Studielening wordt weer duurder...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:21

Shadow0 schreef:
Ik snap ook echt niet waarom we hier dezelfde fouten gaan maken als in de VS - daar is allang bekend dat studieleningen behoorlijk problemen geven en voor armoede zorgen. Terwijl de mogelijkheid om door te studeren hier vooral ook een hoogopgeleid land geeft, en dat heeft een boel voordelen. Waarom willen we dat slechter maken?

Dan kunnen we een beter vestigingsklimaat creëren door de dividendbelasting af te schaffen :Y)

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:22

We hebben toch meer vakmensen nodig? Dit is dé manier! :D

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:25

Marie111 schreef:
Fennadev schreef:
Ik heb gewoon geen stufi aangevraagd. Ben blij dat ik over 2 jaar er hopelijk vanaf ben. En dat mijn ouders in staat zijn mijn studie te kunnen betalen.


Daar hebben ze voor gespaard of moeten ze daar zelf voor lenen?

Daar verdienen ze genoeg voor en mijn broer studeert niet, dat scheelt ook al.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:27

Pfoe, zeg maar dag met je handje tegen de Nederlandse kenniseconomie :evaw: Met al die veranderingen zou je langzaamaan wel gek zijn om in je toekomst te willen investeren in plaats van op je zestiende zonder vervolgopleiding fulltime achter de kassa te kruipen bij de Appie voor de rest van je leven :\

Ik ben 10 jaar geleden afgestudeerd van 2 Masters, toen was de overheidsondersteuning al geen vetpot maar met plm 30 uur per week erbij werken en dan inderdaad lenen kon het. Helaas was na een pak 'm beet een jaar overlap qua masters, waarvan een voltijdse stage, en daarnaast 30 uur per week werken (nachtdienst in de fabriek kan best naast je studie en stage overdag :)* welke gek heeft er slaap nodig? :') ) die rek eruit en begon ik met mijn loopbaan na mijn studies in een burnout met een baantje bij de Subway om toch mijn huur te kunnen betalen en blij dat terugbetalen van de lening pas na 2 jaar begon :+ Dat soort taferelen zul je met die veranderingen steeds meer gaan zien, is geen leuk begin van je echte "volwassen" leven. En de meeste kansen die je vervolgens hebt liggen in een PhD traject (universiteit dan he), en daarvan moet je al helemaal geen studieschuld willen afbetalen want dat houdt ook echt niet over de eerste paar jaar.

Om nog maar niet te spreken hoe dood het studentenleven gaat, wat IMO echt een waardevolle aanvulling is naast je studie (verenigingswerk, commissies, dingen organiseren). Daar heb je als student simpelweg geen tijd meer voor. Onze vereniging heeft die ontwikkeling een aantal jaar geleden de kop gekost, er was geen kip meer te vinden voor bestuurswerk. Het is misschien bijzaak, maar ik vind het ontzettend zonde. Je kweekt afgestudeerden die niks meer hebben gezien dan hun studie en een bijbaantje.

Nou ja, ondertussen gepromoveerd en een fijne baan gevonden waarvoor zowel mijn beide studies als mijn werk/verenigingservaring als PhD van pas komen dus mag niet klagen. Nu nog maar 10 jaar een paar honderd euries per maand afbetalen :P In plaats van de 30 die onder de nieuwe regels zou moeten...dan ben je echt rijp voor je pensioen wanneer je je studieschuld eindelijk hebt afbetaald :n Ik ben echt blij van de "generatie hiervoor" te zijn als ik de berichten zo hoor!

Ik vind het op zijn zachtst gezegd bijzonder weer.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 07-09-18 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6672
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:29

MarJon schreef:
Ik las op Facebook dat er maar 1 oplossing is: studenten moeten gewoon ophouden met dag in, dag uit bier zuipen! :))

Tadaaa, opgelost!


Ah top, dat doe ik dus fout! Bedankt voor de oplossing!

Lijkt me duidelijk dat mijn reactie erg sarcastisch is. Ik hoop persoonlijk dat die van jou dat ook is.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:31

MarJon schreef:
Ik las op Facebook dat er maar 1 oplossing is: studenten moeten gewoon ophouden met dag in, dag uit bier zuipen! :))

Tadaaa, opgelost!


En wat is er dan precies opgelost? Want ik drink geen bier, ga alleen maar kort op vakantie (dus geen 2 weken Lloret ofzo maar een midweek Texel od blijf thuis), werk in de zomer 50 tot 70 uur in de week om mijn collegegeld te kunnen betalen, aanvullende beurs om boeken van te betalen en dan is er nog een heel groot stuk maand aan het einde van mijn geld. Heb namelijk ook een auto (geen luxe maar noodzaak omdat ik anders niet op en van stage kon komen), goedkope auto met goedkoopste verzekering etc. Heb sport, collegeblokken, ik betaal een soort van kostgeld, en kom er niet uit als ik niet wat bijleen. Ondanks dat ik geen bier drink (in mijn hele leven 1 slokje wat ik uitgestuft heb)

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:32

Marjon was duidelijk sarcastisch :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:33

Vientje schreef:
Pfoe, zeg maar dag met je handje tegen de Nederlandse kenniseconomie :evaw: Met al die veranderingen zou je langzaamaan wel gek zijn om in je toekomst te willen investeren in plaats van op je zestiende zonder vervolgopleiding fulltime achter de kassa te kruipen bij de Appie voor de rest van je leven :\

Ik ben 10 jaar geleden afgestudeerd van 2 Masters, toen was de overheidsondersteuning al geen vetpot maar met plm 30 uur per week erbij werken en dan inderdaad lenen kon het. Helaas was na een pak 'm beet een jaar overlap qua masters, waarvan een voltijdse stage, en daarnaast 30 uur per week werken (nachtdienst in de fabriek kan best naast je studie en stage overdag :)* welke gek heeft er slaap nodig? :') ) die rek eruit en begon ik met mijn loopbaan na mijn studies in een burnout met een baantje bij de Subway om toch mijn huur te kunnen betalen en blij dat terugbetalen van de lening pas na 2 jaar begon :+ Dat soort taferelen zul je met die veranderingen steeds meer gaan zien, is geen leuk begin van je echte "volwassen" leven. En de meeste kansen die je vervolgens hebt liggen in een PhD traject (universiteit dan he), en daarvan moet je al helemaal geen studieschuld willen afbetalen want dat houdt ook echt niet over de eerste paar jaar.

Om nog maar niet te spreken hoe dood het studentenleven gaat, wat IMO echt een waardevolle aanvulling is naast je studie (verenigingswerk, commissies, dingen organiseren). Daar heb je als student simpelweg geen tijd meer voor. Onze vereniging heeft die ontwikkeling een aantal jaar geleden de kop gekost, er was geen kip meer te vinden voor bestuurswerk. Het is misschien bijzaak, maar ik vind het ontzettend zonde. Je kweekt afgestudeerden die niks meer hebben gezien dan hun studie en een bijbaantje.

Nou ja, ondertussen gepromoveerd en een fijne baan gevonden waarvoor zowel mijn beide studies als mijn werk/verenigingservaring als PhD van pas komen dus mag niet klagen. Nu nog maar 10 jaar een paar honderd euries per maand afbetalen :P In plaats van de 30 die onder de nieuwe regels zou moeten...dan ben je echt ijp voor je pensioen wanneer je je studieschuld eindelijk hebt afbetaald :n Ik ben echt blij van de "generatie hiervoor" te zijn als ik de berichten zo hoor!

Ik vind het op zijn zachtst gezegd bijzonder weer.

Dit merken wij ook. Toevallig zijn we om andere redenen een stukje kleiner gaan zitten met ons pand een paar jaar terug maar dat heeft nu als voordeel dat het met een bestuur van 5 man nog wel te doen is ipv dat je eigenlijk echt 7 man nodig hebt om het een beetje te bolwerken. Grotere verenigingen hebben hier extreem veel last van, ook van alle schandalen in de media (terwijl er ook normale verenigingen zijn die hun zaakjes netjes op orde hebben). En de universiteit hier wil eigenlijk ook gewoon de rol van de verenigingen verkleinen :n
Ja, makkelijk praten vind ik dat... Ik denk dan altijd maar terug aan toen ik net op kamers zat en ik eigenlijk nooit uit huis ging en ook steeds minder naar colleges ging enzo. Terwijl in het jaar / de jaren dat ik actief ben geweest voor mijn vereniging ook de jaren waren dat ik veel punten haalde. Het houdt je onder de mensen en dat is ook veel waard.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:36

Als ik straks klaar ben met mijn studie, stap ik op een vliegtuig en ajuus :evaw: ik ga mijn kennis wel ergens anders inzetten

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:43

Mischien kan Nederland ook het Noord-Amerikaanse voorbeeld volgen qua semesters. Mijn studie duurt 3 jaar in Nederland en 4 jaar in Canada, dit komt doordat in NA een schooljaar wordt ingedeeld in 3 semesters: sept-dec & jan-apr school en dan mei-aug werken/betaalde stage. Hierdoor heb ik naar 4 jaar school én meer werkervaring dan Nederlandse studenten én iedere zomer ongeveer $10000 kunnen verdienen om daarmee wat collegeld te betalen & sept-apr mee door te komen.

Met mijn studie heb ik in Nederland trouwens een Masters nodig, maar doordat ik 12 maanden totaal stage heb kunnen lopen heb ik hier in Canada geen Masters nodig om een goede baan te krijgen.
Laatst bijgewerkt door _Snow_White op 07-09-18 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:43

Steeph schreef:
Als ik straks klaar ben met mijn studie, stap ik op een vliegtuig en ajuus :evaw: ik ga mijn kennis wel ergens anders inzetten



Nou inderdaad.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:26

watchthesky schreef:
Marjon was duidelijk sarcastisch :+


Haha ja, sorry ik dacht dat wel duidelijk was _O-

Ik vind het altijd wel lachwekkend. Want er zijn echt mensen die denken dat studenten alleen maar zuipen en feesten. Maar als ik naar mezelf kijk, ik feest en drink echt zelden.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:26

Ik vind het echt van de zotte. Eerst studenten de studiebeurs afpakken en de lening daar voor terug. Allemaal mooie praatjes dat de rente hier van super laag is, 35 (?) jaar de tijd om terug te betalen... En nu er toch op terug komen en de rente met 18% verhogen, belachelijk. |o Wat dat betreft ben ik blij dat ik vanaf dit jaar ga werken-leren en de komende 2 jaar dus niet hoef te lenen. Scheelt me toch een paar duizend euro studieschuld.
Het zou mij niets verbazen als studeren straks alleen mogelijk is wanneer je ouders goed geld verdienen. :n

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:45

Niet alleen de studielening.. ook de lage BTW percentage van 6% gaat naar 9%

Anoniem

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:49

Waar hebben ze al dat geld nou eigenlijk voor nodig?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:57

2 miljard voor het vestigingsklimaat :Y)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:03

om en nabij :j

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:11

Ze moeten het gewoon doen zoals hier in zweden, je krijgt basicly 1 opleiding ''gratis'' mits je hem behaald betaal je niks. Wil je meerdere doen of je haalt het niet dan pas moet je betalen :)

Ik vind dat nederland op het moment echt ver gaat voor studerende mensen, im mijn ogen dus ook te ver!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:08


kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:25

Ik kan hier erg verdrietig van worden. Ik begon op het MBO in het oude stelsel, maar deze studie heb ik door gezondheidsredenen niet afgerond. Dat betekent dat ik binnen 10 jaar op MBO of HBO niveau moet afgestudeerd zijn, om die kosten wel terug te krijgen. (Dat ga ik net, of net niet redden) Nu zit ik op het HBO, leen ik deels, een deel financieren mijn ouders.
Geprobeerd om naast de opleiding te werken maar dat is op dit moment niet haalbaar.
Hierna zou ik graag nog universiteit willen doen, dit moet ik dan wel helemaal zelf financieren. De moed zakt me diep in de schoenen dat mijn schulden straks veel hoger zullen uitvallen dan berekend. Dan vraag ik me af wat het waard is om naar de uni te gaan, ondanks dat ik het graag zou willen.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:38

Begrijp ik het goed dat dit alleen geldt voor mensen die in 2020 beginnen aan een studie? En dat het dus niets verandert voor mensen die nu al studeren?

Ik vind het echt iets om verdrietig van te worden.

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:54

Magrathea schreef:


Ik vind het een goed idee! Zou veel rust geven denk ik :).
(voor de mensen die het artikel niet kunnen lezen: de schrijfster is voor betalen per vak. Op die manier maakt het niet uit hoe lang je erover doet, en kan je tussendoor alsnog werken/buitenland/bestuur/kinderen krijgen doen)

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:59

LoveBodin schreef:
Magrathea schreef:


Ik vind het een goed idee! Zou veel rust geven denk ik :).
(voor de mensen die het artikel niet kunnen lezen: de schrijfster is voor betalen per vak. Op die manier maakt het niet uit hoe lang je erover doet, en kan je tussendoor alsnog werken/buitenland/bestuur/kinderen krijgen doen)


Dit is ergens ook wel weer negatief voor de mensen die versneld willen (zoals ik). Ik volg minstens 2 extra vakken (10EC per jaar) en wil nog meer volgen zodat ik ipv 8 jaar over 2 studies, er 5 jaar over doe. Alleen zou ik met dat idee veel duurder uit zijn als ik voor alle vakken zou moeten betalen ipv voor 5 jaar.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:03

Magrathea schreef:

Met het stukje waar volgens de schrijfster de bsa's naar 40 EC moeten ben ik het absoluut niet mee eens. 40 EC is namelijk nog steeda maar 2/3. Van mij mag dat echt wel tussen de 45 en 55 zitten (60 is niet reëel). Mijn studie houd een bindend negatief studieadvies (en dus niet over naar het tweede jaar) aan van min 52 EC. En eerlijk is eerlijk, er zijn écht heel veel studenten afgevallen vorig jaar. Maar aan de andere kant, hoe kun je nou aan je stage beginnen als je nog niet eens al je vakken hebt afgerond?
De bsa mag van mij best naar beneden, vooral bij studies die 60 eisen, maar 40 vind ik echt veel te weinig.

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:05

ach ik betaal nu 0% rente voor wat ik leen, dat vind ik een beetje krom. Hierom leen ik eigenlijk ook nu de laatste maanden (vlak voor het einde van m'n studie) maximaal, zonder het knetterhard nodig te hebben. Ik heb grote kans op een baan, dus ik kan het straks prima terug betalen en nu wat beter leven. Dus ik vind iets meer eigen bijdrage ook niet meer dan normaal.