Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:55

Palmera schreef:
romyloverrr schreef:
Maar je honden, dieren die je voor eigen genot hebt, laat je dan dus wel vlees eten.
Vind die redenering echt krom. En vlees voor hondenvoer is nu niet bepaald t beste vlees.

Nee. Als we het gebit en de maag/darmhuishouding van de hond bekijken zien we dat van een carnivoor.
In tegenstelling tot de mens. Die best kan overleven op andere dingen, zou vlees dus kunnen verminderen, maar verdomt dat gewoon.

Verder eet een hond als hij zelf jaagt iets wat a) in de buurt is en b) wat hij met zijn kracht aankan.
Ze zijn dus niet zo flauw als de mens door loodzware kadavers de hele wereld over te laten vliegen wat ook nog een extra rondje vervuiling geeft.

Wat dat betreft is de mens fouter bezig dan de hond.
En om onze tenenkrommende voedselindustrie in de schoenen van de hond te schuiven gaat echt een brug te ver. Daar zijn wij verantwoordelijk voor en niemand anders!


Plantaardige producten als soja, thee en noten hebben vaak ook 1000en kilometers afgelegd voordat ze bij jou komen. Ik denk dat er genoeg vegetariërs zijn waarvan het voedsel meer km's aflegt dan mijn vlees. Je gaat er ook meteen al vanuit dat vlees geïmporteerd is. In de winkel kun je inderdaad ook kiezen voor Argentijns vlees. Maar er is ook genoeg keuze uit vlees uit eigen land. Het vlees van onze eigen schaapjes heeft bijna geen afstand afgelegd. Maar genoeg hondenvlees komt net van het "slechte" vlees uit verre landen.

Als je het van ooit de natuurlijke situatie gaat bekijken is een mens ook geen vegetariër.
Ik ben het er absoluut mee eens dat een hond vlees hoort te krijgen. Maar als jij die hond niet had gekocht dan had je ook dierenlevens kunnen sparen. Die hond heb je uiteindelijk voor eigen genot gekocht. Zo genieten andere mensen van het genot van een stukje vlees maar hebben bijvoorbeeld geen hond of steunen het milieu (en de boeren die niet kiezen voor schaalvergroting maar verbreding) door rechtstreeks bij de boer te kopen, of vliegen minder.

En over dat het in het grootschalige geen respect is. Een boer heeft er alle baat bij dat een dier zich goed voelt. Koeien zijn vaak liever in de stal met optimaal klimaat dan is de weide. Een dier dat ongelukkig is gaat hoe dan ook in productie achteruit, dus dat is nadelig voor de boer. Mensen zien vaak graag het beeld van hoe het ooit was. Maar ze vergeten dat een koe een optimale temperatuur heeft van onder de 15 graden en in de wei al snel hittestres heeft.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:22

Besef je dat het voer van het slachtvee ook een reis heeft gemaakt. Iets met soja. ;)

Ik eet zoveel mogelijk uit eigen streek. Gelukkig notenbomen te over hier.
Ik koop ook geen honden trouwens, ik adopteer.

Ik vind het storend dat je de schuld legt bij huisdieren i.p.v de mens eens kritisch naar de eigen vleesconsumptie te laten kijken. Het is die struisvogelpolitiek die de wereld niet mooier maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:24

Tsja romylover alleen je beredenering klopt niet, meer dan 80% van alle geproduceerde soja wordt gebruikt als...jawel...veevoer.

Als je naar de spijsvertering en ons gebit kijkt lijken wij vele malen meer op planteneters dan op alleseters.

Daarnaast is het allergrootste gedeelte van wat wij hier produceren bedoeld voor de export dus j, grote kans dat jouw lapje vlees uit het buitenland komt.

Hoe nobel verder dieren gehouden worden, vaak zijn alleen de vrouwtjes nuttig wegens ei/melk en gaan alle mannetjes dus sowieso dood.


Ik ben overigens inderdaad sinds kort vegan, sowieso eet ik 100% plantaardig en zoek ik ook mijn weg in mijn leven er omheen. Ik wou dat er alleen niet bij schrijven omdat het woord vegan een soort rood lapje is voor heel veel mensen. En daarnaast ging het me nu echt om die bloedboerderijen, ik snap echt niet hoe sommige mensen dit proberen te relativeren. Moet je voorstellen dat ze zoiets bij mensen zouden doen (denk maar aan the 100 met die beenmergpuncties!) dan zou de wereld te klein zijn. Maar dit mag maar zomaar? Belachelijk.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:31

Oh, en Romylover, het is geen jij en ik dingetje. Het is een algeheel probleem. Dat Argentijnse vlees ligt niet in de schappen omdat jij het niet koopt. Het ligt daar omdat zat mensen het wel kopen. Er is dus vraag naar. Dus ik mag wel concluderen dat dat vlees gegeten word.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:01

Ik vind vlees voor huisdieren toch echt ongeveer hetzelfde als vlees voor jezelf. Ik vind het raar als je zelf geen vlees eet en vind dat anderen ook maar vega moeten worden, maar dan wel een gezelschapsdier houd dat vlees eet.

Die soja voor veevoeding is voor een groot deel het afvalproduct van de soja voor mensen. En niemand die het er ook over heeft waar het voer van jullie paarden vandaan komt. Dat is producten van heel ver eigenlijk heel onnuttig verbruiken. T kost voer, en dr komt veelal geen vlees vanaf.
Ik snap de redenatie niet dat omdat ons vlees grotendeels voor de export is, er een grote kans is dat mijn vlees uit het buitenland komt. De herkomst van het vlees is heel goed te traceren. En ook bijvoorbeeld van eieren.

Ik heb respect voor dat mensen vegan / vegetariër zijn, maar ik vind de redenen soms erg krom. Zoveel vegetariërs hebben een vertekend beeld van de werkelijkheid. En deze vertekende mening dan ook van alle daken willen schreeuwen en de hele veehouderij zwart maken vind ik erg jammer. Zou hetzelfde zijn als de hele paardenhouderij als slecht bestempelen omdat die dieren ook vrij moeten kunnen leven en omdat er dit soort bloedbanken bestaan.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:15

Ik zeg nooit dat iedereen vega moet worden. Ik heb het altijd over minderen. Leg me dus geen woorden in de mond.

Maar omdat ik vega eet wil dat niet zeggen dat een echte carnivoor dat ook moet zijn.

Alle vegetariërs wereldwijd eten te weinig soja om voor een restproduct voor vee te zorgen. Er word verbouwd voor vee. En mensen eten ge oon veel te veel vlees. Onze vleesconsumptie staat niet in verhouding met die van een carnivoor dier.

En nee, het is geen vertekend beeld wat ik heb van de vleesindustrie. Iedereen weet wel hoe die megastallen er van binnen uitzien.
En ik vind dat walgelijk!

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:21

Romyloverrr: Sorry maar wat je schrijft is gewoon niet waar. Soja voor veevoer is geen bijproduct. Er worden hele regenwouden voor gekapt.

Je hoort mij ook niet zeggen dat iedereen vegetariër moet worden maar het is moeilijk respect op te brengen voor vleeseters die stelselmatig de misstanden in de vleesindustrie blijven ontkennen.

Er wordt geen enkele koe of varken gefokt voor hondenvoer. Dat is nou wèl een bijproduct. En honden eten alles van een dier. Dat wat mensen weggooien: botten, kop, huid, haar, ingewanden.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:01

Wat jij schrijft is niet waar. Het is wel degelijk een bijproduct. Er wordt in de veevoeding vooral sojaschroot gebruikt, een bijproduct van de winning van sojaolie uit sojabonen. Voor melkvee, rundvee en leghennen bedraagt het deel getoasde soja en sojaolie (dus geen bijproduct) bijna niks. Voor vleeskippen en varkens ligt dit aandeel wel dat hoger. Maar van de totale sojaproducten die gevoerd worden in Nederland is 79% sojaschroot, 15% sojahullen (ook bijproduct) 3% sojaolie en 3% getoasde bonen (dus 6% geen bijproduct)

Als je zegt dat je wel weet hoe ze eruitzien vraag ik mij af of je dat van filmpjes hebt gezien, of dat je daadwerkelijk in verschillende stallen bent geweest en een uitleg erbij hebt gekregen. De ene stal is ook de andere niet. De vleesconsumptie kan inderdaad omlaag, ik sla zelf ook wel eens een dag over.

Het vlees dat voor de hond is zou ook makkelijk voor andere doeleindes gebruikt kunnen worden. Van Frikandellen, hamburgers of hoofdkaas en dergelijke zijn de bestanddelen ongeveer wat jij daar opnoemt...

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 00:57

Waarom móet iemand in zo'n stal geweest zijn voordat hij een mening mag hebben? Wou je soms beweren dat álle filmpjes/foto's bewerkt en vals zijn?
Zo'n stal keur ik toch wel af. Een fatsoenlijk dierenleven begint bij mij namelijk met ruimte, frisse lucht en daglicht.

Dus niet een mooi systeem dat daglicht en temperatuur regelt. En 3 vierkante meter noem ik geen ruimte.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 06:32

Het probleem met de vleesindustrie is vooral dat mensen niet meer voor vlees willen betalen. De varkenshouder hier op de hoek zet ze nog liever gister dan vandaag in een stro stal, maar daar wil de mens niet voor betalen. En dan ligt het probleem bij de varkensboer? Mijn inziens niet helemaal.

Zelfde als alle stallen over één kam scheren. De koeien bij ons hebben een vrije uitloop naar buiten, maar kunnen dus ook binnen staan. Als zij niet goed verzorgd worden gaat de melkproductie naar beneden, het is dus helemaal niet zinvol om zo’n dier niet goed te behandelen. En dat ze naar de slacht gaan bij verminderde productie? Dat is hier ook niet aan de orde :n .

Buiten dat, is vlees in veel gevallen een ‘bij product’. Als in, koe wordt gehouden voor de melk, kip voor het ei. Ik vindt zelf dat je dan pas echt bewust kiest door veganist te worden en dus aan het begin van de productieketen een bewuste keuze te maken. Ipv aan het einde van de keten te zeggen ‘ik eet geen vlees’.

Uitgezonderd met vleesrassen, maar dat zijn juist de dieren die ik hier oo een natuurlijke manier gehouden zie worden.

Al met al ben ik het er mee eens dat de vleesconsumptie van de dag vandaag echt wel verminderd kan worden. Maar om meerdere reden ben ik niet pro vegetariër.

Edit: echter omdat het de dag vandaag niet anders is het de vleesindustrie maak ik ook bewuste keuzes in mijn voedselpatroon. :)

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:14

anjali schreef:
suffie schreef:
Dat deze hormonen ook ingezet worden bij vrouwen die moeite hebben met zwanger worden en bij onze merries als het ei niet snel genoeg wil rijpen vergeten ze erbij te zetten. Wijzen met de vinger naar de veehouderij gaat altijd zo makkelijk, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor deze hormonen.
Ook in Nederland zijn/waren bloedfokkerijen. Kantjes New Forest was een heel bekende.

Wat?! Ik dacht dat de Newforesters met de naam "Kantje"en nog wat erachteraan,juist van goede afstamming zouden zijn!Weer wat geleerd dan!


Niet te snel oordelen, bezoek de stoeterij en ga zelf kijken ipv een kreet op Bokt voor waarheid aan te nemen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:22

In Canada hebben ze toch ook drachtige merries gebruikt voor hun urine, het is inderdaad niet zoals wij kennen en het lijkt meer op een koeienhouderij. De merries die geboren werden hielden ze zelf en de hengsten werden verkocht of gebruikt om weer mee te fokken, PMU's werden ze genoemd. Nu ondertussen canadian sport horses, want volgens mij is het nu in Canada verboden, vooral omdat de dieren geen buitenlucht te zien kregen. Aangezien de urine zo steriel mogelijk opgevangen moest worden stonden ze de hele dag in stands. Voor bloed hoeven ze gelukkig niet in stands te staan..

Heb trouwens geen idee over hoe het werkt met bloed, en kan/wil de filmpjes ook niet zien..
Maar heb een aantal PMU's gereden in Amerika (zie rode vos over een hindernis in mijn profiel), heerlijke paarden om te rijden en een super karakter. Ben blij dat dat soort praktijken in ieder geval in Canada verboden zijn.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:43

Het zou de wereld redden als mensen zouden stoppen met de consumptie van dierlijke producten.
Mocht je daar aan twijfelen zijn er tal van onderbouwingen te vinden op internet.
Forks over knives, what the health, cowspiracy en speciesism the movie zijn enkele voorbeelden van documentaires waarin dat allemaal belicht wordt.

Overigens is het vlees dat in diervoeder verwerkt wordt slachtafval, dus niet het vlees wat voor menselijke consumptie wordt gebruikt en dus een restproduct wat niet speciaal gefokt wordt ten behoeve van.
Overigens zijn er tegenwoordig ook voor honden en katten vegetarische of vegan opties verkrijgbaar voor diegene die dat liever voeren.
Soja wordt trouwens ook gewoon in Nederland geteeld hoor :)
En als je denkt dat je biefstukje weinig kilometers maakt voor het op je bord beland dan heb je het toch echt mis. Veel dieren gaan eerst op uren- tot dagenlange transporten naar het buitenland alwaar ze uiteindelijk geslacht worden, om vervolgens nadien weer getransporteerd worden naar allerlei landen voor eventuele verdere bewerking en/ of verkoop.
Niet bepaald milieuvriendelijk ook.
En zo zijn er nog tal van redenen waarom gebruik van dierlijke producten absoluut zeer nadelig is voor alles om ons heen en onszelf.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:13

De varkens zien alleen daglicht wanneer ze op transport gaan naar de slacht. En als de zoveelste stal afbrand komen ze zelfs daar niet aan toe.

xChantal94: je hebt zeker gelijk dat het probleem niet alleen bij de boeren ligt, maar de vraag is in welke mate je er aan mee wil werken. Ik ben geen veganist, dus ik werk er dan zelf ook aan mee. Maar ik probeer dat wel zoveel mogelijk te beperken. Als je als boer 2500 varkens opgesloten houdt in een stal, kies je er voor om er voor wel een groot deel aan mee te werken. Ik begrijp best dat je niet gemakkelijk ineens omturnt naar biologisch boeren ofzo, maar je bent bij je geboorte niet al varkenshouder hè. Je hoeft het niet te worden.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:41

De meeste boeren zijn toch echt al generaties lang boer.
BarbaLala, je hond of kat vegetarisch voeren is echt bizar. Valt wat mij betreft onder dierenmishandeling.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:29

Als ze verpakking leest is dat allemaal daarop te zien, dus als je dat gewoon eens leest weet je genoeg en kun je gewoon voor vlees kiezen dat weinig kilometers heeft gemaakt .

Ik denk ook dat jij de druk die op jonge veehouders vaak echt onderschat. Ken iemand die op zijn 18e verjaardag mee het venootschap in is gegaan. Denk je nu echt dat diegene toen die beslissing kon overzien? Nu zit hij wel in een venootschap van bedrijf dat doordat hij erin is gegaan net de kop boven water kon houden, en daarmee is ook de keuze voor de rest van zijn leven zo ongeveer gemaakt. Zijn ouders hebben op dat moment gekozen om het hoofd boven water te houden door schaalvergroting. Vaak zie je dat er ergens een keuze is gemaakt voor schaalvergroting of differentiatie. Met een middenweg overleef je gewoon niet. En als die keuze dan gemaakt is is overschakelen op het andere echt niet makkelijk. Veel veehouders willen wel maar kunnen ook gewoonweg niet. Als een boer zn boterham ook kan verdienen met de helft van de dieren zou hij dat ook doen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:30

Kinke schreef:
De meeste boeren zijn toch echt al generaties lang boer.
BarbaLala, je hond of kat vegetarisch voeren is echt bizar. Valt wat mij betreft onder dierenmishandeling.

Onze hond die kreeg vegetarische brokken,die we bij de dierenarts kochten,op dierenartsvoorschrift,omdat hij vlees niet kon verteren.Daarvan kreeg hij buikklachten met diarree en overgeven. Met die vegetarische (ik meen soja) brokken is hij 20 jaar geworden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:36

Een hond kan prima vegetarisch gevoerd worden, veganistisch is lastiger maar ook op zich mogelijk. Katten is veel lastiger en kittens eigenlijk niet doenbaar. Maar anderzijds wat steeds meer mensen gaan doen, alleen maar dierlijke producten voeren, is absoluut niet nodig. 15-20% dierlijk product doen de meeste dieren het prima op.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:40

Dat de meeste boeren al generaties lang boer zijn, maakt het nog geen grondrecht. Sommige boeren stellen zich wel zo op. Maar het zijn gewoon ondernemers, net als andere ondernemers. En als ondernemer heb je met marktwerking te maken.

Ik heb heus wel begrip voor boeren die door alle regulering en controles en een schuld bij de bank in een moeilijk pakket zitten, maar niet voor het conservatisme en het gebrek aan flexibiliteit van een deel van de boeren. Intensieve veehouderij, zoals die varkensvleesfabrieken waar Brabant mee volgeplempt staat (zodra je van noordelijke richting de Waal over bent, ruik je waar je bent) is geen verplichting, al die boeren worden door niemand gedwongen hun varkens zo te houden. Ze kiezen ervoor. Omdat pa het al deed en omdat het geld oplevert. Niet omdat ze zo van varkens houden.
En dat geld komt inderdaad van de consument die zijn dagelijks stukje kiloknaller bij het avondeten niet op wenst te geven. Maar dat pleit de boeren die kiezen voor die intensieve varkenshouderij niet vrij. Die hebben hoe je het ook wendt of keert, keuzevrijheid als ieder ander. Ze hóeven het bedrijf vam pa niet over te nemen.

Persoonlijk vind ik intensieve varkenshouderij de meest dieronvriendelijke vorm van bio-industrie, omdat varkens hoogintelligente dieren zijn. Die worden dan opgesloten in kleine hokken, waarin ze in geval van een stalbrand ook nog eens levend verbranden (probeer je dat eens voor te stellen - of misschien maar liever niet).
Ze leiden een leven zonder zonlicht, vol stress, eindigend met een massatransport naar het slachthuis, wat tegenwoordig ook al zo'n grootschalige fabriek is waar dieren regelmatig op schandalige wijze behandeld en gedood worden. Maar het gaat allemaal 'efficiënt', en daar gaat het blijkbaar om.

Neu, ik heb geen medelijden met de reguliere varkensboeren, als die klagen over dat ze omkomen in de regelbrij of als ze dreigen failliet te gaan. Van mij mogen ze failliet gaan, eerlijk gezegd.
Maar ik zou ook totaal geen medelijden hebben met de fervente vleeseter als die vanwege een forse vleestax, of door het geheel verdwijnen van de bio-industrie, niet meer dagelijks een lekker goedkoop stukje vlees kan eten. Ook goedkoop vlees is geen grondrecht. En zeker geen recht waartegen het recht van een dier op een dierwaardig leven achteloos weggestreept kan worden. Helaas is dat nog steeds de dagelijkse realiteit, en als je erover na gaat denken is dat eigenlijk belachelijk en een beschaafd land onwaardig.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:03

wauw! wat een vooroordelen een aannames Askja. Conservatisme, gebrek aan flexibiliteit.....
Ik stel voor dat iedereen die het zo goed weet een paar weken mee gaat draaien bij een veehouder. 24/7 dan ook, inclusief kennis opdoen mbt alle regels, het financiële plaatje, voerkennis, grasland beheer, diergezondheid, mechanica, stalonderhoud etc.etc.etc. Praten we daarna weer verder.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:03

Als varkens veel stress hebben resulteert dat in PSD en DFD vlees, en dat wordt afgekeurd. Ook bijvoorbeeld transport is het belangrijk dat de dieren zo min mogelijk stress hebben, anders kan dit voorkomen.

Die marktwerking is wel heel anders dan in andere sectoren voor de afhankelijkheid van de natuur en het homogeen product dat er geleverd wordt. Het zijn geen ondernemers zoals andere ondernemers. Je kunt niet zo makkelijk stoppen als de meeste andere ondernemers.
En geen respect voor het gebrek aan flexibiliteit van boeren? Net een van de kenmerken van de intensieve veehouderij is dat ze weinig flexibel kunnen zijn. Hoe groter de specialisatie hoe kleiner de flexibiliteit. Net deze immobiliteit maakt dat boeren niet stoppen en de tredmolen blijven volgen om het inkomen op pijl te houden. Als het zo makkelijk was om een ver specialiseert bedrijf de despecialiseren en er dan toch nog een goede boterham aan over te houden was deden boeren dat wel, waarom zou je het niet doen? Omdat het geld oplevert? Met die uren die boeren maken kunnen ze veel meer geld verdienen ergens anders. En hoe denk je dat het is om tegen pa te zeggen dat ge het bedrijf niet gaat overnemen, dat hij eigenlijk het hele leven voor nopes heeft gewerkt, en dat je het wel een mooi beroep vind maar de stress niet aankan en dat je liever wil gaan studeren? Voor iemand die ik kende blijkbaar zo moeilijk dat hij het niet meer na kan vertellen, en ja, daar hebben nog mee dingen gespeeld.

En inderdaad, op de vlakken waarop je flexibel kunt zijn zijn boeren dat zeker. Ze moeten zich continu aanpassen aan de wisselende marktomstandigheden en een veelvuldig wisselend overheidsbeleid.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:15


tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:04

BarbaLala schreef:
Het zou de wereld redden als mensen zouden stoppen met de consumptie van dierlijke producten.
Mocht je daar aan twijfelen zijn er tal van onderbouwingen te vinden op internet.
Forks over knives, what the health, cowspiracy en speciesism the movie zijn enkele voorbeelden van documentaires waarin dat allemaal belicht wordt.

Nee, nu we eindelijk beginnen in te zien dat de bodem niet vruchtbaar te krijgen/houden is met kunstmest, stappen we terug naar dierlijke mest voor het verbouwen van graan en groentes. Zonder veehouderij gaat dat niet lukken en zonder fok geen vervanging, maar nog veel belangrijker : als je weiland goed beheerd daarvoor wordt en dus gezonder & voedzamer zal die energie ergens naar toe moeten. Keuze is dan obesitas met bijbehorende welzijnsproblemen of jonkies krijgen en gezond blijven.

De docu's die jij aanhaalt gaan geheel over een inderdaad ongezonde manier van veehouderij, dat heeft niks te maken met het ongezond zijn van vlees eten, en alles met het ongezond zijn van deze productiemethode incl. terechte twijfels over de gezondheid van het ermee geproduceerde vlees. Eerste wat je leert als jager/zelfslachter : zieke dieren eet je niet. En daar gaat deze hele industrie aan voorbij. Om dan de conclusie te trekken dat het gezond zou zijn om de wereld te voeden zonder gewassen te bemesten met dierlijke mest en het eten van gezond gehouden vee is onjuist. Hele natuurlijke systeem draait op zulke bemestingssystemen, het ging pas fout toen de mens zo dom was om die systemen in stukjes te hakken en de elementen apart te houden.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:08

Askja schreef:
Dat de meeste boeren al generaties lang boer zijn, maakt het nog geen grondrecht. Sommige boeren stellen zich wel zo op. Maar het zijn gewoon ondernemers, net als andere ondernemers. En als ondernemer heb je met marktwerking te maken.

Ik heb heus wel begrip voor boeren die door alle regulering en controles en een schuld bij de bank in een moeilijk pakket zitten, maar niet voor het conservatisme en het gebrek aan flexibiliteit van een deel van de boeren. Intensieve veehouderij, zoals die varkensvleesfabrieken waar Brabant mee volgeplempt staat (zodra je van noordelijke richting de Waal over bent, ruik je waar je bent) is geen verplichting, al die boeren worden door niemand gedwongen hun varkens zo te houden. Ze kiezen ervoor. Omdat pa het al deed en omdat het geld oplevert. Niet omdat ze zo van varkens houden.
En dat geld komt inderdaad van de consument die zijn dagelijks stukje kiloknaller bij het avondeten niet op wenst te geven. Maar dat pleit de boeren die kiezen voor die intensieve varkenshouderij niet vrij. Die hebben hoe je het ook wendt of keert, keuzevrijheid als ieder ander. Ze hóeven het bedrijf vam pa niet over te nemen.

Persoonlijk vind ik intensieve varkenshouderij de meest dieronvriendelijke vorm van bio-industrie, omdat varkens hoogintelligente dieren zijn. Die worden dan opgesloten in kleine hokken, waarin ze in geval van een stalbrand ook nog eens levend verbranden (probeer je dat eens voor te stellen - of misschien maar liever niet).
Ze leiden een leven zonder zonlicht, vol stress, eindigend met een massatransport naar het slachthuis, wat tegenwoordig ook al zo'n grootschalige fabriek is waar dieren regelmatig op schandalige wijze behandeld en gedood worden. Maar het gaat allemaal 'efficiënt', en daar gaat het blijkbaar om.

Neu, ik heb geen medelijden met de reguliere varkensboeren, als die klagen over dat ze omkomen in de regelbrij of als ze dreigen failliet te gaan. Van mij mogen ze failliet gaan, eerlijk gezegd.
Maar ik zou ook totaal geen medelijden hebben met de fervente vleeseter als die vanwege een forse vleestax, of door het geheel verdwijnen van de bio-industrie, niet meer dagelijks een lekker goedkoop stukje vlees kan eten. Ook goedkoop vlees is geen grondrecht. En zeker geen recht waartegen het recht van een dier op een dierwaardig leven achteloos weggestreept kan worden. Helaas is dat nog steeds de dagelijkse realiteit, en als je erover na gaat denken is dat eigenlijk belachelijk en een beschaafd land onwaardig.


_/-\o_

Kinke: grasland beheer? Bij de varkenshouderij? Voor dieren die geen dag in hun leven buiten doorbrengen? Laat me toch niet lachen -O- En vanwege al dat stalonderhoud zijn er recent weer 2500 varkens levend verbrand.

(En waar het om gaat in het bericht van Askja, is dat je een keuze hebt, als mens tenminste, als varken niet).
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-08-18 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:12

romyloverrr schreef:
Als een boer zn boterham ook kan verdienen met de helft van de dieren zou hij dat ook doen.


En als hij zijn boterham kan verdienen met iets anders dan boeren?
Ga je nou echt beweren dat varkens geen stress hebben? Sommige mensen kunnen blijkbaar alles recht praten wat krom is -O-