Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Hier worden merries drachtig gemaakt waarna er bloed wordt afgetapt. In het bloed van de drachtige merries zitten hormonen die door Nederlandse veehouders gebruikt worden om de vruchtbaarheid van hun vee te vergroten.
Ik ben hier erg van geschrokken. We misbruiken dus dieren om andere dieren te kunnen misbruiken zodat we nog meer dieren kunnen kweken en die ook te misbruiken.
suffie schreef:Dat deze hormonen ook ingezet worden bij vrouwen die moeite hebben met zwanger worden en bij onze merries als het ei niet snel genoeg wil rijpen vergeten ze erbij te zetten. Wijzen met de vinger naar de veehouderij gaat altijd zo makkelijk, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor deze hormonen.
Ook in Nederland zijn/waren bloedfokkerijen. Kantjes New Forest was een heel bekende.
Palmera schreef:GDG dieren fokken met het doel ze te doden noem ik eigenlijk wel misbruik.
cissy schreef:Vroeger toen ik nog jong en naief was heb ik ook op een ponyfokkerij meegeholpen met bloedtap. Ze hadden eigen hengsten en een hoop merries. Merries werden drachtig en dan 6 weken getapt. Guist gespoten, weer gedekt en weer getapt. Dat veulen mochten ze dan houden en het jaar erop begon het weer.
Verhaal was toen dat het hormoon gebruikt werd voor middel om zwangerschap bij vrouwen te helpen en het bloed voor make-up werd gebruikt. Of dat werkelijk zo was weet ik niet. Ik was toendertijd 16.
Ik hielp dan de vaatjes vast te houden/vullen en de pony's te voeren. Ik vond het zielig dus tapte minder en gaf meer voer.
Delphi schreef:Wat betekend eigenlijk ''guist gespoten''?
GDG schreef:Palmera schreef:GDG dieren fokken met het doel ze te doden noem ik eigenlijk wel misbruik.
Wat bedoel je precies met fokken om te doden? Is dat het fokken voor vlees? Want fokken om te doden doen we volgens mij niet.
En waar ligt dan de grens? Bij het fokken voor vlees? Of ook fokken voor melk? Of paarden om op te rijden? Of honden om in huis te houden?
Delphi schreef:cissy schreef:Vroeger toen ik nog jong en naief was heb ik ook op een ponyfokkerij meegeholpen met bloedtap. Ze hadden eigen hengsten en een hoop merries. Merries werden drachtig en dan 6 weken getapt. Guist gespoten, weer gedekt en weer getapt. Dat veulen mochten ze dan houden en het jaar erop begon het weer.
Verhaal was toen dat het hormoon gebruikt werd voor middel om zwangerschap bij vrouwen te helpen en het bloed voor make-up werd gebruikt. Of dat werkelijk zo was weet ik niet. Ik was toendertijd 16.
Ik hielp dan de vaatjes vast te houden/vullen en de pony's te voeren. Ik vond het zielig dus tapte minder en gaf meer voer.
Maar misschien werd er bij deze merries minder bloed afgenomen waardoor ze niet verzwakt raakten? Als je zelf bloed geeft wordt er ook best wat bloed ''getapt''. Als daar rekening mee wordt gehouden (niet te vaak en niet te veel) en ze worden goed behandeld en verzorgd, heb ik daar minder moeite mee.
Wat betekend eigenlijk ''guist gespoten''?
suffie schreef:Dat deze hormonen ook ingezet worden bij vrouwen die moeite hebben met zwanger worden en bij onze merries als het ei niet snel genoeg wil rijpen vergeten ze erbij te zetten. Wijzen met de vinger naar de veehouderij gaat altijd zo makkelijk, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor deze hormonen.
Ook in Nederland zijn/waren bloedfokkerijen. Kantjes New Forest was een heel bekende.
Palmera schreef:Fokken om te doden is fokken voor vlees. En dat gebeurt wel degelijk.
Waar ligt de grens? Om te beginnen ligt die al bij het doden. Daarnaast mag er wat gevraagd worden van een dier, mits dat gebeurd op vrijblijvende wijze en met respect. Ik koop bv eieren bij een dame die haar kippen heeft lopen in een enorme ren. Omgeschat een dikke vierkante meter per kip. Die kippen hebben stokken, zand om in te baderen, er staan struiken, ze krijgen naast brok HTK afval, en als ze wat slechter leggen word mij nee verkocht en wachten we tot ze wel leggen. Daar kan ik prima mee leven! Met legbatterijen en de hier gebruikte kooikippen niet. Dan eet ik geen ei.
De dag dat mijn honden niet mee willen lopen mogen ze thuis blijven zonder consequenties. Dat zou ook voor paarden gelden. Het moet met respect gaan. Zat paarden en honden die met plezier meedoen met de baas. Als er geweld gebruikt moet worden bereiken we een grens die ik afkeur
In de grootschalige vleesindustrie is geen respect. En daarom keur ik dat af. En dus eet ik geen vlees.
romyloverrr schreef:Maar je honden, dieren die je voor eigen genot hebt, laat je dan dus wel vlees eten.
Vind die redenering echt krom. En vlees voor hondenvoer is nu niet bepaald t beste vlees.
Palmera schreef:Fokken om te doden is fokken voor vlees. En dat gebeurt wel degelijk.
Palmera schreef:Waar ligt de grens? Om te beginnen ligt die al bij het doden.
Palmera schreef:Daarnaast mag er wat gevraagd worden van een dier, mits dat gebeurd op vrijblijvende wijze en met respect.
Palmera schreef:Ik koop bv eieren bij een dame die haar kippen heeft lopen in een enorme ren. Omgeschat een dikke vierkante meter per kip. Die kippen hebben stokken, zand om in te baderen, er staan struiken, ze krijgen naast brok HTK afval, en als ze wat slechter leggen word mij nee verkocht en wachten we tot ze wel leggen. Daar kan ik prima mee leven! Met legbatterijen en de hier gebruikte kooikippen niet. Dan eet ik geen ei.
Palmera schreef:De dag dat mijn honden niet mee willen lopen mogen ze thuis blijven zonder consequenties. Dat zou ook voor paarden gelden. Het moet met respect gaan. Zat paarden en honden die met plezier meedoen met de baas. Als er geweld gebruikt moet worden bereiken we een grens die ik afkeur
Palmera schreef:In de grootschalige vleesindustrie is geen respect. En daarom keur ik dat af. En dus eet ik geen vlees.