Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:41

Babootje schreef:
Kadankovitch schreef:
En voor het overige ben ik de vaste overtuiging dat zodra welk geloof dan ook, hetzij het Joodse, de Islam, de Christelijke kerken, dus ook zeker uw geloofsgemeenschap het idee zou krijgen dat zij in het maatschappelijk bestel een meerderheid zouden uitmaken, zij onmiddellijk zou uitmonden in een vreselijke tirannie. Alle 'geloven' doen dat.


Dat is een aanname. ik schat u hoger in :)

En dat is een zeer zwak argument. Er is een leger aan bewijzen uit de geschiedenis aan te halen voor mijn stelling. Daar nu een persoonlijk minachtende opmerking van te maken, past niet.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:44

Godzijdank ( ;-) ) is kerk en staat gescheiden in onze contreien. Dat moet ook zo gehouden worden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:47

Helaas ga ik mee met kadankovitch....hele veldslagen door het geloof door de eeuwen heen en nog steeds...en als er een hemel bestaat, komen we allemaal naast elkaat te zitten, dus wat had het voor zin.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:54

anjali schreef:
Palmera schreef:
Ik ben eerder nieuwsgierig naar wat jij vind van door de kerk goedgekeurde dierenmishandeling.

Ik heb me ooit eens laten vertellen dat alles wat leeft door een god geschapen zou zijn. Is het dan niet volledig krankzinnig, zeer onrepectvol en ronduit grof dat gelovigen zó omgaan met de andere creaties van die god?

De Kerk keurt geen dieren mishandeling goed. Maar ze doen er wel bte weinig tot niets aan om het tegen te gaan. Vandaar dat ik er een religie (geen Godsdienst !) bij hen genomen om deze leemte op te vullen.


Ik snap er niks meer van, je stoeit met woorden als een volleerd politica. Maar noem jezelf geen orthodox rooms katholiek want zolang je een stukje van de RK doctrine afwijst en daar een ander geloof voor hebt
ben je niet zuiver in de RK leer.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:56

Babootje schreef:
Kadankovitch schreef:
Mijn advies; houdt u zich aan hetgeen uw geloofsovertuiging u voorschrijft en redeneer volgens die lijnen. Zodra u wetenschappelijk wordt gaat het mis, want dan kan met recht en reden het bestaan van God en in ieder geval de goddelijke oorsprong van de boeken waarop u zich baseert, weerlegd worden.


Waarom zou wetenschap strijdig moeten zijn mt Godsdienst?

Ik geloof dat als ik hierop overtuigend op in zou moeten gaan ik met klikken en klakken uit Bokt verwijderd zou worden. :+
Maar ik in ernst dit blijkt uit de logica die Witgenstein in zijn hierboven geciteerd werk, uiteenzet. Ik denk dat ik zijn uiteenzetting tekort doe als ik het er simpelweg op zou houden dat het metafysische niet wetenschappelijk aan te tonen valt. Bovendien zou dat in het kader van dit topic echt te ver gaan.
Bovendien bestaat het gevaar, voor de gelovigen, dat de briljante Etienne Vermeersch, emeritus hoogleraar wijsbegeerte en wetenschapsfilosofie gelijk zou krijgen en aangetoond zou kunnen worden dat er geen god bestaat. Daarvoor zijn wetenschappelijk gezien veel meer feiten te vinden dan voor het tegendeel..

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:07

CharleyT schreef:
anjali schreef:


Ik snap er niks meer van, je stoeit met woorden als een volleerd politica. Maar noem jezelf geen orthodox rooms katholiek want zolang je een stukje van de RK doctrine afwijst en daar een ander geloof voor hebt
ben je niet zuiver in de RK leer.


Ik weet niet of dat wel klopt wat u daar zegt. Ik weet niet of de Rooms Katholieke Kerk het tweede "geloof" wel als een geloof ziet. Gaat men daarmee niet tegen de fundamentele stellingen van de Heilige Moederkerk in, is er geen probleem.
Een voorbeeld. een van de belangrijkste prelaten van de Kerk is de viscaris Generaal van de Jezuïten in Noord America [ik kan het boek, met felle kritiek op de twee vorige Pausen niet aanhalen, omdat ik midden in een verhuis zit], maar van deze prelaat is bekend dat hij ook praktiserend Boeddhist is. Maar Boeddhisme kent verschillende vormen, waarvan de meesten geen religie zijn in de enge betekenis van het woord, maar eerder een levensfilosofie inhouden.
Nu weet ik te weinig van het "tweede geloof" waar het hierover gaat, maar ik krijg het gevoel dat het misschien helemaal niet botst met de Leer van de Heilige Moederkerk.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:10

Indestal schreef:
Helaas ga ik mee met kadankovitch....hele veldslagen door het geloof door de eeuwen heen en nog steeds...en als er een hemel bestaat, komen we allemaal naast elkaat te zitten, dus wat had het voor zin.

Precies, dat is een onweerlegbare logica.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:16

Tieneke schreef:
Godzijdank ( ;-) ) is kerk en staat gescheiden in onze contreien. Dat moet ook zo gehouden worden.

Inderdaad "gelukkig" en het mocht nog verder gaan. In Frankrijk waakt men er nog scherper op. Pas een vonnis gelezen van de hoogste administratieve rechtbank [ben de naam even kwijt]. Waar in een prachtige redenering de scheiding van kerk en staat onderstreept werd, en godsdienst absoluut uit het 'openbare ambtelijke leven' wordt geband.
Ik ben trouwens niet mordicus tegen religie, ik noem mijzelf een niet gelovige Rooms Katholiek.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:21

Babootje schreef:
Nee dat zeg ik niet. Als je goed leest, staat er dat een leven dat je beëindigt, impliciet is aan een leven doden. Dat is toch een logisch gevolg. Het is aan de lezer zelf om er moord van te maken. Ik maak ook niemand ergens voor uit. Ik belicht alleen wat de zienswijze van de bijbel hierin is. Dat ik deze zienswijze volgt is mijn vrijheid en mijn goed recht. Ik leg ook niemand iets verder op. Ieder heeft zn eigen keuze en afweging te maken.

Ik waardeer het zeer dat u nu uw woorden toch afzwakt al was het maar dat u ze verduidelijkt. Want zoals u het aanvankelijk stelde, kon ik mij zeer wel voorstellen dat het zeer pijnlijk overkwam.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:32

Tieneke schreef:
Godzijdank ( ;-) ) is kerk en staat gescheiden in onze contreien. Dat moet ook zo gehouden worden.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Politiek en godsdienst gaan niet samen. Niet dat dat in onze contreien helemaal gescheiden is overigens. En daar zie je ook de kramp ervan,

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:56

Whoewhoe....

De scheiding van kerk en staat houdt in dat 1) de politiek geen bischoppen, synodevoorzitters of abten benoemt,
(voor velen zijn deze woorden al compleet koeterwaals ;) )
en 2) de kerk als kerk geen ministers etc benoemt.

Dat we in Nederland een democratie zijn, en kerkleden stemrecht hebben en dat sommige kerkleden stemmen op verenigingen op christelijke grondslag - dat heeft niets met de scheiding van kerk en staat van doen.
(Dat een aartsconservatieve partij als het cda een christelijke grondslag heeft frappeert mij iedere keer, maar dat is een volgende stap.)

En ik ben het met Wittgenstein eens: zaken als het bestaan van God of van ether in spirituele zin is niet wetenschappelijk aan te tonen.
Wat mij betreft is dat geen kwestie van 'strijdig zijn'.
Het wetenschappelijk deel van een theologische opleiding gaat over filosofische vragen, kerkgeschiedenis, talen, literatuur, culturele antropologie en wetenschappelijke bijbeluitleg.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 10:21

Goof schreef:
Ik was eigenlijk altijd in de veronderstelling dat religie en godsdienst hetzelfde waren of betekenden. Anjali, wat is het verschil tussen die 2 woorden?

Bij een Godsdienst wordt een God aanbeden. Bij een religie wordt dat niet gedaan,het is meer een filosofie met leefregels. Behalve het Jainisme is ook het Boeddhisme zo'n religie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:23


anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 10:44

Janneke2 schreef:
Rocamor schreef:
Je weet dat dat in Ikzelf ben tegen de doodstraf. Maar was echt verbijsterd toen een streng gereformeerde bekende (geen sex voor het huwelijk, niet ongetrouwd samenwonen, geen abortus of actieve euthanasie, tegen homoseksualiteit) van me aangaf gaf hier niet tegen te zijn. Net als dat ik niet snap dat veel Amerikanen sterk gelovig zijn, maar wel voor de doodstraf of wapens hebben om te schieten.

Dat komt op mij heel tegenstrijdig over.

Hoe is dat voor jullie hier?


Ik vind het op het onbegrijpelijke af.
Let wel: ondanks alles is het toch een andere cultuur. Weliswaar een verwante cultuur (de oorspronkelijke bewoners zijn vrijwel uitgeroeid, 'oh brave new world') maar toch anders.
Wapens staan voor 'vrijheid' en 'patriottisme'. (Brrr, denk aan de rode volkeren die er niet meer zijn.)
En daar dan bij een simpele, 'platte', "letterlijke" opvatting van de bijbel.
Gij zult niet moorden - dat geldt niet voor Rode Volkeren, voormalige slaven, bewoners van landen waar olie wordt opgepompt en geëxporteerd, dat soort raar gedoe. (In mooi Sudafrikans: "de door Christus geafbreekte skeidsmuur weer opbou". Waar Christus mensen verenigt, doen dit soort lui krek het omgekeerde.)
Maar abortus en euthanasie als gericht op beperken van leed: foute boel...

Paus Franciscus heeft onlangs de doodstraf in alle gevallen verboden.Daar heeft hij een hoop kritiek op gekregen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:45


Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:51

Indestal schreef:
Helaas ga ik mee met kadankovitch....hele veldslagen door het geloof door de eeuwen heen en nog steeds....


Dat klopt. En God vindt dat net zo erg. Religies die de bijbel hebben gebruikt voor bloedvergieten worden in de bijbel geïdentificeerd als Babylon de Grote.
Over haar wordt in de bijbel een oordeel uitgesproken.

De bijbel beschrijft in het boek Openbaring een (figuurlijke) vrouw met de naam „Babylon de Grote” op haar voorhoofd geschreven. Van deze vrouw wordt gezegd dat ze op „scharen en natiën” zit (Openbaring 17:1, 5, 15
In Openbaring 17:18 wordt dezelfde figuurlijke vrouw beschreven als „de grote stad, die een koninkrijk over de koningen der aarde heeft”. Het woord stad wordt in de bijbel vaker gebruikt om een georganiseerde macht aan te duiden. Deze „grote stad” heeft gezag over „de koningen der aarde”, dus moet de vrouw die Babylon de Grote wordt genoemd een invloedrijke organisatie zijn die wereldwijd invloed heeft.

Een dergelijke organisatie kan politiek, commercieel of religieus zijn. De vrouw die Babylon de Grote wordt genoemd is geen politieke macht, want Gods Woord zegt dat „de koningen der aarde”, oftewel de politieke elementen van deze wereld, „hoererij hebben bedreven” met haar. Haar „hoererij” slaat op de bondgenootschappen die ze met de regeerders van deze aarde is aangegaan. Dat verklaart dan ook waarom ze „de grote prutsmuts” wordt genoemd. — Openbaring 17:1, 2;
Babylon de Grote kan geen commercieel rijk zijn, want de „kooplieden der aarde”, een afbeelding van de commerciële elementen, zullen om haar rouwen als ze vernietigd wordt. Over zowel de koningen als de kooplieden wordt zelfs gezegd dat ze van „een afstand” naar Babylon de Grote kijken (Openbaring 18:3, 9, 10, 15-17). Het is dan ook redelijk de conclusie te trekken dat Babylon de Grote geen politiek of commercieel rijk is, maar een religieus rijk.
Deze gedachte wordt nog verder ondersteund als we kijken naar de historie van de stad Babylon in de oudheid. De oude stad Babylon was doordrongen van religie en stond bekend om haar spiritistische ‘bezweringen’ en ‘toverijen’ (Jesaja 47:1, 12, 13; Jeremia 50:1, 2, 38). Er werd valse religie bedreven die tegen de ware God, gekant was (Genesis 10:8, 9; 11:2-4, 8). De regeerders van Babylon verhoogden zich trots boven de ware God en zijn aanbidding (Jesaja 14:4, 13, 14; Daniël 5:2-4, 23). Op dezelfde manier is Babylon de Grote ook bekend om haar ‘spiritistische praktijken’. (Openbaring 18:23). Ook dit identificeert haar als een religieuze organisatie.

Openbaringen 17 omschrijft Babylon de Grote, haar bloedschuld en haar vernietiging. Het 7-koppige beest dat zij in deze verzen berijdt (een afbeelding van de koninkrijken van deze wereld) zal zich tegen haar keren en haar vernietigen.
Dit is een profetie uit de bijbel die nog in vervulling moet gaan. Alhoewel religie nog steeds machtig is, zal er een moment komen waarop koninkrijken/regeerders zich eensgezind tegen haar zullen keren, haar ten val zullen brengen en haar volledig zullen vernietigen.

Interessant ook is dat Babylon de Grote in de bijbel een prutsmuts wordt genoemd. Omdat zij hoererij heeft gepleegd met de koningen der aarde. Hoewel zij een religieuze organisatie is bondgenootschappen heeft gesloten met de politieke elementen van deze wereld. Maakt ook duidelijk hoe God aankijkt tegen de vermenging van kerk en staat.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:55

:D :D :D :D De grote prutsmuts. Boktvertaling van Openbaring 17:1,2

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:11

Ik kan, maar vooral. ik wil uw hierin niet tegenspreken, omdat de fundamentele kwestie blijft bestaan of men de autoriteit van de Bijbel erkent of beter; kan erkennen. Laat staan of men gelooft in de Goddelijke oorsprong ervan. De oorsprong van de Bijbel is vanuit wetenschappelijk oogpunt uiterst dubieus en Goddelijke oorsprong onbewijsbaar. Maar goed daarom heet het ook geloven [=niet zeker weten, of zonder rationele basis erop vertrouwen dat iets klopt]
Om die reden betwijfel ik of er een god bestaat en of een mens uit de Bijbel 'zijn wil' zou kunnen afleiden.

Dat brengt mij op het volgende punt. Zonder er veel werk voor te moeten verzetten, kan een eerste jaars seminarist bijna elke regel, elke vers, weerleggen met een andere uit dit zelfde boek. Alle op de Bijbel gebaseerde godsdiensten doen dat wat de Britten nu proberen met Brexit; cherry-picking. Eruit pikken wat hun in de kraam past.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:51

Kadankovitch schreef:
Ik kan, maar vooral. ik wil uw hierin niet tegenspreken, omdat de fundamentele kwestie blijft bestaan of men de autoriteit van de Bijbel erkent of beter; kan erkennen. Laat staan of men gelooft in de Goddelijke oorsprong ervan. De oorsprong van de Bijbel is vanuit wetenschappelijk oogpunt uiterst dubieus en Goddelijke oorsprong onbewijsbaar. Maar goed daarom heet het ook geloven [=niet zeker weten, of zonder rationele basis erop vertrouwen dat iets klopt]
Om die reden betwijfel ik of er een god bestaat en of een mens uit de Bijbel 'zijn wil' zou kunnen afleiden.

Dat brengt mij op het volgende punt. Zonder er veel werk voor te moeten verzetten, kan een eerste jaars seminarist bijna elke regel, elke vers, weerleggen met een andere uit dit zelfde boek. Alle op de Bijbel gebaseerde godsdiensten doen dat wat de Britten nu proberen met Brexit; cherry-picking. Eruit pikken wat hun in de kraam past.


Dat ben ik met u eens. Er ligt geen expliciet concreet bewijs vanuit de wetenschap voor de autenticiteit van de bijbel. Ook niet voor het bestaan van God.
Echter is het geloof in een "goddelijkheid" als oorsprong van ons bestaan wereldwijd zo diep verankerd ook bij stammen die geen bijbel hebben dat dat op zich al een argument zou kunnen zijn om wel te geloven.
Ook zijn er steeds meer wetenschappers die op basis van hun eigen onderzoek overtuigd zijn geraakt van het bestaan van een goddelijkheid die de hand heeft gehad in de oorsprong van het leven,
1 daarvan bracht dat als volgt onder woorden:
Ik ging steeds meer nadenken over de oorsprong van het leven en raakte ervan overtuigd dat het eerste levende organisme heel complex moet zijn geweest. Het moest zich bijvoorbeeld kunnen voortplanten. Dat is alleen mogelijk met genetische informatie en een mechanisme dat die informatie nauwkeurig kopieert. Bovendien heeft zelfs de eenvoudigste levende cel moleculaire machines nodig om alle onderdelen van een nieuwe cel te kunnen bouwen. En dan moet zo’n cel ook nog het vermogen hebben om energie op te slaan en te gebruiken. Als wiskundige kon ik me er niet bij neerleggen dat zulke ingewikkelde mechanismen vanzelf uit niet-levende materie waren ontstaan. Dat kan gewoon niet het resultaat zijn van toevallige processen.

Dr. Gene Hwang, geboren in 1950 in T’ai-nan (Taiwan), is gepensioneerd hoogleraar wiskunde aan de Nationale Chung Cheng-universiteit in Taiwan. Hij is ook emeritus hoogleraar aan de Cornell-universiteit in de Verenigde Staten, waar hij lesgaf in en onderzoek deed naar kansrekening en statistiek. Jarenlang was hij een van de meest gerespecteerde deskundigen op het gebied van statistiek, een onderwerp waar hij zich nog steeds mee bezighoudt. Als jonge man geloofde hij dat leven was ontstaan door evolutie. Maar later veranderde hij van mening.

Een andere wetenschapper, biochemicus, die all vele jaren onderzoek doet naar de dood — de normale, geprogrammeerde dood van de cellen waaruit ons lichaam bestaat - zei naar aanleiding daarvan het volgende:

" Ons lichaam bestaat uit biljoenen microscopische cellen. Die moeten vrijwel allemaal sterven en vervangen worden. Elk celtype heeft zijn eigen levensduur; sommige worden om de paar weken vervangen, en andere om de paar jaar. Het systeem van geprogrammeerde celdood in ons lichaam moet heel precies worden gereguleerd om het wankele evenwicht tussen celdood en celvorming in stand te houden.
Sommige studies wijzen uit dat als cellen niet sterven wanneer hun natuurlijke cyclus voltooid is, er kanker of reumatoïde artritis kan ontstaan. Maar als cellen voortijdig sterven, zou dat alzheimer of de ziekte van Parkinson tot gevolg kunnen hebben. Met mijn onderzoek richt ik me op het vinden van nieuwe behandelmethoden voor deze ziekten.
De complexiteit van het hele proces is echt ongelofelijk. En uit de precisie ervan spreekt een uitzonderlijke wijsheid. Ik denk dat dat de wijsheid van God is. Ik gebruik krachtige microscopen om de vele complexe mechanismen die dat proces aansturen te onderzoeken. Sommige mechanismen kunnen het vernietigingsproces zo nodig binnen enkele seconden op gang brengen. De cellen werken mee aan hun eigen vernietiging. Het proces is zo schitterend ontworpen dat je er gewoon stil van wordt."
"Als de eerste mens niet ongehoorzaam aan God was geweest, had hij eeuwig geleefd. Ik besefte meteen dat dit klopte met wat ik uit mijn onderzoek te weten was gekomen. Bovendien ging ik inzien dat het niet Gods bedoeling was dat mensen zouden sterven. Omdat bijna al onze cellen regelmatig vervangen worden, is eeuwig leven zeker haalbaar.


Dr. Paola Chiozzi werkt al ruim twintig jaar als moleculair bioloog aan de Universiteit van Ferrara (Italië).

Dit zijn maar twee voorbeelden, maar er zijn er uiteraard vele meer. Ik haal dit aan omdat wij zelf ( en daarbij spreek ik vooral vanuit mijzelf) niet in de gelegenheid zijn om op basis van eigen onderzoek tot zo'n conclusie te komen. Ik vind dit dus (voor mijzelf) geloofsversterkend.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-08-18 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:58

Kadankovitch schreef:
Dat brengt mij op het volgende punt. Zonder er veel werk voor te moeten verzetten, kan een eerste jaars seminarist bijna elke regel, elke vers, weerleggen met een andere uit dit zelfde boek. Alle op de Bijbel gebaseerde godsdiensten doen dat wat de Britten nu proberen met Brexit; cherry-picking. Eruit pikken wat hun in de kraam past.


Dat zou je kunnen denken inderdaad. Maar als je uitgaat van de bijbel in zijn geheel mag een uitleg van een bepaalde tekst uit de bijbel niet in tegenspraak zijn met een andere tekst. Is dat wel het geval, dan is de uitleg niet juist.
je moet voor een uitleg van de tekst deze wel in zijn context beschouwen.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:02

Babootje schreef:
Echter is het geloof in een "goddelijkheid" als oorsprong van ons bestaan wereldwijd zo diep verankerd ook bij stammen die geen bijbel hebben dat dat op zich al een argument zou kunnen zijn om wel te geloven.
Ook zijn er steeds meer wetenschappers die op basis van hun eigen onderzoek overtuigd zijn geraakt van het bestaan van een goddelijkheid die de hand heeft gehad in de oorsprong van het leven,
1 daarvan bracht dat als volgt onder woorden:
[i]Ik ging steeds meer nadenken over de oorsprong van het leven en raakte ervan overtuigd dat het eerste levende organisme heel complex moet zijn geweest. Het moest zich bijvoorbeeld kunnen voortplanten.


Wat ik dan niet begrijp, is een God dan niet nog veel complexer als hij in staat is dit te bedenken? Waar komt hij dan vandaan?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:03

Ik ben in de grot geweest waar Johannes van Patmos zijn openbaringen schreef. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je daar lang moet zitten je vreselijk in de war raakt.
Sorry ik kan werkelijk niets met dat verhaal(als in sorry ik geloof er niets van)
Prachtig om dat op de huidige tijd te projecteren maar als je maar lang genoeg wacht komt het altijd uit.

Verder...er zijn maar weinig betawetenschappers die gelovig zijn. Die paar die wel nog ruimte zien voor bovennatuurlijke zaken...ja daar kan ik verder ook niet veel mee(waarmee ik niet zeg dat het geen goede wetenschappers zullen zijn hoor, ik zie het gewoon niet als bewijs dat God bestaat)

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:06

mag schreef:
Babootje schreef:
Echter is het geloof in een "goddelijkheid" als oorsprong van ons bestaan wereldwijd zo diep verankerd ook bij stammen die geen bijbel hebben dat dat op zich al een argument zou kunnen zijn om wel te geloven.
Ook zijn er steeds meer wetenschappers die op basis van hun eigen onderzoek overtuigd zijn geraakt van het bestaan van een goddelijkheid die de hand heeft gehad in de oorsprong van het leven,
1 daarvan bracht dat als volgt onder woorden:
[i]Ik ging steeds meer nadenken over de oorsprong van het leven en raakte ervan overtuigd dat het eerste levende organisme heel complex moet zijn geweest. Het moest zich bijvoorbeeld kunnen voortplanten.


Wat ik dan niet begrijp, is een God dan niet nog veel complexer als hij in staat is dit te bedenken? Waar komt hij dan vandaan?



Een zeer terechte vraag. En dat is dus het gedeelte waarvan Kadankovitch terecht stelt: Links- of rechtsom komt het neer op geloven. Volgens de bijbel heeft God geen begin en geen einde, maar is hij het begin van alles.
Dat is voor ons (nog) niet te bevatten.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:18

Babootje schreef:
Dat ben ik met u eens. Er ligt geen expliciet concreet bewijs vanuit de wetenschap voor de autenticiteit van de bijbel. Ook niet voor het bestaan van God.
Echter is het geloof in een "goddelijkheid" als oorsprong van ons bestaan wereldwijd zo diep verankerd ook bij stammen die geen bijbel hebben dat dat op zich al een argument zou kunnen zijn om wel te geloven.
Ook zijn er steeds meer wetenschappers die op basis van hun eigen onderzoek overtuigd zijn geraakt van het bestaan van een goddelijkheid die de hand heeft gehad in de oorsprong van het leven,
1 daarvan bracht dat als volgt onder woorden:
Ik ging steeds meer nadenken over de oorsprong van het leven en raakte ervan overtuigd dat het eerste levende organisme heel complex moet zijn geweest. Het moest zich bijvoorbeeld kunnen voortplanten. Dat is alleen mogelijk met genetische informatie en een mechanisme dat die informatie nauwkeurig kopieert. Bovendien heeft zelfs de eenvoudigste levende cel moleculaire machines nodig om alle onderdelen van een nieuwe cel te kunnen bouwen. En dan moet zo’n cel ook nog het vermogen hebben om energie op te slaan en te gebruiken. Als wiskundige kon ik me er niet bij neerleggen dat zulke ingewikkelde mechanismen vanzelf uit niet-levende materie waren ontstaan. Dat kan gewoon niet het resultaat zijn van toevallige processen.

Dr. Gene Hwang, geboren in 1950 in T’ai-nan (Taiwan), is gepensioneerd hoogleraar wiskunde aan de Nationale Chung Cheng-universiteit in Taiwan. Hij is ook emeritus hoogleraar aan de Cornell-universiteit in de Verenigde Staten, waar hij lesgaf in en onderzoek deed naar kansrekening en statistiek. Jarenlang was hij een van de meest gerespecteerde deskundigen op het gebied van statistiek, een onderwerp waar hij zich nog steeds mee bezighoudt. Als jonge man geloofde hij dat leven was ontstaan door evolutie. Maar later veranderde hij van mening.

Een andere wetenschapper, biochemicus, die all vele jaren onderzoek doet naar de dood — de normale, geprogrammeerde dood van de cellen waaruit ons lichaam bestaat - zei naar aanleiding daarvan het volgende:

" Ons lichaam bestaat uit biljoenen microscopische cellen. Die moeten vrijwel allemaal sterven en vervangen worden. Elk celtype heeft zijn eigen levensduur; sommige worden om de paar weken vervangen, en andere om de paar jaar. Het systeem van geprogrammeerde celdood in ons lichaam moet heel precies worden gereguleerd om het wankele evenwicht tussen celdood en celvorming in stand te houden.
Sommige studies wijzen uit dat als cellen niet sterven wanneer hun natuurlijke cyclus voltooid is, er kanker of reumatoïde artritis kan ontstaan. Maar als cellen voortijdig sterven, zou dat alzheimer of de ziekte van Parkinson tot gevolg kunnen hebben. Met mijn onderzoek richt ik me op het vinden van nieuwe behandelmethoden voor deze ziekten.
De complexiteit van het hele proces is echt ongelofelijk. En uit de precisie ervan spreekt een uitzonderlijke wijsheid. Ik denk dat dat de wijsheid van God is. Ik gebruik krachtige microscopen om de vele complexe mechanismen die dat proces aansturen te onderzoeken. Sommige mechanismen kunnen het vernietigingsproces zo nodig binnen enkele seconden op gang brengen. De cellen werken mee aan hun eigen vernietiging. Het proces is zo schitterend ontworpen dat je er gewoon stil van wordt."
"Als de eerste mens niet ongehoorzaam aan God was geweest, had hij eeuwig geleefd. Ik besefte meteen dat dit klopte met wat ik uit mijn onderzoek te weten was gekomen. Bovendien ging ik inzien dat het niet Gods bedoeling was dat mensen zouden sterven. Omdat bijna al onze cellen regelmatig vervangen worden, is eeuwig leven zeker haalbaar.


Dr. Paola Chiozzi werkt al ruim twintig jaar als moleculair bioloog aan de Universiteit van Ferrara (Italië).

Dit zijn maar twee voorbeelden, maar er zijn er uiteraard vele meer. Ik haal dit aan omdat wij zelf ( en daarbij spreek ik vooral vanuit mijzelf) niet in de gelegenheid zijn om op basis van eigen onderzoek tot zo'n conclusie te komen. Ik vind dit dus (voor mijzelf) geloofsversterkend.


Het spijt mij het weer te moeten zeggen. Ook nu bent u in een pseudo-logische val getrapt. Het enkele feit dat wetenschapper geloven, ontkracht niets van hetgeen ik hierboven gezegd heb. Immers ik deel de mening van Witgenstein, die erop neer komt dat men niet op wetenschappelijk gronden kan rechtvaardigen. Het metafysische en religie zijn twee gescheiden gebieden. Dus dat een wetenschapper gelooft in een God heeft geen enkele betekenis in deze discussie. Indien een wetenschapper echter zijn geloof wetenschappelijk wil onderbouwen, dan twijfel ik sterk aan z'n wetenschappelijke kwaliteiten.

In het overige vind ik dat indien een gelovig persoon de noodzaak voelt zijn/haar geloof wetenschappelijk te verklaren of te onderbouwen, deze persoon, althans de essentie van geloof in de christelijke zin, niet begrepen heeft.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:22

NatasjavE schreef:
Ik ben in de grot geweest waar Johannes van Patmos zijn openbaringen schreef. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je daar lang moet zitten je vreselijk in de war raakt.
Sorry ik kan werkelijk niets met dat verhaal(als in sorry ik geloof er niets van)
Prachtig om dat op de huidige tijd te projecteren maar als je maar lang genoeg wacht komt het altijd uit.

Verder...er zijn maar weinig betawetenschappers die gelovig zijn. Die paar die wel nog ruimte zien voor bovennatuurlijke zaken...ja daar kan ik verder ook niet veel mee(waarmee ik niet zeg dat het geen goede wetenschappers zullen zijn hoor, ik zie het gewoon niet als bewijs dat God bestaat)


De bijbel is een boek waarin ook veel profetieën staan. Waarvan er een aantal aantoonbaar in vervulling zijn gegaan. Sommige profetieën (zoals de val van Babylon de Grote) gaat over de toekomst.

Enkele profetieën die in vervulling zijn gegaan:
Het oude Babylon was strategisch aan weerszijden van de rivier de Eufraat gebouwd en is wel „het politieke, godsdienstige en culturele centrum van het oude Oost-Azië” genoemd. Rond 732 voor onze jaartelling tekende de profeet Jesaja een onheilspellende profetie op — Babylon zou ten val komen. Jesaja noemde specifieke details: een leider met de naam „Cyrus” zou de veroveraar zijn, de beschermende wateren van de Eufraat zouden worden ’drooggelegd’ en de stadspoorten zouden „niet gesloten” zijn (Jesaja 44:27–45:3). Zo’n tweehonderd jaar later, op 5 oktober 539 voor onze jaartelling, ging deze profetie tot in de kleinste details in vervulling. De Griekse geschiedschrijver Herodotus (vijfde eeuw voor onze jaartelling) bevestigde dat Babylon op de voorzegde manier viel.

In de zesde eeuw v.Chr. kreeg de profeet Daniël een visioen dat de snelle overwinning van Medië-Perzië door Griekenland voorspelde. Het voorspelde ook dat zodra de koning van Griekenland ’machtig zou worden’, zijn koningschap ’gebroken zou worden’. Wie zou hem vervangen? Daniël schreef: „Er zijn vier koninkrijken uit zijn natie die zullen opstaan, maar niet met zijn kracht” (Daniël 8:5-8, 20-22).
Ruim tweehonderd jaar na Daniël werd Alexander de Grote koning van Griekenland. Binnen tien jaar versloeg hij Medië-Perzië en breidde hij het Griekse Rijk helemaal uit tot aan de Indus (in het tegenwoordige Pakistan). Maar toen hij 32 was, stierf hij plotseling. Na een slag bij Ipsus in Klein-Azië viel het Griekse Rijk inderdaad uiteen. Het werd uiteindelijk verdeeld onder de vier overwinnaars van die slag. Maar geen van hen werd zo machtig als Alexander was geweest.

De vervulling van profetieën geven het vertrouwen dat ook de profetieën die nog in de toekomst liggen zullen worden vervuld.