Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:44

Janneke2 schreef:
Mars schreef:
Maar dat is ook met uitleg van oa de bijbel. Lees ik daarin een vreemde tekst waar ik een vraag over stel is het ‘ja maar dat is symbolisch en moet je niet letterlijk nemen.’ En op een ander punt wordt weer geroepen ‘ja maar in de bijbel staat...’
Met andere woorden: komt op mij over als het interpreteren van tekst op een manier die op dat moment voor jou past. En dat maakt het hele boek imo ongeloofwaardig. Het is niet consequent.


Idd, wat Verootjoo ook zegt: de bijbel is niet zozeer '1 boek' - afhankelijk van welke stroming je aaanhangt zit je zo op 65 of nog weer meer. (Met van die vreselijke termen als 'deuterocanoniek' en 'apocrief', wat allebei zoiets betekent als dat het boek volgens de spreker tweederangs is....)
Met allerlei verschillende auteurs, uit verschillende tijden en die aan telkens wisselende groepen mensen iets anders wensen mee te delen.

Dus 'dat het niet consequent is', dat kun je zo hebben ;) .
En wat mij betreft heeft deze vorm van inconsistentie niets te maken met ongeloofwaardigheid.
In tegendeel, wat mij betreft. Een profeet of een dichter of een geschied-duider of een verhalenverteller: natuurlijk schrijven die mensen anders. En het oer-symbolische boek 'apokalyps' is geschreven aan mensen die vervolgd werden dus dat moest in geheimtaal. (Niemand die echt precies alle ins en outs van die geheimtaal kent... Maar er staan mooie en gruwelijke beelden in, waar schilders uitgebreid uit geput hebben. En niet alleen Jeroen Bosch.)

Daarna de kwestie van interpretatie...
Veel christenen gaan om met geld alsof er 'God noch gebod' zou zijn. Zogezegd de krenten uit de pap halen en wat jou niet past negeer je of ontken je. ('Menselijk, al te menselijk'.)


De Bijbel is in de loop van 1600 jaar door zo’n 40 mannen geschreven. Sommige mannen schreven meerdere Bijbelboeken. De Bijbel is eigenlijk een minibibliotheek van 66 boeken: 39 van de Hebreeuwse Geschriften, vaak het Oude Testament genoemd, en 27 van de christelijke Griekse Geschriften, vaak het Nieuwe Testament genoemd. Wat de bijbelboeken samenbindt is dat de schrijvers ervan verklaarden "door god geïnspireerd" te zijn geweest. De geschiedkundige nauwkeurigheid is opmerkelijk. De bijbel bevat profetieën waarvan een groot deel in vervulling ging al in de tijd waarover in de bijbel wordt geschreven.

de canon van de christelijke Griekse geschriften werd zoals algemeen wordt aangenomen, samengesteld door de eerste eeuwse christelijke gemeente.De kerk heeft geen canon naar eigen keus vastgesteld; het is juister te zeggen dat de kerk de boeken erkende die christenen altijd al als een gezaghebbend Woord van God hadden beschouwd.”

Volgens de Bijbel was een van de wonderbare gaven van de geest die in de eerste decennia van de christelijke gemeente werden gegeven, „het onderscheiden van geïnspireerde uitspraken” (1 Korinthiërs 12:4, 10). Sommigen van die christenen kregen dus een bovenmenselijk vermogen om het verschil te onderscheiden tussen uitspraken die echt door God geïnspireerd waren en uitspraken waarmee dat niet het geval was.

De inhoud van de boeken vormt het belangrijkste bewijs van canoniciteit. De canonieke geschriften zijn in harmonie met dat wat we in de rest van de Bijbel vinden (2 Timotheüs 1:13). Ze dringen er bij de lezers op aan god lief te hebben, te aanbidden en te dienen en ze waarschuwen tegen bijgeloof, demonisme en schepselaanbidding. Ze zijn historisch nauwkeurig en bevatten ware profetieën. En ze moedigen de lezers aan tot naastenliefde. De apocriefe geschriften verschillen daarvan. De apocriefe boeken dateren van omstreeks het midden van de tweede eeuw en zijn dus van veel latere datum dan de canonieke geschriften. Ze schilderen een beeld van Jezus en het christendom dat niet in harmonie is met de geïnspireerde geschriften.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 11:47

2Babootje: Volgens mij was het in Sodom en Gomorra niet Abraham,maar Lot,die nog mocht ontsnappen met zijn familie. Maar ze mochten op hun vlucht niet omkojken- de vrouw van Lot deed dat toch uit nieuwsgierigheid,maar veranderde van schrik in een zoutpilaar.Ik ben in Israel geweest en heb die zoutpilaar gezien,waarvan gezegd wordt dat het de vrouw van Lot zou zijn.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:47

Maar... de bijbel is toch ook maar geschreven door mensen..?
Waar is dan het bewijs?
Als ik iets opschrijf,betekent dat niet dat het waarheid is?

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:52

Tivoli schreef:
Maar... de bijbel is toch ook maar geschreven door mensen..?
Waar is dan het bewijs?
Als ik iets opschrijf,betekent dat niet dat het waarheid is?


Daar is onderzoek naar gedaan. Een studie theologie wordt ook niet zomaar erkend als wetenschappelijke studie aan de universiteit :)
En nog steeds wordt er allerlei onderzoek gedaan naar het hoe en wat van de gebeurtenissen in de Bijbel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:54

Tivoli schreef:
Maar... de bijbel is toch ook maar geschreven door mensen..?
Waar is dan het bewijs?
Als ik iets opschrijf,betekent dat niet dat het waarheid is?

Bewijs en geloof gaan niet samen.

Zo snel je het kan bewijzen is het geen geloof meer.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:06

De bijbel is nou ook weer geen sprookjes boek, redelijk wat dingen zijn aangetoond in de archeologie. Ik denk wel dat natuurrampen en dergelijke door mensen uit die tijd werden uitgelegd als een daad van god. In hoeverre god daarvoor werkelijk verantwoordelijk was, is natuurlijk de vraag en daar komt geloof bij kijken. Ik denk dat Jezus echt bestaan heeft, te veel (ook niet bijbelse) bronnen benoemen hem.
Het is jammer dat tijdsreizen niet mogelijk is, want dan zou je werkelijk kunnen spieken hoe hij was en niet wat mensen er van gemaakt hebben door de eeuwen heen.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 12:06

Jezus zei toch: Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:14

anjali schreef:
Jezus zei toch: Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven!


Maar wat geloof je dan? Wat de RKK van de persoon Jezus gemaakt heeft, of wil je weten hoe hij werkelijk is geweest als persoon?

Of je nou gelooft dat hij de zoon van god was of niet, de kerk heeft een imago van hem gemaakt, wat hij waarschijnlijk nooit is geweest, alleen al het feit dat hij als blanke man wordt afgebeeld strijkt mij tegen de haren in.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:23

Tivoli schreef:
Maar... de bijbel is toch ook maar geschreven door mensen..?
Waar is dan het bewijs?
Als ik iets opschrijf,betekent dat niet dat het waarheid is?

...zeker als het ging om:
"...het is ruim een eeuw na de moord op Jezus, er zijn allerlei soorten en maten volgelingen van Jezus en men besluit om een lijst op te stellen welke geschriften betrouwbaar zijn en welke niet"
...dan hebben we het over een sociaal proces.

Bijvoorbeeld geschriften waarin vrouwen een prominente rol speelden hebben het doorgaans niet gehaald. (= De meerderheid heeft dat aspect laten vallen...)

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:46

CharleyT schreef:
Zo fijn he, zo'n dictator als god. En zo hebben meer godsdiensten hun ''dictator''.

Het hangt er maar vanaf wat voor definitie je aan dictator geeft. Heeft god het recht om een soevereine heerser te zijn? In mijn ogen wel, omdat hij de oorsprong is van alles wat leeft. "De grote baas" als je het zo wil noemen. Omdat hij ons heeft gemaakt, kent hij onze gevoelens, gedachten, zwakheden.

De verhalen uit het OT laten juist zien dat god meermalen heeft ingegrepen om de goedwillende zachtaardige mensen niet onder de kwaden te laten lijden. De boodschap van Jezus is dat God een einde zal maken aan alle aardse koninkrijken en zijn koninkrijk in de hemel en op aarde zal vestigen. Een koninkrijk waar Jezus ons om leerde bidden in Mattheus 6:9 (het "onze vader"). "Bid dus op deze manier: Onze vader in de hemel, laat uw naam geheiligd worden. Laat uw Koninkrijk komen. Laat uw wil gedaan worden op aarde net zoals in de hemel. "Dat koninkrijk zal vrede, voorspoed en veiligheid brengen. Maar ook een einde aan ziekte en dood. In zo'n koninkrijk wil ik eerlijk gezegd wel leven. Wat is het alternatief?

CharleyT schreef:
Als die goden het nu eerst eens samen zouden uitvechten wie de echte Grote Baas is, kunnen we daarna eindelijk vreedzaam in 1 geloof verder leven.

Dat klopt, en dat gebeurt inderdaad nu ook. Wij leven nu in een tijdsperiode die de bijbel omschrijft als de tijd van het einde, Deze heeft betrekking op een tijdsperiode die het besluit van een samenstel van dingen kenmerkt en in de vernietiging van dat samenstel culmineert door het ultieme oordeel van God dat in de bijbel Armageddon wordt genoemd. Het boek Daniel onder andere, omschrijft nauwkeurig de komst en val van achtereenvolgende wereldrijken als een beeld dat door gods koninkrijk wordt verbrijzeld. Daarmee wordt ook een tijdsperiode omschreven waarin dit zal gebeuren. Wij leven nu in die tijdsperiode. Na die oordeelsdag breekt er een tijd aan die in openbaring 21:3 en 4 als volgt wordt omschreven: "Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: "Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn. Hij zal elke traan uit hun ogen wissen De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij."

CharleyT schreef:
Maar alle gekheid op een stokje, met zo'n citaat bevestig je alleen maar mijn idee over het OT. Terwijl je het waarschijnlijk als uitleg/verontschuldiging bedoelt. Gezien de vele vertalingen en overleveringen van OT en NT is er overal wel een antwoord op te vinden wat de gelovige past. Vele teksten zijn voor velerlei uitleg vatbaar en van dit gegeven wordt dankbaar gebruik van gemaakt


Ik ben het met je eens als je zegt dat er meerdere interpretaties zijn van de bijbel. Maar waar je naar zou moeten kijken is of deze interpretaties in overeenstemming zijn met de hele bijbel.
De oosterfelijkheidsleer is hier een voorbeeld van.Talrijke teksten vermelden dat de menselijke ziel (Hebr.: neʹfesj) sterft, naar het graf gaat en vernietigd wordt (Ge 17:14; Joz 10:32; Job 33:22; Ps 22:29; 78:50; Ez 18:4, 20). De christelijke Griekse Geschriften stemmen daar natuurlijk mee overeen en spreken eveneens over de dood van de ziel (Gr.: psuʹche) (Mt 26:38; Mr 3:4; Han 3:23; Jak 5:20; Opb 8:9; 16:3).
Toch is de onsterfelijkheidsgedachte diep geworteld niet alleen in de christelijke leer, maar ook in andere geloofsovertuigingen zoals het boeddhisme.
De oosterfelijkheidsleer is afkomstig uit de - niet christelijke - Griekse filosofie, welke hun eigen betekenissen aan het begrip „ziel” toeschreven, zoals „heengegane geest”, „de onstoffelijke en onsterfelijke ziel”, „de kosmische geest” en „het onstoffelijke beginsel van beweging en leven”. De Griekse filosofie was in die tijd een erg populair gedachtengoed en de christelijke leer beinvloed
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-08-18 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:48

Daphara schreef:
Of je nou gelooft dat hij de zoon van god was of niet, de kerk heeft een imago van hem gemaakt, wat hij waarschijnlijk nooit is geweest, alleen al het feit dat hij als blanke man wordt afgebeeld strijkt mij tegen de haren in.


Jezus wordt als blanke man afgeschilderd omdat bijbels gezien hij komt uit de geslachtslijn van David, Joods was en dus een Joods uiterlijk had.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:52

enzino schreef:
Tivoli schreef:
Maar... de bijbel is toch ook maar geschreven door mensen..?
Waar is dan het bewijs?
Als ik iets opschrijf,betekent dat niet dat het waarheid is?

Bewijs en geloof gaan niet samen.

Zo snel je het kan bewijzen is het geen geloof meer.


Dat klopt niet helemaal. De bijbel geeft zelf een definitie van geloof. Het noemt geloof een verzekerde verwachting. Een bewijs van werkelijkheden die (nog) niet worden gezien.

Voorbeeld: je zegt: ik geloof dat er een trein aankomt. Want je hoort hem aankomen, alleen je ziet hem nog niet. Maar die trein komt er echt aan.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:58

Babootje schreef:
Daphara schreef:
Of je nou gelooft dat hij de zoon van god was of niet, de kerk heeft een imago van hem gemaakt, wat hij waarschijnlijk nooit is geweest, alleen al het feit dat hij als blanke man wordt afgebeeld strijkt mij tegen de haren in.


Jezus wordt als blanke man afgeschilderd omdat bijbels gezien hij komt uit de geslachtslijn van David, Joods was en dus een Joods uiterlijk had.


Ik volg je niet...

Jezus met (donker) blond lang haar, blauwe ogen en slanke gelaatstrekken is dus absoluut niet logisch.
De joodse afstamming zou juist zorgen voor een iets wat getint uiterlijk, stevige neus, kort haar (wat de norm was voor mannen in die tijd). Dat is wat ik dis bedoel met het imago vs de werkelijkheid.

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:07

Ik vind deze ook altijd wel een goede...

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:13

enzino schreef:
Tivoli schreef:
Maar... de bijbel is toch ook maar geschreven door mensen..?
Waar is dan het bewijs?
Als ik iets opschrijf,betekent dat niet dat het waarheid is?

Bewijs en geloof gaan niet samen.

Zo snel je het kan bewijzen is het geen geloof meer.


Over wat voor bewijs gaat het nou eigenlijk...?
@Tivoli: 'de bijbel zegt zelf al' dat ze door verschillende mensen is geschreven.
(Nog al wat geleerden hebben gereconstrueerd dat sommige brieven van Paulus door iemand anders zijn geschreven - voor die theorieën zijn gedegen bewijzen.)

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:14

Dat ben ik met je eens Daphara. Alhoewel er ook blonde joden met blauwe ogen zijn, zou je laatste plaatje meer voor de hand liggen als afbeelding van Jezus. Ook wordt Jezus in de bijbel omschreven als "schoon van uiterlijk". Gezien hij volmaakt was zal het ook een knappe man zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-08-18 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:25

enzino schreef:
Tivoli schreef:
Maar... de bijbel is toch ook maar geschreven door mensen..?
Waar is dan het bewijs?
Als ik iets opschrijf,betekent dat niet dat het waarheid is?

Bewijs en geloof gaan niet samen.

Zo snel je het kan bewijzen is het geen geloof meer.



@Tivoli: ik denk dat je vraag is, welk bewijs is er dat de bijbelschrijvers geïnspireerd waren door God?
Dat bewijs wordt o.a. geleverd door de (geschiedkundige) nauwkeurigheid van de bijbel. Bijbelschrijvers schreven ook over dingen die zij op dat moment nog niet konden weten. Zij kregen bijvoorbeeld in het OT wetten van god o.a. met betrekking tot hygiene die zij toen nog niet begrepen maar wij inmiddels wel door de wetenschap.
Ook schreven zij profetieën op die in een veel latere tijd (na hun dood) pas in vervulling gingen. Zo wordt bijvoorbeeld de val van Jeruzalem vele honderden jaren van tevoren gedetailleerd voorspeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:39

Babootje schreef:
Dat ben ik met je eens Daphara. Alhoewel er ook blonde joden met blauwe ogen zijn, zou je laatste plaatje meer voor de hand liggen als afbeelding van Jezus. Ook wordt Jezus in de bijbel omschreven als "schoon van uiterlijk". Gezien hij volmaakt was zal het ook een knappe man zijn geweest.




Ik ben daar persoonlijk bewijs van. :+ M'n broer is wel weer een typische Joodjood om te zien. Overigens geloven wij niets, we zijn het enkel van afkomst.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:40

Babootje schreef:
Dat klopt niet helemaal. De bijbel geeft zelf een definitie van geloof. Het noemt geloof een verzekerde verwachting. Een bewijs van werkelijkheden die (nog) niet worden gezien.

Voorbeeld: je zegt: ik geloof dat er een trein aankomt. Want je hoort hem aankomen, alleen je ziet hem nog niet. Maar die trein komt er echt aan.


Als je de trein aan hoort komen dan zeg je toch “de trein komt er aan” (want je hebt bewijs je hoort hem). Pas als je niet 100% zeker bent maar wel behoorlijk overtuigd van jezelf zeg je ik geloof dat de trein er aan komt. Bewijs kun je ook horen, zien, proeven enz. Ik begrijp verzekerde verwachting niet zo?

Vind dit wel een interessante discussie, ga er toch wel iets anders tegen aan kijken.

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:42

Babootje schreef:
@Tivoli: ik denk dat je vraag is, welk bewijs is er dat de bijbelschrijvers geïnspireerd waren door God?
Dat bewijs wordt o.a. geleverd door de (geschiedkundige) nauwkeurigheid van de bijbel. Bijbelschrijvers schreven ook over dingen die zij op dat moment nog niet konden weten. Zij kregen bijvoorbeeld in het OT wetten van god o.a. met betrekking tot hygiene die zij toen nog niet begrepen maar wij inmiddels wel door de wetenschap.
Ook schreven zij profetieën op die in een veel latere tijd (na hun dood) pas in vervulling gingen. Zo wordt bijvoorbeeld de val van Jeruzalem vele honderden jaren van tevoren gedetailleerd voorspeld.

Er worden ook dingen in de Bijbel geschreven die onlangs pas in vervulling zijn gegaan of die nog in vervulling moeten gaan voor het einde der tijden kan worden ingezet.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 13:49

Babootje schreef:
Dat ben ik met je eens Daphara. Alhoewel er ook blonde joden met blauwe ogen zijn, zou je laatste plaatje meer voor de hand liggen als afbeelding van Jezus. Ook wordt Jezus in de bijbel omschreven als "schoon van uiterlijk". Gezien hij volmaakt was zal het ook een knappe man zijn geweest.

Mag ik weten in welke Bijbelpassage Jezus als schoon van uiterlijk wordt omschreven? Als Rooms-Katholiek ben ik helaas niet zo Bijbelvast als jij. Ik meende dat ergens staat dat Hij onopvallend van uiterlijk zou zijn?Ik denk trouwens dat iemands uiterlijk zowiezo niet zo belangrijk is,het gaat toch om het innerlijk.En ook de kleur doet er niet toe,want het Christendom is een internationaal en wereldwijd geloof.Het is dus niet aan een bepaald volk of stam gebonden.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:04

Citaat:
Dat bewijs wordt o.a. geleverd door de (geschiedkundige) nauwkeurigheid van de bijbel. Bijbelschrijvers schreven ook over dingen die zij op dat moment nog niet konden weten. Zij kregen bijvoorbeeld in het OT wetten van god o.a. met betrekking tot hygiene die zij toen nog niet begrepen maar wij inmiddels wel door de wetenschap.
Ook schreven zij profetieën op die in een veel latere tijd (na hun dood) pas in vervulling gingen. Zo wordt bijvoorbeeld de val van Jeruzalem vele honderden jaren van tevoren gedetailleerd voorspeld.


Oeps - dat van die hygiëne kan ik niet mee uit de voeten.
Ja - bacteriën en zo, dat wisten ze niet. Dat wil niet zeggen dat de hygiëne hen onbekend was....
(De 18e, 19e eeuwse artsen waren klungels - vandaar dat vrouwen die in een ziekenhuis bevielen en masse stierven aan 'kraamvrouwenkoorts'. Heel veel andere mensen in eerdere tijden waren veel verstandiger.)

Wat mij eerder treft dan 'de profetie kwam uit' (vrijwel elke oudere stad is wel eens belegerd etc geweest en de tijdsaanduiding is niet altijd even helder) -
is het feit dat Israël er zo'n uiterst kritische serie geschriften op na hield.

'Een koning hebben is al helemaal niets', maar om een of andere reden komt er toch een koning.
Vervolgens: stuk voor stuk krijgen ze er van langs. - ;) Voor sommigen wellicht het bewijs dat God een dictator zou zijn.
Voor mij eerder het omgekeerde: de gelegenheid om machtige lui stevig te bekritiseren is goud waard!

En Maria zong het ook nog:"...de machtigen gaan van hun tronen".

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 14:06

In de Romeinse catacomben waar de eerste Christenen begraven zijn, zijn afbeeldingen te zien van Christus als de Goede Herder,en dan zie je een baardeloze vrij jonge man met kort haar. En tamelijk licht van huidskleur.Die afbeeldingen stammen dus uit de tijd kort na Jezus'aardse leven.Voor mij als Rooms-Katholiek tellen ook de visioenen van de H.Zuster Faustina (een Poolse non) die Jezus gezien zou hebben en opdracht kreeg een schildering van Hem te laten vervaardigen. Daar heeft Hij wel donkerblond of lichtbruin lang haar. Nou ja,ik ben zelf wel een beetje uit de tijd van Jesus Christ Superstar, zo'n beeld heb ik er zelf van.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:09

...ja, dat is de Apollo traditie.

In de catacomben van een eeuw later wordt Jezus afgebeeld in de Zeus traditie: breed persoon met baard.

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:13

Van mij mag iedereen zijn wat hij is. Alle geloven of niet geloven, stromingen etc. Ik vind het allemaal best.

Het nadeel vind ik wel vaak als het om geloven c.q overtuigingen gaat dat de gelovigen/ overtuigden zich beter voelen dan de ander gelovigen of de niet gelovigen/ overtuigden. Daar komt dan ook weer vaak de zendingsdrang vandaan (uit goedheid, want die mensen willen niet alleen in de hemel komen maar gunnen het ook hun medemens).

Ik denk dat juist "jezelf beter voelen dan de ander", het startpunt is van een hoop ellende in het hier en nu alsook in het verleden. Ik denk dat dit ook in ons mensen zit, want het is heel erg moeilijk voor mij voor ons, om jezelf, onszelf te relativeren en te bedenken / beleven dat de ander zijn/ haar ideeën evenveel wellicht waardevoller nog zijn dan ons eigen denkbeelden/ ideeën , overtuigingen etc.

Zouden we onszelf namelijk wel goed kunnen relativeren dan was zendingsdrang niet nodig, laat staan een ander gaan bestraffen daar die bepaalde regels niet naleeft volgens het geloof c.q doden, martelen etc. Legio voorbeelden hier en nu in het verleden door allerlei groeperingen laten het bewijs zien.

Ik denk dus dat het allerbelangrijkste is "respect opbrengen voor ieder individu en ieders geestelijk vrijheid". Helaas is dat blijkbaar het allermoeilijkste op dit moment, want daar hoeven we alleen maar voor om ons heen te kijken.