Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:56

Ik vlieg redelijk wat per jaar maar over het algemeen ook naar bestemmingen waar je niet of met veel langere reistijd met ander vervoer kan komen.

Als ik een week van huis kan, ga ik niet 3 dagen heen en 3 dagen terug met de trein :+

Waar mogelijk wel “CO2-neutraal” en ik reis vaak naar bestemmingen waar veel wordt gedaan voor nature conservation en/of anti poaching en waar bv ook een $1000 conservation fee per week niet ongebruikelijk is. 

Of reizen waardoor bv onderzoek wordt gefinancierd. 

Heel bot gezegd, zonder (eco) toerisme gaat veel natuur op hele korte termijn verloren.



En verder geen kinderen, geen auto en wel zonnepanelen en zoveel mogelijk lokaal voedsel draagt thuis ook al wat bij…

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:05

Roemenie moet ik heen. Heb het idee dat de meeste hier bij Europa voornamelijk aan Spanje, Frankrijk of Engeland denken maar er zijn Europese landen die een stuk verder weg liggen.
Tegenwoordig een stuk goedkoper geworden om te vliegen, maar zelfs 25 jaar geleden was het nog goedkoper dan met de trein en toendertijd was een retourtje met het vliegtuig bijna 400 gulden waar ik nu voor 230 euro vlieg.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:17

Wij gaan dit jaar weer naar Griekenland, moet er serieus niet aan denken om zo’n afstand met een trein af te leggen.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:37

Wij zijn dit jaar naar Florida (oke, telt niet mee in de vergelijking) en de Algarve geweest en gaan nog naar Griekenland. Voor al deze bestemmingen is de trein echt geen alternatief. Dan ben je alleen in Europa al een halve week aan het heen en weer reizen. Mij niet gezien op een vakantie van 2 weken als ik er in 3 uur kan zijn.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:07

nuscaniels schreef:
Voor degene die in Europa wel met de trein gaan ipv een vliegtuig, zouden jullie serieus wel 37 uur een treinreis maken met 5x overstappen t.o.v een vliegreis van 3 uur, even buiten het financiele plaatje om.
Voor mij is dit niet alleen maar een vakantiebestemming, mijn halve familie woont er.



Ik vind dit een twijfel geval.. heb bijv in Azië meerdere treinreizen gemaakt die 30 uur duurden en vind dat geen probleem. Echter hoefde je dan niet of maar 1x over te stappen.
Als ik de tijd heb vind ik dat het lang duurt niet per se een probleem, maar dat het oneindig omslachtig is wel.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:19

:+ ik vind alles onder 2000 km prima te doen met de auto. Zeker met meerdere chauffeurs. Verder vind ik het raar dat bij vliegreizen men altijd alleen spreekt over de vliegtijd. Als ik naar Schiphol moet ben ik al 1,5 uur onderweg voor ik in de vertrekhal sta. Dan nog 3 uur wachten voor je daadwerkelijk de lucht in gaat. Dat is al 4,5 uur voordat je het land uit bent. Met de auto ben ik dan allang het land uit.... zeker in Duitsland kan je in die 4,5 uur al een heel eind van huis zijn.

Vervolgens moet je bij aankomst wachten op je koffer, dan naar een taxi of bus. Met een beetje geluk zit je 1,5 uur later in je hotel. Totale reistijd 9 uur...

Om wat van de omgeving te zien huur je in de vakantie een auto terwijl je eigen op de parkeerplaats van Schiphol staat. Dubbel duur...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:26

MarijeR schreef:
Ik vlieg redelijk wat per jaar maar over het algemeen ook naar bestemmingen waar je niet of met veel langere reistijd met ander vervoer kan komen.

Als ik een week van huis kan, ga ik niet 3 dagen heen en 3 dagen terug met de trein :+

Waar mogelijk wel “CO2-neutraal” en ik reis vaak naar bestemmingen waar veel wordt gedaan voor nature conservation en/of anti poaching en waar bv ook een $1000 conservation fee per week niet ongebruikelijk is. 

Of reizen waardoor bv onderzoek wordt gefinancierd. 

Heel bot gezegd, zonder (eco) toerisme gaat veel natuur op hele korte termijn verloren.



En verder geen kinderen, geen auto en wel zonnepanelen en zoveel mogelijk lokaal voedsel draagt thuis ook al wat bij…

Ok, sommige bestemmingen kan je inderdaad niet komen met ander vervoer. Maar waarom moet je dan per se die bestemming kiezen?

Ik wil erg graag naar Antarctica of naar de bodem van de Atlantische oceaan, maar daar komen is best onpraktisch dus ik laat het maar gewoon :+

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:41

Ligt er ook een beetje waar je heen gaat binnen Europa.
Ben dit jaar een paar keer in Wit Rusland geweest en dan is het al een hoop werk om een visum te krijgen als je op Minsk vliegt. Via ander vervoer is het helemaal een drama omdat andere grensposten nog weer veel meer papierwerk vereisen.
Het visum kost sowieso al meer dan het vliegticket :')

Magrathea, omdat ik iets anders wil dan in een all inclusive resort tussen een boel NL zitten?
Echt daar zou ik nog niet heen gaan als ik geld toe zou krijgen...

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:02

Magrathea, omdat sommige mensen wel heel graag willen ontdekken en reizen. Dat die drang gewoon heel erg groot is.
Waarom willen andere mensen perse een paard? Of een hond? Of een kind? Of een old-timer auto?
Waarom mag dat wel, maar reizen niet?

*edit; overigens kun je prima in Antartica komen.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:16

Ik vlieg dit najaar nog 2x naar Italië omdat ik een week en een keer 5 dagen ga, ga ik echt niet voor rijden. Zakenreis naar China en nog een keer naar Marrakech. Ik reis privium via Schiphol dus weinig stress voor mij en geen 3 uur aanwezig zijn voor mijn vlucht. Ik leef in het nu, hebben de mensen 50 jaar geleden toch ook gedaan? zijn wij er nu dan zoveel slechter op toen zij begonnen met vliegen? Ik heb er persoonlijk weinig last van dus ga net zo hard van deze technische ontwikkeling genieten en gewoon de wereld over. Heb nog genoeg op mijn lijstje wat ik wil zien en wat je in Europa ook niet kan vinden :).

Verder wel zonnepaneeltjes op mijn dak en 1 dag per week vleesloos maar dat is meer toeval dan bewust.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:39

Volgens mij zijn all inclusive resorts nou net de bestemmingen waar men bij uitstek met het vliegtuig naartoe gaat :o?

En tja, ik heb het al eerder gezegd, maar ik kan me toch niet indenken dat er zoiets bestaat als een oerdrang om zo vaak met het vliegtuig te gaan om de wereld te ontdekken (voor zover je dat zo kan noemen, de hele wereld is wel ongeveer ondekt). Ik bedoel, dan zullen mensen die dat 100+ jaar geleden hadden wel super ongelukkig zijn geweest, die konden immers niet met het vliegtuig :o

Ik heb er echt moeite mee dat er zoveel mensen gewoon zoiets hebben van "het maakt me allemaal niet uit wat de milieu-impact is, ik wil reizen dus ik doe dat gewoon". :n Maar goed, dat is een trend die ik vaker zie. En wat ik al zei, het idee dat als je één ding doet dat je dan die andere dingen niet meer hoeft te doen. Heel jammer.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:02

Dat jij je dat niet kan voorstellen, wil niet zeggen dat het er niet is. Dat jij het niet ontdekken vind, omdat het al 'ontdekt' is, wilt niet zeggen dat het niet zo is voor mensen (Zoals ik) om die tempels, bergen, woestijnen zelf te ervaren.

100+ jaar geleden reisden mensen ook; echter deden ze dit per schip en alle mogelijke manieren in die tijd. Ze hadden het er zelfs voor over om er voor dood te gaan..
Colonisatie en ontdekkingsreizigen? Nu zijn er echter geen boten meer die heen en weer gaan vanuit bepaalde landen en is vliegen bij uitstek de beste manier om andere continenten te verkennen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:16

Mijn punt is dat ze wel reisden maar niet per vliegtuig. En je negeert het tweede deel van mijn post.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:29

Stephanie_M schreef:
Ik reis privium via Schiphol dus weinig stress voor mij en geen 3 uur aanwezig zijn voor mijn vlucht.


Fijn voor je.
Ik heb geen idee hoe het met de slaaptrein naar Italië is.

Citaat:
Ik leef in het nu, hebben de mensen 50 jaar geleden toch ook gedaan? zijn wij er nu dan zoveel slechter op toen zij begonnen met vliegen?

:o?
Waar gaat dit over?

Wat mij betreft hoef je het niet in het morele te trekken. Maar aangezien jij dit doet: die vergelijking met mensen 50 jaar terug gaat niet op.

Jij kunt weten wat de uitstoot van kooldioxide voor problemen veroorzaakt, wat de herrie met de omwonenden doet en dat er ook vervuiling met roet is (witte vliegtuigstrepen in de lucht, zware was in Aalsmeer).
Jij kunt dit weten - en het dan toch doen: dat is moreel slecht.
(Jouw keuze om de vraag te stellen.
Maar ook rationeel is het niet slim om de feiten te ontkennen.)

Je kunt weten hoe de wereld er uit komt te zien "als we het accoord van Parijs niet halen" - in ruime zin des woords dan.
Dwz: het streven om onder de +2 te blijven.
Naar de letter van de wet staat er niets over luchtvaart in dit accoord.
Citaat:
Ik heb er persoonlijk weinig last van dus ga net zo hard van deze technische ontwikkeling genieten en gewoon de wereld over. Heb nog genoeg op mijn lijstje wat ik wil zien en wat je in Europa ook niet kan vinden :).

...dat mag - maar doe liever wel :o dat bord voor je hoofd vandaan.
Dat jij wil genieten: prima.
Maar dat jouw hobby stevige schade oplevert, daar ga je aan voorbij. Dat is struisvogelpolitiek en verregaand onverstandig.
Citaat:
Verder wel zonnepaneeltjes op mijn dak en 1 dag per week vleesloos maar dat is meer toeval dan bewust.

Uitstekend! +:)+
....nou de rest nog!

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:34

De mooiste ervaringen die ik in mijn leven heb meegemaakt waren allemaal ver weg. Snorkelen met een walvishaai in Mozambique, twee weken geleden met de midzomernachtzon op de Noordkaap gestaan, in Zuid Afrika met een rubberbootje naast een bultrug gevaren, overnachten in de hoogste kroeg van Afrika, enz.
Daar vallen al mijn vroegere kampeerreizen naar Frankrijk bij in het niet.
Als ik genoeg geld had ging ik meerdere keren per jaar vliegen, ik wil nog zoveel zien van de wereld.

Tja voor het milieu doe ik weer andere dingen. We hebben een zonneboiler, geen kinderen (niet uit milieuoogpunt, maar helpt wel), eten nauwelijks vlees, goed geisoleerd huis, mijn vriend fietst naar zijn werk, ik scheid al mijn afval.

Vliegen geef ik echt niet op. Egoïstisch? Vast. Ik vind het trouwens prima als ze er een ecotax opgooien, dan spaar ik wel wat meer.

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:35

Magrathea schreef:
Mijn punt is dat ze wel reisden maar niet per vliegtuig. En je negeert het tweede deel van mijn post.


De echte ontdekkingsreizigers hoefden ook geen vrij te vragen aan hun werkgever en binnen 3 weken weer thuis te zijn.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:42

Magrathea schreef:
Volgens mij zijn all inclusive resorts nou net de bestemmingen waar men bij uitstek met het vliegtuig naartoe gaat :o?

En tja, ik heb het al eerder gezegd, maar ik kan me toch niet indenken dat er zoiets bestaat als een oerdrang om zo vaak met het vliegtuig te gaan om de wereld te ontdekken (voor zover je dat zo kan noemen, de hele wereld is wel ongeveer ondekt). Ik bedoel, dan zullen mensen die dat 100+ jaar geleden hadden wel super ongelukkig zijn geweest, die konden immers niet met het vliegtuig :o

Ik heb er echt moeite mee dat er zoveel mensen gewoon zoiets hebben van "het maakt me allemaal niet uit wat de milieu-impact is, ik wil reizen dus ik doe dat gewoon". :n Maar goed, dat is een trend die ik vaker zie. En wat ik al zei, het idee dat als je één ding doet dat je dan die andere dingen niet meer hoeft te doen. Heel jammer.
Niet enkel de all inclusives hoor, behoorlijk wat andere bestemmingen ook.

Waarom kun je je dat niet indenken? Er zijn zoveel oerdriften en laten we eerlijk zijn, de Hollanders zijn sowieso een reislustig volkje, al heel wat eeuwen. Ik kan me enkele oerdriften voorstellen die behoorlijk wat meer impact op de aarde hebben, daar hoor ik niemand over.

Kijk ik dan naar mezelf, dan kan ik het eigenlijk prima verantwoorden: Ik eet vrijwel geen vlees, zo min mogelijk zuivel, groene energie, elektrische auto, ik fiets veel, zuinig huis, ik probeer zoveel mogelijk lokaal te kopen, afval scheiden, recyclen, geen kinderen enzovoorts. Daar tegenover staat inderdaad wel meermaals per jaar een verre reis en zakelijk vlieg ik ook regelmatig.

Waarom? Omdat ik de wereld zelf wil zien, andere culturen, lokale gewoontes en voedsel. Ik wil iets voor de wereld betekenen. En ja, dat kan ook prima in Nederland. Maar ik heb niet zoveel met Nederland, zeg maar gerust niets :')

Het is echt een bewuste keuze. Ja, ik zou prima minder kunnen vliegen en een ander vervoerstype kunnen kiezen. Kom je echter niet heel snel in bijv. zuid Amerika of Australië/Azië. Ik doe best een hoop om de aarde te sparen, omdat ik hier achter sta en dit eigenlijk niet meer dan normaal vind.

Ik ben daarnaast ook sterk van mening dat mensen met kinderen an sich al een behoorlijk grote impact achter laten, persoonlijk zou het wat betreft aantal, wat mij betreft wat minder mogen. Net al gezinnen met 2/3/4/ auto's voor de deur, die bevuilen nog veel meer.

Ten slotte deel ik je mening dat ik het niet begrijp dat er ook mensen bestaan die werkelijk overal maling aan hebben, dat vind ik behoorlijk egoïstisch.

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:44

...en die mensen 50 jaar terug:
ik woonde toen in Rotterdam.
Als Feyenoord in Portugal moest spelen (...Estudiantes...) ging het Legioen per vrachtboot.

"Je bent een havenstad of je bent het niet."

(Extra milieubelasting vrijwel nihil.)

En niet het reizen is belastend voor het milieu, maar de manier waarop.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:48

zoals hierboven ook iemand noemt ‘ik leef nu’. Heb pakweg 80 jaar op deze wereld en naast het werken, huishouden en andere verplichtingen hoort een beetje genieten er ook bij. En vakantie dus, voor ons is dat in een warm land met strand, leuke excursies etc. En de reis erheen nag dan zo snel/comfortabel mogelijk.
Niet goed voor t milieu, klopt. Egoistisch: ook. Maar dat is jammer, ik ga liever vakantie vieren dan verstandig en milieubewust thuis te zitten balen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:24

Zonder eco toerisme zal een groot deel van de natuur sneller kapot zijn dan door milieu schade.
Even als voorbeeld Kenia.
Prachtige natuur, grote problemen met human–wildlife conflicten.

Leg maar even uit dat er aan de andere kant van de wereld een hoop Europeanen en Amerikanen zijn die natuur daar toch wel erg mooi en belangrijk vinden.
Dat ze dus niet zo moeten zeuren als olifanten de mais oogst verwoesten en mensen daar hun gezin een jaar niet kunnen voeden (want 3x per dag maispap...) en dat de geiten en koeien steeds gedood worden door leeuwen en ze dus ook geen melk meer hebben.

Of geef ze een alternatief met een deel toerisme, een deel natuur beheer en heel belangrijk, onderwijs gericht op natuur en beheer.

Dat vind ik persoonlijk erg belangrijk en dat soort projecten probeer ik dus te steunen tijdens mijn reizen.
En ook onderzoeksprojecten en anti poaching, wat ook een heel groot probleem is voor de natuur.

Voor mij bestaat reizen niet uit m'n reet ergens in het zand planten om te genieten van de zon op de goedkoopst mogelijke manier.
De laatste keer dat ik een vliegtuig in stapte om te chillen in de zon, was in 1991...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:44

Is ecotoerisme dan echt de juiste oplossing? Komt het niet door oprukkende woestijnen dat die dieren simpelweg niet meer te eten hebben en zich dus wenden tot akkers en vee?
Ik zie dan meer heil in een oplossing om de dieren buiten te houden in plaats van toeristen te importeren...

Dinsdag werd dit toevallig in nieuwsuur ook aangestipt. Over hoe ze in Zwitserland zichzelf op de borst kloppen omdat ze aan natuurherstel doen. Heel leuk maar daarvoor moest er dus wel eerst jaren en jaren aan ecotoerisme overheen gaan. Skivakanties zijn funest voor de bergen en sneeuw :\

Ailill schreef:
Niet enkel de all inclusives hoor, behoorlijk wat andere bestemmingen ook.

Ik doelde op de uitspraak: ik wil iets zien van de wereld en niet in een all-inclusive resort zitten.
Mars schreef:
Niet goed voor t milieu, klopt. Egoistisch: ook. Maar dat is jammer, ik ga liever vakantie vieren dan verstandig en milieubewust thuis te zitten balen.

Hier word ik dus erg verdrietig van.
Waarom neem je trouwens aan dat iedereen die niet het vliegtuig pakt dus ook geen vakantieviert en "verstandig en milieubewust thuis zit te balen"?
Ik heb gewandeld in de Dolomieten, ik ben per trein naar Rome geweest, heb gekano'd in de Ardèche en vorig jaar ook een weekend naar Lille geweest per trein. Ik verveel me niet hoor. :) (Aanrader trouwens, Lille is 2u met de Thalys vanaf Rotterdam Centraal, retourreis kost iets van 50 euro, en het is een leuk stadje!)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:03

Magrathea schreef:
Is ecotoerisme dan echt de juiste oplossing? Komt het niet door oprukkende woestijnen dat die dieren simpelweg niet meer te eten hebben en zich dus wenden tot akkers en vee?
Ik zie dan meer heil in een oplossing om de dieren buiten te houden in plaats van toeristen te importeren...

Buiten wat dan?
Natuur? Geen omheining? Migratie van dieren door verschillende landen?
Het grootste probleem zit hem trouwens in de groei van de lokale bevolking in de laatste 2 generaties.
De natuur redt zich daar al duizenden jaren en metallerlei verschillende problemen met droogte en overstromingen.

En ja, er zijn al zeer succesvolle projecten waar eco toerisme een groot verschil heeft gemaakt voor de lokale bevolking en de natuur.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:20

Magrathea schreef:
Hier word ik dus erg verdrietig van.
Waarom neem je trouwens aan dat iedereen die niet het vliegtuig pakt dus ook geen vakantieviert en "verstandig en milieubewust thuis zit te balen"?
Ik heb gewandeld in de Dolomieten, ik ben per trein naar Rome geweest, heb gekano'd in de Ardèche en vorig jaar ook een weekend naar Lille geweest per trein. Ik verveel me niet hoor. :) (Aanrader trouwens, Lille is 2u met de Thalys vanaf Rotterdam Centraal, retourreis kost iets van 50 euro, en het is een leuk stadje!)


Dat neem ik niet aan voor een ander, ik zou zelf zitten balen als ik mn vliegvakanties op moet geven. Geniet er enorm van na een jaar hard werken er tussenuit.

Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:31

Mars schreef:
Dat neem ik niet aan voor een ander, ik zou zelf zitten balen als ik mn vliegvakanties op moet geven. Geniet er enorm van na een jaar hard werken er tussenuit.


Zeer herkenbaar.
En stomtoevallig heb ik niks met kanoeen in de Ardèche, de bron van de Donau of de charme van Lille en wel met Major League baseball in Boston, Toronto of Tampa, wel met Canadian Football in Ottawa en wel met Chinatown in San Francisco om er maar een paar te noemen. Dus dat ga ik doen.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:31

Mars schreef:
Magrathea schreef:
Hier word ik dus erg verdrietig van.
Waarom neem je trouwens aan dat iedereen die niet het vliegtuig pakt dus ook geen vakantieviert en "verstandig en milieubewust thuis zit te balen"?
Ik heb gewandeld in de Dolomieten, ik ben per trein naar Rome geweest, heb gekano'd in de Ardèche en vorig jaar ook een weekend naar Lille geweest per trein. Ik verveel me niet hoor. :) (Aanrader trouwens, Lille is 2u met de Thalys vanaf Rotterdam Centraal, retourreis kost iets van 50 euro, en het is een leuk stadje!)


Dat neem ik niet aan voor een ander, ik zou zelf zitten balen als ik mn vliegvakanties op moet geven. Geniet er enorm van na een jaar hard werken er tussenuit.


Mee eens Mars. kijk alweer uit naar mijn vakantie straks in november. Hup naar de zon, heerlijk.
En anderen die liever dichterbij huis blijven ook prima, vakantie invullen op een manier waar je je goed bij voelt.
En dat betekent voor mij dus geen vakantie zoals Magrathea het omschrijft, dan nog liever gewoon een week thuis vrij zijn.( He, wel goed voor milieu dan)