Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:34

_Mar3 schreef:
Resistance schreef:
Maar is het dan geen manipulatie om te zeggen van: yo, je hebt een keuze om in mij te geloven, en als je daar niet voor kiest brand je voor altijd in de hel? :wave:


Ik geloof dat God liefde en goedheid is. Dus op het moment dat je niet voor God kiest, dan ga je bij God vandaan en dus bij goedheid, liefde, gezondheid etc vandaan. En dat is denk ik de definitie van de hel: de plek waar God helemaal niet is. (Maar zoals ik al zei, ergens twijfel ik wel hoe de hemel/hel er precies uit zal zien, interessant stuk over Jezus en zijn uitspraken over de hel hierboven.)
Daarom is de duivel ook niets anders dan slecht, hij kan gewoon niet anders, omdat hij volledig zonder God leeft (wat trouwens ook zijn eigen keuze was).

Natasja: ik vind het inderdaad bijzonder om te horen dat je helemaal niet gelooft in een hogere macht, voor mij is dat eigenlijk ondenkbaar. Wat is voor jou houvast en doel in dit leven? Ben ik wel benieuwd naar! :)




Maar ik leef totaal zonder God, en ben toch ook niet slecht? :) Ik moord niet. Ik pest niet. Ik ben niet gemeen. Het is een gekke gedachte dat iedereen die zonder God leeft slecht is. Want dat is helemaal niet zo.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:34

Janinevv schreef:
Resistance schreef:
Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.


Okee zo.

Ehm, nou zou het eerlijk wezen om mensen die haat aan God hebben niet naar hem om kijken, helemaal los slaan in zonden naar de hemel te laten gaan? Een gratis ticket idee krijg ik daar bij?

Terwijl er ook mensen zijn die van hem houden, zingen verheugen en hun hart vol van liefde overloopt. Ik denk echt dat God zelf daar verdrietig van word, niet te letterlijk gaan nemen nu maar ik denk het meer zo.

Wij geloven dat God voor onze zonden is gestorven aan het kruis, en dat is het belangrijkste in je geloof met nog een boel andere dingen.

Ik weet niet precies hoe ik het moet formuleren.


Niet geloven in God is heel iets anders dan haat hebben voor God. Ik geloof niet dat God bestaat, dus is het ook onmogelijk om hem te haten.

Ik sta overigens echt volledig tegenover de TS in het hele gelovige ‘spectrum’. Mij kun je omschrijven als antitheist of militant atheïst. En het woordje ‘militant’ moet je bij militant antheisme zeker niet opvatten als gewelddadig! Het betekent met name dat ik ervan overtuigd ben dat religie slecht is voor de wereld en de mensheid. Het houdt naar mijn mening een hoop vooruitgang, zowel qua wetenschap als qua denkwijzen, tegen.
En die mening zal ik dan ook verkondigen, net zoals een gelovige zijn of haar evangelie verkondigt.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:37

Supertje schreef:
Janinevv schreef:

Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.


Okee zo.

Ehm, nou zou het eerlijk wezen om mensen die haat aan God hebben niet naar hem om kijken, helemaal los slaan in zonden naar de hemel te laten gaan? Een gratis ticket idee krijg ik daar bij?

Terwijl er ook mensen zijn die van hem houden, zingen verheugen en hun hart vol van liefde overloopt. Ik denk echt dat God zelf daar verdrietig van word, niet te letterlijk gaan nemen nu maar ik denk het meer zo.

Wij geloven dat God voor onze zonden is gestorven aan het kruis, en dat is het belangrijkste in je geloof met nog een boel andere dingen.

Ik weet niet precies hoe ik het moet formuleren.


Niet geloven in God is heel iets anders dan haat hebben voor God. Ik geloof niet dat God bestaat, dus is het ook onmogelijk om hem te haten.

Ik sta overigens echt volledig tegenover de TS in het hele gelovige ‘spectrum’. Mij kun je omschrijven als antitheist of militant atheïst. En het woordje ‘militant’ moet je bij militant antheisme zeker niet opvatten als gewelddadig! Het betekent met name dat ik ervan overtuigd ben dat religie slecht is voor de wereld en de mensheid. Het houdt naar mijn mening een hoop vooruitgang, zowel qua wetenschap als qua denkwijzen, tegen.
En die mening zal ik dan ook verkondigen, net zoals een gelovige zijn of haar evangelie verkondigt.[/quote]


Okee dit was trouwens even van mij kant even het hele andere uiterste, heb hem daarna nog keer wat vriendelijker verwoord :o

_Mar3
Berichten: 472
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:42

Resistance schreef:
_Mar3 schreef:

Ik geloof dat God liefde en goedheid is. Dus op het moment dat je niet voor God kiest, dan ga je bij God vandaan en dus bij goedheid, liefde, gezondheid etc vandaan. En dat is denk ik de definitie van de hel: de plek waar God helemaal niet is. (Maar zoals ik al zei, ergens twijfel ik wel hoe de hemel/hel er precies uit zal zien, interessant stuk over Jezus en zijn uitspraken over de hel hierboven.)
Daarom is de duivel ook niets anders dan slecht, hij kan gewoon niet anders, omdat hij volledig zonder God leeft (wat trouwens ook zijn eigen keuze was).

Natasja: ik vind het inderdaad bijzonder om te horen dat je helemaal niet gelooft in een hogere macht, voor mij is dat eigenlijk ondenkbaar. Wat is voor jou houvast en doel in dit leven? Ben ik wel benieuwd naar! :)


Maar ik leef totaal zonder God, en ben toch ook niet slecht? :) Ik moord niet. Ik pest niet. Ik ben niet gemeen. Het is een gekke gedachte dat iedereen die zonder God leeft slecht is. Want dat is helemaal niet zo.



Nee nu is dat ook niet zo. Dat is denk ik zo omdat God hier nu nog wel degelijk invloed uitoefent en de duivel niet 100% zijn gang laat gaan op deze aarde. Neem b.v. het geweten, dat is iets wat God denk ik doelbewust aan de mens heeft gegeven. Daarmee houden mensen, net als jij, toch vast aan bepaalde normen en waarden van God.

Anoniem

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:43

Ik geloof liever dat het gewoon m'n eigen normen en waarden zijn. :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:47

Resistance schreef:
Ik geloof liever dat het gewoon m'n eigen normen en waarden zijn. :)


_/-\o_

_Mar3
Berichten: 472
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:47

Resistance schreef:
Ik geloof liever dat het gewoon m'n eigen normen en waarden zijn. :)


Dat kan ook natuurlijk :D

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:03

Daphara schreef:
Resistance schreef:
Ik geloof liever dat het gewoon m'n eigen normen en waarden zijn. :)


_/-\o_



Ik geloof dat niet.

Ik weet dat zeker. :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:16

Ik geloof niet in karma, niet in God, niet in een leven na de dood, niets. Ik vind dat niet hetzelfde als God de rug toekeren, want iets wat niet bestaat kan ik ook niet negeren, zo voel ik dat. Als ik iets negeer betekent dat dat ik wel aanvaard dat het bestaat.

Shenavallie
Berichten: 11613
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:31

Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo

Ik weet dat het niet netjes is om een vraag met een wedervraag te beantwoorden, maar toch ben ik heel benieuwd hoe jij in de volgende kwestie staat. Deze vraag heb ik al aan veel gelovigen gesteld overigens, maar ik wil JOUW mening weten.

Stel er bestaat een god. Hij/zij belt aan en stelt zich voor. Dan kan ik als niet-gelovige zeggen: Goh, wat leuk, dus toch. Wilt u een bak koffie?
Maar stel er bestaat geen god. Voel je je dan als gelovige niet ontzettend genaaid dat het je al die tijd is voorgehouden?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:41

Shenavallie schreef:
Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo

Ik weet dat het niet netjes is om een vraag met een wedervraag te beantwoorden, maar toch ben ik heel benieuwd hoe jij in de volgende kwestie staat. Deze vraag heb ik al aan veel gelovigen gesteld overigens, maar ik wil JOUW mening weten.

Stel er bestaat een god. Hij/zij belt aan en stelt zich voor. Dan kan ik als niet-gelovige zeggen: Goh, wat leuk, dus toch. Wilt u een bak koffie?
Maar stel er bestaat geen god. Voel je je dan als gelovige niet ontzettend genaaid dat het je al die tijd is voorgehouden?


Haha wel een leuk voorbeeld.

Genaaid? Nee totaal niet, wat mag ik allemaal minder dan een niet gelovige, ik ben zelf al preuts dus deel het bed niet zomaar. En er zijn vast genoeg ongelovigen die dit ook hebben. Dat is even een voorbeeld. Na de kerk gaan? Doe ik nauwelijks, omdat ik niet eens ben met de gang van zaken. In de bijbel staat ook dat God wil dat wij genieten en plezier hebben in dit leven.

Ik zou mij dus totaal niet genaaid voelen.

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:56

Bijzonder hè, 1 Bijbel en zoveel opvattingen.

Ik geloof namelijk dat degene die in Jezus geloven als de Redder, dat die eeuwig mogen leven. Hebben in dit leven wel te maken met de gevolgen van de zonde, maar straks niet meer. Jezus heeft namelijk je schuld (aan God) betaald.

Degene die niet in Jezus geloven als hun redder, of die niet geloven dat ze überhaupt een schuld hebben bij een God, moeten na dit leven wel betalen voor hun zonden. Wanneer ze hebben 'afbetaald' houden ze op te bestaan.

Lijkt dit jullie wel eerlijk dan?
Ik bedoel dat je ooit een keer je misstappen recht moet zetten. Anders zou je zomaar egoïstisch kunnen leven, anderen kwetsen etc. zonder dat het gevolgen heeft.

Ik geloof dat degene die geloven dat Jezus voor hun zonden betaald heeft, straks dus voor eeuwig mogen leven. Zij hoeven zelf dus niet meer te betalen ondanks de slechte dingen die ze gedaan hebben. Dat betekent niet dat je dus heel slecht gaat leven omdat je er toch niet voor op te draaien. Want dat doe je niet uit liefde tot God.

Mijn schoonfamilie is ongelovig. Mijn schoonzusje bijvoorbeeld zegt dat ze nooit zal gaan geloven want ze vindt dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor wat hij doet. En dat niet zomaar Iemand anders dat voor je kan afbetalen.

Zou ik me genaaid voelen als God niet zou bestaan? (Ik kan het me niet voorstellen dat hij nìet zou bestaan, maar vooruit ;))
Nee. Ik leef precies het leven wat ik wil.

Mijn belangrijkste leefregel, en ook het belangrijkste en enige gebod wat nu nog geldt, is God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf. (Al kan dat soms bar lastig zijn).
Laatst bijgewerkt door Emoe op 31-07-18 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:59

Volgens mij is het concept kerk ook al niet (NT)bijbels, dus zal Jezus het vast niet erg vinden als je er niet heen gaat. Volgens mij was de oorspronkelijke strekking iets als... wanneer er twee of meer mensen in mijn naam verzameld zijn, daar ben ik (in geest).

Jezus heeft ook nooit gezegd, ga heen en bouw zoveel mogelijk kerken, of ga heen en win zoveel mogelijk zieltjes, bekeer zoveel mogelijk mensen enz. Als ik het mij goed herinner zei hij zoiets als... ga heen en maak discipelen. Een discipel is een vrijwillige volgeling van (de leer van) Christus, maar dat niet alleen, want hele menigten volgde christus in die tijd. Een discipel was een echte vriend, iemand die niet anders wilde dan bij christus zijn en van hem te leren. Jezus dwong zijn discipelen niet om hem te volgen, hij preekte geen hel en verdoemenis, de mensen die hem volgde deden dit vrijwillig en uit de honderden volgers, waren er maar 12 discipelen.

Ik snap die ‘zendingsdrang’, die TS en vele andere christenen hebben dan ook niet zo.
Durven zij zichzelf een discipel van Christus te noemen, zijn hun christelijke vrienden dat? Of zijn zij gewoon volgers? Moeten ze dan niet eerst naar hun eigen kijken en naar de christenen om hen heen, in plaats van proberen de ongelovigen te bekeren?

Nou ja... ik stap weer van mijn preekstoel af.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:01

Ik geloof ook in niets, gewoon niets.
Voor mij is er 1 heel geruststellend zinnetje in de bijbel: gedenk dat gij stof zijt, en tot stof zult wederkeren.

Dat is mijn rotsvaste houvast :D

Ik heb hele sterke normen en waarden en die zijn alleen maar menslievender geworden sinds ik dat hele religie theater achter me gelaten heb.
Ik had vreselijk veel moeite met dat stiekeme veroordelen van christenen tov niet christenen, of nog erger van de ene christen groepering tegen de andere christengroepering, echt...hoe zinloos is dat dan.

Nu heb ik een brandende vraag: denken gelovigen dat dieren ook geloven?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 31-07-18 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:01

Sizzle schreef:
Ik geloof ook in niets, gewoon niets.
Voor mij is er 1 heel geruststellend zinnetje in de bijbel: gedenk dat gij stof zijt, en tot stof zult wederkeren.

Dat is mijn rotsvaste houvast :D

Ik heb hele sterke normen en waarden en die zijn alleen maar menslievender geworden sinds ik dat hele religie theater achter me gelaten heb.
Ik had vreselijk veel moeite met dat stiekeme veroordelen van christenen tov niet christenen, of nog erger van de ene christen groepering tegen de andere christengroepering, echt...hoe zinloos is dat dan.



Amen!!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:02

Emoe schreef:
Bijzonder hè, 1 Bijbel en zoveel opvattingen.

Ik geloof namelijk dat degene die in Jezus geloven als de Redder, dat die eeuwig mogen leven. Hebben in dit leven wel te maken met de gevolgen van de zonde, maar straks niet meer. Jezus heeft namelijk je schuld (aan God) betaald.

Degene die niet in Jezus geloven als hun redder, of die niet geloven dat ze überhaupt een schuld hebben bij een God, moeten na dit leven wel betalen voor hun zonden. Wanneer ze hebben 'afbetaald' houden ze op te bestaan.

Lijkt dit jullie wel eerlijk dan?
Ik bedoel dat je ooit een keer je misstappen recht moet zetten. Anders zou je zomaar egoïstisch kunnen leven, anderen kwetsen etc. zonder dat het gevolgen heeft.

Ik geloof dat degene die geloven dat Jezus voor hun zonden betaald heeft, straks dus voor eeuwig mogen leven. Zij hoeven zelf dus niet meer te betalen ondanks de slechte dingen die ze gedaan hebben. Dat betekent niet dat je dus heel slecht gaat leven omdat je er toch niet voor op te draaien. Want dat doe je niet uit liefde tot God.

Mijn schoonfamilie is ongelovig. Mijn schoonzusje bijvoorbeeld zegt dat ze nooit zal gaan geloven want ze vindt dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor wat hij doet. En dat niet zomaar Iemand anders dat voor je kan afbetalen.

Zou ik me genaaid voelen als God niet zou bestaan? (Ik kan het me niet voorstellen dat hij nìet zou bestaan, maar vooruit ;))
Nee. Ik leef precies het leven wat ik wil.

Mijn belangrijkste leefregel, en ook het belangrijkste en enige gebod wat nu nog geldt, is God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf. (Al kan dat soms bar lastig zijn).



Je vergeet een belangrijk element in je betoog en daarom ben ik het volledig met je schoonzusje eens.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:04

Mooi verwoord eerste stuk.
En ben ik mee eens, ik ben ook tegen de kinderdoop en alleen volwassen doop, aangezien je zelf de keuze dan maakt om hem te volgen.

Wat betreft het zendingsgedrag is lastig, als je vol bent van hem wil je er graag over praten. Alleen sommige slaan daar in door de verkeerde kant op.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:05

Sizzle : nee ik geloof niet dat dieren geloven. Een dier heeft niet die keuzes zoals wij, een dier heeft een natuurlijk instinct.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:06

Godsdienst is ooit 'begonnen' om uitleg te geven aan allerlei natuurkrachten. Er stonden vanzelf 'wijzen' op in een dorp, die uitlegden waarom de oogst was mislukt, die een boom die door de bliksem was getroffen als heilig bestempelden, etc.

"Wij" weten nog redelijk veel van de Noorse goden, van wat de Romeinen en Grieken geloofden, wat de verschillende volkeren in wat nu de VS heet geloofden, en van wat men in het verre Oosten geloofde. De Inca's en Maya's weten we een stuk minder van, omdat we die fanatiek hebben uitgemoord, en hetzelfde geldt denk ik voor wat er oorspronkelijk in Afrika aan godsdiensten waren.

Naar mijn vaste overtuiging was Jezus iemand die (zoals Gandhi dat in de huidige tijd deed) de armen, de slaven en mogelijk ook de dieren (dieroffers), wilde helpen om een beter leven te hebben. Zijn leefregels en adviezen waren, in mijn ogen, een soort oer-CAO voor arbeiders, een Amy Groskamp-ten Have "Hoe hoort het eigenlijk" oer-etiketteboek en een set basisregels voor hygiene om ziekten te beperken. Dat alles is gelukkig opgetekend in de bijbel, waardoor heel veel mensen daadwerkelijk een veel beter en gezonder leven zijn gaan leiden.

Om die regels te laten landen, is er een god (één, om verschil aan te brengen met de honderden Romeinse goden) 'in het leven geroepen'. Men was nu eenmaal gewend dat alles de wil van de goden was - in de streken waar Jezus leefde Zeus/Jupiter dus - dus dat was de meest logische oplossing. Of dat nu een bewuste zet van Jezus was, of dat zijn volgers (z'n 'vakbondsleiders' om die CAO door te drukken bij de werkgevers) dat hebben bedacht om hun werk makkelijker te maken maakt niet veel uit.

Om de religie van de Romeinen (Jupiter en consorten) in de rest van de wereld (lees: Europa) beter te laten landen, werden elementen van de Noorse en Keltische godsdiensten al zonder veel scrupules gemengd met de godsdienst van de Romeinen. Het Christendom borduurde daar dankbaar op door, toen dat eenmaal op de puinhopen van het Romeinse Rijk opgang ging maken. Daar komt de kerstboom opeens boven water, en de eieren met Pasen, en dus ook Hel (een Noorse Godin).

Voor mij is dit bovenstaande de (eigenlijk vrij simpele) historische reden van het ontstaan van zowel de bijbel als het hele Christendom. Eén bevlogen man die de wereld wilde verbeteren. Niet omdat-ie de zoon van god is. Maar gewoon omdat hij een goed mens was.
Zoals Gandhi dat in onze tijd in India geprobeerd heeft (en ook met de dood heeft bekocht - goede mensen die de armen willen helpen worden meestal niet gewaardeerd).

Ik geloof dus niet in een god. Wel dat Jezus heeft bestaan. Niet dat-ie de zoon van god is. Wel dat-ie goed heeft willen doen. En dat is ook aardig gelukt.

De pest met geloof is echter dat anderen zichzelf later verheffen tot 'dorpswijze', denken de waarheid in pacht te hebben en erger, zeggen dat zij namens hun god spreken en zijn wil uitvoeren. Waar ik totaal geen probleem heb met 'geloof' heb ik enorme bezwaren tegen 'kerken', dominees, pastors, pauzen, rabbi's en wat er verder nog aan zelfbenoemde spreekbuizen van welke god dan ook rondlopen. Waar háál je de arrogantie vandaan te zeggen dat jij de wil van (jouw) god weet...

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:08

Okee maar even dit : Jezus is niet de zoon van God het was God zelf.
Maar ik maak het jullie niet te moeilijk.

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:08

Ik ben rond mijn twaalfde in de kerk van mijn geloof gevallen. Katholiek opgevoed, maar zag om mij heen mensen die in het alledaagse leven helemaal niet zo vriendelijk en behulpzaam waren, maar omdat ze iedere zondag om vergiffenis vroegen bij god wel in de hemel zouden eindigen, en de allerliefste juf die ik me maar kon wensen in de hel omdat ze met een vrouw samen leefde.
Sindsdien geloof ik in de intentie waarmee je leeft en handelt. Dat als er een god is deze oordeelt over of je de wereld mooier achtelaat dan je hem aantreft.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:08

Ik ben niet gelovig maar denk wel dat er iets van een hemel etc is, er MOET toch iets zijn? Ik leef pas 15 jaar, maar ik ben er vrij zeker van dat er iets moet zijn, god is denk ik iets wat iemand die mensen goed kon overhalen heeft bedacht, want zo specifiek... Maar er is wel zo iets.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:09

Enorm interessant topic, ondanks de aanleiding. Ik geloof ook in een God, maar heb niet een specifiek persoon voor ogen. Wellicht zijn het er wel meerderen, of een vrouw (hoe tof zou dat zijn). Iedereen die in een God gelooft, of in een hogere macht, doet dit denk ik op zijn eigen manier en is iets tussen hen en God.

Zodra je anderen gaat veroordelen en/of zaken opdringen, dan ben je in mijn optiek verkeerd bezig. En, voor mij een hele belangrijke en die mis ik vaak: Eigen verantwoordelijkheid. Ik geloof in God, eigen verantwoordelijkheid en mezelf :)

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:09

Emoe schreef:
Degene die niet in Jezus geloven als hun redder, of die niet geloven dat ze überhaupt een schuld hebben bij een God, moeten na dit leven wel betalen voor hun zonden. Wanneer ze hebben 'afbetaald' houden ze op te bestaan.

Lijkt dit jullie wel eerlijk dan?
Ik bedoel dat je ooit een keer je misstappen recht moet zetten. Anders zou je zomaar egoïstisch kunnen leven, anderen kwetsen etc. zonder dat het gevolgen heeft.


Welke zonden en misstappen? Wie zegt dat ik misstappen of zonden bega? Dat is nogal een aanname, dat niet-gelovigen per definitie zondig zijn...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:10

Janinevv schreef:
Mooi verwoord eerste stuk.
En ben ik mee eens, ik ben ook tegen de kinderdoop en alleen volwassen doop, aangezien je zelf de keuze dan maakt om hem te volgen.

Wat betreft het zendingsgedrag is lastig, als je vol bent van hem wil je er graag over praten. Alleen sommige slaan daar in door de verkeerde kant op.



Ach ja, ik ken de bijbel (zelfs na 20 jaar niet meer gelezen te hebben ) nog aardig goed. Dat is ook de reden dat de Jehova hier niet meer aan de deur mogen komen van hun kerk, ik “zaaide te veel twijfel in hun hart”.

Ik hou wel van dit soort discussies, altijd weer leerzaam.