’Klimaatkoningin’ Thieme vliegt erop los

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein29

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:18

Ik volg graag debatten en kijk het vragenuurtje in de tweede kamer ook nog wel eens en het valt mij op dat de PvdD er eigenlijk nooit iets te melden heeft en er ook niet bij is. Als ik op een partij stem dan verwacht ik dat ze dus namens mij en de anderen die hun stem hebben gegeven het debat aangaan. Niet alleen als het over de bio-industrie gaat maar ook op andere vlakken waar ze wel een grote mond over hebben in verkiezingstijd. De PvdD doet dit niet en dus van mij geen stem. Dat ze over de hele wereld dierenpartijen de grond uit willen stampen is leuk maar zorg eerst dat wij dan als mooi voorbeeld kunnen dienen op het dierenrechten en milieu gebied, daar heeft ze helaas weinig oog voor imo.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:41

Ok, ik heb het idee dat er een paar zaken hier niet helemaal duidelijk zijn over de werkwijze van Marianne Thieme/de PvdD/de politiek.

Ten eerste heb ik nog nooit iemand van de PvdD horen zeggen "de normale mens mag niet vliegen en wij wel". Wél vinden ze dat er milieuheffing moet komen op kerosine (wat er op dit moment niet is) en dat luchthavens niet verder uit moeten breiden. Stellen dat het niet eerlijk is als iemand die 1x op vakantie gaat met vliegtuig dit niet 'mag' en zij wel meerdere vluchten 'mag' maken getuigt van heel individualistisch denken. Het gaat niet om één iemand die één keer het vliegtuig pakt; het gaat om hordes mensen die voor een tientje een citytrip willen doen, of maximaal 50 euro willen neertellen voor een retourtje New York. Staat de milieubelasting van de (zeer nuttige!) vluchten van Thieme in verhouding tot al die pleziervluchtjes? En zijn al die pleziervluchtjes echt noodzakelijk voor die mensen hun levensgeluk? Ik ben geneigd te denken van niet.
Wie er trouwens weet dat Marianne Thieme in een BMW rijdt weet meer dan ik :7 Volgens mij rijdt ze in een ouder model Toyota, die meestal niets staat te doen want ze pakt naar Den Haag gewoon de trein.

Ik denk verder dat ik het niet eens ben met de stelling dat de PvdD in sommige debatten niet aanwezig is. Voor zover ik weet is dat namelijk niet zo en proberen ze altijd wel iemand te sturen. Dat die misschien eens door overmacht niet in staat is om er te zijn, dat is vervelend, maar dat gebeurt nu eenmaal soms, zeker in een kleine fractie. Denk en 50+ om maar iets te noemen zullen dat ook wel meemaken. Wat wel zo is is dat er soms tegelijkertijd met het plenaire debat bijvoorbeeld ook commissievergaderingen zijn. Het komt geregeld voor (zeker tijdens de periode van de begrotingsvorming) dat er mensen constant heen en weer aan het rennen zijn tussen de plenaire zaal en de commissievergaderingen. Dat is onpraktisch, maar ja, je moet in beide zalen je laten horen dus het moet dan maar even zo. Waarom dan niet iemand anders sturen? Heel simpel; iedereen heeft binnen een fractie zijn of haar eigen portefeuilles. Zo is Esther Ouwehand woordvoerder landbouw van de PvdD fractie. Dat betekent dat als er iets is, zij en haar beleidsmedewerker(s) dit gaan uitpluizen, om zo goed onderbouwd het debat in te kunnen gaan. Stuur je iemand anders, dan stuur je in feite iemand die zijn/haar feiten niet helemaal op orde heeft en dat past niet bij de PvdD - eigenlijk alles wat de PvdD stelt in debat of elders is gefactcheckt (als dat een woord is :') ) en wordt ondersteund door media-publicaties of wetenschappelijk onderzoek. Dit in zo'n mate dat andere partijen eigenlijk al weten dat als de PvdD met feiten en cijfers strooit dit gewoon klopt. Dat is een tweezijdige medaille: naast dat je statements erg betrouwbaar zijn betekent het dus dat je niet erg flexibel bent in wie wat doet, en verder ook dat er bepaalde onderwerpen zijn die de PvdD soms laat gaan. Gewoon omdat het weinig oplevert en de aandacht afleid van zaken die echt belangrijk zijn voor de partij (en de kiezer!). Dus dan zal er misschien geen PvdD-er zitten in een debat over verhoging van de vermogensrendementbelasting - ja, jammer, in die tijd kun je je voorbereiden op andere debatten.
Overigens stond Esther Ouwehand gisteren in het AD en daar kwam Marianne Thieme ook ter sprake. Ze zei dat het pas een probleem zou zijn dat ze (nu) zoveel weg is als het werk van de fractie eronder lijdt en dat doet het niet. Daarnaast past het ook gewoon bij de planeetbrede visie van de PvdD dat de beweging ook planeetbreed wordt uitgebreid :j Je moest eens weten hoe vaak ik kritiek heb gehoord van mensen die niet groen willen stemmen, want: Nederland kan toch niks doen. Daarom ben ik blij dat de partij die mijn stem heeft niet alleen kijkt naar Nederland maar ook naar de rest van de wereld :j Het is echt niet zo dat we 'eerst Nederland moeten doen en dan de rest' - men kijkt al naar Nederland en ziet dat het mogelijk is, heeft bewondering voor wat er hier is klaargespeeld, en wil dat in eigen land ook doen.

Tenslotte de stelling dat men ook digitaal kan ontmoeten: ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik ben erg blij dat een digitale ontmoeting gewoon niet hetzelfde is als in het echt. Om maar te zwijgen over de technische problemen die op kunnen treden, wat eea onprettig maakt en wat een gemotiveerde sfeer niet ten goede komt.
Een jaar of twee terug is er in Delft een nieuw faculteitsgebouw geopend waarin slechts één zaal was gemaakt voor hoorcolleges. Het achterliggende argument - niemand wil nog in college zitten, alles moet voortaan digitaal. Dat leidde tot hevige tegenstand vanuit de studenten en inmiddels zijn enkele zalen omgebouwd zodat er ook hoorcollege kan worden gegeven. Waarom? Omdat mensen liever directe interactie hebben met een persoon dan dat ze via een schermpje naar iemand kijken.


Nou zal ik niet zeggen dat de hele PvdD fractie heilig is hoor, echt niet. Het zou de mens echter wel sieren dat beschuldigingen die gemaakt worden ook daadwerkelijk gegrond zijn. Je mag natuurlijk ergens een mening over hebben maar ik lees in de discussie over dit onderwerp toch rare dingen soms hoor. Vandaar dit verhaal. :)

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: ’Klimaatkoningin’ Thieme vliegt erop los

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:28

Helder betoog Magrathea +:)+

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:27

Magrathea schreef:
Ok, ik heb het idee dat er een paar zaken hier niet helemaal duidelijk zijn over de werkwijze van Marianne Thieme/de PvdD/de politiek.

Het gaat niet om één iemand die één keer het vliegtuig pakt; het gaat om hordes mensen die voor een tientje een citytrip willen doen, of maximaal 50 euro willen neertellen voor een retourtje New York. Staat de milieubelasting van de (zeer nuttige!) vluchten van Thieme in verhouding tot al die pleziervluchtjes? En zijn al die pleziervluchtjes echt noodzakelijk voor die mensen hun levensgeluk? Ik ben geneigd te denken van niet.


Het (vlieg)gedrag van MT en de afwezigheid is door een onderzoek in het nieuws gebracht, een van de kritieken was het opvallende reisgedrag.
Het staat ons vrij om te verschillen van mening over hoe nuttig zij dat vind.
De prijs van een vliegticket is niet het onderwerp. Het aantal vliegreizen van MT was de reden.

Het gaat niet om één iemand die één keer het vliegtuig pakt; het gaat om hordes mensen
Huh??? de discussie gaat over MT, een persoon. Die hordes mensen zijn allemaal induviduele personen met dezelfde rechten als MT! hordes mensen is denigrerend en discrimineerend.

Het is fijn dat MT een hoger doel heeft gevonden. Maar zij heeft verplichtingen in de Nederlandse politiek. Om de gelden die betaald worden voor dat werk te gebruiken voor een hoger doel is misbruik van Nederlands belasting geld, wat hordes mensen hebben betaald, hoewel ik liever zeg: individueen met zweet en tranen door hard werk hebben bijgedragen aan onze democratie.

Het is jouw recht om je eigen ideeen te hebben. MT wordt hier niet onterecht becritiseerd.
Om het gedrag van MT/PvdD te rechtvaardigen door het als normaal te bestempelen voor de politiek gaat mij ook een stap te ver. Het woord misbruik (mijn mening) impliceert grensoverschrijdend gedrag in de meest negatieve zin. Dit doet mij sterk denken aan mevr. Hirsch Ali die ik ook geen aanwinst voor de politiek vond.

Een ander woord voor parlementarier is volksvertegenwoordiger, dat werk laat zij over aan anderen waar dat niet hoort. Ook vind zij een andere tijdsbesteding te rechtvaardigen boven betaald werk.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ’Klimaatkoningin’ Thieme vliegt erop los

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:55

Planeet brede agenda samen met nederlandse volksvertegenwoordiger wekt snel de indruk dat er ge/misbruik gemaakt wordt van de mogelijkheden van de baan voor een prive-agenda en dat wrikt.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Re: ’Klimaatkoningin’ Thieme vliegt erop los

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:26

Wat ik ook altijd zo vreemd vind is discussies over luchtvaart is dat er met geen woord gerept wordt over slaaptreinen. De city night line is verdwenen, de Nightjet van de OBB start pas vanaf Munchen. Soms hoor je politici nog wel over hogesnelheidstreinen, maar nachttreinen zijn vergeten. Terwijl dat de meest tijdsbesparende manier van reizen is en bovendien is het mogelijk om met de trein volledig klimaat neutraal te reizen. Voor reizen binnen Europa een ideale en comfortabele manier van uitgeslape op je bestemming aankomen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:49

tamary schreef:
Planeet brede agenda samen met nederlandse volksvertegenwoordiger wekt snel de indruk dat er ge/misbruik gemaakt wordt van de mogelijkheden van de baan voor een prive-agenda en dat wrikt.


Dat is mijn opinie wel ja.

Dat kan opzichzelf als partij voorzitter nog deels gerechtvaardigd worden mits er een fatsoenlijke aanwezigheid en inzet voor ons parlement is.
Kijk bv maar naar Geert Wilders, met zijn eigen partij is daar wel een bepaalde ruimte, als VVD kamerlid kon hij zich alleen op het door de VVD toegewezen vakgebied uiten (dat was veel beter, nu hebben we een hoop hommeles met hem).
Dan zijn er nog meer "volksvertegenwoordigers" die uit een partij stappen en zich opeens als onafhankelijk kamerlid presenteren.
Bij al die grappenmakers komt hun ego voor het partij/lands belang oaat staan de stemmer.

Nu is de lijst van politici die hun afkomst niet verlochenen slechts heel klein en vaak zijn het dan ook nog niet de politicie waarop ik stem. Toch hebben die mijn respect zoals Den Uyl, Hans Wiegel, Cohen, van der Laan en Diderik Samson. Ik spreek liever niet over de streng Christelijke partijen, behalve hun standpunt is hun inzet en etiek vaak ver boven gemideld.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:00

Loretta schreef:
Wat ik ook altijd zo vreemd vind is discussies over luchtvaart is dat er met geen woord gerept wordt over slaaptreinen.


Luchtvaart is een makkelijk item, vastgelegd in een hoop moeilijk te veranderende internationale verdragen. De oppositie kan heel veilig beweren dat het de regering geen ernst is omdat ze niks doen. Luchtvaart wordt gezien als luxe, maar Schiphol is een heel grote werkgever en banen motor. Nu schijnt een spoorbaantje nog veel problematischer te zijn als de luchtvaart omdat er veel meer partijen zich mee bemoeien. soort super bokt :D

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:18

BMHP schreef:
Loretta schreef:
Wat ik ook altijd zo vreemd vind is discussies over luchtvaart is dat er met geen woord gerept wordt over slaaptreinen.


Luchtvaart is een makkelijk item, vastgelegd in een hoop moeilijk te veranderende internationale verdragen. De oppositie kan heel veilig beweren dat het de regering geen ernst is omdat ze niks doen. Luchtvaart wordt gezien als luxe, maar Schiphol is een heel grote werkgever en banen motor. Nu schijnt een spoorbaantje nog veel problematischer te zijn als de luchtvaart omdat er veel meer partijen zich mee bemoeien. soort super bokt :D



Helaas zijn alle nachttreinen kapot gegaan o dat er over een treinreis wel belasting betaald moet worden. Wanneer die belastingen er net als bij demluchtvaart vanaf worden gehaald kan er pas geconcureerd worden. Maar inderdaad je hebt gelijk politieke wil is er blijkbaar niet.