Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 17:55

Citaat:
Varkens die gillend en hevig trappelend in een gloeiend heet waterbad verdrinken. En kalveren en schapen die levend worden gevild. Dit soort dierenleed komen inspecteurs tegen in de Nederlandse slachthuizen. Dat blijkt uit rapporten die de onderzoeksredactie van RTL Nieuws heeft opgevraagd bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

In ruim 2 jaar tijd zijn er bij 19 slachthuizen door de NVWA 48 boetes opgelegd voor misstanden bij het aanvoeren en doden van dieren. In totaal zijn er 180 slachthuizen waar varkens, runderen en schapen worden geslacht. Eén slachthuis kreeg maar liefst 11 boetes opgelegd. Bedrijfsnamen zijn niet vrijgegeven.

Aanleiding voor het opvragen van de Nederlandse gegevens waren de schokkende undercoverbeelden die vorig jaar naar buiten kwamen van een Belgisch slachthuis in Tielt. De Nederlandse overheid en vleessector zeiden destijds dat dat soort ernstige misstanden in onze slachthuizen niet voorkomen.

Er zijn wel tekortkomingen, bekende toenmalig staatssecretaris Van Dam op Radio 1, "maar", voegde hij eraan toe: "we hebben geen aanwijzingen dat zoiets wat in België is gebeurd ook in Nederland zou gebeuren."

Uit de inspectierapporten van de NVWA blijkt nu dat dat niet klopt. Het gaat geregeld mis bij het doden van de dieren. Nadat ze zijn verdoofd, moeten de halsslagaders worden doorgesneden. De inspecteurs hebben in zestien gevallen geconstateerd dat dat fout gaat. De dieren leven dan nog terwijl het slachtproces doorgaat. Gevolg is dat verschillende varkens levend in een hete bak water van 60 graden terechtkwamen. Een inspecteur schrijft: "Een varken begon erg te spartelen en te bewegen met het hele lijf. Het spetteren werd veel heviger waarbij grote hoeveelheden water over de rand kwamen." Vervolgens werd het varken door een ijzeren constructie onder water gedrukt, waarbij het dier verdronk. De inspecteur schrijft dat het varken bij bewustzijn was toen het dier het hete bad in ging en dat het varken hierdoor ernstig heeft geleden. Zoiets gebeurde nog eens bij een ander slachthuis vlak voor de ogen van een NVWA-inspecteur. Hij ziet vier varkens na elkaar levend de hete waterbak van 60 graden in gaan. Ze proberen boven water te blijven en trappen met hun poten.

Animal Rights bracht vorig jaar de beelden van het Belgische slachthuis in Tielt naar buiten. De dierenrechtenorganisatie schrikt van wat ze lezen in de NVWA-rapporten. "Die varkens worden eigenlijk levend gekookt", zegt directeur Robert Molenaar. "Toen de Belgische beelden naar buiten kwamen is mij vaak gevraagd: gebeurt dit ook in Nederland? Ik vermoedde toen van wel, maar hier staat het nu zwart op wit."

Een horrorsetting
In de stukken staan nog tientallen overtredingen zoals kreupele dieren die pijn hebben bij het lopen en dieren die levend worden gevild. Er wordt gesneden in een kalf dat nog beweegt. De inspecteur schrijft: "Ondanks de bewegingen van het kalf heeft hij (de slachter) het kalf van zijn kophuid ontdaan, en wilde verdergaan met het afknippen van de voorklauwen", maar dat weet de inspecteur te voorkomen.

Van dit soort mishandelingen hebben ze bij Animal Rights nog nooit gehoord: "Dit is een horrorsetting, de inspecteur staat er bij”, zegt Robert Molenaar. In een ander slachthuis zien inspecteurs dat twee schapen levend worden gevild. In een reactie laat de NVWA weten dat de overtredingen waarvoor ze de slachthuizen de afgelopen jaren hebben beboet niet voldoende waren om een slachthuis te sluiten. "We grijpen in met een middel dat in verhouding staat tot de ernst en de frequentie van de overtreding." Meestal wordt eerst een waarschuwing gegeven en dan volgen boetes, die kunnen ook verhoogd worden. Als dit niet helpt - en dan moet je het volgens een woordvoerder van de NVWA dus 'wel heel bont maken'- dan pas kan een bedrijf worden gesloten.

Boetes zijn opgelegd voor:

- Doden van dieren gaat fout: 24 gevallen.

Halsslagaders niet doorgesneden.
Dieren levend gevild.
Dieren niet verdoofd.
Dieren breken los uit fixatiekooi.

- Het lossen, huisvesten en verzorging van dieren gaat fout: 24 gevallen.

Kreupele/gewonde dieren.
Geen drinkwater voor de dieren.
Overvolle stallen.

Boetes liggen tussen de 1500 euro en 5000 euro:

- 20 keer 1500 euro

Doden dieren gaat fout: kalf levend gevild.
Doden dieren gaat fout: halsslagaders bij twee varkens niet doorgesneden.
Stal overvol: 78 dieren in hok met capaciteit voor 48.

- 14 keer 2500 euro

Kreupel dier kan niet staan vanwege val, maar wordt niet direct uit lijden verlost.
Doden dieren gaat fout: halsslagaders niet doorgesneden.

- 6 keer 3000 euro

Schapen vallen op hun rug vanwege gladde vloer veroorzaakt door uitwerpselen en urine. Ook is er geen drinkwater.
Geit ontsnapt uit slachtruimte.
Doden dieren gaat fout: halsslagaders niet doorgesneden/personeel controleert niet of dieren dood zijn.

- 4 keer 4000 euro

Doden dieren gaat fout: halsslagaders varken niet doorgesneden. Vier varkens leven nog in hete waterbak van 60 graden.
Kreupel rund, had niet aangevoerd mogen worden.

- 1 keer 4500 euro

Doden dieren gaat fout: levend varken gaat heet waterbad van 60 graden in spartelt hevig en verdrinkt/halsslagaders niet doorgesneden.

- 3 keer 5000 euro

Kreupel/gewond/ziek dier: dier met puntig voorwerp gestoken. Dier levend naar slachtplaats gesleept.
Doden dieren gaat fout: schapen levend gevild/schapen hadden bloedingen doordat ze bij hun vacht werden opgetild.


Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/dier ... achthuizen

Ik schrik toch wel van deze resultaten :oo Had zelf de naieve hoop dat de controles in Nederland dit niet zouden toe staan.


Moderatoropmerking:
Ik kan me voorstellen dat dit onderwerp een hoop gevoelens bij mensen op kan roepen. Maar zouden jullie het wel netjes willen houden? Het is niet nodig om mensen of gehele groepen compleet af te kraken. Je hoeft het zeker niet met elkaar eens te zijn, maar heb respect voor de elkaars visie en keuze en geef de ander de ruimte om dingen toe te kunnen lichten.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 20-06-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:57

Afschuwelijk! Om te janken dit. ;(

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:59

WTF... :n

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:00

Vreselijk, kan er om janken.
Ik ben blij dat ik het niet eet allemaal.

Hopelijk zien andere mensen ook in dat het doden van dieren (en al helemaal op zo een hoge snelheid) niet diervriendelijk KAN.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:01

Ik schrik hier ook van, maar mijn achterhoofd kijkt er niet van op...

Er loopt zoveel tuig rond in de "productie" van de grotere slachthuizen, ik geloof dat het daar voornamelijk aan ligt. De kleinere slachters zijn 9/10 keer vakmensen met een hart voor dieren en het begrip dat slachten vakkundig en snel moet gebeuren.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:02

Vreselijk en het ergste van al is dat ik er niet echt van schrik. Als ik zie hoe er soms met levende dieren aan toe gaat die nog naar de slacht moeten is dit niet echt een verrassing.

Denk eigenlijk dat de wereld heel wat beter af was als de mens nooit had bestaan.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:04

Tja, het verrast met totaal niet. Het is heel naïef om te denken dat dat hier niet gebeurt. Dieren zijn goederen volgens de wet, en dat er vel te weinig wordt gecontroleerd en ingegrepen was al veel langer duidelijk.

Zo lang een slachthuis er met een boete af komt zullen ze zo bezig blijven, zo lang winkels zo goedkoop mogelijk vlees in de schappen willen zullen zulke slachtfabrieken blijven bestaan.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:05

Hoe kan je het houden van dieren voor de slacht en het eten van dieren dan nog goedpraten vraag ik me af...

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:07

Echt vreselijk... :n Ik heb hier echt geen woorden voor. Niet dat het me verrast, maar daarom eet ik ook geen vlees.

Het is schandalig dat ze er met een simpele boete vanaf komen.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:08

Gatver de gatverdamme ik heb hier geen woorden voor, wat ontzettend walgelijk BAH :r

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:10

Waar ik van schrik is dat mensen hiervan schrikken..alsof dit niet te verwachten viel als je van dieren slachten massaproductie maakt.

En iedereen zegt: nou ja zeg!! En gaat vervolgens weer aan de avondmaaltijd met een lekker stukje vlees.

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:10

Verschrikkelijk om te lezen, ik ben blij dat ik geen vlees meer eet..

Ik vind niks mis met vlees eten, maar wel met het leven wat zulke dieren tegenwoordig leiden met zo'n einde tot het gevolg. Echt afschuwelijk.

Anoniem

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:15

Wat een monsters zijn we toch.

Gothico

Berichten: 1347
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:15

Massa productie in wat voor vorm is bekend dat het mindere kwaliteit is. En in dit geval gaat het om dieren. Uiteraard wel verwacht. Maar zo slecht dat het zo moet.

Massa vlees en vleeswaren smaken ook niet meer. Het zijn kruiden die het moeten doen.

Ik eet wel vlees, maar mensen let op waar je het vandaan haalt.

De mens is in mijn ogen de grootste fout in het bestaan.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:22

Om kotsmisselijk van te worden!! Hoe kan je de hele dag hier werken zonder over je nek te gaan! Ik ben blij dat ik geen vlees eet! Arme beesten!

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:35

Echt walgelijk... Ik word er gewoon misselijk van als ik eraan denkt en dat terwijl ik al jaren geen vlees meer eet!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:41

Sunnda schreef:
Waar ik van schrik is dat mensen hiervan schrikken..alsof dit niet te verwachten viel als je van dieren slachten massaproductie maakt.

En iedereen zegt: nou ja zeg!! En gaat vervolgens weer aan de avondmaaltijd met een lekker stukje vlees.


Dit dus! Vind je het werkelijk erg? Stop dan met meedoen. Gaat het veel uitmaken? Nee, niet echt.
Maar je doet er niet meer aan mee.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:43

Dit zijn nog maar kleine aantallen, zullen we het dan ook hebben over ritueel slachten?

Ik praat het absoluut niet goed, maar met de grote aantallen dieren die dagelijks in Nederland geslacht worden, vallen mij deze aantallen nog mee. De NVWA is dagelijks in het slachthuis te vinden en moeten daar optreden, blijkbaar doen ze dat onvoldoende!

Misschien vind ik het nog wel erger voor de boer. Hij/zij heeft goed op het dier gepast, verzorgd toen het misschien ziek was, zich aan honderden wetjes en regeltjes moeten houden en dan moet je op deze manier lezen dat misschien wel jouw dier zo aan z'n einde is gekomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 18:45

chimello schreef:
Sunnda schreef:
Waar ik van schrik is dat mensen hiervan schrikken..alsof dit niet te verwachten viel als je van dieren slachten massaproductie maakt.

En iedereen zegt: nou ja zeg!! En gaat vervolgens weer aan de avondmaaltijd met een lekker stukje vlees.


Dit dus! Vind je het werkelijk erg? Stop dan met meedoen. Gaat het veel uitmaken? Nee, niet echt.
Maar je doet er niet meer aan mee.


Ik deed er al niet aan mee, dus dat scheelt. Overigens niet eens zozeer vanwege de dieren (al speelt dat ook mee), maar ik ben gewoon geen vleeseter.
Maar juist in Nederland, waar de Politieke Partijen over elkaar heen buitelen om dierenleed aan te pakken, had dit al eerder uitgebannen moeten zijn ja.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-06-18 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:47

Ik zal niet zeggen dat het nooit fout zal gaan in een slachthuis maar de manier waarop het dan fout gaat en dit niet zo snel mogelijk gecorrigeerd word vind ik wel heel erg.

Maar blijkbaar zijn de de controles dus nog niet voldoende.

Nu had ik vanavond toevallig een stukje vlees maar denk er nu toch wel over om van mijn parttime vega fulltime vega te maken.

Ben al dat dierenleed ook wel zat.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:49

Ik heb vlakbij het abattoir op school gezeten en ondanks nog wat afstand, was het gegil van de varkens echt vreselijk. Ik ben toen heel jong al gestopt met varkensvlees eten en heb ook mn man zover gekregen. Verder kiezen we bewust voor rund en kip en niet teveel. Vis proberen we ook bewust te kiezen. Het is niet altijd makkelijk.

Er zijn nog heel veel mensen die het echt niks interesseert, dus voor dit ooit stopt....

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:49

Walgelijk, kan alleen maar huilen als ik zulke dingen lees. Voel me er zo machteloos door. Ben blij dat ik al jaren geen vlees of vis meer eet. :(

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:53

Er is een hele makkelijke oplossing voor dit leed.

Stop met vleeseten.
Koop geen dierlijke producten meer.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:54

Het dieptepunt is zo onderhand wel bereikt. Ik kots hiervan.

- Het is een godsschandaal en volledig krankzinnig dat de schuldige bedrijven lachwekkend lage boetes opgelegd krijgen.

- Mensen die persé vlees willen eten moeten zich maar eens achter de oren gaan krabben. Schandalig dat iemand nog kan genieten van een stukje lijdensweg op zijn/haar bord!

- Al dat gebrabbel in de (sociale) media over respect voor elkaar. Leugens! De sadistische mens die niet eens in staat om respect te hebben voor het dier (ja, een levend wezen, je zou het bijna vergeten zoals ze behandeld worden :(:) ) dat hem/haar voedt verdient geen enkel respect terug.

- En nee, dit verbaasd me niets. Maar zolang geld belangrijker is, het stukje vlees iets heiligs op het bord is en de mens met de dag gestoorder lijkt te worden zal er niets veranderen.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:02

Is dit alleen bij industrie slachthuizen het geval? (voor supermarkten enz.) Of ook keurslagers?