Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:05

M_D_H schreef:
omdat het niet altijd zo simpel ligt. Dat bewijst mijn verhaal wel.

Ik heb altijd weinig gegeten, hoe meer ik begon aan te komen hoe minder ik ging eten omdat de algemene opinie is dat je te veel eet. Daar moeten we vanaf.
Want zoals uiteindelijk wel blijkt, zijn er meer mensen bekend met de basis van dit verhaal.

Ja, de meeste mensen eten te veel. Dat is ook zo. Maar door daar minder de nadruk op te leggen en het op een andere manier te benaderen (zorgen voor een betere verbranding, meer verbranding) voorkom je juist dat mensen in een visuele cirkel terecht komen. (Psychologisch gezien)

Met je laatste zin ben ik het ook niet volledig eens. Mijn tante is apothekersassistent, er zijn medicijnen die aan anorexia patienten gegeven worden om ze uit de kritieke fase te halen. Van die medicijnen kom je aan. De medicijnen worden in bepaalde gevallen ook aan "andere" zieke gegeven. Daar kom je wel degelijk van aan.


Het is niet altijd simpel inderdaad. Maar het is wél simpel veruit de meeste gevallen. Dan kan je over het algemeen veel beter uitgaan van hetgeen wat het meest voorkomt (iemand eet gewoon teveel) dan dat er problemen zijn met medicatie/je lichaam. Ga je als algemene boodschap uitzenden dat mensen die te dik zijn te weinig eten dan zijn er heel veel mensen die nóg meer aan gaan komen... Ga je roepen dat mensen maar meer moeten verbranden zonder goed naar het eetpatroon te kijken, dan wekt dit in de meeste gevallen alleen maar meer eetlust op (je beweegt immers meer dus je lichaam geeft aan meer energie nodig te hebben): meer bewegen zonder op je eten te letten is dus geen oplossing. En als je niet afvalt op weinig kcal, dan wordt je volgens mij echt wel naar de dokter gestuurd (mits je onder professioneel toezicht staat zoals van een diëtist). Als je daadwerkelijk aankomt van onder je BMR eten (BMR wat zou moeten zijn iig), dan zal je inderdaad erachteraan moeten gaan hoe dat komt. In de meeste gevallen eet je meer dan je denkt (je weegt bijv. niet goed af, snackt te veel tussendoor etc). In een enkel geval is er meer aan de hand.

En weet je zeker dat die medicijnen niet ervoor zorgen dat je meer eetlust krijgt en daardoor meer eet en dus aankomt? Want anders zouden die medicijnen dus of a) de verbranding omlaag moeten halen (lijkt me erg gevaarlijk bij een anorexiapatient aangezien minder verbranding betekent dat er nóg meer functies uit moeten worden gezet, en die zijn al kritiek laag & gevaarlijk in zo'n geval) of b) heel veel kcal moeten bevatten (wat me ook erg sterk lijkt).

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:10

_San87_ schreef:
Mars schreef:
Komt op hetzelfde neer, dan krijg je dus teveel binnen in verhouding tot wat er verbrand wordt. En toen ik zelf nog een bmi van 31 had was dat ook het geval. Teveel in mijn mik stoppen terwijl ik wel dagelijks fietste, wandelde etc. Maar gaat er ‘s avonds weer een zak chips in wordt dat teniet gedaan.
Heel blij dat ik dat gedrag kwijt ben, inmiddels alweer 4 jaar een gezond gewicht.

Netjes +:)+. Ik ben zelf ook bezig met afvallen, ik heb nu een cheatweekend, dus lekker een stuk chocolade vanmiddag.

Ik vond het niet moeilijk mijn eetpatroon aan te passen. Maar er zijn veel mensen die dat niet zo makkelijk doen, of door ziekte of door een psychische aandoening, comfort food is geen lege term voor veel mensen.

De theorie is heel simpel. De praktijk gooit nog wel eens wat rotsen op je pad.


Super knap!! (Overigens ‘ken’ ik je van het show je outfit topic en vind je figuur prachtig)
Nee makkelijk is t zeker niet altijd is hier ook met ups en downs gegaan :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:18

Mars schreef:
_San87_ schreef:

Netjes +:)+. Ik ben zelf ook bezig met afvallen, ik heb nu een cheatweekend, dus lekker een stuk chocolade vanmiddag.

Ik vond het niet moeilijk mijn eetpatroon aan te passen. Maar er zijn veel mensen die dat niet zo makkelijk doen, of door ziekte of door een psychische aandoening, comfort food is geen lege term voor veel mensen.

De theorie is heel simpel. De praktijk gooit nog wel eens wat rotsen op je pad.


Super knap!! (Overigens ‘ken’ ik je van het show je outfit topic en vind je figuur prachtig)
Nee makkelijk is t zeker niet altijd is hier ook met ups en downs gegaan :j

Ik heb het 'geluk' dat mijn vet altijd gelijkmatig verspreid was waardoor ik altijd een figuur houd. Maar ik merk wel echt verschil. Het gaat langzaam, maar wel permanent. Dus geen crash dieet hier.

Vandaag kon ik een jurk, die ik al jaren niet meer aan, kon dragen zonder dat t oncomfortabel was en ben ik blij dat ik m gehouden heb :D.

Nog even te gaan, maar ik vind ook dat ik tussendoor best eens kan genieten. Dus ik ga wel ook gewoon uiteten, eet eens een snoepje, of zoals vandaag een stuk chocolade. Maakt t veel makkelijker vol te houden :j.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 14:29

_San87_ schreef:
Ja vocht vasthouden zorgt ook niet dat je zwaarder wordt. Water weegt niks. Oedeem is toch net als een vetzak, gewoon minder eten.

Praat eens met mensen die dagelijks voor langere periode prednison moeten slikken.

Jij zegt dat er geen enkele ziekte bestaat waar je 120 kg van gaat wegen, ik weet uit eigen ervaring dat die aandoeningen waar bijvoorbeeld Prednison voor geslikt moet worden, wel bestaan.

Dus zeggen dat je door ziekte niet morbide obees kan worden is gewoon pertinent niet waar.

Water weegt wel wat,nl. 1 liter water weegt 1 kilo!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:17

anjali schreef:
_San87_ schreef:
Ja vocht vasthouden zorgt ook niet dat je zwaarder wordt. Water weegt niks. Oedeem is toch net als een vetzak, gewoon minder eten.

Praat eens met mensen die dagelijks voor langere periode prednison moeten slikken.

Jij zegt dat er geen enkele ziekte bestaat waar je 120 kg van gaat wegen, ik weet uit eigen ervaring dat die aandoeningen waar bijvoorbeeld Prednison voor geslikt moet worden, wel bestaan.

Dus zeggen dat je door ziekte niet morbide obees kan worden is gewoon pertinent niet waar.

Water weegt wel wat,nl. 1 liter water weegt 1 kilo!

Ik dacht dat m'n sarcasme wel duidelijk was ;(.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:42

M_D_H schreef:
Anorexia patienten eten trouwens helemaal niet, die krijgen dus niks binnen dus hun lichaam kan ook niks opslaan. Ik daarin tegen kreeg 1 maaltijd per dag binnen. Hierdoor kon mijn lichaam wel opslaan.


En dit is dus onzin. Anorexiapatiënten eten wel, maar structureel te weinig of ze compenseren het.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:49

Cayenne schreef:
M_D_H schreef:
Anorexia patienten eten trouwens helemaal niet, die krijgen dus niks binnen dus hun lichaam kan ook niks opslaan. Ik daarin tegen kreeg 1 maaltijd per dag binnen. Hierdoor kon mijn lichaam wel opslaan.


En dit is dus onzin. Anorexiapatiënten eten wel, maar structureel te weinig of ze compenseren het.
Nou er zijn patiënten die louter leven van een droog biscuitje per etmaal en heel zelden even sabbelen op een lolly, het is extreem en dat noem ik dan ook niet eten. Dit zijn wel extreme gevallen, maar ik snap de uitspraak wel.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:50

In je lichaam spelen zich allerlei processen af die energie nodig hebben om uitgevoerd te kunnen worden. Je hersenen verbruiken bijvoorbeeld ca. 250 Kcal per dag. Als je alleen maar een biscuitje en een likje aan lolly per dag eet, dan ga je misschien niet in 60 dagen dood door versterving, maar duurt het één of twee weken langer.

Als anorexiapatiënt krijg je veel te weinig calorieën binnen, maar één biscuitje per dag is wel heel extreem en daardoor snel dodelijk. En omdat het zo ongezond is, moet je dus ook geen anorexiamodellen op een voorpagina zetten. Want al wordt niet iedereen spontaan anorexiapatiënt na zo'n voorpagina, je bevestigt daarmee wel aan mensen met anorexia problemen dat het toch wel meevalt en dat zij ook zo mogen zijn. Om dezelfde reden zou je geen morbide obese personen op een voorpagina moeten willen. Niet omdat mensen opeens denken dat het een goed idee is om zo dik te worden, maar omdat je mensen met morbide obesitas niet moet bevestigen in het idee dat het helemaal geen probleem is.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:48

Karl66 schreef:
In je lichaam spelen zich allerlei processen af die energie nodig hebben om uitgevoerd te kunnen worden. Je hersenen verbruiken bijvoorbeeld ca. 250 Kcal per dag. Als je alleen maar een biscuitje en een likje aan lolly per dag eet, dan ga je misschien niet in 60 dagen dood door versterving, maar duurt het één of twee weken langer.

Als anorexiapatiënt krijg je veel te weinig calorieën binnen, maar één biscuitje per dag is wel heel extreem en daardoor snel dodelijk. En omdat het zo ongezond is, moet je dus ook geen anorexiamodellen op een voorpagina zetten. Want al wordt niet iedereen spontaan anorexiapatiënt na zo'n voorpagina, je bevestigt daarmee wel aan mensen met anorexia problemen dat het toch wel meevalt en dat zij ook zo mogen zijn. Om dezelfde reden zou je geen morbide obese personen op een voorpagina moeten willen. Niet omdat mensen opeens denken dat het een goed idee is om zo dik te worden, maar omdat je mensen met morbide obesitas niet moet bevestigen in het idee dat het helemaal geen probleem is.


_/-\o_

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:36

Wat ik mij nu afvraag is waarom mensen persé zo'n uitgesproken mening moeten hebben waarom er mensen zijn die te dik zijn.
Lekker belangrijk, er zijn een paar extreme gevallen die 12000 calorieën per dag eten omdat ze de dikste van de wereld willen worden of iets dergelijks. Daar heb ik niet veel respect voor.

Dat het in de meeste gevallen komt door te veel eten, mee eens.

Maar waarom eet die persoon teveel? Dat zie ik jullie hier niet benoemen en dat lijkt jullie niet veel te interesseren, ik zie meer over hoge zorgkosten dan over het feit dat die mensen misschien wel getraumatiseerd zijn door misbruik of iets dergelijks.
Mensen die geestelijk beschadigd zijn heb ik erg mee te doen, en zoiets zie je niet vanaf de buitenkant. En kom niet met: Er zijn ook slanke mensen met traumas, dat weet ik zelf namelijk ook wel.

En als er iemand aangeeft dat zij door te weinig eten heel veel is aangekomen, moet er uiteraard persé iemand zijn die wel eventjes uitlegt hoe het nou ECHT precies zit.
Jammer dat zij zo duidelijk moet benadrukken een uitzondering te zijn, omdat ze zich blijkbaar verdedigen hier.

En de zorgkosten? Tja wij betalen ook allemaal als iemand van zijn paard valt en wat breekt. Of complicaties heeft tijdens het bevallen. Dan kunnen we wel zeggen je wilt zelf een kind, daar wil ik niet voor betalen. Maar zo werkt dat dus niet he.

Maargoed een ieder die aangeeft te zwaar is en daar alles aan doen wat in hun macht ligt, heb ik veel respect voor.
Dus M_D_H: laat je niet teveel leiden door reacties hier in het topic, en richt je lekker op het verbeteren van je gezondheid in samenspraak met je artsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 02:41

Karl66 schreef:
Als anorexiapatiënt krijg je veel te weinig calorieën binnen, maar één biscuitje per dag is wel heel extreem en daardoor snel dodelijk. En omdat het zo ongezond is, moet je dus ook geen anorexiamodellen op een voorpagina zetten. Want al wordt niet iedereen spontaan anorexiapatiënt na zo'n voorpagina, je bevestigt daarmee wel aan mensen met anorexia problemen dat het toch wel meevalt en dat zij ook zo mogen zijn. Om dezelfde reden zou je geen morbide obese personen op een voorpagina moeten willen. Niet omdat mensen opeens denken dat het een goed idee is om zo dik te worden, maar omdat je mensen met morbide obesitas niet moet bevestigen in het idee dat het helemaal geen probleem is.

Helemaal mee eens.

En daarbij komt nog eens dat Tess haarzelf als "body positive activist" beschrijft en daarmee een ongezonde relatie met voedsel promoot. Vergelijk dat met iemand met anorexia die op de cover komt en die bovendien anorexia promoot (Tess heeft 6 werknemers om haar sociale media te managen) en overal online roept dat ze extreem gezond is en dat mensen met anorexia juist mooi zijn.


nikilover schreef:
Wat ik mij nu afvraag is waarom mensen persé zo'n uitgesproken mening moeten hebben waarom er mensen zijn die te dik zijn.
Lekker belangrijk, er zijn een paar extreme gevallen die 12000 calorieën per dag eten omdat ze de dikste van de wereld willen worden of iets dergelijks. Daar heb ik niet veel respect voor.

Waarom heb je daar dan niet veel respect voor? Denk je dat die mensen dat niet willen worden vanwege andere problemen? Raar om daar dan juist wel weer zo'n uitgesproken mening over te hebben.

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:44

Niet veel betekend niet respectloos en dat is dus geen uitgesproken mening. Maar helemaal prima dat jij dat wel zo wilt verdraaien.
Het gevalletje waar ik het over had ging om iemand die wist dat ze zichzelf dood aan het eten was, om een record te halen en daarbij haar kinderen als wees zou achterlaten.
Ik zeg niet dat ik geen respect daarvoor heb, maar wel minder inderdaad dan voor andere gevallen genoemd in mijn eerdere post.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:47

Wat me uit dit topic iig duidelijk wordt is dat een hoop mensen met overgewicht zich niet begrepen en vooral niet geaccepteerd voelen. Blijkbaar helpt zo'n persoon op een voorpagina deze mensen om te accepteren dat ze er wel mogen zijn. Ik heb mezelf dat nooit zo gerealiseerd maar in dat opzicht denk ik "fijn voor die mensen". Het begrijpen doe ik overigens niet. Toen men begonnte protesteren tegen anorexia-modellen in de modellenwereld was er ook geen kankerpatient (of welke andere ziekte dan ook die gewichtsverlies veroorzaakt) die riep "ja maar ik ben dun door een ziekte, die mensen moeten ook gezien worden." En nu hoor je niet anders. Ik kan daar persoonlijk niet zo goed bij.
Verder ben ik het helemaal eens met karl. Dit soort mensen op de voorkant zorgen voor een bevestiging dat morbide obesitas geen probleem zou zijn en dat vind ik kwalijk.

En uiteraard is het op menselijk niveau complexer dan de natuurkundige intake vs outcome. Anders zou obesitas niet zo'n groot probleem zijn. Programmas als "secret eaters" laten pijnlijk zien hoe tricky ons lijf is. Mensen zijn heilig overtuigd dat ze weinig eten. Houden een voedingsdagboek bij en komen op 1200kcal (zie je wel dat ik aankom door te weinig eten!), totdat er iemand ze in het geheim controleert en ze onbewust 3000kcal blijken te eten. Dat is niet omdat ze de boel willen bedriegen of omdat ze gek zijn, maar omdat ons hele lijf nog steeds gefocussed is op ons zoveel mogelijk laten eten want oh, oh, oh stel dat volgende week de hongerwinter begint.
Dat is uiteindelijk ook waar het probleem van obesitas ligt, niet bij dat teveel eten. En dat is waar hopelijk ooit de oplossing gevonden wordt. Maar feit dat vrijwel iedereen na een operatie waardoor je minder kcal opneemt wel kan afvallen laat zien dat de oorzaak bij het overgrote meerendeel wel zit in teveel kcal voor je lichaam.

Dan werd er nog geroepen dat dietisten adviseren iedere 2,5uur te eten en "dus meer te gaan eten". De spaarstand is in principe al jaren geleden wetenschappelijk afgeschaft als standaard risico. Wat we wel weten is dat als je iedere 2,5uur eet je onder aan de streep meestal minder kcal eet als wanneer je 1-2grote maaltijden per dag eet. Hetzelfde geldt voor ontbijten: ontbijt is niet belangrijk omdat je stofwisseling daarmee op gang komt, maar omdat is aangetoond dat goede ontbijters einde van de dag minder kcal eten dan niet-ontbijters. Gewoon omdat ze een hongerkick voorkomen. Dat kan per individu best verschillen, maar ook in de dietetiek zullen we als richtlijn gebruik moeten maken van de standaard om ergens te kunnen beginnen.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 06:21

Voedselfabrikanten hebben decennia lang ongestraft allerlei conserveringsmiddelen, zouten en suikers aan hun producten mogen toevoegen....Nu roepen ze halleluja omdat ze minder zooi in ons voedsel gaan stoppen en vinden zichzelf geweldig.
Hadden ze al die toevoegingen maar nooit gedaan dan waren er ook niet zoveel mensen met overgewicht!
Natuurlijk, elk pondje gaat door het mondje, maar onbewust kregen we jarenlang veel meer suikers en andere toevoegingen binnen dan gewenst.
De voedsel en waren autoriteit heeft behoorlijk zitten slapen.....

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:13

woofie schreef:
Voedselfabrikanten hebben decennia lang ongestraft allerlei conserveringsmiddelen, zouten en suikers aan hun producten mogen toevoegen....Nu roepen ze halleluja omdat ze minder zooi in ons voedsel gaan stoppen en vinden zichzelf geweldig.
Hadden ze al die toevoegingen maar nooit gedaan dan waren er ook niet zoveel mensen met overgewicht!
Natuurlijk, elk pondje gaat door het mondje, maar onbewust kregen we jarenlang veel meer suikers en andere toevoegingen binnen dan gewenst.
De voedsel en waren autoriteit heeft behoorlijk zitten slapen.....

Je wordt niet per se dik van zout, suiker en conserveringsmiddelen. Je wordt dik van te veel eten. En of in die zak chips nou 50 of 30 gram zout zit dat maakt weinig uit hoor. Kant en klare zooi moet je gewoon sowieso niet vaak kopen. :+ Het is heel makkelijk om "de industrie" de schuld te geven. Gewoon normaal eten en veel bewegen en dan zullen de meeste mensen niet te dik worden. :)

Eske_B

Berichten: 15102
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:26

Feit is wel dat porties over de jaren groter zijn geworden (en uit veel onderzoeken blijkt dat mensen gewoon meer eten als je meer op hun bord voorschotelt) en er is steeds meer beschikbaarheid van fastfood.

Afbeelding


Je blijft verantwoordelijk voor wat je in je mond stopt. Maar als je druk/gestressed/enz. bent, dan worden het lastiger om impulzen tegen te houden. Ook impuls voor slecht eten.


De industrie speelt dus wel mee, maar uiteindelijk blijft het de caloriebalans en daar ben je zelf bij.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:50

Eske, je beseft dat dat plaatje sowieso niet het meest verantwoorde voedsel laat zien? ;)
Zelfs de kleine porties zijn al niet aan te bevelen als men al wat op het gewicht wil/moet letten.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:53

Ik vind het al een hele verbetering hoe de voedingswaarden tegenwoordig staan aangegeven, vaak al in portiegrootte op de voorkant van verpakkingen. Helpt toch wel mee om bewuster te worden van wat je in je mond steekt.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:56

Vind het plaatje niet heel representatief voor Nederland/Europa, dit zijn meer Amerikaanse porties. En nee ik vind het niet vreemd dat daar veel mensen rondlopen met overgewicht, maar deze portie groottes zoals ze daar hebben die kom je in NL simpelweg niet tegen. De enige uitzondering is dat grote koekje, die verkopen ze soms wel bij bepaalde ketens.
In Nederland kan het beter, maar zo erg als in Amerika is het imo niet.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:24

Net de laatste paar pagina's doorgelezen en ben benieuwd of er wetenschappelijke verklaringen zijn voor jouw aandoening mdh?

Veel mensen verkijken zich denk ik ook sterk op de groote van een portie. Je kan wel elke avond gezond eten maar als je dubbel zo veel opschept als nodig is tja dan kom je alsnog aan.
Ik denk dat dat ook een van de belangrijke punten uit secret eaters is.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:31


secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:42

MarlindeRooz schreef:
Je wordt niet per se dik van zout, suiker en conserveringsmiddelen. Je wordt dik van te veel eten. En of in die zak chips nou 50 of 30 gram zout zit dat maakt weinig uit hoor. Kant en klare zooi moet je gewoon sowieso niet vaak kopen. :+ Het is heel makkelijk om "de industrie" de schuld te geven. Gewoon normaal eten en veel bewegen en dan zullen de meeste mensen niet te dik worden. :)


Mwah... puur theoretisch heb je wel gelijk natuurlijk. Maar de voedingsindustrie zit wel vernuftig in elkaar en weet precies hoe ze je meer kunnen laten eten. Kleine trucjes, smaakveranderingen om te zorgen dat mensen toch meer eten dan ze vooraf gepland hadden. Om wat te noemen: de verschillende kleurtjes van m&m's zorgen er voor dat je meer eet (als ze allemaal bruin zijn ben je mentaal sneller verzadigd), de verhouding zout, khd, krokantheid en vet in chips is lang onderzocht om deze zo "verslavend" mogelijk te maken zodat je meer bodemdrang hebt, en zo zijn er tientallen voorbeelden.

Ik denk dat VWA daar weinig schuld in heeft overigens, maar de huidige samenstelling van veel voedsel helpt niet om mensen gezond te houden. Veel gemaksvoer in de winkel. Als je kijkt dat je eigenlijk bijna het hele binnenpad van de supermarkt niet nodig hebt (dus alleen buitenom, de verse en onbewerkte producten) maar wat daar wel aangeboden wordt, de verleiding is gewoon groot.

En tuurlijk kun je zeggen dat je er uiteindelijk nog zelf bij bent wat je in je mond stopt, maar helaas is het niet zo simpel psychologisch. Ons lijf is er op gebouwd om zoveel mogelijk kcal binnen te willen krijgen en de supermarkt is er op gebouwd je zoveel mogelijk eten te laten kopen. Die twee dingen sluiten nou eenmaal heel goed op elkaar aan en voor sommige mensen is dat wel heel lastig.

M.a.w. Overeten(structureel teveel kcal dus) is de oorzaak van overgewicht (met de hele disclaimer over medisch, blabla) maar interessanter is de reden van overeten en die zit heel vaak in complexere zaken.En is m.i. Ook veel belangrijker om te onderzoeken en interventie op te plegen dan overeten opzich.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:01

Amber_anne schreef:
Net de laatste paar pagina's doorgelezen en ben benieuwd of er wetenschappelijke verklaringen zijn voor jouw aandoening mdh?

Veel mensen verkijken zich denk ik ook sterk op de groote van een portie. Je kan wel elke avond gezond eten maar als je dubbel zo veel opschept als nodig is tja dan kom je alsnog aan.
Ik denk dat dat ook een van de belangrijke punten uit secret eaters is.


Nou, er is nou niet bepaald een wetenschappelijke studie gemaakt van mijn lichaam nee...

En om heel eerlijk te zijn ben ik ook wel een beetje klaar met mijzelf hier te verdedigen aangezien jullie allemaal afgestudeerde artsen, specialisten en diëtisten zijn en allemaal vanaf het scherm kunnen oordelen dat ik of stiekem eet en dat niet op schrijf, of onbewust eet en dat dus zelf niet door heb, of dubbele porties eet. (Wat allemaal niet van toepassing is als je de eetstoornis hebt die ik heb).

Ik vind het ook ontzettend knap dat jullie vanaf een scherm kunnen diagnosticeren wat mijn probleem is maar dat de mensen die er daadwerkelijk vooe gestudeerd hebben allemaal met een vraagteken rond lopen...

En dat is ook meteen het laatste wat ik hier te zeggen heb.
Ik heb betere dingen te doen met mijn leven dan proberen jullie denkwijze te verbreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:23

BarbaravdW schreef:

Niet echt, want de schrijver toont geen correlatie aan, gaat er nergens op in dat sommige mensen met hetzelfde dieet geen overgewicht hebben, stapt over het feit heen dat een dieet voor de meeste mensen werkt maar als ze met het dieet stoppen ze pas terug vallen (een dieet werkt dus wel degelijk), en komt nergens met adviezen hoe het dan wel opgelost moet worden. Er is slechts een "in de toekomst kijken we erop terug en weten we beter", maar wat we dan weten en hoe we daar gekomen zijn is onduidelijk.

p.s. niet zo raar eigenlijk, want als het van de huffington post komt dan is het meestal onzinnig clickbait.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:57

Nou lijkt mij voor de toekomst heel handig als er wel degelijk een onderzoek naar wordt gedaan mdh, ik denk dat daar veel mensen mee geholpen kunnen worden als ze weten wat het precies is. Want zoals ik het nu lees weten ze dat niet echt maar denken dat?
Is overigens geen aanval en als jij zegt dat het zo is dan is dat ook zo maar jou conditie lijkt mij wel toegevoegde waarde te hebben.