Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15164
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 14:27

MarlindeRooz schreef:
Maar dat doen ze in de bijbel ook?

Ja in het Oude Testament.Walgelijk vind ik dat.

anjali
Berichten: 15164
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 14:30

Mars schreef:
En volgens beide geloven mag je niet mee in hun vliegtuig als je je andere ticket niet verscheurd. Dat lijkt me een probleem.

Niet volgens die geloven,maar sommige geestelijken van die geloven hebben er moeite mee. Maar,geestelijken zijn ook maar mensen die ook niet alles kunnen weten.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:31

anjali schreef:
Vero schreef:
Maar het Jainisme heeft ook geen schepper, dus dat botst dan toch met het Christendom? Of ligt dat aan mij.

Bij het Jainisme zeggen ze geen uitspraak over God te kunnen doen omdat dat boven het menselijke begripsvermogen ligt.


Maar dat spreekt toch het feit dat je in het christendom God wel degelijk hoort te erkennen (als ik dat even goed zeg, en begrijpende uit vele reacties van gelovigen in dit topic) toch alsnog tegen? :o?

anjali
Berichten: 15164
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 14:33

Sizzle schreef:
Nou ben ik benieuwd: Welke hemel zou je kiezen als je voor 2 deuren komt te staan?

Volgens het Jainisme is er onderling verkeer mogelijk tussen de diverse hemelen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:35

anjali schreef:
Sizzle schreef:
Nou ben ik benieuwd: Welke hemel zou je kiezen als je voor 2 deuren komt te staan?

Volgens het Jainisme is er onderling verkeer mogelijk tussen de diverse hemelen.


Dat is handig :)*

BigOne
Berichten: 38360
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:40

Maar Ts, het Jainisme is dus van voor alle andere geloven, oertijd?? Dus hoe kun je daar mee instemmen als er volgens de gelovigen de wereld pas door god is geschapen, das een beetje heel erg vreemd. Komt op mij over alsof één van de twee dus sprookjes zit te vertellen.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:42

Qerty schreef:
Ik ben het wel met Theadora eens.
Ik kan me voorstellen dat wonderlijke ervaringen die verootjoo heeft meegemaakt best persoonlijk zijn en vind het best ver gaan om er op die manier naar te vragen.


Hoezo? Als ze dat niet wil vertellen dan zegt ze dat toch gewoon?
Voor mij is het gewoon niet te geloven, misschien heeft zij er wel aantoonbaar bewijs voor?

anjali
Berichten: 15164
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 14:44

@Memories: nou,als je het zo scherp stelt,daar zit wat in,dan ben ik voornamelijk Christen, omdat ik inderdaad wel degelijk geloof in een persoonlijke God,waarvan Jezus de zoon is.Maar het bestaan daarvan wordt in het Jainisme niet ontkend.Zij hebben een multidimensioneel beeld van de werkelijkheid,waarin vanalles mogelijk is,ook dingen die wij in onze 3dimensionele realiteit niet kunnen zien of begrijpen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:46

Een ongelovige vriendin had een medisch ‚wonder‘ doorgemaakt, ofwel zeer veel geluk gehad.
Mijn religieuze moeder wilde het zo ontzettend graag als religeus wonder toewijzen wat op zijn beurt behoorlijk onrespectvol is naar een niet- gelovige :+
Ze was gewoon echt even in de war dat het nu in haar ogen in feite geen marketing waarde had _O-

Ze bleef maar drammen op: ja maar wat heeft ze dan anders gedaan. Gewoon geluk hebben kan blijkbaar niet :D

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:47

Ibbel schreef:
TS: wat ik overigens heel grappig vind, is dat je er twéé geloven op na houdt :+ Daar zou je in de Middeleeuwen als ketter voor verbrand zijn, maar dat terzijde: het éne ware geloof (want dat zullen beide geloven wel beweren) is dus kennelijk niet voldoende voor je.
En ik dacht altijd dat 'mix and match' - ik pak van een geloof wat me bevalt en de rest laat ik liggen - niet echt de bedoeling was...

Wat vinden de andere gelovigen hier in het topic van het idee 'van twee walletjes te eten' qua geloof: ik pak een beetje Zen, en een beetje Joods en ik creeër mijn eigen versie?

En ik bedoel dit niet banketstaaf, ik ben hier echt oprecht in geinteresseerd. Hoe verenig je het met de bijbel dat je er een tweede geloof op na houdt?

....die Romeinse keizer heeft wel succes gehad. Die meneer vond zichzelf Almachtig en God moest naar zijn beeld en gelijkenis ;) herijkt worden....

'Het enige ware geloof' - zo wenst de roomse kerk zichzelf te zien, erg bijbels is dat niet. Maar de meeste ketters die verbrand werden, werden dat na de middeleeuwen door de roomse kerk.
Niet heel erg veel andere stromingen
beweren zo drastisch 'enig en waar' te zijn.

Als steile calviniste herken ik mijzelf wel in 'kijk uit met mix and match: dat wordt al gauw iets 'menselijks, al te menselijks'.
Voor de sex kun je als man een godsdienst zoeken waar je veel vrouwen mag hebben;
(als vrouw kun je Wicca worden maar daarna is de spoeling dun.... |( )
neem voor het gemak ook maar iets waar je alcolhol mag,
waar geen/ weinig regels mbt geld zijn,
in sommige opzichten is dat roomse gedoe met biechten wel makkelijk,
etc.
Gesteld dat je na ampele overweging iets op deze manier gekozen hebt - dan is dat in mijn ogen toch wel een 'zwakke' keuze.

Aan de andere kant: ik ben binnen het christendom een minderheid in de zin dat ik zaken als rente (maakt de rijken rijker en de armen armer) serieus nemen. Net als de Joden en Moslems.
...dus in die zin is 'uitkiezen wat je ligt' iets wat vrijwel iedereen doet.

anjali
Berichten: 15164
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 14:48

bigone schreef:
Maar Ts, het Jainisme is dus van voor alle andere geloven, oertijd?? Dus hoe kun je daar mee instemmen als er volgens de gelovigen de wereld pas door god is geschapen, das een beetje heel erg vreemd. Komt op mij over alsof één van de twee dus sprookjes zit te vertellen.

De tijdsaangave in het Boek Genesis moet je toch niet letterlijk nemen.Als daar staat 6 dagen,dan denk ik dat dat symbolisch is voor 6 tijdperken.Voor God zou toch 1 dag zijn als 1000 jaar,en andersom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:52

anjali schreef:
bigone schreef:
Maar Ts, het Jainisme is dus van voor alle andere geloven, oertijd?? Dus hoe kun je daar mee instemmen als er volgens de gelovigen de wereld pas door god is geschapen, das een beetje heel erg vreemd. Komt op mij over alsof één van de twee dus sprookjes zit te vertellen.

De tijdsaangave in het Boek Genesis moet je toch niet letterlijk nemen.Als daar staat 6 dagen,dan denk ik dat dat symbolisch is voor 6 tijdperken.Voor God zou toch 1 dag zijn als 1000 jaar,en andersom?



6000 jaar is alsnog erg weinig, als je het vergelijkt met de feitelijk bewezen vier en een half biljoen jaar dat deze al bestaat.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:53

;) ik neem het verhaal/ het lied van Genesis 1 uiterst serieus, maar niet letterlijk.

Maar de dagen neem ik wel letterlijk: de zon gaat onder: deze dag is voorbij.
En het is de culturele basis van de week.

theadora99

Berichten: 3634
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:25

Kinke schreef:
Qerty schreef:
Ik ben het wel met Theadora eens.
Ik kan me voorstellen dat wonderlijke ervaringen die verootjoo heeft meegemaakt best persoonlijk zijn en vind het best ver gaan om er op die manier naar te vragen.


Hoezo? Als ze dat niet wil vertellen dan zegt ze dat toch gewoon?
Voor mij is het gewoon niet te geloven, misschien heeft zij er wel aantoonbaar bewijs voor?


Opzich is de vraag denk ik niet erg. Maar de hele toon van het bericht kwam op mij heel aanvallend over en ik kan me voorstellen op anderen (waaronder verootjoo waar het aan gericht was) ook. Ik denk dat ik en Qerty dat bedoelen. Vragen naar welke wonderlijke ervaringen mag, en verootjoo is geheel vrij om daar wel of niet antwoord op te geven, geen probleem. Maar met de vijandigheid die ik proef uit de reactie zou ik niet eens antwoord willen geven :+

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:32

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Volgens het Jainisme is er onderling verkeer mogelijk tussen de diverse hemelen.


Dat is handig :)*
Droog :')

verootjoo
Berichten: 35659
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:58

theadora99 schreef:
Kinke schreef:

Hoezo? Als ze dat niet wil vertellen dan zegt ze dat toch gewoon?
Voor mij is het gewoon niet te geloven, misschien heeft zij er wel aantoonbaar bewijs voor?


Opzich is de vraag denk ik niet erg. Maar de hele toon van het bericht kwam op mij heel aanvallend over en ik kan me voorstellen op anderen (waaronder verootjoo waar het aan gericht was) ook. Ik denk dat ik en Qerty dat bedoelen. Vragen naar welke wonderlijke ervaringen mag, en verootjoo is geheel vrij om daar wel of niet antwoord op te geven, geen probleem. Maar met de vijandigheid die ik proef uit de reactie zou ik niet eens antwoord willen geven :+


Neuh, had ook niet zoveel behoefte om mijn wonderervaringen te vertellen :)
Voegt ook weinig toe aan de discussie denk ik, aangezien daar mensen niet van gaan geloven.

Geloven kan je pas als je van binnenuit geraakt wordt en niet door tweedehands wonderervaringen :)

anjali
Berichten: 15164
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 16:07

@Resistance: de tijdsaangaven in de Bijbel neem ik symbolisch. Dus ook als er staat 1000 jaar betekent dat niet letterlijk 1000 jaar,maar een hele lange tijd. Oosterlingen gebruiken meer bloemrijke en symbolische taal. De Bijbel komt ook uit het Oosten.Ook het Jainisme werkt met tijdsvakken. We zouden nu in Kali Yuga zitten,dat is een hele slechte tijd. Hierna komt er een tijd dat het nog slechter zou gaan,en daarna zal het weer opwaarts gaan.Dat is een kosmische cyclus.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:56

verootjoo schreef:
Neuh, had ook niet zoveel behoefte om mijn wonderervaringen te vertellen :)
Voegt ook weinig toe aan de discussie denk ik, aangezien daar mensen niet van gaan geloven.

Geloven kan je pas als je van binnenuit geraakt wordt en niet door tweedehands wonderervaringen :)


Tja, dat is voor mij als niet gelovige te gemakkelijk. Ik ben iemand die bewijzen wil zien voor ik iets geloof, als dat dan afgedaan wordt met 'je kunt pas geloven als je van binnenuit geraakt wordt' dan is het dus voor mij iets wat jij gelooft maar wat dus totaal niet bewezen is.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:04

Wat voor de een heel bijzonder is hoeft niet bijzonder te zijn voor een ander.
Ik snap volledig dat je zulke (kwetsbare) informatie niet perse wil strooien.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:18

uiteraard, en dat is prima. Maar het maakt het voor iemand die niet gelooft wel extra ongeloofwaardig.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:22

Kinke schreef:
Tja, dat is voor mij als niet gelovige te gemakkelijk. Ik ben iemand die bewijzen wil zien voor ik iets geloof, als dat dan afgedaan wordt met 'je kunt pas geloven als je van binnenuit geraakt wordt' dan is het dus voor mij iets wat jij gelooft maar wat dus totaal niet bewezen is.


Maar misschien is dat 'geraakt worden door iets van binnenuit' het bewijs.

Het lijkt me inmiddels duidelijk dat het bestaan van God nooit op een rationalistische, empirisch wetenschappelijke manier bewezen kan worden. Maar dat geldt voor heel veel dingen... denk aan het hebben van een klik met mensen of dieren, of geraakt worden door de juiste muziek. Dat is geen harde wetenschap - maar voor jezelf is het ervaren bewijs genoeg.
Los van de vraag of er een God bestaat, als je een spirituele ervaring hebt, dan kan ik me heel goed voorstellen dat dat voor de meeste mensen genoeg is, omdat voor ons als mens ervaringen en gevoelens enorm belangrijk zijn.

Neem ook een totaal ander voorbeeld, bv angst, waarbij 1 negatieve ervaring genoeg kan zijn om ergens een leven lang bang voor te zijn. Rationeel bedenken dat je geen gevaar loopt, maakt voor je gevoel niet zo gek veel uit. Wel kun je met behulp van je ratio je angst weer ontwennen, maar dat is niet een kwestie van 1 keer het bewijsmateriaal op een rijtje zetten en dan ben je over je angst heen. Eigen ervaringen wegen zwaarder dan indirect bewijsmateriaal.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:42

Dit topic is heel hard gegaan! Wil toch nog even reageren op een wat oudere post, namelijk die van het vliegend spaghetti monster. Ik denk dat maar weinig mensen geloven dat er daadwerkelijk een vliegend spaghetti monster is. Wat ik wel bijzonder vindt is dat deze club heel mooi een aantal basis 'regels ' heeft samengevat die ervoor zorgen dat wij mensen prettig kunnen samenleven. Een soort sociale norm over hoe we met elkaar om zouden moeten gaan en die basis regels zijn best universeel binnen heel veel verschillende geloofsstromingen. In mijn ogen is dat een van de belangrijkste redenen van geloof naast zingeving (waarheidszoeking) en hoop.

verootjoo
Berichten: 35659
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:43

Ik snap dat het vaag is en dat is het voor mij ook altijd geweest. Totdat ik dus echt geraakt werd, het leek toen net alsof mijn ogen geopend waren en ik er compleet anders naar ging kijken.
Toen kwam ik dus tot geloof.

En ik was er werkelijk van overtuigd dat het niet bestond. Zo zijn er ook vele anderen tot geloof gekomen.
Natuurlijk heeft niet iedereen zo’n geloofsverhaal. Anderen hebben hun hele leven nooit getwijfeld aan het bestaan van God en voor hen is het de gewoonste zaak van de wereld. Voor anderen is het een hele zoektocht van het ene naar het andere uiterste.
Ik werd dus geraakt en ging op zoektocht, en God belooft: ‘wie mij zoekt zal mij vinden’, en dus heb ik hem gevonden.

En ja dat is geloof, en nee er zijn dus geen bewijzen, en waren die er wel zou dat nooit genoeg zijn om iemand die niet gelooft te overtuigen om wel te geloven. Zo werkt het namelijk ook niet met geloof.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:44

Maar...en ik bedoel dit niet beledigend, je kunt jezelf toch van alles wijsmaken? Bijvoorbeeld, je wilt in god geloven, als je maar jezelf vaak genoeg zegt dat je god voelt bij een bepaalde ervaring of emotie, dan is het eenvoudig om het echt te gaan geloven?

verootjoo
Berichten: 35659
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:57

Neuh, zo eenvoudig is het niet :+