is dan het allerbeste.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 21:08

Hier ook even een update van de klimaatsmars, de sfeer was goed en alles is heel vreedzaam verlopen, fantastisch gewoon!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel raar maar de politie heeft na de mars mijn bord afgepakt. Ik vroeg hen waarom maar ze spraken maar slecht Nederlands en mijn frans is niet goed genoeg...

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:13

Moet een agent in België niet gewoon 2 talig zijn? Dat dacht ik altijd.
En je had natuurlijk iemand kunnen slaan met dat bord, ik denk dat dat het is. Of mochten anderen het wel houden?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:15

germie schreef:
Magrathea schreef:
De overheid? Je bedoelt 95% van de klimaatwetenschappers.

Wat weer door de pers wordt overgenomen. En de tegenstem wordt niet gehoord. Het stuk geeft ook eens de andere kant weer. Ik zeg niet dat je dus niets moet doen voor het milieu, maar je hoort wel vaak een eenzijdig verhaal.
Zo is het bijvoorbeeld goed dat ik mijn oude auto afrij. Deze nu al vervangen voor een electrische auto is juist heel slecht voor het milieu, want dan ga je iets wat nog goed is weggooien en we gooien al te veel weg. Dus oude diesels afrijden is het allerbeste wat je kunt doen voor het milieu als je het over autorijden hebt. Minder autorijden is ook niet slecht natuurlijk, maar als je toch in het bezit bent van een auto en deze niet weg kunt doen, dan draag je het beste bij door vooral de auto niet naar de sloop te brengen en in te ruilen voor een electrische auto. Afrijden is dan het allerbeste.

... Tja, misschien klopt het wat je zegt, maar nu klinkt het alsof je het jezelf er vooral makkelijk vanaf wil maken. "Als deze, deze en deze conditie niet van toepassing is is dit het beste om te doen". Wat natuurlijk óók kan is gewoon je best doen om zo veel mogelijk te doen. ALS ik een auto zou nemen zou een elektrische het beste zijn, maar ik ga er gewoon alles aan doen om te voorkomen dat dit nodig is, dat is toch echt de betere oplossing. (En makkelijker ook ;) )

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:18

Eh, voor mij niet, diesel is op dit moment zelfs bij nieuw de beste optie (trekkracht en ook de actieradius van electrisch is ver onder de maat nog). Maar ik heb geen geld voor een andere auto, en dan is afrijden dus verreweg het beste. is niet iets goedpraten, maar gewoon ook echt de waarheid in mijn situatie. Dus ja, milieutechnisch is een oude auto afrijden echt vele malen beter. Ook voor veel andere mensen. Maar in mijn geval zeker het allerbeste. Waterstof is een betere optie in de toekomst denk ik.

Maar ik heb gisteren wel weer 3 plastic zakjes uit het water gevist. Dus draag ook wel degelijk bij.
En dat was de vraag. Ook hergebruik ik plastic zakken en eet af en toe een keertje geen vlees. Zo doet iedereen zijn ding. Oh ja, ik heb ook nog die beruchte scheermesjes van de zeebodem helpen vissen (https://www.rtvnoord.nl/nieuws/201630/G ... heermesjes) en netten gesneden (ghost fishing).
En zo doet iedereen zijn ding.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 21:25

germie schreef:
Moet een agent in België niet gewoon 2 talig zijn? Dat dacht ik altijd.
En je had natuurlijk iemand kunnen slaan met dat bord, ik denk dat dat het is. Of mochten anderen het wel houden?

Het protest was volledig geweldloos verlopen, dus zou niet snappen waarom ze zouden denken dat een blond jong meisje opeens mensen zou gaan slaan :’) andere mochten wel gewoon verder...

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:25

Je zou van al die tegenstrijdige berichtgeving zo in de war raken, dat je maar niets meer doet of alles blijft doen zoals je altijd al deed.

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:28

CalipsoLover schreef:
germie schreef:
Moet een agent in België niet gewoon 2 talig zijn? Dat dacht ik altijd.
En je had natuurlijk iemand kunnen slaan met dat bord, ik denk dat dat het is. Of mochten anderen het wel houden?

Het protest was volledig geweldloos verlopen, dus zou niet snappen waarom ze zouden denken dat een blond jong meisje opeens mensen zou gaan slaan :’) andere mochten wel gewoon verder...

Ja, dat is dan weer raar. Ik heb even de gele hesjes beweging in mijn hoofd, dat gaat niet zo vreedzaam namelijk. :+

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:39

germie schreef:
Eh, voor mij niet, diesel is op dit moment zelfs bij nieuw de beste optie (trekkracht en ook de actieradius van electrisch is ver onder de maat nog). Maar ik heb geen geld voor een andere auto, en dan is afrijden dus verreweg het beste. is niet iets goedpraten, maar gewoon ook echt de waarheid in mijn situatie.

....het is maar welke criteria je hanteert.
Zo zijn er idd mensen die beweren dat ze een zware auto met veel trekkacht keihard nodig hebben, "want ze moeten iedere week op wedstrijd".

Voor de meeste mensen is het gewoon een hobby, dus is die auto niet nodig.

Ja, sorry - word maar eens wakker.
We stevenen met een bloedvaart op een serie catastrofes af, inclusief grote vluchtelingenstromen - dus zanik niet dat je een grote auto nodig hebt als dat niet zo is.

In principe ben ik zeer te porren voor "niet bij ieder wissewasje een nieuw ding aanschaffen", maar het oude ding netjes opmaken.


Citaat:
Maar ik heb gisteren wel weer 3 plastic zakjes uit het water gevist. Dus draag ook wel degelijk bij.
En dat was de vraag. Ook hergebruik ik plastic zakken en eet af en toe een keertje geen vlees. Zo doet iedereen zijn ding. Oh ja, ik heb ook nog die beruchte scheermesjes van de zeebodem helpen vissen (https://www.rtvnoord.nl/nieuws/201630/G ... heermesjes) en netten gesneden (ghost fishing).
En zo doet iedereen zijn ding.

Alle beetjes helpen.

...de grote vraag is alleen of we nog op tijd zijn.
(Hoe meer de temperatuur stijgt, hoe harder de permafrost smelt en methaan vrij laat komen, een nog 'gemener' broeikasgas dan kooldioxide - huuuuu.)

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:48

Sinds wanneer bepaalt een ander dat je moet stoppen met een hobby? Dat mag iedereen zelf weten. Dus ja, ik heb die trailer ook nodig. En dus die zware auto. Een ander reist 4 keer per jaar de wereld rond. Alles mag en er is niets fout omdat je niet over een ander kunt oordelen. Dus jij kunt misschien die auto missen, ik niet. en met mij meerdere mensen niet. En anderen misschien weer wel. Je weet de argumenten niet en wat voor jou als pietluttig is, kan voor mij wel zeer zwaarwegend zijn.
Ik mag feitelijk wegens geen kinderen gewoon echt alles doen wat ik verder wil doen, want op die manier draag ik al meer bij dan een ander met kinderen ooit kan doen. Als je het zo gaat bekijken. (ironisch)
Of je wel of geen vlees eet gaat een ander ook niets aan, is een eigen keuze. En er is in deze ook geen juiste keuze. Ik kan best een keer zonder vlees, maar zou niet vegetarisch kunnen zijn. Dat kun je iemand ook niet opleggen. Zo draagt iedereen bij, en wat de 1 een klein beetje vindt, is voor een ander misschien wel heel veel. Je weet het niet, en je kunt er niet over oordelen dat iemand te weinig zou doen. Dus ik ruim plastic op, hergebruik zakjes, snij af en toe een net van een wrak en vis wel eens scheermesjes van de zeebodem. Dat is dus wel degelijk een bijdrage.
En ja, dan zal ik op andere fronten wat minder doen, maar goed, het moet wel bij je passen. In plastic schoenen lopen is niet mijn ding bijvoorbeeld. Maar ga wel weer met de trein naar het werk.
Als je je op je borst mag kloppen om wat je goed doet, dan mag ik dus ook meedoen. Maar ik ben helemaal niet van het oordelen of veroordelen, iedereen mag zijn bijdrage leveren. En alles is goed.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:13

Maar als iedereen hier en daar een kleine bijdrage levert dan is dat nu eenmaal niet genoeg. We moeten gewoon met z’n allen keihard aan de bak om nog iets te kunnen veranderen, en dat werkt niet als 80% van de wereld roept ‘ik kan niet zonder mijn hobby/vliegreis/vleesjes’.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:17

Wat bizar dat ze hem afpakten... Zou niet weten waarom ze dat gedaan hebben.

Wbt de klimaatmars en de gele hesjes nog een "leuke" link tussen de twee. Een quote uit De Morgen " Vanuit het station komen berichten over nog meer mensen die geen kant meer op kunnen. “Vrijdag hebben de gele hesjes onze laatste nadars kapotgemaakt”, verduidelijkt de agent. “We dachten dat we ze niet nodig zouden hebben.” "

Op twitter zag ik ook een foto voorbijkomen met een lege straat, met daarbij de opmerking "Hier zijn 65000 mensen voorbij gewandeld. Staat van de straat: spotless. Respect ". Daarop reageerde weer iemand dat er achter elke betoging een schoonmaakploeg rijdt. Maar dat was hier dus niet het geval! Nog een quote uit De Morgen " Een agent verwondert zich openlijk. "Duizenden die naar je glimlachen. Raar. Wij hebben in Brussel 900 betogingen per jaar. Die eindigen altijd met de wagentjes van Net Brussel achteraan. Hier is over het hele traject nog geen papiertje op de grond gevallen." Ik heb zelf vernomen dat er een aantal fietsers iedere agent die een kruispunt leeg hield bedankte.

Nog twee voorbeelden van hoe ontzettend fijn de sfeer was! Ik vond het voor het begon wel spannend of het wel goed zou gaan. Of er niet relschoppers zouden komen. Dat was namelijk helemaal niet de bedoeling, omdat er ook zoveel kinderen mee liepen! Los van het feit dat het nooit de bedoeling is... Toch ironisch dat je met relschoppen toch langer in het nieuws blijft...

@8nnemiek, helemaal met je eens!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:19

Annemiek, wíj gaan het probleem sowieso niet oplossen hier in het westen, zolang men in bijv Azië geen flauw benul heeft van klimaat en milieu, dus in dat opzicht helpen wel alle beetjes.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:27

Wij doen wel redelijk wat, maar helemaal nog niet genoeg...

- we zijn vegan.
- we zijn bewust kinderloos.
- we hadden 2 dieselwagens en hebben er 1 weggedaan en ingewisseld voor een lichte motor (125cc). In de toekomst willen we uiteraard van die diesel van af, maar wij kopen 2dehands en hebben nood aan een voldoende ruime wagen dus we zitten daar nog wat beperkt. Als volgende hoop ik een CNG wagen te kunnen vinden. Ik kan niet pendelen voor mijn werk, mijn vriend wel (deels) dus die rijdt met de motor naar het treinstation.
- we kopen heel veel fair/ eco/ bio.
- we kopen massa's 2dehands. 80% van mijn garderobe is 2dehands, voor mijn vriend is dat lastiger, het aanbod voor vrouwen is veel beter. Ook in huis, van servies tot meubels tot deco en bloempotten koop ik énorm veel 2dehands. We zijn aan het verbouwen nu en ik heb al binnendeuren, een keuken en badkamermeubels tweedehands gevonden. Nieuwe portemonnee die ik onlangs kocht is wel nieuw, maar van Freitag en die upcyclen vrachtwagenzeil, grondstoffen hergebruiken dus. Op zulke dingen let ik dan.
- we doen ons best voor low waste, zero waste lukt helemaal nog niet, ik wil mij hier meer en meer in verdiepen en mee bezighouden. De simpele dingen doen we wel al, standaard zitten er in mijn handtas meeneembestek en een opvouwbaar draagtasje, ook hebben we drinkflessen en koffie/theecups voor onderweg, ik heb een menstruatiecup, voorbehoedsmiddelen doen we niet aan want mijn vriend heeft een vasectomie laten doen, ik gebruik wasbare makeup-nagellak-enz-pads van organisch katoen.
- ons toestellen (macbooks, imac, iphone's) kopen we refurbished.
- we doen eigenlijk nooit vliegreizen, ik zeg niet dat we nooit eens de vlieger zullen nemen, maar dat zullen uitzonderingen zijn.
Laatst bijgewerkt door Ilsey op 03-12-18 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:29

Janneke2 schreef:
...de grote vraag is alleen of we nog op tijd zijn.
(Hoe meer de temperatuur stijgt, hoe harder de permafrost smelt en methaan vrij laat komen, een nog 'gemener' broeikasgas dan kooldioxide - huuuuu.)


Op dat vlak ben ik niet zo positief ingesteld. Maar toch kan ik ook niet leven alsof het niet meer uitmaakt en geen rekening houden met het milieu. Ik doe mijn best om mijn steentje bij te dragen, maar geloven dat het goedkomt doe ik niet. Ik hoop eigenlijk gewoon dat de mens uitsterft, dat zou het beste zijn voor de natuur en de dieren. Maar dat zijn geen zorgen voor mij. De enige toekomst waar ik aan moet denken is die van het verdere verloop van mijn leven, want ik plant mij niet voort.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:38

Over hobby's gesproken, hebben jullie wel eens nagedacht over de ecologische hoefafdruk van onze gehouden paarden?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:39

En ik wil graag nu ook eens wat inhoudelijker reageren. Opmerkingen met "Ik wil/heb geen kinderen, dus ik mag doen wat ik wil" of "zolang andere landen/andere mensen niets doen heeft het toch geen zin" is echt een flut argument.

Dit figuur helpt een beetje met die uitleg:
Afbeelding

De grootste consumptie en uitstoot gebeurt door de rijkste 10% op de wereld. En raad eens? Daar vallen wij onder! Europa en Noord amerika. Omdat we hier het geld hebben, consumeren we, gaan we meer op reis, nemen we vaker de wagen, hebben we veel meer kleding dan we nodig hebben, eten we veel meer en exotischer dan we nodig hebben... Dus, wat dat betreft is het argument dat andere landen eerst wat moeten doen eigenlijk complete onzin. En het verwijst ook naar het de richting waarin klimaataanpak moet gaan: of een socio-economische manier. De rijksten zijn de grootste veroorzakers (ook in historische zin) dus zullen zij voor het meeste moeten opdraaien.

Landen als China en India zijn op sommige vlakken verder dan het westen. In China gaat de snelheid waarmee technische ontwikkelingen van duurzaamheid worden geïmplementeerd veel sneller dan hier. Een interessant fenomeen is dat landen die nu in aan het ontwikkelen zijn, bijvoorbeeld in Afrika, sneller kunnen omschakkelen naar duurzame energie. Eigenlijk is het het makkelijkste te vergelijken met de ontwikkeling van telefoons in afrika. Op het moment dat in Afrika de behoefte en het geld was om in elk huis/bij iedereen een telefoon te hebben, was de technologie al zo ver dat er geen landelijke telefoonkabelnetwerken hoefden worden aangelegd, maar kon er gelijk de overstap gemaakt worden naar mobiele telefonie. (sorry voor dit zeer veralgemeniseerde voorbeeld, ik ben alle details vergeten...) En zo kan dat ook met energie ontwikkeling gaan. Niet meer eerst gas en olie leidingen aanleggen in dorpen die nu nog niet aangesloten, maar direct overstappen naar duurzame energie zoals wind of zon.

[insert edit]En toen was ik nog vergeten in te gaan op het "geen kinderen" argument. Kinderen met een minimale, of zelfs 0 uitstoot op laten groeien is altijd nog altijd beter dan geen kinderen hebben en er maar op los leven... [einde edit]

Waar ik me een paar weken terug in heb verdiept is plastic in het water... Wisten jullie dat een zeer groot deel van het plastic in oceanen bijna onzichtbaar is, maar wel net zo schadelijk zo niet schadelijker is dan grotere stukken plastic? Micro plastics. Hoe? Door het wassen van je kleding. Vooral synthetische kleding. Een fleece trui kan tot een paar grammen per wasbeurt verliezen. Zeker oudere kleding. Voor mij een extra reden om als mijn kleding niet ruikt en er schoon uit ziet een dagje extra te dragen. En om minder synthetische kleding aan te schaffen. Blijkbaar is een een mix van katoen en synthetisch (met minder dan 40/50% synthetisch) al een stuk beter! Al zit je dan weer met het dilemma van katoen, dat dat ook niet altijd duurzaam geproduceerd wordt. Nog een reden om nog minder nieuwe kleding te kopen! Dat brengt me weer op een andere infographic die ik vandaag voorbij zag komen... Dag kledingstukken gemiddeld maar 4 (!) keer gedragen worden. Gemiddeld ligt dat bij mij wel hoger, maar toch heb ik ook kledingstukken (vooral jurkjes, of van die t-shirts die een keer voor een evenement zijn gedrukt) die ik maar een paar keer gedragen heb.

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:47

LadyMadonna schreef:
Annemiek, wíj gaan het probleem sowieso niet oplossen hier in het westen, zolang men in bijv Azië geen flauw benul heeft van klimaat en milieu, dus in dat opzicht helpen wel alle beetjes.

Precies. En als we weten dat overbevolking de grootste boosdoener is, is geen kinderen krijg eigenlijk het allerbeste.
Dan mag je daarnaast nog genieten en vliegen en autorijden. Ruim je dan ook nog plastic op is het helemaal mooi.
Ik draag mijn steentje bij en dat is meer dan genoeg. Een ander kan er niet over oordelen, want als ik niet meer mag autorijden en vliegen, dan moeten we ook kinderen gaan afpakken en de kinderwens maar verdringen. Zo hard is het dan. En dat wil men ook niet. Dus elk beetje helpt.
En ja, ik was ook niet overdreven vaak, maar na 2 weken verschoon ik toch echt mijn bed. Minder vaak dan gemiddeld, nog net vaak genoeg om het fris te houden volgens onderzoeken.