Minderen met plastic - wie doet mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:15

Ik volg ook even!

Wij doen al wel een en ander, maar er zijn hier vast nog meer leuke tips!

Plastics scheiden wij zowel thuis als op stal.
Voor boodschappen nemen we altijd zelf tassen mee.
Voor water heb ik tegenwoordig ook een Dopper fles die in de afwas kan.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:34

Sheran schreef:
Het lijkt op een snoerloos koffiezetapparaat. Hij heeft een verwisselbaar reservoir dat koolzuurgas in kraanwater kan spuiten. In praktijk vul je de karaf met kraanwater, hangt hem in de Sodastream en drukt op een knop. Afhankelijk van het aantal keer drukken wordt het water met of minder bruisend. Ik heb zelf de Sodastream Crystal, die heeft hele mooie glazen karaffen.

[ [url=m/NmRmW5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit nog nooit gezien, wat gaaf!

Samen met mijn huisgenootjes letten wij de laatste tijd ook steeds meer op plastic. Ik vind het vooral bizar hoe álles tegenwoordig verpakt is. Tot de paprika en broccoli per stuk toe. Eten van de markt scheelt hierin al veel. Verder hier ook een lunchtrommel en thermoskan voor thee of koud water, en standaard een extra tasje in mijn rugzak als boodschappentas :) Ik lees mee voor meer handige tips!

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:37

Ik volg ook even.

Ik probeer thuis en op het werk zoveel mogelijk te scheiden, zowel plastic als papier en probeer zo min mogelijk dingen voor 1-malig gebruik te kopen.

Voor de katten gebruik ik houtkorrels van PeeWee ipv kleikorrels.

Maar ik wil bijvoorbeeld ook van de plastic shampoo,badschuim,was- en afwasflessen af,dus heb net bij Lush gekeken voor een shampoo bar en heb voor het wassen van kleding het één en ander, bij Seepje besteld eens zien of dat wat gaat zijn.
Voor het drinken op het werk, heb ik een doppler of ik gebruik de bidons van het werk (gemaakt van gerecycled kunststof)

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:32

Ik haal meestal m'n fruit en groenten bij de groentenboer, die heeft niet alles in plastic ziten. Alleen bramen en bessen enzo zitten wel kn een plastic bakje.

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:58

Gisteravond kwam er op mijn werk (sushi afhaal en bezorgservice) een vaste klant afhalen ipv bezorgen. hij had eigen broodtrommeltjes en bakjes mee met de vraag of wij de bestelling sushi in deze bakjes wouden doen. dit aangezien hij mee deed met 1 maand lang geen wegwerp plastic te gebruiken.

Wij zijn op het werk ook bezig met milieu vriendelijke verpakkingen, zo hebben wij al biologisch afbreekbare kartonnen bakjes maar de deksel zijn wel nog (groen) plastic. maar wij vonden het alleen maar leuk om aan dit soort acties mee te werken. en de sushi zag er net zo mooi uit ^^

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:00

Die broodzak, kan dat ook in de vriezer? Want wij halen 1x per week brood bij de bakker maar dat vriezen we ook meteen in.

Stukje bij beetje probeer ik het plastic hier ook te minderen, maar het is best lastig inderdaad. Ik lees zeker mee.

Bijvoorbeeld tandenborstels, ik heb nogal een lastig gebit en die van OralB elektrisch zijn geweldig voor mij, daar kan tot zover geen bamboo tandenborstel tegen op. :n

Lush shampoo heeft SLS, ook niet milieuvriendelijk en voor mij te heftig. Liever Urtekram dan.

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:20

magda_90 schreef:
Die broodzak, kan dat ook in de vriezer? Want wij halen 1x per week brood bij de bakker maar dat vriezen we ook meteen in.


Ja, werkt net zo goed.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:22

Mooi, bedankt!

Laulitz

Berichten: 8754
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:13

Sheran schreef:
Het lijkt op een snoerloos koffiezetapparaat. Hij heeft een verwisselbaar reservoir dat koolzuurgas in kraanwater kan spuiten. In praktijk vul je de karaf met kraanwater, hangt hem in de Sodastream en drukt op een knop. Afhankelijk van het aantal keer drukken wordt het water met of minder bruisend. Ik heb zelf de Sodastream Crystal, die heeft hele mooie glazen karaffen.

[ [url=m/NmRmW5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Okay dankjewel voor je bericht! Dit gaat er zeker komen! Ik heb graag bruiswater met een citroensmaakje ipv frisdrank, dus lekker!

Eloya schreef:
Gisteravond kwam er op mijn werk (sushi afhaal en bezorgservice) een vaste klant afhalen ipv bezorgen. hij had eigen broodtrommeltjes en bakjes mee met de vraag of wij de bestelling sushi in deze bakjes wouden doen. dit aangezien hij mee deed met 1 maand lang geen wegwerp plastic te gebruiken.

Wij zijn op het werk ook bezig met milieu vriendelijke verpakkingen, zo hebben wij al biologisch afbreekbare kartonnen bakjes maar de deksel zijn wel nog (groen) plastic. maar wij vonden het alleen maar leuk om aan dit soort acties mee te werken. en de sushi zag er net zo mooi uit ^^

Wat een leuk initiatief!
Hier in België is er een winkel en daar kun je naar de vleesafdeling gaan en je gesneden broodbeleg in een eigen bakje laten doen! Jammer dat dit maar 1 winkel is, en wij daar nooit komen :+

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:12

Volgens mij kan je dat gewoon overal vragen hoor, of ze je eten in een bakje willen doen die jij mee brengt. Moet je wel op tijd aangeven natuurlijk, als het al in een zakje zit en ze halen het eruit om in jouw eigen bakje te doen schiet het nog niet echt op.. :P

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:25

Ik gebruik de zakken van het hondenvoer, paardenvoer en vlas als vuilniszakken in de schuur. Zo hoef ik geen vuilniszakken te kopen. Ik scheid mijn afval in de daarvoor bestemde containers, inmiddels al drie aan huis staan.

thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:18

Ik ben er ook een tijdje wat bewuster mee bezig en ik ben nu al enige tijd opzoek naar een goede drinkfles die niet al te groot is en absoluut niet lekt. Ik had eerst een Dopper fles, maar die lekken helaas.

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:24

Die van Ikea misschien?

xSagan
Berichten: 669
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:30

@thirteenn: heb je ook al eens naar de Tuppleware flessen gekeken? Die gebruik ik al een aantal jaar naar tevredenheid en nog geen lekkages meegemaakt. Ze kunnen zelfs een stootje aan wanneer er water in zit en ze zijn afwasbaar.:)

Ik probeer hier ook steeds meer op te letten. Was een aantal jaar geleden nog in London en toen kreeg ik echt letterlijk bij elke winkel nog meer plactic mee, was echt opvallend hoe de Nederlanders en misschien ook belgen onder ons al goed in opgevoed zijn daarin. XD

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:39

Hier ook Tupperware en tevreden van :)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 13:59

Ik ben nu erg tevreden over http://www.krnwtr.nl. ik vind ze mooi en ze zijn heel goed schoon te maken. Dopper kreeg vaak schimmeltjes bij mij.

thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:01

Sheran schreef:
Ik ben nu erg tevreden over http://www.krnwtr.nl. ik vind ze mooi en ze zijn heel goed schoon te maken. Dopper kreeg vaak schimmeltjes bij mij.


tupperware lijkt me te groot/breed. Naar die had ik idd gekeken, maar heb toch liever een die wel in de afwasmachine kan.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:01

Ik ben hier ook rustig aan mee aan het beginnen. Maar supermarkten ed maken het je niet makkelijk...
ik erger mij vooral aan alles dubbel of zelfs driedubbel verpakken. In een doos, dan in een plastic bakje die weer omhuld is met een plasticfolie. Totaal onnodig in mijn ogen..

Ik heb een heel druk leven, werk minstens 45 uur, 3 paarden, een huishouden noem maar op dus weinig tijd voor boodschappen. Het word dus meestal bij de plaatselijke super gedaan ipv de slager, bakker, groenteboer ed.
Mensen die ook strak qua tijd (en dus gebonden aan de ‘makkelijke’ supermarkt) zitten maar wel oplossingen hebben gevonden voor het plastic probleem in het dagelijkse leven?
Lush shampoo gebruik ik al, bamboe tandenborstels is een goede ook!
Afval scheiden is hier zowiezo standaard en frisdrank drinken we eigenlijk niet.
Het gaat vooral om de verpakkingen van vlees, brood en groente. De dagelijkse items. want inderdaad al het biologische/vega zit ook verpakt in plastic. Wellicht een gat in de markt? Maar hoe er mee om te gaan als het nog niet vanzelfsprekend is...

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:04

Leuk topic dit :j
Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het verdiepen in de microplastics die in onze shampoo e.d. zitten... ze stoppen daar sowieso zooi in.
Ik ben nu dus ook begonnen met mijn haar wassen met een shampoo bar, gemaakt door een bokker. Is nog wel even wennen moet ik zeggen.

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:09

sanso schreef:
Ik heb een heel druk leven, werk minstens 45 uur, 3 paarden, een huishouden noem maar op dus weinig tijd voor boodschappen. Het word dus meestal bij de plaatselijke super gedaan ipv de slager, bakker, groenteboer ed.
Mensen die ook strak qua tijd (en dus gebonden aan de ‘makkelijke’ supermarkt) zitten maar wel oplossingen hebben gevonden voor het plastic probleem in het dagelijkse leven?


Vind ik ook lastig. Op dit moment ben ik thuis (mama) en heb ik tijd om met mijn eigen zakjes en tasjes naar verschillende winkels te gaan. Maar er komt binnenkort een moment dat ik ook weer volop aan het werk ga en ik vraag me ook af hoe ik dat dan moet doen. Voorheen (toen ik nog fulltime+ werkte) liet ik de boodschappen altijd bezorgen, maar dan heb je geen invloed op de verpakking en vooral die om groenten en fruit irriteert me. Heeft de Marqt geen bezorgservice?

Edit: nee dus. Gat in de markt, plasticvrije boodschappenbezorgservice.

Anoniem

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:38

Ik ben er ook mee bezig maar moet zeggen dat ik het lastig vind met sommige dingen. Ik gebruik veel grote weckpotten als opslagpot voor droge voedselwaren als pasta, rijst en granen, maar de enige verpakkingloze supermarkt (of waar ik mijn weckpotten kan vullen met droge waren) die ik ken zit in Utrecht en even op en neer naar Utrecht voor mijn boodschappen vind ik een beetje te veel van het goede.

Verder heb ik wel altijd kunststof bestek in mijn tas zitten in een net doosje, net als een set roestvrijstalen rietjes. Ik gebruik een hervulbare waterfles (of koop een 1-liter fles van Spa en gebruik die een hele tijd) en neem altijd mijn eigen boodschappentas mee naar de supermarkt.

Wat betreft tassen meenemen naar de supermarkt kan ik iedereen aanraden om een of twee van die opvouwbare tassen in hun handtas/auto/whatever te gooien. Ik heb er altijd een in mijn auto liggen en als ik een grotere handtas bij me heb ook altijd eentje in mijn tas, zodat zelfs als ik maar even een paar snelle boodschappen ga doen ik in ieder geval altijd mijn eigen tas bij me heb.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:54

Wat leuk dat hier een topic over is!
Ik vind het ook best moeilijk, maar kleine beetjes helpen.

Heb net ontdekt dat je shampoo bars hebt, dus wanneer mijn huidige shampoo op is ga ik zo iets halen!

Zou willen dat ze hier in de buurt een verpakkingsvrije winkel hadden, zeker voor bijvoorbeeld havermout wat ik elke dag eet zou dat toch verpakking sparen.
Vooral de verpakte groenten staan mij tegen, weet wel waarom, maar dan bannen ze plastic zakken en dan doen ze dit...

Vlees of vis eet ik nauwelijks, eigen tassen meenemen naar de winkel, vaste zeep ipv een pompje (tenzij er een actie is bij de rituals O:) ), sorteren, ik heb geen auto...

Thuis zijn we voor bij de caravan een eco toilet aan het bouwen! Ben benieuwd hoe dat zal zijn. Dan gaan we ook met stropellets werken uit de omgeving.

Voor de kattenbak gebruik ik nu ook die houtpellets, beste beslissing ooit! Minder stank en minder afval.

Kledij is wel nog een dingetje, maar je kunt nooit alles tegelijk oplossen :Y)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:47

Ik lees mee! Sinds ik een eigen huis heb schrik ik er van hoeveel afval we hebben. Wil dit gaan minderen. Zag vandaag bij de Lidl dat ze van die herbruikbare groentezakjes verkopen voor 1 euro geloof ik. Zaten er twee in.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:59

Ik lees ook mee! :) Ben er best mee bezig, maar al die standaard verpakkingen in de supermarkt maken het mij wel vrij lastig soms.
Wel heb ik onlangs zo'n menstrual cup aangeschaft en was ik mijn haar tegenwoordig met een shampoobar van de Lush. Ideaal ding, en wordt alleen in een papiertje verpakt als je hem koopt ;) verder koop ik bij de supermarkt, als er een keuze is, liever spullen in karton of glas in plaats van plastic.

Wat ik wel heel erg jammer vind is dat mijn favoriete land en vakantiebestemming (Japan) de komende jaren geen extra moeite wil steken in het terugbrengen van single-use plastic tasjes. Die zijn daar echt zwaar in de overvloed, bij elk klein dingetje wat je daar koopt krijg je zonder te vragen een plastic tasje.. Deze zomer ga ik er weer heen, en ben van plan om die tasjes dan helemaal niet meer aan te nemen.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:05

Ik ben overgestapt van kleine flesjes spa naar grote flessen, ook hergebruik ik de grote flessen geregeld door ze te vullen met water of ranja.
Na gebruik lever ik de grote flessen weer in, tegen statiegeld en ik geloof dat ze dan worden gereinigd en opnieuw gevuld.
Enkel als ik een dagje wegga oid neem ik eens een sixpackje kleine flesjes mee uit de winkel, maar ook die flesjes hergebruik ik weer hetzij om te vullen als ik naar hondentraining oid ga hetzij als speeltje voor de hond.