Vagina mag niet meer als woord, moet voorgat worden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:52

Ierpier schreef:
Volgens mij staat het er gewoon als optie/alternatief voor de personen die zich niet prettig voelen bij daar woord, niet als een soort kruistocht tegen het woord. Synoniemen zijn geen onderdrukking :'). Ad is gewoon aan t opruien :roll: .


Dit.
Titel van dit topic is dan ook niet passend of je het nou eens of oneens bent met de hele kwestie

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 18:54

Vandaar het vraagteken ook :P

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:55

Barbet schreef:
Op mijn werk (verpleeghuis) spreekt iedereen: van onderen.
En in de rapportage wordt labia gebruikt, nooit vagina.

Bewoners zelf zeggen ook: van onderen of voorkant
Blijkbaar voelt iedereen zich daar comfortabeler/neutraler bij, om er zo over te praten.
Ik werk al 15 jaar in de zorg, op verschillende plaatsen, en het is overal hetzelfde. :)


Labia zijn alleen wel iets anders dan de vagina. :P Als je iets precies wilt omschrijven moet je het wel precies omschrijven.
Hier staat iig gewoon vagina en labia in de rapportages. Het heet hoe het heet hoor...
Als het over wassen gaat, gaat het vaak over onderkantje. Als er specifiek iets met de labia aan de hand is schrijf je dat op, als er specifiek iets met de vagina aan de hand is, rapporteer je dat.

Verder snap ik het probleem van woorden nooit zo :=

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:03

Grut ik werk in de kraamzorg :+


Dus met bevalling gebruik je heel vaak dat woord. Ik ga hard in de lach schieten als dat voorzakje wordt :')
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 26-08-18 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:04

Killyenn, ik zou als transgender zijnde dus echt not amused zijn met dit soort berichten in de media.
Ik kan me best vinden in liever man zijn als vrouw, en accepteer dat volledig.
Maar als ik mezelf in de positie van transgenders verplaats zou ik echt denken: zullen we nu stoppen alsjeblieft met veranderingen doorvoeren?
Dan behoor je tot een in verhouding kleine groep mensen, maar alles ‘moet’ maar veranderd worden genderneutraal.
Als transgender zou ik me eerder zorgen maken over waarom ik me verschrikkelijk voel bij het woord vagina, zo heet het ding nou eenmaal.
Is een psycholoog dan niet een logischere keuze als de hele transgender community voor banketstaaf te zetten door het woord fronthole in te voeren?
Ik vind het excuus ze hebben het al zwaar genoeg ook geen reden om lichaamsdelen maar andere namen te geven.
Zelf heb ik een gruwelijke hekel en angst voor de tandarts, en zie tig keer per dag tandpasta reclames waar ik nu niet blij van wordt.
Denk dat ik daar dan ook maar eens wat op moet bedenken dan om die reclames te stoppen en in een ander jasje te stoppen.
Want 10% van de nederlanders is bang voor de tandarts, een grotere groep dan de transgenders dus ik ga ook maar eens heisa maken over het woord tanden dan.
Ik heb een hekel aan het woord gebit en tandarts, dat roept dingen op dus dan moet de tandarts en het woord gebit maar een andere naam krijgen.
Of nee. Het moet niet, het zou fijn zijn want ik heb er moeite mee maar maar nee niemand verbied je toch het woord tandarts te zeggen.
Maar ik voer wel het woord toothfairy in nu, tandarts heb ik een hekel aan.
Niet mij belachelijk maken nu, ik heb het er al moeilijk genoeg mee en ik wordt alles behalve begrepen in Nederland.
Niet inhakken op mijn of ons probleem graag, we hebben het al zo zwaar.

Dan kan je nu zeggen wat klets jij nou onzin, maar als we fronthole invoeren in plaats van vagina...
Waar ligt dan in hemelsnaam nog de grens? Wanneer stopt het?
Nog even, en we mogen onze voordeur niet meer dichtgooien omdat er wel eens een militair kan zijn met ptss die er van over de zeik kan gaan.
Net zo erg hoor, die ptss, maar die willen toch ook de wereld niet veranderen?
Waarom transgenders wel?

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:05

amado7 schreef:
Grut ik werk in de kraamzorg :+

Mevrouw, ik moet uw voorgat inknippen.
Bent u akkoord dat uw voorgat misschien een combinatiegat wordt?

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Vagina mag niet meer als woord, moet voorgat worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:06

Raap me op :')

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:08

Sorry ik zag het helemaal voor me. :') _O- O:)

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:09

moonfish13 schreef:
amado7 schreef:
Grut ik werk in de kraamzorg :+

Mevrouw, ik moet uw voorgat inknippen.
Bent u akkoord dat uw voorgat misschien een combinatiegat wordt?

_O-
Dan floept die baby er volgens mij alsnog spontaan uit, hoe scheef die ook ligt :')

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:12

Mensen moeten eens stoppen met zich zo getriggered voelen door simpele woorden. Straks moeten we suiker gaan hernoemen naar 'zoete korrels' omdat anders mensen met suikerziekte zich gekwetst voelen, aardbei moet 'klompkers' gaan heten want anders krijgen mensen met aambeien bij het horen van de naam van deze vrucht pijn in hun kont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:13

Citaat:

Mars schreef:
Dat hele genderneutraal verhaal is wat mij betreft volkomen belachelijk. Je bent man of je bent vrouw, meer smaken zijn er niet. In hoeverre je je met het één of t ander identificeert is een privé aangelegenheid, daar hoeft de rest van de maatschappij zich niet op aan te passen.
En dat vraagt dus ook niemand in dit geval.

moonfish13 schreef:
Dan kan je nu zeggen wat klets jij nou onzin, maar als we fronthole invoeren in plaats van vagina...
Waar ligt dan in hemelsnaam nog de grens? Wanneer stopt het?
Maar dat vraagt dus niemand van je, om fronthole in te voeren ipv vagjna.

Wat een hopeloos deprimerend topic is dit. Niet goed voor mijn vertrouwen in de mensheid.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:14

Niet alleen quoten wat jou uitkomt graag.
Ik vind het nogal deprimerend hoe ver we moeten of worden verzocht te gaan in genderneutraliteit.
En ik ben van mening dat ik wel iéts kan oordelen, ik gebruik zowat alle hormoonpreparaten die een transgender ook heeft.
Dus ja ik weet hoe het is om te moeten wennen aan een andere hormoonhuishouding, met de daarbij horende twijfels en onzekerheden.
Daarin kom ik een behoorlijke stap dichterbij dan menig bokker hier, en toch begrijp ik het gedoe dus nog steeds niet.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 26-08-18 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:15

Mars schreef:
Mensen moeten eens stoppen met zich zo getriggered voelen door simpele woorden. Straks moeten we suiker gaan hernoemen naar 'zoete korrels' omdat anders mensen met suikerziekte zich gekwetst voelen, aardbei moet 'klompkers' gaan heten want anders krijgen mensen met aambeien bij het horen van de naam van deze vrucht pijn in hun kont.

Ja, stel je voor dat iemand een ander woord verzint voor "vagina" omdat ze dat woord liever niet gebruiken. Dat zou echt zwaar poedersuiker zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:15

Palmera schreef:
Hoe willrn ze dat dan oplossen met de andere vrouwelijke geslachtsorganen? Die staan tenslotte ook typisch voor de vrouw.

De clitoris kan gewoon weggesneden worden natuurlijk. Scheelt weer discussie :')


Nee! -O- Niet wegsnijden.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:20

moonfish13 schreef:
Killyenn, ik zou als transgender zijnde dus echt not amused zijn met dit soort berichten in de media.


Het punt is dat de media actief op zoek is naar dingen om uit het verband te trekken. Dus hoe voorzichtig of subtiel het ook is, het kan zomaar op de voorpagina van een krant 10.000 km verderop verschijnen...

Proberen die media geen aanleiding te geven is net zo hopeloos als het is om als gepestte de 'juiste' kledingmerken te vinden: als de situatie zo is dat er gepest wordt, dan wordt er een aanleiding gevonden om daar kritiek op te hebben. Het probleem is de houding die eronder ligt, niet de kledingkeuze. Het probleem is hier ook de houding die eronder ligt (namelijk het gebruiken van genderissues om ophef mee te creeren, clicks mee te krijgen en verontwaardiging te genereren dat 'dat ook al niet meer mag') - en er zal altijd wel ergens op de wereld iets te vinden zijn waar je een verontwaardigde en belachelijk-makende kop over kunt verzinnen.

Citaat:
Dan behoor je tot een in verhouding kleine groep mensen, maar alles ‘moet’ maar veranderd worden genderneutraal.


Dat 'moet' dus niet, dat is het beeld dat oa het AD graag neer wil zetten.

Citaat:
Niet inhakken op mijn of ons probleem graag, we hebben het al zo zwaar.


Ik vind pesten uberhaupt vervelend (en het uit proportie trekken van kleine dingen om daar vervolgens verontwaardiging over te veinzen en het onderwerp belachelijk maken is ongeveer de meest klassieke manier van pesten, rechtstreeks uit de schoolklas) maar het is inderdaad nog net wat vervelender richting groepen die al veel gediscrimineerd worden.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:21

moonfish13 schreef:
Killyenn, ik zou als transgender zijnde dus echt not amused zijn met dit soort berichten in de media.
Ik kan me best vinden in liever man zijn als vrouw, en accepteer dat volledig.
Maar als ik mezelf in de positie van transgenders verplaats zou ik echt denken: zullen we nu stoppen alsjeblieft met veranderingen doorvoeren?
Dan behoor je tot een in verhouding kleine groep mensen, maar alles ‘moet’ maar veranderd worden genderneutraal.
Als transgender zou ik me eerder zorgen maken over waarom ik me verschrikkelijk voel bij het woord vagina, zo heet het ding nou eenmaal.
Is een psycholoog dan niet een logischere keuze als de hele transgender community voor banketstaaf te zetten door het woord fronthole in te voeren?
Ik vind het excuus ze hebben het al zwaar genoeg ook geen reden om lichaamsdelen maar andere namen te geven.
Zelf heb ik een gruwelijke hekel en angst voor de tandarts, en zie tig keer per dag tandpasta reclames waar ik nu niet blij van wordt.
Denk dat ik daar dan ook maar eens wat op moet bedenken dan om die reclames te stoppen en in een ander jasje te stoppen.
Want 10% van de nederlanders is bang voor de tandarts, een grotere groep dan de transgenders dus ik ga ook maar eens heisa maken over het woord tanden dan.
Ik heb een hekel aan het woord gebit en tandarts, dat roept dingen op dus dan moet de tandarts en het woord gebit maar een andere naam krijgen.
Of nee. Het moet niet, het zou fijn zijn want ik heb er moeite mee maar maar nee niemand verbied je toch het woord tandarts te zeggen.
Maar ik voer wel het woord toothfairy in nu, tandarts heb ik een hekel aan.
Niet mij belachelijk maken nu, ik heb het er al moeilijk genoeg mee en ik wordt alles behalve begrepen in Nederland.
Niet inhakken op mijn of ons probleem graag, we hebben het al zo zwaar.

Dan kan je nu zeggen wat klets jij nou onzin, maar als we fronthole invoeren in plaats van vagina...
Waar ligt dan in hemelsnaam nog de grens? Wanneer stopt het?
Nog even, en we mogen onze voordeur niet meer dichtgooien omdat er wel eens een militair kan zijn met ptss die er van over de zeik kan gaan.
Net zo erg hoor, die ptss, maar die willen toch ook de wereld niet veranderen?
Waarom transgenders wel?


Wat fijn dat je voor de transgender community spreekt.

Als je gewoon even leest en ziet dat het idee helemaal niet is om "vagina "af te schaffen kunnen we al beter praten. Dit is door de sensatiegraaiende media van een site voor lbgtq jongeren gepakt, uit zijn verband gerukt en online gepleurt voor clicks. Prima als jij het niet begrijpt of het er niet mee eens bent. Het is /shockingly/ niet voor jou bedoeld. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:21

moonfish13 schreef:
Niet alleen quoten wat jou uitkomt graag.

Vervelend hè, als dingen uit hun verband betrokken worden?

Ik quote waar ik op wilde reageren, niet wat mij uitkomt.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:27

Hoezo belachelijk? Dat maak jij er van.
Ik erger me echt groen en geel aan die duizend reclames per dag, ik baal er van.
Het is dus net wat jij belangrijk vind, en ik vind het niet zo bijster anders.
Valt me tegen van je dit Shadow.
Maar ik heb mijn punt gemaakt, anders reageerde je zo krom niet.
Maar jou punt is ook duidelijk: transgenders worden vaker gepest, en hebben dus meer recht op dit soort veranderingen dan ik met mijn tandartsprobleem.
En dát is dus net waar mijn nekharen van overeind gaan staan, altijd de transgenders wel en waarom de rest niet?

Ierpier: je leest niet goed.
Ik zeg als ik me verplaats in een transgender, zoals ík als ik transgender was er naar zou kijken.
Maar je antwoord zegt me genoeg. :)


Marie: Ik heb prima gelezen dat het geen ‘moeten’ is, en toch veranderd dat voor mij niet bijster veel, en dat mag ik vinden. :)
Ik neem überhaupt altijd met dit soort dingen in het nieuws aan dat er ergens wel wat verdraaid is wat het spectaculairder maakt.
Maar dat neemt niet weg dat het kennelijk wel leeft en daarvan denk ik en kennelijk het grootste deel van de bevolking denkt gaan we weer hoor.
Dat wil je als community toch ook niet?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 26-08-18 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Vagina mag niet meer als woord, moet voorgat worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:29

Dat weet ik. Het was sarcastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:31

moonfish13 schreef:
Niet alleen quoten wat jou uitkomt graag.
Ik vind het nogal deprimerend hoe ver we moeten of worden verzocht te gaan in genderneutraliteit.
En ik ben van mening dat ik wel iéts kan oordelen, ik gebruik zowat alle hormoonpreparaten die een transgender ook heeft.
Dus ja ik weet hoe het is om te moeten wennen aan een andere hormoonhuishouding, met de daarbij horende twijfels en onzekerheden.
Daarin kom ik een behoorlijke stap dichterbij dan menig bokker hier, en toch begrijp ik het gedoe dus nog steeds niet.

Het gaat erom dat mensen niet lezen. Nog maar eens.

Niemand verzoekt jou iets. Niemand vraagt jou om ver te gaan in genderneutraliteit. Niemand vraagt ook maar iets van je.

Misschien de post van Killyenn nog even doorlezen die het oorspronkelijke bericht samenvat.
Killyenn schreef:
AKA deze 'safe sex guide' is geschreven als inclusief alternatief voor LGBTQ jongeren die niets hebben aan de hetero, cisgender seksuele voorlichting die ze vanuit school of huis uit krijgen. Het is geschreven met die doelgroep in mind, en om te zorgen dat ook deze kinderen en jonge mensen veilig seks kunnen hebben. De gids geeft aan dat sommige transgender jongeren andere termen gebruiken voor hun genitaliën (dit komt vaak voort uit dysforie). Daaronder valt 'front hole', maar ook andere termen. De gids geeft aan dat dit niet bedoeld is als generieke term, maar enkel in persoonlijke communicatie. De reden dat deze term, náást vagina, ook gebruikt wordt in de gids, is om te zorgen dat iedereen met dit geslachtsdeel toegang heeft tot de belangrijke informatie die er in staat zonder dat ze zich daarbij ongemakkelijk hoeven te voelen.

Dit staat overigens in de eerste paar paragrafen van de website waar dit artikel naar linkt. Nergens wordt er gezegd dat vagina in algemeen gebruik vervangen moet worden voor 'voorgat', noch dat het woord niet meer 'mag'. Misselijkmakend om te zien hoeveel mensen geen enkele moeite doen om feiten te checken, en headfirst ergens in duiken als het hun intolerante agenda maar past.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:32

Ik heb dat prima gelezen, zoals ik net ook al plaatste.
Voor mij veranderd het gewoon niks, en dat mag.
En denk niet dat ik verder tegen transgenders ben, in het ziekenhuis is de wachtkamer voor endocrinologie hier gemixt met de genderpoli.
Het kan je daar best gebeuren dat ze vragen of je voor de genderpoli komt en er patiënten in transitie langslopen, daar kan ik alleen maar blij van worden.
En dat ben ik niet 1x geweest, maar heel vaak en tóch vind ik het nogal ver gaan of het nou een moeten is, of gewoon iets wat kennelijk leeft.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 26-08-18 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:33

Gelukkig is bokt heel tolerant :+

Het is al vaker genoemd, maar het is inderdaad 1 persoon die dit gezegd heeft.
Overigens ken ik 0 LGBTQ+ personen die alles genderneutraal willen hebben. Het enige wat er gevraagd word is bijvoorbeeld dat het niet overal verplicht is te kiezen uit man/vrouw (bijvoorbeeld op legitimatie, OV, vragenlijsten en kan nog wel even doorgaan). Er is in mijn omgeving niemand (!) die tegen woorden is die cishet mensen gebruiken (bijvoorbeeld vagina, piemel, wat je maar wil, maar ook mevrouw/meneer). Niemand zegt dat je deze niet meer mag gebruiken, het enige wat gevraagd wordt is of er rekening gehouden kan worden met het feit dat sommigen zich er niet fijn bij voelen. Meer niet.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:34

Dat mag. Voorgat gebruiken ipv vagina mag ook.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:34

moonfish13 schreef:
Killyenn, ik zou als transgender zijnde dus echt not amused zijn met dit soort berichten in de media.
Ik kan me best vinden in liever man zijn als vrouw, en accepteer dat volledig.
Maar als ik mezelf in de positie van transgenders verplaats zou ik echt denken: zullen we nu stoppen alsjeblieft met veranderingen doorvoeren?
Dan behoor je tot een in verhouding kleine groep mensen, maar alles ‘moet’ maar veranderd worden genderneutraal.
Als transgender zou ik me eerder zorgen maken over waarom ik me verschrikkelijk voel bij het woord vagina, zo heet het ding nou eenmaal.
Is een psycholoog dan niet een logischere keuze als de hele transgender community voor banketstaaf te zetten door het woord fronthole in te voeren?
Ik vind het excuus ze hebben het al zwaar genoeg ook geen reden om lichaamsdelen maar andere namen te geven.
Zelf heb ik een gruwelijke hekel en angst voor de tandarts, en zie tig keer per dag tandpasta reclames waar ik nu niet blij van wordt.
Denk dat ik daar dan ook maar eens wat op moet bedenken dan om die reclames te stoppen en in een ander jasje te stoppen.
Want 10% van de nederlanders is bang voor de tandarts, een grotere groep dan de transgenders dus ik ga ook maar eens heisa maken over het woord tanden dan.
Ik heb een hekel aan het woord gebit en tandarts, dat roept dingen op dus dan moet de tandarts en het woord gebit maar een andere naam krijgen.
Of nee. Het moet niet, het zou fijn zijn want ik heb er moeite mee maar maar nee niemand verbied je toch het woord tandarts te zeggen.
Maar ik voer wel het woord toothfairy in nu, tandarts heb ik een hekel aan.
Niet mij belachelijk maken nu, ik heb het er al moeilijk genoeg mee en ik wordt alles behalve begrepen in Nederland.
Niet inhakken op mijn of ons probleem graag, we hebben het al zo zwaar.

Dan kan je nu zeggen wat klets jij nou onzin, maar als we fronthole invoeren in plaats van vagina...
Waar ligt dan in hemelsnaam nog de grens? Wanneer stopt het?
Nog even, en we mogen onze voordeur niet meer dichtgooien omdat er wel eens een militair kan zijn met ptss die er van over de zeik kan gaan.
Net zo erg hoor, die ptss, maar die willen toch ook de wereld niet veranderen?
Waarom transgenders wel?


Ik wil best serieus met je in gesprek gaan, maar dan niet op basis van een foutief en bewust polariserend nieuwsbericht. Niemand heeft gezegd dat vagina vervangen moet worden door 'front hole', dus daar valt weinig over te discussiëren. De waarheid ligt een stuk genuanceerder, en vereist een bepaalde basiskennis van het onderwerp 'transgender' die het overgrote deel van de reageerders hier niet heeft, en naar het lijkt ook geen interesse in heeft. Dysforie (wat aan de basis ligt van het anders noemen van geslachtsdelen) is een onderdeel van transgender zijn, en voor veel mensen een verschrikkelijk stukje van het dagelijks leven. Als het anders benoemen van het geslachtsdeel daarbij helpt, verlichting geeft, waarom dan niet? Daar is toch geen psycholoog voor nodig? Dysforie is een fysiek probleem, geen mentaal probleem. En maak je geen zorgen: om als transgender passende gezondheidszorg te krijgen ben je gedwongen met psychologen te praten om te checken dat het inderdaad geen psychisch probleem is. Het is fijn als de medische professionals waar je mee te maken hebt dan ook willen leren begrijpen waarom die benaming voor jou beter past, zoals in dit document wordt uitgelicht. Ik vind het juist super dat dit document bestaat, want dat betekent dat er meer LGBTQ jongeren toegang hebben tot goede seksuele voorlichting, dus minder leed. Ik snap niet hoe dat niet toegejuicht kan worden.

Wat betreft veranderingen, ik vind het juist fijn om te merken dat in deze harde wereld er toch een hoop mensen voor een zachtere aanpak pleiten. Dat geldt voor alles. Mijn partner heeft PTSS, en nee, we verwachten echt niet dat de buren de deur niet hard dicht gooien. Maar aan de andere kant zie ik wel de paniekaanvallen die harde knallen kunnen geven, en hoop ik met heel m'n hart dat wanneer dit op straat gebeurt er iemand in de buurt is die niet in lachen uitbarst en voorbij loopt (zoals de meesten doen!), maar dat er mensen zijn die willen en kunnen helpen. Nogmaals: niemand zegt dat het woord vagina niet meer gebruikt mag worden. Maar, als non-binair persoon vind ik het leuk om te merken dat 'beste dames en heren' in 'beste reizigers' veranderd wordt, bijvoorbeeld, want imo geeft dat geen leed aan de andere reizigers, en doet het mij veel plezier. Of nog belangrijker: een genderneutraal toilet betekent dat ik zonder problemen kan plassen op het station. Dit zijn allemaal dingen, voorrechten, die binaire mensen al hebben. Het steekt dan dus ook behoorlijk als 'jullie' de wereld er van proberen te weerhouden om mij die dingen ook aan te bieden. Het neemt jullie voorrechten niet weg als ik die ook krijg. Waarom dan zo hard vechten om die dingen niet breder beschikbaar te maken? Waarom mogen medische professionals geen gebruik maken van een uitgebreider vocabulaire als dat de persoon bij hun in het kamertje een betere gezondheidszorg geeft?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:41

Killyenn schreef:
Dysforie (wat aan de basis ligt van het anders noemen van geslachtsdelen) is een onderdeel van transgender zijn, en voor veel mensen een verschrikkelijk stukje van het dagelijks leven. Als het anders benoemen van het geslachtsdeel daarbij helpt, verlichting geeft, waarom dan niet? Daar is toch geen psycholoog voor nodig? Dysforie is een fysiek probleem, geen mentaal probleem.



Euh:

Dysforie is de geneeskundige term voor een sombere of prikkelbare stemming, die soms gepaard gaat met angst of rusteloosheid. Dysforie kan het gevolg zijn van gebeurtenissen in iemands leven (verlies van een dierbare bijvoorbeeld), maar kan ook een pathologische oorzaak hebben of optreden als bijwerking van medicatie.

Ik denk dat je een ander woord bedoeld.
Maar hetgeen jij bedoeld is wel degelijk een mentaal probleem ten gevolge van een lichamelijk iets (probleem kan ik het niet noemen)

Als iemand gevoelens heeft bij een bepaald woord kan ik dat niet een lichamelijk probleem vinden. Dat is toch echt mentaal.