X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:32

Levitate schreef:
Ik vind dat er een onderscheid moet zijn. Geslacht (zoals het geslacht in je paspoort) is hoe je biologisch bent. Ben je dus zoals die persoon uit de startpost geen man en geen vrouw, kun je van mijn best 'x' zijn in je paspoort.


Maar ben je biologisch vrouw en voel je je man, vind ik dat er nog steeds 'vrouw' bij geslacht moet staan in het paspoort. Een paspoort is om iemand te identificeren. Dat doe je door kenmerken van het uiterlijk. In uiterlijk ben je een vrouw, dus dan moet dit ook in je paspoort staan.


Het onderscheid dat ik bedoel is dan je gender iets anders kan zijn. Dat dat het psychologische stuk is. Daar mag iedereen veranderen zo veel die wil voor mij, ik vind alleen dat je dit niet met het biologische geslacht moet verwarren, in dingen als een paspoort.


En als je als trans man top surgery hebt gehad? Of een falloplastie? Of je krijgt al 5 jaar testosteron dus je hebt een volle baard, maar hebt geen behoefte aan operaties? Moet je dan ook een V? En waarom is dat überhaupt belangrijk, dat de overheid weet wat er in m'n broek zit, of ooit heeft gezeten?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:33

Onali schreef:
dromertje2 schreef:
Trans kiezen/ zijn 1 geslacht, niet voor beide te combineren.

Ik bedoel bv vaderverlof, is korter dan bij moeder. T zou in dat geval gunstiger moest je je voor dat voordeel vrouw voelen.

Mijn vriend kon dat niet kiezen hoor.


??? Waaaaaat? Moederverlof is toch echt het feit dat er een kind uitgepoept is. Kan jij je als transgender nog vrouw voelen, jij hebt als partner geen kind uitgepoept.
Nou, dat verlof zal er deels zijn om de vrouw te laten herstellen, dat geloof ik gelijk. Maar ik ken toch geen enkele moeder die al die maanden in bed lag te herstellen. Die periode is vooral voor het hechten en binden tussen ouder en kind, of dat cis of trans is. Overigens zijn er landen waar de vader ook behoorlijk langer vrij krijgt, lijkt me niet voor niets ;)

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:35

Levitate schreef:
Ik vind dat er een onderscheid moet zijn. Geslacht (zoals het geslacht in je paspoort) is hoe je biologisch bent. Ben je dus zoals die persoon uit de startpost geen man en geen vrouw, kun je van mijn best 'x' zijn in je paspoort.


Maar ben je biologisch vrouw en voel je je man, vind ik dat er nog steeds 'vrouw' bij geslacht moet staan in het paspoort. Een paspoort is om iemand te identificeren. Dat doe je door kenmerken van het uiterlijk. In uiterlijk ben je een vrouw, dus dan moet dit ook in je paspoort staan.


Het onderscheid dat ik bedoel is dan je gender iets anders kan zijn. Dat dat het psychologische stuk is. Daar mag iedereen veranderen zo veel die wil voor mij, ik vind alleen dat je dit niet met het biologische geslacht moet verwarren, in dingen als een paspoort.

En dan zal de desbetreffende persoon aldoor vrouw genoemd worden, terwijl hij een man is. En niet te vergeten dat je je kledingstijl aanpast op hoe je je voelt: er staat dan wel vrouw in het paspoort, maar er staat toch echt een mannelijk gekleed persoon voor je. Dat geeft ook problemen, ook voor identificatie.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:36

muntdrop schreef:
Het boeit me echt letterlijk niks wat mensen bij hun geslacht op hun paspoort hebben staan, waarom zou het? Ook in de situatie waar deze persoon dus mannelijke en vrouwelijke kenmerken heeft vind ik dat een mooie oplossing.

Je kan het ook omdraaien, waarom moet er zoveel tijd en energie gestoken worden in een x'je op je paspoort? Toch echt absurd dat hij/zij (?) er in haar geval allemaal rechtzaken voor moet voeren.


Hier ben ik het volledig mee eens. Het feit dat er ook een topic over geopend moet worden blijkt maar dat zoiets niet 'gewoon' kan.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:36

Potate schreef:
Als echt iedereen je aanspreekt alsof je een vrouw bent terwijl je een man bent zou je er toch ook niet blij van worden? Het heet niet voor niets identificatie papieren: het gaat om wie je bent, niet om wat er tussen je benen zit.
En lengte is weer iets heel anders, dus dat is een onzinnig argument.

Hoe men elkaar aanspreekt en zich kleed heeft wat mij betreft niets met je paspoort te maken. Identificatie gaat inderdaad om wie je bent, en wie je lichamelijk bent hangt dan inderdaad af van wat er tussen je benen hangt, want zó kunnen mensen je identificeren. Niemand kan zien hoe je je van binnen voelt, dus hoeft dat wat mij betreft ook niet op papier te worden vastgelegd, niet officieel iig. Als mensen zich willen laten ombouwen, prima, dan kan het paspoort mee veranderen, maar iemands gevoel vastleggen, nee, ik vind dat onzin.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:37

8nnemiek schreef:
Potate schreef:
Als echt iedereen je aanspreekt alsof je een vrouw bent terwijl je een man bent zou je er toch ook niet blij van worden? Het heet niet voor niets identificatie papieren: het gaat om wie je bent, niet om wat er tussen je benen zit.
En lengte is weer iets heel anders, dus dat is een onzinnig argument.

Hoe men elkaar aanspreekt en zich kleed heeft wat mij betreft niets met je paspoort te maken. Identificatie gaat inderdaad om wie je bent, en wie je lichamelijk bent hangt dan inderdaad af van wat er tussen je benen hangt, want zó kunnen mensen je identificeren. Niemand kan zien hoe je je van binnen voelt, dus hoeft dat wat mij betreft ook niet op papier te worden vastgelegd, niet officieel iig. Als mensen zich willen laten ombouwen, prima, dan kan het paspoort mee veranderen, maar iemands gevoel vastleggen, nee, ik vind dat onzin.


Het kan zijn dat je het niet weet, maar 'ombouwen' is een heel grof woord.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:37

Ik had dit net nog toegevoegd aan mijn post:

Edit: waarom ik dit belangrijk vind? Een paspoort is om iemand te kunnen identificeren. Kunnen aanwijzen wie die persoon is. De achtergrond erbij kunnen zoeken (op vliegvelden, bij boetes uitdelen, grenscontroles...) wat heel belangrijk is voor de veiligheid van iedereen. Iemand mag toch ook niet zeggen: "ik voel me alsof ik geen neus heb. Dus die neus moet weggefotoshoped worden op mijn paspoort foto". Nee, want zo ziet iemand er niet uit. Hij mag van mij voor de rest prima tegen iedereen zeggen 'ik heb geen neus' en 'ik kan die bloem niet ruiken want ik heb geen neus'. Maakt allemaal niet uit, maar in je paspoort moet het duidelijk staan zoals je bent.


Ik vind het gewoon belangrijk dat als er twijfels zijn over een persoon, die persoon geïndentificeerd kan worden en alles goed gecheckt. Op basis van (inter)nationale veiligheid.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:39

Moderatoropmerking:
Omdat dit topic beter in Nieuws en Maatschappij tot zijn recht komt, verplaats ik het daarheen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:40

Dat lijkt me inderdaad pas verwarrend, een V in het paspoort maar iemand die voor je staat met een volle baard :o

Verder denk ik dat ze wel verder kijken dan alleen het paspoort van vermiste personen als er een lijk wordt gevonden :) of althans dat hoop ik. Er wordt volgens mij eerder naar medische geschiedenis gekeken, bijv tandartsdossiers, littekens, persoon draagt een insulinepomp of pacemaker... Een gevonden licha ziet er vaak niet zo jofel meer uit, dus van de genderexpressie is dan ook niet veel meer te zien :\

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:40

8nnemiek schreef:
Hoe men elkaar aanspreekt en zich kleed heeft wat mij betreft niets met je paspoort te maken. Identificatie gaat inderdaad om wie je bent, en wie je lichamelijk bent hangt dan inderdaad af van wat er tussen je benen hangt, want zó kunnen mensen je identificeren.


Uiterlijk wordt voor een deel bepaald door hormonen en voor een deel door culturele aspecten (kleding, haardracht, makeup etc.)

Iemands geslachtsdelen zie je zelden en het is voor identificatie eigenlijk nooit gepast om iemands geslachtsdelen te controleren. Ik ben echt nog nooit tussen mijn benen gevoeld om te kijken of ik wel degene van het paspoort ben. En het lijkt me ook duidelijk dat dat niet de gebruikelijke verwachting is. Dus nee, onzin.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:41

Levitate schreef:
Ik had dit net nog toegevoegd aan mijn post:

Edit: waarom ik dit belangrijk vind? Een paspoort is om iemand te kunnen identificeren. Kunnen aanwijzen wie die persoon is. De achtergrond erbij kunnen zoeken (op vliegvelden, bij boetes uitdelen, grenscontroles...) wat heel belangrijk is voor de veiligheid van iedereen. Iemand mag toch ook niet zeggen: "ik voel me alsof ik geen neus heb. Dus die neus moet weggefotoshoped worden op mijn paspoort foto". Nee, want zo ziet iemand er niet uit. Hij mag van mij voor de rest prima tegen iedereen zeggen 'ik heb geen neus' en 'ik kan die bloem niet ruiken want ik heb geen neus'. Maakt allemaal niet uit, maar in je paspoort moet het duidelijk staan zoals je bent.


Ik vind het gewoon belangrijk dat als er twijfels zijn over een persoon, die persoon geïndentificeerd kan worden en alles goed gecheckt. Op basis van (inter)nationale veiligheid.


Maar een grondsteward kan toch ook niet door de kleren heen kijken wat er in de broek zit? Of mogen ze even voelen? Je gaat er van uit dat jij kunt bepalen vanaf hoe iemand er uit ziet wat voor geslachtsdelen zij hebben, maar dat is onzin. Dat kan je niet. Je hebt waarschijnlijk meer trans mensen in je leven ontmoet dan jij hebt doorgehad, want je kunt niet aan iemand zien of ze trans zijn.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:41

Killyenn schreef:
Het kan zijn dat je het niet weet, maar 'ombouwen' is een heel grof woord.

Nooit geweten, terwijl ik meerdere transgender mensen ken, die het woord zelf ook wel eens gebruiken. Hoe wordt het tegenwoordig dan genoemd?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:41

Een paspoort heeft alleen nog maar waarde als er een irisscan op zit en een vingerafdruk.

Hedentendage verbouwen zoveel mensen zich, dat ze in 5 jaar tijd onmogelijk nog op hun foto lijken, dus geslachtsbepaling is een achterhaalde criterium....

Verbouwen —> bedoel ik met allerlei cosmetische ingrepen.......die heel erg ver kunnen gaan, zeker als ze ook nog mislukken

Het wel of geen vrouw/man voelen of willen zijn, staat hier even buiten.
Laatst bijgewerkt door Indestal op 19-10-18 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:41

Shadow0 schreef:
8nnemiek schreef:
Hoe men elkaar aanspreekt en zich kleed heeft wat mij betreft niets met je paspoort te maken. Identificatie gaat inderdaad om wie je bent, en wie je lichamelijk bent hangt dan inderdaad af van wat er tussen je benen hangt, want zó kunnen mensen je identificeren.


Uiterlijk wordt voor een deel bepaald door hormonen en voor een deel door culturele aspecten (kleding, haardracht, makeup etc.)

Iemands geslachtsdelen zie je zelden en het is voor identificatie eigenlijk nooit gepast om iemands geslachtsdelen te controleren. Ik ben echt nog nooit tussen mijn benen gevoeld om te kijken of ik wel degene van het paspoort ben. En het lijkt me ook duidelijk dat dat niet de gebruikelijke verwachting is. Dus nee, onzin.

Precies!

Koper

Berichten: 30277
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:42

Ach ja... in de eerste plaats ben je een mens. Waarom zou je persé de nadruk willen leggen op of je een mannetje of een vrouwtje bent? Eigenlijk is dat toch het zelfde als bij voorbeeld "joehoe, ik heb een poedersuiker" roepen? :P X vind ik wel een goede oplossing daarvoor. In het geval van een hermafrodiet zeker. Vind ik een goede eerste stap naar een ander soort bewustwoording in de samenleving. Kennelijk zijn we nogal vastgeroest in het idee dat we mensen indelen naar biologisch geslacht. Waarom nou?? :') Waarom zou je daar de nadruk op willen leggen?

Laatst zag ik dat er in Zweden een kinderdagverblijf is waar de ouders die zich ergens voor opgeven kunnen aangeven of ze M, K (vrouw) of X zijn. Daar keek ik wel van op, maar ook alleen maar omdat ik het niet gewend ben. Eigenlijk heb ik er helemaal geen problemen mee.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:44

8nnemiek schreef:
Killyenn schreef:
Het kan zijn dat je het niet weet, maar 'ombouwen' is een heel grof woord.

Nooit geweten, terwijl ik meerdere transgender mensen ken, die het woord zelf ook wel eens gebruiken. Hoe wordt het tegenwoordig dan genoemd?


Transitie/transitioneren/getransitioneerd. Dat kan ook duiden op social transitie. Als het over operaties gaat wordt meestal gewoon de term voor de specifieke operatie gebruikt. Er is geen eenzijdige, 'volledige' definitie voor een transitie, dat is voor elk persoon individueel wat zij wel en niet aan zichzelf willen veranderen.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:44

Killyenn schreef:
Levitate schreef:
Ik had dit net nog toegevoegd aan mijn post:

Edit: waarom ik dit belangrijk vind? Een paspoort is om iemand te kunnen identificeren. Kunnen aanwijzen wie die persoon is. De achtergrond erbij kunnen zoeken (op vliegvelden, bij boetes uitdelen, grenscontroles...) wat heel belangrijk is voor de veiligheid van iedereen. Iemand mag toch ook niet zeggen: "ik voel me alsof ik geen neus heb. Dus die neus moet weggefotoshoped worden op mijn paspoort foto". Nee, want zo ziet iemand er niet uit. Hij mag van mij voor de rest prima tegen iedereen zeggen 'ik heb geen neus' en 'ik kan die bloem niet ruiken want ik heb geen neus'. Maakt allemaal niet uit, maar in je paspoort moet het duidelijk staan zoals je bent.


Ik vind het gewoon belangrijk dat als er twijfels zijn over een persoon, die persoon geïndentificeerd kan worden en alles goed gecheckt. Op basis van (inter)nationale veiligheid.


Maar een grondsteward kan toch ook niet door de kleren heen kijken wat er in de broek zit? Of mogen ze even voelen? Je gaat er van uit dat jij kunt bepalen vanaf hoe iemand er uit ziet wat voor geslachtsdelen zij hebben, maar dat is onzin. Dat kan je niet. Je hebt waarschijnlijk meer trans mensen in je leven ontmoet dan jij hebt doorgehad, want je kunt niet aan iemand zien of ze trans zijn.

Dat zeg ik ook niet. Maar ik zeg als er twijfels zijn over een persoon moet hij geïndentificeerd kunnen worden. Dus als er ernstige twijfels zijn of dit wel de persoon uit dat paspoort is, en er bvb ernstige aanwijzingen zijn voor een aanslag op dat vliegveld, ja dan kijken ze even. Gewoon in een kamer apart, zoals dat hoort.


Hoe vaak komt dit voor? Bijna nooit. Maar als het nodig is, moet dat kunnen. Het gaat om kunnen identificeren dat die persoon voor je ook de persoon in het paspoort is. Dat heeft voor mij niets te maken met hoe die persoon zich voelt, of hoe die persoon zich voor wil stellen aan andere mensen. Dat heeft enkel te maken met het kunnen identificeren voor de veiligheid.
Want zoals ik zei: waar stopt het? Die man die vindt dat hij geen neus meer heeft? Mag dat dan niet? Hij voelt dat toch zo.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:47

Levitate schreef:
Killyenn schreef:
Maar een grondsteward kan toch ook niet door de kleren heen kijken wat er in de broek zit? Of mogen ze even voelen? Je gaat er van uit dat jij kunt bepalen vanaf hoe iemand er uit ziet wat voor geslachtsdelen zij hebben, maar dat is onzin. Dat kan je niet. Je hebt waarschijnlijk meer trans mensen in je leven ontmoet dan jij hebt doorgehad, want je kunt niet aan iemand zien of ze trans zijn.

Dat zeg ik ook niet. Maar ik zeg als er twijfels zijn over een persoon moet hij geïndentificeerd kunnen worden. Dus als er ernstige twijfels zijn of dit wel de persoon uit dat paspoort is, en er bvb ernstige aanwijzingen zijn voor een aanslag op dat vliegveld, ja dan kijken ze even. Gewoon in een kamer apart, zoals dat hoort.


Hoe vaak komt dit voor? Bijna nooit. Maar als het nodig is, moet dat kunnen. Het gaat om kunnen identificeren dat die persoon voor je ook de persoon in het paspoort is. Dat heeft voor mij niets te maken met hoe die persoon zich voelt, of hoe die persoon zich voor wil stellen aan andere mensen. Dat heeft enkel te maken met het kunnen identificeren voor de veiligheid.
Want zoals ik zei: waar stopt het? Die man die vindt dat hij geen neus meer heeft? Mag dat dan niet? Hij voelt dat toch zo.
Maar als het fysiek aanwezige geslacht dan nog het enige criterium bevat om iemand te kunnen identificeren, dan gaat er primair toch als iets mis?

Koper

Berichten: 30277
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:48

Levitate schreef:
Dat zeg ik ook niet. Maar ik zeg als er twijfels zijn over een persoon moet hij geïndentificeerd kunnen worden. Dus als er ernstige twijfels zijn of dit wel de persoon uit dat paspoort is, en er bvb ernstige aanwijzingen zijn voor een aanslag op dat vliegveld, ja dan kijken ze even. Gewoon in een kamer apart, zoals dat hoort.

Vingerafdrukken of irisscans lijken me daar veel handiger en eenvoudiger voor. Wordt het niet eens tijd dat dat soort informatie wordt opgeslagen op identiteitsbewijzen? Heb je helemaal geen apart kamertje voor nodig ook.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:49

Levitate schreef:
Killyenn schreef:
Maar een grondsteward kan toch ook niet door de kleren heen kijken wat er in de broek zit? Of mogen ze even voelen? Je gaat er van uit dat jij kunt bepalen vanaf hoe iemand er uit ziet wat voor geslachtsdelen zij hebben, maar dat is onzin. Dat kan je niet. Je hebt waarschijnlijk meer trans mensen in je leven ontmoet dan jij hebt doorgehad, want je kunt niet aan iemand zien of ze trans zijn.

Dat zeg ik ook niet. Maar ik zeg als er twijfels zijn over een persoon moet hij geïndentificeerd kunnen worden. Dus als er ernstige twijfels zijn of dit wel de persoon uit dat paspoort is, en er bvb ernstige aanwijzingen zijn voor een aanslag op dat vliegveld, ja dan kijken ze even. Gewoon in een kamer apart, zoals dat hoort.


Hoe vaak komt dit voor? Bijna nooit. Maar als het nodig is, moet dat kunnen. Het gaat om kunnen identificeren dat die persoon voor je ook de persoon in het paspoort is. Dat heeft voor mij niets te maken met hoe die persoon zich voelt, of hoe die persoon zich voor wil stellen aan andere mensen. Dat heeft enkel te maken met het kunnen identificeren voor de veiligheid.
Want zoals ik zei: waar stopt het? Die man die vindt dat hij geen neus meer heeft? Mag dat dan niet? Hij voelt dat toch zo.



Dus identificeren gaat op basis van geslacht? Aangezien +- 49% van de wereld een vagina heeft, 49% een piemel en 2% interseks is, lijkt me dat weinig uitsluitsel geven. Dan kan je beter gewoon door op iris scanners/vingerafdrukken/DNA, of zelfs bloedgroep! En dan kom je weer op een andere discussie over privacy en terreur politiek ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:50

Kort door de bocht hoor, er is al lang wetenschappelijk bewijs dat bij een foetus er vanaf een bepaalde tijd een jongen of meisje ontwikkeld wordt....ervoor zien we er allemaal het zelfde uit, alleen ontwikkeld het zich anders....dat emotioneel dit niet in dezelfde geslachtsontwikkeling gaat, is ook bekend..

Helaas kan er bij je foetus ontwikkeling echt wat mis gaan, uit respect vind ik dat je dit moet erkennen als samenleving...net als homosexualiteit toch echt niet meer als ziekte gezien kan worden en dat trouwen en kinderen krijgen dit wel oplost.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:51

Mee eens, levitate :j
Het komt echt nauwelijks voor dat iemand naar je geslacht kijkt op je paspoort, maar in die gevallen dat het wél nodig is, is het meestal serieus genoeg dat het wel moet kloppen met wat er tussen je benen hangt om misverstanden te voorkomen.
Wat mij betreft voeren ze MV in voor transgenders, en X voor hermafrodieten. Maar een V voor een man en andersom blijf ik een slechte zaak vinden.
Schaf het dan helemaal af.

Lente
Berichten: 27804
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:51

"Ben jij wel Pietje? Doe je broek eens naar beneden? Ah ik zie het al. Jij bent Jantje want jouw ding is krom en die van Pietje is recht!"

:+

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:51

:D

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:52

Koper schreef:
Levitate schreef:
Dat zeg ik ook niet. Maar ik zeg als er twijfels zijn over een persoon moet hij geïndentificeerd kunnen worden. Dus als er ernstige twijfels zijn of dit wel de persoon uit dat paspoort is, en er bvb ernstige aanwijzingen zijn voor een aanslag op dat vliegveld, ja dan kijken ze even. Gewoon in een kamer apart, zoals dat hoort.

Vingerafdrukken of irisscans lijken me daar veel handiger en eenvoudiger voor. Wordt het niet eens tijd dat dat soort informatie wordt opgeslagen op identiteitsbewijzen? Heb je helemaal geen apart kamertje voor nodig ook.

Helemaal mee eens. Maar zolang die er nog niet zijn vind ik dat we alle middelen die we in het paspoort kunnen gebruiken om iemand te identificeren, zo moeten houden. Dat is ook mijn reden voor @ailill: nee natuurlijk zou dat enorm slecht zijn. Maar voor mij is het en, en, en, en. Hoe meer gegevens je van het paspoort kunt controleren, hoe beter en veiliger het is en hoe zekerder je bent dat de persoon voor je, ook echt de persoon uit het paspoort is.