Wat doe jij om water te besparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:59

Wij gebruiken op mijn werk (zwembad) ipv water uit de kraan om te drinken, nu water uit de fles. Ook omdat dit lekker koud is, uit de koelkast.

Wij hebben een aquarium, wat nu bijna elke dag waterverversing nodig heeft ivm de hitte. Het water wat we eruit halen, doen we in een gieter en hiermee geef ik de planten water (meestal 2 volle gieters nodig, en dat is precies de hoeveelheid die we eruit halen).

Douchen doe ik op mijn werk. Als de kinderen na de lessen allemaal staan te douchen, staan er toch 10 douches tegelijk aan. Dan kruip ik gewoon even bij een kindje erbij, samen onder 1 straal en ben ik ook gedouchet. Was mijn haren wel een andere keer.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:12

Bij ons wordt de tuin sowieso niet gesproeid. Veel te groot om met dit weer dat water te willen verbruiken. De planten krijgen echter wel water en dan van opgeslagen regenwater of vijverwater wat we moeten verversen. Het vijverwater gooiden we sowieso al bij de planten en bloemen maar we zijn er nu nog iets bewuster mee bezig. De vijver wordt ook niet dagelijks ververst al zouden de vissen dat misschien wel graag willen met de warmte. Verder wordt de wc alleen kort doorgespoeld, douchen wordt zo kort mogelijk gehouden en de douche gaat ff uit tijdens t inzepen etc. Voor de paarden hebben we een duizend litervat gevuld waar we hopelijk ff mee doorkomen. Honden en katten drinken hoofdzakelijk van de vijver/water wat buiten staat maar dat deden ze altijd al want dat smaakt zóveeeel beter dan kraanwater. En verder wordt niks gewassen wat niet absoluut nodig is, een goed excuus om mijn auto smerig te laten :+
Oh en wat we drinken komt hoofdzakelijk uit flessen.

En nog een edit: als ik mensen een tip mag geven om een vogelbadje of egeldrinkplaats in te richten. Hier komen regelmatig mensen met halfdode vogels aan omdat ze niks hebben kunnen vinden om te drinken/badderen.
Laatst bijgewerkt door Saranghea op 26-07-18 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 09:17

Dat van die flessen vind ik wel apart moet ik zeggen. Dat komt toch ook ergens vandaan? Waarschijnlijk uit een gebied waar het nu ook droog is.. En wat te denken van het water dat nodig is bij de productie van de flessen?

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:26

Emmer onder de douche vind ik een goede tip. En ik let er beter op om water in de keuken op te vangen. Maar verder weet ik niet echt waar ik meer op kan besparen, ik heb al een vrij laag waterverbruik (eerder deze maand nog mijn meterstand doorgegeven)

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:28

Slim is ook om de wc pas door te spoelen na meerdere plasjes (liefste 1x per dag), idealiter het wc papier in de prullenbak gooien (zoals meestal in zuid europa ook normaal is). Scheelt 12 liter per plasje.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 09:31

Ik vind het leuk dat zoveel mensen een emmer mee gaan nemen in de douche. :D
Ik dacht eerst echt van, hoeveel water bespaar je nou helemaal daarmee, maar met een beetje douchebeurt (lichaam en haar wassen, oksels scheren) inclusief opwarmen zit de emmer al bijna helemaal vol :oo

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:38

Niet heel veel meer. Ik douche altijd al kort, paar minuutjes, en meteen achter elkaar zodat de douche maar 1x doorloopt. Verder accepteer ik dat mijn tuin dor is en sproei alleen het hoognodige.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:40

Ik douche nu ook maar 2x per week, omdat mijn haar wassen toch wel veel praktischer is met een douchekop :D Verder was ik met een washandje.

Ik zweet heel gelijkmatig/weinig dus ik stink niet snel, daarbij is het zo droog dat ik bang ben dat als mijn huid te veel wordt lastig gevallen ik weer eczeem krijg. Ik hou wel erg veel van de warmte.

Helaas moet ik vrij veel sproeien, dat doe ik vooral ´s nachts met water uit de beek. Hier is er nog geen verbod op.
Het drinkwater van de beestjes vervang ik 2x per dag, het oude water gaat ook weer bij de fruitbomen bijvoorbeeld.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:45

2x per week douchen:o Ik sta elke dag wel 2x lekker onder een koude douche, maar dat is ook geen half uur. Verder verbruik ik weinig water. De tuin hier is ook dood, ga niet de hele dag de sproeiers aan zetten.

Aangezien de verhuurder die hier op het terrein woont in zijn grote villa, de hele dag de sproeiers aan heeft(grondwater) schat ik zo in dat er hier nog geen verbod is;P (Duitsland) Komt elke dag iemand om de hele tuin water te geven :')

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:48

Water uit flessen gaan regelmatig gepaard met achterliggende schandaalpraktijken.
Daar ga ik echt niet aan mee doen.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:55

Bovendien, dat beetje drinkwater maakt ook weinig verschil op het totale waterverbruik. 1 keer de wc doortrekken en je hebt meer verbruikt dan je op een dag drinkt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 09:56

Manou schreef:
Bovendien, dat beetje drinkwater maakt ook weinig verschil op het totale waterverbruik. 1 keer de wc doortrekken en je hebt meer verbruikt dan je op een dag drinkt.

Is dat zo? :+ Ik slik medicatie waardoor ik echt super veel water moet drinken anders krijg ik een droge mond :=

Koken ipv bakken had ik trouwens ook nog niet aan gedacht :) Nu kook ik al niet zoveel maar toch.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:58

Magrathea schreef:
Oja, met douchewater kan je natuurlijk ook schoonmaken :o? :=
Dan maakt het ook niet uit als er wat shampoo in zit ofzo :)

Ik heb laatst gepoetst met water waar nog wat shampoo in zat, mn tafels en mn vloer waren nog nooit zo schoon :D !

Verder douchen proberen te beperken, tuin hebben we niet, alleen een dakterras maar daar staan (nog) geen plantjes.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 10:00

*\o/* ga ik proberen!

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:02

Volgens mij is zelfs bij de zuinigste wc's een volle spoelbeurt 6 liter, bij minder zuinige kan dat oplopen tot 12 liter. Nou zal je niet altijd een volle spoelbeurt doen, maar toch.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:52

Je kunt simpel water besparen met toiletgebruik door in de stortbak een fles gevuld met stenen in te leggen (of 2 kleintjes of een bak). De ruimte die de fles inneemt scheelt dan per spoelbeurt ruim een liter water.

Hier hebben we dat standaard. Zo veel water gaat daar mee verloren.

Wat betreft water uit de supermarkt: Dat is wel even opletten, van de week waren hier 3 supermarkten uitverkocht.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 10:53

O dat is een goed idee zeg! Zeker omdat er hier veel bezoek komt die het denk ik niet zo nauw nemen met waterbesparing :o

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:03

Ik doe niet veel aan water besparen, maar het kinder-zwembadje die staat 2 a 3 dagen en dan moet het water echt worden ververst. En dat water gaat dan over de planten, en verder douchen we niet overdreven vaak of lang.

De wasmachine en vaatwasser zijn van zichzelf al eco, dus daar hoeven we niet bewuster mee om te gaan. Ook is het een slimme wasmachine die alles zelf berekent :)
Alleen ik ben wel heel gek op mijn planten (staat ook voor veel geld) dus die krijgen elke 2 dagen een beste plons water, net als mijn gras. Overal zie je lelijk dood geel gras, dat wil ik absoluut niet dus ook het gras wordt gesproeid met kraanwater, maar dat hebben we zelf aangelegd (graszoden)

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:04

troi schreef:
Slim is ook om de wc pas door te spoelen na meerdere plasjes (liefste 1x per dag), idealiter het wc papier in de prullenbak gooien (zoals meestal in zuid europa ook normaal is). Scheelt 12 liter per plasje.


Dit vind ik best ranzig... Als er hier iemand ‘s nachts de wc vergeet door te spoelen hangt er ‘s ochtends echt een urine lucht hoor. Je gaat toch niet echt 1x p/d de wc doorspoelen :?
Dan liever met een emmer van je douchewater.

Verder was ik niet de auto en sproei de planten buiten minder. Op drinkwater bezuinig ik niet, je moet goed drinken met de warmte.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:16

Jackie82 schreef:
Ik doe niet veel aan water besparen, maar het kinder-zwembadje die staat 2 a 3 dagen en dan moet het water echt worden ververst. En dat water gaat dan over de planten, en verder douchen we niet overdreven vaak of lang.

De wasmachine en vaatwasser zijn van zichzelf al eco, dus daar hoeven we niet bewuster mee om te gaan. Ook is het een slimme wasmachine die alles zelf berekent :)
Alleen ik ben wel heel gek op mijn planten (staat ook voor veel geld) dus die krijgen elke 2 dagen een beste plons water, net als mijn gras. Overal zie je lelijk dood geel gras, dat wil ik absoluut niet dus ook het gras wordt gesproeid met kraanwater, maar dat hebben we zelf aangelegd (graszoden)


Heb je geen water in de buurt waar je kunt tappen? Gras sproeien met leidingwater vind ik echt de grootste verspilling die er is.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:36

Veulen84 schreef:
Jackie82 schreef:
Ik doe niet veel aan water besparen, maar het kinder-zwembadje die staat 2 a 3 dagen en dan moet het water echt worden ververst. En dat water gaat dan over de planten, en verder douchen we niet overdreven vaak of lang.

De wasmachine en vaatwasser zijn van zichzelf al eco, dus daar hoeven we niet bewuster mee om te gaan. Ook is het een slimme wasmachine die alles zelf berekent :)
Alleen ik ben wel heel gek op mijn planten (staat ook voor veel geld) dus die krijgen elke 2 dagen een beste plons water, net als mijn gras. Overal zie je lelijk dood geel gras, dat wil ik absoluut niet dus ook het gras wordt gesproeid met kraanwater, maar dat hebben we zelf aangelegd (graszoden)


Heb je geen water in de buurt waar je kunt tappen? Gras sproeien met leidingwater vind ik echt de grootste verspilling die er is.


Waar moet het anders mee? De meeste huizen hebben toch geen aansluiting op grondwater?
Geel en dood gras vind ik ook echt heel lelijk, gewoon het gras groenhouden. En met een gietertje uit een watertje uit de buurt halen is echt geen doen.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 11:42

Hier krijgt de tuin (en dus het gras) 2x in de week een onderhoudsdosis grondwater (hebben gelukkig een pomp, alle omliggende buren maken daar nu ook gebruik van voor hun achtertuintjes). Net genoeg om het niet dood te laten gaan, maar voldoende om bij regen het binnen een week weer prachtig groen te hebben. Gaat vooralsnog prima.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:04

Veulen84 schreef:
Jackie82 schreef:
Ik doe niet veel aan water besparen, maar het kinder-zwembadje die staat 2 a 3 dagen en dan moet het water echt worden ververst. En dat water gaat dan over de planten, en verder douchen we niet overdreven vaak of lang.

De wasmachine en vaatwasser zijn van zichzelf al eco, dus daar hoeven we niet bewuster mee om te gaan. Ook is het een slimme wasmachine die alles zelf berekent :)
Alleen ik ben wel heel gek op mijn planten (staat ook voor veel geld) dus die krijgen elke 2 dagen een beste plons water, net als mijn gras. Overal zie je lelijk dood geel gras, dat wil ik absoluut niet dus ook het gras wordt gesproeid met kraanwater, maar dat hebben we zelf aangelegd (graszoden)


Heb je geen water in de buurt waar je kunt tappen? Gras sproeien met leidingwater vind ik echt de grootste verspilling die er is.



Nee wij kunnen dat niet met grondwater doen, wij hebben een sloot achter het huis maar die staat altijd droog. Dus dan heb ik helaas geen keus, want ik laat mijn planten enz niet doodgaan door de aanhoudende droogte. Ik sproei geen uren, maar ik onderhoud het wel, wij hebben genoeg aan de tuin uitgegeven dus laat het niet doodgaan.

En we hebben een regenton waar we normaal de planten van water geven maar ja die is leeg. Zoals het er nu na uit ziet krijgen we zaterdag regen, dus dat worden de vaten gevuld, tuin beregend.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:05

Ik zet de douche tussendoor uit als ik bijvoorbeeld benen scheer en was mn haar niet elke dag wat flink scheelt in tijd. Geef planten met een gieter water ipv met sproeier zodat ze gericht water krijgen en niet de hele tuin.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:11

verootjoo schreef:
Waar moet het anders mee? De meeste huizen hebben toch geen aansluiting op grondwater?
Geel en dood gras vind ik ook echt heel lelijk, gewoon het gras groenhouden. En met een gietertje uit een watertje uit de buurt halen is echt geen doen.


Het kan dan niet mooi zijn. Maar je beseft toch dat in 1/3 van nederland de waterdruk verlaagd is omdat we afstevenen op een massaal water te kort?

Het meeste uitgedroogde gras komt gewoon weer op wanneer het later wel water krijgt. Daarnaast: Normaal valt er over een zomer genomen 2 mm regen per dag. Dat is 2 liter water per vierkante meter. Er komt zo'n 15 liter water per minuut uit je kraan (ongeremd). Dat betekend dat je met 1 minuut 7,5 vierkante meter van normaal hoeveelheid water voorziet. Elke seconde langer is een kwart liter overbodig drinkwater wat weg loopt.

We weten ook dat gras prima groen blijft met minder dan de helft van de normale hoeveelheid, het groeit dan alleen minder hard. Je kunt dus met 5 gieters uit de sloot, 50 vierkante meter gras onderhouden.