Handhavers: verhalen overijverige acties.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:24

Ik heb geen idee of dit met handhaving was maar ik had een kliko dingetje. 10m voor de verzamelplaats storte mijn groenkliko door zijn voegen en brak de as waardoor 1 wiel er helemaal afviel. Omdat hij nogal vol zat besloten om hem toch op de inzamelplek te zetten. Terug was namelijk 25m lopen en leeg gaat dat nu eenmaal makkelijker. Ik had het wiel mee teruggenomen met het idee om hem de volgende dag (leeg) op zijn kop te zetten en te repareren.

Watdenkie; volgende dag pech kliko weg! Heel netjes dat ze hem meteen hadden meegenomen maar nu kon ik niet repareren. Gemeente dus gebeld en ze zouden de volgende keer een nieuwe neerzetten. Maar dan moest er wel een overdracht zijn met de oude kapotte... 8)7 Ik kreeg het niet aan hun verstand dat ze die al hadden opgehaald! Puntje bij het paaltje; ik heb keurig mijn overgebleven klikowiel op het inzamelpunt gelegd samen met een vriendelijk briefje O:) De ophalers moeten ook wel gedacht hebben :')

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:28

Ik vind dit altijd Nederland op zijn kromst... Boa's zijn bij uitstek mensen die handhaven op dingen waar iedereen zich aan ergert, maar geen politiewerk is. Bijvoorbeeld: loslopende honden waar het niet hoort, het niet opruimen van hondenpoep, zwerfvuil, fout parkeren, fietsverlichting, zwart rijden in de trein, etc etc.. Ik heb ook moeten lachen om sommige berichten en vind sommige dingen ook frustrerend en bizar, maar in de meeste situaties doet de boa niets verkeerd.

Wij denken altijd dat wij de enige zijn die 'niet zijn ingecheckt' of 'net het laatste poepzakje hebben gebruikt' of 'straatvuil hebben opgeruimd', beweren dat we het meteen gaan goedmaken en het nooit weer doen... Echter: die boa krijgt dat zo ongeveer elke keer te horen dat ze een boete uitdelen en de meeste mensen gebruiken het als excuus. Die gaan namelijk echt niet weer terug om alsnog de hondenstrond op te ruimen. Ik vind het dan ook best oneerbiedig hoe hier over gesproken wordt. Ze denken niet dat ze heel wat zijn in hun uniform, ze zijn ook heel wat: mensen die onze maatschappij een beetje leefbaar houden en daar heel veel oliebol voor moeten verduren. Het zijn ook maar gewoon mensen, die maken wel eens fouten en stappen wel eens met een verkeerd been uit bed. Laten we dus lachen/lachen als een boer met kiespijn on de situaties die daaruit voortkomen, maar niet de mens achter de boa, of het beroep belachelijk maken :)

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:58

Ik ben er wel eens mooi vanaf gekomen bij een BOA. Ik fietste op de stoep langs een bushokje om een leeg waterflesje in de prullenbak van de bushalte te gooien. Hij stond achter de reclame van de bushalte, dus toen ik hem zag was het al te laat. “Jongedame...”

Ik kwam er vanaf met een waarschuwing voor het fietsen, omdat ik zo netjes mijn flesje weggooide. Zo kan het dus ook :D

Aan de andere kant: ik heb ook eens een parkeerboete van zo’n knakker gehad, omdat mijn auto geparkeerd stond zonder parkeerkaartje. De dichtstbijzijnde automaat was stuk en ik was wel netjes naar de volgende gelopen, maar dat was nogal een eind, dus ik was mooi in de tussentijd bekeurd #)

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:16

Cinderella schreef:
bigone schreef:
Toen ze jaren geleden met boa's begonnen was dat een noodgreep, langdurige werkelozen, mensen die half afgekeurd waren enz. Dus of boa of perkjes schoffelen. En een aantal boa's voelen zich zeer belangrijk, toen en nu ook. Maar ook sommige politieagenten kunnen er wat van.


Is Facebook niet een betere plek om dit soort onzin te verkondigen?
Zo neerbuigend over mensen hun beroep doen. Echt misselijkmakend sommige reacties in dit topic.


Is het niet waar dan? Ik heb geen idee hoor[/quote]

Het staat er wellicht niet overal even netjes. Maar feit is wel dat deze banen begonnen zijn als Melkert-banen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Melkertbaan

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:40

Freggle_Edge schreef:
Het staat er wellicht niet overal even netjes. Maar feit is wel dat deze banen begonnen zijn als Melkert-banen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Melkertbaan

Dat is niet (helemaal?) waar.
BOA's zijn niet begonnen als Melkertbanen.
Melkertbanen waren gesubsidieerde "stage" banen.
BOA's zijn ook in 1994 opgericht en die werden gewoon betaald (als ambtenaar).
De 2 staan volledig los van elkaar.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:52

Het klopt inderdaad dat handhaving is begonnen bij de oude “stadswachten”. Inderdaad de Melkertbaan.
Echter kan ik vertellen dat er tegenwoordig aan veel meer eisen voldaan moet worden. Zowel diploma’s alsmede vaardigheden.
Tuurlijk zitten er nog mensen uit de oude garde bij. Maar tegenwoordig worden vele gemeentes aangevuld door jonge frisse mensen met een onwijs goede motivatie.
Zelf heb ik er echt een opleiding voor gevolgd. Wat tevens een vooropleiding voor Politie is.

Grappig om bepaalde reacties hier te lezen. Voel mij wel lichtelijk over één kam geschoren. Maar dat is haast ‘normaal’ tegenwoordig helaas.
Gelukkig kan ik wel wat hebben.

Ik blijf zeggen de inzet en professionaliteit echt per gemeente verschilt en dan spreek ik uit ervaring. Er zitten altijd wel ‘rotte appels’ tussen.
Verder ben ik het helemaal met Bonna eens!
Sommige mensen zouden echt eens moeten weten wat ons beroep inhoud. Wij schrijven niet enkel gehele dag bonnen. Integendeel!
Wij zijn er ook om politie te assisteren, hulp te verlenen bij ongevallen, meldingen uit de wijk af te handelen, toezicht te houden bij evenementen en ga zo nog maar door..

Toch vind ik het wel leuk om de verschillende verhalen te lezen hier. Er zijn ook zeker verhalen waar ik hard om moet lachen omdat ik me echt afvraag wat die handhaver dan bezielde.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:55

Een jaar of 18 geleden. Nieuw huis met een wat schrale achtertuin. Ik bedacht dus om wat stikstof leveranciers te planten. Aardappelen/klaver/lupine of Hennep.
Ik als rasecht draakje besloot Hennep(Cannabis Sativa) te zetten de normale dus he.
Mijn buurvrouw is nogal nosy, had al diverse malen gevraagd wat ik voor een soort planten in mijn tuin had staan, was het een keer zat en besloot de sterke arm te bellen dat haar buurvrouw een hennepteler was.
Dus ik krijg een bromsnor aan de deur. U heeft wietplanten en dat mag niet. Komt u binnen meneer. Beste man mijn onkruid laten zien en ruiken :+ .

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:16

Freggle_Edge schreef:
Het staat er wellicht niet overal even netjes. Maar feit is wel dat deze banen begonnen zijn als Melkert-banen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Melkertbaan


Er stond toevalig een heel interessant artikel over handhaving/BOAs in het Volkskrant Magazine van 't weekend waar onder andere de geschiedenis ook in beschreven stond :). Klopt inderdaad dat de allereerste BOAs Melkert-banen waren, maar daar is nu een hoop aan veranderd qua regelgeving/opleidingen/etc.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:42

LadyMadonna schreef:
Járen geleden paste mijn schoo ouders op mijn twee toenmalige honden, toen ze aan de deur kwamen controleren voor de hondenbelasting.
“Heeft u honden?” *blaf blaf blaf blaf* :')
Nee, zegt m’n schoonmoeder.
“En die dan?”
Ja, die zijn van m’n zoon...
“En hoe wilt u dat bewijzen?”
:roll:



Zo bekend :j :') Ik paste op diverse honden in het verleden. Zowel van de vriend van mijn vader als een goede vriendin van mij. Ja, er is gebeld dat u een hond heeft. Nee, ik heb geen hond. Wat hoor ik dan nu. Ow, dat is mijn oppashond..... :Y) :+ Moest ik dat bewijzen. Heeft het dier water? Ja, heeft u eten voor het dier in huis? Ja... dus het is u hond. Nee, maar u bied het dier water en eten aan? Dus het is van u...
Toevallig kwam net mijn vriendin eraan en kwam ze de hond ophalen. Ow schat vergeet je de rest van zijn eten niet? Ik heb er tenslotte niks aan? :+

Toen vertrok hij snel, maar heeft zeker een stuk of 3x voor de deur gestaan.


Ook hebben ze meer dan eens voor de woning gestaan ivm de camper. Tja, die 6 meter lange parkeerplaat voor de deur is eigen terrein, de wagen steekt niet uit over de weg (en nu stoep) dus konden ze niks. Dat duurde ook eventjes voordat ze het doorhadden...

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:46

chamion schreef:
LadyMadonna schreef:
Járen geleden paste mijn schoo ouders op mijn twee toenmalige honden, toen ze aan de deur kwamen controleren voor de hondenbelasting.
“Heeft u honden?” *blaf blaf blaf blaf* :')
Nee, zegt m’n schoonmoeder.
“En die dan?”
Ja, die zijn van m’n zoon...
“En hoe wilt u dat bewijzen?”
:roll:



Zo bekend :j :') Ik paste op diverse honden in het verleden. Zowel van de vriend van mijn vader als een goede vriendin van mij. Ja, er is gebeld dat u een hond heeft. Nee, ik heb geen hond. Wat hoor ik dan nu. Ow, dat is mijn oppashond..... :Y) :+ Moest ik dat bewijzen. Heeft het dier water? Ja, heeft u eten voor het dier in huis? Ja... dus het is u hond. Nee, maar u bied het dier water en eten aan? Dus het is van u...
Toevallig kwam net mijn vriendin eraan en kwam ze de hond ophalen. Ow schat vergeet je de rest van zijn eten niet? Ik heb er tenslotte niks aan? :+

Toen vertrok hij snel, maar heeft zeker een stuk of 3x voor de deur gestaan.


Ook hebben ze meer dan eens voor de woning gestaan ivm de camper. Tja, die 6 meter lange parkeerplaat voor de deur is eigen terrein, de wagen steekt niet uit over de weg (en nu stoep) dus konden ze niks. Dat duurde ook eventjes voordat ze het doorhadden...



Hahahahaha :j
Vind dat met heel die hondenbelasting zo krom. Snap gewoon echt tot op heden niet hoe en waarom ze daar op controleren (wij doen dat namelijk niet in onze gemeente).
Snap eigenlijk sowieso het nut van de hondenbelasting niet maar dat is een andere discussie :+
Lijkt me niet meer dan logisch dat een oppashond drinken en eventueel eten krijgt bij jou.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:49

LoeOrange schreef:
Tuurlijk zitten er nog mensen uit de oude garde bij. Maar tegenwoordig worden vele gemeentes aangevuld door jonge frisse mensen met een onwijs goede motivatie.


Maar ik denk dat de vraag ook is: motivatie tot wat? Wat zijn de uitgangspunten? (Dit zijn open vragen, ik ben oprecht benieuwd wat je daarover krijgt in bv een opleiding.)

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:20

Shadow0 schreef:
LoeOrange schreef:
Tuurlijk zitten er nog mensen uit de oude garde bij. Maar tegenwoordig worden vele gemeentes aangevuld door jonge frisse mensen met een onwijs goede motivatie.


Maar ik denk dat de vraag ook is: motivatie tot wat? Wat zijn de uitgangspunten? (Dit zijn open vragen, ik ben oprecht benieuwd wat je daarover krijgt in bv een opleiding.)


Motivatie om menselijk te handelen, oplossingsgericht te werk te gaan, niet alleen zwart-wit te denken, deëscalerend op te treden.
Je kan veel leren in een opleiding maar ervaring doe je pas op in het echte werk heb ik zelf ervaren. Je moet soms kunnen afwijken van de standaard regeltjes.
In mijn opleiding speelde wij wekelijks een rollenspel met echte acteurs om zo te leren hoe je deëscalerend op moet treden. Zo leerde je ook dat niet elke situatie hetzelfde is en je soms moet schakelen.
Tevens loop je ook stage bij zowel politie alsmede handhaving waardoor je al wat straatervaring op doet. Je leert daardoor wat jouw verantwoordelijkheden zijn en hoe het nu is om in een uniform te lopen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:28

Wow wat een verhalen :')

Wij hadden het laatst nog.. Hebben restaurant en ze komen hier elke maand het papier en karton ophalen. Dat doet een lokale sportvereniging op zaterdagmorgen, zij brengen dat naar een grote container en krijgen een zakcentje per kilo dat ze ophalen.

Nu was de grote firma dus de container komen ophalen voor naar het recyclagecentrum te brengen en zij waren blijkbaar 5 of 6 grote dozen verloren hier op de verbindingsweg. Over een afstand van 400m lagen links en rechts van de grote weg vuile servetten, papiertjes van bestellingen/rekeningen, papieren placemats etc.. tot bij mensen in de achtertuin en struiken.

Kregen wij ook telefoon van de politie dat we ONMIDDELLIJK die rommel moesten komen opruimen omdat we anders een fikse boete kregen voor sluikstorten (ze hadden natuurlijk de naam van onze zaak op die kassaticketjes gezien).
Dat wij dat daar helemaal niet gegooid hadden wilden ze natuurlijk niet horen. We zijn het dan maar gaan opruimen en ik heb gevraagd of zij dan die firma zouden aanspreken die hier verantwoordelijk voor was, maar daarop was het antwoord 'Als jullie er problemen mee hebben moeten jullie ze maar even bellen om je ongenoegen te uiten'.
Ja nou bedankt hé.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:30

Brainless schreef:
bigone schreef:
Toen ze jaren geleden met boa's begonnen was dat een noodgreep, langdurige werkelozen, mensen die half afgekeurd waren enz. Dus of boa of perkjes schoffelen. En een aantal boa's voelen zich zeer belangrijk, toen en nu ook. Maar ook sommige politieagenten kunnen er wat van.

Ohhh dus conducteurs, brugwachters en brandweercommandanten zijn eigenlijk gewoon een stelletje half afgekeurde werklozen die konden kiezen tussen schoffelen of een "spannend" beroep.
Weet ik dat ook weer....

Tja, what’ s in a name.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:54

Toevallig vandaag kwam mijn moeder thuis met een verhaal waarvan ik ook een beetje pissig werd.
Mijn moeder heeft een dwarslaesie en fietst dus met een elektrische ligfiets. Wel goed zichtbaar door het oranje vlaggetje wat er aan zit.
Ze wilde oversteken en wacht netjes tot haar stoplicht op groen staat, ze kijkt nog een keer goed en steekt dan over. Dan komt er een middenstukje met nog een stoplicht, maar nog steeds staat haar stoplicht op groen. Raast er ineens een politieauto zonder zwaailichten en zonder sirene keihard richting haar. Moeders keek nog naar hun stoplicht, die stond toch echt op rood, en nog net op tijd remde de politie auto voor haar. Ze bleef gelukkig wachten tot de politie auto echt stil stond. Aan de gezichten van de agenten was duidelijk te zien dat ze gegeneerd waren vertelde ze.

Ik ben dan gelijk bang, maar gelukkig is mijn moeder zo slim om niet gelijk te fietsen ook al is haar stoplicht groen. Maar man man man.. -O-

Heb sowieso vaker het idee dat de politie een beetje eigen verkeersregeltjes heeft, ook wanneer er geen zwaailicht of sirene aan is.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:27

Niet ik, maar een vriendin van mij. Ze was met haar zus geparkeerd op een betaalde parkeerplaats. Ze hadden hun vader gebeld om parkmobile aan te zetten. Op het moment dat die is aangezet, zijn ze weggelopen. Na het winkelen, komen ze terug bij de auto die een bekeuring heeft. Die bekeuring is 1 minuut en een paar seconden na het ingaan van parkmobile uitgeschreven. Ze hadden dus niet eens de kans gehad om een normale parkeer ticket te halen. Ze hebben het uiteindelijk natuurlijk niet hoeven te betalen die bekeuring.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:50

Shaggy09 schreef:
Heb sowieso vaker het idee dat de politie een beetje eigen verkeersregeltjes heeft, ook wanneer er geen zwaailicht of sirene aan is


Niet verder vertellen maar met toestemming van de meldkamer heeft de politie ook zonder optische en geluidssignalen vrijstellingen.
In bepaalde situaties (heterdaad?) is het namelijk best handig als men (verdachte?) ze niet hoort aankomend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:04

Hier een keer conflict gehad met een BOA tijdens een buitenrit. Met 2 oude rotten en een jonkie op pad, netjes op de aangegeven paden. Het zijn paden waar iedereen mag komen, paarden, honden, wandelaars en fietsers. We stuitten onderweg op een hele grote groep fietsers, zeker een man of 80, sommigen wat jolig aan het zwaaien, roepen en bellen. Twee van de paarden begonnen aardig over de zeik te raken, dus we zijn even een zijpad ingeslagen dat parallel liep aan het grote pad, zodat de ergste drukte voorbij kon gaan en we daarna weer op het grote pad konden. Ook om te voorkomen dat er gewonden zouden vallen. Komt meneer de BOA aan dat we daar niet mochten komen. Oké, bordje niet gezien maar het zou kunnen. Wij hebben de situatie uitgelegd en dat we vanwege de veiligheid het tweede pad hadden gekozen en over 25 m de splitsing naar het grote pad weer zouden nemen. Prima als je wil beboeten, maar spreek die fietsers dan ook even aan... Uiteindelijk zag hij het door de vingers, maar hij moest nog wel even vermelden dat onze Arabieren toch geen echte Arabieren waren, want die “kop is veel te lomp” en dat die van hem veel mooier was, omdat die tenminste een echt arabierenhoofd had _O- Wij stonden/zaten echt met onze mond vol tanden :')
Uiteindelijk is de boa ontslagen omdat hij wat te ijverig was en er wat illegale praktijken op na hield :')

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 05:33

bigone schreef:
Tja, what’ s in a name.

Goh.. die heb ik nog nooit eerder gehoord.....

Crista

Berichten: 3024
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Handhavers: verhalen overijverige acties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 06:13

Een aantal jaren geleden reed ik op mijn pony in het recreatiegebied nabij onze toenmalige stal.
De ruiterpaden daar volgen een rondje, maar om het gebied uit te komen moet je over het fietspad met je paard. Er lopen namelijk geen ruiterpaden het gebied uit.

Dus ik stap met m'n pony over het fietspad richting stal. Wordt ik ineens afgesneden door een auto van Staatsbosbeheer, springt er een heel jong gastje uit en roept mij letterlijk tot halt (ja, ook echt met z'n hand omhoog). Waarom ik daar reed.
Dus ik uitgelegd dat ik op weg terug naar stal was, kon de stal aanwijzen.
Meneer wees mij erop dat ik niet op het fietspad mocht rijden en sommeerde mij terug het ruiterpad op te gaan.

Toen ik hem vroeg hoe ik dan thuis moest komen met m'n paard, aangezien er geen ruiterpaden het gebied uit gingen, keek hij even bedenkelijk en sommeerde mij om door te rijden. Maaaar, volgende x mocht het niet meer!

Oké jongen, prima, ik blijf wel eeuwig rondjes rijden in het recreatiegebied, want ja, er zijn immers geen paden om het gebied weer te verlaten....

"Het verhaal van de verloren ruiters" hahaha

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:20

Bonna schreef:
Ik vind dit altijd Nederland op zijn kromst... Boa's zijn bij uitstek mensen die handhaven op dingen waar iedereen zich aan ergert, maar geen politiewerk is. Bijvoorbeeld: loslopende honden waar het niet hoort, het niet opruimen van hondenpoep, zwerfvuil, fout parkeren, fietsverlichting, zwart rijden in de trein, etc etc.. Ik heb ook moeten lachen om sommige berichten en vind sommige dingen ook frustrerend en bizar, maar in de meeste situaties doet de boa niets verkeerd.

Wij denken altijd dat wij de enige zijn die 'niet zijn ingecheckt' of 'net het laatste poepzakje hebben gebruikt' of 'straatvuil hebben opgeruimd', beweren dat we het meteen gaan goedmaken en het nooit weer doen... Echter: die boa krijgt dat zo ongeveer elke keer te horen dat ze een boete uitdelen en de meeste mensen gebruiken het als excuus. Die gaan namelijk echt niet weer terug om alsnog de hondenstrond op te ruimen. Ik vind het dan ook best oneerbiedig hoe hier over gesproken wordt. Ze denken niet dat ze heel wat zijn in hun uniform, ze zijn ook heel wat: mensen die onze maatschappij een beetje leefbaar houden en daar heel veel oliebol voor moeten verduren. Het zijn ook maar gewoon mensen, die maken wel eens fouten en stappen wel eens met een verkeerd been uit bed. Laten we dus lachen/lachen als een boer met kiespijn on de situaties die daaruit voortkomen, maar niet de mens achter de boa, of het beroep belachelijk maken :)


_/-\o_ _/-\o_ helemaal mee eens, goed gezegd!

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:26

Tutti_Frutti schreef:
Freggle_Edge schreef:
Het staat er wellicht niet overal even netjes. Maar feit is wel dat deze banen begonnen zijn als Melkert-banen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Melkertbaan


Er stond toevalig een heel interessant artikel over handhaving/BOAs in het Volkskrant Magazine van 't weekend waar onder andere de geschiedenis ook in beschreven stond :). Klopt inderdaad dat de allereerste BOAs Melkert-banen waren, maar daar is nu een hoop aan veranderd qua regelgeving/opleidingen/etc.


Voor zover ik weet (en ik zat destijds erg dicht bij t vuur, ik was eerst stadswacht met een melkertbaan en daarna boa bij de politie en gemeente) is er geen enkele boa geweest die een melkertbaan had. Wel stadswachten met een melkertbaan, die de kans kregen om boa te worden, om vervolgens een vaste baan als boa bij de gemeente of politie te krijgen.
Een stadswachten en handhavers zijn niet altijd boa..

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Handhavers: verhalen overijverige acties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:59

Een paar weken geleden had ik ook zoiets. We waren naar ADE geweest en gingen met de trein terug. Er waren werkzaamheden aan het spoor, dat is sowieso al balen maar rond ADE sowieso want het is dan echt wel druk. Maar goed wij een alternatieve route genomen. De ns trein vertrok 10 min te laat, balen want we hadden een overstap op een Arriva trein van 13 min.
Bij de overstap aangekomen, uitgecheckt( want ns trein en arrive trein). Toen een maatje van mij bij Arriva wilde inchecken lukte dit niet, hij had namelijk 9,70 op zijn pas en je moet 10 euro hebben we konden niet meer opwaarderen want het was de laatste trein. Dus toch maar ingestapt. Natuurlijk kregen we controle. Dikke boete gekregen, wij nog uitleggen, iedereen is ingecheckt het is geen onwil, er staat 9,70 op. De rit kost 2 euro, de trein had vertraging enz enz.
Ergens snap ik die man, het is zijn baan, andere kant, hij had wel een beetje soepel kunnen zijn. Het is niet of we nog een andere trein konden pakken.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Handhavers: verhalen overijverige acties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:14

Nova_zodiax: verzoek tot kwijtschelding (minus die 2 euro) indienen bij Arriva. Als je het goed uitlegt maak je volgens mij best een kans.

NoGo

Berichten: 1899
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:18

Mijn ervaringen met boa's zijn zowel positief als negatief.
In mijn oude buurt hadden we een overijverige boa die je echt achtervolgde en dan na het opruimen van je hondenpoep eiste dat je 2 zakjes kon laten zien, die sommige dus niet meer hadden omdat ze er 1 hadden weggegooid en daar dan voor bekeurd werden, ook kreeg menigeen een boete als ze met alarmlichten aan half op de stoep boodschappen naar binnen brachten (denk hierbij aan oudere mensen die anders met zware boodschappen een eind moesten lopen van parkeerplaats naar de woning).
Deze beste man vond het nodig om 2 weken lang te posten bij ons in de straat en om mij elke keer aan te spreken na het opruimen van de hondenpoep, vervolgens over dat die 'pitbull' levensgevaarlijk was en een muilkorf om zou moeten want al die achterlijke mensen met die levensgevaarlijke beesten moesten zij niet toestaan in ons dorpje, toen dit niet bleek te werken want alles liep aan de lijn, tegen mijn 'pitbull' kon hij niets doen en ik nam elke keer genoeg zakjes mee, begon hij over de flexilijn van onze husky.
Dit was ik zo zat dat ik een visdraad van toenmalige vriend heb gepakt en op die manier de hond ben gaan uitlaten, husky het gevoel dat ze vrij liep en ik liep netjes aan de lijn.
Binnen notime werd ik weer afgesneden door de beste man, met de mededeling dat mijn hond losliep en ik een boete zou krijgen.
Op mijn antwoord dat deze gewoon aan de lijn liep en ik dan graag van hem zou vernemen waar in zijn regeltjes staat dat 'de lijn' aan bepaalde regels moest voldoen? kreeg ik als reactie dat ik toch een boete zou krijgen.
Heb hem vriendelijk verteld dat hij er dan vast niets op tegen heeft als ik dat even zou vastleggen met mijn telefoon.
Hierop moest ik blijven staan is meneer driftig in de auto gaan bellen en na 17 minuten mocht ik doorlopen.
Heb hem daarna niet meer gezien.

Ook een keer te paard gehad, dat ik getuigen was van een ongeval en eerste hulp heb moeten verlenen.
Helaas hierdoor tegen schemer nog zonder verlichting op de weg en 1 km voor stal werd ik aangesproken door een BOA meneer terwijl ik nog half beduusd op mijn paard zat.
Begon meneer te schreeuwen dat het levensgevaarlijk was zonder verlichting, hij mij bijna had aangereden en dat ik een boete zou krijgen.
Ik kon in eerste instantie niet eens uitleggen dat dit toch echt wel een goede reden had en ik mij ook bewust was van het op dat moment zijnde risico.
Meneer gaf na zijn tirade aan dat hij alleen mijn id niet kon aanpakken want hij was bang van paarden en ik maar even moest afstappen.
Nu had ik echter net iemand gereanimeerd, zelf ondertussen flinke papbenen en was mijn doodbrave paard ondertussen flink aan het dribbelen omdat ze net daarvoor een half uur aan een hek had gestaan, geschrokken was van de sirenes/commotie en nu deze meneer flink stond te schreeuwen en zwaaien.
Hem uiteindelijk kunnen uitleggen wat de reden was en nadat hij dit geverifieerd had kon ik doorrijden maar wel nadat hij gezegd had dat hij dit volgende keer niet meer door de vingers zou zien....
oke meneer bedankt ik laat iemand wel doodgaan zodat ik in ieder geval voor donker thuis ben -O-

Positieve ervaring was dat een hond van een vriendin van mij vermist was, omdat deze in een bepaald gebied veel gezien werd en ik daar vlakbij woonde afgesproken dat ik bij een melding ook gelijk zou gaan rijden.
Echter aangekomen op de plek was de parkeerautomaat een flink stuk verderop, hierop had ik bewust besloten om geen kaartje te halen maar eerst de heuvel over te lopen om te kijken.
Bij terugkomst 2 BOA's bij de auto, verhaal uitgelegd en ik mocht ondanks dat ik wegging alsnog een kaartje halen en ze zouden dan geen boete uitschrijven.
Dit gedaan en in eerste instantie liepen ze beide door maar ik zag ze praten en 1 van hen kwam terug (ik dacht om te kijken of ik echt alsnog een kaartje had gekocht).
Echter kwam meneer zeggen dat ik in het vervolg geen kaartje hoefde te kopen, mijn auto viel toch wel heel erg op en hij gaf aan dat zij een melding zouden maken bij de collega's dat ik 10 min mocht staan om een melding te checken.
Zij hadden ongeveer 15 tot 20 min controle nodig in dat gebied dus als ik binnen de 10 min terug zou zijn, zou dat in orde zijn en ik mocht ook met gevaren lichten op de stoep staan als het te druk was met auto's.
Hij drukte mij nog wel op het hart dat bij langer parkeren ik wel terug moest komen voor een kaartje en dat zij zelf ook zouden uitkijken naar de hond.

Ook positief ik moest even snel iets halen en had de auto van vriendin mee (lees rijdende vuilnisbelt) en mijn hond.
Netjes kaartje gekocht, en in het raam gelegd.
Hond bleef in de auto, bij terugkomst BOA: mevrouw u heeft geen kaartje.
Jawel meneer die ligt linksvoor achter het raam.....(rechts lag vol met oude kaartjes en brieven en andere papieren).
Zou u de deze dan even willen tonen?
Puntje bij paaltje ik heb dat kaartje niet meer kunnen vinden, maar meneer moest zo lachen om mijn stresvlekken en gezoek tussen de rommel dat hij wegging met de woorden: het feit dat je echt op zoek gaat tussen de rommel naar het kaartje vind ik geweldig, Ik laat je voor 1 keer gaan, maar dan volgende keer wel gewoon toegeven dat het jouw auto is he!
(kaartje ook echt niet meer gevonden)

Verdere ervaringen zijn gewoon terecht geweest, boete omdat hond losliep op een plek waar aanlijnplicht geldt.
Dus gewoon netjes betaald.
Wel frappant was dat meneer de boa elke keer naar boven kwam als fb vriend, die had in zijn vrije tijd blijkbaar het 1 en ander opgezocht :')
Boete voor niet halen van kaartje voor de auto, dacht wel even snel naar binnen te kunnen rennen.