Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 02:23

Natuurlijk was dat zo. Sowieso duurde het veel langer voor er beeldmateriaal was van iets dat was gebeurt.

Ik ken de cijfers niet, maar ik denk dat mensen ook op een idee worden gebracht. Bijna alles wordt wel in beeld gebracht en gedeeld.
Daarnaast wekken nare beelden vaak agressie op en roepen mensen om afrekening.

En qua misdrijven denk ik ook wel dat er meer te halen valt. Mensen willen allemaal alles en veel hebben. De drang naar bezit is groot en de kans dat je wat vangt als je bijvoorbeeld iemand berooft of inbreekt, is wel heel groot geworden. De armste gezinnen hebben mooie tv's, laptop's, tablets, gsm's.

En dan kom je ook bij het stukje mentaliteit. Vroeger was een uitkering toch meer om je voor te schamen en zei men veel makkelijker; ga werken voor je geld.
En als jongelui kattenkwaad uithaalde was de straf wel pittiger. Of pittiger......ze waren er toch wel iets meer van onder de indruk. Je was soms beter af bij de politie dan bij ouders die hun kind een flinke draai om de oren gaven.
Het is voor mijn tijd, maar ik ken de verhalen dat ook de buurman de nozem's uit de buurt rustig een draai om de oren gaf of ene trap na. En mensen accepteerden het.
Jeugd was meer buiten en samen, maar opvoeding gebeurde ook op straat.

Ik weet van oude marktkoopmannen op de Albert Cuyp dat ze vroeger iemand die iets jatte zelf een knal verkochten. Of als een jongetje een appel jatte dat je hem naar zn ouders sleepte.

Dingen werden ook uitgevochten met de vuist. Als er ruzie was, werd er echt geknokt. Nu heeft de jeugd die op het verkeerde pad lopen al wapens en lopen ruzies dikwijls uit de hand. Als je nu gaat stappen in de stad, staat de ME de hele avond op het plein. En dan nog..........Ze hebben eerder een grote mond tegen de politie dan respect en dat was vroeger echt wel heel anders.

In andere landen is er soms nog wel meer respect voor bijv politie en onderwijzers, dus ergens zijn wij in Nederland echt wel veel softer geworden.

Net als wat iemand zegt over paardrijden. Ik rij va mn 4e en va 5e echt les. De instructeur was toch echt iemand waar je respect voor had. Je mocht geen ''ja maar'' zeggen bijv. Als de instructeur je aanpakte hield je je mond en deed je je best. Ouders mochten zich niet met de les bemoeien. En hoe hoger het niveau, hoe strenger het werd.
Alle passanten vast, laarzen gepoetst, paard schoon etc etc. En ik heb echt weleens een flinke tik op mn handen gehad met ene zweep.

Zelf begonnen met lesgeven toen ik ongeveer 20 was en rond mn 24e stond ik op een manege kinderlessen te geven. Kinderen kun je nog wat mee als je zelf wat handig bent. Maar de ouders die zich langs de kant ermee bemoeien. Willen dat het kind van alles doet en bereikt, je zou ze.....
Daarna aan huis les gaan geven. En ik ben best goed met kinderen en handig met lesgeven, maar er waren echt gevallen....Dan kwam ik ergens en zei een moeder; zij wil alleen rechtsom rijden. Hij wil alleen maar draven. En wil je dit zo doen, of dat doen etc.
En dan kom je bij mensen die niet zo geweldig rijden, wil je terug naar de basis en ze echt wat bijbrengen, maar krijg je ene grote mond, omdat ze wedstrijden willen rijden.
Ik sta vrij sterk in mn schoenen en wijk niet veel van mn principes af en zeker nooit ten koste van paard of pony, maar heb wel een hele tijd gedacht; ik stop, want deze tijd past me niet meer als het zo moet. Mensen moeten willen leren, investeren en het leuk vinden. Maar niks mag moeite kosten......

En dat is mentaliteit die je overal ziet.
Als ik zeur dat mn buren krankzinnig veel stoken en ons huis blauw staat, zeggen mensen; belachelijk dat je daarover klaagt. Vroeger stookten we allemaal. Mensen slaan door etc etc. Maar vroeger wisten we dingen nog niet en we gaan steeds dichter op elkaar leven.
Dat soort mensen willen niet veranderen of ontwikkelen.
Mijn jonge, sportieve buren met jong kind pakken de hele dag hun grote, oude auto om op en neer te rijden, waar het dorp echt nog geen 5 min fietsen is. Maar je mag niks zeggen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:30

Afbeelding

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:45

DeMolenhoek schreef:
[ [url=m/tLkgNn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voordat ik vorig jaar van baan veranderde heb ik 13 jaar in het middelbaar onderwijs gewerkt en ik heb inderdaad dit soort trieste gesprekken gehad met ouders die woest waren op mij omdat hun kind niet de cijfers haalde die zij hoopten. (Zo'n schreeuwende vader;'wat ga JIJ er aan doen dat mijn zoon straks geen 6 meer staat?')
Toen ik begon in het onderwijs werd er nog weinig ge-emailed etc en hoorde je zelden ieta van ouders, vreselijk triest dat het zover gekomen is.

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:48

Ik heb ook nog in een school gestaan waar de ouders eerder meer te zeggen kregen dan ik als leerkracht.. Verschrikkelijk gevoel kreeg je daar. Inspraak van ouders, ja. Maar deze situatie was niet meer gezond.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 16:59

Goof schreef:
DeMolenhoek schreef:
[ [url=m/tLkgNn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voordat ik vorig jaar van baan veranderde heb ik 13 jaar in het middelbaar onderwijs gewerkt en ik heb inderdaad dit soort trieste gesprekken gehad met ouders die woest waren op mij omdat hun kind niet de cijfers haalde die zij hoopten. (Zo'n schreeuwende vader;'wat ga JIJ er aan doen dat mijn zoon straks geen 6 meer staat?')
Toen ik begon in het onderwijs werd er nog weinig ge-emailed etc en hoorde je zelden ieta van ouders, vreselijk triest dat het zover gekomen is.


Het advies voor de middelbare school bespreken is ook zo’n leuke onderwijstaak :')
Als je vertelt dat ze naar t vwo kunnen is alles prima, maar oh wee als je denkt dat een kind het best op het vmbo tot zijn recht zal komen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:38


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:53

Mijn god schaam je :n