Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird, Princesj, Hanmar, Giolli, Mondy

meikemarieke

Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 15:05

Wellicht heb je al iets meegekregen over de penibele situatie waarin veel melkveehouders zich momenteel bevinden.
Het gaat om zo’n 800 gezinsbedrijven, die door het beleid van de overheid geen kant meer uit kunnen en eind 2018 dreigen failliet te gaan.

Wat hebben deze 800 boeren dan fout gedaan vraagt u zich af? Het antwoord is eenvoudig: niets

Het zijn stuk voor stuk gezinnen die door keihard werken en sparen afgelopen jaren een moderne stal hebben gebouwd voor hun koeien. Ze willen ook in de toekomst uw melk, yoghurt of kaas blijven produceren. In veel gevallen staat een jonge boer als volgende generatie klaar en daarom hebben ze geïnvesteerd in duurzaamheid en diervriendelijkheid. Ze hebben een stal gerealiseerd met volop koecomfort zoals heerlijke zachte ligbedden, koeborstels, ruime loopgangen, ammoniak-arme vloeren en vaak zonne-energie op het dak.

De overheid heeft de vergunningen voor de stallen afgegeven en de bouw gestimuleerd o.a. met fiscale faciliteiten. De investeringen van vaak meer dan 1 miljoen euro per bedrijf werden ook door de minister gezien als maatschappelijk verantwoord. De bedrijven voldoen allen aan de wet grondgebonden melkveehouderij.

Diezelfde overheid zegt plotsklaps op 2 juli 2015 : STOP, u mag de stal maar half benutten.

De ramp is voor deze gezinsbedrijven niet te over zien. Ze kunnen de kosten met een half lege stal niet meer terugverdienen, lijden elke dag verlies en zijn compleet ontredderd en vertwijfeld. Een bankroet is wat in veel gevallen resteert. Hun levenswerk gaat in rook op. Generaties gefokte gezonde koeien moeten naar het slachthuis. Dit leidt ook op het persoonlijke vlak tot risicovolle situaties.

Wij roepen minister Schouten op om op korte termijn met betrokkenen in gesprek te gaan. Houd jonge boeren overeind en werk aan een goed transitiemodel. Als gezinsbedrijven moeten stoppen werkt dit schaalvergroting en de komst van megastallen in de hand.
Met een petitie wordt er aandacht gevraagd voor deze bedrijven.

Ook wij zitten met ons gezinsbedrijf in deze rotsituatie.
Wij moesten vanwege overheidsredenen verplaatsen met ons complete bedrijf.
Op de locatie waar we zaten hadden we 65 melkkoeien, maar alle plannen en vergunningen (milieuvergunning, bouwvergunning) waren al aanwezig om te groeien naar 100 melkkoeien. Echter was al vanaf 2009 duidelijk dat we met het bedrijf moesten verplaatsen. Daarom hebben we toen niet geïnvesteerd in de uitbreiding.
In 2012 zijn we in gesprek gekomen over de verplaatsing en in 2014 ontvingen we de sleutel van de nieuwe locatie. 2015 zijn we begonnen met de bouw van de melkveestal voor ruim 100 melkkoeien.
In 2016 was alles klaar en zijn de koeien verhuisd naar de nieuwe plek.
Maar vanwege de nieuwe fosfaatrechten, krijgen we maar rechten voor het aantal koeien dat we hadden in juli 2015, 65 melkkoeien dus.....
Met 65 melkkoeien kunnen we de hypotheek voor de nieuwe stal niet opbrengen en zal het heel moeilijk worden ons hoofd boven water te houden.

Hopelijk komt er een oplossing voor dit soort situaties.
Laatst bijgewerkt door Dani op 13-06-18 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verzoek om stemmen verwijderd.

fleurtjeuh

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:09

Ik ga tekenen!

[HAR] Marktonderzoek voor "Stel je eigen dekje samen"

My current situation is not my final destination.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:11

Wat vervelend dat jullie ook slachtoffer zijn van de korte termijnplanningen van de overheid :( Ik heb getekend.

<3 Mel, mijn stoere OTTB

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:15

Ik heb getekend!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:16

Zo, ik heb getekend.
Bizar wat voor plannen de overheid maakt..
Ik heb 2x een jaar stage gelopen op een melkveehouderij.
Beide keren toevallig een jong gezin.
Heb beide keren een geweldig leerzaam jaar gehad bij mensen die hun hart en ziel in hun bedrijf stoppen.

[HAR] Marktonderzoek voor "Stel je eigen dekje samen"

My current situation is not my final destination.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:18

Belachelijk hoe de overheid omgaat met boeren :n

Er komen zoveel boeren in de problemen door ondoordachte acties van de overheid...

[o]

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:28

Ik heb hem getekend, ook hier boer thuis. Ook groenlinkser :') dus het hele idee achter de fosfaat rechten vind ik oké, maar de uitvoering (zoals gewoonlijk) vind ik enorm slecht geregeld.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:31

Het is echt voor velen een onhoudbare situatie, ik hoor het veel om ons heen. Ik prijs ons gelukkig dat wij op de peildatum dan ook zoveel koeien hadden en geen uitbreiding meer wensten. Er hoefden slechts enkelen weg. Zelf ben ik niet van boeren komaf en ik probeer hier op de boerderij op de hoogte te zijn van alle regelgeving. Het is amper bij te benen, wat een enorme lijst aan regels. Daar heb ik me over verbaasd en nog!

Wat een kl*te-situatie TS, ik wil je veel sterkte wensen.

~MDW STABLES~

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:56

Maar als de knelgevallen vrijstelling krijgen moet ik en andere boeren ,die ook niets misdaan heb meer krimpen als de 8,3 % die we al hebben moeten inleveren op ons gezinsbedrijf........
De krimp van 8,3 % is omdat ik alleen in 2015 niet grondgebonden was,tegen betaling mest bij de buurman heb afgevoerd ,volgens alle regels .Sinds 2016 wel weer grondgebonden.In 2017 is de regel verzonnen dat je op de peildatum in 2015 grondgebonden moest zijn en anders 8,3 % koeien moet wegdoen. :? :? :?
Het is allemaal klote wat er besloten is en het kost de veehouder een hoop kopzorgen.

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:02

Getekent. Sta met mn pony bij een boer. Geloof niet dat hij problemen heeft hierdoor, volgens mij had hij zn stal al klaar en vol op de pijldatum

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:05

Ik heb getekend.

Ook ik vind het belachelijk hoe de overheid omgaat met boeren.

Groetjes Monique.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:05

Getekend! Ga het ook bij bekenden onder de aandacht brengen.
Hopelijk komt er een oplossing voor jullie situatie TS, en die van lotgenoten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:15

Maar hebben jullie dan een alternatief om de fosfaatproductie te verminderen?
Of vinden jullie dat niet belangrijk?
Want roepen dat het belachelijk is, is wel makkelijk. Maar wat dan?

Ik begrijp dat de koeienmest een heel groot aandeel in de fosfaatuitstoot heeft.

Verder heb ik gelezen, dat dit probleem al jaren speelt. Het fosfaatprobleem is niets nieuws onder de zon. Het proberen te beperken ook niet. Ik keek er daarom van op, dat het aantal koeien in Nederland de afgelopen jaren juist is toegenomen. Ook de omvang van veeteeltbedrijven is toegenomen.

Tja, dat gaat gevolgen hebben natuurlijk. Het is een logisch gevolg dat de uitstoot van fosfaat toeneemt in plaats van afneemt. En dat daaraan vroeger of later iets moeten worden gedaan --> minder koeien dus.

Ik ben ook begaan met het lot van de boeren. Maar ook met het milieu. Ik heb een kind.

Ik begrijp oprecht niet goed dat deze maatregel, het verkleinen van de veestapel, als een verrassing komt voor boeren. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet.

Nogmaals, niets tegen boeren. Maar ik begrijp het gewoon niet.

love_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:17

Mijn vriend zijn ouders hebben bewust niet uitgebreid toendertijd, die wisten dat het vroeg of laat weer fout zou gaan.

Precieze weet ik er niet van. Dat zal ik eens moeten navragen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:26

Yvonne jaspers zend nu een nieuwe serie uit en daar word dit uitgebreid besproken. Echt verschrikkelijk. Drachtige koeien naar de slacht vanwege deze regels

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:30

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:36

Iedereen die gegroeid is na de afschaffing van het melkquotum heeft een risico genomen ,dat was bekend en de overheid heeft aangegeven dat groei op eigen risico was.
Het heeft de niet groeiers een heleboel geld en zorgen(ook koeien moeten laten slachten en een historisch lage melkprijs) gekost door de abnormale groeiers,de koeien werden uit alle landen weggekocht,stallen konden niet groot en vol genoeg.Helaas hadden die aan een normaal belegde boterham geen genoeg.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:41

Boras schreef:

Ik begrijp dat de koeienmest een heel groot aandeel in de fosfaatuitstoot heeft.

Verder heb ik gelezen, dat dit probleem al jaren speelt. Het fosfaatprobleem is niets nieuws onder de zon. Het proberen te beperken ook niet. Ik keek er daarom van op, dat het aantal koeien in Nederland de afgelopen jaren juist is toegenomen. Ook de omvang van veeteeltbedrijven is toegenomen.

Tja, dat gaat gevolgen hebben natuurlijk. Het is een logisch gevolg dat de uitstoot van fosfaat toeneemt in plaats van afneemt. En dat daaraan vroeger of later iets moeten worden gedaan --> minder koeien dus.

Ik ben ook begaan met het lot van de boeren. Maar ook met het milieu. Ik heb een kind.

Ik begrijp oprecht niet goed dat deze maatregel, het verkleinen van de veestapel, als een verrassing komt voor boeren. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet.

Het komt wel degelijk als een verrassing, met name omdat er geen beleid gemaakt was en de uiteindelijke maatregelen als een 'kat in het nauw' zijn besloten. Het probleem is gewoon dat een klein landje als Nederland moet opboksen tegen de wereldmarkt; de grote landen in (oost) Europa en andere continenten waar geen fosfaatrechten zijn, geen partij vd dieren is, en welzijnsstandaarden vele malen lager liggen. Kostprijs om melk te produceren is dan ook vele malen lager en winst hoger waardoor bedrijven nog meer kunnen groeien etc.
In NL hebben we weinig grond en vrij veel kleine/gemiddelde melkveehouderijen, enkele groten. Om te voldoen aan het Nederlandse beleid is enorm kostbaar waardoor bedrijven financieel in de knel komen te zitten. (en begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker voor maatregelen om milieu en dier in balans te houden) Ik vrees dat er in de toekomst heel veel boeren noodgewongen moeten stoppen, en dat zijn vooral de kleintjes/familiebedrijven. De veehouderijen die overblijven zullen de zogenaamde 'megastallen' zijn, moderne dichte stallen met luchtwassers, optimaal klimaat, vers voer, ruime boxen... en geen weidegang. Juist zoals de NL burger het niet wil zien -O-

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 18:29

Bedankt voor de steun en het tekenen allemaal!

Boras schreef:

Het is alleen maar goed dat hierover nagedacht wordt.
Echter, wat voor velen niet bekend is, is dat de veestapel sinds 1980 met 20 % gedaald is. Dus er is geen sprake van groei van het aantal koeien in Nederland.
Daarnaast hebben we in Nederland een strenge mestwetgeving, dat houdt in dat je alle mest (dus fosfaat) die je produceert, ook zelf af moet zetten, danwel op je eigen land, danwel op het land van een ander. Fosfaat is een belangrijke bron voor gewassen om te groeien, dus als je je eigen mest verwerkt, heb je zelf een prachtige kringloop en gaat dit niet ten koste van het milieu.

Wat nogal kinderachtig is van de politiek, is dat ze het gehele fosfaatprobleem bij de boeren neerleggen. Natuurlijk hebben boeren er een aandeel in, net als andere sectoren, maar boeren zijn de enige die er zeer streng op worden aangepakt.
Zie de grafiek hieronder, de landbouw is de minst vervuilende sector, die het meest reduceert. Belachelijk als je het vergelijkt met bijv. de luchtvaart....
Afbeelding

En wat hierin niet is meegenomen, is dat een boerenbedrijf niet enkel vervuilt, maar hier ook natuur tegenover zet, denk aan grasland, maisland en meestal ook veel groen in de vorm van bebloemde akkerranden of bos. (wij persoonlijk hebben ruim 4 hectare bos, dat is 10 % van het gehele oppervlakte van ons bedrijf). Al dit groen legt ook fosfaat en co2 vast, dus dat komt niet in het milieu terecht. Vergelijk dat eens met de luchtvaart, die vervuilen alleen maar, zonder er iets tegenover te zetten.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:46

Het was te verwachten dat na de afschaffing van melkquotum een andere maatregel zou komen. Daarom heeft mijn vader na deze afschaffing meteen fosfaatrechten gekocht. Al met al is het allemaal belachelijk wat de overheid bedenkt.

Mijn knappe bonte merrie Doressa! <3 (Lotti x Elcaro)
L1 + 12

Paardenmeisje Romy geboren op 18-10-2020

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:49

Ik denk dat geen enkele boer hier uiteindelijk blij mee is. Het is een flut regeling..

Wij hadden toevallig toen een paar koeien weggedaan..
En nu zitten we met de zelfde stal, meer dan genoeg land en kunnen we minder koeien houden dan we willen. Wel geven de koeien nu meer dan toen
En dus zelfs met minder koeien, maar wel meer melk. Zitten ook wij met het fosfaat probleem..

Maar ik vind heel eerlijk gezegd, als al die knel gevallen in het gelijk worden gesteld,dan betekend het dat andere boeren nog meer moeten inkrimpen. Om maar niet aan het plafond van het fosfaat productie in Nederland te komen..
En dat vind ik dus ook niet eerlijk
Dat zou dus,simpel gezegd, kunnen betekenen dat wij een koe moeten weg doen, omdat anderen maar vrijgesteld worden.
Terwijl er bij ons niks is veranderd..

Het is gewoon echt een prut regeling en waardeloos bedacht
Maakt het boer zijn er niet leuker op..
Er zijn er ook al genoeg hierom gestopt of failliet gegaan..
Zo zo en zo jammer..

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:56

Geen boer wel bedrijfshulpverlener. Op mijn werk weinig last van, wel wat koeien weg moeten doen maar niet zo schrijnend als bij sommige buren , die al niet eens meer bestaan. Het ergste vind ik nog wel dat ze naar de slager moeten anders krijg je een boete. Hoogdrachtig of niet. Gezond of niet je moet afscheid nemen.

Moet je nagaan dat je je hele leven je hart en ziel er in steekt en je het niet meer trekt en de vrachtwagen voor de stal staat om ze allemaal naar het slachthuis te brengen. Laatst viel hier een boer zo om toen de laatste er op stond. Hij kon het gewoon niet aan.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:03

Is het niet beter als de melkprijs gewoon een eind omhoog gaat? Het is toch absurd dat melk goedkoper is dan bijvoorbeeld cola? Misschien ligt daar een taak voor de overheid? Dan kan er met minder koeien toch een normaal salaris verdient worden.

love_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:05

Mariska_28 schreef:
Is het niet beter als de melkprijs gewoon een eind omhoog gaat? Het is toch absurd dat melk goedkoper is dan bijvoorbeeld cola? Misschien ligt daar een taak voor de overheid? Dan kan er met minder koeien toch een normaal salaris verdient worden.

Kennissen hebben 25 melkkoeien en komen hier prima van rond. Maar hebben dan ook geen enkele lening bij de bank. Schaffen pas iets aan, als er geld voor is.

En hebben zoveel land, dat hun eigen koeien daarvoor te weinig mest produceren.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:14

Mariska_28 schreef:

De belachelijke melkprijs is de hoofdreden waarom boeren niet ontkomen aan schaalvergroting. Je moet groeien of je gaat kopje onder. Het bedrijf van TS met 100 stuks melkvee is nog niet eens zo mega groot.