Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:24

Leuke discussie

Ik kan alleen helaas niet veel onderbouwde onderzoeken vinden betreft uitstoot van een vliegtuig tegenover auto en trein.
Het enige wat ik er van terug kan vinden is de volgende link; https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html.

Ik moet zeggen dat ik de cijfers erg dichtbij elkaar vind liggen betreft vliegtuig of auto.

Ik laat zelf geen vliegreisje hierdoor door mijn neus boren. Maar nadenken over groenere alternatieven is altijd goed. Had zelf nog nooit gehoord van green seat, dus ik zal daar zeker bij een volgende vakantie over nadenken.

Urbanus

Berichten: 44951
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:31

Ik ben ook voor vliegtax, dan wordt het Sjonnie en Anita gehalte ook wat minder.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:34

lieveli schreef:
Ik ben ook voor vliegtax, dan wordt het Sjonnie en Anita gehalte ook wat minder.


Het lastige van 'foute' opmerkingen is dan ze meestal heel leuk zijn. _O- _O-

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:21

Olle schreef:
Leuke discussie

Ik kan alleen helaas niet veel onderbouwde onderzoeken vinden betreft uitstoot van een vliegtuig tegenover auto en trein.
Het enige wat ik er van terug kan vinden is de volgende link; https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html.

Ik moet zeggen dat ik de cijfers erg dichtbij elkaar vind liggen betreft vliegtuig of auto.

Ik laat zelf geen vliegreisje hierdoor door mijn neus boren. Maar nadenken over groenere alternatieven is altijd goed. Had zelf nog nooit gehoord van green seat, dus ik zal daar zeker bij een volgende vakantie over nadenken.


Het hele vliegen vergelijken met de rest, is appels met peren vergelijken, want naast de CO2 waar we het de hele tijd over hebben heeft het vliegverkeer ook effect op het broeikaseffect door uitstoot van NOx en schijnbaar (wist ik ook niet) hebben de condens-strepen ook negatief effect!
http://www.emissieberekenen.nl/stap6/luchtvaart/

Maar ik vind (nog steeds) dat er binnen Europa dezelfde tax mag komen op vliegen als de andere vervoersmiddelen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:24

Celiien schreef:
Jennyj01 schreef:
Griekenland leeft niet alleen van Nederlandse toeristen he. Er zijn ook mensen die dichterbij wonen.

Germany 2,810,350
United Kingdom 2,397,169
France 1,522,100
Italy 1,355,327

Even de cijfers van de landen om ons heen die erheen gaan op jaarbasis. Denk dat dit toch wel een flinke klap gaat veroorzaaken als deze er niet meer heengaan. En dan hebben we het nog niet over de scandinavische landen, die nog verder moeten reizen :n


Maar als iedereen meer moet betalen en dus dichterbij huis blijft zijn er niet minder toeristen, alleen minder toeristen van ver weg. Als ze niet kiezen voor trein/auto of bus.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:36

Zolang ze in bv India/China etc nog alle plastic en andere zooi in zee mikken of gewoon doorgaan met hun enorm vervuilende fabrieken zonder daar ook maar iets aan te doen pak ik nog 1x per jaar het vliegtuig.

Ook ik vind vliegen heerlijk en ga het liefts ook nog zo ver mogenlijk :P

Ik zou best iets meer willen betalen als ik dan ook weet dat dit geld gebruikt gaat worden voor het ontwikkelen van schonere en zuinigere toestellen.


Wil je echt iets aan het millieu doen dan moet de menselijke bevolking drastisch verminderen.
Daar ben ik zelf al mee begonnen: geen kinderen.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:52

Captain schreef:
Ik vind vliegen heerlijk en zal dat ook blijven doen. :D Ik draag mijn steentje bij door bewust kindloos te blijven.


Dito!

Ik scheid braaf mijn afval, koop onverpakte kromkommers, eet scharrel-lokaalopgegroeid-zekernietiederedag-vlees, pak als het droog is (en ja dat is het vaker dan je denkt) de fiets naar het werk, mijn paarden krijgen verantwoorde brokjes en worden alleen ontwormd indien nodig, heb de cv zo laag mogelijk staan, LED-lampen, laad mijn telefoon op met zonne-energie, hang de was liever buiten ipv in de droger, eet seizoensgroenten, krab het onkruid met de hand tussen de tegels weg, vermijd produkten met palmolie, geen douchespul met microplastics.....

En als ik naar mijn oom en tante in Amerika wil ga ik.
Neemt niet weg dat ik het goed vind dat er aandacht is voor de milieubelastendheid van vliegen, van mij mogen inderdaad europese vluchten verboden worden en vervangen door treinen met gereserveerde zitplaatsen.
En erger me dood aan commentaren als "je moest eens weten hoe vervuilend dit-en-dat is t.o.v. zus-en-zo". Wees gewoon bewust van hoe idioot veel water een kilo vlees produceren kost, hoeveel plastic er in de zee drijft, hoe vervuilend de resten van een elektrische auto zijn en hoe vervuilend vliegen is. Wij met z'n allen hebben er een zooitje van gemaakt, hebben India en China een voorbeeld gegeven qua levensstijl waarvan we weten dat ie niet door nog meer mensen gevolgd kan worden, kortom, het gaat niet meer goedkomen. Helaas.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:52

Ik vlieg wel meestal zo een 3 keer per jaar en dat is zeker een milieubelasting.
Als compensatie eet ik weinig vlees en zuivel en ik heb een baan dichterbij huis gezocht zodat ik op de fiets naar mijn werk kan.

Vliegen scheelt zoveel tijd tov een autorit en sommige plekken waar ik heen ga zijn niet te bereiken met de auto.

Ga overige dit najaar wel met de trein naar Londen. Reistijd is denk ik korter dan per vliegtuig als je alles optelt en het is ook wel leuk met de trein.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:30

Citaat:
...schijnbaar (wist ik ook niet) hebben de condens-strepen ook negatief effect!
Je mist de klepel: het allerbelangrijkste broeikasgas in de wereld, is waterdamp: https://ec.europa.eu/clima/sites/campai ... ses_nl.pdf

Dat gezegd hebbende voelt iedereen volgens mij aan dat ondanks al het niet-vliegen, kindloos blijven, vlees vermijden, de auto laten staan, minder diep uitademen etc etc er een heel groot overkoepelend probleem zichtbaar begint te worden, dat gekoppeld is aan zo ontzettend veel andere zaken en dat van "niemand" is. Die verantwoordelijkheid of het ontbreken ervan zorgt ervoor dat het een soort Rat race is van de mensheid. En die Rat race is allang begonnen en wij gaan de finish niet persoonlijk meemaken (nog minder verantwoordelijkheid).

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:37

Dat dus Zunzuncito...

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:40

Ik vlieg minimaal 2 x per jaar waarvan minstens 1 x intercontinentaal.
Ik had het artikel ook gelezen en ik schrok eerlijk gezegd wel even van de berekening alleen al naar Florida dit jaar en dan had ik Portugal en Griekenland nog niet meegerekend.

Ik praat mezelf altijd ‘schoon’ door me voor te houden dat wij maar een klein pokkelandje zijn en dat eerst maar eens een land als de USA en China wat meer aan het milieu zouden moeten doen.
Je kunt hier wel voorop lopen als het braafste jongetje van de klas maar dat heeft imo geen enkele waarde met zo’n klein k..landje als dat van ons.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:22

Het argument dat andere meer vervuilen, dat we maar een klein land zijn etc is natuurlijk niet steekhoudend. Denk dat iedereen dat wel beseft. Waarschijnlijk hebben m3nsen over de hele wereld dat soort gedachten en daarmee veranderd er helemaal niets.
Is ook de weg van de minste weerstand.

Verbeter de wereld begin bij jezelf of geef gewoon toe ipv naar andere te wijzen.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:26

Jij vindt dat niet steekhoudend, ik wel. Als ik zie wat er in de USA allemaal nog kan op gebied van milieu vind ik het van de zotte dat wij ons hier als braafste jongetje gedragen. Persoonlijke mening, that’s it. En dus doe ik ook niet mee aan de ‘braafste-jongetjes-politiek’ waar dat niet hoeft.
Het staat iedereen uiteraard vrij een andere mening te hebben en zich ernaar te gedragen, maar dring het mij niet op ;)

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:38

Fitzroy schreef:
Jij vindt dat niet steekhoudend, ik wel. Als ik zie wat er in de USA allemaal nog kan op gebied van milieu vind ik het van de zotte dat wij ons hier als braafste jongetje gedragen. Persoonlijke mening, that’s it. En dus doe ik ook niet mee aan de ‘braafste-jongetjes-politiek’ waar dat niet hoeft.
Het staat iedereen uiteraard vrij een andere mening te hebben en zich ernaar te gedragen, maar dring het mij niet op ;)



Ik dring je niets op hoor! Van mij mag je blijven wijzen naar een ander. Vind het wel bijzonder dat je mijn post zo ervaart :)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:51

Ik heb het gevoel dat we constant achter de feiten aanlopen. Zolang onze economie afhankelijk is van verkoop, blijven we vervuilen. Of dat nu vliegen is, of voortdurend nieuwe, slechte kwaliteit, kleding kopen of al dat plastic van de laatste 50 jaar.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:19

purny schreef:
Captain schreef:
Ik vind vliegen heerlijk en zal dat ook blijven doen. :D Ik draag mijn steentje bij door bewust kindloos te blijven.

+1 als er iets slecht is voor het milieu zijn het kinderen wel. Denk eens aan al die pampers.
Ik vlieg hooguit 1 of 2 keer per jaar.


+1 (nouja +2, en partner :'))

Anoniem

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:35

Omdat er ondertussen een interessante discussie is ontstaan verplaats ik dit topic van BEU naar NM (in overleg met TS)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:53

Ik denk dat je veel meer verschil maakt met geen dierlijke producten te eten tov 3x per jaar het vliegtuig niet meer te nemen als je dat normaal wel zou gedaan hebben. Dus die vergelijking vind ik niet tegen elkaar op kunnen.

Wel snap ik dat veganisme hand in hand gaat met zero/ low waste. Wij letten daar naast dat we vegan zijn ook héél erg op. We hebben 1 van onze 2 auto's weggedaan en hebben een lichte moto gekocht (125cc) voor stadsverkeer en verkeer waarvoor we geen snelweg moeten nemen of grote dingen vervoeren, die is véél zuiniger en zo kunnen we onze ene auto ook veel meer laten staan ipv we die moeten nemen... Ook alle kleine beetje doen we ons best voor, recycleren, letten op verpakkingen van producten (vb wasnoten ipv een bus wasmiddel, vaste zeep in een kartonnetje of papiertje kopen ipv in plastic verpakking enz), meeneem potjes/ flessen/ tasjes, tweedehands spullen (van kledij tot meubels en servies) kopen ipv nieuw, enzovoort. Wij zijn ook bewust kinderloos.

Ik heb nog maar 2x in mijn leven gevlogen met het vliegtuig. Al zo lang geleden dat ik er mij niet meer zoveel van kan herinneren zelfs, 1x met school en 1x met mijn ouders. Voor de rest zijn wij het heel erg gewend om te gaan kamperen met de auto van thuis uit, en dat doen wij zelf ook nog steeds. Is ook heel handig met de 3 honden, maar los daarvan voelen wij ons niet thuis op hotel...

Maar ik sluit niet uit dat ik ooit misschien nog eens het vliegtuig neem. Als zal ik wel altijd de afweging maken en niet 'zonder nadenken' even een vliegreis boeken.

Fitzroy: Jouw eigen gedrag naar het milieu toe mag je niet vergelijken met andere plaatsen op de wereld of met andere mensen om dan te concluderen 'oh daar doen ze het nog slechter dus ik hoef mijzelf niet te verbeteren'. Want voor de slechtere voorbeelden, zijn er ook de betere voorbeelden... Alle beetjes helpen, elke mens die zijn best gaat doen hélpt. Dit is zo'n flauw excuus om niet te moeten veranderen. Geen zin in jezelf aanpassen en bewuster gaan leven? Prima. Maar zegt dan gewoon 'het is niets voor mij, ik heb daar geen zin in' ipv met slappe argumenten af te komen die geen steek houden. Niemand dringt jou wat op, maar je wordt gewoon aangesproken op de onwaarheden die je verkondigt. Nét zoals wanneer omni's de veganisten verwijten van opdringen gewoon omdat ze een antwoord krijgen op hun 'argument' die eigenlijk totaal geen steek houdt... Heb je geen goed argument? Geef dan gewoon toe dat je het niet ziet zitten en punt. Anders kan je je aan een tegenantwoord verwachten ;)

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:36


Anoniem

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:16

Ik haaaaat vliegen, maar lange afstanden rijden, met de slaapbus, of met de slaaptrein is ook niet te doen. Dus het blijven gewoon vliegreizen voor mij (zowel binnenlands als terug naar NL).

Overigens compenseer ik het niet: kinderen, grote auto, heel veel vlees. Het kan me niet heel veel schelen wat de milieu-effecten zijn.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:49

enzino schreef:
Overigens compenseer ik het niet: kinderen, grote auto, heel veel vlees. Het kan me niet heel veel schelen wat de milieu-effecten zijn.



En je vraagt je ook niet af wat voor effect dat heeft ben hoe de toekomst van je kinderen en kleinkinderen eruit gast zien?
Verwacht je dat op miraculeus wijze de problemen verdwijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 02:33

fransje23 schreef:
En je vraagt je ook niet af wat voor effect dat heeft ben hoe de toekomst van je kinderen en kleinkinderen eruit gast zien?
Verwacht je dat op miraculeus wijze de problemen verdwijnen?

Volgende generaties zullen in een wereld leven die verschillend is van hoe het nu is. Mogelijk met meer vervuiling, mogelijk met minder vervuiling bv door uitvindingen die nog gedaan moeten worden. Ook is er de mogelijkheid dat werken niet meer nodig is, iedereen virtueel leeft (matrix idee), er geen democratie meer bestaat, of er een kernoorlog plaats heeft gevonden. Of het dan beter of slechter is, is nog maar de vraag en slechts een mening.

Daar ga ik me allemaal niet druk om maken.

Het is mijn taak mijn kinderen klaar te maken om gelukkig en succesvol (volgens hun eigen maatstaf) te kunnen leven in de toekomst en hoe de wereld er dan uit ziet is iets waar ik erg weinig invloed op heb.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:02

Ik ga nooit met het vliegtuig ( grote vervuiler ), ben vegetariër en heb geen kinderen en die komen er ook niet.
Voor mijn gevoel doe ik dus best veel om het milieu te ontlasten.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:25

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat betreft het artikel in de OP: qua CO2 uitstoot kan vliegen wellicht slechter zijn dan vlees eten, maar ze vergeten erbij te vermelden dat methaan een veel zwaarder broeikasgas is en dat wordt voornamelijk in de veehouderij geproduceert.
Desalnietemin kan ik me goed voorstellen dat vliegen veel vervuilender is dan men ons wil laten geloven.

Zelf eet ik geen vlees maar vliegen doe ik ook niet. Als we op vakantie gaan dan doen we dat met de zeilboot, en maken we de meeste kilometers op windenergie.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:10