Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:51

Anjali, ooit een keer gelezen dat je een aanhangster van het Jainisme bent??

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:51

Blue_Eyes schreef:
Vero schreef:
Niet gelovigen zeggen toch ook niet dat je gek bent om het feit dat jij geloofd (als voorbeeld)?

Ik pik dit er even tussenuit. Je zou er serieus van te kijken staan hoe vaak dat dus wél gebeurt, en ja, óók op Bokt....


En dat bedoel ik, het zal mooier verpakt worden maar inhoud is hetzelfde.
Geen haan die er naar kraait.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:53

Blue_Eyes schreef:
Vero schreef:
Niet gelovigen zeggen toch ook niet dat je gek bent om het feit dat jij geloofd (als voorbeeld)?

Ik pik dit er even tussenuit. Je zou er serieus van te kijken staan hoe vaak dat dus wél gebeurt, en ja, óók op Bokt....

Dat zal best wel kunnen inderdaad, maar ik heb het nog niet echt gezien zelf haha

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:56

dromertje2 schreef:
En dat bedoel ik, het zal mooier verpakt worden maar inhoud is hetzelfde.
Geen haan die er naar kraait.

Nou, het wordt niet eens per se mooier verpakt. Maar ach... Ben wel wat gewend ;) Ik begrijp wel wat Anjali bedoelt. Op zich ben ik het met iedereen eens dat sommige gelovigen ook wel wat onhandig uit de hoek kunnen komen en ook wel dat dat hier nu gebeurd is - maar het is over het algemeen ook wel zo dat redeneren vanuit je geloofsovertuiging nogal snel wordt afgedaan als 'sprookjes' en 'dom'.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:58

dromertje2 schreef:
Durven tegen de stroom ingaan wetende dat ze de volle laag gaat krijgen.


Je bedoelt waarschijnlijk eerder dat de ene stroom links gaat en de ander rechts.
Juist het christelijk geloof is een flinke golvende rivier waar je niet zo makkelijk tegen in zwemt.
En wad God niet juist een herder en zijn volgelingen de schapen?

Individualisme is wat anders dan main stream tegen andere main stream.

Die beruchte Australier, die is wel sterk in zijn eigen persoonlijke mening :P

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:07

Nja, nee... Ik snap wel wat dromertje2 bedoelt. Op Bokt en ook in Nederland in het algemeen is de christelijke mening niet zo nadrukkelijk aanwezig en ook niet zo populair. Feitelijk weet je al dat als je iets door je geloof onderbouwt, je flink tegengas gaat krijgen en ook dat er veel mensen flink over je heen gaan vallen. Anjali is dan ook nog een behoorlijk radicale gelovige, dus zelfs vanuit veel christelijke hoeken zal zij een 'nou nou' krijgen.
Als radicale christen gaat zij daarmee dus recht tegen de 'wereldse' stroom in en ja, daar is wel moed voor nodig. Eerlijk is eerlijk - die volle laag heeft ze gekregen.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:12

dromertje2 schreef:
Durven tegen de stroom ingaan wetende dat ze de volle laag gaat krijgen.


Maar in principe is het toch wel een vorm van kuddegedrag? Het Woord verkondigen? Dat doen er veel. Althans irl.

Hier op bokt hebben we echter een iets andere, gemelleerde kudde.

Blue eyes, even heel gechargeerd, maar voor een niet- of anders-gelovige is het best lastig volgen waarom een bepaalde gelovige een bepaalde mening heeft.

De ene moslim stelt dat vrouwen bedekt moeten zijn omdat het in de Koran zo staat. De andere Moslim(a) stelt dat in de Koran staat dat de keuze bij de vrouw ligt.

Christendom ook: bij katholieken is een pastoor getrouwd met God en mag geen relatie met een mensenpartner aangaan. Noch kan een vrouw pastoor worden. Want staat in de Bijbel. Bij niet-katolieke Christenen zijn ook vrouwelijke getrouwde (En gescheiden) voorgangers mogelijk. Zelfde Bijbel.

Als iemand dan in een discussie zegt (bijvoorbeeld een topic over een vreemdgaande man met losse handjes) dat in de Bijbel staat dat je te allen tijde bij elkaar moet blijven. Is dat dan niet de interpretatie van die specifieke gelovige? Een andere gelovige interpreteert die betreffende teksten op een heel andere manier. Zelfde Bijbel.

Dan valt er voor mij niet te discussiëren met enkel "het is zo want staat in de Bijbel!".

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:15

Maar die volle lading kreeg zij niet omdat ze haar geloofsovertuiging deelde. Ze kreeg kritiek op het feit dat ze onder het mom van het geloof ongefundeerde en oordelende uitspraken deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:15

Ik wil heel graag dat je stopt met in God geloven en alle dingen die je daarover weet vergeet. Evolutie heeft er namelijk voor gezorgd dat we zo zijn als we nu zijn, en dat is de enige waarheid. Die willen we heel graag met iedereen delen! :) Vergeet dus alsjeblieft je geloof en wees verlicht; ik bedoel het goed.


Dat klinkt toch hartstikke agressief? Dat zal je mij niet horen zeggen, uit respect voor iemand die gelovig is. Ik kom niet aan iemands geloof, daar heb ik niets mee te maken.


Hoezo zou een gelovige dit dan wel mogen zeggen:

Wij willen graag dat iedereen zijn ogen opent voor de liefde van onze God. Hij bestaat namelijk, en hij wil graag dat iedereen bij hem komt. Dat kan echter alleen als je niet zondigt aangezien je dan in de hel belandt, dus pas je volledige levensstijl maar aan.



Het komt op precies hetzelfde neer. Hoe goed de bedoelingen van iemand met zendingsdrang ook zijn, het is zwaar respectloos. Net zo respectloos als wanneer een niet gelovige een ander zijn geloof afkraakt.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:15

Blue_Eyes schreef:
Nja, nee... Ik snap wel wat dromertje2 bedoelt. Op Bokt en ook in Nederland in het algemeen is de christelijke mening niet zo nadrukkelijk aanwezig en ook niet zo populair. Feitelijk weet je al dat als je iets door je geloof onderbouwt, je flink tegengas gaat krijgen en ook dat er veel mensen flink over je heen gaan vallen. Anjali is dan ook nog een behoorlijk radicale gelovige, dus zelfs vanuit veel christelijke hoeken zal zij een 'nou nou' krijgen.
Als radicale christen gaat zij daarmee dus recht tegen de 'wereldse' stroom in en ja, daar is wel moed voor nodig. Eerlijk is eerlijk - die volle laag heeft ze gekregen.


Maar die volle lading kreeg zij niet omdat ze haar geloofsovertuiging deelde. Ze kreeg kritiek op het feit dat ze onder het mom van het geloof ongefundeerde en oordelende uitspraken deed.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:21

Er voor uit komen wat je geloofd is niks mis mee. Evangeliseren is niks mis mee. Echter gaat het er vaak om hoe dingen gebracht worden. Jezus gebruikte veel vergelijkenissen om mensen te laten begrijpen waar het in het leven om draait. Hij gaf uitleg, gaf rust, liefde (en ja hij is ook wel eens boos geworden en de tafels omgegooid). Ik geloof dat evangeliseren niet alleen roepen is ik geloof en jij moet dat ook doen. Het is nadenken over hoe je mensen kunt raken met het evangelie. En zelfs dan nog. Jezus eindigde aan het kruis door alle haat. Niet op een troon. Dus ondanks zijn uitleg, genezing van de zieken, opwekkingen uit de dood etc, volgde voor hem een lijdensweg. Jezus heeft nooit beloofd dat gelovigen het makkelijk zullen hebben. Sterker nog, hij zegt dat al je tranen beloont zullen worden.

Veroordeeld worden op basis van mijn geloof heb ik nog niet mee gemaakt. In het verleden wel veel fijne discussies gevoerd over het geloof met mensen. Ook geluisterd naar hun standpunten. Soms kan je dat op vele andere inzichten brengen.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:26

Foaly schreef:
Mag ik persoonlijk worden? Als ik je posts hier op Bokt lees, denk ik namelijk dat ik wel weet waar je op doelt, en wat mij opvalt is dit:

Je reageert soms in vrij heftige, beladen topics over bijv. relaties met ‘ik vind X want de Bijbel en God’. Nu is het natuurlijk helemaal prima dat jij X vindt omdat je gelovig bent, maar (en dit zeg ik als goed gereformeerd vrijgemaakte gelovige :D) de manier waarop je het brengt stuit heel veel mensen tegen de borst. Simpelweg omdat heel veel mensen in dat topic anders in het leven staan, niets met de Bijbel of God te maken (willen) hebben en omdat je het heel simpel laat overkomen, terwijl de problematiek in dat soort topics vaak juist uitermate ingewikkeld is. Dan is het logisch dat mensen heftiger reageren. Dat ligt niet aan het feit dat je gelovig bent, maar omdat je het laat overkomen alsof jouw mening daarom de klip-en-klare oplossing is.

Wat zou kunnen helpen, is om niet gelijk met je geloof te gaan schermen als je in dat soort topics wilt reageren. Vaak zitten mensen daar niet op te wachten, en zijn ze alleen op zoek naar steun en een luisterend oor. Oplossingen (al dan niet uit de Bijbel) komen later wel. Houd het daarom bij een ‘och nee wat erg ik leef met je mee (evt. ‘ik zal voor je bidden, als je denkt dat de TS dit kan waarderen)’ en bewaar de geloofsdiscussies (en de zendingsdrang!) voor een ander moment.

Je wordt heus niet afgefakkeld omdat je gelovig bent. Wél als je overkomt als een betweter die met de Bijbel in de hand elk probleem wel eventjes van tafel veegt. Iets meer inzicht en begrip kweken voor mensen die anders in het leven staan, je blikveld een beetje verbreden, en je komt een heel eind. Zonder van je geloof te vallen :)


Hier ben ik het helemaal mee eens en ook met wat Goof zegt.

Het ‘probleem’ is niet zozeer dat je gelovig bent want ik heb meermalen op Bokt én in de maatschappij discussies gezien die heel respectvol verliepen. Het gaat erom hoé je het brengt en of je ook respect kan opbrengen voor de mening en gedachte van een andersdenkend persoon. En ik denk dat jouw manier van posten m.b.t. het geloof vrij aanvallend en kortzichtig overkomt. Dat betekent niet dat je het ook zo bedoelt maar met je manier van formuleren staat of valt de toon van je post op een forum.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 17:53

bigone schreef:
Anjali, ooit een keer gelezen dat je een aanhangster van het Jainisme bent??

Klopt! Ik heb dus 2 religies. Ik ben geboren en getogen als Rooms-Katholiek en ben daar zeer actief in: @x per week naar de kerk en probeer me aan alle regels te houden. maar ik vind dat het Christendom weinig tot niets voor dieren doet,en daarom ben ik naar India gegaan en heb me daar officieel laten inwijden in het Jainisme. Die hebben als hoofddoel Ahimsa, d.w.z. geweldloosheid,en dat zowel voor mensen als voor dieren.Dus je mag ook geen dieren doden of eten.Het Jainisme heeft geen Godheid,wat dat betreft lijkt het op het Boeddhisme maar het is veel strenger,Beide geloven hebben zich ontwikkeld in de 6de eeuw voor Christus als protest tegen de dierenoffers die toendertijd plaatshadden in het Hindoeisme. Ik heb theologie gestudeerd en ben nog in veel meer religies geinteresseerd,maar het Rooms-Katholieke Christendom in combinatie met het Jainisme doen het helemaal voor mij!En doordat ik zoveel steun heb aan die geloven,en er echt blij van word,wil ik daarvan dan aan anderen meedelen.Maar ja er is weinig vraag naar.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:58

Fijn dat jij daar blij van wordt en dat meen ik echt.
Maar andere mensen zullen weer blij worden van andere dingen, en dat hoeft dan niet gelijk slecht te zijn, laat ze toch.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:59

Ik ben er ook heel blij mee dat ik in mezelf geloof, maar dat ga ik ook niet steeds lopen verkondigen in de hoop dat anderen met me meedoen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:07

Is helemaal top als je je geluk gevonden hebt!
Echter vind een ieder zijn geluk in andere dingen.
Het in geen enkele hogere macht geloven is wat mij gelukkig maakt :D

Ieder zijn meug. Wie er ‚gelijk‘ heeft zullen we nooit zeker weten waarschijnlijk.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:16

Dat jij er gelukkig van wordt is zeker mooi, maar bij mij hoef je niet aan te komen met je geloof. Ik geloof dus niet in een God. Jij zou mij heel ongelukkig maken met je geloof.

Mensen die geloven heb ik niks tegen, zolang ze het mij niet opdringen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:18

anjali schreef:
bigone schreef:
Anjali, ooit een keer gelezen dat je een aanhangster van het Jainisme bent??

Klopt! Ik heb dus 2 religies. Ik ben geboren en getogen als Rooms-Katholiek en ben daar zeer actief in: @x per week naar de kerk en probeer me aan alle regels te houden. maar ik vind dat het Christendom weinig tot niets voor dieren doet,en daarom ben ik naar India gegaan en heb me daar officieel laten inwijden in het Jainisme. Die hebben als hoofddoel Ahimsa, d.w.z. geweldloosheid,en dat zowel voor mensen als voor dieren.Dus je mag ook geen dieren doden of eten.Het Jainisme heeft geen Godheid,wat dat betreft lijkt het op het Boeddhisme maar het is veel strenger,Beide geloven hebben zich ontwikkeld in de 6de eeuw voor Christus als protest tegen de dierenoffers die toendertijd plaatshadden in het Hindoeisme. Ik heb theologie gestudeerd en ben nog in veel meer religies geinteresseerd,maar het Rooms-Katholieke Christendom in combinatie met het Jainisme doen het helemaal voor mij!En doordat ik zoveel steun heb aan die geloven,en er echt blij van word,wil ik daarvan dan aan anderen meedelen.Maar ja er is weinig vraag naar.


Weet je wat ik geleerd heb, iemand overtuigen van je geloof/levenswijze/overtuiging doe je niet met woorden maar daden. Ik ken genoeg ‘christenen’, die zeggen christen te zijn, graag een ander met bijbelteksten om de oren timmert, maar ondertussen het belangrijkste gebod in hun geloof vergeten. Die overtuigen dus echt niet door levenswijze.

Weet je bepaalde mensen zijn gewoon in en in goed, als ik met een dergelijk persoon in gesprek ben en merk dat er geen oordeel is, alleen goedheid, dan pas zal ik vragen hoe het komt dat zij zo in het leven staan. Voorbeeld ben je door je daden en niet door (veroordelende) woorden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:23

Ik heb wel eens met iemand gewerkt die oprecht overtuigt was dat genen nog niet aanwezig zijn bij je geboorte en dat je DNA zich schrijft tijdens je leven.
Zolang hij echter niet met bewijs daarvoor kwam heb ik dat maar voor interessant ‚geloof‘ gehouden en verder heb ik daar dan ook zelf geen last van.

Waar ik dan weer wel moeite mee had was een christelijke collega die zei voor gelijkheid te staan maar ondertussen mochten vrouwen niet naar hun bijbelclub komen, dat mocht volgens God alleen door mannen bezocht worden. Zulke dingen kan ik erg slecht tegen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:25

Ik denk bij een geloof direct aan alle oorlogen en moordpartijen die ze veroorzaken. Die ene waarheid is de enige waarheid en mijn ervaring is dat het steeds weer ter sprake komt in het dagelijkse leven, daarbij volledig over mijn opvattingen heen walsend.

Eske_B

Berichten: 15103
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:30

Wat Daphara zegt klopt imo zeker. Ik hoorde van een (lesbische) vriendin van me dat in een kerk werd gezegd dat klimaatverandering de schuld van homo's is. Like what :o?

Als deze kerk echt de bijbel had gelezen, waren ze daar nooit opgekomen. Ten eerste omdat je juist niet over mensen moet oordelen. Dat is ook wat jezus zegt: oordeel niet, vergeef je schuldenaren, enzovoorts. Ieder mens is zondig (niemand kan zich aan alle regels houden), maar daarvoor heeft God juist Jezus gezonden. God brengt een oordeel en met hem kan je een vader/kind relatie krijgen. Zo wordt het vaak omschreven.

En je kan het geloof proberen te verspreiden, maar dat kan je nooit afdwingen. Iemand moet zoeken en vinden, misschien juist door goede daden te zien. Ik geloof dat er een soort God is. Misschien de christelijke. Misschien komt iedere godsdienst wel van een zelfde soort kracht, geest, oid. Allemaal een uitting van iets. Want in grote lijnen is er enige overeenkomst, zoals wat er gebeurd na de dood.

Ik sluit evolutie niet uit. Ik denk eerder dat iets het proces in gang heeft gezet en evolutie is gevolgd. Maar de kans dat een delend, voortplantend eiwit zich ontwikkeld is bijna 0. Dan moet de rest nog komen. En als je alleen al kijkt naar een oog, dat is zo ingewikkeld, dat komt denk ik niet door toeval.

Iedereen gelooft op z'n eigen manier. Ik ken veel gelovigen, verdiep me erin. En ik denk dat je het nooit moet opdringen, dat werkt niet om mensen te overtuigen. Maar laten zien en ervaren wel.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:56

Ik ben zelf een agnostische atheïst. Ik vind zelf dat ik niet kan weten of God bestaat maar geloof er verder ook niet in.
Heb respect voor alle geloven maar vind niet dat iemand kan weten of God echt bestaat, al kan je er wel echt in geloven. Ook niet dat zijn wil wet is en daardoor andere mensen gekwetst moeten worden. Neem als voorbeeld homo's of vrouwen die in een slecht huwelijk moeten blijven.
Jezus leefde 2000 jaar geleden en toen was de wereld heel anders dan nu.

Kan er eigenlijk ook heel slecht bij dat mensen niet in evolutie theorie geloven en bijvoorbeeld ook niet in dinosauriërs.
Een vraag voor de gelovigen hier, hoe komen die botten erdan? Mijn schoonouders zeggen dat ze het er liever niet over willen hebben als ik het vraag.

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:03

anjali schreef:
Hallo! Ik ben erg godsdienstig,maar zodra ik daarvoor uitkom,zowel hier op Bokt als in de maatschappij,word ik direct afgefakkeld.Ik vind dat vervelend omdat ik dus niet voor mijn mening mag uitkomen. Is er iemand anders die deze ervaring ook heeft,of ben ik "de laatste der Mohikanen"?


Hoi! Ik ben ook christelijk. Niet katholiek overigens maar protestant. Ik ben voor 100% overtuigd van mijn geloof. Maar eigenlijk loop ik op bokt nooit tegen problemen aan. Dit omdat ik weet dat het online vrij zinloos is om je geloof te willen verkondigen.
Ik laat het liever in real life zien door mijn levensstijl. Ik wordt heel gelukkig van mijn geloof, en wanneer ik merk dat mensen oprecht geïnteresseerd zijn dan praat ik er graag over. Maar ik ga het niet te pas en te onpas ter sprake brengen.

Amber_anne, even een antwoord op je vraag. Ik geloof in de Bijbel maar dat sluit niet uit dat dinosaurussen niet bestaan hebben hoor! Die botten zijn er niet zomaar gekomen. Dus ik geloof ook zeker dat die bestaan hebben.

Ik geloof dat God de wereld gemaakt heeft, en dat de boel vandaar uit verder geëvolueerd is. En nog steeds aan het evolueren is. Ik geloof alleen weer niet in een oerknal oid of dat we van de apen afstammen. Dat kan ik dan weer niet geloven ;)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:08

Ik ben ook christelijk en herken het wel iets ja. Ik lees even mee.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:18

Emoe schreef:
Amber_anne, even een antwoord op je vraag. Ik geloof in de Bijbel maar dat sluit niet uit dat dinosaurussen niet bestaan hebben hoor! Die botten zijn er niet zomaar gekomen. Dus ik geloof ook zeker dat die bestaan hebben.

Ik geloof dat God de wereld gemaakt heeft, en dat de boel vandaar uit verder geëvolueerd is. En nog steeds aan het evolueren is. Ik geloof alleen weer niet in een oerknal oid of dat we van de apen afstammen. Dat kan ik dan weer niet geloven ;)


Dankjewel, dit snap ik ook helemaal als je dat gelooft en is net zo logisch als een oerknal eigenlijk want niemand weet het 100% zeker.

Ik vind het moeilijk idd dat mensen zeggen dat evolutie niet bestaat en kan daar ook echt niet bij eigenlijk.
Mijn schoonouders geloven niet in dinosauriërs omdat deze niet in de bijbel staan.