Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:53

Ja ik snap ook niet wat de aanleiding ineens is? Is het de multiculturele samenleving? Dat 'wij hollanders' dingen altijd maar normaal hebben gevonden en vanuit andere culturen dingen toch opvallen? Of ligt het aan de stijl van opvoeden/onderwijs? Wel interessant eigenlijk.

Ik klink wellicht wat oudewijverig hiermee, maar ben pas 25, dus in mijn korte levensjaren heb ik al een verschil kunnen merken. Nu moet ik wel zeggen dat ik in de Achterhoek ben opgegroeid en het er daar heerlijk nuchter aan toe gaat. In Utrecht gaan studeren en dat was wel even een ander verhaal :')

Enfin, is het demografisch? Is het cultureel?
Opvallend dat meerdere bokkers dit merken. :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 00:15

Ik ben 44 en ben van Amsterdam en Almere naar Drenthe verhuisd en daarna naar Ermelo. De verschillen binnen een klein land als Nederland zijn al echt enorm. Veel mensen die ergens zijn opgegroeid en er ook hoofdzakelijk leven, merken dat vaak zelf niet zo. Wel hoor ik bijv hier Ermeloeers zelf ook klagen over de veranderingen ten opzichte van vroeger.

Ik wil helemaal niet stijf zijn en zeggen dat het vroeger beter was, maar elke periode heeft wel zijn voor-en nadelen.
Nu mag je niks meer zeggen en zijn mensen snel op hun teentjes getrapt. Maar daar tegenover geeft de jeugd best snel en grote mond naar ouderen bijv. Op tv zijn mensen soms te plat voor woorden.........En dan bedoel ik plat als niet meer netjes, journalistiek, goed voorbereid, netjes aangekleed etc etc etc. Natuurlijk mag het bij deze tijd horen, maar ik kijk soms naar iets als shownieuws ofzo en dan lijkt het meer of die mensen samen wat lol hebben, dan dat ze mij netjes wat info geven.

Ik heb mn hele leven U gezegd tegen ouderen. En toen ik begon te werken ook mensen van mn eigen leeftijd, tot ze zeiden dat dit niet nodig was.
Mijn moeder is nu 74 en als ik hoor hoe vaak jong personeel in de winkels lopen te jij-en en jou-en...........Dan val ik weleens flauw.
Vorig jaar nog iemand van rond de 50 behoorlijk aangesproken op haar gedrag richting mn moeder. Was te asociaal voor woorden. Ze kreeg een rode kop, stotterde wat, maar er kwam geen excuus. Maar ik wijt het ook zeker aan deze omgeving, want ik herken het totaal niet.

Onze zoon is 21 en heeft al va zijn 16e bijbaantjes en va zijn 18e 2 bijbaantjes. Ook hij merkt hoe de instelling is van collega's van zelfde leeftijd. Hij is niet zo opgevoed, is kind van middenstander en hele hard werkende vader. Is veel mee geweest vroeger naar onze zaak en heeft ook sport mentaliteit.
Ik zeg het niet omdat het mn zoon is, maar heb het ook van zijn werkplekken gehoord.
Het is echt een slechte mentaliteit die kinderen mee krijgen en merk ook dat mijn generatie die ook al steeds meer had.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:18

Met de grote mond en jijen en geen doorzet mentaliteit ben ik het ook eens.
Dat is echt veranderd.En ik heb dan nooit gewoond in de buurt van plaatsen waar jij hebt gewoond, dus ik denk dat dat een ding van nu is.
Maar dat begint al op school waar de leerkracht met de voornaam genoemd word.
Als we daar weer eens met u beginnen en meneer en juffrouw. Dan is de gewoonte om netjes aan te spreken al gemaakt.

Doorzetten is er tegenwoordig niet meer bij. We leven in een snelle maatschappij waar alles nu moet gaan zoals gewenst.
Dat vind ik met paardrijden al te zien, hup in de krul en een basis aanleren is er niet meer bij. Niet meer er voor werken om het paard op te leiden en hoger te komen.

Zo heb ik ook een tijd met jeugd gewerkt. Alles was te zwaar, te vroeg, te warm te koud te saai te moeilijk te....
Maar als je dan de ouders leerde kennen wist je ook meteen waarom. Hun prinsje en prinsesje.
Maar een enkeling ging er echt voor.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:29

Maar is het niet door de snelle maatschappij dat jeugd ook in de problemen komt? Ik bedoel, 14/15 jarigen met een burn-out :?

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:40

LadyMadonna schreef:
Maar is het niet door de snelle maatschappij dat jeugd ook in de problemen komt? Ik bedoel, 14/15 jarigen met een burn-out :?

Op mijn middelbare school waren er inderdaad veel overspannen leerlingen, leerlingen die gesplit examen deden vanwege te veel druk en in mijn zesjarige middelbareschooltijd (vorig jaar afgelopen) ook meerdere leerlingen die kozen voor zelfdoding...

Scholen proberen daardoor volgens mij de drempel om naar hulp te zoeken lager te maken, en daardoor zijn ze minder van het met 'u' aanspreken, voor die leerlingen die het nodig hebben. Ik denk dat daar het probleem ook niet echt ligt, ouders kunnen meer aan brutaliteit van kinderen doen dan leraren op scholen, want als het thuis niet veranderd, verandert het op school ook niet.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:55

Ik denk dat een deel daarvan ook komt door hoe de kinderen opgevoed zijn. Flink verwend en altijd alles voorgekauwd gekregen.. Je ziet nauwelijks nog kinderen die auto’s wassen of thuis mee helpen om hun zakgeld te verdienen. En als ze dan ineens hard moeten gaan werken wat ze totaal niet gewend zijn dan raken ze overspannen.
Voor ons was het vroeger normaal dat we thuis mee hielpen.. en dat we zelf boekjes lazen over de cavia’s om ze zelf te kunnen verzorgen.. en we zelf geld spaarden om een fiets te kunnen kopen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:58

Vind ik wat stellig om te zeggen hoor, ik ken echt wel mensen die gewoon meehielpen vroeger maar die nu óók burnout raken.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:05

Die zullen er zeker zijn, maar ik denk dat die 30 jaar geleden net zo goed een burnout hadden gekregen, dat ligt dan misschien niet zo zeer aan de huidige maatschappij, maar meer aan de gevoeligheid van de persoon. Ik heb niet het idee dat de middelbare school tegenwoordig zo veel stressvoller is dan 30 jaar geleden. Ik heb juist het idee dat leraren vroeger behoorlijk wat strenger waren.

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:14

Geen idee hoe het vroeger zat hoor, maar ik moest ook gewoon meehelpen thuis, en daarin ben ik echt niet de enige geweest. Overspannenheid kwam ook voor bij degenen die meehielpen thuis en veel zelf moesten doen. Het waren juist nooit de brutale leerlingen die overspannen raakten, maar juist degenen die hun werk af hadden en goed hun best deden.
De middelbare school is niet stressvoller dan vroeger, wat ik wel regelmatig hoorde van leraren was dat de eisen wel steeds strenger werden in vergelijking met tien jaar geleden.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:14

LadyMadonna schreef:
Maar is het niet door de snelle maatschappij dat jeugd ook in de problemen komt? Ik bedoel, 14/15 jarigen met een burn-out :?

Ik denk van wel.
Maar niet alleen op school waar naar mijn idee de taken hoger ligger, maar ook dat er geen vrije tijd meer is, alles word ingevuld met doe dingen. Prestatie dingen.
Vroeger had je 1 keer in de week sport. Nu hebben ze wel 4 dagen ingevuld. Op tijden dat het samen eten in gedrang komt en ook nog moeten presteren met die sport want ouders zijn niet mer tevreden als ze wat doelloos tegen een balletje trappen.
Daarna moet het huiswerk nog en ook nog afspreken met vriendjes.

Annemiek ik denk wel dat het nu meer stressvol is. Het is misschien minder streng, maar streng is duidelijkheid, daar krijg je geen burn out van. Ik denk wel dat wat ze allemaal moeten doen meer is.
Werkstukken inleveren alsof het een afstudeer project van de HBO is.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:29

superpony schreef:
Ik ben 44 en ben van Amsterdam en Almere naar Drenthe verhuisd en daarna naar Ermelo. De verschillen binnen een klein land als Nederland zijn al echt enorm. Veel mensen die ergens zijn opgegroeid en er ook hoofdzakelijk leven, merken dat vaak zelf niet zo. Wel hoor ik bijv hier Ermeloeers zelf ook klagen over de veranderingen ten opzichte van vroeger.

Ik wil helemaal niet stijf zijn en zeggen dat het vroeger beter was, maar elke periode heeft wel zijn voor-en nadelen.
Nu mag je niks meer zeggen en zijn mensen snel op hun teentjes getrapt. Maar daar tegenover geeft de jeugd best snel en grote mond naar ouderen bijv. Op tv zijn mensen soms te plat voor woorden.........En dan bedoel ik plat als niet meer netjes, journalistiek, goed voorbereid, netjes aangekleed etc etc etc. Natuurlijk mag het bij deze tijd horen, maar ik kijk soms naar iets als shownieuws ofzo en dan lijkt het meer of die mensen samen wat lol hebben, dan dat ze mij netjes wat info geven.

Ik heb mn hele leven U gezegd tegen ouderen. En toen ik begon te werken ook mensen van mn eigen leeftijd, tot ze zeiden dat dit niet nodig was.
Mijn moeder is nu 74 en als ik hoor hoe vaak jong personeel in de winkels lopen te jij-en en jou-en...........Dan val ik weleens flauw.
Vorig jaar nog iemand van rond de 50 behoorlijk aangesproken op haar gedrag richting mn moeder. Was te asociaal voor woorden. Ze kreeg een rode kop, stotterde wat, maar er kwam geen excuus. Maar ik wijt het ook zeker aan deze omgeving, want ik herken het totaal niet.

Onze zoon is 21 en heeft al va zijn 16e bijbaantjes en va zijn 18e 2 bijbaantjes. Ook hij merkt hoe de instelling is van collega's van zelfde leeftijd. Hij is niet zo opgevoed, is kind van middenstander en hele hard werkende vader. Is veel mee geweest vroeger naar onze zaak en heeft ook sport mentaliteit.
Ik zeg het niet omdat het mn zoon is, maar heb het ook van zijn werkplekken gehoord.
Het is echt een slechte mentaliteit die kinderen mee krijgen en merk ook dat mijn generatie die ook al steeds meer had.

Zó herkenbaar! :j

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:33

_Nelleke_ schreef:
De consumptiemaatschappij en de gevolgen op het milieu hiervan. Dan heb ik het met namen over de consumptie van dierlijke producten zoals vlees en vis, maar ook over het elk jaar kopen van een nieuwe telefoon of tablet, het leegkopen van de action met spullen die je niet nodig hebt, het kopen van kleding die slechts een aantal maal wordt gedragen etc.


Dit. En dat er teveel mensen zijn die alles uit evenwicht brengen. Eigenlijk is er maar 1 probleem: de mens. Zonder de mens zou alles goed en evenwichtig verlopen op deze aardbol, daar ben ik van overtuigd.

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:33

En daarbij heb je dan ook nog dat de VMBO een slechte naam heeft.
Veel leerlingen moeten eerst naar de hAVO en daarna door studeren terwijl ze misschien liever een MBO studie zouden doen.
Of werken en leren voor een bepaald vak, zoals metselaar etc.
Maar dat wordt vaak als minderwaardig gezien, dat je gewoon tot niets meer in staat bent of zo.
Dus hoeveel jeugd is er niet die een kant op worden gedrukt wat helemaal niet bij ze past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:34

Dat mensen elkaar niet meer willen helpen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:35

Barbet schreef:
En daarbij heb je dan ook nog dat de VMBO een slechte naam heeft.
Veel leerlingen moeten eerst naar de hAVO en daarna door studeren terwijl ze misschien liever een MBO studie zouden doen.
Of werken en leren voor een bepaald vak, zoals metselaar etc.
Maar dat wordt vaak als minderwaardig gezien, dat je gewoon tot niets meer in staat bent of zo.
Dus hoeveel jeugd is er niet die een kant op worden gedrukt wat helemaal niet bij ze past.

Ja ik weet nog dat er een meisje zat te huilen in mijn klas omdat ze VMBO advies had gekregen :\ Vraag me af of het nog wat is geworden met haar, ze is uiteindelijk wel Havo gaan doen..

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:29

superpony schreef:
Ik ben 44 en ben van Amsterdam en Almere naar Drenthe verhuisd en daarna naar Ermelo. De verschillen binnen een klein land als Nederland zijn al echt enorm. Veel mensen die ergens zijn opgegroeid en er ook hoofdzakelijk leven, merken dat vaak zelf niet zo. Wel hoor ik bijv hier Ermeloeers zelf ook klagen over de veranderingen ten opzichte van vroeger.

Ik wil helemaal niet stijf zijn en zeggen dat het vroeger beter was, maar elke periode heeft wel zijn voor-en nadelen.
Nu mag je niks meer zeggen en zijn mensen snel op hun teentjes getrapt. Maar daar tegenover geeft de jeugd best snel en grote mond naar ouderen bijv. Op tv zijn mensen soms te plat voor woorden.........En dan bedoel ik plat als niet meer netjes, journalistiek, goed voorbereid, netjes aangekleed etc etc etc. Natuurlijk mag het bij deze tijd horen, maar ik kijk soms naar iets als shownieuws ofzo en dan lijkt het meer of die mensen samen wat lol hebben, dan dat ze mij netjes wat info geven.

Ik heb mn hele leven U gezegd tegen ouderen. En toen ik begon te werken ook mensen van mn eigen leeftijd, tot ze zeiden dat dit niet nodig was.
Mijn moeder is nu 74 en als ik hoor hoe vaak jong personeel in de winkels lopen te jij-en en jou-en...........Dan val ik weleens flauw.
Vorig jaar nog iemand van rond de 50 behoorlijk aangesproken op haar gedrag richting mn moeder. Was te asociaal voor woorden. Ze kreeg een rode kop, stotterde wat, maar er kwam geen excuus. Maar ik wijt het ook zeker aan deze omgeving, want ik herken het totaal niet.

Onze zoon is 21 en heeft al va zijn 16e bijbaantjes en va zijn 18e 2 bijbaantjes. Ook hij merkt hoe de instelling is van collega's van zelfde leeftijd. Hij is niet zo opgevoed, is kind van middenstander en hele hard werkende vader. Is veel mee geweest vroeger naar onze zaak en heeft ook sport mentaliteit.
Ik zeg het niet omdat het mn zoon is, maar heb het ook van zijn werkplekken gehoord.
Het is echt een slechte mentaliteit die kinderen mee krijgen en merk ook dat mijn generatie die ook al steeds meer had.


Klopt helemaal!
Toen wij in Ermelo kwamen wonen vanuit Eindhoven, kwam zo'n snotneus van 12 effe vertellen dat wij 'hier' niet hoorden. Want wij waren geen christenen. Het heeft ook 2 jaar geduurt voor ik hier gewent was,heb me al die tijd proberen aan te passen,nu wil ik hier niet meer weg.Ik heb voortaan schijt aan wat anderen zeggen of denken,ik leef me eigen leven en ga me niet meer aanpassen omdat een ander dat wil.Van brutale jeugd heb ik geen last eigenlijk,ze zijn altijd netjes en beleefd.Blijkbaar zegt mijn blik al genoeg voor ze. :D

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:21

Mystic_Dawn schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar is het niet door de snelle maatschappij dat jeugd ook in de problemen komt? Ik bedoel, 14/15 jarigen met een burn-out :?

Op mijn middelbare school waren er inderdaad veel overspannen leerlingen, leerlingen die gesplit examen deden vanwege te veel druk en in mijn zesjarige middelbareschooltijd (vorig jaar afgelopen) ook meerdere leerlingen die kozen voor zelfdoding...

Scholen proberen daardoor volgens mij de drempel om naar hulp te zoeken lager te maken, en daardoor zijn ze minder van het met 'u' aanspreken, voor die leerlingen die het nodig hebben. Ik denk dat daar het probleem ook niet echt ligt, ouders kunnen meer aan brutaliteit van kinderen doen dan leraren op scholen, want als het thuis niet veranderd, verandert het op school ook niet.


Ik ben pas een aantal jaren van de middelbare af, (in 2010 mijn HAVO gehaald) maar dit soort situaties speelden noooooit bij ons op school. Zelfdoding, overspannen leerlingen, echt niks van dat.
Iedereen had het gezellig, de één nam school serieuzer dan de ander en ook dat was prima.
Ook geen gepest of naar gedoe, was voor mij gevoel één groot warm bad. :+

Zo vreemd dat er zo'n verschil in kan zitten... -O-

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:22

Barbet schreef:
En daarbij heb je dan ook nog dat de VMBO een slechte naam heeft.
Veel leerlingen moeten eerst naar de hAVO en daarna door studeren terwijl ze misschien liever een MBO studie zouden doen.
Of werken en leren voor een bepaald vak, zoals metselaar etc.
Maar dat wordt vaak als minderwaardig gezien, dat je gewoon tot niets meer in staat bent of zo.
Dus hoeveel jeugd is er niet die een kant op worden gedrukt wat helemaal niet bij ze past.

En nu zitten we met het probleem dat de bouw continu stil ligt door gebrek aan metselaars, elektriciens of loodgieters. Die mensen worden nu lachend rijk als ZZP-er met een prachtige bus en een eigen zaak. En terecht! :D

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:57

leeneliefje schreef:
Ik ben pas een aantal jaren van de middelbare af, (in 2010 mijn HAVO gehaald) maar dit soort situaties speelden noooooit bij ons op school. Zelfdoding, overspannen leerlingen, echt niks van dat.
Iedereen had het gezellig, de één nam school serieuzer dan de ander en ook dat was prima.
Ook geen gepest of naar gedoe, was voor mij gevoel één groot warm bad. :+

Zo vreemd dat er zo'n verschil in kan zitten... -O-


Het speelde bij ons ook echt pas sinds de laatste jaren. Bij ons werd ook niet echt gepest of zoiets, maar het viel me wel op dat vooral in de laatste drie jaar, zulke dingen toch echt regelmatig voorkwamen helaas.
En het was ook niet ongezellig bij ons, tenminste, zo heb ik die tijd niet ervaren.
Laatst bijgewerkt door Mystic_Dawn op 25-10-18 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:00

Ja echt iets van de laatste tijd, zou het misschien dan toch de social media zijn? Dat je 24/7 'aan staat' en thuis ook niet tot rust komt na een schooldag?
Wat denk jij dat het is Mystic Dawn?

Vjestagirl

Berichten: 26657
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:02

Ik vind het een probleem dat het totaal normaal lijkt te zijn om schulden te hebben. Dat je leent voor een huis vind ik nog logisch, maar mensen lenen voor een auto (en dingen als financial lease, personal lease etc wordt dat steeds normaler), voor een nieuwe telefoon, voor een vakantie ("want we moeten er toch even uit") en lijken te vergeten dat het hebben van schulden helemaal niet gewoon is.

Mystic_Dawn

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:13

Ik heb geen idee, maar denk dat social media er zeker wel wat mee te maken heeft. Je raakt daardoor toch wel sneller afgeleid van je werk, waardoor dat langer duurt. En bij ons in de les waren er regelmatig die aan het appen of Instagram aan het checken waren tijdens de les, dat helpt natuurlijk ook niet mee. Ze hebben bij ons op school ook telefoonvrije lessen, dan moest je je telefoon in een doos doen en kon je er tijdens de les niet op, maar na de les natuurlijk wel gewoon.
Wat ook meespeelt is dat sociale media een soort 'ideaalbeeld' is; je zet niet op je profiel als je je niet goed voelt, en als je constant maar die perfecte plaatjes ziet, wil je ook zo zijn. Daar zijn 14/15-jarigen wel gevoeliger voor, die zien de hele wereld daarachter niet.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:20

Dat denk ik zeker dat dat meespeelt het perfecte plaatje zien.
op social media maar ook op tv.
Toen ik jong was had je de film van ome willem en voor de volwassenen kwam Dynasty. En dat was zo overtrokken dat de gewone mens echt niet had dat wil ik ook.
Dat waren geen programma's met mensen die je als echt idool had van dat je er zo ook uit wilde zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:09

Vjestagirl schreef:
Ik vind het een probleem dat het totaal normaal lijkt te zijn om schulden te hebben. Dat je leent voor een huis vind ik nog logisch, maar mensen lenen voor een auto (en dingen als financial lease, personal lease etc wordt dat steeds normaler), voor een nieuwe telefoon, voor een vakantie ("want we moeten er toch even uit") en lijken te vergeten dat het hebben van schulden helemaal niet gewoon is.


Dit ook ja. Mijn vader neemt momenteel leningen om andere leningen af te betalen en telkens wat extra voor eens wat ‘ruimte’ te hebben. Nu is het zo dat hij geen leningen meer krijgt en deze nu al afsluit op naam van mijn grootouders en ook aan mij heeft gevraagd of ik dat wil doen voor hem. Komop, betaal af wat je hebt. Ja het is even tandenbijten maar nu komt die enkel dieper in de schulden. Maar dat snapt die niet...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:14

Pfff dat is zo stom, lening kost gewoon altijd meer geld aan het einde. Ik heb geleerd spaar voor wat je wil. Mijn bus nu ook, gewoon heel hard gespaard en kunnen kopen. Maar ben wel drie jaar aan de zoek geweest voor ik iets betaalbaars en goeds gevonden had. Telefoon gewoon sparen en daarna een los abbo voor afsluiten (verlengen dan) vorige foon was tweede hands en heeft eerst bij eerste baasje 3 jaar zijn best gedaan en daarna bij mij nog ruim 2 jaar :j