Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 18:14

Goof schreef:
anjali schreef:
Ts,gecondoleerd met je oma. Waarschijnlijk was zij R.K. op traditionele wijze,en daar hoort een dergelijke uitvaart met rituelen bij.Ik vind het wel mooi en waardig.


Van zowel mijn opa als oma hadden wij een afscheid in een katholieke kerk. Ik kon persoonlijk helemaal niets met die rituelen, maar goed, dat hoort erbij.
Wat ik wel echt verschrikkelijk vond was dat er aan het einde van de dienst langs werd gegaan om geld op te halen. Serieus, geld ophalen na een dienst, als iedereen rouwt? Ik vind dat walgelijk en het toont voor mij echt aan dat de kerk een financiële instelling is en dat kennelijk ook voorop heeft staan.

Er wordt altijd gecollecteerd bij een H.Mis. Dat is om de kosten te bestrijden.Weet je wat de verwarming en verlichting van een kerkgebouw voor een dienst kost?Veel parochies zitten zwaar in de rode cijfers en daarom moeten veel kerken dicht.Als je ergens anders een zaal huurt moet je ook betalen.Overigens wordt er niet gecollecteerd als dit door de opdrachtgever van de uitvaart is afgekocht.Die kan daar voor kiezen.Kennelijk is dat bij jouw grootouders niet gebeurd.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:16

Ik begrijp dat er betaald moet worden en dat niks gratis is, maar doe dat lekker op zondagochtend bij je vaste klanten. Ik vond dit zo commercieel en onpersoonlijk.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:21

M_D_H schreef:
Jou mening kan je ook met respect overbrengen.
Jou gehele bericht heeft geen greintje respect, dus is respectloos...


Ik vind de beschrijving verhelderend en ontnuchterend. Zo kijkt iemand die jong is en zich totaal niet in de RK-kerk heeft verdiept er tegenaan. Daar kan je ook uit concluderen dat de RK-kerk haar rituelen misschien eens moet updaten.

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:23

Het kan zonder collectes, zeer zeker. Bij Jehovahs Getuigen wordt niet gecollecteerd. Het wereldwijde werk draait volledig op vrijwillige gaven en vrijwillige inzet. Ook voor de lectuur wordt geen bijdrage gevraagd. Als men er iets voor wil geven mag dat uiteraard, maar vrijwillig.
Vroeger werden alleen papier en drukkosten gevraagd voor de publicaties. Maar dat is al jaren niet meer. Tegenwoordig gaat natuurlijk veel via internet. Ook de bekostiging van de zalen waarin we bijeenkomen alsook de grote georganiseerde bijeenkomsten zoals in de Jaarbeurs en de nieuwe congreshal in Swifterbant. Alles wordt bekostigd met vrijwillige gaven.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:52

anjali schreef:
Er wordt altijd gecollecteerd bij een H.Mis. Dat is om de kosten te bestrijden.Weet je wat de verwarming en verlichting van een kerkgebouw voor een dienst kost?


Maar een uitvaartdienst is toch helemaal niet gratis? Daar wordt toch al voor betaald?

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 18:59

Babootje schreef:
Het kan zonder collectes, zeer zeker. Bij Jehovahs Getuigen wordt niet gecollecteerd. Het wereldwijde werk draait volledig op vrijwillige gaven en vrijwillige inzet. Ook voor de lectuur wordt geen bijdrage gevraagd. Als men er iets voor wil geven mag dat uiteraard, maar vrijwillig.
Vroeger werden alleen papier en drukkosten gevraagd voor de publicaties. Maar dat is al jaren niet meer. Tegenwoordig gaat natuurlijk veel via internet. Ook de bekostiging van de zalen waarin we bijeenkomen alsook de grote georganiseerde bijeenkomsten zoals in de Jaarbeurs en de nieuwe congreshal in Swifterbant. Alles wordt bekostigd met vrijwillige gaven.

Als er bij de Katholieken gecollecteerd wordt ben je ook niet verplicht iets te geven.Dat is ook vrijwillig. Er is ook een zog. gezinsbijdrage,dat wordt eens per jaar gevraagd aan de ingeschreven parochianen. Maar dat is ook vrijwillig.In feite kun je overal aan meedoen zonder ook maar iets te betalen.Daardoor echter raken parochies failliet want het onderhoud van de kerkgebouwen is zeer duur.Vroeger was dat anders want toen waren er veel betalende gelovigen,maar dat is nu niet meer.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:01

Goof schreef:
Ik begrijp dat er betaald moet worden en dat niks gratis is, maar doe dat lekker op zondagochtend bij je vaste klanten. Ik vond dit zo commercieel en onpersoonlijk.


Ik weet niet waar die collecte voor was. Maar bij ons is de collecte bij een bijzondere dienst (rouw&trouw) altijd voor een doel wat de nabestaanden kiezen. Ook de collectes in de gewone erediensten zijn lang niet allemaal voor de kerk zelf.
En als je het vervelend vindt, dan geef je toch niks? Je bent er helemaal vrij in :)

Arabier schreef:
Okee even mijn mening mensen:

Mijn oma is een week geleden overleden en op haar begrafenis (ze was gelovig) ging die pastoor zulke gekke dingen doen, met iets wat leek op een gouden schoonmaak wc borstel met water over haar kist heen gooien, en dat soort dingen.

Sorry lieve gelovige mensen maar hoe kan je zo naïef zijn dat je daar echt in gelooft (Ik bedoel die gekke wc borstel, niet het hele geloof, sommige dingen kunnen best kloppen) , en dat er echt een god is die precies is zoals de gelovige gemiddelde man dat beschrijft.

Die bijbel is gewoon door een mens geschreven met veel fantasie. mijn mening.


Dit vind ik dan weer raar. Waarom vind je dat gekke dingen? Je oma hechtte blijkbaar waarde aan die rituelen. Dan hoef je het toch niet af te doen als gek?
Zelf heb ik ook wel eens ‘gekke’ rituelen meegemaakt op begrafenissen van ongelovigen. Tja, daar kun je wat van vinden, maar mij lijkt het het belangrijkst dat de uitvaart vormgegeven wordt zoals de overledene en de dichte nabestaanden het fijnst vinden. Als daar ‘gekke’ rituelen bij horen, so be it.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 19:03

Shadow0 schreef:
anjali schreef:
Er wordt altijd gecollecteerd bij een H.Mis. Dat is om de kosten te bestrijden.Weet je wat de verwarming en verlichting van een kerkgebouw voor een dienst kost?


Maar een uitvaartdienst is toch helemaal niet gratis? Daar wordt toch al voor betaald?

Ja,maar dat is niet kostendekkend.Vroeger hoefden mensen die aan de gezinsbijdrage meededen,niets te betalen voor uitvaarten,huwelijksceremonies,etc.Maar nu ook wel want we hebben veel meer kosten dan dat er binnenkomt.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 19:07

Goof schreef:
Ik begrijp dat er betaald moet worden en dat niks gratis is, maar doe dat lekker op zondagochtend bij je vaste klanten. Ik vond dit zo commercieel en onpersoonlijk.

Het gebruik van het kerkgebouw kost de parochie heel veel. Niet-gelovigen willen de ruimte inderdaad wel eens gebruiken,maar dat kan gewoon niet gratis. Die kunnen dan echt beter een gewone zaal huren,dan ergeren ze zich ook niet aan de aanwezige religieuze entourage.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:13

anjali schreef:
Goof schreef:
Ik begrijp dat er betaald moet worden en dat niks gratis is, maar doe dat lekker op zondagochtend bij je vaste klanten. Ik vond dit zo commercieel en onpersoonlijk.

Het gebruik van het kerkgebouw kost de parochie heel veel. Niet-gelovigen willen de ruimte inderdaad wel eens gebruiken,maar dat kan gewoon niet gratis. Die kunnen dan echt beter een gewone zaal huren,dan ergeren ze zich ook niet aan de aanwezige religieuze entourage.


Kennelijk waren mijn opa en oma katholiek, ook een optie :)*
Zij zullen dus sowieso altijd al betaald hebben en het lijkt me logisch dat zij hier hun uitvaart wilden.
Wees niet bang, ik zal nooit en te nimmer een zaal huren in een kerk. Overigens erger ik me totaal niet aan de entourage, ik bezoek graag kerken in het buitenland als ik op vakantie ben, maar de kerk als commerciële instelling moedig ik niet aan nee.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:15

anjali schreef:
Het gebruik van het kerkgebouw kost de parochie heel veel.


Ach ja. Ik ben ooit in Rome geweest... de mooiste kerken, al dat goud in het Vaticaan op het overdrevene af... en ondertussen zaten de bedelaars op de traptreden. Het heeft nooit goed gevoeld en ik denk dat het nooit goed zal voelen.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 19:28

De 500 jaar oude St.Pieter in Rome staat vol kunstschatten ja,en is,zoals alle andere kerken,geheel gratis te bezoeken. Je hoeft er geen H.Mis bij te wonen.Dat kan wel en dan wordt er ook gecollecteerd,maar je hoeft niets te geven.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:17

anjali schreef:
Ts,gecondoleerd met je oma. Waarschijnlijk was zij R.K. op traditionele wijze,en daar hoort een dergelijke uitvaart met rituelen bij.Ik vind het wel mooi en waardig.


Dankjewel!
Ik vond het op een of andere manier natuurlijk prachtig, aangezien t mn oma is, en zij t zo wou. Maar kon ook bij de wc borstel samen met mn nichtje weer even lachen.

Sorry als ik respectloos over ben gekomen, fijn dat jullie me, ondanks dat ik 15 ben, wel normaal behandelen! Dit heeft namelijk niks te maken met de leeftijd, maar met t feit dat ik wens dat t geloof niet bestond, dat komt omdat ik vind dat het, naast het mooie voor vele mensen, ook veel haat meebrengt, denkt aan islam, IS, ketters etc.
En vooral: Homohaat, abortie.
Ik kijk dan al snel met een iets te realistische, en zelfs misschien pessimistisch kijk daarop.

Spoiler:
T lijkt voor mij nogsteeds op een wc borstel, sorry.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:18

En bij mij werd er ook geld opgehaald terwijl ik aan t zingen was, echt belachelijk inderdaad. Marja, het hoort er bij, ben benieuwd wat de gedachtengang daarachter is

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:30

Ik herinner me nog goed dat ik als kind elke zondag naar de kerk moest en dat er per dienst maar liefst vier keer werd gecollecteerd. Regelmatig was mijn zakgeld al nagenoeg op en werd het een hele uitdaging om vier muntjes te versieren. Je kunt wel zeggen dat je niks hoeft te geven, maar dat ding wordt onder je neus geduwd en ik had me dan kapot geschaamd om over te slaan.
Ik heb nog altijd een hekel aan collectes. Het is toch iemand onder druk zetten. Als ik ergens geld aan wil geven lukt me dat ook wel zonder dat daar om wordt "gevraagd".

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:18

anjali schreef:
De 500 jaar oude St.Pieter in Rome staat vol kunstschatten ja,en is,zoals alle andere kerken,geheel gratis te bezoeken. Je hoeft er geen H.Mis bij te wonen.Dat kan wel en dan wordt er ook gecollecteerd,maar je hoeft niets te geven.


Hm - weet je nog hoe de bouw van de Sint Pieter is gefinancierd...?

Handel in aflaten.

'Aflaat' gaat in principe over kwijtschelding van zonden, na eerlijk opbiechten, berouw tonen en het voornemen hebben 'dit dus nooit meer'.
Een deel van de boete bestond uit gebeden zeggen (lijkt mij 'geen straf', eerder goed en fijn - dit terzijde) en dat "kon je uitbesteden" aan kloosterlingen, 'want die baden toch al' - maar dan wel tegen betaling....

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:49

Arabier schreef:
Ik vond het op een of andere manier natuurlijk prachtig, aangezien t mn oma is, en zij t zo wou. Maar kon ook bij de wc borstel samen met mn nichtje weer even lachen.

Sorry als ik respectloos over ben gekomen, fijn dat jullie me, ondanks dat ik 15 ben, wel normaal behandelen! Dit heeft namelijk niks te maken met de leeftijd, maar met t feit dat ik wens dat t geloof niet bestond, dat komt omdat ik vind dat het, naast het mooie voor vele mensen, ook veel haat meebrengt, denkt aan islam, IS, ketters etc.
En vooral: Homohaat, abortie.
Ik kijk dan al snel met een iets te realistische, en zelfs misschien pessimistisch kijk daarop.


Ik snap je pessimistische blik wel.

Ik geef je groot gelijk: als je niets weet van roomse rituelen kijk je je ogen uit. :wow:
En is de vraag 'hoe mensen zo naïef kunnen zijn om dit te geloven' volstrekt begrijpelijk.
Haat-acties, gelegitimeerd door IS zijn ook begrijpelijk (of nu ja: in sommige aspecten duidelijk) - en dan geeft de optelsom een negatieve uitkomst.

Ik zie die rituelen als een 'ernstig spel'. Een soort toneelstuk om 'wat onzegbaar is' te kunnen uitdrukken.
Nergens in de bijbel gaat het over water zegenen - maar och, waarom ook niet? 'Alles is tot heiliging bestemd'.
En het is een voor-christelijk ritueel, bedoeld om onze goede wensen 'tastbaar' te maken (water kun je voelen, aanraken) en de tastbare goede wensen geef je mee aan het lichaam van de overledene.

En tja, als niemand het daar over heeft en je ziet alleen die pleeborstel
en je hebt geen binding met de pastoor
en je weet niet wat hij doet en waarom - dan kun je onmogelijk het gevoel hebben dat dat sprenkelen met water namens jou een vorm van uitzwaaien is...

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:13

Shadow0 schreef:
anjali schreef:
Het gebruik van het kerkgebouw kost de parochie heel veel.


Ach ja. Ik ben ooit in Rome geweest... de mooiste kerken, al dat goud in het Vaticaan op het overdrevene af... en ondertussen zaten de bedelaars op de traptreden. Het heeft nooit goed gevoeld en ik denk dat het nooit goed zal voelen.


Dat is 1 probleem dat ik heb met ‘mijn’ kerk.
De positie t.o.v. geboortebeperking/gebruik van voorbehoedsmiddelen in het AIDS-tijdperk is 2.
Het standpunt t.o.v. abortus/keuzevrijheid van de vrouw is 3.
Het standpunt t.o.v. homosexualiteit is 4.
En het gegeven dat veel te veel priesters niet met hun poten van kleine kinderen af kunnen blijven is 5.

En daarom was ik dit weekend zeer blij toen in n.a.v. de discussie tussen Klaas Dijkhoff en Kardinaal Eijk over de teloorgang van de RK kerk ontdekte dat het tegenwoordig (in vergelijking met 10-20 jaar geleden) veel gemakkelijker/meer haalbaar is om mijn lidmaatschap van deze club te beeeindigen. Dus ga ik dat vrijdag a.s. doen. Heb er een vrije dag voor genomen zodat ik nog voor de Kerst kan zeggen: “Peace, I’m out!”. Vrijdag wordt een goede dag!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:20

Ik was geschokt dat ook bij de monikken kinderen worden misbruikt en dat de Dalai Lama hiervan afwist...voor mij is het hele geloofsgebeuren hierdoor besmet, de priesters, de monikken, maar ook bij de protestanten gebeuren dingen met de jonge meiden die niet hardop gezegd worden...

Verder vind ik dat er teveel geloven zijn die alleen kun eigen kerkgenootschap respecteert en voor vol aanziet, naastenliefde dus alleen met de persoon die naast je zit in je kerk.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:29

Indestal schreef:
Ik was geschokt dat ook bij de monikken kinderen worden misbruikt en dat de Dalai Lama hiervan afwist...voor mij is het hele geloofsgebeuren hierdoor besmet, de priesters, de monikken, maar ook bij de protestanten gebeuren dingen met de jonge meiden die niet hardop gezegd worden...

Verder vind ik dat er teveel geloven zijn die alleen kun eigen kerkgenootschap respecteert en voor vol aanziet, naastenliefde dus alleen met de persoon die naast je zit in je kerk.


Religie is opium voor het volk - Karl Marx, 1844 in Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie.
Karl had een punt. En ik heb verder net zoveel met Marx als een koe met ruimtereizen.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 10:24

Indestal schreef:
Ik was geschokt dat ook bij de monikken kinderen worden misbruikt en dat de Dalai Lama hiervan afwist...voor mij is het hele geloofsgebeuren hierdoor besmet, de priesters, de monikken, maar ook bij de protestanten gebeuren dingen met de jonge meiden die niet hardop gezegd worden...

Verder vind ik dat er teveel geloven zijn die alleen kun eigen kerkgenootschap respecteert en voor vol aanziet, naastenliefde dus alleen met de persoon die naast je zit in je kerk.

Ja,dat van de Dalai Lama vond ik ook erg.Aangezien in het Boeddhisme ascese zo hoog in het vaandel staat. En gisteren op t.v. bij Pauw iets over misbruik in het leger.Ik vraag me wel af waar je in de mensenmaatschappij gevrijwaard zou zijn voor misbruik.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:22

anjali schreef:
Indestal schreef:
Ik was geschokt dat ook bij de monikken kinderen worden misbruikt en dat de Dalai Lama hiervan afwist...voor mij is het hele geloofsgebeuren hierdoor besmet, de priesters, de monikken, maar ook bij de protestanten gebeuren dingen met de jonge meiden die niet hardop gezegd worden...

Ja,dat van de Dalai Lama vond ik ook erg. Aangezien in het Boeddhisme ascese zo hoog in het vaandel staat. En gisteren op t.v. bij Pauw iets over misbruik in het leger. Ik vraag me wel af waar je in de mensenmaatschappij gevrijwaard zou zijn voor misbruik.

Ik denk dat misbruik overal kan gebeuren en gebeurt.

En wat is er nou erg aan - ik speel even advocaat van de duivel ;) - dat de Dalai Lama dat wist...? Dat is toch prachtig...? (De ellende is natuurlijk verschrikkelijk - maar het gaat over 'niet wegkijken', dat doet hij niet.)
Hij heeft een andere functie dan de paus.

En ascese is nu niet direct iets wat hoog in het Boeddhistische vaandel staat - en celibaat nog minder.

Anno 1990 had de 'samen op weg kerk' wel al een (boterzachte) nota mbt sexueel misbruik in pastorale relaties.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 16:00

@Janneke: Boeddhistische monniken moeten wel celibatair leven hoor. En ook ascetisch:vegetarisch eten en bezitloos.Ze mogen geen geld aanraken,niet dansen en er zelfs niet naar kijken,en nog heel wat andere regels.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:10

Ja, dat klopt.
En misbruik mag niet - in geen enkele religie.

Maar ascese in het Boeddhisme is anders, met een wat relaxtere houding mbt sex. (Dreig je als mannelijke monnik obsessief te worden: stop gewoon tijdelijk met het celibaat en kom dan terug 'geen man overboord' - of kom niet terug: ook goed. Een totaal andere sfeer dan de Roomsen: 'het' mag niet! En als het tegenzit vecht iemand zijn hele leven tegen sex. Boeddhisten hebben de neiging om dit kolder te vinden.)

En om 'wereldmijding' gaat het ook niet: er zijn legio be-oefeningen om juist de (van tijd tot tijd uiterst pijnlijke) realiteit in het gezicht te zien.

En nog even een merkwaardige vraag: wat is toch de link tussen sex en religie...?

(Ik ben geneigd om een hele serie onderwerpen minstens zo belangrijk te vinden. Maar wellicht heb ik wel een soort voorsprong als incestvrouw 'dit thema weet ik nu wel'...)

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 11:06

Janneke2 schreef:
Ja, dat klopt.
En misbruik mag niet - in geen enkele religie.

Maar ascese in het Boeddhisme is anders, met een wat relaxtere houding mbt sex. (Dreig je als mannelijke monnik obsessief te worden: stop gewoon tijdelijk met het celibaat en kom dan terug 'geen man overboord' - of kom niet terug: ook goed. Een totaal andere sfeer dan de Roomsen: 'het' mag niet! En als het tegenzit vecht iemand zijn hele leven tegen sex. Boeddhisten hebben de neiging om dit kolder te vinden.)

En om 'wereldmijding' gaat het ook niet: er zijn legio be-oefeningen om juist de (van tijd tot tijd uiterst pijnlijke) realiteit in het gezicht te zien.

En nog even een merkwaardige vraag: wat is toch de link tussen sex en religie...?

(Ik ben geneigd om een hele serie onderwerpen minstens zo belangrijk te vinden. Maar wellicht heb ik wel een soort voorsprong als incestvrouw 'dit thema weet ik nu wel'...)

D.m.v. sex doe je mee aan God's scheppingskracht.Want hierdoor geef je het leven door.Daarom lijkt het me ook sterk dat een monnik die tijdelijk last heeft van het celibaat dan zomaar uit de orde zoumogen om zich te gaan uitleven,en dan weer terugkomen. Want voor die sex heeft hij dan toch een partner nodig,en volgens het Boeddhisme mag sex toch alleen in het huwelijk.Dat is toch ook in alle mij bekende religies zo,want anders blijft er toch ergens een vrouw met eventueel kinderen alleen achter?