Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:02

Ja ik :') :7

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:02

Sizzle schreef:
Maakt het god trouwens nog wat uit welk geloof je aanhangt? Komen die allemaal gezellig in een multiculti hemel?
Of hoe gaat dat dan in zijn werk?
Katholiek: uitstappen op verdieping 2
Joods: verdieping 6
Moslim: begane grond

Als het wel uitmaakt: hoe weet je dan dat je de juiste te pakken hebt?

Eske, nee eigenlijk niet, het gaat er toch juist wel om hoe je je gedraagd (daden)?


Er is dus geen hemel en hel, maar er komt een wederopstanding. Hierbij krijgen de echte gelovigen het eeuwige leven.

Jezus heeft meerdere keren gezegd dat geloof in Jezus en dat hij is gestorven voor je zonden je rechtvaardig maakt, niet je daden. Maar ook dat het niet de bedoeling is dat we nu meer gaan zondigen.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:03

@ Sizzle: ik ben in principe niet zo bezig met de hemel -
maar ik denk van A tot Z dat de hemel multi culti is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:04

Eske_B schreef:
Iedereen is zondig, volgens de Wet in de bijbel. Iedereen liegt bijvoorbeeld weleens (al is het voor eigen bestwil). De wet is meer dan de 10 geboden. Niemand is 100% goed, maar ook niemand is 100% slecht, iedereen heeft beide in zich (dat denk ik zelf dan).

Daarom is Jezus ook gekomen, om de last van de zondes op zich te nemen. Of je dat offer ook aanneemt (erin geloofd) is je eigen keuze. Je daden maken je niet rechtvaardig, je geloof wel.

Ik had er eerst ook veel moeite mee, maar ben er toch steeds meer in aan het groeien. Heb ook nog niet antwoord op alles. Dat ga ik ook niet krijgen, dat is het hele punt van geloven :+
Interessante visie.

Maar is het niet: Actions speak louder than words?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:05

poes schreef:
Het hele concept van zonde en schuld staat mij enorm tegen. Tuurlijk is het goed om zo goed mogelijk te zijn. Maar dat je jezelf zo negatief moet bekijken kan ik echt niet bij.


Het is mi niet bedoeld om jezelf negatief te bekijken. Hoewel dat in sommige stromingen wel zo gaat helaas, en dat vind ik heel erg.

Het gaat erom dat je niet zonder fouten bent, en dat je jezelf zo mag accepteren. Want Jezus accepteert je ook zoals je bent, met al je fouten.
Het is eigenlijk meer een soort erkenning dus van het feit dat je niet perfect bent. En dat dat OK is. Want God heeft je zo gemaakt en houdt van je hoe je ook bent.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:13

Eske, ik vind jouw geloof erg benauwend geloof ik, ik zie meer in Jannekes geloof.
Maar wat nu als Verootje de enige is die het echt begrijpt?
Wat nu als je ergens geboren wordt waar christendom een scheldwoord is of gewoon niet bestaat?

Ik hou het toch maar op wie goed, doet goed ontmoet.
De rest is mij de ingewikkeld ben ik bang.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:17

Ik geloof zoals het in de Bijbel staat, in het NT. Zoals Jezus het zei. Daar staat dat men wordt gerechtvaardigd door het geloof. Maar ook dat je de heilige geest ontvangt. En als je daarnaar leeft, zou je juist in liefde moeten proberen te leven. Andere helpen, niet veroordelen, enzovoorts. Dat komt er ook nog bij kijken, en dat vind ik er mooi aan :)

En ik volg niet klakkeloos wat er staat, ik denk juist kritisch na.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:18

Het christendom bestaat al bijna overal. En Jezus komt pas terug als iedereen ervan gehoord heeft.

En de essentie van wat iedereen gelooft in het christelijk geloof is hetzelfde; Jezus is onze verlosser.
Hoe je je geloof verder invulling geeft is aan je zelf. Dat ontdek je door de Bijbel te lezen. Ik kan soms ook met mijn hoofd niet bij de denkbeelden die andere christenen hebben. Maar als zij zo denken het goede te doen; mij prima. Andersom zien mensen ook niks in mijn manier van geloven. Als we elkaar blijven aanvaarden en nooit veroordelen.
En dat is wel eens moeilijk; maar ja, christen zijn betekent niet dat je dan ineens alles goed doet ofzo of dat je een beter mens bent ;)

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:26

Sizzle schreef:
Eske, ik vind jouw geloof erg benauwend geloof ik, ik zie meer in Jannekes geloof.
Maar wat nu als Verootje de enige is die het echt begrijpt?
Wat nu als je ergens geboren wordt waar christendom een scheldwoord is of gewoon niet bestaat?

Ik hou het toch maar op wie goed, doet goed ontmoet.
De rest is mij de ingewikkeld ben ik bang.


Sterker nog; het jodendom, christendom en de islam zijn allen abrahamistische geloven en zijn eigenlijk allen vanuit het joodse geloof ontsproten. Gebaseerd grotendeels op dezelfde normen en waarden. Daar zijn al 3 aftakkingen ontstaan, binnen die takken nog heel veel meer.

Ik kan er dus niet bij met mijn hoofd dat al die verschillende stromingen van mening zijn dat die kijk de waarheid is. En ieder die een andere kijk op die waarheid heeft dus buiten 'de boot ' valt in het hiernamaals. Net als dat ik niet begrijp dat bij sommige geloofsovertuigingen de budistische monnik die echt keurig heeft geleefd niet naar 'de hemel' zou kunnen omdat hij niet vol overgave in God gelooft.

En wat meer on topic; er is geen absolute waarheid. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. En wat ons een beter mens maakt is dat we die verschillende waarheden van elkaar respecteren.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:27

Wat jij zegt Verootje staat mij ook aan :j
Er zijn veel verschillende manieren. Ik gebruik het NT als leidraad, maar ook m'n eigen gedachtegoed. Ik probeer om niet te liegen, anderen te helpen en niet te veroordelen. Maar dat lukt niet altijd. Ook dring ik niemand m'n geloof op. Het is iets persoonlijks.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:27

Citaat:
Er is dus geen hemel en hel, maar er komt een wederopstanding. Hierbij krijgen de echte gelovigen het eeuwige leven.


Dit is dus waar het bij mij mis gaat in dit soort discussies.
Het heet niet voor niets geloof.

Dus om een discussie vriendelijk te houden en mensen niet tegen je te keren, zou je beter kunnen zeggen :
Ik geloof dat er geen hemel is en geen hel enz.

Er is namelijk geen bewijs voor. Het is iets wat jij gelooft (wat ik dan weer prima vind) en waarvan je denkt dat het de waarheid is.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:28

verootjoo schreef:
Ik weet ook niet of er een hel bestaat. Maar niet in aanwezigheid van God leven lijkt mij persoonlijk ook wel de hel, dus ik zou dat niet willen.
Maar als je dat geen probleem vindt, is dat ook prima natuurlijk.
Of je bent dan gewoon dood na je dood. Kan ook, merk je niks van.

Ik las ook iets over in angst leven. Angst past imo niet bij het christelijk geloof. Perfecte liefde (die van God dus) sluit angst uit. Ik ben eigenlijk ook helemaal niet bang voor de dood of dat ik geen eeuwig leven krijg :)


Nieuwsgierige meelezer van dit interessante topic hier.
Wat is die liefde van God dan? Hoe voel je dat?
En komen volgens het Evangelie enkel mensenzielen in de hemel of hel of ook dierenasielen?

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:29

bigone schreef:
Zijn hier ook gelovigen die zich een tijd van het geloof zijn afgestapt en toch weer gelovig zijn geworden??


Ik voor een tijdje. Ben opgegroeid in een heel strenge kerk. (Biblebelt-streng met rokjes enzo) daar liep ik tegen veel dingen aan die ik niet kon geloven. Ik heb er een hele tijd niks mee gedaan toen want het klopte niet.

Toen ontmoette ik mijn niet-gelovige vriend en dat zette mij weer aan het denken. Nu geloof ik wel maar ga niet naar een kerk. Ik ga wel naar bijeenkomsten met andere gelovigen af en toe :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:31

Ailill schreef:
Eske_B schreef:
Iedereen is zondig, volgens de Wet in de bijbel. Iedereen liegt bijvoorbeeld weleens (al is het voor eigen bestwil). De wet is meer dan de 10 geboden. Niemand is 100% goed, maar ook niemand is 100% slecht, iedereen heeft beide in zich (dat denk ik zelf dan).

Daarom is Jezus ook gekomen, om de last van de zondes op zich te nemen. Of je dat offer ook aanneemt (erin geloofd) is je eigen keuze. Je daden maken je niet rechtvaardig, je geloof wel.

Ik had er eerst ook veel moeite mee, maar ben er toch steeds meer in aan het groeien. Heb ook nog niet antwoord op alles. Dat ga ik ook niet krijgen, dat is het hele punt van geloven :+
Interessante visie.

Maar is het niet: Actions speak louder than words?


Geldt dat ook voor de priesters die zich vergrijpen aan jonge kinderen? Komen zij in de hemel omdat zij in God geloven?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:33

laetitia schreef:
verootjoo schreef:
Ik weet ook niet of er een hel bestaat. Maar niet in aanwezigheid van God leven lijkt mij persoonlijk ook wel de hel, dus ik zou dat niet willen.
Maar als je dat geen probleem vindt, is dat ook prima natuurlijk.
Of je bent dan gewoon dood na je dood. Kan ook, merk je niks van.

Ik las ook iets over in angst leven. Angst past imo niet bij het christelijk geloof. Perfecte liefde (die van God dus) sluit angst uit. Ik ben eigenlijk ook helemaal niet bang voor de dood of dat ik geen eeuwig leven krijg :)


Nieuwsgierige meelezer van dit interessante topic hier.
Wat is die liefde van God dan? Hoe voel je dat?
En komen volgens het Evangelie enkel mensenzielen in de hemel of hel of ook dierenasielen?


De liefde van God is de meest pure onvoorwaardelijke liefde. Hoe je dat voelt voel je als je gelooft in God en hem actief zoekt.

Geen idee of er ook dieren in de hemel zullen zijn.

Ik weet niet of foute priesters ook naar de hemel gaan. Gelukkig beslissen wij daar niet over. Alleen God beslist uiteindelijk.

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:35

Sizzle schreef:
Zoiets als biechten: ik heb het tegen de pastoor gezegd dus nu geeft het niet meer.
Het zou echter een stuk fatsoenlijker zijn om bij degene die er last van had excuus aan te bieden ipv je verhaaltje in het geniep te doen.

Van vergelijkbare orde: bedank niet een of andere god dat iemand een ongeval of wat ook overleefd heeft, maar degene die hem of haar werkelijk gered heeft. Bedank niet een of andere god dat je te vreten op je bord hebt, maar de boeren die er keihard voor moeten werken om de supermarkten gevuld te houden.
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 31-07-18 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:37

Shenavallie schreef:
Sizzle schreef:
Zoiets als biechten: ik heb het tegen de pastoor gezegd dus nu geeft het niet meer.
Het zou echter een stuk fatsoenlijker zijn om bij degene die er last van had excuus aan te bieden ipv je verhaaltje in het geniep te doen.

Van vergelijkbare orde: bedank niet een of andere god dat iemand een ongeval of wat ook overleefd heeft, maar degene die hem of haar werkelijk gered heeft. Bedankt niet een of andere god dat je te vreten op je bord hebt, maar de boeren die er keihard voor moeten werken om de supermarkten gevuld te houden.


Voor de boeren is zelfs een speciale bid- en dankdag ;)

En wie zegt dat het niet gewoon allebei kan :?

Ik snap niet waar deze sneer voor nodig is?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:37

Dank je Verootje. Maar ik snap nog steeds niet wat die liefde nu inhoudt.

Voel je God dan in alles om je heen (heb dat wel ervaren met het overlijden van mijn vader. Ik voelde hem toen in de zon die scheen, de bloemen die bloeiden, de pracht van de natuur).

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:38

Welke sneer? Of gaat het niet om mijn stukje?

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:39

Shenavallie schreef:
Van vergelijkbare orde: bedank niet een of andere god dat iemand een ongeval of wat ook overleefd heeft, maar degene die hem of haar werkelijk gered heeft. Bedankt niet een of andere god dat je te vreten op je bord hebt, maar de boeren die er keihard voor moeten werken om de supermarkten gevuld te houden.

(Of, inmiddels minstens zo relevant, de onderbetaalde distributiecentra-medewerkers.)

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:39

Jij verwoord het goed Verootje :j Ik snap zelf niet precies waar biechten en heiligen vandaan komen, dat heb in de bijbel nog niet gevonden. Ik denk dat je idd beter én kan bidden én naar de persoon zelf kan gaan. Maar dat is ook een manier van geloof uitvoeren :)
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 31-07-18 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:40

laetitia schreef:
Dank je Verootje. Maar ik snap nog steeds niet wat die liefde nu inhoudt.

Voel je God dan in alles om je heen (heb dat wel ervaren met het overlijden van mijn vader. Ik voelde hem toen in de zon die scheen, de bloemen die bloeiden, de pracht van de natuur).


Het is een beetje lastig te omschrijven omdat het een gevoel is.

Ik voel God idd in alles om mij heen. En verder voel ik mij geliefd, geaccepteerd en dat ik er mag zijn hoe ik ben. Met al mijn fouten en tekortkomingen. Dat is de liefde van God.
En van mijn kant lijkt het op een soort van verliefdheid. Maar zelfs als ik even niks van God wil weten, boos ben, teleurgesteld, dan nog weet ik dat ik bij Hem altijd terug kan komen. Zo onvoorwaardelijk is zijn liefde.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:47

Jaja. Dus als ik tevreden ben met wie ik ben, hoe ik leef, wat ik doe, dan komt dat door de onvoorwaardelijke liefde van god. Niet omdat ik gewoon zélf goed in mijn vel zit en accepteer dat ik ben wie ik ben, en doe wat ik doe, en dat dan ook nog zo goed mogelijk, en zonder anderen te schaden.
Ondermijn je daarmee je eigenwaarde niet gigantisch? Waar ben je zélf nog, als alles de liefde van god is?

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:50

Ibbel schreef:
Jaja. Dus als ik tevreden ben met wie ik ben, hoe ik leef, wat ik doe, dan komt dat door de onvoorwaardelijke liefde van god. Niet omdat ik gewoon zélf goed in mijn vel zit en accepteer dat ik ben wie ik ben, en doe wat ik doe, en dat dan ook nog zo goed mogelijk, en zonder anderen te schaden.
Ondermijn je daarmee je eigenwaarde niet gigantisch? Waar ben je zélf nog, als alles de liefde van god is?


Nou ja, ik geloof dus dat dat God is ja.
Als jij gelooft dat je zelf gewoon goed in je vel zit, ook prima toch. En als je een goed leven leeft ook.

Mijn eigenwaarde is niet ondermijnd hoor, gelukkig :D

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:54

Dus mensen die depressief zijn daar houd god niet van