Prinsjesdag en de berekeningen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:22

Waar baseren zij op dat de lonen omhoog gaan wij hebben geen Cao

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:25

OleJon schreef:
Waar baseren zij op dat de lonen omhoog gaan wij hebben geen Cao

"Wij" doelt op iedereen in Nederland of op jou als individu en je naaste co-werkers?

Het antwoord op die vraagt helpt je in de richting waar "zij" dat op baseren.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:33

Indestal schreef:
Ik,had een particuliere, niet gesubsidieerde opleiding gedaan,die als collegegeld het schoolgeld/collegegeld hanteerde...8000 per jaar is dus 4 x zo veel...wat je er mee bereikt dat iemand die voor een andere studie kiest, zijn collegegeld al heeft betaald voor de 1e keer.n kennelijk niet aan de bak komt, zijn roer om wil gooien, maar dit niet kan. Ik zal vast niet onder die 8000 regeling vallen, zo wel einde oefening dus...dit is dan voor de rich kids weggelegd...

Kan niet fair zijn, dat men dit fair vind! Tegenwoordig vragen ze voor de meest absurde simpele banen HBO niveau...banen die een echte HBO not amusant zal vinden, op zijn niveau amper aan de bak komt....ga dan denken aan omscholing, toch niet de kans krijgt ls je geen rijke achterban hebt..vind het dus niet logisch.

Alle leerplichtigen die er met de pet naar gooien, blijven zitten en uitvallen, kosten de gemeenschap ook geld, zonder diploma weinig toekomstperspectief, dus een langere weg met hogere kosten voor de gemeenschap.

Vind vrije mogelijkheid tot studie/ontwikkeling een basisrecht om gelijke kansen te krijgen om je leven vorm te geven en je steentje bij te dragen in de maatschappij....terugbetaling is dan levenslang middels je loonbelasting tot je ;) 80e als je met pensioen mag :o

------------------

Waar zeg ik dat ik dat kan betalen? Vreemde aanname en duidelijk met een bepaalde instelling mijn bericht gelezen..en duidelijk weer een algemeen bericht persoonlijk maken...het negatieve spat er weer vanaf...maar ja als je niet jong meer bent en je hebt je job en alles is helemaal kids ok, dan snap ik wel dat het inlevingsvermogen mist om in te zien wat deze nieuwe regels voor invloed hebben op velen die met hun huidige opleiding niet aan de bak komt en een andere HBO opleiding niet kan betalen....juist in deze tijd waarin opleiding heel belangrijk is....

En wie bepaald voor een ander op welk niveau die moet gaan werken? Overigens spit de banen sites maar eens door dan zul je zien dat HBO werk en denk niveau of opleidingsniveau de boven toon voeren!





Je schrijft: ik had een particuliere opleiding die het collegegeld hanteerde van 8000 euro per jaar? Ik weet niet hoe ik dat anders moet lezen. Wellicht moet je je bericht anders eens nalezen..

Ach ik ben 30 dus hopelijk nog jong :') Ik ben niet hoog opgeleid, ben slechts een eenvoudige ondernemer. Slechts MBO.

Ik bepaal niet voor een ander op welk niveau hij of zij moet gaan werken. Dat mag je gelukkig helemaal zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:57

Indestal schreef:
Overigens spit de banen sites maar eens door dan zul je zien dat HBO werk en denk niveau of opleidingsniveau de boven toon voeren!

Dat komt misschien omdat bedrijven die banen op banensites zetten zich vooral richten op HBO/WO geschoolde mensen.

In het practische segment zijn er andere wervingstechnieken zoals advertenties in vakbladen, oproepen op hun eigen bestelbusjes en billboards langs de snelweg.

Zo zie ik soms oproepen op een busje van een loodgietersbedrijf dat ze op zoek zijn naar nieuwe mensen maar ik zie nooit een tankwagen van de Shell rondrijden met een vacature voor een financial controller erop geplakt.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 17:04

enzino schreef:
OleJon schreef:
Waar baseren zij op dat de lonen omhoog gaan wij hebben geen Cao

"Wij" doelt op iedereen in Nederland of op jou als individu en je naaste co-werkers?

Het antwoord op die vraagt helpt je in de richting waar "zij" dat op baseren.


Nou de regering zegt iedereen gaat er op vooruit omdat de lonen mee stijgen waar baseert de regering dat op doen ze dat op de bedrijven die een Cao hebben

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:09

Is het niet wettelijk verplicht om te voldoen aan de CAO van de sector als bedrijf?
Tenzij je zwart werkt natuurlijk

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:12

Ze kunnen het ook niet baseren op bedrijven die wel een CAO hebben, want de overheid heeft nauwelijks invloed op CAO-afspraken. Die worden gemaakt tussen werkgevers en werknemers.
De overheid bepaalt dus niet dat de lonen stijgen, ze verwácht dat de lonen stijgen op basis van cijfers van het CBS, en die hebben dat weer gebaseerd op allerlei gegevens zoals de winstverwachting van bedrijven, de vraag naar werknemers, etc.
De regering neemt dus aan dat de lonen (in het algemeen) gaan stijgen en neemt dat mee in haar beleid.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:13

En anders ga je eens met je baas om tafel, kom je daar niet verder mee, kijk eens buiten de deur, er is zoveel werk.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:26

karuna schreef:
Die komen zichzelf dan wel tegen. Zelf gehad (alleen fysiek door de grens gegaan. Iets met ziek en toch willen blijven werken. Dom dom meteen ziek was financieel slimmer geweest) en mijn vader is er door onderuit gegaan op zijn 56. Ziektewet en daarna beperkt wao.

Maar ik kom ook uit een gezin dat het financieel ok had. En met ex samen ook. Maar ik zie nu ook de andere kant. En juist de mensen die worstelend maar zwijgend verzuipen die merk je niet, hoor je niet. Mijn overbuurvrouw is zo iemand wao ivm leukemie. Ondanks de toeslagen door haar hoge zorgkosten. Geen auto of rijbewijs, kan niet meer fietsen maar moet iedere maand 20 km verderop naar het zkh maar soms ook iedere week. Die weet niet meer waar ze het vervoer van moet betalen. Dure medicatie met eigen bijdrages.Heeft al jaren geen kleren meer kunnen kopen. Ik stop haar soms wat toe, idem eten. Zonder dat was ze gewoonweg failliet.

Qerty dat staat bij bericht van nos/nibud gemeld. Alle cijfers komen daarvandaan. Heb ik niet zelf verzonnen.


Karuna, even geheel off-topic, weet je buurvrouw dat ze ziekenvervoer tegen een eenmalige e.b. via zorgverzekering kan krijgen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 18:31

Theoretisch ja, heb ik ook gehad alleen omdat ze niet rolstoelgebonden is doet verzekering van har erg moeilijk en gemeente doet het niet bij dat ziekenhuis

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:44

Magrathea schreef:
Is het niet wettelijk verplicht om te voldoen aan de CAO van de sector als bedrijf?
Tenzij je zwart werkt natuurlijk


Neen we hebben een huishoudelijk reglement dan bepaalt het bedrijf of je loonsverhoging krijgt

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:52

LindyH schreef:
Ze kunnen het ook niet baseren op bedrijven die wel een CAO hebben, want de overheid heeft nauwelijks invloed op CAO-afspraken. Die worden gemaakt tussen werkgevers en werknemers.
De overheid bepaalt dus niet dat de lonen stijgen, ze verwácht dat de lonen stijgen op basis van cijfers van het CBS, en die hebben dat weer gebaseerd op allerlei gegevens zoals de winstverwachting van bedrijven, de vraag naar werknemers, etc.
De regering neemt dus aan dat de lonen (in het algemeen) gaan stijgen en neemt dat mee in haar beleid.


De belastingschijven worden aangepast naar 2 en een lager tarief. Dat betekent dat de netto lonen per 1 januari omhoog zouden moeten gaan, er wordt minder ingehouden op het bruto loon.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:24

Erg fijn artikel dit. Ik zit er wel vaker aan te denken; iedereen wil altijd meer geld, maar óók betere voorzieningen, veilige omgeving etc.
Het zou fijn zijn als men zich realiseert dat al die zaken nu eenmaal niet gratis zijn
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b455e628/

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:48

Magrathea schreef:
Erg fijn artikel dit. Ik zit er wel vaker aan te denken; iedereen wil altijd meer geld, maar óók betere voorzieningen, veilige omgeving etc.
Het zou fijn zijn als men zich realiseert dat al die zaken nu eenmaal niet gratis zijn
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b455e628/

Maar zolang men het nodig vind om andere dingen voor te trekken kan ik het wel begrijpen. 100 miljoen extra naar onderwijs in het buitenland terwijl de mensen hier een grote studieschuld opbouwen. Ziekenfonds omhoog terwijl de mensen het niet eens kunnen opbrengen. Huren omhoog en energie omhoog. BTW omhoog.
Dividementie belasting erafhalen terwijl anderen de rekening hiervoor moeten betalen

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:04

@Purny,
Heb je het artikel gelezen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:05

Ik heb al eens aangegeven dat ik ook absoluut niet vind dat er nu een perfecte begroting ligt. :)
Echter valt het me toch steeds vaker op dat iedereen altijd heel veel wil (lage AOW leeftijd, hoge uitkeringen, lage zorgkosten, goede zorg etc) maar niemand wil ervoor betalen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:08

Precies, het moet toch ergens van betaald worden.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:10

Magrathea schreef:
Ik heb al eens aangegeven dat ik ook absoluut niet vind dat er nu een perfecte begroting ligt. :)
Echter valt het me toch steeds vaker op dat iedereen altijd heel veel wil (lage AOW leeftijd, hoge uitkeringen, lage zorgkosten, goede zorg etc) maar niemand wil ervoor betalen.


Er zijn vooral te weinig werkenden ;) en het stop zetten van de gasboringen in Groningen heeft heel veel gevolgen voor onze inkomsten.

Nederlanders zijn vooral klagers, het is hier zo goed geregeld en natuurlijk kunnen zaken beter, maar ik ben heel blij hier te wonen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:12

Ja, daar doelde ik dus op met lage AOW :=
Ik snap dat niet elke baan fysiek door kan werken tot weet ik veel hoe oud. Maar bedenk toch eens dat de grens van 65 jaar vast is gesteld toen mensen 70-75 jaar werden, tegenwoordig is 100 jaar al geen uitzondering meer.
Het systeem van groei is gewoon onhoudbaar :\

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:33

Wat mij altijd opvalt is dat vooral in de fysiek zware banen (zoals de bouw), er enorm bijgeklust wordt. Dus maar klagen dat die 67 niet haalbaar is met een fysiek zware baan, maar het is kennelijk wel mogelijk om naast de 40 uur voor de baas nog 20-30 uur die fysieke belasting extra te doen als daarvoor extra gecashd kan worden. Gek hè dat je lijf dan sneller slijt en je je pensioengerechtigde leeftijd niet haalt.

Ik wordt zo flauw van al dat geklaag en ontevredenheid.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:47

En vergis je niet over de salarissen in de bouw, vakmannen verdienen echt wel royaal boven modaal

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:23

Ik vind het zo 'grappig' dat vadertje Drees (die de AOW ingevoerd heeft, en dus ook de leeftijd van 65 heeft bepaald) destijds al heeft gezegd dat de pensioengerechtigde leeftijd ieder jaar met twee weken moest stijgen om het mee te laten stijgen met de levensverwachting. Als dat inderdaad gewoon geberurd was zat de pensioengeregtigde leeftijd nu automatisch al op 67. Alleen de generaties in het verleden hebben dit niet gedaan en daarmee zelf een hoop geld bespaard. En dus moet het nu versneld en geforceerd ingevoerd worden en zijn er allerlei mensen boos en voelen zich bestolen. Terwijl het dus eerder zo is dat diezelfde mensen (en de generatie daarvoor) in het verleden te veel genomen hebben in de vorm van te vroeg stoppen met premie betalen en te vroeg beginnen met AOW ontvangen.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:18

Ik vind wel, dat er ook gekeken zou moeten worden naar aantal dienstjaren.
Als je op je 18e begint met werken, dan werk je bijna 49 jaar. Zeker in lichamelijk zware beroepen.
Vroeger ging je na 40 dienstjaren met pensioen. Dat zou je dan bij 45 jaar bijvoorbeeld kunnen doen.

Ik ken ook mensen die nog 2 of 3 dagen per week blijven werken na pensionering, soms uit financiële noodzaak, maar ook gewoon omdat zij niet thuis willen zitten.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:33

Als ik naar mijn vader kijk die pas op z'n 66ste met pensioen had gemogen mocht ie nog werken.
Dan heeft hij dus 53 jaar gewerkt.
Ik zou het eerlijker vinden als iedereen na 45 jaar met pensioen mocht, ongeacht het beroep.
Ben je jong begonnen met werken dan ook jong met pensioen

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:36

purny schreef:
Als ik naar mijn vader kijk die pas op z'n 66ste met pensioen had gemogen mocht ie nog werken.
Dan heeft hij dus 53 jaar gewerkt.
Ik zou het eerlijker vinden als iedereen na 45 jaar met pensioen mocht, ongeacht het beroep.
Ben je jong begonnen met werken dan ook jong met pensioen


Hoe ga je dat uitrekenen met vrouwen die er een paar jaar uit zijn geweest, mensen die enkele jaren in het buitenland geweest zijn, mensen die werkeloos of ziek zijn geweest? Valt een PhD onder studie of werk? Wat als je niet 100% werkt?
Bijscholingen of omscholingen, of mensen die weer een studie gaan doen eind 30?

Nee, die regel gaat niet werken denk ik zomaar.

Ik mag nog wel met 65 dus mooi dat ik niet terug kom naar NL waar de pensioenvoorspelling op 72 staat voor mijn jaargang.