Advocaat zijn van de duivel, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Advocaat zijn van de duivel, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 12:05

Ik volg online het proces van Michaeal P. over Anne Faber..
En ik vroeg me af wat mensen er toe drijft om advocaat te zijn van iemand die van zo'n zwaar delict verdacht wordt. (en waarvan je eigenlijk ook al weet dat hij het heeft gedaan hetzij door een bekentenis, hetzij door bewijsmateriaal)

Zijn er hier mensen in die kring of kennen jullie mensen?

Staat een advocaat automatisch achter zijn cliënt of vertegenwoordigt hij/zij hem/haar enkel?

Laten we in de discussie niet het respect voor elkaar verliezen, de discussie hoeft niet enkel te gaan over het bovengenoemde voorbeeld. :)

Prrrr

Re: Advocaat zijn van de duivel, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:08

Een advocaat is ervoor om te zorgen dat het rechtssysteem functioneert. Dat ook namens de dader gezegd wordt wat er gezegd moet worden, dat de Officier van Justitie zijn werk goed moet blijven doen. Een advocaat staat, op grond van de kernwaarde partijdigheid, altijd aan de kant van de cliënt. Maar dat houdt niet in dat de advocaat ook achter de misdaad van de cliënt staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:11

Tja... hoe gestoord iemand ook is, hoe walgelijk zijn daden ook zijn, iemand moet toch zorgen dat er ergens een grens zit aan de straf.
Wat mij betreft mag deze mafklapper gevierendeeld, maar ja, dat mag tegenwoordig niet meer.
Ik zie het niet als achter iemand staan of perse iemand verdedigen, ik zie het meer als dat het voor diegene uit handen genomen wordt door iemand die weet hoe het werkt. Dat diegene ook tegen zichzelf in bescherming genomen wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:13

Ik denk ook dat het dan vooral gaat om het feit dat iemand recht heeft op een eerlijk proces, dat alles gaat zoals het hoort te gaan enz. enz. Niet zo zeer dat je het eens bent met de misdaad van de ander.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:17

Niet precies hetzelfde, maar ik zat me van de week af te vragen hoe de advocaat van het vorige proces (die van die 2 meisjes van 16) er nu tegenaan zou kijken. Die heeft vermoedelijk aangeraden om niet mee te werken aan tbs, en de gevolgen daarvan kennen we allemaal.

Maar terug naar de huidige advocaat: het voordeel is nu misschien dat iedereen weet wat er is gebeurd, dus het is nu een kwestie van het rechtssysteem volgen en tot een passende straf komen. Er is geen twijfel of hij de dader was, want hij had overduidelijk kennis die alleen de dader kon hebben. Ik kan me voorstellen dat het lastiger is als je als advocaat weet wat iemand heeft gedaan terwijl de rest van de wereld dat niet 100% zeker weet, wegens gebrek aan goed bewijs. Dan ga je dus iemand vrijpleiten waarvan je weet dat 'ie iets gruwelijks heeft gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:17

Ik heb geen idee... Ik zou het zelf niet kunnen.
Maar zelf wel van dichtbij meegemaakt hoe een strafrechtadvocaat een 'leuke' zaak kreeg. Voor betreffende advocaat totaal iets anders, normaal had hij te maken met moordverdachten of verdachten van mishandeling. Waarbij hij inderdaad compleet wordt uitgejouwd, niet bepaald de leukste kritieken kreeg.

De leuke zaak was voor hem echt een opsteker waar hij veel plezier aan heeft beleefd en hij eens de lovende kritieken kreeg.

Ik denk inderdaad dat de belangrijkste gronde waarop je advocaat van de duivel wilt zijn, rechtvaardigheid is. Je moet alleen wel heel erg goed die knop kunnen omzetten van een emotioneel oordeel naar een rationeel oordeel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 12:18

Dat het eerlijk moet verlopen begrijp ik.. Maar zoals dit bericht:
https://www.nu.nl/binnenland/5305325/ad ... lient.html
"P. staat terecht voor moord. Maar Dorrestein en zijn [***] Sander de Korte gaan kijken of dat kan worden veranderd in de minder zware aanklacht van doodslag. ''Je wilt niet dat iemand voor iets zwaarders wordt veroordeeld dan wat hij heeft gedaan", zegt Dorrestein."

Dit lijkt me zo lastig.. Want als gerechtigheid wil je toch dat iemand nooit meer in de samenleving terugkeert? Edit: Dat zeg je mooi Janine, het emotionele moeten loskoppelen van het rationele. :j

Yessy schreef:
. Ik kan me voorstellen dat het lastiger is als je als advocaat weet wat iemand heeft gedaan terwijl de rest van de wereld dat niet 100% zeker weet, wegens gebrek aan goed bewijs. Dan ga je dus iemand vrijpleiten waarvan je weet dat 'ie iets gruwelijks heeft gedaan.

DIT!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:22

En dat is dan wat Janine1990 schrijft: oordeel je emotioneel of rationeel? Als Michael P. in dit geval absoluut van tevoren niet had bedacht om Anne om het leven te brengen, dan is het doodslag (even heel kort door de bocht) en geen moord (want dat is met voorbedachte rade) en dan zou het oneerlijk zijn dat deze man voor moord veroordeeld zou worden.

Los van mijn persoonlijke mening, want die is nogal gebaseerd op emoties.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:23

Omdat iedereen recht heeft op een eerlijk proces. Anders krijg je situaties zoals in de middeleeuwen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:23

Captain schreef:
"P. staat terecht voor moord. Maar Dorrestein en zijn collega Sander de Korte gaan kijken of dat kan worden veranderd in de minder zware aanklacht van doodslag. ''Je wilt niet dat iemand voor iets zwaarders wordt veroordeeld dan wat hij heeft gedaan", zegt Dorrestein."

Dit lijkt me zo lastig.. Want als gerechtigheid wil je toch dat iemand nooit meer in de samenleving terugkeert?

Ik denk dat je als advocaat het juist hierom moet doen. Je wil gerechtigheid en we hebben als samenleving nu eenmaal afgesproken dat op moord langere straffen staan dan voor doodslag. De vraag is dus nu of hij al eerder bedacht dat ze dood moest, of dat hij dat ter plekke verzonnen heeft. Ik zie hem ook niet graag terug in de samenleving, maar als het goed is zorgt de tbs ervoor dat hij iig niet terug komt voor z'n stoornis is 'gefixt'.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:25

Captain schreef:
"P. staat terecht voor moord. Maar Dorrestein en zijn collega Sander de Korte gaan kijken of dat kan worden veranderd in de minder zware aanklacht van doodslag. ''Je wilt niet dat iemand voor iets zwaarders wordt veroordeeld dan wat hij heeft gedaan", zegt Dorrestein."

Dit lijkt me zo lastig.. Want als gerechtigheid wil je toch dat iemand nooit meer in de samenleving terugkeert? Edit: Dat zeg je mooi Janine, het emotionele moeten loskoppelen van het rationele. :j

Yessy schreef:
. Ik kan me voorstellen dat het lastiger is als je als advocaat weet wat iemand heeft gedaan terwijl de rest van de wereld dat niet 100% zeker weet, wegens gebrek aan goed bewijs. Dan ga je dus iemand vrijpleiten waarvan je weet dat 'ie iets gruwelijks heeft gedaan.

DIT!

Opzich is het logisch dat ze de aanklacht van moord willen veranderen naar doodslag.

Zeker als ik lees hoe de twee met elkaar in aanraking zijn gekomen. Letterlijk :+ Een aanrijding...
Hij flipte toen zij de politie wilde bellen... Cruciaal in het geval van het begaan van een moord is dat je met voorbedachte rade er aan begint.
Als hij (wat met zijn achtergrond waarschijnlijk reëel is) haar inderdaad heeft aangereden en flipte op het moment dat zij de politie wilde bellen, is de kans groter dat dit iets in hem heeft getriggerd waardoor hij is overgegaan tot deze daad. Eerst verkrachting, daarna het doden. Dan zal het vermoedelijk doodslag zijn.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:27

Prrrr schreef:
Een advocaat is ervoor om te zorgen dat het rechtssysteem functioneert. Dat ook namens de dader gezegd wordt wat er gezegd moet worden, dat de Officier van Justitie zijn werk goed moet blijven doen. Een advocaat staat, op grond van de kernwaarde partijdigheid, altijd aan de kant van de cliënt. Maar dat houdt niet in dat de advocaat ook achter de misdaad van de cliënt staat.
Dit :j en dat zal gevoelsmatig vast niet altijd makkelijk zijn, maar een (goede) advocaat kan dit van zich afzetten. Geld zal hierbij vast ook een belangrijke factor zijn.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:28

Yessy schreef:
Niet precies hetzelfde, maar ik zat me van de week af te vragen hoe de advocaat van het vorige proces (die van die 2 meisjes van 16) er nu tegenaan zou kijken. Die heeft vermoedelijk aangeraden om niet mee te werken aan tbs, en de gevolgen daarvan kennen we allemaal.

Maar dat is niet de 'fout' van de advocaat, dit was een fout van het systeem dat het zo werkte, advocaat deed alleen zijn werk en wees zijn cliënt hierop.
Evenals het feit dat hij vrij kwam en in de kliniek moest werken aan zijn terugkeer in de maatschappij terwijl iedereen die met hem te maken had wist dat ie niet spoorde maar er niets tegen kon doen...

Als we willen dat dit anders wordt zullen we het systeem moeten veranderen wat ook geleidelijk aan gebeurd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:31

Ayla schreef:
Dit :j en dat zal gevoelsmatig vast niet altijd makkelijk zijn, maar een (goede) advocaat kan dit van zich afzetten. Geld zal hierbij vast ook een belangrijke factor zijn.

In veel strafrechtzaken zal de verdachte echt niet zwemmen in het geld ;) (en naar verwachting ook niet allemaal rechtsbijstand hebben)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:37

*kunnen zijn :)

Denk aan zware criminelen, die advocaten lopen binnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:39

Ayla schreef:
*kunnen zijn :)

Denk aan zware criminelen, die advocaten lopen binnen.

Noem eens zware criminelen die dit geld WIT kunnen overleggen ;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:40

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:42

Het grote geld zit in civiel/privaat- en bedrijfsrecht. Echt niet in strafrecht.

Betekent niet dat je als strafrechtadvocaat geen leuke boterham kunt verdienen.

Vooralsnog denk ik dat het vooral te maken heeft met passie voor de wet, deze zo gunstig mogelijk voor je cliënt uitleggen, zorgen dat het rechtssysteem zo veel mogelijk ten gunste van jouw cliënt wordt ingezet en ik denk dat er ook wel een stuk kick in zit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:48

Ik heb een soortgelijke vraag eens aan een advocaat gesteld. Betrof een zaak over een ontvoering en beroving. Deze vertelde een dergelijke zaak alleen te bekijken vanuit de feiten en de juridische aanknopingspunten, dus niet vanuit het menselijke aspect.
Ik denk dat het ook zo moet, anders ga je er als mens emotioneel kapot aan.

Ik zou het ook niet kunnen, een dergelijke verdachte verdedigen. Maar ik ben wel blij dat we zulke mensen/advocaten hebben in onze maatschappij. Een ieder is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En die twijfel zie je hier ook. Wellicht onschuldig aan moord (maar wel schuldig aan doodslag). De verdachte is ook een mens, en waarschijnlijk eentje die ziek is. En het is verschrikkelijk wat hij gedaan heeft, maar hij heeft wel recht op een eerlijk proces.

Janine1990 schreef:
In veel strafrechtzaken zal de verdachte echt niet zwemmen in het geld ;) (en naar verwachting ook niet allemaal rechtsbijstand hebben)
Bij mijn rechtsbijstand vallen famielierecht (bijv. echtscheiding) en strafrecht niet onder de verzekering.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:53

Taffje schreef:
Yessy schreef:

Maar dat is niet de 'fout' van de advocaat, dit was een fout van het systeem dat het zo werkte, advocaat deed alleen zijn werk en wees zijn cliënt hierop.
Evenals het feit dat hij vrij kwam en in de kliniek moest werken aan zijn terugkeer in de maatschappij terwijl iedereen die met hem te maken had wist dat ie niet spoorde maar er niets tegen kon doen...

Als we willen dat dit anders wordt zullen we het systeem moeten veranderen wat ook geleidelijk aan gebeurd.

Helemaal met je eens, maar ik kan me toch voorstellen dat zo iemand een paar nachten wat minder slaapt. Ondanks dat je gewoon je werk deed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:53

Roodvos schreef:
Janine1990 schreef:
Bij mijn rechtsbijstand vallen famielierecht (bijv. echtscheiding) en strafrecht niet onder de verzekering.

Kan ik me ook niet echt voorstellen dat het er onder zou vallen inderdaad...
Als je slachtoffer bent dan heb je het OM immers.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:54

Yessy schreef:
Helemaal met je eens, maar ik kan me toch voorstellen dat zo iemand een paar nachten wat minder slaapt. Ondanks dat je gewoon je werk deed.

Dat zou ik me ook helemaal kunnen voorstellen.
Echter ga ik er vanuit dat wanneer je strafrechtadvocaat bent, je in je opleiding ook wel een stukje hebt meegekregen over omgaan met... En je binnen je vereniging ook goed opgevangen wordt door deze of gene.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:57

Captain schreef:
Ik volg online het proces van Michaeal P. over Anne Faber..
En ik vroeg me af wat mensen er toe drijft om advocaat te zijn van iemand die van zo'n zwaar delict verdacht wordt. (en waarvan je eigenlijk ook al weet dat hij het heeft gedaan hetzij door een bekentenis, hetzij door bewijsmateriaal)

Zijn er hier mensen in die kring of kennen jullie mensen?

Staat een advocaat automatisch achter zijn cliënt of vertegenwoordigt hij/zij hem/haar enkel?

Laten we in de discussie niet het respect voor elkaar verliezen, de discussie hoeft niet enkel te gaan over het bovengenoemde voorbeeld. :)

Hij verdedigd de dader niet de daad.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:01

Janine1990 schreef:

Opzich is het logisch dat ze de aanklacht van moord willen veranderen naar doodslag.

Zeker als ik lees hoe de twee met elkaar in aanraking zijn gekomen. Letterlijk :+ Een aanrijding...
Hij flipte toen zij de politie wilde bellen... Cruciaal in het geval van het begaan van een moord is dat je met voorbedachte rade er aan begint.
Als hij (wat met zijn achtergrond waarschijnlijk reëel is) haar inderdaad heeft aangereden en flipte op het moment dat zij de politie wilde bellen, is de kans groter dat dit iets in hem heeft getriggerd waardoor hij is overgegaan tot deze daad. Eerst verkrachting, daarna het doden. Dan zal het vermoedelijk doodslag zijn.

Dat is de versie van Michael P.
Het Om twijfelt er aan en het is de vraag hoe de rechtbank er over oordeelt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:04

Prrrr schreef:

Exact. Ook de verdachte heeft recht op een eerlijk proces. De advocaat behartigd in deze de belangen van de verdachte, wat absoluut niet wil zeggen dat de advocaat achter de daden van de verdachte staat.