Minderen met plastic - wie doet mee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:07

Die Tupperware bakken gaan wel 25 jaar mee. Dus dat is ook aardig duurzaam.

Ik zet het glas in mijn grannybag en daar stiefel ik mee naar de supermarkt, daar staat een glasbak waar ik het kwijt kan.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:12

Hier ook steeds meer bewust van wat we allemaal aan plastic gebruiken.

-Eten wat over is en diepvries/koelkast in moet gaat in tupperware achtige bakjes. Die gebruik ik ook voor brood naar mijn werk of salades.
-Plastic scheiden we sowieso.
-Ik koop geen fleece kleding.
-Voor groente & fruit heb ik aparte zakjes zodat ik in de supermarkt geen plastic hoef te pakken
-Ik neem mijn eigen boodschappentassen mee uiteraard
-Mijn stofzuiger is zakloos
-Thuis hebben we geen plastic bekers op die voor mijn zoontje na. Alles gaat uit glas. Ook op mijn werk pak ik water uit de kraan in een glas. Voor onderweg heb ik een beker. Als er eens een keer een flesje Spa oid gekocht wordt dan wordt die hergebruikt.

Waar nog wat ruimte in zit is het brood dat ik koop. Gaat nu in plastic maar daar zijn ook van die katoenen zakken voor & bakkers hebben steeds vaker papieren zakken beschikbaar. De bolletjes niet, die zijn al voorverpakt. En beleg etc gaat natuurlijk ook in plastic, daar heb ik nog niks voor bedacht.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:35

Pantykous schreef:
Hier ook steeds meer bewust van wat we allemaal aan plastic gebruiken.

-Eten wat over is en diepvries/koelkast in moet gaat in tupperware achtige bakjes. Die gebruik ik ook voor brood naar mijn werk of salades.
-Plastic scheiden we sowieso.
-Ik koop geen fleece kleding.
-Voor groente & fruit heb ik aparte zakjes zodat ik in de supermarkt geen plastic hoef te pakken
-Ik neem mijn eigen boodschappentassen mee uiteraard
-Mijn stofzuiger is zakloos
-Thuis hebben we geen plastic bekers op die voor mijn zoontje na. Alles gaat uit glas. Ook op mijn werk pak ik water uit de kraan in een glas. Voor onderweg heb ik een beker. Als er eens een keer een flesje Spa oid gekocht wordt dan wordt die hergebruikt.

Waar nog wat ruimte in zit is het brood dat ik koop. Gaat nu in plastic maar daar zijn ook van die katoenen zakken voor & bakkers hebben steeds vaker papieren zakken beschikbaar. De bolletjes niet, die zijn al voorverpakt. En beleg etc gaat natuurlijk ook in plastic, daar heb ik nog niks voor bedacht.

Als je vleeswaren bij de slager koopt kan je een eigen bakje meenemen en vragen of ze het daar in doen?

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:32

Sintara schreef:
Qua drinkfles ben ik meer fan van de metalen veldflessen eigenlijk.

Hoe maak je deze schoon? Ik heb er een van Sigg, ook al jaren, maar nu zit er dus aanslag in (schimmel of alg ofzo) en ik heb dus geen idee hoe ik dat eruit krijg omdat de hals zo smal is...

@Cookies: was het maar zon feest dat glas mee naar de supermarkt kan. Kennen ze hier niet, wij moeten echt naar het gemeentelijk afval station....

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:40

Zo’n flessenborstel? Die ze ook altijd voor babyflesjes gebruiken

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:45

Een flessenborstel, klinkt best logisch eigenlijk, dat ik daar zelf niet op gekomen ben dat zoiets bestaat _O- Ik ga er op uit. Bedankt!

Sintara

Berichten: 7465
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:45

Ik doe hem gewoon in de vaatwasser afentoe. Tussendoor vaak alleen omspoelen.. Ik doe er alleen maar water in. Bij mij is de opening trouwens wel groot, groter dan die van een colafles.

Sintara

Berichten: 7465
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:47

Wat je trouwens ook kunt proberen om je fles schoon te krijgen (geen idee of het bij metaal ook helpt) is een beetje ongekookte rijst erin en een klein scheutje water - dichtdraaien en heel hard schudden.

Dat deed ik bij de drinkflessen van mijn konijnen en cavia´s altijd hahaah

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:30

Bij mijn drinkfles past de afwasborstel er gelukkig in (met een beetje doorduwen :') ).

Dit topic is wel fijn voor tips! Ik was ook al aan het nadenken hoe ik minder plastic kan gebruiken.
Drinkfles gebruik ik dus al, neem ook altijd mijn eigen boodschappentas mee (heb er standaard 1-2 in mijn auto liggen). Ik kan alleen wel wat doen aan de wattenstaafjes die ik gebruik, boterhamzakjes en wasmiddel.
Heeft iemand al ervaring met de wasschillen van Seepje?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:59

magda_90 schreef:
Vandaar dat ik de plastic dingen die ik nu al heb niet spontaan ga vervangen maar nog steeds pas zodra ze aan vervanging toe zijn. :j

Dat is ook mijn idee. Ik vind het zonde om goede spullen te vervangen. Voor mezelf maar ook voor de maatschappij (kosten, materialen etc voor het produceren).

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:08

Wat doe ik:

-Wasbare luiers;
-katoenen netjes mee naar de winkel voor de groente(bedoeling is om dat straks uit eigen tuin te halen);
-Ik laat de caissière mijn boodschappen niet inpakken;
-Afval scheiden;
-Drinken geen frisdrank, niet eens vanwege het milieu maar de portemonnee;
-Gebruik geen wattenstaafjes maar een plastic 10ml spuitje om oren schoon te spoelen;
-mijn boodschappen gaan wel in plastic klapkratten, maar die staan gewoon opengeklapt in de auto dus die slijten niet.

Dus ja wel nog wat plastic in huis, maar inderdaad herbruikbaar.

En dan te bedenken dat plastic ooit bedacht werd (en aangemoedigd werdt) om minder bomen te kappen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 14-06-18 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:09

Darah3 schreef:
Bij mijn drinkfles past de afwasborstel er gelukkig in (met een beetje doorduwen :') ).

Dit topic is wel fijn voor tips! Ik was ook al aan het nadenken hoe ik minder plastic kan gebruiken.
Drinkfles gebruik ik dus al, neem ook altijd mijn eigen boodschappentas mee (heb er standaard 1-2 in mijn auto liggen). Ik kan alleen wel wat doen aan de wattenstaafjes die ik gebruik, boterhamzakjes en wasmiddel.
Heeft iemand al ervaring met de wasschillen van Seepje?


Laatste regel: ik zag ze liggen in de supermarkt. Mee in mij handen gestaan maar vind het.... ik weet niet.... heb ze weer terug gelegt. Ik heb graag lekker ruikende kleren en dat zie ik daarmee niet gebeuren eerlijk gezegt.

Waar kopen jullie katoenen zakjes/netjes voor de groenten?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:13

Heeft de Dille en Kamille niet zo een zakjes Sanso?

Hoe doen jullie dat met wassen trouwens? Ik heb nu van die dingetjes die je in de machine legt, omdat ik op kamers zit en dus maar af en toe was en ook geen plek heb voor een grote doos wasmiddel (hoef dan ook geen wasverzachter te kopen), maar ik weet eigenlijk niet wat milieu vriendelijker is :?
Want deze zitten ook in hard plastiek verpakt, zou ze apart willen kopen maar dat kan niet.

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:22

Oh wat een geweldig topic, wij proberen ook te minderen dus ga alles maar even rustig doorlezen na mijn toetsen. Ik heb het nu een beetje globaal gescand voor ideeën.
Voor groente en fruit gebruik ik nu ook herbruikbare zakjes, wilde dat al heel lang maar wilde het niet uit China bestellen want dan moet je er 1. weken op wachten en 2. het is net zo slecht voor het milieu i.v.m. de reisafstand van het pakketje. Nu waren ze bij de Lidl in de aanbieding, 2 voor 69 cent. Ze zijn dan wel van plastic, maar als ik er zo lang mee doe als gepland vind ik het niet erg.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:29

DemDeempel schreef:
Oh wat een geweldig topic, wij proberen ook te minderen dus ga alles maar even rustig doorlezen na mijn toetsen. Ik heb het nu een beetje globaal gescand voor ideeën.
Voor groente en fruit gebruik ik nu ook herbruikbare zakjes, wilde dat al heel lang maar wilde het niet uit China bestellen want dan moet je er 1. weken op wachten en 2. het is net zo slecht voor het milieu i.v.m. de reisafstand van het pakketje. Nu waren ze bij de Lidl in de aanbieding, 2 voor 69 cent. Ze zijn dan wel van plastic, maar als ik er zo lang mee doe als gepland vind ik het niet erg.

Qua verzenden is AliExpress niet slecht. Alle pakjes worden namelijk in containers en vliegtuigen erbij geplaatst( wat anders dus lege plekken in de ruimte zouden blijven). Over materiaal valt te twisten op AliExpress.

Sintara

Berichten: 7465
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:33

Ik had net deze website gevonden:
https://info.meiplasticvrij.be/algemeen

Staan echt veel tips op! Al heb ik allang gezien dat ik voorlopig niet helemaal plastic vrij ga worden. Ik wil elektrisch tandenpoetsen en dat gaat niet met bamboe.. En in mn eentje in bulk kopen gaat hem ook niet worden.. Slagers en de markt zijn helemaal niet open op tijden dat ik boodschappen kan doen.

Maar: alle beetjes helpen! Dus ik doe wat ik wel kan

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:38

Darah3 schreef:
Heeft iemand al ervaring met de wasschillen van Seepje?


Ik heb ze net binnen gekregen, bij de schillen zit een klein flesje met etherische olie, waarvan je een paar druppels, op de schillen in het waszakje moet doen voor de geur.
Ik had maar gelijk 3 soorten besteld,met verschillende geurtjes om uit te testen welke het lekkerst is, maar heb er nog niet mee gewassen.
Vanavond is de 1ste was aan de beurt.
Morgen weet ik meer. :D

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:41

Die wasschillen werken prima! Was wordt er mooi schoon mee. Ik vind het wel een erg prijzige optie. Ik gebruik zelf waspoeder van Klok. Heeft een Europees Ecolabel, doet zijn werk goed, is geurloos (vind ik dan weer fijn) en zit alleen verpakt in karton.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 13:55

De flessen van krnwtr.nl zijn ook van metaal en je kunt er ook met een afwasborstel in :)

Met wasschillen geen ervaring, maar ik gebruik Seepje vloeibaar. Volgens mij van wasnoten maar iets meer gebruiksgemak :P

En dit is de 4Ocean Coral armband:

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:31

Ik vind die verpakking van seepje (inderdaad) dubieus. Er staat op van gerecyclede melkflessen maar toch. Plastic is plastic wat dat betreft.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:33

Dat vind ik niet, gerecycled plastic wordt in ieder geval nog gebruikt en gebruikt. Je moet er toch iets mee doen, met dat oude plastic.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:42


RianneH

Berichten: 28269
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:51

Zien er ook nog goed uit!

Hier ook Seepje in fles of Ecover wasmiddel. Soms is het lastig om plastic geheel te vervangen als verpakking en heb ik dus meer dan vrede met gerecyclede of recyclebare flessen. Maar je zou ook naar waspoeder in kartonnen pakken kunnen kijken. Hoewel ik me af vraag of er niet nog een plastic laagje binnenin zit?

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:55

Volhensmij hebben die geen plastic laagje, als ik zie hoe die poeder verliezen vanaf de onderkant :+

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Minderen met plastic - wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:27

Er zit geen plastic laag in een doos waspoeder, een van de redenen waarom ik van vloeibaar over was gestapt op poeder. Plus het is beter voor de wasmachine :D