Nu is dat over het algemeen geen reden tot totale paniek, de drinkwaterreserves zijn groot, maar het kan toch zeker geen kwaad om te kijken waar mensen zelf water kunnen besparen. Misschien kunnen we hier wat tips uitwisselen.

Wat ik doe:
- Minder douchen. Hoewel het erg warm is en ik super plakkerig ben ben ik dat 5 minuten na het douchen alweer. Erg nuttig voelt het dus niet. Als ik me vies voel was ik me met een washandje.
- Wanneer ik douche: ik plaats een emmer onder de straal tijdens het opwarmen en wanneer ik geen zeep gebruik. Een beetje douchebeurt vang je dan al bijna een volle emmer mee op. Hiermee geef ik de planten water. Ook haal ik water uit de sloot hiervoor, dat is beter want het bevat minder kalk. Dat is ook een beetje een uitdaging voor mezelf: ik heb nu al zeker een maand geen water meer uit de kraan gehaald voor de planten en ik hoop dit nog lang vol te houden

Ik ben me er overigens van bewust dat slootwater óók belangrijk is voor de beestjes die hierin leven, echter lijkt het erop dat het water sinds het neerslagtekort misschien 2 cm is gedaald. Het zal dus nog flink lang droog moeten blijven voor die droog komt te liggen

- Stiekem kan je heel veel water bij de plantjes gooien, pastawater bijvoorbeeld (wel aangelengd met bijv douchewater). Die plantjes geef ik trouwens ook pas water als de zon weg is, zodat het niet gelijk weer verdampt en ze in de nacht flink kunnen drinken en ze de dag erna weer doorkomen.
- Ik gebruik de spoelknop op het toilet en probeer met minder water te spoelen. Overigens heb ik wel uit ervaring gemerkt dat je daar niet te enthousiast in moet zijn, dan verstopt je wc

- Extra letten op de eco-setting van de wasmachine (minder waterverbruik)
- Zo veel mogelijk schoonmaken met een doekje en een klein beetje water en zeep zodat ik niet aan het eind van de week een emmer sop nodig heb om het weg te boenen

Er zijn nog meer manieren om water te besparen, zoals minder vlees eten, water rechtstreeks drinken ipv fruitsap, koffie of thee, maar dat zijn zaken die meer op de lange termijn spelen denk ik en daar hebben we op dit moment nu niet zo heel veel aan.

Ik ben benieuwd hoe jullie water besparen!