Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:18

8nnemiek schreef:
Er zijn zelfs mensen bezig met het verbouwen van gewassen als rijst in Nederland, die het erg goed doen op natte grond onder zeeniveau.

Klopt! https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/212 ... it-Brabant
Ook soja en quinoa kun je prima verbouwen in Nederlands klimaat (en dit gebeurt dan ook).

Overigens kan rijst prima in klimaatvriendelijke voeding passen, het is namelijk erg voedzaam en bederft praktisch nooit.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:24

misschien leuk om eens te zoeken op salt water battery op google :)

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:32

juval schreef:
wat Ladybird zegt, ben ik eigenlijk ook over aan het nadenken. Heel veel mensen zeggen geen vlees te willen eten omdat dat slecht zou zijn voor het milieu. Ik durf dat in twijfel te trekken. Een koe wordt geboren, niet in een fabriek gemaakt. In zijn leven staat hij voornamelijk in de wei gras te eten. Dit gras is een grote CO2 binder, dus het voer van de koe is niet slecht voor het milieu.. het gras wordt bemest met koeienpoep... ook een natuurproduct.
Op het eind van zijn leven word de koe naar de plaatselijke slager gebracht en verwerkt tot hamburgers en biefstuk. Dit kan allemaal binnen een paar kilometer van de stal gebeuren.

Is dit dan zoveel slechter dan een sojaburger?


Nee.
Kijk bijmsoya uit: dagelijks worden hele voetbal velden Amazone woud omgebulldozerd om soya te verbouwen... als veevoer voor koeien.
Ook Nederlandse koeien.
(Behalve de sloop van 'de longen van de aarde' gaat het ook dmv zeer vervuilende machines de halve aarde over, terwijl het spul ook gewoon hier groeit.)

Een groen, ouderwets grondgebonden bedrijf, waarbij de koe eigen gras en hooi eet, en wat krachtvoer van de eigen akkers - dat soort vlees eten is niet slecht voor het milieu, in tegendeel.

Helaas zijn dit soort bedrijven zeldzaam en dus is de stelling 'dat vlees eten slecht kan zijn voor het milieu' waar.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:50

Maar dan.is een sojaburger eten dat ook.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:59

Ja.

Ik heb eergisteravond gesmuld van een lupineburger, hier vlakbij op de Holterberg wordt dat verbouwd. Dat soort zaken zet zoden aan de dijk.

Weinig vervoer en lupine brengt veel stikstof in de grond en is dus een uitstekend 'wisselgewas' - en met enig gemendel geschikt voor menselijke consumptie.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:23

Ik blijf het bijzonder vinden dat koeien gezien worden als soyaverslindende beesten worden gezien. Naast het beetje soja dat ze krijgen, krijgen ze ook restafval van producten die een mens consumeert, maar daar hoor je dan weer niemand over...

Over gft scheiden. Ik heb geen tuin. Dus Compostbak heb ik niet. Over de kachel aan. Ik weiger om met 2 truien te gaan zitten. Moet buiten ook nog overleven. En een plaid over heb ik al.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:26

juval schreef:
Maar dan.is een sojaburger eten dat ook.

Maar voor een sojaburger is wel 25x minder soja/veevoer nodig dan voor een vleesburger.

Het zou inderdaad mooi zijn als alle soja en andere ingrediënten voor vleesvervangers gewoon in Europa werden geteeld. Voor een deel gebeurt dat al, maar momenteel is gewoon een enorme hoeveelheid land hier in Europa in gebruik voor veevoer, en dat is zo zonde van de grond..

Lupine geeft inderdaad stikstof af aan de grond, net als andere peulvruchten waaronder ook soja. Prima planten om hier te verbouwen dus.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:27


mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:36

O.T. Fijn dat de titel is aangepast!

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:48

Ladybird schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat koeien gezien worden als soyaverslindende beesten worden gezien. Naast het beetje soja dat ze krijgen, krijgen ze ook restafval van producten die een mens consumeert, maar daar hoor je dan weer niemand over...

Over gft scheiden. Ik heb geen tuin. Dus Compostbak heb ik niet. Over de kachel aan. Ik weiger om met 2 truien te gaan zitten. Moet buiten ook nog overleven. En een plaid over heb ik al.


Melkkoeien krijgen zo'n 8 kilo brok per dag.
Nu ja, ik meld hier wat mijn stalhouder in 1998 zei.
Het is twintig jaar geleden - en vleesburgers komen niet meer van melkkoeien, dus het kan anders liggen.

Het milieuvriendelijke aan koeien is, dat wij mensen geen gras kunnen eten en zij wel.
Maar what about "ze krijgen restafval van producten die de mens consumeert"...?
Is dat niet gewoon verboden?
Accoord: restanten niet verkocht brood van de bakker is 1 ding, maar restaurantafval hoort niet aan koeien gegeven te worden - gekke koeienziekte: een veganist als een rund moet geen vlees krijgen.
Ivm varkenspest (?) krijgen varkens dit afval ook niet meer.


...er zijn diehards met een compostbak in de huiskamer. Het is even de look and feel te pakken krijgen, dan ruikt het naar bosgrond. (Er is het evenwicht tussen groen en bruin, bij vleesafval wat extra wormen of extra 'bruin', etc.)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:01

juval schreef:

_O- Wat een slecht stuk tekst.
Er staat dat glyfosaat slecht is. Dat klopt. Maar dat glyfosaat wordt dus echt niet alleen aan dieren in Zuid-Amerika gevoerd, maar wordt ook geïmporteerd naar Nederland, en krijgt ons Nederlands vee ook binnen.
En dan schrijven ze dat vleesvervangers vaak bestaan uit soja (klopt) en dat deze soja genetisch gemanipuleerd is en glyfosaat bevat, maar dat is echt onzin. Genetisch gemanipuleerde soja mag in de EU helemaal niet verkocht worden voor menselijke consumptie!
Dus als je bang bent voor glyfosaat moet je júist geen vlees eten ;)

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:14

Ladybird schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat koeien gezien worden als soyaverslindende beesten worden gezien. Naast het beetje soja dat ze krijgen, krijgen ze ook restafval van producten die een mens consumeert, maar daar hoor je dan weer niemand over...

Over gft scheiden. Ik heb geen tuin. Dus Compostbak heb ik niet. Over de kachel aan. Ik weiger om met 2 truien te gaan zitten. Moet buiten ook nog overleven. En een plaid over heb ik al.

Niet alleen de koeien hier,vooral de grootschalige veehouderij in het buitenland, bvb Brazilie, alleen daar hebben ze al 50 miljoen melkkoeien om te voeren. Het hele ecosysteem word verwoest door de kaalslag in het Amazonegebied en meestal krijgt de mensheid spijt wanneer het te laat is. Wij kunnen rustig een stukje vlees van onze boeren eten, ik haal ook bij een plaatselijk bedrijf die biologisch boert en slacht wanneer er voldoende animo is.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:39

Nog een misvatting, biologisch betekent niet perse gezonder, milieuvriendelijker of diervriendelijk. Het is voornamelijk een marketingterm.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:10

juval schreef:

Ok goed verhaal maar ik eet echt amper soja dus ik snap niet waarom dat er steeds bij getrokken wordt.

Dat vee ook gewone soja te eten krijgt is een feit - slechts 5% van de soja wordt door mensen gegeten. En het gaat er bij mij echt niet in dat die hele 95% echt absoluut niet door mensen gegeten had kunnen worden

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:49

juval schreef:
Nog een misvatting, biologisch betekent niet perse gezonder, milieuvriendelijker of diervriendelijk. Het is voornamelijk een marketingterm.


????

Waar baseer jij je op?

Er is een zwart vierkant ikoon met de woorden 'eko' - dat is een keurmerk om U tegen te zeggen.

En een producent kan dat ikoon niet efkes voor de lol er op zetten - daar hoort grondige keuring, certificering etc bij.

Dit wordt alleen verleend als er bijvoorbeeld al 5 jaar of langer niet met gif wordt gewerkt.
(Wat beslist gezonder en diervriendelijker is.)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:41

Janneke2 schreef:
juval schreef:
Nog een misvatting, biologisch betekent niet perse gezonder, milieuvriendelijker of diervriendelijk. Het is voornamelijk een marketingterm.


????

Waar baseer jij je op?

Er is een zwart vierkant ikoon met de woorden 'eko' - dat is een keurmerk om U tegen te zeggen.

En een producent kan dat ikoon niet efkes voor de lol er op zetten - daar hoort grondige keuring, certificering etc bij.

Dit wordt alleen verleend als er bijvoorbeeld al 5 jaar of langer niet met gif wordt gewerkt.
(Wat beslist gezonder en diervriendelijker is.)

Toch zit er wel een kern van waarheid in. Doordat de opbrengst per hectare in de biologische landbouw behoorlijk lager ligt, is er meer landbouwgrond nodig voor eenzelfde productie.

In de biologische veehouderij wordt gebruik gemaakt van dieren(rassen) die minder snel groeien/minder produceren, langer leven, meer bewegen en meer grond gebruiken dan regulier. Dat betekent dat ze meer inputenergie 'verspillen' aan dingen als gedrag en beweging, die niet direct in productie wordt omgezet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:03

Biologisch is beter voor het dier, maar niet voor het milieu. Als je dan toch vlees wil eten: eet minder, en dan met een biologisch keurmerk :j

Net mijn energierapport van Nuon bekeken. Wij verbruiken nog geen kwart aan gas van het gemiddelde in een appartement :oo En met 2 personen maar iets meer stroom dan een gemiddeld eenpersoonshuishouden. Da's toch netjes *\o/*
Ik zou best elektrisch willen koken maar helaas is de flat een beetje oud. Wel wil de bewonerscommissie erop gaan aandringen dat de woningbouw zonnepanelen op het dak gaat leggen. Ten minste voor de algemene ruimtes, dat moet echt wel te doen zijn :)

Edit: ik moet wel zeggen dat het opvalt hoeveel gas opwarmen eigenlijk kost. In de koude maanden vervijfvoudigt het gasverbruik bijna (er vanuit gaande dat we ongeveer evenveel koken en warm water gebruiken het hele jaar door). Dan zet elektrisch koken ook niet echt zoden aan de dijk :\

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:19

Dat is netjes, wij zitten altijd te hoog. Al zei de zonnepanelen meneer laatst dat ons stroomverbruik heel gangbaar is voor gelijksoortige huizen. Alleen zeggen de statistiekjes wat anders. En ik doe echt mijn best. De rest van het gezin niet echt..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:22

Wij zijn vooral in het gas erg zuinig. 400m3 per jaar met twee personen in een 2-onder-1-kap woning, terwijl een alleenstaande gemiddeld 650m3 gebruikt en een 2-onder-1-kap gezin gemiddeld 1.650 m3 :=
En we hebben zonnepanelen maar gebruiken wel redelijk wat stroom; 3300kwh per jaar. Redelijk normaal voor ons type woning met 2 personen. Maar dat is wel inclusief stroomklok in de wei en boiler in de stal en extra vrieskist, en een elektrische verwarming en airco in mijn werkruimte.
Koken doen we op inductie <3 Dat is zó fijn!

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:26

Magrathea schreef:
Biologisch is beter voor het dier, maar niet voor het milieu. Als je dan toch vlees wil eten: eet minder, en dan met een biologisch keurmerk :j

:


mag ik je vragen waar je deze stelling op baseert? waarom zouden biologisch gehouden dieren het beter hebben dan onze gangbare melkkoeien?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:59

8nnemiek schreef:
germie schreef:
Niet roken draagt wel echt bij. Maar dat willen rokers niet horen natuurlijk.

:j
En geen drugs gebruiken natuurlijk.

Ik zie zelf niet in waarom de gewone man/vrouw een auto nodig zou hebben die 1000+ km kan rijden. Voor normaal woon-werk verkeer komen de meeste mensen al prima uit met 100km, al helemaal als er op het werk ook laadpalen zijn. En bij snellaad stations is je auto binnen een half uur weer bijna vol, dus lange reizen zijn ook geen probleem als je geen haast hebt.



mwa; langere actieradius betekent minder vaak opladen. Minder opladen betekent ook dat de energiecentrales (want waar komt die stroom weg waarmee je je auto oplaad?)minder vaak op volle kracht draaien. Om een centrale op volle kracht te laten draaien is ook energie nodig. Iedere vorm van energieopwekking is hoe dan ook belastend voor het milieu.
Dus als door een veel grotere actieradius minder vaak energie opgewekt hoeft te worden om accu's op te laden, is dat uiteindelijk wel weer een plus voor het milieu.
Alle beetjes helpen tenslotte.

4 tot 5 jaar vind ik overigens schrikbarend kort. Dat is gewoon belachelijk kort zelfs. Tenzij hun tweede levensronde (in huizen dus) wel een fatsoenlijke duur heeft (zeg minstens 20 tot 30 jaar), is elektrisch rijden idd helemaal zo schoon niet. Tenslotte komen die accu's uiteindelijk wel op de 'schroothoop' terecht waarna ze een vervuilende factor worden.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:40

Citaat:
Ik zie zelf niet in waarom de gewone man/vrouw een auto nodig zou hebben die 1000+ km kan rijden. Voor normaal woon-werk verkeer komen de meeste mensen al prima uit met 100km, al helemaal als er op het werk ook laadpalen zijn. En bij snellaad stations is je auto binnen een half uur weer bijna vol, dus lange reizen zijn ook geen probleem als je geen haast hebt.


Citaat:
mwa; langere actieradius betekent minder vaak opladen. Minder opladen betekent ook dat de energiecentrales (want waar komt die stroom weg waarmee je je auto oplaad?)minder vaak op volle kracht draaien. Om een centrale op volle kracht te laten draaien is ook energie nodig. Iedere vorm van energieopwekking is hoe dan ook belastend voor het milieu.
Dus als door een veel grotere actieradius minder vaak energie opgewekt hoeft te worden om accu's op te laden, is dat uiteindelijk wel weer een plus voor het milieu.
Alle beetjes helpen tenslotte.

4 tot 5 jaar vind ik overigens schrikbarend kort. Dat is gewoon belachelijk kort zelfs. Tenzij hun tweede levensronde (in huizen dus) wel een fatsoenlijke duur heeft (zeg minstens 20 tot 30 jaar), is elektrisch rijden idd helemaal zo schoon niet. Tenslotte komen die accu's uiteindelijk wel op de 'schroothoop' terecht waarna ze een vervuilende factor worden.


5 jaar vind ik ook kort.
Maar dat het accuzuur dan maar op een schroothoop terecht moet komen - nergens voor nodig. Meer een kwestie van geld en dus politiek : de restanten van accu's zijn best om te vormen.

Mbt de energiecentrales - in wezen is dat woord achterhaald.
Energie wordt steeds meer decentraal opgewekt.
Helaas heeft de politiek andermaal zitten slapen : voor een dubbeltje bouw je in een nieuwe omvormer een chip in die de omvormer afstemt op de atoomklok in Erlangen (of waar staat dat ding precies). Daarmee kun je het netwerk precies afstemmen.
Opladen binnen een bepaalde tijd, dus terwijl je op kantoor zit of thuis slaapt kan allang. (Maar is nog geen algemeen gebruik, en als je 1 laadpaal met tien mensen moet delen heb je ook 10 snoeren nodig.)

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:33

...en nu is de 'practische' top in Katowice gestart.

Hopelijk worden er veel mooie plannen op de rails gezet!!
De top is niet gericht op besluitvorming "dat hoeft ook niet": er ligt een serie besluiten; het Accoord van Parijs, maar niemand brengt het echt voldoende in de praktijk - en om die praktijk gaat het nu.

En heeft ook het traditionele overleg op de wijze zoals dit al eeuwen op de Fuji eilanden wordt gepraktiseerd zin.
Het schijnt dat Annie M.G. Schmidt al schreef: "...laat ze breien!"
(Niet alleen altijd maar met bijna dezelfde gezichten om dezelfde tafels op dezelfde manier diplomatiek zitten te doen.)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:40

Ik ben op dit moment een documentaire aan het kijken over landen rondom de Indische oceaan. Weet even niet hoe het heet sorry... wat ik schokkend vind is dat in 3 afleveringen al twee keer is langs gekomen dat gebieden van honderden hectares ontbost worden, 1 gebied voor de grondstof voor biobrandstof, en 1 gebied voor de grondstoffen voor milieuvriendelijk plastic :?

Dat voelt ontzettend tegenstrijdig...

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:48

Biobrandstof is 1 grote ramp.

Omdat "de wereld verslaafd is aan benzine" (diesel, kerosine etc) is er grof geld in te verdienen.
Het gaat ten koste van bossen en ten koste van voedselgewassen.

Het woord klinkt sympathiek, maar heeft niets met een oplossing voor de crises in de wereld te maken.
Emissie kooldioxide wordt er niet minder van, "want we rijden en vliegen door alsofdat normaal zou zijn ",
(mind: Nederlandse treinen rijden al twee jaar volledig op Nederlandse windenergie, de oplossingen bestaan gewoon al).
De ontbossing versnelt de opwarming en draagt bij aan de voedselcrisis.

En ik ben fan van het verschijnsel milieu vriendelijke plastics: dat kan uitstekend van restafval van de voedingsindustrie.
(En het kan uiteraard ook op -tig andere manieren.)

Kritisch consumeren dus!