Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:03

Ik geloof dat niemand het punt snapt.
Niemand zegt dat roken gezond is. Niemand zegt dat men een ander daarmee moet vervelen.

Maar alle door rokers aangedragen oplossingen worden van de tafel geveegd. Want owee als er een zuchtje wind staat.

En dan vind ik het meer lijken op zeiken om het zeiken en je zin doordramnen, daarmee rokers neerzettend als paria's, en wat mij betreft is de discussie dan klaar. Jullie wíllen geen middenweg. Geef dat dan gewoon toe. Dan is het klaar.

Maar ik hoop wel dat de overheid zich echt eens met andere zaken gaat bezighouden i.p.v alleen maar dat roken zo slecht is. Die mening heb ik en hou ik.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:15

Welke oplossingen van rokers????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:18

Ik vind het veel belangrijker dat de niet rokers, kinderen en zwakkeren in bescherming worden genomen.
Mij maakt het niet uit of iemand zich dood wil roken. Als je je eigen lichaam wilt vergiftigen... best hoor! Jouw keuze.
Maar doe het dan zo dat ik en mijn kinderen die rotzooi niet inademen. Dwz niet in het openbaar.
Er zijn nu eenmaal dingen die je niet in het openbaar hoort de doen... Sex, plassen, snuiven enz en hopelijk binnenkort ook roken.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:35

Maar jij kunt met jouw kinderen ook naar een rookvrij terras gaan. Zoals ik het liefst naar een kindvrij terras ga. ;)

Dat is één van de aanfedragen oplossingen hier: de uitbater zelf laten beslissen. Helaas niet goed genoeg voor jullie.

Dat geld ook voor die oplossing van een terras opsplitsen. Ook niet voldoende.

Daarom zeg ik: rokers worden als paria's behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:38

Van mij mogen ze een hele straat vol rokersgelegenheden stoppen, cafés en restaurants enz...
Ik kom niet in die straat hoor!
Maar te kort op elkaar zoals een gescheiden terras gaat niet werken.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:42

Palmera schreef:
Maar jij kunt met jouw kinderen ook naar een rookvrij terras gaan. Zoals ik het liefst naar een kindvrij terras ga. ;)

Dat is één van de aanfedragen oplossingen hier: de uitbater zelf laten beslissen. Helaas niet goed genoeg voor jullie.

Dat geld ook voor die oplossing van een terras opsplitsen. Ook niet voldoende.

Daarom zeg ik: rokers worden als paria's behandeld.


De uitbater laten beslissen helpt dus niet, anders zouden er nu meer rookvrije terrassen zijn.
Er is wel vraag naar, maar een groot aantal niet rokers accepteren de rokers, dus nu wordt de omzet gehaald.

Een terras opsplitsen zou ik ook best vinden, mits er een afscherming komt voor de wind. Ik verwacht dat de gemeentes dat niet graag willen en ook de uitblaters zullen wederom moeten investeren.

Als alle rokers meer rekening zouden houden met niet rokers en vooral met (zelfs eigen) kinderen, dan denk ik dat deze maatregelen helemaal niet nodig waren geweest.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:45

Palmera schreef:
Dat is één van de aanfedragen oplossingen hier: de uitbater zelf laten beslissen. Helaas niet goed genoeg voor jullie.


Dat is onder andere geen goede oplossing omdat deze mogelijkheid er volgens mij altijd al was. En dan blijkt dat de wens van uitbaters om dit te doen ongeveer 0 is, en ze meest vergezochte bezwaren aankwamen (zoals ook eerder bij het verbieden van roken binnen.)

Citaat:
Dat geld ook voor die oplossing van een terras opsplitsen. Ook niet voldoende.


Idem: dan hadden ze dat maar eerder moeten doen. Er was ooit zo'n slogan (gesponsord door de tabaksindustrie, maar soit) 'roken? We komen er samen wel uit' om te voorkomen dat er verdere maatregelen zouden komen. En daar gebeurde verder niets mee. Rokers roken in principe overal waar het niet expliciet verboden is, en degenen die meer sturing zouden kunnen geven hebben dat niet gedaan... dan komen er dus wel regels.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:51

Als de uitbater het niet wilt, vind ik het van de zotte dat de overheid het op jouw eigen terrein gaat verbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:56

Zoals het nu met de coffeeshops gaat kan het toch ook met de normale rokers?
Ik heb geen last van coffeeshops, ik kom er niet. Open naast de coffeeshops ook rookshops oid.
Maar niet naast een kinderkledingwinkel e.d. , wel op daarvoor geschikte plekken.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:56

Sureido: omdat horeca-gelegenheden dus niet helemaal eigen terrein zijn, maar ook voor publiek toegankelijk, en de werkplek voor het personeel. En dus gelden er regels, omdat er andere mensen bij betrokken zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:04

Palmera schreef:
Maar jij kunt met jouw kinderen ook naar een rookvrij terras gaan. Zoals ik het liefst naar een kindvrij terras ga. ;)

Dat is één van de aanfedragen oplossingen hier: de uitbater zelf laten beslissen. Helaas niet goed genoeg voor jullie.

Dat geld ook voor die oplossing van een terras opsplitsen. Ook niet voldoende.

Daarom zeg ik: rokers worden als paria's behandeld.

Ik denk ook niet dat ik als horeca uitbater zou staan springen om een rookverbod op mijn terras. Daar verlies je klanten op, die gaan dan bij de buurman zitten omdat het daar wel mag. Hopelijk krijg je er dan wat mensen voor terug die anders niet naar een terras gaan maar dan moet je ook maar hopen dat die boodschap hen bereikt (dat jij je terras rookvrij hebt gemaakt).
Dus dan maar zo. Maak het voor iedereen gelijk. Dan wordt de uitbater ook niet beschuldigd van het zijn van een zeikerd door diens rokende klanten :j

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:40

Palmera schreef:
Ik geloof dat niemand het punt snapt.
Niemand zegt dat roken gezond is. Niemand zegt dat men een ander daarmee moet vervelen.

Maar alle door rokers aangedragen oplossingen worden van de tafel geveegd. Want owee als er een zuchtje wind staat.

En dan vind ik het meer lijken op zeiken om het zeiken en je zin doordramnen, daarmee rokers neerzettend als paria's, en wat mij betreft is de discussie dan klaar. Jullie wíllen geen middenweg. Geef dat dan gewoon toe. Dan is het klaar.

Maar ik hoop wel dat de overheid zich echt eens met andere zaken gaat bezighouden i.p.v alleen maar dat roken zo slecht is. Die mening heb ik en hou ik.


Welke overheid en welke andere zaken?
Er zijn allerlei verschillende werkgebieden, iedereen werkt op z'n eigen terrein.
Er is niet één bepaalde overheid die zich met roken bezighoudt, dit is allemaal onderverdeeld.


Ik snap als ex roker ook best, dat een roker in paniek raakt als zijn sigaret hem op bepaalde plekken wordt afgenomen.
Iemand kan zich waarschijnlijk echt onrechtvaardig behandeld voelen.

Als ik op een terras zit, en ik ruik wat rook, vind ik zelf trouwens ook echt niet erg.
Soms vind ik rook wel lekker ruiken, de andere keer vreselijk vies.
Als we op het werk buiten kunnen lunchen, en we zitten aan een tafel met 6 personen waarvan er drie mensen 3 sigaretten in een half uur weg roken, dat is wel echt goor.
Maar niemand heeft het er over, omdat roken buiten aan tafel nog geaccepteerd is.
Voor mij hoeven ze niet weg, maar ik weet van andere collega's dat die er echt onpasselijk van worden maar ook niets zeggen omdat de rokers legaal roken.

Rokers als paria behandeld, dat kunnen rokers denken.
Maar het is al wel lang bekend dat meeroken erg schadelijk en dodelijk kan zijn, en er duizenden en wereldwijd misschien wel miljoenen niet-rokers zijn overleden door mee roken.
Nog afgezien van allerlei kwalen en ziektes die mee rokers hebben gekregen.
Als je daaraan denkt, is het niet zo vreemd dat op terrassen de sigaret wordt verbannen, waar je alle andere mensen om je heen dwingt mee te roken.


Je kan het dan ook anders zien, dat rokers de niet-rokers altijd als paria hebben behandeld en dat langzamerhand de rollen worden omgedraaid.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:12

Hoe zit dat dan eigenlijk met coffeshops? Hoeft t personeel daar dan geen rookvrije werkplek? Is ergens ook wel wat krom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:21

Mars schreef:
Hoe zit dat dan eigenlijk met coffeshops? Hoeft t personeel daar dan geen rookvrije werkplek? Is ergens ook wel wat krom.
Coffeeshops moeten ook een rookvrije werkplek zijn.
Ze hebben rookruimtes, net als sommige andere horecagelegenheden, het is niet zo dat je daar overal mag roken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:56

Marie_Anne schreef:
Mars schreef:
Hoe zit dat dan eigenlijk met coffeshops? Hoeft t personeel daar dan geen rookvrije werkplek? Is ergens ook wel wat krom.
Coffeeshops moeten ook een rookvrije werkplek zijn.
Ze hebben rookruimtes, net als sommige andere horecagelegenheden, het is niet zo dat je daar overal mag roken.

Klopt, daarnaast valt wiet natuurlijk onder het gedoogbeleid. Officieel mag je niet blowen op straat, dus dan in de rookruimte.

Niet alle coffeeshops hebben dat trouwens, zijn er hier ook dat letterlijk alleen een soort loket is

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:49

Ah okee, duidelijk :j

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 02:51

Vinden de voorstanders van een rookverbod op terrassen het e-dampen wel oké?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 06:31

Palmera.. ik vind dat je wel heel erg in het zij/ wij blijft hangen.. en paria vind ik echt overdreven..

Je kan je er hoop ik toch wel iets bij voorstellen dat mensen het niet fijn vinden in stank/ toch ongezonde lucht van een ander te zitten? Want voor iemand die niet rookt is het gewoon echt stank..

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:31

Quote: Open naast de coffeeshops ook rookshops oid. :D
Meen je dit nu echt? dus mensen die willen roken moeten dan naar zo'n Roken shop gaan?
Volgens mij is Nederland [nog steeds] een Vrij land.

Roken is slecht ja,zeer ongezond,dat weet iedereen.Houtkachels zijn ook ongezond en slecht.Wat doe je dan als je buren een houtkachel gaan stoken? ga je dan verhuizen? of ga je ze verbieden te stoken?
Welke oplossing heb je daarvoor?

Stel dat roken in heel Nederland verboden is,denk je dan dat je schone lucht inademt? want dát is de reden dat roken verboden moet worden op vele plaatsen.Waar je ook gaat of staat,je krijgt 24/7 gif binnen.En geloof me, vele vervuilers zullen nooit aan gepakt worden,zoals vliegtuigen en schepen. Elke dag krijg je je portie gif toch wel binnen.

Ik vind het triest dat er rokers zijn die zich niet even willen aanpassen aan niet rokers ja.Dat vind ik gewoon aso en zou dan die peuk achter in de keel willen drukken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:33

JPS schreef:
Vinden de voorstanders van een rookverbod op terrassen het e-dampen wel oké?

Ben ik zelf nog niet over uit. Vapen schijnt nog schadelijker te kunnen zijn dan roken, maar dat is nog niet heel uitgebreid onderzocht ook. Ook de smaakjes vind ik best goor ruiken tbh :r

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:47

Vapen trekt mij ook niet, zou voor mij ook geen vervanging zijn voor mn sigaret.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:03

Magrathea schreef:
JPS schreef:
Vinden de voorstanders van een rookverbod op terrassen het e-dampen wel oké?

Ben ik zelf nog niet over uit. Vapen schijnt nog schadelijker te kunnen zijn dan roken, maar dat is nog niet heel uitgebreid onderzocht ook. Ook de smaakjes vind ik best goor ruiken tbh :r


Idd, ik ook niet. Er is nog te weinig onderzoek naar gedaan.
Ik kan me niet voorstellen dat het niet schadelijk is om die rook in te ademen.
Maar voor het "stinken" , die "overlast", dat moet imo gewoon mogen. Er zijn. Zoveel luchtjes waar niet iedereen blij mee is, dat is persoonlijk.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:25

Ik vind dat dampen persoonlijk veel beter te doen qua stank en astmatische klachten. Ik voel het wel maar kan er gewoon bij in de buurt blijven zitten

Saul

Berichten: 9665
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:52

Hier ook tot op heden nog geen last als mensen dampen/vapen. Terwijl ik met rook direct medicatie nodig heb.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:37

Dampen moet ook niet weg gezet worden als “gezond roken”, wat sommige doen, maar minder schadelijk dan tabak, dat wel