Studielening wordt weer duurder...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:34

bigone schreef:
En voor ouders die genoeg verdienen maar het vertikken!! Je kunt ze als kind voor de rechter brengen voor een betalingsverplichting, niet zo best voor de verstandhouding maar ken ze wel.


Ja het kan maar wil je dat?
Ik heb jarenlang tegen mijn ouders in moeten vechten, om dit nu weer te doen heb ik echt geen zin in.
Ja, ze hebben een royaal inkomen maar ze weigeren ook maar iets bij te dragen. Om de simpele reden dat ze vinden dat ik voor mezelf moet kunnen zorgen (want dat hebben wij ook altijd gedaan blah blah).

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:36

Goh, en een jaar geleden ofzo was de rente nog 0%.. Wat is dit voor naaierij.. Ben blij dat ik een goed vooruitzicht heb voor als ik afgestudeerd ben maar kan me voorstellen dat dit flink benauwend is..
(En ja ik heb een flinke studieschuld :') )

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:36

manumol schreef:
Te gek voor woorden. Mijn zoon durft niet eens te gaan studeren, omdat hij bang is met een grote schuld te beginnen.


Hier gaat het wel naar toe inderdaad!

En probeer met een flinke studieschuld maar eens een fatsoenlijke hypotheek af te sluiten. Dat wordt dan ook veel moeilijker.

Zelf heb ik vroeger een 4 jarige MBO opleiding gevolgd. Eerste 2 jaar moesten mijn ouders de reiskosten betalen, daarna kreeg ik OV. Toen kreeg ik nog studiefinanciering, al was dat ook niet heel erg veel. Die opleiding was voor mijn ouders nog wel te betalen.
Daarna heb ik een jaar HBO gedaan. Die studie was al weer een heel stuk duurder. Op het MBO had ik een buitenlandstage in Australië gedaan en op het HBO werd een buitenlandstage verplicht. De studie viel me tegen en toen zijn de kosten voor mij ook doorslaggevend geweest om te stoppen en te gaan werken.

Ik hoop dat het voor mijn kinderen straks mogelijk is gewoon te studeren wat zij willen. Of dat nu MBO, HBO of universiteit is. Al schrok ik enorm van de kosten van een universitaire studie.
Wij zijn nu al aan het sparen om later hun studie te kunnen bekostigen. Nu zijn ze 7 en 10 en wij storten automatisch maandelijks een bedrag naar 2 aparte rekeningen.

Ik heb tot op de dag van vandaag nog nooit geen schulden gehad en ik hoop dat mijn kinderen die kans later ook krijgen.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:37

Toch erg dat hierdoor familie ruzies ontstaan :(

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:37

Nederland heeft in ieder geval geen hoge studiekosten, ik weet niet hoe de Amerikaanse studenten het doen als ze geen scholarship krijgen… :n

Gelukkig hebben de studies waar je niet kunt werken (ik zat zelf bijna 60u per week op de TU) wel een iets beter loon. Dus hopelijk betaal ik mijn studie af voordat ik met pensioen ga :+

Jorex

Berichten: 9962
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:37

De ouderbijdragen zijn niet voor niks vrijwillig, denk dat je er weinig uit kunt halen als je ze daarom voor de rechter wilt slepen. Mijn ouders betalen ook niet die bijdrage maandelijks, maar ik ben allang blij dat ik die 2.000 euro aan het begin van elk jaar niet hoef te betalen en dat ze me kost en inwonen geven. Al dan niet in ruil voor hulp in het huishouden.

Anoniem

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:39

Die 2000 euro is nog te overzien. Maar alles eromheen is zo duur...

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:40

Die familie ruzies ontstaan niet door dit systeem, die ontstaan omdat ouders een onderhoudsverplichting hebben, óók voor hun jongmeerderjarige kinderen en er inderdaad van ouders wordt verwacht dat zij een bijdrage leveren aan de kosten voor het levensonderhoud en de studie. Als ouders dat vertikken (en dan is er vaak ook wel meer aan de hand (geweest) tussen ouders en kind) dan kan het inderdaad zijn dat er geprocedeerd wordt om ouders hiertoe te zetten. Andersom is het natuurlijk van de gekken dat de overheid moet opdraaien van de studiekosten terwijl er gewoon een ouder in the picture is die te beroerd is zijn of haar ouderlijke verplichtingen na te komen.

Sparen is inderdaad noodzaak, wel heel zuur voor de mensen die dat nu in twee jaar moeten zien te realiseren als ze de aangekondigde wijzigingen willen ontlopen door alles direct zelf te betalen.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:46

Dus geen kinderen nemen als je geen universitaire studie voor ze kunt betalen?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:49

Ik vind het toch wel mijn plicht om de eerste studie die na de middelbare school komt te bekostigen voor onze twee kinderen.
Zo hebben mijn ouders dat voor mij gedaan en zo wil ik het voor onze kinderen straks ook doen.

Willen ze daarna nog verder studeren, dan ligt het een beetje aan de situatie. Sommige blijven opleiding naar opleiding volgen (waarbij ze ze soms ook niet afmaken) en dat ben ik niet van plan te betalen.

xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:51

Ik vind het ook bizar dat ze zomaar even rente op de studieschuld gooien. Ik kan ergens wel begrijpen dat de overheid niet meer al het collegegeld kan betalen voor studenten. Een hoogleraar vertelde mij een keer dat een student zo’n 10.000-20.000 euro per jaar kost voor de overheid/onderwijsinstelling. Een student betaalt dus ‘maar’ 2.000 euro van dat bedrag (bij universiteiten in ieder geval, ik dacht bij hoge scholen ook maar weet het niet zeker). Maar dan nog vind ik dat de leenomstandigheden veel gunstiger moeten. In de meeste grote studentensteden betaal je zo al 500 euro per maand aan huur. Dan moet je dus verder nog boodschappen, collegeld en boeken betalen. Eventueel ook nog ov kosten. Studielast is voor de meeste studies al zo’n 40-50 uur per week. Je wordt daarnaast ook nog geacht andere activeiten te doen zoals vrijwilligerswerk, bestuursjaar, actief zijn in een studievereniging, etc. Tijd om veel te werken blijft er dus ook niet over.

Laatst werd er wel geregeld dat het eerste studiejaar 1000 euro minder zou kosten voor studenten. Een vriendin van mij zei dat de overheid die 1000 euro echt wel op een of andere manier gaat terug halen. Daar hebben ze dus niet lang over gedaan :+

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:53

manumol schreef:
Te gek voor woorden. Mijn zoon durft niet eens te gaan studeren, omdat hij bang is met een grote schuld te beginnen.

Daarom ben ik gestopt. Heb een werkleer contract afgesloten en ben daar reteblij mee

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:55

moonsparkle schreef:
Dus geen kinderen nemen als je geen universitaire studie voor ze kunt betalen?


Een studie hoeft niet perse universitair te zijn. MBO of HBO kan ook prima en is zeker niet minderwaardig. Ik acht de kans ook groter dat mijn kinderen straks een MBO of HBO opleiding gaan volgen dan een universitaire.
Wij zijn al vanaf de geboorte aan het sparen om zo straks een studie (deels) te kunnen bekostigen.

Natuurlijk is voor iedereen die draagkracht anders, maar ik sta er wel eens van te kijken als ouders kinderen op de basisschool hebben maar geen 25 euro per jaar ouderbijdrage voor schoolreisjes e.d. kunnen betalen.

Jorex

Berichten: 9962
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:00

Resistance schreef:
Die 2000 euro is nog te overzien. Maar alles eromheen is zo duur...

Niet als je gehele studie je daardoor zonder boeken enzo, uit huis wonen enzo al 10.000 euro gaat kosten, wat mij ongeveer 5.000 in de min zou gaan gooien. En pas dan word je betaald door de uni als PhD.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:02

moonsparkle schreef:
Dus geen kinderen nemen als je geen universitaire studie voor ze kunt betalen?


Voor de kinderen van ouders die het echt niet kunnen betalen zijn er potjes. Voor de andere gevallen is het een kwestie van prioriteiten. Reden voor ons om in ieder geval vanaf de geboorte te sparen, aangezien ik al wel aan zag komen dat het studieklimaat als enige niet lijkt op te warmen :+

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:04

Ik las op Facebook dat er maar 1 oplossing is: studenten moeten gewoon ophouden met dag in, dag uit bier zuipen! :))

Tadaaa, opgelost!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:04

Selka schreef:
En nee ik ben geen superheld, alles behalve maar als ik het kan dan anderen vast ook!


Mag ik vragen wat je studeert, zou nml fijn zijn als het haalbaar is om naast mijn coschappen straks te kunnen werken en dan al helemaal voor de studenten na mij. Want zoals ik het nu zie is dat niet mogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:04

Wauw wat een goede zet! Dit is extra stimulerend voor jongeren die twijfelen of ze wel/niet gaan studeren. Echt bevorderlijk voor de Nederlandse kenniseconomie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:06

Fennadev schreef:
Resistance schreef:
Die 2000 euro is nog te overzien. Maar alles eromheen is zo duur...

Niet als je gehele studie je daardoor zonder boeken enzo, uit huis wonen enzo al 10.000 euro gaat kosten, wat mij ongeveer 5.000 in de min zou gaan gooien. En pas dan word je betaald door de uni als PhD.



Volgens mij begrijp je me verkeerd: dat is juist wat ik zeg. :)

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:08

Fennadev schreef:
Ik heb gewoon geen stufi aangevraagd. Ben blij dat ik over 2 jaar er hopelijk vanaf ben. En dat mijn ouders in staat zijn mijn studie te kunnen betalen.


Daar hebben ze voor gespaard of moeten ze daar zelf voor lenen?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:12

Gianti, weet je ik wilde gewoon een positieve noot toevoegen. Dat er echt wel dingen mogelijk zijn. Dat je je niet hoeft te laten ontmoedigen door zo'n nieuwsbericht. Maar blijkbaar wordt dit niet gewaardeerd. Helemaal prima.

En ja ik begrijp best dat het als toekomstig arts lastig is om naast alle verplichtingen te werken en nee ik heb een economische studie gedaan dus ik kon gewoon college's skippen als ik moest werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:15

Selka schreef:
Gianti, weet je ik wilde gewoon een positieve noot toevoegen. Dat er echt wel dingen mogelijk zijn. Dat je je niet hoeft te laten ontmoedigen door zo'n nieuwsbericht. Maar blijkbaar wordt dit niet gewaardeerd. Helemaal prima.

En ja ik begrijp best dat het als toekomstig arts lastig is om naast alle verplichtingen te werken en nee ik heb een economische studie gedaan dus ik kon gewoon college's skippen als ik moest werken.




Maar het feit dat je college's moet skippen om je studie te kunnen bekostigen is toch van de gekken? Dan is er toch iets zwaar mis met het land waarin we leven?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:17

Het erge is dat het allemaal niet zo erg zou zijn als de opbrengsten hiervan weer terug geïnvesteerd zouden worden in het onderwijs. Ik bedoel, als door het afschaffen van de basisbeurs het collegegeld gehalveerd had kunnen worden - prima, count me in :j Dat is dan gewoon iets minder geschuif met geld, lijkt me alleen maar handiger voor iedereen. (Al levert die afschaffing wel meer op maar vooruit, dit zou een goede eerste stap zijn.)

En dat een student 10-20 000 euro kost.. Ik vraag me toch af waar dat soort bedragen dan in gaan zitten. Is dat niet eenvoudigweg de totale afrekening van de universiteit gedeeld door het aantal studenten? Want voor een docent maakt het echt niet uit of er nu 100 of 105 studenten in de zaal zitten, en het nakijken van huiswerkopdrachten, practica, tentamens etc. is nou ook geen taak waar je vele weken werk in moet stoppen. (Bij mijn vriend was er een vak waarbij de docenten de tentamens direct na afloop meenamen, pizza bestelden voor hen en alle PhD slachtoffers die ze daarvoor hadden geregeld, en dan nakijken tot het klaar is. 150-200 tentamens, en de cijfers waren altijd de volgende ochtend gepubliceerd.)

Het is gewoon onwijs zuur allemaal. :n Als ik het terug had kunnen draaien was ik denk ik alsnog wel gaan studeren maar had ik een aantal dingen gewoon anders gedaan. Want dat is het ook, voor dat geld dat we kosten is er verdomd weinig begeleiding := Ik snap dat ze zelfstandige academici van je willen maken maar wanneer een student van 53 punten in jaar 1 zakt naar 17 punten in jaar 2 zou er toch wel ergens een belletje moeten gaan rinkelen :o?

Oja, goed verhaal: een van de jaren dat ik een bepaald vak niet heb gehaald was dat omdat ik amper tijd had om te leren omdat ik, jawel, aan het werken was. Heeft me zeker een jaar studievertraging opgeleverd. (Onder andere.) En dat baantje was ik na een maand weer kwijt omdat ik steeds zo moe aankwam op werk :Y) Ok leuk, geen idee hoe dat kwam verder.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:19

En als je dan na je studie een beetje fatsoenlijk salaris kreeg om die zooi af te betalen... Maar ook dat is compleet uit verhouding.
Mijn ongeschoolde baantje achter de kassa van de supermarkt verdiende even goed, eh sorry, slecht voor 24 uur als mijn kantoorbaan die een opleiding vereist nu voor 40 uur. Dat is toch erg...

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:19

Ik snap ook echt niet waarom we hier dezelfde fouten gaan maken als in de VS - daar is allang bekend dat studieleningen behoorlijk problemen geven en voor armoede zorgen. Terwijl de mogelijkheid om door te studeren hier vooral ook een hoogopgeleid land geeft, en dat heeft een boel voordelen. Waarom willen we dat slechter maken?