Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:45

Op NOS.nl staat ook een artikel. Eergister gelezen. Kan het alleen mobiel niet delen. Vooral slaaponderzoekers geven aan dat het niet gezond is zomertijd in de winter.

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:48

Winged schreef:
Shanna schreef:


Maar je kan nu (eergister) toch ook al niet “lekker ‘s avonds buiten rijden”? Ik wandel elke avond na het avondeten met mn paard, en moest toch al de reflectie-spullen uit de kast halen. Het is pas sinds gisteren wintertijd dus dat staat daar los van.

Dit. Lekker buiten sporten in de zomer is toch wel vanaf een uurtje of 7 tot 9 voor mij. Dan is het in de zomertijd in deze periode ook al donker.

Voor het volledige schema: https://zonsopgang.info/


Leuk dat ik mijn schema moet verdedigen :')

Afhankelijk van werk vriend moet ik mijn kind op bed leggen en wachten tot hij thuis is. Kind kan niet alleen blijven namelijk.

Dat betekent dat ik de ene week om 7 uur bij mijn paard kan zijn en de andere week om 8 uur.
Dat betekent dat ik de ene week in april al buiten kan rijden en de andere week in mei. Overigens ben ik graag bij zonsondergang al binnen omdat ik langs de weg een stuk moet.

Stel het blijft wintertijd kan ik in de ene week pas halverwege mei buitenrijden en de andere week in juni ofzo? Hetzelfde geldt in het najaar, dat scheelt gewoon per jaar 2 maanden buitenrijden.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:50

enjoymyhorse schreef:
Nog een optie. Verzet het een half uur, tussen wat nu in is dus en laat dat voor altijd staan.
Die optie lijkt mij de beste. Helaas word die zelden besproken.

Hier op kantoor leek het ons het beste om een grens te trekken door het land en het westen mee te laten lopen met de UK en het oosten met Duitsland. Voor Eindhoven en omstreken leek ons een middenweg het beste en dat is dus een half uur. 3 Tijdzones in een klein landje, het is toch om te gieren??

8-)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:52

Neee ik wil niet bij duitsland horen kwa tijd -O- dan loop ik het hele jaar achter de feiten aan. ;( ik ben nu weer vanaf zondag gewoon weer op tijd wakker, op tijd slaap enz. Niet hele dag denken, sjit het is alweer zo laat. De zomertijd als die ingaat ben ik gewoon minstens twee weken dood en doodmoe en loop dan helemaal achter de tijd aan te rennen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:54

Gewoon laten zoals het is. Lekker wintertijd in de winter en zomertijd in de zomer. Die paar dagen dat je bioritme dan van slag is /zou zijn kom je ook wel weer overheen. Zomertijd in de winter is echt een stom plan, zo laat licht is voor niemand goed. En dat ene uurtje aan het eind van de dag heb je dan ook niks aan. Dan kun je beter nachtdiensten gaan draaien zodat je overdag tijd hebt om te paardrijden.

Wat een discussie eigenlijk :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:57

Tsja alleen als het aan europa ligt gaan we zomertijd doen, wat voor de meeste landen ten oosten en zuiden van ons ook soort van logisch zou zijn. Alleen arme noorwegen en denemarken ook. Of ierland :(:)

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:58

Ik snap niet waarom dit veranderd zou moeten worden. Het is toch niet voor niks naar wisselend veranderd? Waarom zou je voor die verwarring van het wisselen gaan, als het niet het beste is. Je gaat het nooit voor iedereen goed doen qua zomer/wintertijd, dus ik zou het lekker zo houden!!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:59

Het is gedaan destijds in de oliecrisis als pure bezuinigingsmaatregel. Langer licht dus minder olie en stroom nodig voor verlichting.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:07

Dat wisselen vind ik prima al kost het beide keren echt wel een paar dagen om om te schakelen, moest ik kiezen dan kies ik voor permanente zomertijd

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:17

Wintertijd alsjeblieft! Ik word nu tenminste op een normaal uur wakker ipv halverwege de ochtend en dan de hele dag me lui voelen, omdat ik zo laat wakker was.

Dat terrasjes-uur is ook dikke onzin. Hoeveel mensen gaan er 3 maanden lang 4-5x p week terrassen? Je gaat hooguit eens per week, want voor de rest moet je werken. Voor die ene keer kan je prima bij een lampje zitten, ook gezellig.
En de meeste mensen gaan zo tussen 22u en 23u slapen, terwijl het dan nog licht is. Dat is pas tegenstrijdig!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:24

Ik heb in eerste instantie blijven wisselen ingevuld.

Maar als er gekozen moet worden dan wintertijd. De zomertijd voelt onnatuurlijker al vind ik de eerste langere avonden in april altijd wel héérlijk daarna maakt het inderdaad niet zoveel uit of het 22 uur of 23 uur donker is.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:31

Altijd zomertijd! Mij maakt het weinig uit dat het tot 10u 's morgens donker blijft :') De meeste mensen werken dan toch. Ik vind het altijd erg frustrerend dat je in de winter thuis komt als het al donker begint te worden. Ik vind dat ik dan nog zo weinig kan doen... :')
Tot 23u licht vind ik echt heeeeeerlijk <3

Ik heb natuurlijk licht niet nodig om op te staan. Ik sta standaard rond 8u op, maakt niet uit of het dan al licht is of niet :P

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:32

Dat donker worden deed het eer gisteren al. Dus zoveel heb je er niet aan om het op zomertijd te laten staan. Dat meer doen in de avond is niet zo veel.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:36

Nouja ik vond het verschil toch best groot weer tussen half 7 of half 6 donker. Maar het grootste deel van de winter kun je inderdaad toch al niet van avondlicht profiteren

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:38

Precies, daarom doe mij in de ochtend maar dat licht, word ik nog ooit wakker :+

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:44

Geef mij maar zomertijd. of blijven wisselen. midden in de winter heb je toch weinig aan dat extra uurtje licht savonds, maar zo in de herfst/begin van de lente kan ik er wel enorm van genieten om een extra uurtje langer licht te hebben. En tja, opstaan moet ik in de winter toch wel in het donker, met of zonder wintertijd. Dus dan ga ik toch echt voor een uurtje langer licht savonds!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:59

Denk ook eens aan jonge kinderen in lagere school leeftijd. Die moeten dan mogelijk de eerste pauze buitenspelen in het donker. Wat dan weer niet veilig is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:05

Dat buiten spelen is nog niet zo spannend. De weg naar school in het pikdonker wel. Nu begint het licht te worden rond 8.30 zelfs in december. Maar als zomertijd de standaard wordt niet.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:23

Altijd zomertijd. Absoluut. In de eerste plaats omdat mensen veel vrolijker zijn als ze na hun werk nog even zon kunnen happen. Bovendien heeft het gewoon enorm veel voordelen.

In de zomer gaat de zon dan pas op om kwart over 5 op. Dat betekend dat het lang genoeg donker is geweest voor iedereen om lekker te slapen. De zon gaat om 5 over 10 onder. Dat is precies op tijd voor iedereen om naar bed te gaan in het donker. Efficiënt gebruik van licht en donker.
Bij wintertijd gaat de zon om kwart over 4 op (schemering vanaf half 4). Dat is te vroeg voor de meeste mensen om goed te slapen. De zon gaat dan al om 5 over 9 uur al onder. Dat te vroeg voor de meeste mensen. Dat betekend dat ze nog 1 a 1,5 uur onder kunstlicht gaan doorbrengen (slecht voor je slaapritme). Inefficiënt gebruik van licht donker.

Met permanente zomertijd gaat ze zon onder om half 6. Dat geeft de meeste mensen een half uur zonlicht na hun werk. Met permanente wintertijd gaat de zon op om 10 voor 9. Dat betekend dat mensen 10 minuten licht profijt hebben.
De meeste mensen zitten tussen 9 tot 5 gewoon binnen onder kunstlicht... (Wat denk ik een veel groter probleem is, daglicht lampen zijn hier een stuk minder populair dan in scandinavie, maar we zouden ze net zo goed kunnen gebruiken). De winst is dus veel groter dan mensen denken, terwijl het nadeel eigenlijk veel kleiner is.
Hou daarbij ook rekening met het feit dat heel veel mensen vrij zijn in de kortste dagen...

Wat betreft het 'wetenschappelijk' onderzoek. Dat is allemaal theoretisch. In de praktijk weten we helemaal niet of het verschil uitmaakt. Het is veel te lastig om rekening te houden met bv kunstlicht, afgedwongen ritmes en dergelijke. We weten dat een groot deel van de mensen slaap tekort komt. Het zou heel goed kunnen dat die slaapproblemen zich anders ontwikkelen, los van de zomer en wintertijd discussie.

Ook iets om mee te wegen: Duitsland en de meeste landen oost en noord van ons zullen naar verwachting kiezen voor zomertijd... Willen we percee een tijdzone verschil, of zou dat wel eens heel onhandig kunnen zijn?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:25

Zon gaat in de permanente zomertijd pas op rond 10 uur in de ochtend he

En waarom onhandig, portugal is ook uur verschil en engeland ook. :+ kwestie van wennen toch

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:30

In de winter hap je ook geen zon meer met wintertijd na je werk.
Nu met wintertijd gaat hij onder op ongeveer 16.30 in december.
Met zomertijd zou dat 17.30 zijn. Om eerlijk te zijn wat heb je daar aan?

Ik hoop echt niet dat de zomertijd het zou gaan worden, doe de echte tijd maar, die het eeuwen is geweest.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:35

enjoymyhorse schreef:
In de winter hap je ook geen zon meer met wintertijd na je werk.
Nu met wintertijd gaat hij onder op ongeveer 16.30 in december.
Met zomertijd zou dat 17.30 zijn. Om eerlijk te zijn wat heb je daar aan?

Ik hoop echt niet dat de zomertijd het zou gaan worden, doe de echte tijd maar, die het eeuwen is geweest.

En wat heb je er aan als het op 9 uur ipv 10 uur licht wordt, terwijl je al voor 9 uur op school/werk moet zijn? :+

Ik doe 's avonds meer met dat beetje licht, dan 's ochtends

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:36

Door de ramen het licht zien en een keer wakker worden op het werk, ipv nog steeds in de slaapmodus je werk moeten doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:37

Het gaat er niet zozeer om wat er in december en in juni gebeurt, dat zijn de extremen.
Maar wel wat er in de tussentijd gebeurt. Zomertijd maakt dat de meeste mensen na hun werk nog wat van het daglicht kunnen genieten. Want eens het donker is wordt de verleiding groot om dan maar voor de tv te ploffen.
Uiteraard is het vervelend dat het bij altijd zomertijd in de winter pas laat licht wordt. Daarom zou het nog niet zo slecht zijn alles te laten zoals het is :)

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:39

Is er ook al onderzocht wat het effect van de drie opties zou zijn op energieverbruik in deze tijd?