Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:23

poes schreef:
Dat doe je wel als je het zo verkondigt.

Hey heel topic over klote huwelijk met bedrog en liegen en verdriet.

Gewoon binnenvallen met: ja maar HUWELIJK dus je moet het er maar mee doen.

Niet kwetsend hoor.



Ik reageer op wat ik hier lees, jij zit duidelijk haar oude berichten door te lezen (of herinneren) en dat is niet eerlijk voor deze discussie hier.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:24

Mijn mama is overigens het type gelovige waar ik goed mee om kan. Gelooft dingen waar ik nooit in zal geloven maar dringt nooit haar mening op. Dat is heel anders ja. Mijn ma toont naastenliefde elke dag weer, ongeacht religie, geaardheid, ras, etc. Dat is pas wat waard vind ik.

En waarom is dat niet eerlijk? Dat is wel hoe anjali er in staat. Mocht ze dat niet doen zou ik ook anders reageren. Recht op een eigen mening heb je uiteraard.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:26

Omdat ik niets weet van een topic over een huwelijk? Daar kan ik toch niet over oordelen dan.

Mooi mens is je ma, maar dat laat Mar in dit topic ook zien hoor. Zie de Edit van mijn bericht op de vorige pagina.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:38

Ik heb het idd niet over Mar maar over de vele uitlatingen van Anjali waar ze met de beste bedoelingen als een bulldozer haar geloof verkondigt in zeer pijnlijke topics. Ja dan krijg je vijandigheid ja. Gek.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:39

poes schreef:
Ik heb het idd niet over Mar maar over de vele uitlatingen van Anjali waar ze met de beste bedoelingen als een bulldozer haar geloof verkondigt in zeer pijnlijke topics. Ja dan krijg je vijandigheid ja. Gek.


Oh sorry, dan hebben we elkaar de afgelopen berichten niet goed begrepen. Ik was in de veronderstelling dat je het direct tegen Mar had vanwege je quote op dat bericht.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:42

O nee was idd wat onhandig dubbel geformuleerd van mij!

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:34

Giolli schreef:
poes schreef:
Ik heb het idd niet over Mar maar over de vele uitlatingen van Anjali waar ze met de beste bedoelingen als een bulldozer haar geloof verkondigt in zeer pijnlijke topics. Ja dan krijg je vijandigheid ja. Gek.


Oh sorry, dan hebben we elkaar de afgelopen berichten niet goed begrepen. Ik was in de veronderstelling dat je het direct tegen Mar had vanwege je quote op dat bericht.


Je bent niet de enige, ik dacht dat ook. En juist de manier hoe Mar het beschrijft, vond ik getuigen van respect voor haar (onze) naaste. Dus ik snapte poes al niet.

Ik vind het wel een fijn topic, dat mij af en toe toch een spiegel voorhoudt.

Wat dit betreft zit ik vaak toch in een tweestrijd. Als ik zie hoeveel kracht sommige gelovigen uit hun geloof / hun God halen. Dat vind ik prachtig om te zien, bewonderenswaardig.
Maar als ik bepaald type gelovigen dan zie vasthouden aan sommige van hun normen en waarden want "dat moet van God, want zo staat dat in de Bijbel". Dan kan ik daar soms met de pet niet bij. Dat verschuilen achter, vind ik dan dom (dus niet de persoon in kwestie, maar de handeling). Omdat juist de verschillende interpretaties van het geschrevene voor mij aangeven dat "het is zo want het staat zo in de Bijbel" eigenlijk zou moeten zijn "zo vind ik het want zo interpreteer ik (En met mij een groot deel van mijn geloofsgenoten) de Bijbel".

Van feit naar mening dus.

Het oordelen en veroordelen dat sommigen doen. Brrrrr. Als voorbeeld: de tante plus oom van mijn ex vriend (!) zijn zeer christelijk, van het feitelijke. Toen 1 van de kinderen trouwde, werd de hele familie uitgenodigd. Met uitzondering van 2 neven en diens vriendinnen, waar mijn ex er dus 1 van was.. Want deze beide heren leefden in zonde. Ze woonden ongehuwd samen met hun vriendin. We praten hier over eind jaren 90 vorige eeuw en begin jaren van deze eeuw.

Dat ging zover, dat ik 5 jaar lang geen kerstkaart terugkreeg van deze tante, omdat wij samenwoonden. Normaal schreef ik op de kaart: mvg Jan Jansen en Truus Pietersen. Nooit kaartje terug. Mijn laatste kaart heb ik geschreven als: mvg Jan en Truus Jansen. Spontaan kwam er een kaart terug. Want we zouden getrouwd zijn, gezien het onderschrift. We woonden echter nog steeds samen.

In die tijd had ik mede door dit soort reacties mijn mening over gelovigen wel klaar. Inmiddels heel wat jaartjes ouder en gelukkig ook heel wat wijzer. Vele (informatieve) gesprekken later heb ik gemerkt dat ik mijn oordeel / veroordeling baseerde op een zeer select groepje. gelukkig inmiddels gemerkt dat er ook heel veel gelovigen zijn die niet zo star of veroordelend zijn. Ergo, dat dat starre en veroordelende "met de Bijbel om de oren slaan" uitzonderingen zijn. Waarbij ik de TS als 1-van ervaar.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:31

@TS: denk dat er niemand ook maar enig bezwaar/moeite heeft met jouw geloof, wel de manier waarop het gebracht wordt. Mogelijk is het een interessant werkpunt op een manier te vinden waarop je wel kan verkondigen, zonder meteen met hel en verdoemenis te schermen.

Ik ben uiteraard ook naar jouw bericht in dat topic gaan kijken en mijn eerste reactie was ook direct dat ik jou een religious nutcase vind. We zijn 2018, iemand die met zulke uitspraken komt is in mijn opinie een beetje wereldvreemd. Welke zielen denk je te gaan ronselen door met dat soort posts te komen? In het echte leven zal ik je misschien helemaal niet zo wereldvreemd vinden en ben je mss mijn collega of iemand in een winkel die ergens mee helpt. Maar door zulke uitspraken zet je wel een toon die mij direct in een bepaalde richting stuurt. Je bent op een paardenforum met heel veel uiteenlopende topics en nog veel meer smaakjes mensen met allemaal hun eigen mening en overtuiging.

Ik denk dat als je graag gelijkgestemde zielen vindt, je daar meer het beoogde effect mee krijgt door een topic te openen met die inslag. Je zal mensen van jou geloof treffen, maar ook degene die het niet aanhangen maar wel open/geïnteresseerd zijn. After all, de uiteeenlopende topics zijn volgens mij ondertussen even goed vertegenwoordigd als de paardgerelateerde.
Door dit topic heb ik ook weer iets gegoocheld dat ik niet kende nl het Jaïnisme. Interessant en ben zeker benieuwd hoe je zoiets in een modern tijd verwerkt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18002
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:39

poes schreef:
10% van de wereldbevolking is homoseksueel/lesbisch of bi. En dan laat ik transgender etc nog buiten beschouwing. Die cijfers zijn gewoon onderzocht.

En dan zeg jij vrolijk: hey jouw keuze.

Het heeft NIETS te maken met keuze maar wie je BENT. En elke andere opvatting is op zich al kwetsend. Hoe moeilijk kan het zijn???


Dit is net zo goed zendelingendrang en met jouw mening over een ander heen bulldozeren. Want ook wat jij hier zegt is nog altijd een mening, en geen feit. Of iets wel of niet kwetsend is, is ook een mening, en geen feit. Een ander mag er anders over denken, zo simpel is het.

Als zowel gelovigen als niet-gelovigen in alle soorten en variaties dat nou eens in zouden zien en eens wat vaker wederzijds hun schouders op konden halen, zou dit hele probleem niet bestaan. In mijn ogen maken sommigen ergens een probleem van.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:42

Voor mij (en ik gok voor veel overtuigde atheïsten) is het ook gewoon ontzettend moeilijk om te snappen dat mensen in een godheid geloven. Iemand die probeert uit te leggen dat hun god bestaat, en dat hun heilige boek de waarheid is (in tegenstelling tot al die andere godheden en verhalen in de wereld) voelt als iemand die mij vertelt dat de lucht paars is. Ik wil er best even naar luisteren, en fijn voor je dat je dat geloofd, maar voor mij is de lucht gewoon blauw.


In real-life ken ik wel christenen die de 'god is liefde' levenswijze volgen en dat zijn fijne mensen. Liefste, warmste mensen die ik ken. Ook de jehova's die hier zo nu en dan langskwamen toen we hier nog niet zo lang woonden waren prima lui, vriendelijk, netjes, en vonden het prima dat ik aangaf geen behoefte aan hun god te hebben, maar dat ik best open sta voor een babbeltje.

Maar on-line kom ik toch vooral gelovigen (zoals TS ook overkomt) tegen die vinden dat mensen zoals ik toch eigenlijk vooral in de hel horen te branden/ziek zijn/niet in hun buurt mogen komen/'gered' moeten worden zodat ik naar hun maatstaven en regels ga leven. Nee bedankt. Dan komt die piemel uitspraak (welke briljant is overigens!) wel heel erg om de hoek kijken, en vind ik het ook erg moeilijk om begrip op te brengen voor iets wat voor mij waanzin is.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:46

Lalidan schreef:
poes schreef:
10% van de wereldbevolking is homoseksueel/lesbisch of bi. En dan laat ik transgender etc nog buiten beschouwing. Die cijfers zijn gewoon onderzocht.

En dan zeg jij vrolijk: hey jouw keuze.

Het heeft NIETS te maken met keuze maar wie je BENT. En elke andere opvatting is op zich al kwetsend. Hoe moeilijk kan het zijn???


Dit is net zo goed zendelingendrang en met jouw mening over een ander heen bulldozeren. Want ook wat jij hier zegt is nog altijd een mening, en geen feit. Of iets wel of niet kwetsend is, is ook een mening, en geen feit. Een ander mag er anders over denken, zo simpel is het.

Als zowel gelovigen als niet-gelovigen in alle soorten en variaties dat nou eens in zouden zien en eens wat vaker wederzijds hun schouders op konden halen, zou dit hele probleem niet bestaan. In mijn ogen maken sommigen ergens een probleem van.


Ehm... nee. Iets dat aangeboren is is geen mening, dat is een feit. Net zoals het geen keuze is dat je met tien (of meer/minder) vingers geboren wordt.

De keuze maken om je natuur te volgen of zoals sommige geloofsstromingen homofilie nu 'accepteren' door het 'niet-praktiseren' kan je als keuze zien inderdaad. Dan maak je de keuze 'Ik ben homo, daar kan ik niets aan doen, maar dan ga ik maar maagdelijk of met een vrouw/man door het leven omdat mijn geloof dat voorschrijft.' Dát is een keuze, het zijn zoals je geboren bent niet. ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18002
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:27

Bij mijn weten, maar dan gaan we er inhoudelijk op in en dat is in dit topic redelijk off topic, zijn er nog altijd geen bewijzen voor dat dit aangeboren is. In tegenstelling tot geboren worden met tien vingers. En dus is het per definitie een aanname, een theorie, een stroming. Misschien de meest aangenomen gedachtengang, maar daarmee nog steeds geen feit. En dat is precies het probleem, een aanname, en misschien algemeen geaccepteerd iets (en dan algemeen geaccepteerd in je eigen kring, want andere kringen denken er duidelijk anders over!) wordt verkondigd als een feit. En dat is het niet.

Overigens hoef je mij niet te overtuigen hoor, als ik al een kant moet kiezen is het de kant van dat je het bent. Maar dat maakt het nog steeds geen feit.

Anoniem

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:36

Maar ik snap zelf nooit zo goed wat het nut is om iets van homofilisme te vinden. Om er een mening over te hebben. Met de meeste meningen wil je graag iets bereiken; bijvoorbeeld in de politiek. Of wanneer het op het milieu aankomt. Op die gebieden kan je en heb je het volste recht om iets te veranderen, wat het ook mag zijn.

Maar iemand die homo is, of iemand die abortus wil doen, dat gaat over diegene zijn eigen leven. Je kan er van vinden wat je wil, maar zodra je iets met die mening doet laat je iemand al snel niet meer in zijn waarde, en komt het respectloos over. Alsof je iemand kan veranderen, of iets over een ander te zeggen hebt. Het enige wat je met die mening kan doen is hem betrekken tot jezelf en je eigen leven. Vandaar dat ik het niet heel goed snap dat dat soort meningen verkondigt moeten worden. Ik zeg ook niet van: ik ben totaal voor homo's. Want je kan niet voor of tegen iemands sexuele geaardheid zijn; als iemand op hetzelfde geslacht valt dan is dat gewoon zo.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:40

Hoe wil je dan verklaren dat dieren ook homoseksualiteit tonen? En dat er hele jonge kinderen (<5) al homoseksualiteit tonen en transgender zijn?

Enne, mijn oom heeft geen 10 vingers maar 8. Verder voldoet hij helemaal aan de standaard. Hoe wil je dat dan verklaren?

Dat een bepaald feit de standaard is, betekend niet dat een afwijkende feit geen feit meer is.

Overigens is het al wetenschappelijk aangetoond dat homoseksualiteit aangeboren is. Ik ben geen wetenschapper dus ik kan het je niet 100% duidelijk uitleggen, maar homoseksualiteit wordt gevormd in de ontwikkelingsfase in de baarmoeder door een bepaald eiwit.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:46

Misschien de discussie over of homoseksualiteit al dan niet aangeboren is, overhevelen naar een eigen topic? Heel interessant, maar hier niet helemaal op zijn plaats denk ik.

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:48

Er is ook nog nooit een bewijs geleverd dat er goden bestaan. Wanneer ik in gesprek ben met gelovigen en zij zeggen dat afwijkingen(homo, transgender enz) een keuze is dan vraag ik hun om bewijs dat God bestaat . Er is in de vijftig jaar dat ik me bewust ben van geloof/ongeloof nog nooit iemand geweest die dit heeft bewezen. De meeste gelovigen zijn gelovig omdat ze in een godsdienstig gezin zijn geboren en zo zijn opgevoed. Veel mensen die niet geloven zijn mensen die wel hun twijfels onderzocht hebben en de conclusie hebben getrokken dat geloof ook een keuze is en je ook zonder geloof een fijn en prettig leven kunt leiden aan de hand van normen en waarden en acceptatie . Juist de mensen die op latere leeftijd tot het “ geloof” komen zijn vaak ook de meest fanatieke , dit is mijn persoonlijke mening. Waarom zou je klakkeloos accepteren wat je ouders en omgeving je vertellen. Zowel wat geloof of ongeloof betreft.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:50

Maar waarom aannemen dat gelovigen klakkeloos overnemen en ongelovigen niet?
Even goed kunnen ongelovige ook uit een gezin komen die niet gelovig zijn en dat gewoon overnemen.

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:58

dromertje2 schreef:
Maar waarom aannemen dat gelovigen klakkeloos overnemen en ongelovigen niet?
Even goed kunnen ongelovige ook uit een gezin komen die niet gelovig zijn en dat gewoon overnemen.

Ik zeg erbij dat dit meestal het geval is. In beide gevallen is het een aangeleerd iets zonder dat daar bewijzen voor zijn en ik wil bewijs zien/horen voor ik iets aanneem. Vooral wanneer iets bepalend is voor je leven.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:02

Er zijn ook heel wat bijgelovigen.
Dat vind ik soms bijzondet dat iemand aangeeft niet te geloven in een God omdat deze nooit aangetoond is maar dan wel panisch is als je de kerstboom na oud en nieuw in de tuin laat liggen (ivm ongeluk) of echt niet je verjaardag een dag te vroeg kan vieren (ivm het afroepen van onheil).

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:02

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!


Vergelijk eens met: "Drink deze wijn. Het is leuk, lekker, je gaat je er beter van voelen."

"Nee dank je, ik drink niet. Nooit gedaan ook en ik heb er geen behoefte aan, dus ik ga niet drinken."

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:06

YellowLeaf schreef:
Hoe wil je dan verklaren dat dieren ook homoseksualiteit tonen? En dat er hele jonge kinderen (<5) al homoseksualiteit tonen en transgender zijn?

Enne, mijn oom heeft geen 10 vingers maar 8. Verder voldoet hij helemaal aan de standaard. Hoe wil je dat dan verklaren?

Dat een bepaald feit de standaard is, betekend niet dat een afwijkende feit geen feit meer is.

Overigens is het al wetenschappelijk aangetoond dat homoseksualiteit aangeboren is. Ik ben geen wetenschapper dus ik kan het je niet 100% duidelijk uitleggen, maar homoseksualiteit wordt gevormd in de ontwikkelingsfase in de baarmoeder door een bepaald eiwit.


Bijna waar, het wordt ontwikkeld in de cruciale 2e fase van de zwangerschap. Er ontstaat homoseksualiteit wanneer er te weinig testosteron bij de baarmoeder kan komen.

Is er bij een meisje te veel testosteron, is zij lesbisch.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:07

Even terug naar de OP

Het gaat over GELOOF. Je gelooft iets. Je gelooft dat God bestaat en daar vloeien een heleboel dingen uit voort (kerkbezoek, bepaalde kleding, rituelen etc.).

Ik GELOOF niet dat God bestaat. Dus ik heb die kleding voorschrifte en rituelen niet in mijn bestaan opgenomen.

Hoe wil je iemand overtuigen van iets dat je gelooft? Zonder bewijs, zonder enige andere onderbouwing dan dat "God het wil."

Ik zal ook niemand willen overtuigen van het feit dat Bak-kabouters bestaan. En geloof me, ze bestaan :+ Beetje flauw voorbeeld en zeker niet kwetsend bedoeld, maar wel bedoeld om mijn invalshoek te benadrukken.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:10

julius_juut schreef:
Voor mij (en ik gok voor veel overtuigde atheïsten) is het ook gewoon ontzettend moeilijk om te snappen dat mensen in een godheid geloven. Iemand die probeert uit te leggen dat hun god bestaat, en dat hun heilige boek de waarheid is (in tegenstelling tot al die andere godheden en verhalen in de wereld) voelt als iemand die mij vertelt dat de lucht paars is. Ik wil er best even naar luisteren, en fijn voor je dat je dat geloofd, maar voor mij is de lucht gewoon blauw.


Voor mij is de lucht ook gewoon blauw hoor, ik denk voor veel christenen ook. De tijd dat alles wat de pastoor/ dominee zegt als waarheid wordt gezien is denk ik al lang voorbij. Ik denk dat je het niet moet zien als het verschil tussen blauw en paars, maar misschien is wat ik zie als blauw, compleet verschillend van de kleur die jij ziet als blauw. Misschien is de kleur die jij ziet als blauw bij mij de kleur die ik zie als geel, jouw paars is misschien wel mijn oranje. En dan zijn er nog mensen die compleet kleurenblind zijn, hun blauw is jouw grijs, dat maakt niet dat de lucht niet blauw is, maar dat de perceptie van de kleur blauw anders kan zijn voor een ieder.

Ik snap heel goed dat mensen in een godheid geloven en hun eigen perceptie daarbij hebben, net als dat ik snap dat mensen er niet in geloven.


julius_juut schreef:
In real-life ken ik wel christenen die de 'god is liefde' levenswijze volgen en dat zijn fijne mensen. Liefste, warmste mensen die ik ken. Ook de jehova's die hier zo nu en dan langskwamen toen we hier nog niet zo lang woonden waren prima lui, vriendelijk, netjes, en vonden het prima dat ik aangaf geen behoefte aan hun god te hebben, maar dat ik best open sta voor een babbeltje.

Maar on-line kom ik toch vooral gelovigen (zoals TS ook overkomt) tegen die vinden dat mensen zoals ik toch eigenlijk vooral in de hel horen te branden/ziek zijn/niet in hun buurt mogen komen/'gered' moeten worden zodat ik naar hun maatstaven en regels ga leven. Nee bedankt. Dan komt die piemel uitspraak (welke briljant is overigens!) wel heel erg om de hoek kijken, en vind ik het ook erg moeilijk om begrip op te brengen voor iets wat voor mij waanzin is.


Ik hoop dat je begrip kunt opbrengen voor het feit dat iedereen anders is en ieder hun eigen perceptie heeft. Het hoeft toch ook geen waanzin te zijn dat jij nergens in geloofd, waarom is het dan wel waanzin dat iemand in een hogere macht geloofd? Is het alleen waanzin, omdat het niet jouw overtuiging is?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:13

Als je niet geloofd dat er een helis Waarom is het dan zo erg dat iemand geloofd dat je in de hel gaat belanden?
Er is toch geen hel?

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:13

julius_juut schreef:
Voor mij (en ik gok voor veel overtuigde atheïsten) is het ook gewoon ontzettend moeilijk om te snappen dat mensen in een godheid geloven.


Tja, ik ben een religieus mens. Kennelijk ben ik zo geboren en ik vind het heerlijk om ook dat stukje van mijn mens-zijn de ruimte te geven.
Blijft wel staan dat ik de indruk heb dat niet iedereen snapt waar ik het over heb....
Citaat:
Iemand die probeert uit te leggen dat hun god bestaat, en dat hun heilige boek de waarheid is (in tegenstelling tot al die andere godheden en verhalen in de wereld) voelt als iemand die mij vertelt dat de lucht paars is.

...een mooie vergelijking.
Maar voor mij is die lucht ook gewoon blauw.
In de 19e eeuw gingen nog al wat kerken etc de discussie, of zeg maar liever strijd aan met de wetenschap "wie heeft gelijk". Dat mag, maar boeit mij niet.
Voor mij is de bijbel geen spoorboekje, geen oeroude science (beta wetenschap) - maar gaat het over oeroude, en daarmee beproefde verhalen over mens zijn en wat je in je leven allemaal tegen kunt komen.