Minderen met plastic - wie doet mee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:14

Kan iemand mij uitleggen hoe het nu zit met plastiek. Ik zamel dat apart in en breng het naar het recyclage park waar het gerecycleerd zou worden.Dus ik snap het hele slechte niet?
Mensen zeggen dan ik vervang plastiek voor papier en karton maar dat is toch ook niet milieu vriendelijk?Soms word papier en karton ook gerecycleerd maar er worden ook nog altijd bomen voor gekapt.Ik dacht dat ik zo goed bezig was met mijn sorteerbakken :')

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:20

Voor zo ver ik weet: plastiek komt van een niet hernieuwbare bron: olie, en is niet biologisch afbreekbaar.
Alles wat dus niet die container in gaat is een enorme last. Dat jij perfect recycleert is fantastisch, maar dat plastiek moet dus nog steeds gemaakt worden tegen een hoge biologische kost.

Papier en karton komen van een hernieuwbare bron: bomen, net als die mais zakjes etc. Papier en karton van een goed merk worden vervangen door nieuwe bomen te planten. Dit is zelfs nuttig want zo kan er, wanneer dit op een weldoordachte manier gebeurd, nieuw leven ontstaan en zuivert het de lucht.
Heel veel papier is al gerecycleerd want drukkers willen zo goedkoop mogelijk drukken: ze gaan hun eigen afval opnieuw gebruiken en geen 'nieuw' papier aankopen. Het is een misvatting dat elk papiertje dat je koopt een nieuwe boom is. Dat papier kan al jaren in omloop zijn, om het zo te zeggen. Maar daarvoor moet je het wel recycleren natuurlijk.
En ze breken af als ze in de natuur zouden belanden. De kosten (biologische dan) om het te maken zijn ook veel lager.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:22

RianneH schreef:
Wat doen jullie met je plastic van de vleesverpakkingen? Vind het zo zonde dat in het restafval te gooien maar wat erin heeft gezeten was wel rauw..


Mogen die niet bij het plastic (PMD) dan?

Hebben jullie tips voor een 'groene' winkel/webwinkel waar dingen als shampoo, wattenstaafjes, wasmiddel en schoonmaakmiddelen te krijgen zijn?

En hoe doen jullie dat met losse groente en fruit, die pas bij de kassa gewogen en geprijsd worden? Ik was van plan de plastic zakjes die in de winkel er bij hangen, te hergebruiken.
Daar staat trouwens wel iets op als 'CO2 neutraal geproduceerd' of zo, maar het blijft verpakkingsplastic.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:25

Ik gooi die meestal al in mijn tas of bovenop iets anders.
In de AH lagen losse paprika's voor 50 cent en die 3 samen in een zak voor 1.60 of 1.70 :=

Edit, die zakjes kun je ook prima gebruiken om in een kleine vuilbak te doen als vuilzak, als je ze toch meeneemt.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 11-06-18 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:30

Safiera schreef:
En hoe doen jullie dat met losse groente en fruit, die pas bij de kassa gewogen en geprijsd worden? Ik was van plan de plastic zakjes die in de winkel er bij hangen, te hergebruiken.
Daar staat trouwens wel iets op als 'CO2 neutraal geproduceerd' of zo, maar het blijft verpakkingsplastic.


Zelf katoenen netjes meenemen in losse groenten en fruit daarin doen. Het kassameisje kijkt misschien een keer raar, maar dat zal me worst wezen.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:42

Dan ga ik op zoek naar zulke groente netjes!

Aagje_Nimbly

Berichten: 556
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:50

Mooi topic om mensen bewust te laten worden :) !

Wij gebruiken thuis ook redelijk veel plastic. We proberen er rekening mee te houden door bijv. drinkflessen te gebruiken, brood trommels in plaats van je brood in plastic zakjes, geen plastic tasjes te kopen in de winkels, we scheiden afval en nog wat kleine dingen. Ik ga mee lezen, er komen vast nog meer goede dingen voorbij :j .

TS, ik heb even rond gesnuffeld op de website van 4Ocean en vind dat ze heel goed werk verrichten! Ik wil graag de 2 armbandjes bestellen (de blauwe en de groene sea-turtle) maar vroeg me af of daar nog extra kosten bovenop komen (behavel shipping uiteraard). Heb geen ervaring met bestellen uit de US. :+

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 14:17

Ik heb ze in Nederland besteld, want ik was daar idd ook bang voor! Je kunt ze bestellen via
https://www.oceanartstore.nl/4ocean-nieuw/

Wat leuk dat je ook wil bestellen! Het blijkt vaak ook een mooie gespreksopener.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:35

Safiera schreef:
RianneH schreef:
Wat doen jullie met je plastic van de vleesverpakkingen? Vind het zo zonde dat in het restafval te gooien maar wat erin heeft gezeten was wel rauw..


Die mogen gewoon bij het plastic hoor! Dat er rauw in heeft gezeten maakt niets uit, andere plastic verpakkingen hebben vaak ook nog resten toch? ;) Dat is zeker niet schadelijk voor het recyclingsproces, al worden deze verpakkingen vaak niet hergebruikt naar nieuwe voedselverpakkingen. Alleen PET flessen worden echt naar nieuwe flessen verwerkt heb ik begrepen. De rest van het plastic worden herbruikbare tasjes, van die palen naast de weg, etc. Er stond laatst een heel interessant artikel over in de Volkskrant.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:47

Nog iets om goed op te letten zijn reclamefolders! Wij hebben een nee-nee sticker op de deur omdat folders ook met plastic werden geleverd. Iets van alle kleine beetjes helpen. (En ook geen stapels met papier meer)

mirim

Berichten: 4424
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:03

Ook wij proberen zo bewust mogelijk te leven en zo veel mogelijk afval te scheiden en minder afval te veroorzaken , maar.....
Is het niet bijna onbegonnen werk?
Ik lees hier over mensen die geen reclamefolders in de bus willen, mensen die online boodschappen doen wn het thuis laten bezorgen .
Natuurlijk allemaal met de beste bedoelingen, maar is iedereen zich er wel van bewust hoeveel internetgebruik kost aan stroom / vervuiling.
Hoeveel het betekend voor het milieu om niet op de fiets of als je toch al onderweg bent met de auto zelf je boodschappen te doen?
Het is heel goed om bewust te zijn van hoe je leeft en wat je doet, maar we kunnen in deze maatschappij bijna niet meer terug in de tijd.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:21

Volgens mij gaat dit topic expliciet over plastic (gebruik)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 15:43

Klopt. Maar daarnaast ben ik het er ook niet mee eens dat het geen zin heeft. Goed voorbeeld doet goed volgen en als heel veel mensen een klein beetje doen scheelt dat al met al toch een hele hoop. Bovendien kan ik het voor mezelf niet verantwoorden om aan die vervuiling mee te doen, ook al zou het geen zin hebben. En sommige goede keuzes zijn zo gemakkelijk :)
Natuurlijk hoef je niet alles perfect te doen, je moet ook leuk blijven leven. Maar je ziet het ook steeds meer met vlees: het is steeds acceptabeler om niet meer elke dag vlees te eten. Dat is toch super? :)

RianneH

Berichten: 28268
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:45

Mijn insteek, alle beetjes helpen en hoe meer er om vervanging en vermindering wordt gevraagd, hoe eerder de mentaliteit veranderd. Gaan we daar de wereld mee redden? Denk het niet, maar hoe veel moeite is het om niet een rietje bij je frisdrank te nemen, of de tomaten los af te wegen en daarna in je tas te stoppen?

Bakjes van het rauwe vlees bij het plastic ben ik wat huiverig voor, want wij verzamelen het in huis, waar het nu wel redelijk warm kan worden natuurlijk. Misschien eerst even globaal afwassen dan maar.. Ik probeer mijn andere plastic wel zo schoon en droog mogelijk in onze plastic bak te stoppen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:08

Ik doe wel mijn best, maar ik vind het lastig :j
- Altijd een boodschappentas in mijn auto en tegenwoordig ook van die "stoffen" zakjes
- Glazenwaterfles hervulbaar
- Afvalscheiding
- Evt. gebruikte boterhamzakjes verbruiken
- Groenafval in afbreekbare zakjes
- Bamboo rietjes voor mijn nichtjes/neefje

Maar ik zie hier ook al dingen die ik kan oppakken :j
- Zakje mee om versfruit in te doen
- Bamboe tandenborstels

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:09

Ik spoel plastic wat vuil is uit in water wat ik anders toch al weg zou gooien.Mijn honden eten bv diepvries vlees wat ook in plastic zit,meestal haal ik de verpakking voor ontdooien eraf dan is hij nog schoon,maar mocht het gebeuren dat hij vuil is dan doe ik als ik afgewassen heb voor ik het water weg kieper de vuile plastiek eventjes afspoelen.Ik doe iedere week even een zak weg,dan staat het ook niet lang.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:20

Bamboe oorstokjes ga ik ook eens zoeken, niet bij stil gestaan dat ze eigenlijk best wel troep zijn, maar heb ze jammer genoeg wel nodig.

Schuur_

Berichten: 4913
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:22

Ik sorteer mijn plastic en probeer ook rekening te houden met wat ik koop. De zakjes voor groenten en fruit herbruik ik en ik heb altijd mijn eigen tas mee voor boodschappen te doen.

Had ook even gekeken naar dat armbandje maar koekoek, 9 euro verzendkosten voor een armbandje van 17,95. Dat is me toch te gek hoor

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:44

Hier niet zo bewust bezig met plastic, maar onbewust wel heel fanatiek met afval en plastic scheiden. Hier betaal je per vuilniszak en pmd zakken zijn ruimschoots goedkoper dan restafval. Hier loont het ook nog voor de portemonnee mee dus.

Plastic eerst afspoelen sla je denk ik wel de plank mis trouwens, als je schoon drinkwater voor het afspoelen van afval gaat gebruiken lijkt me. Maar evt met spoelwater zoals hierboven aangegeven zou dat al oplossen.

Zelf neem ik in ieder geval altijd eigen tas mee naar de winkel. Indien mogelijk kies ik papieren zak ipv plastic voor groente.

Maar veel verder kom ik niet eigenlijk.

Aagje_Nimbly

Berichten: 556
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:45

Sheran schreef:
Ik heb ze in Nederland besteld, want ik was daar idd ook bang voor! Je kunt ze bestellen via
https://www.oceanartstore.nl/4ocean-nieuw/

Wat leuk dat je ook wil bestellen! Het blijkt vaak ook een mooie gespreksopener.


Bedankt!

Ook minder blij, want ik zie heel veel keuze :') . Kon al niet kiezen tussen de groene of de blauwe dus dacht bestel ze beide! Maar 7 soorten wordt wel heel veel :') . Welke heb jij gekozen?

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 17:11

Ik heb de Coral. Past het beste bij mijn outfits :)
Sommige zijn ook uitverkocht nu zie ik, dat scheelt weer :P

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:50

Laatst bijgewerkt door MillyH op 11-06-18 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:55

Kaka schreef:
Safiera schreef:
En hoe doen jullie dat met losse groente en fruit, die pas bij de kassa gewogen en geprijsd worden? Ik was van plan de plastic zakjes die in de winkel er bij hangen, te hergebruiken.
Daar staat trouwens wel iets op als 'CO2 neutraal geproduceerd' of zo, maar het blijft verpakkingsplastic.


Zelf katoenen netjes meenemen in losse groenten en fruit daarin doen. Het kassameisje kijkt misschien een keer raar, maar dat zal me worst wezen.


Ik was vandaag bij de Lidl en daar lagen, naast de plastic groentezakjes ook herbruikbare zakjes. Setje van 2 voor een euro. Meteen meegenomen, die gebruik ik voortaan ipv de wegwerpzakjes!

Enige jammere; ik zag thuis pas dat de herbruikbare zakjes ook van plastic zijn (wel stevig, uiteraard), ik dacht eerst dat ze van geweven stof waren.

Anoniem

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:58

Ik probeer erin te houden dat het niet erg is om plastic of kunststof te gebruiken, zo lang het herbruikbaar materiaal is en dus stevig genoeg om een tijd te gebruiken. Helemaal plasticvrij of zero waste leven is denk ik extreem moeilijk in onze samenleving, maar door dingen te hergebruiken kan je in ieder geval een stuk omzeilen.

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:31