Tijgers, leeuwen en jaguar ontsnapt uit dierentuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Tijgers, leeuwen en jaguar ontsnapt uit dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:46

Nee nooit geweest, goh dat wist ik niet.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:49

appelflap, dit is dus mijn nachtmerrie. Tussen thuis en paardjes ligt een dierenpark en daar fiets ik vlak langs. 's Ochtends vroeg kun je daar een leeuw horen brullen, en dat haalt een oerinstinct in je naar boven waarvan je niet wist dat je het had. Sindsdien ben ik bang dat dat beest een keer tegenover me staat in het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:01


Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:02

Gelukkig. Brave poesies. geen slachtoffers gevallen? Alle aapjes, ezeltjes enz hebben een grotekattenproof verblijf?

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:09

Kuggur schreef:
Mensen leven in de misvatting dat verdoven op afstand een gemakkelijke snelle zaak is, mikken, pijltje erin, tijgertje valt om en slaapt.
In de praktijk valt dit vies tegen, het valt niet mee een adequate dosis in zo'n groot dier te krijgen, en je krijgt die dosis uiteraard niet intraveneus erin. Dit betekent een aanzienlijke tijd vóór het werkt.
In die tijd heb je te maken met een grote apex predator wiens humeur niet optimaal is omdat je net een pijl in zijn donder hebt geschoten. In een dichtbewoond gebied.
Begrijp je nu dat ze dat dier niet voor de lol, of het gemak hebben doodgeschoten?


De beer vormde ook een behoorlijke dreiging, vandaar dat ze die keuze zo snel gemaakt hebben.

De andere dieren waren relatief rustig en makkelijk in de gaten te houden. Ik zal mijn oom nog eens appen of hij al een update heeft.

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:06

Ik wil er op zich geen discussie van maken maar kijken jullie ook naar andere dingen dan het oppervlak waar het dier in zit? Dierverzorgers (en daar zijn we in NL absoluut een voorloper van) doen er alles aan om het de dieren zo goed mogelijk te maken en werken zich uit de naad om allerlei verrijking aan te bieden. Stereotiep gedrag zie je in NL vrijwel niet (en dit kan ook bij een andere dierentuin ontstaan zijn, dat is gewoon niet af te leren). Een groot oppervlak is echt niet altijd nodig en in sommige gevallen zelfs niet wenselijk.
En het ergste vind ik nog, dat wij als mens stereotiep gedrag vaak als entertainment beschouwen (telkens hetzelfde rondje lopen, veel likken, aan staart zitten, tegen het raam springen: haha kijk hem eens leuk doen!!).
In Nederland zijn we erg hard bezig om dieren op een moderne en diervriendelijke manier te huisvesten en dit werpt zijn vruchten af als je kijkt naar voortplanting en gezondheid.

Ik ben meerdere malen in Artis geweest en ik heb daar nauwelijks stereotiep gedrag gezien. Ja, de verblijven zijn verouderd en klein, maar het zijn rijksmonumenten waar niet aan verbouwd mag worden. Ik vind het daarom juist een mooie dierentuin omdat de kinderen uit Amsterdam daar van jongs af aan les krijgen over wilde dieren en natuurbescherming en de dierentuin er ook nog voor zorgt dat de dieren er top bij zitten. Ze hebben zelfs een deel van de parkeerplaats omgetoverd tot olifantenverblijf.
Kritisch kijken mag altijd en is super goed, maar let wel op waar je naar kijkt.
Dat wilde ik even zeggen :+

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Tijgers, leeuwen en jaguar ontsnapt uit dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:18

Vind het verblijf in Artis nog echt groot vergeleken met wat ik in het buitenland heb gezien, was amper een voliere waar een Jaguar in zat, zeker (misschien wel ruim) kleiner dan 10x5. En dat was niet de enige.

Fijn dat de andere beesten wel gevangen konden worden, erg jammer dat de beer niet gered kon worden maar het zal een goed overwogen keuze zijn geweest neem ik aan.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tijgers, leeuwen en jaguar ontsnapt uit dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:45

Ik heb dierentuinen in heel veel landen gezien. Ben een beetje een uber fan. Maar eifel-zoo is echt een heel sneue dierentuin. Bijna alle dieren zitten te klein, heel veel stereotypie en weinig omgevingsverrijking. Had heel erg het gevoel dat er wel veel liefde in zat, maar weinig geld en kennis.

Er zijn heel veel dierentuinen in europa waar ze weinig ruimte hebben. Maar waar dieren het wel heel goed hebben. Overigens zijn er ook echt dierentuinen waar je bewondering voor moet hebben omdat ze heel veel doen op het gebied van dierenwelzijn en belevenis. Ken er bv een aantal in tsjechie waar je een puntje aan kan zuigen.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:48

Macs schreef:
Ik wil er op zich geen discussie van maken maar kijken jullie ook naar andere dingen dan het oppervlak waar het dier in zit? Dierverzorgers (en daar zijn we in NL absoluut een voorloper van) doen er alles aan om het de dieren zo goed mogelijk te maken en werken zich uit de naad om allerlei verrijking aan te bieden. Stereotiep gedrag zie je in NL vrijwel niet (en dit kan ook bij een andere dierentuin ontstaan zijn, dat is gewoon niet af te leren). Een groot oppervlak is echt niet altijd nodig en in sommige gevallen zelfs niet wenselijk.
En het ergste vind ik nog, dat wij als mens stereotiep gedrag vaak als entertainment beschouwen (telkens hetzelfde rondje lopen, veel likken, aan staart zitten, tegen het raam springen: haha kijk hem eens leuk doen!!).
In Nederland zijn we erg hard bezig om dieren op een moderne en diervriendelijke manier te huisvesten en dit werpt zijn vruchten af als je kijkt naar voortplanting en gezondheid.

Ik ben meerdere malen in Artis geweest en ik heb daar nauwelijks stereotiep gedrag gezien. Ja, de verblijven zijn verouderd en klein, maar het zijn rijksmonumenten waar niet aan verbouwd mag worden. Ik vind het daarom juist een mooie dierentuin omdat de kinderen uit Amsterdam daar van jongs af aan les krijgen over wilde dieren en natuurbescherming en de dierentuin er ook nog voor zorgt dat de dieren er top bij zitten. Ze hebben zelfs een deel van de parkeerplaats omgetoverd tot olifantenverblijf.
Kritisch kijken mag altijd en is super goed, maar let wel op waar je naar kijkt.
Dat wilde ik even zeggen :+


Nauwelijks stereotype gedrag in Artis? Wat heb je bekeken, alleen de fruitvliegjes? :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:55

Ik wilde net zeggen. Als ik ergens de grote katachtigen heb zien ijsberen, dan was het in Artis :=

Hier een filmpje van een ijsbeer in Artis die aan het (jawel) ijsberen was.


Ontopic: Fijn dat ze weer gevonden zijn en gelukkig op het terrein van de dierentuin!

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:00

Palmera schreef:
Ik word hier ook naar van. Altijd moet het maar weer dood. :n



Moeten lijkt me niet op z’n plaats. Nood breekt wet. En lijkt me niet dat de dierentuin dit leuk vind.
Het is niet zo dat die beer anders ook geschoten was.

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:04

Pepperrr schreef:
Haha gaaf dat je zn poot kon aanraken! :D


Gaaf? >;)
Dachten die mensen in beekse bergen ook. Hoe gaaf.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:06

Naar mijn weten hebben ze in Artis al jaren geen ijsberen meer....

Zag op fb dat stal escapade (zit in dezelfde regio) ook flink getroffen is door de extreme regen...

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:07

belle_boef schreef:
Pepperrr schreef:
Haha gaaf dat je zn poot kon aanraken! :D


Gaaf? >;)
Dachten die mensen in beekse bergen ook. Hoe gaaf.


Uhh, dat valt niet te vergelijken. Een dier aaien omdat hij toevallig slapend zn poot uit t hek steekt is iets heel anders dan lekker tussen de luipaarden gaan picknicken... >;)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:10

Nou vind het allebei een risico :7

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Tijgers, leeuwen en jaguar ontsnapt uit dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:11

Dat zeker, maar vind het toch anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:17

Cayenne schreef:
Ik wilde net zeggen. Als ik ergens de grote katachtigen heb zien ijsberen, dan was het in Artis :=

Hier een filmpje van een ijsbeer in Artis die aan het (jawel) ijsberen was.
[ Video ]

Ontopic: Fijn dat ze weer gevonden zijn en gelukkig op het terrein van de dierentuin!


dit is een filmpje uit 2009.
Er zijn al jaren geen ijsberen meer in Artis.
En welke grote katachtigen? De gallerij is ook al heel lang weg.
Er zjin leeuwen (die echt niet die typische neurotische rondjes maken, zoek daar maar filmpjes van, bijvoorbeeld met een reiger) jaguars, die weliswaar niet heel groot, maar wel heel gaaf zitten gehuisvest en heeeeel kats gedrag vertonen met de "kittens" en een huiskat, die je graag de stuipen op het lijf jaagt door op de meest gekke plekken ineens te liggen slapen.

Ze zijn juist de laatste jaren ontzettend goed bezig daar, binnen hun mogelijkheden natuurlijk.
Maar er worden enorm mooie verblijven gemaakt. Het kan altijd beter, dat absoluut.
Best als mensen anti zijn, maar basseer berichten dan wel op nu, niet op vroeger.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:23

Cayenne schreef:
Ik wilde net zeggen. Als ik ergens de grote katachtigen heb zien ijsberen, dan was het in Artis :=

Hier een filmpje van een ijsbeer in Artis die aan het (jawel) ijsberen was.
[ Video ]

Ontopic: Fijn dat ze weer gevonden zijn en gelukkig op het terrein van de dierentuin!


In Artis idd geen ijsberen meer.. maar de ijsberen in Wildlands in Emmen doen t ook :n

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:30

In Nederland hebben heel wat dierentuin dieren stereotyp gedrag.

Oude dierentuin Emmen o.a. de tijgers en olifanten (niet allemaal).
Laatste jaren wordt er veel meer aandacht aan besteed. En als ze het eenmaal hebben leren ze het moeilijk af. Soms zijn het maar kleine gedragingen niet iedereen valt dat direct op.


Hopelijk vangen ze alle dieren weer en verbeterd hun huisvesting

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:31

xLeoniee schreef:
Cayenne schreef:
Ik wilde net zeggen. Als ik ergens de grote katachtigen heb zien ijsberen, dan was het in Artis :=

Hier een filmpje van een ijsbeer in Artis die aan het (jawel) ijsberen was.
[ Video ]

Ontopic: Fijn dat ze weer gevonden zijn en gelukkig op het terrein van de dierentuin!


In Artis idd geen ijsberen meer.. maar de ijsberen in Wildlands in Emmen doen t ook :n


Dat is mij nog nooit opgevallen. En ja kwam er vaak we hadden een jaar abonnement.
Zag ze vaak spelen in het water met een ton, stuk vlees of oude boom. Of ze lagen te slapen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:34

Het filmpje van de ijsbeer is idd al ouder.
Maar de leeuwen in Artis ijsberen wel degelijk. Ga maar eens rond voedertijd kijken (en nee, dat is geen natuurlijk gedrag).
Wij zijn er vorige zomer nog geweest en je kon het zeker wel merken. De oppasser maakte er zelf ook nog een opmerking over dat ze dit deden omdat ze opgewonden raken door het vooruitzicht op eten.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:41

Anoniem schreef:
Cayenne schreef:
Ik wilde net zeggen. Als ik ergens de grote katachtigen heb zien ijsberen, dan was het in Artis :=

Hier een filmpje van een ijsbeer in Artis die aan het (jawel) ijsberen was.
[ Video ]

Ontopic: Fijn dat ze weer gevonden zijn en gelukkig op het terrein van de dierentuin!


dit is een filmpje uit 2009.
Er zijn al jaren geen ijsberen meer in Artis.
En welke grote katachtigen? De gallerij is ook al heel lang weg.
Er zjin leeuwen (die echt niet die typische neurotische rondjes maken, zoek daar maar filmpjes van, bijvoorbeeld met een reiger) jaguars, die weliswaar niet heel groot, maar wel heel gaaf zitten gehuisvest en heeeeel kats gedrag vertonen met de "kittens" en een huiskat, die je graag de stuipen op het lijf jaagt door op de meest gekke plekken ineens te liggen slapen.

Ze zijn juist de laatste jaren ontzettend goed bezig daar, binnen hun mogelijkheden natuurlijk.
Maar er worden enorm mooie verblijven gemaakt. Het kan altijd beter, dat absoluut.
Best als mensen anti zijn, maar basseer berichten dan wel op nu, niet op vroeger.


Ik ben er inderdaad 7,5 jaar geleden geweest en dat heeft zo'n stempel gedrukt dat ik er geen cent meer aan geef. :n

De ijsbeer die in Leeuwarden zit, vertoont het ook tragisch genoeg.