Wat doe jij om water te besparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:44

Sizzle schreef:
https://www.wrij.nl/thema/kennis-inform ... el-verbod/

Algemeen verbod voor gebruik van oppervlakte water


Ja dat geldt voor het beheergebied van Rijn en IJssel.

Het waterschap waar ik voor werk heeft dat nog niet ingesteld, en het waterschap waar wij onder vallen (waar we wonen) heeft dat ook nog niet ingesteld.. iig niet een algeheel verbod, een aantal kleine gebieden wel

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:48

Aha :)*
Regio gebonden dus.

Ik vind het interessant dat het al zo lang droog is in NL. Ben benieuwd hoe dat komt.
Wij hebben juist een super goed hooi jaar. Heel warm maar wel vaak genoeg een heftige onweersbui. Eigenlijk ideaal.
Vorig jaar was het ook heel lang droog.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 25-07-18 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:48

Drinkwater haal ik sowieso al uit de winkel, douche kort, maar is wel echt nodig. Kom zwart van het zand bij de paarden vandaan. Plus neem nu extra water mee want mn ene pony heeft een wond in zn kootholte en we hebben geen water op de wei
Planten heb ik niet.

Kortom, ik doe niet veel/ anders dan normaal.
Oh ja mn luchtbevochtiger gaat wat harder dan normaal, dus die vul ik ook steeds bij. Hij staat alleen aan als ik slaap.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:53

Sizzle schreef:
Aha :)*
Regio gebonden dus.

Ik vind het interessant dat het al zo lang droog is in NL. Ben benieuwd hoe dat komt.
Wij hebben juist een super goed hooi jaar. Heel warm maar wel vaak genoeg een heftige onweersbui. Eigenlijk ideaal.
Vorig jaar was het ook heel lang droog.



Het mooie is aan deze extreme droogte, is dat er allerlei oude funderingen te voorschijn komen :D
De grond waar een fundering oid heeft gezeten, heeft een andere structuur, ook al is het vaak geploegd etc, toch komt het tevoorschijn.
Dat vind ik mega interessant!
Ja die droogte zal wel vaker voor gaan komen, maar ik roep wel constant, als het eenmaal gaat regenen en er komt een einde aan de warme/hete periode gaat t ook goed tekeer. T is dan niet even een normaal buitje bij 20graden, nee ik denk dat t dan in een keer weer t andere uiterste is

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:54

Een beetje noodgedwongen douchen wij in een speciekuip, dat water gaat over de planten border.

Helaas heb ik net een hele zwik planten gekocht voor het echt droog werd, dat sproei ik nu om de dag met kraanwater. In ben begonnen met dompelen, maar dat doe ik nu al 3 dagen en ik ben nog net op een kwart van alle planten. Dat duurt dus nog wel even :+ verder water voor de beestjes in kuipen en de rest van het land is nu volledig hooi en of moet zichzelf maar zien te redden.

Ik wil nog mulchen op de planten eigenlijk, maar met een grote renovatie zijn er zoveel klussen die ook of eerst moeten dat ik daar nog niet aan toe gekomen ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:57

Magrathea schreef:
Annet_Dottie schreef:
Ik doe überhaupt vrij weinig in huis kwa poetsen dus dat scheelt iets maar geef wel dagelijks m'n moestuin planten water en heb vanmiddag een zwembadje neer gezet en gevuld uiteraard dus dat was aardig wat water :x douchen zou ik normaal meer doen doe ik juist iets minder nu omdat ik niet van koude douche hou, maar warm toch te warm is dan kom ik er voor m'n gevoel zweterig onderweg :x

Mijn ouders deden vroeger het water uit het zwembadje over de tuin, kan prima! :) Tenzij je zeep hebt gebruikt ofzo maar dat lijkt me niet. Al is afwasmiddel ook een anti-bladluismiddel dus een beetje kan geen kwaad denk ik?

Sizzle, dat vind ik verwarrend, hier was juist opgeroepen oppervlaktewater met mate te gebruiken voor planten


Dat heb ik vanmiddag ook een beetje gedaan inderdaad! Ben sowieso gestopt met gieters vol er overheen gooien, m'n komkommer plant gaat heel snel hangen dus die krijgt nog wel standaard.
Ik heb formaat kinder badje dus als ik telkens daar water uit haal moet ik in the end ook weer bij vullen. Maar vind de emmer bij het douchen wel ook een hele goeie!

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:58

Sinds het hitteplan in kracht is sproei ik de tuin eigenlijk helemaal niet, dat scheelt wel veel. Douche ook korter. Oja en ik haal mijn auto bewust niet door de wasstraat. :+ Dan maar smerig

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:14

Klopt en ook grondwater in mijn regio absoluut verboden, alleen al aangelegde wateropslag en kraanwater mag gebruikt worden. Dikke boetes als ze je betrappen op gebruik van grond of oppervlakte water. Daar is hier langzaam een groot tekort aan.

Westen verzilt langzaam waardoor er water uit het oosten moet komen om dat terug te dringen. Maar water in de rivieren hier dalen in een rap tempo.

Verder helaas een recent aangelegde tuin vlak voor het droog werd, aantal planten geef ik twee keer per week een plons water, regentonnen zijn bijna helemaal leeg nu. 600 liter opgebruikt. Aantal nog niet geplante planten laten doodgaan helaas. Ik douche kort, was beperkt, auto wassen niet of in wasstraat waar ze water hergebruiken. Ik drink veel water, honden ook. En in huis heb ik alleen cactussen staan. Die hebben niet veel nodig.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:19

Niets extra. Ik douche al nooit lang, geef de planten niets extra water dan anders (wel tot ongenoegen van sommige planten), wasjes draai ik hooguit 2 wasjes per week... niet anders dan anders.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:23

Het beste is om planten zo laat mogelijk water te geven. Ruimschoots na zonsondergang dus. Dan verdampt de zon niet alles en kan de plant gedurende de nacht meer opnemen en is hij dus overdag gehydrateetder waardoor je minder water 's avonds nodig hebt voor de plant.

Het is voor mij de ideale tip gebleken in tijden van enorme hitte. I.p.v iedere dag water geven volstaat iedere twee dagen.

Verder maakt dit eiland gewoon korte metten met iedereen bij waterschaarste: de gemeentes halveren gewoon de waterdruk. :D En zo gebruikt iedereen automatisch minder en word er automatisch bezuinigt. :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:43

Ik heb plastic plantjes. Ook zonder droogte overleeft geen enkele plant het bij mij. Dus mijn kleurfluf op het balkon heeft helemaal geen water nodig. Ook een auto heb ik niet, dus die hoef ik ook niet te wassen.

Goh, ik ben waterbesparender dan ik dacht. Kom ik daar op bokt mooi even achter.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:49

Ik doe eigenlijk niks extra's.

Mijn tuinplanten krijgen helemaal geen water. Op de catalpa in pot (zaailing) na. De binnenplanten krijgen hetzelfde als normaal. De wc laten we nooit met veel water doortrekken, de wasmachine en vaatwasser altijd op eco-stand, twee keer per week douchen, verder met een washand/handoek wassen, met eten maken kook ik bijna niks maar roerbak en gril ik veel.

Ik was van plan de vloer te poetsen. Dat laat ik even zitten. Een bezem en stofzuiger is wel genoeg. Zeker nu de hond zo veel zand mee naar binnen sleept dagelijks.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:49

Je kan je planten ook water geven met de plastic flessen methode. Je maakt een klein gaatje in de dop. Je vult vervolgens de flesjes met water en steekt die met de opening naar beneden in de pot/bak naast de wortels. De flesjes lopen geleidelijk leeg en je vult ze weer als ze helemaal leeg zijn. Scheelt overbewatering op piekmomenten. Beste laat je de bovenkant er op. Dan verdampt het water niet zo snel.
https://steigerhout-recycling.nl/tuin/b ... g-systeem/

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:51

Veulen84 schreef:
Je kan je planten ook water geven met de plastic flessen methode. Je maakt een klein gaatje in de dop. Je vult vervolgens de flesjes met water en steekt die met de opening naar beneden in de pot/bak naast de wortels. De flesjes lopen geleidelijk leeg en je vult ze weer als ze helemaal leeg zijn. Scheelt overbewatering op piekmomenten. Beste laat je de bovenkant er op. Dan verdampt het water niet zo snel.
https://steigerhout-recycling.nl/tuin/b ... g-systeem/

120 plastic flesjes water dus in mijn geval. :+ Ik probeer juist plastic te reduceren. :D

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:51

karuna schreef:
Klopt en ook grondwater in mijn regio absoluut verboden, alleen al aangelegde wateropslag en kraanwater mag gebruikt worden. Dikke boetes als ze je betrappen op gebruik van grond of oppervlakte water. Daar is hier langzaam een groot tekort aan.

Westen verzilt langzaam waardoor er water uit het oosten moet komen om dat terug te dringen. Maar water in de rivieren hier dalen in een rap tempo.

Verder helaas een recent aangelegde tuin vlak voor het droog werd, aantal planten geef ik twee keer per week een plons water, regentonnen zijn bijna helemaal leeg nu. 600 liter opgebruikt. Aantal nog niet geplante planten laten doodgaan helaas. Ik douche kort, was beperkt, auto wassen niet of in wasstraat waar ze water hergebruiken. Ik drink veel water, honden ook. En in huis heb ik alleen cactussen staan. Die hebben niet veel nodig.


Grond water nog niet, bepaalde plaatsen al wel maar nog maar heel weinig

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:54


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:55

Hier dus wel verboden. Zit in droogste stuk van nl. Volledig verbod op onttrekken van water behalve uit de kraan. Rijn/ijssel gebied.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 00:00

Malenka schreef:
Die oplossing met plastigc flessen werkt. Maar heeft een groot risico op brandgevaar!

Terracotta kruiken ingraven werkt een stuk veiliger.
https://www.nudge.nl/projects/geef-je-p ... -een-olla/

120 gaten graven in een vulkanische ondergrond is ook niet leuk. :')

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 00:04

karuna schreef:
Hier dus wel verboden. Zit in droogste stuk van nl. Volledig verbod op onttrekken van water behalve uit de kraan. Rijn/ijssel gebied.

Ik weet waar jij zit en daar zit op grondwater gebruik geen verbod op oppervlakte water wel. Alleen bij een aantal natuurgebieden in Doetinchem is het verboden

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 00:06

In jou geval zal een zweetslang of druppelslang ook geen oplossing zijn. Tenminste als je echt 120 vrijstaande planten hebt is dat lastig te knutselen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 00:13

Mossel zie het kaartje boven je maar even. Groot gebied grondwater verbod

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 00:25

karuna schreef:
Mossel zie het kaartje boven je maar even. Groot gebied grondwater verbod

Mijn kaartje bedoel je? Nee rood is oppervlakte water verbod en blauw is grondwater verbod. Check anders de wrij site, daar staat het ook in tekst dat het tot nu toe alleen bij natuurgebieden in dtc verboden is

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 00:52

Maar ook al is ergens -nog- geen verbod, lijkt het me goed om zuinig te zijn met water. De natuur heeft het net zo hard nodig als wij.
We weten niet hoe lang deze periode gaat duren.

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 01:36

Je kan planten beter in de ochtend water geven dan in de avond. Die tip gaven ze een tijd terug bij Evides (tijd terug, was bij de Wereldhavendagen) dan nemen de planten het beter op, laat in de avond gaat er teveel water juist verloren doordat de planten het dan minder opnemen.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:15

Niet sproeien, maar de planten zo laat mogelijk met de gieter. En door dit topic staat er sinds gisteravond een emmer onder de douche, goed idee!!