Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Abacab schreef:Ik vraag me wel eens af of er in zo'n dichtbevolkt land als Nederland nog wel ruimte is voor zoveel veeboeren. Ik vind dat die veestapel drastisch terug moet. Het is schadelijk voor de dieren en voor de aarde. De aarde kan heel goed zonder ons maar wij kunnen niet zonder de aarde. Daarom moeten we zuinig zijn op haar.
Ik zie het liefst dat er een soort eco-tax komt op voeding. Pure onbewerkte producten moeten voordelig worden. Producten die belastend zijn voor de aarde moeten een extra heffing krijgen. Vlees is enorm verspillend en er kleeft enorm veel leed aan. Bovendien zijn eiwitten van plantaardige bron veel beter voor ons lichaam. Vlees eten is schadelijk voor de aarde en voor ons lichaam.
verootjoo schreef:Het vlees in Nederland uit de super en vaak van de keurslagers, vind ik niet lekker (paar slagers uitgezonderd) en ik vind het kwalitatief van veel lager niveau als het vlees uit de Limousin dat hier in de super ligt. Dat vind ik niet alleen, maar dat hoor ik van heel veel gasten die in onze gîte vakantie vieren. Dus at ik in Nederland amper vlees (uitgezonderd het vlees dat mijn zoon die slager is af en toe mee naar huis nam), hier eet ik wel 2 à 3x per week weer vlees. Kan ik genieten van een beetje vlees bij de barbecue. Dat genieten is echt helemaal weg geweest.Met Nederlands vlees is niks mis, het is zelfs ongeveer het beste vlees wat we kunnen krijgen. Ik heb me dan ook al zo lang afgevraagd waarom de Nederlandse consument het niet wil eten.
pien_2010 schreef:verootjoo schreef:Het vlees in Nederland uit de super en vaak van de keurslagers, vind ik niet lekker (paar slagers uitgezonderd) en ik vind het kwalitatief van veel lager niveau als het vlees uit de Limousin dat hier in de super ligt. Dat vind ik niet alleen, maar dat hoor ik van heel veel gasten die in onze gîte vakantie vieren. Dus at ik in Nederland amper vlees (uitgezonderd het vlees dat mijn zoon die slager is af en toe mee naar huis nam), hier eet ik wel 2 à 3x per week weer vlees. Kan ik genieten van een beetje vlees bij de barbecue. Dat genieten is echt helemaal weg geweest.Met Nederlands vlees is niks mis, het is zelfs ongeveer het beste vlees wat we kunnen krijgen. Ik heb me dan ook al zo lang afgevraagd waarom de Nederlandse consument het niet wil eten.
Janneke2 schreef:"De landbouw is dringend toe aan een andere koers" opent Trouw vanmorgen.
Zie ook: http://www.trouw.nl/destaatvandeboer
Zo blijkt uit eenuitgebreide enquête dat zo'n 80 procent wil overstappen naar 'natuurvriendelijke methoden' zowel om maatschappelijke en economische redenen maar ook 'gewoon als boer'.
De beroepsgroep is trots op het vak, maar van politiek tot pers tot aan de eigen organisaties (!) voelt men zich doorgaans slecht gehoord en begrepen.
85% van de ondervraagden vindt dat het crisis is in het buitengebied. En zo'n 75% is bereid tot samenwerking met 'kritische groene organisaties'.
Ik ben een trots trouwlezer en ik vind deze insteek zinnig.
Ik hoor tot diegenen die hopen dat minister Schouten deze zomer met een grdegen lange termijn visie komt.
Want van het gezigźag word je niet vrolijk - denk bijvoorbeeld aan het afschaffen van de melkquota, velen kochten extra dieren, de overbuurman bouwde 4 grote hallen - en ivm de fosfaatrechten moesten er weer dieren weg.
Wat vindt bokt...?
gribaldi schreef:De bevolking weet niet helemaal hoe het reilt en zeilt. Er wordt gewoon zo simpel gedacht, dan denk ik prima kom het even voor doen dan. Wij zijn wel dag en nacht bezig met jullie voedsel...
Onderzoeken vind ik zelf niet heel veel zeggen, praktijk moet het gaan uitwijzen.
En om volledig biologisch te boeren zal nooit gaan lukken. Je bent sowieso al jaren bezig om je bodem goed te krijgen. Daarnaast is het niet enkel je bodem, maar bewaring etc.
Komt een hoop bij kijken
gribaldi schreef:Maar dan vind ik ook dat mensen met de seizoenen moeten mee gaan en dus enkel seizoensgebonden producten moeten kopen, Nederlandse producten. En dus geen voedsel uit andere landen omdat je dolgraag dingen het hele jaar door wilt eten.
Ons voedsel is eigenlijk spotgoedkoop...
gribaldi schreef:Maar dan vind ik ook dat mensen met de seizoenen moeten mee gaan en dus enkel seizoensgebonden producten moeten kopen, Nederlandse producten. En dus geen voedsel uit andere landen omdat je dolgraag dingen het hele jaar door wilt eten.
gribaldi schreef:Ja maar of je nu een pak melk koopt van 60 cent of van 1,20. Het is dezelfde melk.
Uiteraard kan het worden toegepast maar of het rendabel
Roodvos schreef:gribaldi schreef:Maar dan vind ik ook dat mensen met de seizoenen moeten mee gaan en dus enkel seizoensgebonden producten moeten kopen, Nederlandse producten. En dus geen voedsel uit andere landen omdat je dolgraag dingen het hele jaar door wilt eten.
En dan mag het ook niet uit de kas komen neem ik dan aan?
Dan gaan we in de wintermaanden dus terug naar grootmoeders tijd: spruiten, boerenkool, zuurkool, zoute snijbonen, gedroogde appels?