Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:15

Ik heb wel tijd & geld om een verre reis te maken, maar dat doe ik niet.
En kinderen vind ik echt niet leuk, en dat ik daarmee ook het milieu nog eens ontlast zijn voor mij echt pluspunten.
Zou ik ze wel willen dan nog zou ik het dus niet doen vanwege de aarde die helemaal verziekt is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:27

Ja precies, misschien zou ik kinderen wel willen overwegen als ik zeker wist dat het de komende 100+ jaar nog helemaal top zit met de aarde.

Ik vind dat overigens niet te vergelijken met het maken van verre reizen. 3 weken Zuidoost Azië is toch geen oerbehoefte waar je diep ongelukkig van wordt als je er niet aan toegeeft?

_Nadia_

Berichten: 2653
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:45

Ik woon in Engeland en als wij naar familie in Nederland gaan gaan we met de bus or huren we een auto. Simpelweg omdat dat met 8 kinderen goedkoper is (en we nogal gelimiteerd zijn qua bagage als we vliegen, niet handig)

Nu moet ik eind Oktober vanuit Londen naar Frankfurt (in mijn eentje) en ik heb net mijn vluchten geboekt. Waarom? Vliegen was 60£ retour, auto was alleen de overtocht al £80 en dan moet ik nog autohuur (of auto van een vriendin lenen), benzine, parkeerkosten etc betalen. Trein kwam op 210£ en een busreis was op zich wel te betalen met £58 retour, maar je doet er 14.5 uur over (en dat is zonder files etc)

In t dagelijks leven hebben we geen auto, gebruiken alleen t OV en lopen veel, eten voornamelijk afgeprijsd voedsel van de supermarkt dat anders weggegooid wordt (met 80-90% korting) en wonen in een relatief klein appartement wat we door warmte van de buren amper hoeven te stoken. Zijn we grote vervuilers? Ja, met 8 kinderen is dat onvermijdelijk maar ik probeer ze wel te leren zo zuinig mogelijk met energie om te gaan, wij hebben bijna geen afval meer en kopen geen nieuwe kleding/meubels/huisraad.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:12

Ik vind het een lastig onderwerp en tot voor kort stond ik er ook helemaal niet bij stil.

Omdat ik veel familie in het buitenland (wel Europa) heb wonen, vlieg ik een paar keer per jaar. Gewoon, omdat het goedkoper en sneller is dan de trein (over de bus wil ik het al helemaal niet hebben), maar het is dus wel ontzettend slecht.. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar een vliegtax mag wat mij betreft zo worden ingevoerd - bijvoorbeeld om dat vervolgens in het treinnetwerk te investeren (ik begrijp dat het eenvoudiger klinkt dan is...). Het is gewoon absurd hoe veel goedkoper tickets de afgelopen jaren zijn geworden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:45

Ja echt. Van mij mogen de trein- en vliegprijzen echt wel omgekeerd :=
Qua tijd scheelt het vaak niet eens zoveel.

Trouwens, leuk voor dit topic: Nieuwsuur doet deze week een reportage over duurzaam reizen. Gisteren is die man heen en weer naar Bristol gegaan. Heenreis met de trein, was wel duur maar weet even niet meer hoe duur. De man gaf wel aan dat het een stuk comfortabeler was, plus dat je op meer tijdstippen kunt reizen. De reis zelf duurde in totaal maar 2u langer dan de terugreis, die met het vliegtuig was. Dit kwam doordat hoewel de vlucht korter is de procedures rondom vliegen ook veel tijd kosten (douane, bagage reclaim), dat heb je allemaal niet met de trein. En voor een vakantie van, noem maar wat, 2 weken, is 2u extra reistijd echt het probleem niet lijkt me.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:54

Het toppunt van milieuvervuiling; met het vliegtuig naar de Bristol :+ :')

Van mij mogen ze ook de prijzen omdraaien. Flink wat belasting op kerosine gooien die ze dan in schoner vervoer kunnen stoppen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:56

Was dat sarcastisch? :o? Bristol is een stadje in het zuidwesten van Engeland, net onder Wales.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:57

Ah vandaar! Ik dat dat je autocorrect Brittannië in Bristol had veranderd :')
Nooit van gehoord haha!

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:59

Ik vraag me af hoeveel van jullie dan een man/vrouw/vriend/vriendin hebben die MOETEN vliegen? Want mijn man vliegt rustig 50 a 60 keer per jaar. En nee, denk dat niemand naar Abu Dhabi met de auto of trein gaat. :+ Voor ons is het dus vooral werk gerelateerd.

Zelf vlieg ik niet. Ik hou er niet van. Maar denk dat wij dan alsnog grotere vervuilers zijn dan diegene die 1x per jaar een keer op vakantie gaan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:01

8nnemiek schreef:
Ah vandaar! Ik dat dat je autocorrect Brittannië in Bristol had veranderd :')
Nooit van gehoord haha!



_O- _O- Nee dat is niet zo. Ik moest ook later pas denken aan de budget kledingwinkel :=
Wat vrij ironisch is want Bristol is blijkbaar een super duurzaam stadje dat protesteerde tegen de komst van een mainstream supermarkt, koffiewinkels heeft waar je geen disposables meer kunt krijgen, een voor Engelse begrippen zeer uitgebreid fietspadennetwerk, eigen valuta om niet vast te zitten aan het grotere economische systeem.. Lijkt me een walhalla :o :o

@Sunrise: ik denk dat de vervuiling van de luchtvaart niet grotendeels is gestoeld op mensen die vliegen voor hun werk of voor familiebezoek... Zeker in deze tijd van het jaar niet.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:10

Nee oke, maar hij vliegt vaker dan een gemiddeld persoon per jaar. Dat zou ik dan vreemd vinden dat de een wel de wereld mag zien door zijn werk en de ander niet omdat het anders te vervuilend is?

Ik gok dat de vervuilers juist zitten in mensen met dit werk of familiebezoek. Meestal doe je dat vaker dan op vakantie gaan is mijn idee? Vliegtax mag van mij ook gewoon hoor. Ik vind het ook vreemd dat het zo vervuilend is maar wel goedkoper dan het OV. Maar als ik prijzen van 600 pp zie all inclusive een week snap ik wel dat mensen zo vaak weggaan. Ik zie ook wat mijn man zijn vliegtickets kosten incl onbeperkt eten en drinken aan boord. Tja, dan is dat toch echt goedkoper dan de trein hoor.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:31

Als je voor je werk moet vliegen laat je je echt niet weerhouden door een vliegtaks. Een weekendje Milaan kan zo misschien wel een stuk onaantrekkelijker gemaakt worden.
Eigenlijk zou er wat gedaan moeten worden aan de low cost carriers als Ryanair. Zijn ook nog slecht voor het personeel en vliegen trajecten die ook net zo goed met auto of trein afgelegd kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 06-08-18 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:31

Ik heb hier wel eens over na gedacht. Ik vlieg wel, maar dat is omdat het veel goedkoper is dan treinreizen. Het is van de zotte dat een vliegtuig Parijs een stuk goedkoper is dan treinen terwijl het een veel belastender is dan het ander. Het zou prettig zijn als het openbaar vervoer betaalbaarder gemaakt wordt. Ik denk dat dat uiteindelijk de beste oplossing is: Interrailen is imo een van de meest comfortabelere manier van reizen, maar doordat het zo duur is, wordt er nu vaak gevlogen.

Buiten Europa langere vluchten is een ander verhaal: dat is niet haalbaar met een trein, maar dat zijn over het algemeen gelukkig ook geen vakanties die mensen heel vaak doen en dan is er ook wel een serieus prijsverschil met een retourvliegen Londen.

Terugkomend op de vraag: Nee, ik hou het wel in mijn achterhoofd, maar ik ben nog niet gestopt met vliegen. Ik wil graag iets van de wereld zien, maar ik heb geen budget om alternatieve reismethoden te proberen ten opzichte van het vliegen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:35

Het liefste reis ik met de trein, maar heel eerlijk. Ik kan kiezen tussen een treinreis die 2 dagen en nachten duurt en die mij excl eten/drinken al minimaal 700 euro kost of een vliegreis van 2.45 uur en die mij tussen de 60 en max 250 euro kost.

Dan is de keuze snel gemaakt voor die 2 weken dat ik kan gaan.
Jaren niet gevlogen, maar ja vriendje in het buitenland sinds dit jaar en dan is elke minuut dat je samen kan zijn nog belangrijker.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:02

Ik vind dus eigenlijk dat we best wel verwend zijn :o
Het mag best wel weer terug naar (iets) vroeger wat dat betreft. Vroeger op de basisschool ging er nooit iemand op vakantie buiten Europa, nu is het vrijwel standaard dat iedereen met een beetje geld naar Turkije, Egypte, Marokko etc etc moet want je moet wat zien van de wereld. Tja ik ga er vanuit dat ik nog vele jaren mag leven, ik zou dolgraag de hele wereld rondreizen maar het klimaat hoeft echt niet te lijden daarom. Dan wacht ik wel tot er een milieuvriendelijker alternatief is :) Tot die tijd is er genoeg te zien binnen trein- of interrail afstand.

https://www.bedrock.nl/vliegen-is-heilig-of-toch-niet/ < Dit legt het goed uit.

Oprechte vraag trouwens. Als je meer van de wereld wil zien, kan dat toch ook dichterbij huis? Of heb je alles van Europa al gezien? (Misschien gaat dat hard met citytripjes maar die vind ik eigenlijk nog wel het ergst :o )

Edit: op zich is vliegen per persoon per kilometer niet eens het meest vervuilend. Een reis naar bijv Moskou zou je beter per vliegtuig kunnen maken dan wanneer je met 1 persoon in een auto reist (uitgaande van een efficient model vliegtuig). Maar, beter is het dan toch om die reis überhaupt niet te maken? Die mogelijkheid wordt vaak vergeten heb ik het idee.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:22

Wij blijven altijd wel binnen Europa: Portugal, Griekenland, Canarische eilanden etc. Maar no way dat ik daar met een trein/bus etc heen ga.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:23

enzino schreef:
Beetje terugkomend op wat Nagini zegt en op de OP:

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier aangeven niet te vliegen wel een verre vakantie zouden willen maken, wel het geld ervoor (over) hebben en ook de tijd ervoor vrij zouden kunnen maken.

Het is heel makkelijk om te roepen dat je niet vliegt vanwege het milieu als je geen tijd/geld/zin/behoefte hebt om ergens heen te gaan.

Net zo als mensen die kinderloos willen blijven vanwege het milieu. Is dat ook echt opofferen of wil je gewoon geen kinderen?


Nou dit inderdaad. Sommige mensen hebben gewoon totaal geen behoefte om uberhaupt op vakantie te gaan en vaak hangt er dan een toon aan "dat andere mensen dat dan ook maar niet moeten doen".

Iemand zei dat die verre reis geen "oerdrang" kan zijn. Maar voor sommige is dat wel. Vast niet zoals rammelende eierstokken natuurlijk.. maar gewoon die drang om andere dingen te zien, ervaren en te leren. Andere talen en culturen mee te maken. Jungles of hoge pieken zien. Sommige mensen voelen niet dat NL genoeg is. En soms voel je dat heel sterk. Ik zei als klein kind al dat ik ging reizen.

En ondanks dat vliegen slecht voor het milieu is, het zien van andere culturen of toestanden tussen rijk en arm en verbreden van je horizon zorgt er wel vaak voor dat je ruimdenkender bent over bepaalde dingen en problemen ziet waar je dan aan oplossingen kunt bijdragen, of juist dingen meer in perspective ziet.

Danielleeee_
Berichten: 3175
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:38

Ik pak liever de trein :D Het duurt wat langer, maar je ziet wel 100x zoveel en je leeft echt naar de bestemming toe. Dus niet instappen in nederland, paar uur later uitstappen in een ander land. Qua gemak is dat natuurlijk super fijn, maar qua de reis er naartoe vind ik dat niks. En ook voor het milieu vlieg ik zo min mogelijk :)

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:41

Sunrise19 schreef:
Ik vraag me af hoeveel van jullie dan een man/vrouw/vriend/vriendin hebben die MOETEN vliegen? Want mijn man vliegt rustig 50 a 60 keer per jaar. En nee, denk dat niemand naar Abu Dhabi met de auto of trein gaat. :+ Voor ons is het dus vooral werk gerelateerd.

Zelf vlieg ik niet. Ik hou er niet van. Maar denk dat wij dan alsnog grotere vervuilers zijn dan diegene die 1x per jaar een keer op vakantie gaan.


Dat is in t bedrijf van m’n vader heel erg teruggedrongen door Skype en conferencecalls. Ipv 50x per jaar is t nu nog maar 6x Per jaar ofzo.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:40

|(
lieveli schreef:
Ik ben ook voor vliegtax, dan wordt het Sjonnie en Anita gehalte ook wat minder.

:(:) wat een kapsones opmerking.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:50

Magrathea schreef:
Ja echt. Van mij mogen de trein- en vliegprijzen echt wel omgekeerd :=
Qua tijd scheelt het vaak niet eens zoveel.

Trouwens, leuk voor dit topic: Nieuwsuur doet deze week een reportage over duurzaam reizen. Gisteren is die man heen en weer naar Bristol gegaan. Heenreis met de trein, was wel duur maar weet even niet meer hoe duur. De man gaf wel aan dat het een stuk comfortabeler was, plus dat je op meer tijdstippen kunt reizen. De reis zelf duurde in totaal maar 2u langer dan de terugreis, die met het vliegtuig was. Dit kwam doordat hoewel de vlucht korter is de procedures rondom vliegen ook veel tijd kosten (douane, bagage reclaim), dat heb je allemaal niet met de trein. En voor een vakantie van, noem maar wat, 2 weken, is 2u extra reistijd echt het probleem niet lijkt me.


De Volkskrant had er laatst ook een artikel over, maar dan naar Barcelona.

Wat ik het voordeel vind van het vliegtuig boven bijv de ICE, is dat je maar max 2 uur naast een vreemde zit ipv 7 en je sowieso wat meer vrijheid hebt. Dus het duurt wel bijna even lang in totaal, maar het comfort dat je krijgt is anders (hier dus zelfs minder comfort voor een hogere prijs, wat me tot nu toe voor het vliegtuig heeft doen kiezen).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:03

Ja, wat die man ook al zei, dat de snellere verbinding er wat hem betreft morgen nog lag :=

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:13

Sunrise19 schreef:
Ik vraag me af hoeveel van jullie dan een man/vrouw/vriend/vriendin hebben die MOETEN vliegen? Want mijn man vliegt rustig 50 a 60 keer per jaar. En nee, denk dat niemand naar Abu Dhabi met de auto of trein gaat. :+ Voor ons is het dus vooral werk gerelateerd.

Zelf vlieg ik niet. Ik hou er niet van. Maar denk dat wij dan alsnog grotere vervuilers zijn dan diegene die 1x per jaar een keer op vakantie gaan.


Ik moet ook voor mijn werk regelmatig vliegen, wat mij betreft mogen bedrijven de milieuschade ook compenseren bij voorbeeld door dit af te kopen.
Dat is nog niet dé oplossing maar wel een stap in de juiste richting.
Privé kiezen we er dit jaar bewust voor om niet te vliegen omdat we toch iets willen doen en de rapportage "reizen is het nieuwe roken" heeft ons geïnspireerd. .

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:36

Ik vlieg voor mijn werk regelmatig. En toevallig zit ons hoofdkantoor in een stadje dicht bij Bristol. Ik moet ook regelmatig in Londen zijn en kijk dan altijd eerst de opties per trein maar ik heb in het dorp waar ik woon geen openbaar vervoer dus moet ik met mijn auto (hybride) al een dik uur rijden om naar een redelijk station te gaan waar ik ook 's morgens vroeg en 's avonds laat terecht kan. Dan moet ik nog parking betalen, treinticket a 250 euro als ik geluk heb.

Terwijl met het vliegtuig naar Londen een halfuurtje rijden is naar de luchthaven en ik vaak voor 100 euro op en neer ben. Ik vlieg op Londen City (aanrader, of mag ik dat niet zeggen in dit topic) en stap daar direct de DLR op en ben in 20 min voor 3 pond in het midden van het centrum

Als ik naar Bristol ga vlieg ik ook. Dat is geen doen met de trein. Ik vlieg naar Bristol Airport, steek de straat over naar Europcar en pak mijn huurauto. Moest er ooit een treinverbinding komen van Bristol Airport naar Londen (of uberhaupt Temple Meads) zou ik het wel overwegen. Ik heb gewoon een grondige hekel aan de bus.

In mijn prive vloog ik wel regelmatig maar nu niet meer. Ik ben zo vaak weg voor het werk dat ik er van geniet om thuis te zijn. Dan ga ik wandeltochten doen met de hond.

Verder ook geen kids, oa voor het milieu maar ook andere redenen, sorteer ik mijn afval en leef ik verder mijn leven.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:44

juval schreef:

Hmmm, ja, leuk stukje, maar dit gaat niet helemaal op als het compensatie voor vliegen betreft:
Citaat:
Zelf ziet hij meer in het opkopen en vernietigen van (Europese) emissierechten, die bedrijven nodig hebben om CO2 te mogen uitstoten. Momenteel kan dit via Carbonkiller.org, van de Nederlandse milieuorganisatie WISE. De verwachting is dat het grootschalig vernietigen van emissierechten de prijs van ervan opdrijft, waardoor CO2-uitstoot steeds duurder en bedrijven de uitstoot zullen willen verminderen.

De luchtvaart moet pas vanaf 2020 voor emissierechten gaan betalen. Als je nu rechten vernietigd voor de industrie ben de op het verkeerde vlak bezig. Namelijk niet het schoner maken van het vliegen, maar het wegpesten van de industrie ten gunste van landen/regio’s die het wat minder nauw nemen. Dat komt ten eerste het klimaat niet ten goede door minder schone productie in die regio’s + transport naar de EU dmv (vervuilende) scheep- en luchtvaart, die je nou juist wilde vermijden.
Ten tweede breng je de economie en werkgelegenheid om zeep, want we kunnen niet zonder de maakindustrie aangezien die iets van waarde maken uit ruwe grondstoffen. Dan zijn we zodadelijk wel heel schoon en groen en milieubewust, maar zijn we ook massaal werkloos.
Tot slot is er ook nog industrie die producten maakt die je nodig hebt om energie-besparende producten te maken, danwel de levensduur te verlengen.

En wat betreft dat bedrijven de uitstoot zullen willen verminderen: die zijn zich daar absoluut van bewust en daar wordt al hard aan gewerkt en daar zijn ook al harde afspraken over. De industrie is daarin al veel verder dan de andere sectoren, zoals wonen. Daar is nog heel veel verbetering te behalen. Probleem in de industrie is dat technologie er nog niet is, of nog niet bewezen is, of dat soms domweg de natuurwetten verdere reductie tegenhouden.

Damned schreef:
Betere en goedkopere treinverbindingen zouden ook al veel helpen denk ik, nu zou ik niet eens weten hoe ik precies met de trein naar het buitenland kan reizen.
http://www.nsinternationaal.nl