Wat wordt de volgende witte neushoorn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

Wat wordt de volgende witte neushoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 13:42

https://app.nos.nl/datavisualisatie/201 ... index.html

Ik heb zojuist dit bericht gelezen, en ik werd er een beetje verdrietig van. Zoveel dieren die door de mens met uitsterven bedreigd zijn, of die zelfs al vrijwel uitgestorven zijn.

Wat denken jullie, is er een manier om dit te stoppen of zijn we al te laat?

En ook, wat kun je zelf doen thuis?
Na alle berichten de afgelopen tijd over de gevolgen van de plastic soep ben ik al bewuster afval gaan scheiden, maar wat zijn nou mogelijke oplossingen hiervoor?

CharmingS

Re: Wat wordt de volgende witte neushoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:58

Ik word er ook altijd een beetje verdrietig van als ik dat soort dingen lees.. Sowieso vind ik het goed dat ze het plastic probleem nu aan gaan pakken door in ieder geval alvast onnuttige plastic verpakkingen te schrappen..

Kreeg toevallig gisteren een pakket binnen van mijn moeder, daarin zaten 3 kleine verpakkingen met acupunctuur naaldjes, de doos was zo groot dat er 3 chihuahua's in passen en zat vol met plastic met lucht er in. Terwijl die naaldjes dus ook gewoon in een envelop hadden gepast..

Heb dan ook meteen een mail gestuurd naar het bedrijf met mijn bevindingen en of dit in het vervolg(niet alleen bij ons) anders zou kunnen.

Zelf doe ik actief recyclen en steun ik een aantal groepen die plastic van stranden afhalen etc.

Ik denk ook dat we meer moeten gaan recyclen met houtproducten, wat denk ik lastig word, maar moet haalbaar zijn. Om de bekapping in de bossen terug te dringen..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:04

Ik ben er ook veel bewuster mee bezig :o Sowieso herbruik ik plastic wegwerp flesjes maar ook wil ik graag meer doen met mijn boodschappen. Dat vind ik wel erg lastig, dus als er iemand daar tips voor heeft?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:17

eclair98 schreef:
Ik ben er ook veel bewuster mee bezig :o Sowieso herbruik ik plastic wegwerp flesjes maar ook wil ik graag meer doen met mijn boodschappen. Dat vind ik wel erg lastig, dus als er iemand daar tips voor heeft?

Je zou ook plastic tasjes die doorzichtige kunnen hergebruiken voor je groenten en fruit in de supermarkt. Zelf een katoenen of gerecyclede boodschappen tas meenemen. En zo min mogelijk in plastic verpakte producten kopen. Zo verpakt de bakker in het dorp de broden voortaan in gerecyclede zakken, brood smaakt nog steeds hetzelfde. Heb thuis vaste plastic zakken voor in de diepvries, die kan ik ook hergebruiken..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:27

Kan dat zomaar bij de plus? Of staat dat heel raar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:34

CharmingS schreef:
Kreeg toevallig gisteren een pakket binnen van mijn moeder, daarin zaten 3 kleine verpakkingen met acupunctuur naaldjes, de doos was zo groot dat er 3 chihuahua's in passen en zat vol met plastic met lucht er in. Terwijl die naaldjes dus ook gewoon in een envelop hadden gepast..

Heb dan ook meteen een mail gestuurd naar het bedrijf met mijn bevindingen en of dit in het vervolg(niet alleen bij ons) anders zou kunnen.

Wat goed! Ik kreeg nog 2x per jaar een dik boekwerk in de bus, gericht aan de oud bewoner, daar heb ik de laatste keer ook een mail over gestuurd. A om aan te geven dat hij er niet meer woont en mijn adres dus moeten skippen en B aangegeven wat ik ervan vind dat ze nog steeds, in dit internet tijdperk, ongevraagd een dikke catalogus versturen. Kreeg ik een heel nette reactie op dat ze inderdaad naar alternatieven aan het kijken waren..

Verder qua milieu, ik kies er bewust voor om geen kind op de wereld te zetten, deze is al zo vol, wil ik niet aan bijdragen :n Verder scheid ik mijn afval en gooi geen troep op straat, rook niet, probeer zuiniger met energie te zijn, enz..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:39

eclair98 schreef:
Kan dat zomaar bij de plus? Of staat dat heel raar?

Tuurlijk kan dat, ik ga ook altijd naar de Plus of Lidl, en ik geef er dus echt helemaal niks om of dat raar staat of niet.. Vind het eerder raar als mensen met een bult plastic naar huis gaan ;)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:40

Relaxed schreef:
CharmingS schreef:

Wat goed! Ik kreeg nog 2x per jaar een dik boekwerk in de bus, gericht aan de oud bewoner, daar heb ik de laatste keer ook een mail over gestuurd. A om aan te geven dat hij er niet meer woont en mijn adres dus moeten skippen en B aangegeven wat ik ervan vind dat ze nog steeds, in dit internet tijdperk, ongevraagd een dikke catalogus versturen. Kreeg ik een heel nette reactie op dat ze inderdaad naar alternatieven aan het kijken waren..

Verder qua milieu, ik kies er bewust voor om geen kind op de wereld te zetten, deze is al zo vol, wil ik niet aan bijdragen :n Verder scheid ik mijn afval en gooi geen troep op straat, rook niet, probeer zuiniger met energie te zijn, enz..

Ben ik het ook helemaal mee eens. Zoals ik er nu over denk wil ik ook geen kind, maar dat is meer omdat ik het druk genoeg heb met mezelf op het moment hahaha. Maar ik zeg nooit nooit, maar als ik een kind wil dan blijft het ook bij 1 ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:41

Nou ja, meer dat ik niet wordt gezien als winkeldief ofzo :P Ik ga het voortaan gewoon doen! Ik wil graag mijn steentje bijdragen :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:47

eclair98 schreef:
Nou ja, meer dat ik niet wordt gezien als winkeldief ofzo :P Ik ga het voortaan gewoon doen! Ik wil graag mijn steentje bijdragen :)

Ik nam altijd als ik naar de plus ga een boodschappen tas van de Lidl mee, en als ik naar de Lidl ga nam ik een tas mee van de Plus. Heb nu tegenwoordig een grote katoenen boodschappen tas waar geen merk op staat. Niemand die er iets om geeft :j

Moest laatst blauwe bessen hebben, en in de supermarkt zaten die dingen in zo'n grote plastic bak. Heb ze na het afrekenen in mijn eigen zakje gedaan en de verpakking aan de cassiere gegeven.. Die stond me even raar aan te kijken.. Maar ik hoef die plastic rommel allemaal niet in mijn huis :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:47

Ik eet nauwelijks dierlijke producten, dat doet al heel veel. De oceanen worden gewoon in een rap tempo leeggevist, en voor dat stukje vis is er bijna altijd wel bijvangst.. De manier van vissen hier in Nederland, met stroomstoten, is gewoon vreselijk.. En voor de productie van vlees en melk en eieren worden enorme hoeveelheden regenwoud gekapt, en wordt GMO maïs en GMO soja geteelt, waardoor ook nog grote hoeveelheden insecten sterven en daarmee ook vogels en andere dieren die hier van leven -O-

Verder koop ik zo veel mogelijk lokaal, in Europa of liever nog in Nederland geteeld, want ook voor avocado’s en bananen en kokosnoten wordt regenwoud gekapt. Palmolie probeer ik dus ook zo veel mogelijk te mijden.
En liefst biologisch, vanwege het gebruik van insecticides.
Landbouwgif is echt een groot probleem.

De plastic soep is idd ook een groot probleem, maar schijnt al sinds de jaren 70 bekend te zijn :=
Plastic doe ik ook scheiden uiteraard, al járen, maar als je dan ziet wat er in arme landen met vrachtwagens tegelijk in de rivier wordt gestort dan vraag je je af of het wel zin heeft..