Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:11

Ibbel schreef:
Emoe schreef:
Degene die niet in Jezus geloven als hun redder, of die niet geloven dat ze überhaupt een schuld hebben bij een God, moeten na dit leven wel betalen voor hun zonden. Wanneer ze hebben 'afbetaald' houden ze op te bestaan.

Lijkt dit jullie wel eerlijk dan?
Ik bedoel dat je ooit een keer je misstappen recht moet zetten. Anders zou je zomaar egoïstisch kunnen leven, anderen kwetsen etc. zonder dat het gevolgen heeft.


Welke zonden en misstappen? Wie zegt dat ik misstappen of zonden bega? Dat is nogal een aanname, dat niet-gelovigen per definitie zondig zijn...


Iedereen is zondig, jij,ik, en iedereen.

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:13

Maar alle nederlanders, en andere westerlingen gaan sowieso naar de hel. Om de simpele reden dat we enorm rijk zijn..

Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. (Matteüs 19:24)

Dus of je nu wel of niet gelooft het maakt geen donder uit, we zijn hartstikke verdoemd met onze goed gevulde buiken..

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:14

Dat is iets te letterlijk genomen Troi.

Shenavallie
Berichten: 11612
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:15

Janinevv schreef:
Shenavallie schreef:

Ik weet dat het niet netjes is om een vraag met een wedervraag te beantwoorden, maar toch ben ik heel benieuwd hoe jij in de volgende kwestie staat. Deze vraag heb ik al aan veel gelovigen gesteld overigens, maar ik wil JOUW mening weten.

Stel er bestaat een god. Hij/zij belt aan en stelt zich voor. Dan kan ik als niet-gelovige zeggen: Goh, wat leuk, dus toch. Wilt u een bak koffie?
Maar stel er bestaat geen god. Voel je je dan als gelovige niet ontzettend genaaid dat het je al die tijd is voorgehouden?


Haha wel een leuk voorbeeld.

Genaaid? Nee totaal niet, wat mag ik allemaal minder dan een niet gelovige, ik ben zelf al preuts dus deel het bed niet zomaar. En er zijn vast genoeg ongelovigen die dit ook hebben. Dat is even een voorbeeld. Na de kerk gaan? Doe ik nauwelijks, omdat ik niet eens ben met de gang van zaken. In de bijbel staat ook dat God wil dat wij genieten en plezier hebben in dit leven.

Ik zou mij dus totaal niet genaaid voelen.

Je hebt mijn vraag òf niet begrepen òf je draait om het antwoord heen (dit heb ik namelijk al een paar keer eerder met gelovigen aan de hand gehad, dus het zou zomaar kunnen ;)). Je genaaid voelen is niet letterlijk dat iemand seks met je heeft. Zou je je, als blijkt dat er helemaal geen god bestaat, niet ontzettend besodemieterd voelen omdat men je dat wel altijd wijs heeft gemaakt. Dat is de vraag. ;)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:15

Ik vind het vooral een hele rare gedachte dat het ene geloof superieur zou moeten zijn over het andere.
Stel dat je perongeluk in het verkeerde geloof geloofd, sta je mooi voor aap bij de hemel met je goede bedoeling en ga je alsnog naar de moslim hel (geen idee of die bestaat).
Of je doet enorm je best om naar de hemel te komen maar dan kom je terug op aarde als kever of zo omdat je niet naar de standaard van het hindoeisme geleefd hebt.

Laat mij maar gewoon proberen een goed mens te zijn omdat IK dat wil. Niet uit angst voor de man met het strafboek.

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:16

Janinevv schreef:
Dat is iets te letterlijk genomen Troi.


Wat weer een fijn geruststellende interpretatie is voor rijkelui zoals wij..

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:19

Janinevv schreef:
Iedereen is zondig, jij,ik, en iedereen.


Oh ja? Says who? Wat is de definitie van zondig? Wie bepaalt dat? Jij? De kerk?

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:21

Daphara schreef:
Emoe schreef:
Bijzonder hè, 1 Bijbel en zoveel opvattingen.

Ik geloof namelijk dat degene die in Jezus geloven als de Redder, dat die eeuwig mogen leven. Hebben in dit leven wel te maken met de gevolgen van de zonde, maar straks niet meer. Jezus heeft namelijk je schuld (aan God) betaald.

Degene die niet in Jezus geloven als hun redder, of die niet geloven dat ze überhaupt een schuld hebben bij een God, moeten na dit leven wel betalen voor hun zonden. Wanneer ze hebben 'afbetaald' houden ze op te bestaan.

Lijkt dit jullie wel eerlijk dan?
Ik bedoel dat je ooit een keer je misstappen recht moet zetten. Anders zou je zomaar egoïstisch kunnen leven, anderen kwetsen etc. zonder dat het gevolgen heeft.

Ik geloof dat degene die geloven dat Jezus voor hun zonden betaald heeft, straks dus voor eeuwig mogen leven. Zij hoeven zelf dus niet meer te betalen ondanks de slechte dingen die ze gedaan hebben. Dat betekent niet dat je dus heel slecht gaat leven omdat je er toch niet voor op te draaien. Want dat doe je niet uit liefde tot God.

Mijn schoonfamilie is ongelovig. Mijn schoonzusje bijvoorbeeld zegt dat ze nooit zal gaan geloven want ze vindt dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor wat hij doet. En dat niet zomaar Iemand anders dat voor je kan afbetalen.

Zou ik me genaaid voelen als God niet zou bestaan? (Ik kan het me niet voorstellen dat hij nìet zou bestaan, maar vooruit ;))
Nee. Ik leef precies het leven wat ik wil.

Mijn belangrijkste leefregel, en ook het belangrijkste en enige gebod wat nu nog geldt, is God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf. (Al kan dat soms bar lastig zijn).



Je vergeet een belangrijk element in je betoog en daarom ben ik het volledig met je schoonzusje eens.


Wat vergeet ik dan?

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:22

Ibbel schreef:
Welke zonden en misstappen? Wie zegt dat ik misstappen of zonden bega? Dat is nogal een aanname, dat niet-gelovigen per definitie zondig zijn...


Hmm, ik vind het op zich wel een goed uitgangspunt om te beseffen dat we allemaal maar menselijk zijn, en dus misstappen begaan.

Maar ook in een meer concreet opzicht: de leefwijze die wij hanteren, heeft zoveel impact op de wereld. Op het klimaat, op de omstandigheden van arbeiders in lagelonenlanden... En het is vrijwel onmogelijk om dat te ontlopen (en zeker onmogelijk als je een auto hebt bijvoorbeeld.)
Nou gaat het er mij niet om dat heel groot te maken, dat is niet de insteek. En mensen hoeven wat mij betreft niet alles op te geven en zeker niet de hele dag ongelukkig te zijn of gebukt te gaan onder schuld. Maar gepast bewustzijn dat je daarin (ook als je je best doeet) toch een negatieve impact hebt op een aantal zaken, lijkt me wel goed.
(Geen mobiele telefoon is bijvoorbeeld gemaakt zonder kinder- of slavenarbeid. Dat wil ik niet, dat keur ik niet goed, maar desondanks is het zo.)

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:27

Niemand is zondig!!! Behaalve mensen van IS ouzo maar niemand is zondig hier, iedereen maakt fouten en zodra jij en andere je vergeven, wat is er dan erg??

" iedereen is zondig" bah nee

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:29

Ibbel schreef:
Emoe schreef:
Degene die niet in Jezus geloven als hun redder, of die niet geloven dat ze überhaupt een schuld hebben bij een God, moeten na dit leven wel betalen voor hun zonden. Wanneer ze hebben 'afbetaald' houden ze op te bestaan.

Lijkt dit jullie wel eerlijk dan?
Ik bedoel dat je ooit een keer je misstappen recht moet zetten. Anders zou je zomaar egoïstisch kunnen leven, anderen kwetsen etc. zonder dat het gevolgen heeft.


Welke zonden en misstappen? Wie zegt dat ik misstappen of zonden bega? Dat is nogal een aanname, dat niet-gelovigen per definitie zondig zijn...


Met zonde bedoel ik in dit geval dingen die niet 'goed' zijn, en waar je anderen pijn mee kan doen. Dan heb ik het over dingen als jaloezie, egoïsme, etc. Je kan zelf vast wel meer dingen bedenken. Volgens de Bijbel zijn dat zonden, en daar geloof ik in dus vandaar ;)

Edit: ik kan me voorstellen dat wanneer je niet in de Bijbel gelooft dat je niet denkt dat dat zo is. Maar ik ben vrij om te geloven en ik zal een ander nu niet veroordelen omdat hij dat niet gelooft.
Laatst bijgewerkt door Emoe op 31-07-18 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:33

Tja, ik heb alvast geen last van de 7 hoofdzonden. 7, weet je wel, dat heilige getal uit allerlei oude godsdiensten. Ook stiekem de bijbel ingeslopen :+

Ik vind overigens dat alle gelovigen die beweren de wil van god te kennen prachtig voldoen aan de eerste hoofdzonde: hoogmoed.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:38

Iedereen is zondig, volgens de Wet in de bijbel. Iedereen liegt bijvoorbeeld weleens (al is het voor eigen bestwil). De wet is meer dan de 10 geboden. Niemand is 100% goed, maar ook niemand is 100% slecht, iedereen heeft beide in zich (dat denk ik zelf dan).

Daarom is Jezus ook gekomen, om de last van de zondes op zich te nemen. Of je dat offer ook aanneemt (erin geloofd) is je eigen keuze. Je daden maken je niet rechtvaardig, je geloof wel.

Ik had er eerst ook veel moeite mee, maar ben er toch steeds meer in aan het groeien. Heb ook nog niet antwoord op alles. Dat ga ik ook niet krijgen, dat is het hele punt van geloven :+

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:39

Wat een interessant en goed topic is dit geworden!

Janinevv, ik wil even zeggen dat ik het leuk vind om te lezen hoe geïnteresseerd je bent in 'niet-gelovigen'.

Met betrekking tot de openingspost: het probleem zit 'm denk ik niet in het hebben van een geloof zelf, maar in het feit dat je meningen dropt als feiten en deze niet onderbouwt, anders dan dat 'het in de Bijbel staat'. Daar kan iemand gewoon niks mee.
Bokkers als Verootjoo of Blue_eyes zie ik op een heel andere (positievere) manier posten over het geloof.

Ik vind het geloof in god iets heel interessants, maar geloof het zelf gewoon echt niet (van oorsprong wel katholiek). Dat neemt niet weg dat ik het interessant vind om te horen hoe iemand in een bepaald onderwerp staat en wat de invloed van zijn/haar geloof daarop is. Echter kan ik ook ontzettende de kriebels krijgen van sommige strenggelovigen die hun mening proberen op te dringen en alles afdoen met 'dat staat in de bijbel'. Zelf denk ik dat de bijbel een leidraad is met betrekking tot normen en waarden, geen letterlijk verhaal.

Janinevv schreef:
Maar wat weerhoud jullie dan het meest in het geloof in God?


Ik draai die vraag liever om, wat is een reden om wél in god te geloven? Het lijkt mij soms best rustgevend om in god te geloven hoor, maar ik zie niet in op welke grond ik dat dan zou moeten doen.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:40

Eske_B schreef:
Iedereen is zondig, volgens de Wet in de bijbel.


Ja, maar als je de bijbel niet als wet accepteert (wat ik ook niet doe), is dat dus niet zo overtuigend.

Maar erkenning van mijn eigen feilbaarheid en de gevolgen van mijn handelen, dat vind ik wel belangrijk, ook zonder bijbel.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:44

Shadow0 schreef:
Eske_B schreef:
Iedereen is zondig, volgens de Wet in de bijbel.


Ja, maar als je de bijbel niet als wet accepteert (wat ik ook niet doe), is dat dus niet zo overtuigend.

Maar erkenning van mijn eigen feilbaarheid en de gevolgen van mijn handelen, dat vind ik wel belangrijk, ook zonder bijbel.


Goed punt :j Maar niet iedereen is perfect, dat wilde ik er ook mee zeggen. En daar kan je juist weer van leren of groeien, met of zonder bijbel.

Uiteindelijk geldt de geschreven wet niet meer zo letterlijk nu. Ook ik zie het OT meer als leidraad. Wel is het interessant dat archeologische bevindingen zijn gevonden die overeenkomen. Maar dat vind ik allemaal minder belangrijk. Voor mij is het meer de boodschap, vooral van het NT: de liefde.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:45

Eske_B schreef:
Daarom is Jezus ook gekomen, om de last van de zondes op zich te nemen.


Daar kan ik dus echt he-le-maal niets mee. Wáárom is Jezus gekomen? Om 'de' last van 'de' zondes op zich te nemen? Welke last? Hoezo?

Jezus is gekruisigd omdat de Romeinen vonden dat-ie een onruststoker was die radicale ideeën had en de orde verstoorde (lees: slaven en arbeiders ideeën boven hun status gaf, wat voor de economie niet zo fijn was).

En kruisigen was toentertijd een normale straf.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:53

Emoe schreef:
Bijzonder hè, 1 Bijbel en zoveel opvattingen.

Ik geloof namelijk dat degene die in Jezus geloven als de Redder, dat die eeuwig mogen leven. Hebben in dit leven wel te maken met de gevolgen van de zonde, maar straks niet meer. Jezus heeft namelijk je schuld (aan God) betaald.

Degene die niet in Jezus geloven als hun redder, of die niet geloven dat ze überhaupt een schuld hebben bij een God, moeten na dit leven wel betalen voor hun zonden. Wanneer ze hebben 'afbetaald' houden ze op te bestaan.

Lijkt dit jullie wel eerlijk dan?
Ik bedoel dat je ooit een keer je misstappen recht moet zetten. Anders zou je zomaar egoïstisch kunnen leven, anderen kwetsen etc. zonder dat het gevolgen heeft.

Ik geloof dat degene die geloven dat Jezus voor hun zonden betaald heeft, straks dus voor eeuwig mogen leven. Zij hoeven zelf dus niet meer te betalen ondanks de slechte dingen die ze gedaan hebben. Dat betekent niet dat je dus heel slecht gaat leven omdat je er toch niet voor op te draaien. Want dat doe je niet uit liefde tot God.

Mijn schoonfamilie is ongelovig. Mijn schoonzusje bijvoorbeeld zegt dat ze nooit zal gaan geloven want ze vindt dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor wat hij doet. En dat niet zomaar Iemand anders dat voor je kan afbetalen.

Zou ik me genaaid voelen als God niet zou bestaan? (Ik kan het me niet voorstellen dat hij nìet zou bestaan, maar vooruit ;))
Nee. Ik leef precies het leven wat ik wil.

Mijn belangrijkste leefregel, en ook het belangrijkste en enige gebod wat nu nog geldt, is God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf. (Al kan dat soms bar lastig zijn).


Emoe schreef:
Daphara schreef:


Je vergeet een belangrijk element in je betoog en daarom ben ik het volledig met je schoonzusje eens.


Wat vergeet ik dan?


Je vergeet berouw en verantwoording nemen.
Jezus is (volgens de overlevering) gestorven voor de zonden van de mens, opdat zij die oprecht berouw hebben vergeven kunnen worden zonder een offer te hoeven brengen.

Het is heel makkelijk om te zeggen “ Jezus is gestorven voor mijn zonden, dus ik hoef niet meer te betalen voor de slechte dingen die ik doe/ gedaan heb” maar zo simpel is het nou ook weer niet. Ben jij je bewust van je zonden, toon je berouw, neem je verantwoording?

Daar gaat het imo bij vele christenen mis, en dat is dan ook met wat ik bedoel over dat christenen zich vaak verheven gedragen. “Ik ben vergeven want Jezus is voor mij gestorven en zolang jullie dat niet geloven, dan ga je naar de hel.”

Persoonlijk zou ik de christenen liever wat nederiger zien, bewust van hoe wat zij doen en zeggen, impact heeft op de ander, als zij kwetsend zijn, daar oprecht berouw om hebben.

Ik denk dat iemand die goed leeft (zonder per definitie in Christus te geloven), die goed doet, oprecht en eerlijk is, zijn excuses aanbied als die fout zit en gewoon een goed mens probeert te zijn, bewust van zijn eigen tekortkomingen en de tekortkomingen in anderen kan accepteren.
Dat deze persoon dan meer is waar Jezus dan voor gestorven zou zijn dan de christen die denkt dat die een vrijbrief naar de hemel heeft.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 31-07-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:57

Daphara schreef:
Ik geloof dat iemand die goed leeft zonder in Christus te geloven, maar die goed doet, oprecht en eerlijk is, zijn excuses aanbied als die fout zit en gewoon een goed mens probeert te zijn, bewust van zijn eigen tekortkomingen en de tekortkomingen in anderen kan accepteren. Dat deze persoon is waar Jezus dan voor gestorven is volgens de overlevering en niet de christen die denkt dat die een vrijbrief naar de hemel heeft.


Precies! Het gaat er om hoe je je daadwerkelijk gedraagt en dan zal het uiteindelijk niet uitmaken of je nou wel of niet gelooft, die fout zal je vast vergeven worden dan ;)

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:57

Of je nou in de bijbel geloofd of niet, het is niet lastig om te erkennen dat niemand perfect is. Mensen kunnen egoïstisch zijn, liegen, stelen, enz. Dat is wat bedoeld wordt met 'het vlees is zondig'.

Ik geloof dat er een God is, die na de dag des oordeels een nieuwe wereld maakt, met de mensen die in hem (in Jezus) geloven. Deze krijgen ook eeb nieuw lichaam. Vroeger moest men offeren om zonden te laten vergeven (het lam nam de zonden op zich). Jezus heeft gezorgd dat dit niet meer hoeft, het ultieme offer. Dat is Gods liefde. God is volgens mij niet iemand die nu alles regelt. Toeval, natuur en keuzes spelen een rol. Wel kan je een persoonlijk relatie met God opbouwen, als je voor hem open staat. Hij voedt je op, als een vader, ook via de heilige geest. De wet staat in je hart geschreven. En het vlees is nog zondig, maar je zal proberen je aan de wet te houden (God en je naasten liefhebben, samengevat).

Het is je eigen keuze om dit aan te nemem of niet. Ik heb zelf ook geen enkele zendingsdrang. Ik heb veel nagedacht, verdiept en gepraat. Mijn conclusie is dat er iets van een God is. Voor mij is dat de christelijke. Misschien uit het zich wel in verschillende godsdiensten. Maar ik geloof ook dat evolutie waar is, heb niks tegen mensen die op een ander geslacht vallen en voorstander van abortus. Als iemand tot een andere conclusie komt betreft god, even goede vrienden :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:59

Citaat:
Genaaid? Nee totaal niet, wat mag ik allemaal minder dan een niet gelovige, ik ben zelf al preuts dus deel het bed niet zomaar. En er zijn vast genoeg ongelovigen die dit ook hebben. Dat is even een voorbeeld. Na de kerk gaan? Doe ik nauwelijks, omdat ik niet eens ben met de gang van zaken. In de bijbel staat ook dat God wil dat wij genieten en plezier hebben in dit leven.


Maar het grappige is dat onze normen en waarden volgens mij helemaal niet anders zijn Janine.
Behalve dat jij waarschijnlijk bid en ik niet.

Deze discussie heb ik ook wel eens met mijn schoonvader, die ook gelovig is.
Ik zie mezelf (als ik dat mag zeggen) als een goed persoon. Ik ben behulpzaam waar ik maar kan, heb respect voor anderen, werk hard, enz.
Stel dat God toch blijkt te bestaan, dan zou ik niet naar de hemel mogen omdat ik tijdens mijn leven niet geloofd heb?
Als God echt zo goed is zou ik dat dus ook niet kunnen geloven.

Ik ben gewoon erg kritisch in wat ik geloof (bij alles, niet alleen Het Geloof)

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:07

Geloof... de Jodendom/Christendom/Islam heb ik vrij weinig mee, christelijk geloof nog het minst van allemaal. Bepaalde andere geloofs/levensovertuigingen (boeddhisme, hindoeïsme, natuurgeloven, geloven uit de oudheid) vind ik dan wel heel interessant. Ik geloof ondanks alles namelijk wel in een hogere macht, maar dat ben ik nog heel erg aan het vormgeven voor mezelf en de christelijke god is het zeker niet.

Ik vind het heel, heel erg dat er anno 2018 nog mensen zijn die vanuit geloofsovertuiging anti-homo en anti-abortus zijn en dat ook daadwerkelijk uiten (door bijv. voor een abortuskliniek te gaan demonstreren) en/of op willen leggen aan anderen. Dus dat je er tegen bent prima, maar houd dat lekker binnen je eigen kringen en als leidraad voor je eigen leven en NOOIT voor dat van een ander.
Geloof en een aantal leidraden daarvan (zo ben ik pro-LGBT+, pro-(gereguleerde) drugs en pro-choice) passen absoluut niet bij mijn visie. 1 van de dingen die mij heel erg van het geloof weerhoudt. Doordat ik mij dan weer in die kringen begeef kom ik gelovigen (in ieder geval de strengere) eigenlijk ook nooit tegen in het dagelijks leven en dat vind ik wel best. Dingen als naastenliefde, niet liegen, niet moorden etc. natuurlijk wel maar dat vind ik zulke vanzelfsprekende normen, daar zou je geeneens geloof voor nodig moeten hebben om die na te leven.

Ik zal er heel eerlijk in zijn dat ik (praktiserend) gelovigen en alles wat met geloof (van de 3 grote religies) te maken heeft het liefst mijd als de pest. Ik heb er een hekel aan, het draagt 0,0 bij aan mijn leven dus ik laat me er ook heel bewust gewoon niet mee in. Wil overigens absoluut niet zeggen dat ik bijv. iemand die hulp nodig heeft de deur wijs puur en alleen op basis van geloof, wie mij respectvol behandeld wordt respectvol terug behandeld. Ongeacht geloofsovertuiging. Ik ga ook niet openlijk het geloof van een ander uitschelden of bekritiseren. Als mijn mening word gevraagd zal ik die zeker geven maar altijd netjes. Als ik 'het geloof'/gelovigen tegenkom ga ik er zeker respectvol mee om maar in mijn straatje past het niet, ik ga het hele gebeuren dus gewoon liever bij voorbaat al uit de weg.

Waar ik ook moeite mee heb is dat constante geïnterpreteer van wat er in de bijbel staat. De ene tekst moet dan weer niet letterlijk genomen hebben (vaak iets wat degene die het niet al te letterlijk neemt eigenlijk wel heel goed uitkomt) en de volgende tekst wordt weer woord voor woord nageleefd (vaak ook iets wat diegene zelf maar weer al te goed uitkomt). Ja, als er iets is waar ik moeite mee heb en wat ik ontzettend schijnheilig vind zijn het dat soort mensen wel 8)7 Nee niet alle gelovigen zijn zo, er zijn er gelukkig ook nog die bepaalde dingen wel naleven al vinden ze het zelf moeilijk, en die daar daadwerkelijk ook kritisch (op zichzelf) op durven zijn. Maar ik zie het maar al te vaak voorbij komen dat het niet zo is en dat doet mijn beeld van 'de gelovige' eigenlijk wel heel erg dalen.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:08

Daphara schreef:
Daar gaat het imo bij vele christenen mis, en dat is dan ook met wat ik bedoel over dat christenen zich vaak verheven gedragen. “Ik ben vergeven want Jezus is voor mij gestorven en zolang jullie dat niet geloven, dan ga je naar de hel.”

Persoonlijk zou ik de christenen liever wat nederiger zien, bewust van hoe wat zij doen en zeggen, impact heeft op de ander, als zij kwetsend zijn, daar oprecht berouw om hebben.


Precies. Veel Christenen begaan dus de eerste hoofdzonde: hoogmoed.

Citaat:
Ik denk dat iemand die goed leeft (zonder per definitie in Christus te geloven), die goed doet, oprecht en eerlijk is, zijn excuses aanbied als die fout zit en gewoon een goed mens probeert te zijn, bewust van zijn eigen tekortkomingen en de tekortkomingen in anderen kan accepteren.
Dat deze persoon dan meer is waar Jezus dan voor gestorven zou zijn dan de christen die denkt dat die een vrijbrief naar de hemel heeft.


Juist! Dat dus.
En als íedereen nou gewoon eens probeerde te leven als een 'goed' mens (zoals Jezus, in feite) dan zou de wereld er een verdomd stuk beter uitzien dan nu, met alle religieuze oorlogen, allemaal opgestart omdat een hoop gelovigen die verrekte eerste hoofdzonde uitoefenen - denken dat ze beter zijn dan een ander...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:10

„ Je daden maken je niet rechtvaardig, je geloof wel“

Daar kan ik totaal niets mee.
De meest rechtvaardige mens is niet rechtvaardig als deze atheistisch zou zijn?
Liever dan zo’n gelovige die achterbaks zijn tv verstopt voor de buren????

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:18

Janinevv schreef:
Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo




Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?


Ik geloof inderdaad dat er niks is na dit leven. Het is soms moeilijk voor te stellen. Maar ik vind het nog moeilijker en ongeloofwaardiger dat er wél wat is.
Betekent niet dat ik niet zou willen dat er wat is, integendeel...
Of ik bang ben. Ik heb een periode gehad dat ik erg bang was ja. Veel over nagedacht en opgeschreven en nu is het veel minder. Na de dood van m'n vader die op zijn 55e aan een hartinfarct overleed ben ik eigenlijk alleen maar minder bang geworden, wat eigenlijk wel apart is. (wel meer angst om andere mensen te verliezen)
Ik ben wel soms bang om te vroeg dood te gaan, want ik wil nog zoveel mee maken! Maar ja ik heb er vaak over na gedacht en nu nog steeds weleens, uiteindelijk kom ik toch niet echt ergens op uit en is het eigenlijk zonde van van m;n tijd :\ Zonde van m'n leven :P
Alhoewel het nog steeds best interessant is hoor, alleen malen heeft sowieso geen enkele nut want je weet toch niet wanneer en hoe je gaat en je hebt ook geen 100% zekerheid dat er niks is, al is het voor mijn idee toch wel een dikke 95% kans dat er niks is.

Ik denk dat je opvoeding hier echt ook een groot deel in meespeelt. Allebei mijn ouders geloofden niet en mijn moeder is echt atheïst (net als ik..)