Minderen met plastic - wie doet mee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 04:32

Wat wij al doen:
- Altijd eigen boodschappentas mee naar de winkel en ook heel fanatiek nee zeggen als ze je toch een tasje proberen aan te smeren. Gelukkig gaat hier per 01.07 eindelijk de bag-ban in dus dan krijg je ze niet meer overal.
- Groente en fruit in van die katoenen zakjes (groente blijft ook nog beter vers in de koelkast) of gewoon alles doorelkaar in een katoenen tas en dan bij de kassa weer uitzoeken om af te wegen.
- Zoveel mogelijk onverpakte groenten & fruit kiezen in de winkel.
- Kraanwater filteren (smaakt hier naar zwembadwater) ipv flessen en als we een dagje weggaan ofzo, altijd zelf drinkwater meenemen.
- Lunchtrommels / Tupperware bakjes mee naar het werk ipv boterhamzakjes.
- Al het plastic wat in de recylebak kan, gaat daar ook in.

Wat kan nog beter of ben ik nog zoekende in:
- Ik koop vlees vaak in bulk bij de slager. Thuis maak ik daar dan porties van die de vriezer ingaan in plastic boterhamzakjes. Omdat het rauw vlees betreft, gebruik ik die echt niet nog een keer. Ik zou hier graag een betere oplossing voor vinden, hier iemand met een briljant idee?
- Take-away koffie. Mijn streven is: geen beker mee = geen koffie (maar daar houden we ons niet altijd aan O:) )
- Bamboe tandeborstels ipv plastic. Laatst een goede site gevonden, maar die zijn allemaal dezelfde kleur. Dat wordt dus niks hier, er moet een duidelijk verschil in zitten (zelfs blauw en groen zorgt voor verwarring als ML nog niet helemaal wakker is :') )

Terwijl ik dit bericht zit te typen, kwam de postbode langs met mijn bestelling van 4Ocean! Ziet er goed uit, erg leuk verpakt (geen plastic!) wat voor mij een bonus is, aangezien het cadeautjes zijn voor als we binnenkort naar NL gaan. Voor ik dit topic opende, wist ik dus niet dat die dingen ook in NL verkrijgbaar zijn 8)7 Maar goed, het heeft met walvissen te maken, dan gooi ik het daar maar op. De dames (beiden 9 jaar) zullen het vast niet erg vinden en ik hoop zo een jonge generatie alvast bewust te maken.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:01

Barramundi, ik heb zo een meeneem koffie beker met echt een hele leuke print, vakantie souvenir, en daardoor denk ik er wel aan!

Of je koopt er 2 en steekt er een in je tas.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:13

Heb ik inderdaad ook. Ik eet graag salades als lunch. En toen zag ik van het weekend een mega leuke salade beker gezien die ik graag wou hebben. Wel van plastic maar gebruik hem tot nu toe elke dag, en gaat gewoon de vaatwasser in.
Beter als die kant en klare salades van de supermarkt in al dat (onnodige) wegwerpplastic denk ik maar.
Afbeelding
Afbeelding

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:29

We hebben meerdere thermosbekers in huis Aria, tis alleen een kwestie van aanwennen om mee te nemen voor we de deur uitlopen.
Het stomme is; tijdens onze laatste vakantie deden we niet anders maar op de een of andere manier is het op een ‘gewone’ zaterdagochtend een stuk lastiger.

Leuke beker Sanso!!

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:29

Sheran schreef:
Klopt. Maar daarnaast ben ik het er ook niet mee eens dat het geen zin heeft. Goed voorbeeld doet goed volgen en als heel veel mensen een klein beetje doen scheelt dat al met al toch een hele hoop. Bovendien kan ik het voor mezelf niet verantwoorden om aan die vervuiling mee te doen, ook al zou het geen zin hebben. En sommige goede keuzes zijn zo gemakkelijk :)
Natuurlijk hoef je niet alles perfect te doen, je moet ook leuk blijven leven. Maar je ziet het ook steeds meer met vlees: het is steeds acceptabeler om niet meer elke dag vlees te eten. Dat is toch super? :)

Hier staan ook 4 verschillende kliko's, maar gemeente piept, want er wordt slecht gescheiden. Probleem is dat de restkliko maar 1x in de 4 weken/maand geleegd wordt en voor een aantal gezinnen is dat te weinig, dus gaat alles wat weg moet maar in de eerst volgende die geleegd wordt (meestal de pdm dus). Andere gemeente doet/deed? niet zo moeilijk, die scheidt op het verwerkingsstation, dat zou beter werken, want de kwaliteit van het ingezamelde plastic is niet altijd goed genoeg om hergebruikt te worden.

Milieubelasting van plastic vs papier/karton hangt af van de rekensom die je maakt, qua energieverbruik schijnt plastic het beste uit de bus te komen qua recycling, maar als het in het milieu terecht komt/kan komen, is iets wat veilig afbreekt een betere optie. En dan zeg ik echt papier/karton of 100% katoen, want afbreekbaar (bio)plastic breekt lang niet zo snel/goed af onder suboptimale omstandigheden. In een commerciele compostverwerker wel, zo in je eigen compostbak of los verloren onderweg niet. Let dus ook op met die groene groentenetjes die je kan kopen, is dat 100% katoen of ook weer een kunststof? Je bent goedkoper uit als je bij IKEA paar aller goedkoopste (die wit met 2 rode strepen) theedoeken haalt en daar samen met touwtje wat zakjes van naait. Of ivm niet nieuw willen kopen en dus meer productie met allerlei gifstoffen stimuleren door rond te snuffelen in je kledingkast (oud laken bv) of kringloopwinkel voor geschikt stuk stof. Simpele vormpjes als dit zijn ook heel mooie oefenprojectjes voor hoe gebruik ik een naaimachine of zijn nog met de hand te doen. Ik gebruik ook zoveel mogelijk verpakkingen opnieuw en tasjes neem ik of al zelf mee, of pak doosje of ga er van uit dat als ik het in mijn handen naar de kassa kan dragen, dat naar de auto/fiets dan ook lukt. Scheelt meteen in hoeveel ik kan kopen, en aangezien wat er dan blijft liggen meestal de bewerkte flink verpakte dingen zijn, ook veel beter voor milieu.

Vlees eten van fabrieksproductie is mogelijk nog ernstiger dan plastik (te geconcentreerde ladingen mest o.a.). Dieren die eten wat ze horen te eten (namelijk gras), zijn nodig voor het sluiten van de natuurlijke kringloop en die vaste planten zijn veel beter voor de aarde dan elk jaar stukken planeet villen om eenjarigen voor voedselproductie te kweken. Liever vlees, noten, fruit dieet (en dus allemaal vaste planten + voorvertering van planten op cellulose basis waar ons lijf niks mee kan), dan eenjarigen die de natuur ontworpen heeft als noodverband bij beschadigingen. Qua groentes is er dan een stuk minder te vinden gek genoeg, al zijn ook daar een aantal opties voor. Op kleine schaal 1 jarige groentes verbouwen is ook nog optie, je kan dan veel meer samenwerken met ipv alles doodspuiten wat je niet wil. Iets waar je aan vast zit bij grote velden monocultuur door aantrekkingskracht insecten daarvan. Nu zit je daar met op grote schaal productie van alles mee klem, ook als je productie van bomen/struiken/etc. komt. Variatie gaat niet samen met machinaal oogsten en leveringscontracten.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 12:48

Ik snap niet helemaal waarom je mijn post quootte, want ik bedoelde ermee dat het altijd goed is om op te letten, niet dat je alles perfect hoeft te doen. :) Ook al zouden de herbruikbare zakjes van kunststof zijn, dan lijkt me dit toch nog heel veel beter dan iedere dag een nieuw plastic zakje te kopen.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:10

Probleem met kunststof zakjes als dit is dat je bij het wassen (en dat moet vroeg of laat) ook weer zit met microplastics (een reden van de echte ellende met plastic) die de rioolzuivering er niet uit kan filteren. In zekere zin ben je dan dus weer terug bij af. Valkuil is dat de oplossing weinig tot geen verbetering is op eenmalig gebruik dat in de juiste afvalbak verdwijnt. Milieuvriendelijk verkoopt goed, maar dat maakt het niet automatisch waar. Doorgraven naar wat werkelijk betere oplossing is, is stuk lastiger. En 1e valkuil hier die ik hoor is al weer iets nieuws aanschaffen om juist milieuvriendelijker te zijn. Terwijl 4 naden in een oud t-shirt/laken/oid wat anders weg moet ivm stuk je hele probleem vrijwel gratis en door hergebruik op lokatie veel dichter bij je intentie komt. Het vraagt veel complexer denken dan enkel iets anders kopen. Consumptie is nu juist zo'n groot deel van het probleem, transport vraagt om verpakkingsmateriaal, ook als jij dat niet ziet of zelf hoeft weg te gooien. Het verschuiven van de verpakkingsstroom verminderd de vraag niet en dat is nu juist de bedoeling.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:22

ik ga graag meedoen, lees en reageer als er meer tijd is! ;)

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 13:29

@Tamary: deels mee eens. Maar ik denk ook dat het hele idee mensen bewuster maakt. Als je bij de kassa iemand voor je ziet met zo'n zakje, denk je: hee, dat kan ook.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:35

Sheran schreef:
@Tamary: deels mee eens. Maar ik denk ook dat het hele idee mensen bewuster maakt. Als je bij de kassa iemand voor je ziet met zo'n zakje, denk je: hee, dat kan ook.

En daar zit dus die valkuil. Aan de ene kant heb je een herbruikbare verpakking, joepie. en aan de andere kant juist weer het voeden van de gemakszucht, want de oplossing is te koop, werkelijk nadenken is niet nodig, meer/anders kopen is de oplossing van alles. Wil je mensen op zo'n punt aan het denken zetten, maak dan je eigen zakjes en zorg dat die goed opvallen. Krijg je ook vragen en kan je een werkelijk beter voor het milieu boodschap kwijt.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 13:39

Zou ik zelf wel doen, maar niet iedereen is handig met een naaimachine :). Het voedt wel de vraag naar herbruikbare producten, die dan ook weer steeds beter gemaakt kunnen worden. Ik denk dat een betere wereld deels wel te koop is. We verpesten het immers ook alleen maar door onze vraag naar verkeerde producten.
Bovendien eindigen veel dunne plastic zakjes niet in de prullenbak, maar op straat. Dan is er helaas niet veel te recyclen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:42

Ik heb gisteren een sodastream gekocht.
Dus geen plastic flessen meer.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:43

Die mensen heb je altijd.
Ik ws laatst in de winkel en zag glazen potjes met kruiden, dus ik zei: nuja handig, maar ik kan ze niet hervullen dus ik moet steeds een nieuwe kopen, vind ik ook stom (uiteraard kan ik ergens anders kruiden kopen en die er in doen, maar je snapt wat ik bedoel).
De heer achter mij: niet moeilijk doen, gewoon kopen, geen probleem toch.

Tja, kan wel, maar ik ben er niet makkelijk over, en wil juist voorkomen dat ik dan meer verpakking ga kopen (waren erg kleine potjes) dus tja...
Ik sta er erg bij stil, maar sommige mensen willen er gewoon niet over nadenken. Dan ben ik al blij dat ze herbruikbare zakken meenemen naar de winkel. Ja zou liever hebben dat ze geen vlees eten, beter opletten, sorteren... etc. Maar die zak is dan toch al iets.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 14:31

Mensen zijn gewoon vrij gemakzuchtig. Ze willen een pasklare oplossing, dus hoe beter de makkelijke oplossingen zijn hoe beter :P

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:40

Sheran schreef:
Mensen zijn gewoon vrij gemakzuchtig. Ze willen een pasklare oplossing, dus hoe beter de makkelijke oplossingen zijn hoe beter :P

Ze willen er niks voor hoeven doen/laten en nadenken eigenlijk ook niet. Daar ga je met voorbeelden geven niet zoveel aan veranderen. Enkel kan niet anders krijgt die groep (al klagend, want ze zijn anders gewend) in beweging. Er zal dus genoeg op gang moeten komen om of de scholen in actie te laten komen (moederdag knutsels etc.) en verder familie die zulke dingen maakt en weggeeft (verjaardagen, etc.). Van de commercie hoef je niks te verwachten dat werkelijk bijdraagd aan (hoe het er ook uit ziet), dus gewoon beginnen en hopen dat anderen het oppakken.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 15:15

Ik snap je berichtje niet helemaal Tamary, kloppen al je zinnen?

Wbt de gemakzucht: soms weten mensen ook gewoon niet dat er een alternatief voorhanden is. Neem de menstruatiecup bijvoorbeeld. Verkeer mensen die dat door hebben gekregen zijn nu zeer tevreden gebruikers.

Nala

Berichten: 8212
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:04

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb in ieder geval al een armbandje van 4Ocean, maar ben nog naar 2 dingen op zoek.
Een niet-plastice lunchdoos en een niet-plastice fles voor op de uni. Welke zijn nou goed maar niet zo belachelijk duur?

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:26

Bij de Ikea verkopen ze glazen opbergbakjes met een bamboe deksel. Ik weet niet precies hoe groot deze zijn, maar daar zou je eens naar kunnen kijken.

SplashIsLief

Berichten: 33031
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:27

Maddoxx schreef:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb in ieder geval al een armbandje van 4Ocean, maar ben nog naar 2 dingen op zoek.
Een niet-plastice lunchdoos en een niet-plastice fles voor op de uni. Welke zijn nou goed maar niet zo belachelijk duur?

Ik heb hier 2 glazen flessen gekocht; https://www.kitchenhugs.nl/meenemen/gla ... nkflessen/
(Equa drinkfles esprit feather en retap waterfles) Allebei erg fijn!

Ik zie overigens nu dat ze veel meer dingen op de website hebben die bewust zijn. Binnenkort eens neuzen.

@Barramundi, ik zie ook plasticvrij invriezen staan; https://www.kitchenhugs.nl/bewaren/plas ... invriezen/

Nala

Berichten: 8212
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:30

Breekt dat glas niet snel dan? Ik ben niet onvoorzichtig met mijn spullen, maar toch.

SplashIsLief

Berichten: 33031
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:32

De grote fles (Equa) neem ik mee omdat die steviger aan voelt en die is al regelmatig ergens tegen aangestoten (of mijn tas te hard op de grond gezet), maar hij is nog steeds heel :j Er zit onder ook een rubber "beschermlaag".

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:40

Ik haak even aan. Wij zijn hier thuis ook steeds bewuster bezit met het vermijden van wegwerp plastic

We willen nu investeren in een aantal zaken.
Een systeem om in te vriezen. We twijfelen tussen pyrex of siliconen. Heeft iemand hier ervaring mee?

We hebben nu bijenwas doeken besteld ipv folie om spullen in de koelkast te bewaren. Net als een aantal brood zakken en metalen rietjes.
Ik heb nog veel tupperware in de omloop. Dat gebruiken we nog maar willen we op termijn vervangen door glas of siliconen.

Verder wordt al ons afval gescheiden. We hebben ongeveer een kwart container rest afval per maand. Maar dat moet minder kunnen.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 03:24

tamary schreef:
Hier staan ook 4 verschillende kliko's, maar gemeente piept, want er wordt slecht gescheiden.

Probleem van slecht scheiden / slechte kwaliteit van recylebaar materiaal hadden we hier ook. Toen heeft de burgemeester van de een op de andere dag besloten dat er helemaal niet meer gerecycled werd, maar daar is hij inmiddels toch van teruggekomen. Alleen glas mag er nu niet meer in, dat moet je zelf naar het verwerkingsstation brengen. Niet onmogelijk, maar wel lastig aangezien ik daar echt niet elke week tijd voor heb dus nu een manier moet verzinnen om dat glas makkelijk op te slaan en zo dat het ook makkelijk in de auto te zetten is (daar heb je hem weer: Gemakzucht!)

Overigens vind ik jouw redenering wel interessant Tamary. Ergens heb je wel een punt; we proberen te minderen met plastic en daardoor gaan we weer meer (andere) dingen kopen. Iets om over na te denken en zeker vaker bij still te staan.

Thanks Splash!! Ga eens kijken of ze ook hierheen versturen en anders hier op zoek naar een vergelijkbaar product. Heb nu tenminste een idee van wat er bestaat.

Wil je je ervaring met de bijenwasdoeken delen Olikea? Ik zag ze laatst ook ergens, maar werd nog een beetje tegengehouden door alle uitzonderingen waarvoor je het niet kunt gebruiken en ook dat ze na een tijdje 'op' zijn en je dan weer nieuwe moet kopen. Clingwrap / alu folie gebruik ik sowieso heel weinig dus weet niet of die doeken ons veel gaan brengen, maar ben wel oprecht benieuwd!

In de koffiebeker-saga; vanmorgen Manlief met thermosbeker de deur uitgestuurd, goed bezig dacht ik zo. Kom ik op mijn werk, heeft mijn collega koffie gehaald. Hardstikke lief natuurlijk, maar nu heb ik alsnog een wegwerp beker verbruikt vandaag 8)7

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 06:12

Barramundi schreef:
Overigens vind ik jouw redenering wel interessant Tamary. Ergens heb je wel een punt; we proberen te minderen met plastic en daardoor gaan we weer meer (andere) dingen kopen. Iets om over na te denken en zeker vaker bij still te staan.


Vandaar dat ik de plastic dingen die ik nu al heb niet spontaan ga vervangen maar nog steeds pas zodra ze aan vervanging toe zijn. :j

Ik heb mijn plastic broodbakje bijvoorbeeld al 7 jaar en hij is lang niet op. Ik blijf hem mooi doorgebruiken totdat ie aan vervanging toe is.

Sintara

Berichten: 7465
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:01

Qua drinkfles ben ik meer fan van de metalen veldflessen eigenlijk. Breekt niet en je krijgt ook die vieze plastic smaak niet. De mijne heb ik al wel tien jaar denk ik.. Zit alleen een schoonheidsdeukje in.