'De staat van de boer', nationaal landbouwdebat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

'De staat van de boer', nationaal landbouwdebat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 18:05

"De landbouw is dringend toe aan een andere koers" opent Trouw vanmorgen.
Zie ook: www.trouw.nl/destaatvandeboer

Zo blijkt uit eenuitgebreide enquête dat zo'n 80 procent wil overstappen naar 'natuurvriendelijke methoden' zowel om maatschappelijke en economische redenen maar ook 'gewoon als boer'.
De beroepsgroep is trots op het vak, maar van politiek tot pers tot aan de eigen organisaties (!) voelt men zich doorgaans slecht gehoord en begrepen.
85% van de ondervraagden vindt dat het crisis is in het buitengebied. En zo'n 75% is bereid tot samenwerking met 'kritische groene organisaties'.

Ik ben een trots trouwlezer en ik vind deze insteek zinnig.
Ik hoor tot diegenen die hopen dat minister Schouten deze zomer met een grdegen lange termijn visie komt.

Want van het gezigźag word je niet vrolijk - denk bijvoorbeeld aan het afschaffen van de melkquota, velen kochten extra dieren, de overbuurman bouwde 4 grote hallen - en ivm de fosfaatrechten moesten er weer dieren weg.

Wat vindt bokt...?

Abacab

Re: 'De staat van de boer', nationaal landbouwdebat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:04

Ik vraag me wel eens af of er in zo'n dichtbevolkt land als Nederland nog wel ruimte is voor zoveel veeboeren. Ik vind dat die veestapel drastisch terug moet. Het is schadelijk voor de dieren en voor de aarde. De aarde kan heel goed zonder ons maar wij kunnen niet zonder de aarde. Daarom moeten we zuinig zijn op haar.
Ik zie het liefst dat er een soort eco-tax komt op voeding. Pure onbewerkte producten moeten voordelig worden. Producten die belastend zijn voor de aarde moeten een extra heffing krijgen. Vlees is enorm verspillend en er kleeft enorm veel leed aan. Bovendien zijn eiwitten van plantaardige bron veel beter voor ons lichaam. Vlees eten is schadelijk voor de aarde en voor ons lichaam.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:14

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 20:34

Dit project omvat ook verhalen uit eerste hand - met idd een pleidooi voor een duidelijke lange termijn visie. En lange termijn beleid.

Persoonlijk vind ik het raar dat een dichtbevolkt land als Nederland 80% van haar agrarische producten exporteert.
Gesteld dat je als ondernemer daar compleet op hebt ingezet is dat uiteraard niet 'een twee drie' terug te draaien - maar beleid dat maakt dat de hele sector minder exporteert en daarmee de kooldioxide uitstoot helpt reduceren is erg welkom.

En vooral ook de samenwerking spreekt mij aan. Veel boeren zitten knel, we hebben idioot beleid gehad, er is gezigzagd, wereldwijd zijn er een serie crises gaande (opwarming, dus oorlog in Darfur en Syrië, vluchtelingen) - maar ook: hoe moeten we met elkaar 7 miljard mensen voeden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 09:01

Update: de minister heeft aangekondigd dat zij de boeren meer 'marktmacht' gaat geven. Zodat niet langer de supermarktketens de baas zijn.

Een van de plannen: een anonieme meldlijn voor als een supermarkt bovenwettelijke eisen stelt zonder daar extra geld tegenover te stellen. Vanwege de anonimiteit hoef je dan als leverancier niet je afnemer kwijt te raken - maar het wordt makkelijker om over extra geld te onderhandelen.

En bovendien betaalt de Nederlandse consument heel erg weinig voor haar voedsel...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:54

Abacab schreef:
Ik vraag me wel eens af of er in zo'n dichtbevolkt land als Nederland nog wel ruimte is voor zoveel veeboeren. Ik vind dat die veestapel drastisch terug moet. Het is schadelijk voor de dieren en voor de aarde. De aarde kan heel goed zonder ons maar wij kunnen niet zonder de aarde. Daarom moeten we zuinig zijn op haar.
Ik zie het liefst dat er een soort eco-tax komt op voeding. Pure onbewerkte producten moeten voordelig worden. Producten die belastend zijn voor de aarde moeten een extra heffing krijgen. Vlees is enorm verspillend en er kleeft enorm veel leed aan. Bovendien zijn eiwitten van plantaardige bron veel beter voor ons lichaam. Vlees eten is schadelijk voor de aarde en voor ons lichaam.

Dat er teveel vlees wordt gegeten in NL ben ik met je eens. Het probleem is alleen dat het meeste vlees wat hier geproduceerd wordt hier niet gegeten wordt. Het vlees wat hier het meeste gegeten wordt komt veelal uit het buitenland en zelfs nog buiten de EU. Eieren idem dito trouwens.

Met Nederlands vlees is niks mis, het is zelfs ongeveer het beste vlees wat we kunnen krijgen. Ik heb me dan ook al zo lang afgevraagd waarom de Nederlandse consument het niet wil eten.
Ik denk dat een groot deel al opgelost wordt als we als Nederlanders het vlees van onze boeren gaan eten. Die prijs ligt wat hoger, en terecht want het vlees wat in de supermarkt ligt, ligt daar voor ver onder een normale productieprijs, en wie lijden daaronder? Jup, de dieren. Niet die van Nederland, want die eet niemand in NL :+

Maar goed, als er in NL alleen maar Nederlands vlees/ boerenproducten gegeten wordt, zullen er misschien teveel bedrijven zijn. Ik vind dat de overheid vooral moet investeren in boeren die wel willen stoppen maar het niet kunnen zonder grote schulden over te houden, failliet te gaan en in de bijstand te komen. Want die zijn er, en dan moeten ze noodgedwongen wel doorgaan met het bedrijf en groeien, anders zijn ze met deze lage prijzen alsnog de pineut.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:46

Wat bokt vindt weet ik niet, wel denk ik veel na over de boeren in Nederland, want ik woon in een boerenomgeving hier in de Limousin. Dus wat vind ik?

Het zou goed zijn als de Nederlandse boer meer Europees gaat denken en de horizon eens gaat verbreden. Ik kan vertellen dat de Nederlandse en Belgische boeren die hier in de Limousin een bestaan gaan opbouwen, c.q opgebouwd hebben, het zeer goed doen en met open armen worden ontvangen. De prijzen voor land en boerderij zijn hier zo verschrikkelijk laag vergeleken bij Nederland. En dan kom je dus gelijk op het allergrootste probleem voor de Nederlandse boeren. Er is veel en veel te weinig land. Nederland is 2,5 keer de Limousin en er wonen meer als het twintig voudige aantal mensen vergeleken met hier (NL 408 per vierkante km, Limousin 20 per vierkante km).
Dus zie je teveel intensieve landbouw, veeteelt met alle problemen van dien. Q-koorts, allerlei vreselijke soorten ziektes van het vee met dramatische gevolgen van dien. Want als hier een ziekte uitbreekt (heb hierover gepraat met de boeren), dan is dit a. uiterst zelden en b. de gevolgen zijn niet zo groot want het leeft allemaal niet zo op elkaar.
Of anders gezegd Janneke, ik vind Nederland helemaal niet zo geschikt voor het boerenleven. Kijk alleen maar naar de gevolgen van het mest overschot. Dus ik zou voorstander zijn dat Nederlandse boeren uitwaaieren over Europa en er nog een paar boeren in Nederland zijn waardoor er veel dier vriendelijker en minder intensieve landbouw gepleegd kan worden. Dit is beter voor de boer, dit is beter voor het dier en dit is beter voor het land dus voor ons allemaal.

Wat betreft de prijs het volgende. Het zou goed zijn als er eens goed naar al die landbouw subsidies gekeken wordt en de consument een reëlere prijs gaat betalen.

verootjoo schreef:
Met Nederlands vlees is niks mis, het is zelfs ongeveer het beste vlees wat we kunnen krijgen. Ik heb me dan ook al zo lang afgevraagd waarom de Nederlandse consument het niet wil eten.
Het vlees in Nederland uit de super en vaak van de keurslagers, vind ik niet lekker (paar slagers uitgezonderd) en ik vind het kwalitatief van veel lager niveau als het vlees uit de Limousin dat hier in de super ligt. Dat vind ik niet alleen, maar dat hoor ik van heel veel gasten die in onze gîte vakantie vieren. Dus at ik in Nederland amper vlees (uitgezonderd het vlees dat mijn zoon die slager is af en toe mee naar huis nam), hier eet ik wel 2 à 3x per week weer vlees. Kan ik genieten van een beetje vlees bij de barbecue. Dat genieten is echt helemaal weg geweest.

Dit geldt ook voor de Nederlandse aardbeien. Ze liggen er prachtig bij in de winkel, maar er zit vergeleken bij de Franse en vooral de Spaanse aardbeien geen kraak nog smaak aan. Ze worden veels te vroeg geplukt. De Spaanse aardbeien zien er minder mooi uit want zijn zeer rijp vaak als je ze koopt, maar om je vingers bij op te eten zo heerlijk.

In algemene zin vind ik als het om groenten gaat, dat er veel meer aandacht zou moeten zijn om de groente sneller in de schappen te krijgen. Het is vaak zo over de datum. Het verschil in smaak is te groot met onze eigen groente uit de tuin.

Het idee van de minister vind ik een goede Janneke.

Wat ik echt een enorm succes vind in Nederland en een kaskraker zijn de Nederlandse bloemen. Daar onderscheidt Nederland zich in van de rest van de wereld. Echt top top top voor een enorme lage prijs. Van mij mag Nederlandse tuinbouw vooral blijven, is zo goed.

Maar veeteelt daar kijk ik heel kritisch naar. Teveel problemen zijn er in de sector met alle gevolgen voor de volksgezondheid, milieu en vooral ook voor die arme boeren die zich uit de naad werken en het kind van de rekening zijn vanwege allerlei veranderende regelgeving.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:56

Nederland is de tweede landbouwexporteur ter wereld!! Alleen de VS exporteren meer. Na Nederland volgen Duitsland, Brazilië en Frankrijk.

Als je het grondoppervlak en daarmee het potentiële landbouwareaal van NL afzet tegen dat van deze andere landen, dan kan het geen verrassing zijn dat rigoreuze hervorming in de agrarische sector noodzakelijk is om de bodem en ons milieu, en daarmee ook de landbouwsector, vitaal te houden.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/23 ... ter-wereld

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:59

pien_2010 schreef:
verootjoo schreef:
Het vlees in Nederland uit de super en vaak van de keurslagers, vind ik niet lekker (paar slagers uitgezonderd) en ik vind het kwalitatief van veel lager niveau als het vlees uit de Limousin dat hier in de super ligt. Dat vind ik niet alleen, maar dat hoor ik van heel veel gasten die in onze gîte vakantie vieren. Dus at ik in Nederland amper vlees (uitgezonderd het vlees dat mijn zoon die slager is af en toe mee naar huis nam), hier eet ik wel 2 à 3x per week weer vlees. Kan ik genieten van een beetje vlees bij de barbecue. Dat genieten is echt helemaal weg geweest.

Het Nederlandse vlees ligt niet in de supermarkten in NL :=
En helaas vaak ook niet bij de keurslagers. Die hebben een mooie naam, maar niet echt ‘keur’.
Dat uit de supermarkten hier hoef ik echt niet, en de keurslager is iets beter maar valt me ook nog wat tegen.

Als je naar een ambachtelijke slager gaat met vlees van de koeien om de hoek heb je perfect, heerlijk en vers vlees :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:44

Dat klopt, dus eet ik in Nederland alleen het vlees dat zoonlief mee neemt. Dat is erg sappig en verliest geen water in de pan. Vorig jaar hield hij hier in het gehucht zijn eigen vlees barbecue en dat werd door de Limousin boeren als "delicieux" ontvangen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:46

Janneke2 schreef:
"De landbouw is dringend toe aan een andere koers" opent Trouw vanmorgen.
Zie ook: http://www.trouw.nl/destaatvandeboer

Zo blijkt uit eenuitgebreide enquête dat zo'n 80 procent wil overstappen naar 'natuurvriendelijke methoden' zowel om maatschappelijke en economische redenen maar ook 'gewoon als boer'.
De beroepsgroep is trots op het vak, maar van politiek tot pers tot aan de eigen organisaties (!) voelt men zich doorgaans slecht gehoord en begrepen.
85% van de ondervraagden vindt dat het crisis is in het buitengebied. En zo'n 75% is bereid tot samenwerking met 'kritische groene organisaties'.

Ik ben een trots trouwlezer en ik vind deze insteek zinnig.
Ik hoor tot diegenen die hopen dat minister Schouten deze zomer met een grdegen lange termijn visie komt.

Want van het gezigźag word je niet vrolijk - denk bijvoorbeeld aan het afschaffen van de melkquota, velen kochten extra dieren, de overbuurman bouwde 4 grote hallen - en ivm de fosfaatrechten moesten er weer dieren weg.

Wat vindt bokt...?

Ik vraag mij af waar ze dit onderzoek gehouden hebben, (het artikel waar je op doelt) denk dat 10% niet eens weet wat natuurinclusief boeren is..

Gaat iedereen dan biologisch worden? Ik ben benieuwd!

Een slager hier slacht gewoon zijn eigen dieren hoor, dus altijd goed vlees en dat voor een "keurslager".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 17:49

Trouw zocht contact met het agrarische onderzoeksbureau Geelen consultancy en Agrio uitgeverij.
Er werden in totaal 15.000 boerenbedrijven bereikt die een link kregen naar het online onderzoek.
Zo'n 2200 boeren en boerinnen reageerden op de vragenlijsten - zo'n duizend mensen stuurden persoonlijke verhalen mee.
De Universiteit Wageningen was betrokken bij het opstellen van de vragenlijsten en doet mee met de wetenschappelijke duiding van de antwoorden.

Waarom precies denk jij, dat sommigen geen idee hebben van wat 'natuur inclusief boeren' is...?

En ik ben ook benieuwd hoe snel men (hopelijk iedereen) biologisch gaat boeren - er zijn een aantal andere initiatieven om de "kronkels" en perverse prikkels weg te halen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:23

De bevolking weet niet helemaal hoe het reilt en zeilt. Er wordt gewoon zo simpel gedacht, dan denk ik prima kom het even voor doen dan. Wij zijn wel dag en nacht bezig met jullie voedsel...

Onderzoeken vind ik zelf niet heel veel zeggen, praktijk moet het gaan uitwijzen.

En om volledig biologisch te boeren zal nooit gaan lukken. Je bent sowieso al jaren bezig om je bodem goed te krijgen. Daarnaast is het niet enkel je bodem, maar bewaring etc.
Komt een hoop bij kijken :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 10:46

gribaldi schreef:
De bevolking weet niet helemaal hoe het reilt en zeilt. Er wordt gewoon zo simpel gedacht, dan denk ik prima kom het even voor doen dan. Wij zijn wel dag en nacht bezig met jullie voedsel...

Onderzoeken vind ik zelf niet heel veel zeggen, praktijk moet het gaan uitwijzen.

En om volledig biologisch te boeren zal nooit gaan lukken. Je bent sowieso al jaren bezig om je bodem goed te krijgen. Daarnaast is het niet enkel je bodem, maar bewaring etc.
Komt een hoop bij kijken :)

Ehm - ik dacht dat jij het had over boeren.
Want die zijn aan het woord in dit project.

Dat 'burgers' niet veel weten van het boerenvak is heel erg jammer, maar wel waar.

Mij verbaasde het, dat vrijwel iedereen die dus reageerde de biologische kant op wil. Dwz: veel boeren willen wel, maar worden tegengehouden.
Uiteraard komt daar veel bij kijken, richting biologisch boeren - waaronder een bank die meewerkt en en het beleid van het ministerie dat niet meer zoveel nadruk op export legt.

En de maatstaven om volledig biologisch volgens keurmerk te kunnen produceren zijn terecht hoog.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat het bodemleven, het vervangen van gif door ""maatregelen"" etc etc niet kan worden toegepast.
...voordat de hele sector die lat haalt - dat duurt idd lang.

(Of misschien ook niet als de minister het licht ziet. "Voortaan kost biologische melk 1.50 per liter in de supermarkt - en kost niet biologische melk 3 euro".)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:35

Ja maar of je nu een pak melk koopt van 60 cent of van 1,20. Het is dezelfde melk.

Uiteraard kan het worden toegepast maar of het rendabel is? Gif strooien vind ik ook een raar woord...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:39

biologisch hoeft van mij niet zo nodig, wel diervriendelijker, terug naar de oude manier van boeren in plaats van deze intensieve veeteelt.
Voor mij zou de ideale lijn zijn als men minder vlees (of andere producten) ging kopen en vlees uit eigen land, maar wel voor hetzelfde geld als nu. Dat betekent dat boeren effectief meer geld krijgen voor hun waren en dus met minder dieren toe kunnen. Dan komt er vanzelf ruimte op stallen en daarmee ook ruimte voor verbeteringen voor boeren. En daar mag van mij best wat ondersteuning in komen vanuit de politiek, maar wel gericht op vooral de consument, dus duurder maken van vlees, stimuleren van vlees van eigen land, minder prijsverschil tussen biologisch en regulier, dat soort dingen.

EDIT: ik leg hem niet helemaal goed uit, maar ik bedoel dus dat mensen die nu bijvoorbeeld 20euro betalen voor 5x per week vlees, straks 20 euro betalen voor 2x per week vlees. Dus niet dat Nederlandse boeren hun vlees in NL kwijt moeten voor dezelfde kosten als we nu vlees uit het buitenland halen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-06-18 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:42

Maar dan vind ik ook dat mensen met de seizoenen moeten mee gaan en dus enkel seizoensgebonden producten moeten kopen, Nederlandse producten. En dus geen voedsel uit andere landen omdat je dolgraag dingen het hele jaar door wilt eten.

Ons voedsel is eigenlijk spotgoedkoop...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:05

gribaldi schreef:
Maar dan vind ik ook dat mensen met de seizoenen moeten mee gaan en dus enkel seizoensgebonden producten moeten kopen, Nederlandse producten. En dus geen voedsel uit andere landen omdat je dolgraag dingen het hele jaar door wilt eten.

die tijd is voorbij. Ik vind dat als je daarvoor opteert, je voor Europese producten kunt gaan zoals wij hier doen. Protectionisme is in mijn ogen verleden tijd.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:33

Die tijd is voorbij? Sorry hoor daar gaan de boeren juist nu voor pleiten. Geen idee hoe dat met vlees zit maar als akkerbouwer willen wij echt wel dat onze producten in de supermarkt liggen en verkocht worden...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:56

gribaldi schreef:

En dan mag het ook niet uit de kas komen neem ik dan aan?
Dan gaan we in de wintermaanden dus terug naar grootmoeders tijd: spruiten, boerenkool, zuurkool, zoute snijbonen, gedroogde appels?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:07

gribaldi schreef:
Ja maar of je nu een pak melk koopt van 60 cent of van 1,20. Het is dezelfde melk.

Uiteraard kan het worden toegepast maar of het rendabel

Eh - de liter melk die ik voor 1,15 koop komt anders tot stand dan de 'gewone' melk van 95 cent.

In beide gevallen krijgt de boer iets van 30 cent.... :(

"Zou de minister het licht zien" - daarmee bedoelde ik:
biologische boeren krijgen 30 + 35 cent per liter voor een kwaliteitsproduct
de "gewone" melk waarmee we dus interen op bodemleven en wat al niet gaat in de supermarkt 3 euro kosten, de boer krijgt nog steeds 30 cent -
die 2 euro extra kan goed gebruikt worden voor nuttige projecten in de sector.
(En uiteraard gaat dan bijna iedereen gewoon zelf bij de boer melk kopen...)

...en zo drastisch gaat het uiteraard niet worden, maar ik vind het een prima richting.

De huidige situatie is op lange termijn niet houdbaar (...is al tientallen jaren rampzalig in andere streken, het rijke westen ontspringt tot nu de dans redelijk...)
dus het roer moet simpelweg om.

"Protectionisme" is een verkeerde term wat mij betreft. Trump doet dat mbt staalindustrie.
Maar de primaire sector heeft andere kenmerken - eten is geen staal of ijzererts.
We leven met 7 miljard mensen op 1 planeet.
We kunnen al die 7 miljard mensen voeden.
(Nog wel - maar de woestijnen rukken op, in Darfur en Syrië woedt oorlog omdat er bijna geen landbouw meer mogelijk is.)
...maar niet als het regenwoud wordt omgebulldozerd tot soya plantage omdat de rijke mensen vlees willen eten. Of als we kassen stoken of (op zich idioot goedkope) kerosine verbranden omdat we midden in de winter aardbeien wensen te eten.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:04

Roodvos schreef:
gribaldi schreef:

En dan mag het ook niet uit de kas komen neem ik dan aan?
Dan gaan we in de wintermaanden dus terug naar grootmoeders tijd: spruiten, boerenkool, zuurkool, zoute snijbonen, gedroogde appels?

Oorspronkelijk niet, alhoewel ik een kas product anders bekijk.

Laat ik het anders stellen "meer Nederlandse producten in de supermarkt" dit even losstaand van de seizoensgebonden producten als je kas producten gaat mee rekenen. Natuurlijk pleit ik hier ook meer voor en dan ga je in de wintermaanden terug naar die tijd.
Tegenwoordig is het ook gemak, mensen hebben het druk, geen tijd om te koken dus iets makkelijks uit een pakje of kant en klaar is dan ideaal...

Maar dat is vast een andere discussie.

Janneke er is toen een docu over geweest van keuringsdienst van waarde over melk, daar zeiden ze dat er geen verschil in zit enkel de verpakking.

Een boer krijgt ook amper iets, maar goed dat is wellicht ook een stukje "risico" wat je als boer loopt.
Akkerbouwers kunnen zich ook niet verzekeren tegen stormschade. Kijk maar naar de regen van vorige maand hoeveel akkers er wel niet weggespoeld zijn. Maar denken ze er over na om te stoppen? Nooit...

Hier ook een aantal hectares verloren gegaan, opnieuw moeten zaaien.

Precies zie je ziet tegenwoordig veel vaker een melktap! Ideaal :j

Ik ben heel benieuwd wat ze gaan verzinnen en of ze er uberhaupt iets aan gaan doen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:52

En hier is het precies het tegenover gestelde......alles verdroogd. De Engerlingen vermaken zich uitstekend bij deze droogte. Boeren hebben er bijna een dagtaak aan om de akkers te beregenen zolang het nog mag i.v.m. een beregeningsverbod wat dreigt.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:53

Momenteel is het hier ook droog hoor, verbod geldt al in bepaalde provincies. Ach ja weet je hoort erbij al is het niet leuk maar je kunt het weer nu eenmaal niet sturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 14:01

Het PBL, planbureau voor de leefomgeving publiceerde vandaag een nieuw rapport.
Nu eens niet het doorrekenen van gevoerd beleid - maar 'een steen in de vijver'.

Omdat doorgaan op oude voet niet meer kan.

Sinds de tweede wereldoorlog is het devies geweest: veel en goedkoop produceren, ook voor het buitenland en de boer verdient door aan schaalvergroting te doen. Verder stuurt de overheid niet, er zijn normen etc waar je binnen moet blijven. (En dat wil nog wel eens zigzaggen: eerst werd het melkquotum afgeschaft, in een situatie van bulkproductie weet je wat dat betekent: groei. Mijn overbuurman bouwde 4 foeilelijke schuren- die vanwege de mest/ fosfaatrechten nu half leeg staan. |( De aannemer 'is rijk geworden', het dorp en de boer niet.)

De boerderij is dus een miljoenen aangelegenheid geworden, waarbij het standaard is dat boeren fikse hypotheken hebben. Honderd jaar terug dacht geen boer daar maar aan, lenen.

En zaken als het overleg in de productschappen is "wegbezuinigd". (Goedkoop is duurkoop.) Tachtig tot 90 procent van de boeren voelt zich niet echt vertegenwoordigd door LTO.

Aan het slot pleit het PBL naar analogie van het energieaccoord voor zoiets als een landbouwaccoord.